Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
KEF X300A جدیدترین مدل خانواده LS50 با قیمت بسیار ارزان تر و فوق العاده کارامد برای موسیقی دیجیتال امروزی ست, یک بلندگوی اگتیو با دو پاور جداگانه در هر کابینت, قدرت و وضوح صدای بسیار عالی را برای لذت موسیقی از منابع دیجیتال ایجاد می کند, بلندگو با Ipod و گوشی موبایل شنیدم, اگر قیمت 800 دلاری این بلندگو در نظر بگیرید میشه گفت بهترین انتخاب برای داشتن یک مجموعه شیک و خوش صداست, شاخص های صدای نزدیک به LS50 داره و از درایو فوق العاده Uni-Q در این مدل استفاده شده است. کابینت خوش ساخت و با بدنه بورس خورده ارزش های این بلندگو دوچندان میکند. بنظرم صدای به مراتب بهتر از مینی های فای در این رنج قیمت دارد. یکی از مزایایی بسیار کاربردی این مجموعه امکان دریافت سیگنال صوتی توسط وایرلس است, با این امکان دیگه حتی زحمت سیم کشی را هم نخواهید داشت, این یعنی کافی روی تخت خواب دراز بکشید و موزیک مورد علاقتون از Ipod یا گوشی موبالتون انتخاب کنید و از اجرای بسیار با کیفیت KEF X300A لذت ببرید. اپلیکیشن آندروید, ویندوز و IOS در سایت رسمی KEF در دسترس است.
KEF X300A بهترین انتخاب برای اجرای با کیفیت منابع موسیقی همراه است.
اواخر سال 1390 بود که من مدتی در سفر کاری و خانوادگی بودم, در اون سفر فرصت شد چندتای سیستم جدید تست کنم و همچنین یک جفت بلندگوی Django مارتن همراه دوستم خریدم! در این پست چند عکس از روز خرید گذاشتم. در چند باری که برای شنیدن مارتن رفتیم یک بار این بلندگو با آمپلی فایر بسیار زیبا و دوست داشتنی Marantz PM-11S3 شنیدم, تاکید من برای خرید مارتن فقط موزیکال بودن این بلندگو نبود, مخصوصا که داشتم برای اولین بار صدای Django میشنیدم و اجرای ریتم این بلندگو خیلی برام مهم بود, در اجرای این بلندگو با آمپلی فایر ASR سورس MSB و اگر اشتباه نکن کابل Argento بود که این بلندگو تایید نهایی گرفت!
اما این بلندگو با Marantz PM-11S3 هم صدای خوبی میداد! انصافا که این آمپلی فایر جریان بالای میده و من ارکستر خوبی روی ولوم ۱.۴ از مارتن میشنیدم! PM-11S3 در وولوم های پایین از Structure صدا کم نمیکرد و لازم نبود ولوم بالا بره تا کل ساختار فرکانسی کامل بشه! با این که خیلی عالی در وولم پایین Django درایو میکرد اما احساس میکردی بخشی از نت های F3 تا C6 میفته! و باید وولوم کمی بالا میرفت تا ساختار موزیک کامل بشه! ضعفی که در صدای PM-11S3 شنیدم دارک بودن فرکانس های میانی بود! که با افزایش وولوم کمتر میشد! به نظر من Marantz در آمپلی فایرهای کلاس های اند از خازن های با ظرفیت بسیار بالا استفاده میکنه! بالا بودن ظرفیت خازن ها اجازه میده در وولوم های بالا دیستورشن صدا کم بشه ! واقعیت هم داره که همیشه Marantz در وولوم های بالا و پیک های سنگین دیستورشن کمتری نسبت به هم کلاس های خودش دارد. اما کمی دارک بودن صدای Marantz نکته ای که نمیشه ازش گذشت!حتما شنیدید که خیلی های اعتقاد دارند حتی در صدای ASR هم کمی دارک بودن احساس میشه!
مقایسه Marantz با آمپلی فایری مثل ASR در Refinement صدا اصلا کار درستی نیست! اما خوب گاهی بعضی مدل ها در شرایط تست های سخت و Structure کلی صدا اینقدر خوب جواب میدن که نمیشه ازشون گذشت. Django مارتن از نظر من یکی از بهترین ها در Coherent درایوری هست و Marantz PM-11S3 خیلی عالی این Coherent بالای Django حفظ می کرد.
یادآوری خوبی بود که این آمپلی فایر بهتون پیشنهاد بدم.
۲۰ شهریور ۱۳۸۶ تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ Home Theater شش ساله شد!
امیدوارم همه ما بتوانیم تفکرات و ایده ال های خودمون به رخ هم نکشیم و باورهای که داریم در ستیز باورهای دیگه قرار ندیم و اجازه بدیم در کنار هم رشد کنیم, تا زمانی که بین خودمون و دانشی که داریم خط کشی میکنیم و باورها و دانشمون از هم جدا می کنیم هرگز به هیچ نتیجه خوب و مشترکی نخواهیم رسید.
امیدوارم همچون گذشته درگیر حسادت ها و رقابت ها نشیم
بهترین آرزوها را براتون دارم
بهرنگ
برای درک بهتر صدا باید Audiophile ها با رنج صدای خوانندگان آشنا باشند, (حداقل تا حدودی) در زیر تعدادی از مهم ترین رنج های صدای خوانندگان کلاسیک براتون می نویسم.
باس :
این نوع صدا از صداهای کمیاب و بم ترین صدا برای آقایان بوده و محدوده این صدا در افراد مبتدی از نت E2 تا E4 بوده و در میان خوانندگان حرفه ای از نت B1 تا F4 می باشد از خوانندگان مطرح باس می توان به Boris Christoff اشاره نمود.
باریتون :
این نوع صدا متداول ترین نوع صدا در میان آقایان بوده و محدوده ی این نوع صدا در میان افراد مبتدی از نت می E2 تا نت فا F4 بوده و در میان خوانندگان حرفه ای از نت C2 تا G4 بوده.
از خوانندگان مطرح می توان به Dmitri Hvorostovsky اشاره کرد.
تنور :
خوانندگان تنور که قهرمانان جذاب اپراهای معروف می باشند و صدای این دسته از خوانندگان بسیار مورد توجه علاقه مندان به آواز کلاسیک است.
این نوع صدا مختص به آقایان بوده و محدوده این صدا از نت B2 تا A4 در میان خوانندگان مبتدی و در میان خوانندگان حرفه ای از نت G2 تا C5 می باشد.
البته لازم به ذکر است که بعضی از اسطوره های آواز کلاسیک سابقه خوانندن نت ر D5 را نیز داشته اند از جمله پاواراتی و بوچلی
کانتر تنور :
این نوع صدا مختص آقایان بوده و بالاترین جنس صدا برای آقایان محسوب می شود محدوده این نوع صدا از نت می زیر دو میانی تا فا روی خط پنجم می باشد E3 تا F5
لازم به ذکر است که این نوع صدا میان آقایان کمیاب بوده از جمله خوانندگان کلاسیک با نوع صدای کانتر تنور مطرح می توان به David Daniels اشاره کرد.
آلتو :
این نوع صدا از صداهای کمیاب در بین خانم ها می باشد و بم ترین صدای خانم ها صدای آلتو و یا کنترآلتو بوده که محدوه این نوع صدا در میان خوانندگان مبتدی از می زیر دو میانی تا ر خط چهارم بوده E3 تا D5
و در میان خوانندگان حرفه ای از ر زیر دو میانی تا لای بالای خط پنجم می باشد D3 تا A5
از جمله این خوانندگان می توان به Schumann-Heink اشاره نمود.
متزو سوپرانو :
این نوع صدا صدای متوسط خانم ها و متداول ترین صدا در میان خانم هاست محدوده این نوع صدا در افراد مبتدی از نت سل زیر دوی میانی تا فا روی خط پنجم می باشد G3 تا F5
و در میان خوانندگان حرفه ای از نت فا تا دو بالا یا همون دو سوپرانو ها می باشد F3 تا C6
لازم به ذکر است که رنج صدایی بسیاری از متزو سوپرانو ها با سوپرانو ها برابر بوده و تفاوت اصلی میان این دو صدا محدوده راحت خواننده می باشد که متزو سوپرانو ها بسیار از صدای سینه استفاده میکنند و در محدوده میانی به خواندن میپردازند و سوپرانو ها بیشتر از صدای سر استفاده کرده و در محدوده بالاتری میتوانند راحت به خواندن ادامه دهند
از میان خوانندگان اپرا می توان به خواننده توانا Cicila Bartoli اشاره کرد که به نظر بنده بهترین متزو سوپرانوی قرن می باشند و همچنین به خواننده پاپ-کلاسیک محبوب سلن دیون اشاره نمود.
سوپرانو :
خیلی از ماها بخصوص علاقه مندان به آواز کلاسیک این نام رو شنیده اند زیر ترین صدای زنانه با توانایی کشش و خواندن نت های بالا این نوع صدا در خوانندگان غیر حرفه ای و مبتدی شامل محدوه زیر می شود C4 تا A5
یعنی از نت دو میانی تا لای بالای خط پنجم و برای خوانندگان حرفه ای از نت G3 تا D6 یعنی از نت سل زیر دو میانی تا ر دو بالای سوپرانو ها
این نوع صدا شامل جنس های متفاوتی نیز می شود که در مورد شون صحبت خواهیم کرد
در شناسایی نوع صدا تنها رسیدن به یک نت خاص مد نظر نمی باشد بلکه توانایی فرد در رسیدن به یک نت و خواندن آن نت به همراه کشش مناسب و همچنین میزان راحت بودن فرد در خواندن آن نت می بایست در نظر گرفته شود از جمله خوانندگان با این صدا می توان به Joan Sutherland خواننده اپرا و sarah brightman خواننده کلاسیک اشاره کرد.
سوپرانوی درامیاتیک :
این جنس صدا مناسب اجرای اپراها و قطعات آثاری همچون پوچینی و وردی می باشد زیرا این جنس صدا بسیار قوی و تاثیر گذار می باشند و می توانند غالب بر ارکستر صدای خود را پخش کنند این سوپرانو ها دارای صدایی با رنگ تیره تر و شفافیت و ظرافت کمتری می باشند. از جمله خواننده های با جنس صدای سوپرانو دارماتیک ماریا کالاس می باشد البته لازم به ذکر است که یکی از ویژگی های صدای کالاس دراماتیک بودن صدای وی بوده و وی توانایی کلراتورا خواندن را نیز داشته است.
سوپرانوی کلراتورا :
این جنس صدا بسیار سبک و چابک می باشد و به دلیل چابک بودنش قابلیت کشش های طولانی و خواندن نت های بالا را به وفور دارا می باشد. سوپرانوهای کلراتورا توانایی خواندن تا فرکانس های بسیار بالا را دارند از جمله خواندن نت هایی بالاتر از F6
کمپوننت های مورد استفاده:
TV: LG 47LM76100
PLAYER: PIONEER LX55
AMP: DENON 1912
SPEACKERS: FOCAL SIB AND CUB
HDMI CABLE: Monster M 2000
کفشدوزک های نازنین به مقدار لازم
فیلم در زمان قبل از نمایش و در زمان پیش تولید و فیلم برداری سر و صدای زیادی بپا کرده بود و با توجه به اینکه این فیلم بعد از سه گانه ارباب حلقه ها تولید شده است انتظارات زیادی از فیلم بوجود آمده بود و علاوه بر این، این فیلم اولین قسمت از سه گانه این مجموعه میباشد و بهتر است از اولین قسمت به بررسی صدا و تصویر این مجموعه بپردازیم و تا بتوان تغییرات در قسمت های بعدی را راحت تر با این قسمت مقایسه کرد. شاید کمی در این مهم دیر کرده ایم اما امیدوارم مطلب ارایه شده مورد توجه دوستان قرار بگیرد.
رتبه در IMDB: 8.1
The Hobbit: An Unexpected Journey Blu-Ray در تصویر
فیلم مملو از تصاویر رنگانگی بسیار می باشد و تنوع رنگ در این فیلم بسیار بالا می باشد. اوایل فیلم شامل صحنه هایی در خانه هابیت می باشد که صحنه های فیلم پر از رنگ های گرم بوده و احساس گرمی و نرمی و امنیت یک خانه را به بیننده می رساند.
جزییات تصاویر بسیار بسیار بالا بوده و بیننده کاملا بافت صورت بازیگر ها ،بافت پارچه های لباس بازیگر ها و کلیه اشیا را در حد لمس کردن می بیند.
لانگ شات های از مناظر بکر نیوزلند در حد کارت پستال را در فیلم مشاهده خواهید نمود که یادآور مجموعه ارباب حلقه ها می باشد که بسیار زیبا و پر از جزییات بالا می باشند و همانند این می باشد که به یک مستند حیات وحش نگاه می کنید. وضوح بسیار بالا در تصاویر شب نیز شما رو شگفت زده خواهد کرد.
مقدار بسیار کمی گرین در بعضی کلوز آپ ها مشاهده کردم که اصلا اذیت کننده نبود.
متاسفانه همه موارد مربوط به تصویر این فیلم قابل تعریف و تمجید نمی باشد. در مورد جلوه های ویژه آن می توان به یک پسرفت نسبت به مجموعه ارباب حلقه ها اشاره کرد.
گریم های نچندان باور پذیر دورف ها، حیوانات جنگل که بیشتر شبیه حیوانات تاکسیدرمی شده بودند که جان گرفته بودند همه تو ذوق بیننده می زند. از همه بدتر یک پسرفت اساسی در گریم و جلوه های ویژه برای ارک ها که واقعا با مجموعه ارباب حلقه ها زمین تا آسمان فاصله دارد. مورد دیگر که بسیار شخص بنده به آن معترض هستم طراحی و اجرای صحنه های مربوطه به گرگ ها می باشد بطوری که بیننده خود را وسط یک برنامه کودک تصور می کند واقعا بیشتر از نمی توان یک موجود وحشی و درنده را اینقدر بد و مصنوعی طراحی کرد. هم قیافه این موجود و هم حرکات این موجود بسیار مبتدی و مصنوعی بوده و اصلا ابهت لازم را نداشت.
جنگ غول های سنگی نیز خیلی بهتر از وضع موجود می توانست کار شده و باور پذیر تر باشد. فقط یک پیشرفت نسبت به مجموعه ارباب حلقه ها را می توان در طراحی گالوم دانست که واقعا بی نظیر از کار در آمده است.
امتیاز من به تصویر این مجموعه با در نظر گرفتن کلیه عوامل 3.5 از 5 می باشد.
The Hobbit: An Unexpected Journey Blu-Ray در صدا
The Hobbit: An Unexpected Journey Blu-Ray در سه بعدی
نسخه های "Digibook" بسیار مورد علاقه من هستند, بنظرم دیجی بوک ها دارای شخصیت متفاوتی در دنیایی زیبای مدیای خانگی هستند, متاسفانه در مقایسه با دیگر نسخه های برجسته دی وی دی و بلوری عناوین زیادی روی دیجی بوک ندارم! با این حال اکثر کاراهای تاپ دیجی بوک دارم و تا جای ممکن این نسخه های دوست داشتنی از دست نمیدم. این اواخر هم چند نسخه خیلی عالی از دیجی بوک هارو گرفتم که یکی شامل فیلم بسیار دوست داشتنی کینگ کونگ ورژن ۲۰۰۵ بود. یک دیجی بوک بسیار زیبا از مجموعه صدمین سالگرد کمپانی یونیورسال, نسخه مورد اشاره شامل دو ورژن Extended و Theatrical میشه, در ورژن Extended شاهد سکانس کامل نبرد با با موجودات داخل دریاچه "Skull Island" هستیم که بسیار پر هیجان است.
تصویر: Codec: VC-1- 1080p
تصویر کینگ کونگ روی بلوری شبیه به عکس های HDR است, در این روش عکاسی سه عکس با شدت کنتراست متفاوت (کم, متوسط و زیاد) طوری با هم ادغام می شود تا یک عکس با گستره دینامیکی بالا تولید شود, در کینگ کونگ هم تصویر بدین شکل است گستره دینامیکی در تمام قاب تصویر به یک میزان است! هیچ قسمت از سوژه ها در سایه ها محو یا گنگ نمی شوند, در تمام سکانس ها در "Skull Island" شاهد جزئیاتی کامل هستیم , تقریبا در تمام طول فیلم هیچ سکانسی نخواهید دید که میزان گستره دینامیکی تصویر در بخشی کم شود! در کالیبراسیون تصویر این فیلم سنگ تمام گذاشته شده است به نحوی که یکی از بهترین ها در دقت کالیبراسیون تصویر بشمار میرود.
در تصویر کینگ کونگ شاهد یک گرین ملایم در تمام طول فیلم هستیم, گرینی که جزء در چند سکانس که باعث کم شدن دقت بافت سوژها می شود اذیت کننده نیست.
تصویر اصلا Bold نیست! جزئیات بسیار ملایم هستند! تقریبا در هیچ سکانسی سوژه ها برجسته دیده نمی شود, این ملایم بودن تصویر حس کم بودن جزئیات سوژه ها را به بیننده نمیدهد, در کلوزآپ ها شاهد جزئیات خوبی از پوست و اشیا هستیم, تصویر بسته به فضاهای فیلم بسیار طبیعی است و عمق میدان بسیار خوبی دارد به طوری که همزمان شاهد جزئیات خوبی در سوژها و پس زمینه تصویر هستیم, رنگ ها در تمام طول فیلم بسیار طبیعی است و نشان از کالیبراسیون فوق العاده حرفه ای تصویر دارد, در کل میتونم بگم در بلوری کینگ کونگ شاهد جزئیات عالی و فوق العاده در گستره دینامیکی تصویر هستیم.
صدا :DTS-HD Master Audio 5.1
در صدای کینگ کونگ دو نکته بسیار برجسته است, یک موزیک متن و دوم صدای فضای Skull Island به جرات میتونم بگم در این دو مورد کینگ کونگ مرجع بحساب می آید. دوستانی که نسخه Deluxe Edition دی وی دی این فیلم دارند حتما حدود سه ساعت پشت صحنه ای اون نسخه به یاد دارند که بخش زیادی از پشت صحنه ها مربوط میشد به صداسازی ها و ساخت موزیک این فیلم, تیم صدا گذاری در این فیلم به واقع سنگ تمام گذاشته است! در همان نسخه دیدم که پیتر جکسون در مراحل صداگذاری این فیلم داخل استودیو می خوابید و حتی حاظر نمیشد ساعتی استودیو را ترک کند, نتیجه آن دقت و زحمت شده یکی از بهترین صداهای که در سیستم 5.1 کانال خواهید شنید.
وقتی وارد فضای Skull Island می شوید لحظه به لحظه خود را در دنیای این جزیره ترسناک احساس می کنید, هرکانال در هر لحظه صداهای متفاوت را اجرا می کند همراه با فضای DSP که حشرات کنار گوش شما حرکت میده تا صدای حیوانات دوردست جزیره در شب, حرکت کینگ کونک در میان درختان و صدای خرد شدن شاخه برگ درختان در پشت سر همراه است با خرد شدن شاخه ها در زیر پای کینگ کونگ, صداها فوق العاده کانالیزه شنیده می شود, از حرکت یک حشره در هوا تا نعره های کینگ کونگ و ارتعاش صدا بین صخره های جزیره فوق العاده است. صدای دیالوگ واقعا جلو و با قدرت شنیده می شود, حتی در گفتگوهای آرم نیز صدا طنین دارد.
درموزیک این فیلم از سازهای کوبه ای استفاده شده است, وضوح صدا به حدی بالاست که میشه ارتعاش پوسته سازها را شنید!
حجم افکت های فرکانس پائین در لحظه تغییر میکند, جنگ کینگ کونگ با دایناسورها یکی از سنگین ترین افکت های فرکانس پایین است که در این فیلم کار شده است, در صداگذاری این فیلم به کانال LFE بسیار اهمیت داده شده است, مخصوصا در جنگ ها و موزیک متن این مورد مشهود است. خلاصه که ساب ووفر سیستم شما در این فیلم حسابی خودی نشان میدهد.
همانطور که گفتم در تمام طول فیلم میشه دقت در صداگذاری این فیلم حس کرد, همه چیز فوق العاده کار شده است.
حتما این کار مخصوصا در نسخه دیجی بوک به شما توصیه می کنم.
تصویر
به واقع کدام یک بهترین است؟ از دوران دالبی ساراند تا صدای حقیقی وضوخ بالا این دو برند افسانه ای یاماها و دنن بودند که همواره پیشتاز صنعت صدای سینمایی دیجیتال در خانه بوده اند. وقتی بر حافظه قدیمی تر خودم مروری میکنم تنها دنن و یاماها بودن که مورد توجه من و اکثریت علاقمندان سیستم های سینمایی خانگی قرار داشتند, عده ای طرفدار دنن و عده ای مثل من طرفدار یاماها هستند. در سالهای که سینمایی خانگی رواج پیدا کرده این دو غول صنعت صدای سینمایی محصولات ماندگار تولید کردند, محصولات مثل A1 بی نظیر از دنن و Z1 از یاماها که هیچ وقت از حافظه علاقمندان این دو کمپانی پاک نخواهد شد.
اما همیشه این سوال مطرح است که کدام یک بهترین هستند؟ در واقع نمیشه بطور قطع گفت کدام یکی بهترین هستند! هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث شده در کنار هم در راس صنعت سرگرمی های صوتی و تصویری خانگی قرار بگیرند.
دنن با طراحی منحصربفرد خود همیشه از بهترین هاست. استفاده از آلیاژهای مرغوب در ساخت بدنه از ویژگی های دنن بحساب میاد, استفاده از بهترین قطعات مخصوصا در مدل های شبه های اند و های اند از امتیازات مثبت دنن است, دنن در بین برندهای صاحب نام این صنعت همیشه بهترین مدار تصویر در آمپلی فایرهای دیجیتال داشته است, استفاده از پردازشگرهای برتر تصویر در کنار طراحی فوق العاده دنن باعث شده آمپلی فایر های دیجیتال دنن بیشترین وفاداری تصویر به سورس داشته باشند. دنن بعنوان یک های فای ساز برتر طراحان فوق العاده در این زمینه دارد و همیشه از تجربه های فای خود در تولیدات سینمایی نیز بهره برده است, همین تجربه باعث شده آمپلیفایر دیجیتال دنن بهترین در پخش موزیک باشد, همین موزیکال بودن آمپلی فایرهای سینمایی دنن در فضای DSP باعث موزیک متن غنی شده است. فضای DSP افکت دنن های اند فوق العاده پویا و پرانرژی است بطوری که از بهترین های این صنعت بحساب می آید. دنن های اند افکت سنگین و پر جریانی اجرا می کند.
قبلا هم گفتم که دنن در میانه قیمت ,شبه های اند و های اند محصولات متفاوتی نسبت به تجاری ها تولید می کند, به همین دلیل همیشه بهترین های دنن را انتخاب کنید.
یاماها در صنعت سرگرمی های سینمای خانگی یک مرجع بحساب می آید! بطوری که انگار صدای سینمایی در ذات این کمپانیست! یاماها در سال ۱۹۸۶ میلادی پردازنده صوتی DSP را تولید کرد و تا به امروز در صنعت صدای دیجیتال در بخش سینمایی برترین بحساب می آید.
آمپلی فایرهای دیجیتال یاماها به قدرت بالای صوتی و ایجاد فضای DSP منحصر به فرد بین طرفداران سینمایی خانگی شناخته می شود! به جرات می توان گفت یاماها تنها کمپانی در صنعت سینمایی خانگی است که کیفیت خود را در تمام رنج تولیدات حفظ می کند, بطوری که کیفیت و جنس صدای یاماها در ارزان قیمت ترین مدل نیز مشهود است. جنس صدا و فضای DSP یاماها غیر قابل مقایسه با هیچ برند دیگری است! نه مطلق بهترین! بلکه در نوع اجرای افکت ها متفاوت است. فضای DSP یاماها بیننده را در حبابی از افکت های صوتی قرار می دهد که به سختی می توان مسیر حرکت صدا و محل قرار گیری کانال های صوتی را تشخیص داد. افکتیو بودن یاماها یکی دیگر از ویژگی های آمپلی فایرهای این کمپانی است. جریان دهی سنگین به هر کانال در پیک های لحظه ای بدون حس تاخیر و کش آمدن صدا یکی از ویژگی های برتر یاماها است, جریان بالای صوتی حتی در کمترین شدن وولوم از ویژگی های یاماها بحساب می آید, آمپلی فایرهای یاماها در ولوم های بالا جریان بسیار شدیدی به هر کانال ارسال می کند, این شدت جریان با کمترین تخریب صوتی حتی در وولوم های بالا تولید می شود. بطوری که در ولوم های ۲/۴ به راحتی بد درایو ترین بلندگوهای چند ووفری را به ماکزیمم توان نزدیک می کند!
تجربه سالها کار با برندهای مختلف سلیقه من به یاماها و دنن نزدیک کرده است, این اصلا دلیل بر ضعف دیگر کمپانی ها در صدای سینمایی نیست! این تنها نظر شخصی من است.
اولین بار با فیلم drive در نظر سنجی فیلم های دیده شده در سال 91 آشنا شدم که امتیاز بالایی را از هر نظر کسب کرده بود بعدا نقد فیلم رو نیز مطالعه کردم و نظرات مثبت منتقدین به این فیلم برایم جالب شد. بعدا نسخه دانلودی فیلم رو در لپ تابم مشاهده کردم و بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفتم. فیلم نامه اقتباسی فیلم از یک کتاب و بسیار جالب بوده و توسط یک ایرانی به نام حسین امینی نوشته شده است. صدای فیلم حتی در کیفیت پایین نیز حرف برای گفتن داشت. بنابر این تصمیم گرفتم نسخه بلوری این فیلم رو نیز به آرشیوم اضافه کنم و با توجه به اینکه به این فیلم علاقمند هستم تصمیم گرفتم ریوو آن را نیز انجام داده و تقدیم کنم به کلیه مخاطبین و دوستداران این وبلاگ.
کارگردان: Nicolas Winding Refn
نویسندگان : Hossein Amini (screenplay), James Sallis
بازیگران : Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston
در مطلب ساعاتی با سوپرانو به اجرای نت در سیستم های های فای اشاره کردم و گفتم دلیل طولانی شدن و حس دریافت اطلاعات بیشتر در اجرای موسیقی توسط بعضی از سیستم های های فای اجرای صحیح نت ها است. در این مطلب کمی بیشتر به جزئیات این موضوح خواهم پرداخت.
هر نت دارای "وزن" است, منظور از وزن مدت زمانی که نت از اجرا تا سکوت طی می کند. بعنوان مثال نت گرد واحد موسیقی و نت سیاه نت پایه است. اگر پیش فرض نت سیاه ۱ ثانیه در نظر بگیریم نت سفید ۱/۲ واحد نسبت به نت سیاه زمان نیاز دارد تا کامل اجرا شود و نت چهارلاچنگ ۱/۶۴ واحد زمان نیاز دارد تا کامل اجرا شود. ملاحظه می کنید که هر نت برای کامل شنیده شدن نیاز به مدت زمانی مشخصی دارد, سیستم های مختلف توانایی های مختلفی در اجرای وزن موسیقی دارند, بعضی با سوکوت های بسیار طولانی و بعضی با برش های کوتاه و سریع! نت های با وزن کم بیشترین آسیب در سیستم های بد میبینند! نتی مثل چهارلاچنگ وزن بسیار کمی دارد و خیلی راحت توسط سیستم حذف می شود بدون آنکه شنوده متوجه آن شود,(نت های بالا مثل چهارلاچنگ در موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی استفاده می شود و در موسیقی پاپ تا دولاچنگ استفاده می شود.) اصلی ترین عوامل تخریب نت های با وزن کم آمپلی فایر و کابل بلندگو می باشد, آمپلی فایرهای بد لامپی بیشترین تخریب فرکانسی و عدم اجرای صحیح نت ها را دارند! و بلعکس آمپلی فایرهای لامپی خوب یکی از بهترین ها در کنار ترانزیستورهای خوب قرار میگیرند, (هیج با تجربه ای در های فای نمیتونه بگه کدام یک بهتر هستند!) شاخص های مثل Linearity بودن فرکانس خروجی آمپلی فایر هیچ تاثیری در افتادن نت های موسیقی ندارد, Fluid بودن صدای سیستم حس دوست داشتنی به شنونده میده اما دلیل بر درست و سر نت بودن موزیک نیست, از شاخص های که به درست بودن وزن نت ها کمک میکنه Timbre صداست, که از مشخصه های مهم آمپلی فایر و کابل بلندگو خوب بحساب میاد.
بهترین وسیله برای تست نت در سیستم های های اند دستگاه "Diapason" که در مطلب طيف فركانسي صداي سارا برايتمن در سيستم من با آن اشنا شديد, این دستگاه یکی از جدی ترین آزمون های تست صدا برای سیستم های های اند بحساب میاد, بعد از یادگیری و تست صدا با این دستگاه با دنیای کاملا متفاوتی از شناخت صدا آشنا خواهید شد, دنیایی واقعی موسیقی و نه اسم ها و شاخص های غیر موسیقایی که به صدا داده شده است! و در طول سالها طراحان به سمت آن حرکت کرده اند! و نتیجه شده صداهای Emotional و رنگی که فقط گوش آشنا به موسیقی خطای اجراشون تشخیص میده و نه مجلات که تا این حد دنیایی موسیقی احساسی و رنگی کرده اند.
برای کار با Diapason ووکال های سوپرانو بهتون پیشنهاد می کنم, صداهای مثل Sarah Brightman و Maria Callas هر دو سوپرانو کامل هستند اما با دو جنس صدای متفاوت, Brightman صدای "Lyric" داره و Callas صدای "Dramatic" هردو از بهترین ها هستند.
BDP-450 جدید ترین مدل از بلو-ری پلیرهای پایونیر با ظاهری زیبا و قیمت بسیار مناسب است که هر علاقمندی به سیستم های سینمایی وسوسه میکنه تا این پلیر در سیستم سینمایی خود داشته باشد.
پایونیر در BDP-450 از پردازشگر صدا و تصویر Qdeo از کمپانی Marvell استفاده کرده است, Qdeo تراشه بسیار معروفی در صنعت تصویر است, Qdeo تراشه ای که همزمان امکان پردازش صدا و تصویر وضوح بالا را دارد, در واقع همه چیز در یکی بحساب میاد. این بار پایونیر از این پردازشگر در نسل جدید بلوری پلیرهای خود استفاده کرده است. برای اطلاع از فرمت های که این مدل پخش می کند صفحه رسمی پایونیر ببینید.
BDP-450 نسبت به مدل BDP-L55 طراحی و كیفیت ساخت مشابهی دارد! دیسك خوان هر دو مدل نیز یکسان است. پایونیر در BDP-450 مشابه مدل BDP-LX55 از مدار صوتی استریو مجزا استفاده کرده است. همچنین منوها و سرعت اجرای هر دو پلیر مشابه است. پایونیر در BDP-450 مدار آنالوگ که هیچ کارایی ندارد را حذف کرده است.
تصویر BDP-450 در رنج قیمت این پلیر بهترین است! رنگ ها کنتراست بسیار عالی دارند, رنگ سیاه کاملا جوهری و عمیق است, در تصاویر تاریک سایه ها کاملا واضح دیده می شود, جزئیات سوژه ها در حرکات سریع کم نمی شود, جزئیات سوژه ها ثابت نیز بسیار بالاست, گرین تصویر خالص دیده می شود, سایز و لایه های گرین میشه گفت خوب دیده می شود, تقریبا میتونم بگم لایه های گرین چسبیده به تصویر با حالت لزج اذیت کننده نمیبینم, در BDP-450 رنگ ها را گرم و سوژه ها را با جزئیات بالا میبینم.
صدای BDP-450 در مقایسه با BDP-LX55 خصوصیات خودشو داره, صدای لود بالا با جزئیات قابل قبول, بدون گرفتی و حذف جزئیات صدا در پیک های سنگین, اجرای خوب فرکانس های میانه که معمولا پلیرهای ارزان قیمت در آن ضعف دارند, خیلی از پلیرها در اجرای کامل فرکانسی قسمتی از میانه حذف می کنند! که در BDP-450 پردازشگر Qdeo نه به خوبی BDP-LX55 اما قابل قبول اجرا می کند, افکت ها با انرژی شنیده می شود, صدای ۵.۱ و ۷.۱ کانالیزه و بدون حس گرفتگی شنیده می شود, صدای BDP-450 نسبت به قیمت این پلیر کاملا قابل قبول است.
پلیر مدل BDP-450 کاملا توانست نظر من جلب کند و به شما نیز اگر دنبال بلوری پلیری خوش ساخت, ارزان و با کیفیت هستید پیشنهاد می کنم.
اجرای صدا و تصویر
طراحی و ساخت