Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

ساعاتی با سوپرانو

امروز وقت شد خدمت یک دوست و عزیزی باشم, دوستی که در تست صدای Sarah Brightman روی دستگاه Diapason همراه من بودن. ایشون خودشون خواننده سوپرانو هستند, همیشه بحث های داغی بین ما در باره موزیک و کلیت صدا شکل میگیره و گاهی این بحث ها از ساعت میگذره! برای من که بسیار هم صحبی با این عزیز دوست داشتنی است. اجازه بدین در ابتدا بگم ایشون بلندگوی AURUM مدل WOTAN دارن, AURUM برند آلمانی من نمی دونم در ایران کسی این برند میشناسه یا نه؟ بلندگوی بسیار خوش صدا و خوش ساختی و یکی از دوست داشتنی های بلندگو در آلمان است. از کابل داخلی Rreal-cable استفاده می کند. من خیلی سال از انواع مختلف کابل این شرکت استفاده کردم و برای سلیقه و نوع کاربری من که موزیک و افکت هست بین برند های هم کلاس تا امروز بهتر بوده, تا سال گذشته از مدل 3D-TDC برای دو کانال اصلی و مرکز استفاده می کردم که از مدل های متوسط رو به بالا این شرکت است, الان مدتی کل کابل سیستم صدا و تصویر من WireWorld شاید به دلیل شاخص های تستی بهتری که داره از این برند استفاده می کنم. اما Rreal-cable بهتون پیشنهاد می کنم, در کنترل Timbre صدا در ولوم بالا دقیق هست و همچنین جنس صدارو عوض نمیکنه! برای افکت هم کابل بسیار سریعی است.

بلندگوی AURUM حتما اگر جای پیدا کردید گوش کنید, بسیار صدای زنده و تمیزی داره بدون کاراکتر و با وفاداری بالا به سورس بدون عوض کردن جنس صدا, از اون بلندگوهای که برای وفاداری به نت طراحی شده. من می دونم در ایران این جنس صدارو متاسفانه دوست ندارن! همانطور که بلندگوی مارتن کمتر از خارما دوست دارن! B&W دوست ندارن! مدل های های اند فوکال دوست ندارن! (صدای های اند فوکال با این مدل های پایین مقایسه نکنید) واقعا برام عجیب که در ایران کسانی که خودشون Audiophile می دونند! اکثرا صدای حسی و رنگی دوست دارن! این عجیب ترین مسئله برای من بین افرادی که ادعای علاقه به سیستم های صوتی در ایران دارن, آشنایی در خارج از ایران دیدم که می دونستم خواننده ای خیلی دوست داره بهش گفتم فلان تاریخ در فلان سالن اجرا داره برو و گوش کن و ایشون رفت, بعدا من دید و گفت اصلا از صدا و اجرای زندش خوشم نیومد! من چیزی نگفتم چون می دونستم عادت کرده صدای استودیو رو به اضافه ی خراب کاری که سیستم صوتی روی صدا داره بشنوه. و این واقعیت که اکثرا در ایران صدای ضبط شده خواننده رو دوست دارن و نه زنده! این  یک دلیل و دلیل بعدی صرفا خواندن تحلیل ها و سلایق شخصی افراد در اینترنت! در ایران شناخت از صدا با شنیدن نیست, با خواندن!

در ابتدا گفتم این دوست من خودشون خواننده سوپرانو هستند و صحبت اصلی امروز سر شناخت جنس صدا و تمیز دادن صداها بود, اجراهای مختلفی با هم شنیدیم مثل Maria Callas که بزرگترین خواننده زن سوپرانو تاریخ هستند. Elina Garanca شنیدیم, این دو خواننده هر دو خواننده سوپرانو هستند با این تفاوت که Elina Garanca خواننده Mezzo Soprano یعنی کسی که صداش بین Soprano و Contralto زن هست, Contralto صدای بم. اما Elina Garanca توانایی اجرای نت های بالای داره که Maria Callas اجرا میکنه, یعنی میتونه بیاد روی اون نت بالا و نت نگه داره. اما جنس صدای این دو در اجرای بالاترین نت با هم فرق میکنه, نکته ای که این دوست من می گفت اکثرا متوجه این تفاوت نمیشن و همین که خواننده  نت مشخصی اجرا کنه میگن این مثلا Mezzo Soprano , Contralto یا Soprano اما در اصل خواننده فقط میتونه بیاد روی اون نت حالا چقدر توانایی این داره که روی نت مشخص جنس صداش تغییر نکنه برای اکثریت مهم نیست و حتی توان تشخیص تفاوت هارو ندارن و فقط رسیدن به نت مشخص مهم می دونند.

از دوستان شنیدم که میگن یک موزیک در بعضی سیستم ها زمانش طولانی تر از قبل شنیده میشه, این حرف کاملا درسته واقعا بعضی سیستم ها موزیکی که به گوش آشناست انگار طولانی تر اجرا می کنند! حالا چرا؟ امروز دوستم به من گفت بزار یه تست صدا اذت بگیرم! ایشون گذشته من میدونه و خبر داشت من تفاوت صدای Maria Callas با Elina Garanca میدونم, خودشم گفت چون میدونم جنس صداها و حدود فرکانسی این دو میشناسی اذت میخوام یک اجرای نت بالا از هر دو گوش بدی و بگی چه فرق بین اجراها متوجه میشی؟ این خیلی سخت بود نت ها یکی بودن و هر دو در بالاترین سوپرانو زن اجرا میشد, اول Maria Callas شنیدم و با چند دقیقه وقفه که ذهن من از فضا خارج بشه این کارش خیلی کار سخت کرد, همون اجرای سوپرانو از Elina Garanca شنیدم, برای من تشخیص خطی بودن صدای Maria Callas روی یک نت در حدود هشت ثانیه با Elina Garanca که اومد روی همون نت اما در هشت ثانیه روی نت انگار پا عوض می کرد و ثابت نبود, روی نت بود اما نت خطی نگه نمی داشت و انگار هر لحظه میخواد بیاد یه نت پائین تر اما نگه میداشت برام خیلی راحت بود. تعریف از خودم نیست واقعیت که ایشون میگفت اکثرا نمی تونند این اجرا و امثال این از هم تمیز بدن و متوجه نمیشن که Elina Garanca خواننده Mezzo Soprano و فقط توان اجرای بالاترین نت سوپرانو داره اما Maria Callas سوپرانو کامل و کنترل صداش در بالاترین نت خیلی راحت تر و کامل تر از یک Mezzo Soprano اکثرا همین که خواننده توانست نتی درست اجرا کنه میگن شما تو این رنج صدا هستی.

 این توان پخش کامل هر نت دلیل کش اومدن موزیک در بعضی از سیستم هاست, یعنی اگر خواننده مثلا یک ثانیه روی یک نت میمونه سیستم میتونه اون نت همون یک ثانیه اجرا کنه اما سیستم دیگر توان پخش فرکانس صدای که نت در اون اجرا شده نداره یا داره میاد تا نزدیکی اون فرکانس نت پخش میکنه اما در جای از فرکانس میفته, گوش در لحظه نمیتونه این خطا تشخیص بده اما در طول موزیک حس کم اومدن یا در اجرای درستش طولانی تر بودن زمان موزیک مغز تشخیص میده در واقع در سیستم خوب صدا طولانی نمیشه, به دلیل شنیدن صدای ناقص در اکثر سیستم های صوتی همون ترک وقتی با نت کامل شنیده میشه بنظر طولانی تر میاد در صورتی که اجرای صحیح این و نه اون صدای که در اکثر نواحی فرکانسی نت ها افتادن ولی ما به اون عادت کردیم. این خیلی سخته که سیستمی بتونه اول نت درست پخش کنه همون کاری که ما در سیستم من با Diapason انجام دادیم, تا همین جا هم بسیاری از Setup های بسیار گران توان اجراشو ندارن! اصلا فکر نکنید که دارن که ندارن. و بعد کنترل هر نت در زمان واقعی اجرا اون نت که از هر سیستمی بر نمیاد.

اینارو گفتم تا بدونید در سیستم صوتی به موزیک رسیدن یا نزدیک شدن به آن با داشتن یکسری شاخص های شخصی در صدا و یا داشتن کامپوننت های خاص امکان نداره, اگر دنبال موزیک هستید برید صدای ساز بشنوید و سلیقه شنیداریتون بر مبنای صدای زنده پرورش بدید (خیلی مسئله بزرگ نکنید که ما اینجا سالن و اجرای زنده نداریم) تک نوازی ويولن بشنوید مخصوصا تاکید بر ویولن چون نیم پرده داره و شمارو با تمام زوایایی موزیک آشنا میکنه. بعد صدای ویولن در سیسم صوتی گوش کنید بعد از مدتی متوجه حذفیات صدا در سیستم صوتی میشید در بهترین سیستم صوتی با Setup بد متوجه کاراکتر دار بودن صدا و تغییر Timbre صدای ساز در تک تک فرکانس ها خواهید شد! کم کم متوجه میشید خیلی از سیستم های صوتی شکل فرکانسی تغییر میدن و نتیجه میشه نزدیک شدن صدا با سلیقه طراح! سریع مغز تشخیص میده این صدای طبیعی ساز نیست, خوب وقتی سیستمی صدای ساز عوض میکنه! هرچقدر هم در شاخص های دیگه قوی باشه برای نوازنده یا علاقه مند به اون ساز یا خواننده چه ارزشی داره؟ ما یا سیستم صوتی پاپ داریم چیزی که من دارم و خیلی ها که باهاش انواع موزیک گوش میدیم, حالا یکی مثل من یا با تجربه تر میاد جوری Setup میکنه که بتونه تقریبا صدای برایتمن روی نت پخش کنه و یا سیستم های اند داریم که باید نزدیک ترین اجرا به صدای واقعی بدون تعییر طنین و جنس صدا داشته باشه, از نظر من چیزی جزء این نداریم.

نظرات   

 
#1 Guest در تاریخ: جمعه 29 خرداد 1394 ، ساعت 04:03 ب ظ
این نظر توسط مدیریت حذف شده است.
 
 
0 #2 مهرداد در تاریخ: جمعه 29 خرداد 1394 ، ساعت 05:03 ب ظ
سلام
خیلی مطلب پیچیده و جالبی بود. با این که قبلا خونده بودم اما برام لازم بود :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر