Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

Focal Sub 500 P Quick Review

ساب ووفر 500 فوکال همراه با بلندگوی "Aria 948" توسط دوست عزیزم جناب آقای گمینی وارد ایران شد. اولین بررسی سری Aria توسط دوست خوبم جناب آقای amir در سایت منتشر شد. و کمی بعد بنده مدل Aria 948 مورد بررسی کمی دقیق تری قرار دادم.

 فوکال یکی از محبوب های من در صدای های فای و سینمایی است, (خودم هم فوکال دارم) البته نه ساب ووفر فوکال. مدل های که از ساب فوکال بطور ایده آل شنیدم, سری 700, 800 و همین مدل 500 بوده, تا الان نشده سری های های اند Electra و Utopia بشنوم! هر دو سری شنیدم اما در حالت های فروشگاهی که ارزشی از لحاظ تحلیلی ندارن. ساب ووفرهای سری 700 و 800 فوکال مخصوصاً در سری 700 رد می کنم, و سری 800 فقط میتونم تحمل کنم! تا به حالم هم نشده جدی ساب فوکال توصیه کنم.

این مدل 500 ظاهرش به سری آریا میخوره, مخصوصاً انحنای لبه بیرونی کابینت و لبه های گریل هماهنگی خوبی با آریا دارن و میتونه ترکیب دوست داشتنی در ستاپ های سینمایی باشه.

فوکال 500 P را به یک ووفر 11 اینچی ساخت خودش و با آمپلی فایر 550 واتی مجهز کرده است. در نگاه اول خشونت و قدرتی که از ساخته های SVS به آدم منتقل میشه نداره! خوب قرار هم نیست داشته باشه چون SVS کینگ کنگ ساب ووفرهاست و فوکال فقط یک سازنده ساب ووفر است.

 500 فوکال بروی موزیک جنس صدای خشک و ضربه ای سری 700 و نرمی و در نواحی کات های بسیار پایین گنگی سری 800 نداره و میشه گفت طیف گسترده تری از فرکانس های پایین در این مدل میشه شنید. برای من عوض نشدن جنس صدای ساب از وولوم  1/4 تا 3/4 بسیار اهمیت داره, دوست دارم جنس و ضربه های که میشنوم در یک بازده وولوم صدا تغییر زیادی نکنه, یعنی از لود گنگی در دور دست تبدیل به ضربه های سنگین به دیواره کابینت نشه. فوکال 500 در کلاس یک میانه قیمت کمی گرون سعی میکرد جنس صداشو در وولوم های مختلف تغییر نده, اما من به راحتی فشار هوای داخل کابینت متوجه میشدم, فشاری که با طراحی خوب فوکال در میزان مقاومت دیافراگم و حجم کابینت سعی میشد کنترل بشه و داشت بهتر از سری 800 انجام میشد.

P500 فوکال در تست سینمایی کمی عقب تر از موزیک قرار گرفت! یا شاید انتظار من خیلی بالاست. بروی صدای سینمایی جنس صدای فوکال کمی رفت به سمت لود شدن تا افکتیو بودن من دوست داشتم با سنگین شدن افکت ها داینامیک بیشتری از صدا بشنوم اما فوکال لود بیشتری به من میداد. در نظر بگیرید که چهار گوشه پارچه بزرگی گرفتن و همزمان و با یک قدرت تکان میدن, جنس موج ارسالی از فوکال به شنونده دقیقاً شبیه به شکل موجی که پاچه ای در این شرایط ایجاد میکنه! اما جنس صدای ساب ووفرهای برتر مثل SVS و چیزی که من دوست دارم در ستاپ سینمایی بشنوم مثل این هست که یکی از چهار سر پارچه مورد مثال به شدت تکان بدن, شکل موج ایجاد شده در پارچه و شوکی که ایجاد میکنه ایده ال صدای سینمایی و من است. فوکال در افکت های سنگین بلعکس موزیک تلاش کمتری در کنترل و انتقال حس یک ساب ووفر برتر به من داشت, من بیشتر لود 550 واتی سنگین میشنیدم تا پیک های شوک آوری که دوست دارم.

در کل صدای ساب ووفر فوکال 500 یک متوسط قابل قبول ارزیابی می کنم که سعی در نمایش های اند داشت.

  صدا

طراحی و ساخت

Arcam UDP411

این بلوری پلیر Arcam UDP411 تکه ای همراه با این بود! یک شاهکار مهندسی از انگلستان! پلیری که شمارو مبهوت خود می کند. (کف می کنید)

 به غیر از ظاهرش که در پست آمپلی فایر در موردش صحبت کردیم و این هم شامل همون ها میشه.

عجیب ترین نکته ای که در نگاه اول نظرتون به خودش جلب میکنه چاپ اشتباه لوگوی شرکت دالبی و دی تی اس است! این اولین بلوری پلیر اونم در این کلاس نسبتاً گرون قیمت بود که میدیدم به جای لوگوی DTS-HD Master Audio مثل دی وی دی پلیرها فقط لوگوی dts چاپ شده بود! و در زیر لوگوی Dolby TrueHD عبارت دالبی پلاس چاپ شده است! ظاهراً طراحان این کمپانی فراموش کردن که بلوری از صدای lossless پشتیبانی میکنه, و سالهاست لوگوی dts روی هیچ بلوری پلیری حتی در ارزان ترین کلاس تجاری چاپ نمیشه! انگار چاپ شابلون جدید برای پنل جلوی بلوری پلیرها این کمپانی هزینه زیادی داشته! یا شاید کلا حالیشون نبوده.

برسیم به Dolby Digital Plus این فرمت با حداکثر نرخ نمونه برداری 6 مگابایت در ثانیه برای استریم فایل های ویدئویی با صدای بهتر از دالبی دیجیتال عرضه شد. و هیچ ربطی به بلوری پلیرها نداره! اکثر بلوری پلیرها از این فرمت برای فایل های بروی فلش و هارد دیسک پشتیبانی میکنن اما این فرمت لوگو نیست, که Arcam UDP411 از آن بروی پنل اصلی استفاده کرده است!

برسیم به پخش صدا و تصویری: در اولین برخورد با این پلیر تنها یاد یک برند خواهید افتاد, و اون DENON است! همون منوهای ساده کادربندی شده اکثر پلیرهای دنن در این هم استفاده شده بود. کندی عمل کرد کنترل دنن این هم داره, بوت نسبتاً کند دیسک بلوری در این هم هست. و بسیاری المان های دیگر که شمارو یاد دنن می ندازه. اگر دقت کرده باشید برندهای مطرح در مدل های برتر از یک نوع مواد در ساخت و صدا در سینی دیسک هاشون استفاده می کنند. جنس و صدای سینی دیسک 411 دقیقا شبیه به مدل 3313 دنن بود!

در مورد صدا و تصویر هم هرچی در تحلیل DENON DBT-3313 نوشتم در مورد Arcam UDP411 صادق است. من از این یکی اطلاع دقیق ندارم که از طراحی چه شرکتی استفاده کرده است, و فقط از روی طراحی منوها , سینی دیسک و جنس صدا و تصویر حدث میزنم از فناوری دنن استفاده کرده است.

و باز هم باید به تک خروجی HDMI در این پلیر اشاره کنم! با چه اعتماد به نفسی صدا و تصویری همزمان تحویل آمپلی فایری میدی که اصلا در کارش خوب نیست و خیلی برجسته کنتراست, جزئیات و بافت تصویر خراب میکنه. به جای خروجی آنالوگ بالانس, دوتا خروجی HDMI در بهترین پلیرت استفاده می کردی.

همین.

آنباکسینگ و درون بینی MOON NEO 230D+250I

 

Arcam AVR750

آمپلی فایر "Arcam AVR750" به همراه بلوری پلیر "UDP411" توسط دوستی که تمایل ندارن اسمی ازشون برده بشه, شخصی از لندن به تهران آورده شده است. Arcam برند انگلیسی که نمیشه گفت دقیقاً در کجای صنعت صدا قرار داره! مثل خیلی از تولیدات اروپایی سالهاست یه جورایی هست و نیست! باید علاقمند اسمش باشید تا دنبالش برید. مخصوصاً در صدای سینمایی و تولید کامپوننت های مربوط به این سرگرمی رقبای بسیار جدی ژاپنی داره که همانطور که گفتم فقط باید علاقه شخصی به این برند داشته باشید تا براش هزینه کنید.

AVR750 بالاترین و جدید ترین مدل آمپلی فایر سینمایی این برند است که دو روزی مهمون من بود. از عصر روز اول روشن شد و تا آخرای شب دوم تست های روی این دو انگلیسی زشت انجام دادم! ظاهر تولیدات Arcam خیلی نظامی و خسته کنندست! تقریباً هیچ جذابیتی حداقل در ظاهر تولیدات این برند نیست. چقدر دارم تحقیرش می کنم.

AVR750 روی 7 کانال 100 وات نسبتاً جون دار تحویل بلندگوها میده, که برای سایز و قیمت این آمپلی فایر قدرت چندانی نسبت به رقبای ژاپنیش نیست. از صدای دالبی ادموس هم پشتیبانی نمیکنه! که برای این کلاس قیمتی جالب نیست. از Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio پشتیبانی میکنه اما یک نکته بسیار مسخره ای که در این آمپلی فایر دیدم, پشتیبانی از فرمت های تقریباً منسوخ شده ای مثل Dolby Digital EX و DTS-ES 6.1 بود! الان هیچ فیلمی با صدای 6.1 صداگذاری نمیشه! ارباب حلقه ها 6.1 بود. دلیل این نوع طراحی ها به این کاره نبودن کمپانی ها برمیگرده, بالاترین مدل از آمپلی فایر یک برند به جای پشتیبانی از فرمت های جدید از فرمت صدای پشتیبانی میکنه که در سالهای معرفی و اجرای خانگی هم نتوانست موفقیتی کسب کنه.

Arcam از اون برندهای که ذهنیت بسته ای داره, اکثراً با بلندگوهای خاصی مثل KEF دمو داره, دموهاش خیلی شلوغ و با چند پاور انجام میشه! صدای تولیداتش هم خیلی شبیه به هم هست! همیشه تنبل و نرم صدا میده!

این آمپلی فایر سینمایش هم در سنگین ترین پیک ها صداش کش میومد, افکت ها بین کانال ها استراحت میکردن! دیالوگ و موزیک خیلی خوبی داشت اما سرعت انتقال بالایی نداشت. کاملا مشخص بود طراحش ذهنیت موزیک داره تا سینمایی.

تست موزیک خوبی داشت, یکم جون دار تر از سینمایی جریان میداد, صدا یه پله از سینمایی بالاتر بود و میشد تحملش کرد, وولوم که بالا میرفت صدا ساختاروشو حفظ میکرد و این بهترین شاخص صدای این آمپلی فایر بود.

از بعضی کامپوننت ها نمیشه نوشت! خوب کار میکنن اما چیزی برای تاثیرگذار بودن ندارن.

ظاهرا هم سالها پیش در ایران نماینده فروش داشته و دیگه نداره. منم عادت ندارم از کامپوننت های که در دسترس نیست خیلی بنویسم. اینم فقط بعنوان سرگرمی نوشتم.

تنظیم ابتدایی بلوری پلیر پایونیر

یک ویدئو از تنظیمات بخش صدا و تصویر بلوری پلیرهای پایونیر مدل LX55 و BD450 بروی خروجی HDMI تهیه کردم. شاید دوست داشته باشید پلیر خود را قبل از کالیبراسیون با سبک تنظیمات من هماهنگ کنید. بعد از اعمال این تنظیمات پلیر آماده است تا با دیسک کالیبراسیون بروی نمایشگر کالیبره شود.

 یک نسخه با کیفیت 640 در 480 و حجم 60 مگابایت از ویدئو برای دانلود قرار دادم:

دانلود

ورود اعضاء