Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

Sonus faber Chameleon T

با توجه به نوع یاداشتی که در ذیل در مورد بلندگوی Sonus faber Chameleon T نوشتم و نظرات دوستان درباره این بلندگو, امروز غروب کیوان عزیز با من تماس گرفت و ازم خواست تا برم منزل ایشون و از نزدیک این بلندگوی هنوز ستاپ نشده ببینم و بشنوم. من این مدل در نمایشگاه های اند مونیخ به صورت دموی خارج از مدار دیده بودم, و انصافاً هم خوشگل بود و همون موقع ازش خوشم اومده بود. امروز هم در اولین برخورد همون حس فانتزی قشنگ بهم داد, این زیبایی و سایز مناسب برای یک بلندگوی دست ساز که با پنل های رنگی کنارش حدود 2500 دلار قیمت داره! واقعاً عالی بحساب میاد و درش شکی نیست.

قد و قواره بلندگو اندازه فوکال 826 شاید یکم بلندتره, دقیق نمیدونم اهمیتی هم نداره. بوی چرم طبیعی خیلی خوبی میداد (من چرم خیلی دوست دارم و زیاد هم میپوشم) همین چرم کاری و جنس دیافراگم بلندگوها و طراحی کلیش حداقل از هم کلاس های خودش خیلی با کلاس تره که برای من خوشایند بود.

در مورد صدا نمیشه نظر درستی داد, بلندگو تازه باز شده بود و به قول خودم تازه داشت با شرایط جدید آشنا میشد. اما باز با این شرایط صدای یکپارچه و پری داشت, مشخص بود با کارکرد بیشتر کاراکترهای بد صدا کمتر میشه و بلندگو به یکپارچگی بیشتری میرسه. یک نکته مثبت این بلندگو هماهنگی خوبی بین ووفرهای 7 اینچی با کابینت بود که خیلی خوب مچ هم طراحی شده بودن, واقعاً هم این درایورهای باس نچندان بزرگ دینامیک بالایی داشتن و خوب کابینت پر میکردن, کابینت بلندگو هم انرژی صدارو تو خودش نگه نمیداشت و رها می کرد.

بیشتر از این نمیشه از صدای Chameleon T بنویسم. بلندگوی بسیار زیبا, ارزون و فکر می کنم خوش صدای هست. دوستش خواهید داشت.

به روز رسانی: 28/12/94


برند Sonus faber یکی از خوش نام های ایتالیایی در صنعت صدای های اند است, برندی که ترکیبی از هنر دست ایتالیایی و مهندسی صداست. مدل Chameleon T یکی از ارزون قیمت های این برند بحساب میاد, که به تازگی دوست عزیزم آقای "کیوان شهسوار" از طریق باز دوست و استاد گلم آقای گمینی که از ایتالیا برگشتن به ایران آوردن.

به تازگی هم مدل فوق العاده "Lilium" با آمپلی فایر "Dan D'Agostino" در مجموعه T.S.R.A دمو بوده است, و از من هم دعوت شد که برم و صدای این مجموعه بی نظیر بشنوم, که متاسفانه وقت نشد و این ستاپ از دست دادم! همین جا از لطف مدیران این مجموعه تشکر می کنم.

من صدای بلندگوی Sonus faber مخصوصاً در مدل های بالاش خیلی دوست دارم, و برعکس چیزی که در ایران شنیدم که میگن این برند بیشتر ساخت خوبی داره تا صدای خوب! با بخش ساخت کاملا موافقم اما با صدا نه, چون من صدای این برند به دلیل کمی خشن بودن و قدرتش در انتقال این خشونت بدون فوروارد شدن صدا خیلی دوست دارم. من این سبک صدارو دوست دارم...

از کیوان شنیده بودم که خیلی از این مدل بخاطر امکان تعویض پنل های کناری بلندگو خوشش اومده و شاید بخردش! اما صحبت جدی در این مورد باهم نداشتیم, تا این که چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت بلندگو در راه ایران است! امیدوارم بشه از این بلندگو صدای حداقل در کلاس فوکال آریا گرفت, اعتقاد دارم که میشه و شاید صدای موزیکال تر و کمی حتی Agressive تر از فوکال آریا بشه از این مدل شنید. من هنوز مدل Chameleon T نشنیدم, اما سعی می کنم اگر کیوان بتونه صدای خوبی از این بلندگو بگیره, ازش براتون بنویسم....

در ادامه مطلب تعدادی عکس از آنباکسینگ و مراحل ساخت و چرم کاری Chameleon T ببینید.

همچنان با Rotel

با تعویض کابل کارداس با Wireworld Silver Eclipse تمام نقره, تغییرات خوشایندی در صدا ایحاد شد که در ادامه به برخی از شاخص ترین ها اشاره می کنم. طول کابل نقره کمی از کارداس کوتاه تره, که همین باعث شد مجبور بشیم یکم بلندگوهارو به هم نزدیک تر کنیم. با بسته شدن زوایه بلندگوها احتمال خراب تر شدن وضعیت Soundstage بیشتر هم میشد, اما کاملا اشتباه می کردم. کابل نقره با کنترل خیلی بهتری که روی فرکانس های پایین داشت ضعف های بلندگوی Audio physic کمرنگ تر کرده بود و وضعیت ساند استیج هم خیلی بهتر از قبل شده بود. کابل نقره نیاز به Upstream بهتری از راتل داره تا شاخص های فوق العاده ای که در خود دارد به نمایش بزارد. اما تا اینجا هم با راتل داشت خوب صدا میداد و ارزش های کل سیستم خیلی بالاتر از قبل برده بود.

صدا بهتر از قبل رندر میشد و حتی گرم تر هم شنیده میشد, تونالیته صدا Colorful بهتری داشت و در domain زمانی میزان داده های بیشتری به شنونده تحویل میداد, و من حس راحتی بیشتری داشتم, که باز برمیگرده به Fluid بودن جریان صدا که با این کابل بهتر هم شده بود. در سیستم های در این کلاس قیمت و حتی خیلی بالاتر وقتی صدا Colorful پخش میشه از دینامیک صدا کم میشه و صدا میره به سمت احساسی بودن. پری RC-1590 سه حالت آفست داشت که وقتی روی 6 ولت قرار می گرفت صدا یکم Agressive میشد, که من این پرخاشگری دوست داشتم چرا که داده های بیشتری به من میداد تا روی ولت های پایین تر, صدا جریان بهتری در فضا داشت و تمرکزم روی اینتروال ها بیشتر می کرد.

 یکی از نکان مورد توجه من در شنیدن سیستم ها این هست که وقتی وولوم صدا بالا میره صدا تغییر شخصیت نده, این مسئله رو در لامپی های آشغال و Solidstate های آشغال تر زیاد شنیدیم (که باعث شده گوشومون چرک کنه, به قول "سروش رضایی" ) تولیدکننده های مثل VTL که بسیار مورد علاقه من است کنترل چند مرحله ای جریان خروجی پری آمپلی فایر دارن و در وولوم های مختلف ورودی پاور با ولتاژهای مختلف شارژ میشه, شاید یکی از دلایلی که صدای VTL اینقدر Accuracy خوبی در وولوم های مختلف از خودش نشون میده همین موضوع باشه.

کابل تمام نقره Wireworld صدای راتل اینقدر خوب کرده بود که من حس خوشایند Unlimited داشتم, هیچ مانعی بین سورس و بلندگو نبود, در صورتی که این صدای کابل بود که این حس نامحدود به شنونده میداد. کابل کارداس خیلی خوبه و واقعاً خوب از پس استرینگ ها برمیاد, اما Wireworld با تمرکز و قدرت بیشتری این کار انجام میداد, Timbre های صدا گرم تر و با وضوح بهتری شنیده میشد مخصوصاً در فرکانس های پایین خیلی بهتر از کارداس صدا میداد. این میزان از Suspended از یک Solidstate نچندادن گران قیمت کم شنیده بودم. این کابل نتیجه مهندسی متمدن تری در صداست. در بعضی موارد لازم هست کامپوننت های صوتی وابسته به علم مهندسی ساخته بشن تا حس شنوایی.

صدای این سیستم شنونده از ابتدا Impressive میکنه و اجازه نمیده به ضعف های سیستم فکر کنید(این در مطلب قبلی هم گفتم) شاید اگر به صدای Emotional علاقه داشته باشید! این سیستم براتون اصلا جالب نباشه, اما برای من که موزیکالیتی در تایمینگ و از دست نرفتن نت ها میدونم, این صدا به ایده ال نزدیک تر از صداهای تاریک و احساسی شنیده بشه.

حتما باید گوشه های سالن با Absorber پوشش بدیم تا openness بهتری در ناحیه پایین داشته باشیم و یه فکری هم برای سقف بکنیم. من نمیدونم این سیستم با عوض شدن بلندگوها و ورود کابل هیبریدی AudioQuest چه تغییراتی خواهد کرد, فقط امیدوارم از Timbre های خوشایندی که الان از این سیستم میشنوم کم نشه و من همچنان عاشق راتل بمونم.

خوش باشید

ساعاتی با Rotel

Rotel RB-1590 RC-1590

Rotel

دیشب مهمان جناب آقای گمینی بودم, فرهاد هم در جمع ما بودن و دورهم چند ساعتی صدای پری و پاور جدید راتل را شنیدیم و درباره این صدا صحبت کردیم, جاتون خالی خیلی خوش گذشت :)

بحث اصلی دیشب با کیوان بود, ایشون مدتی آمپلی فایر "Opera consonance" داشته, که بنظر من اصلا جالب نبود! کیوان خیلی هم سعی می کرد در بین صحبت هاش این ست با اون سیستم مقایسه کنه! و تاکید می کرد با این که اپرا 150 وات از پاور راتل ضعیف تر هست اما دمپینگ فکتور بهتری نسبت به راتل داره! اپرا کونسونانس کنترل خوبی روی بلندگو داره اما یکم که وولوم صداش بالا میره صدا کاملا تغییر شخصیت میده و ضعف های طراحیش بیشتر بیرون میزنه و به واقعیت ذاتی این برند که فلت و دارک هست نزدیک تر میشه, اما راتل سعی میکرد خودشو حفظ کنه و ضعف هاشو که کم هم نبود در کیفیت هاش مخفی کنه.

در مورد اصلیت برند راتل یک اشتباهی شنیدم که این برند انگلیسی است! نه اینجوری نیست. راتل یک برند ژاپنی که تا جای که من میدونم از اوایل سال های 80 میلای به گروه Bowers & Wilkins پیوست و بعده ها Classe هم به این گروه اضافه شد. و چون همیشه این سه برند در کنار هم دمو میشن, به اشتباه برداشت میشه که راتل هم مثل بی اند دبلیو ساخت انگلستان است. در صورتی که راتل ژاپنی است.

دیشب من برای اولین بار صدای ست جدید پری و پاور "Rotel" شنیدم. پاور RB-1590 و پری RC-1590 بالاترین مدل پری و پارو راتل هستن که کمتر از یک ماهه وارد ایران شده است. کل سیستم دو هفته ای هست که روشن شده و دیشب که من سیستم شنیدم از صبح زود تو مدار بوده و داشته کار میکرده. سیستم تقریباً Warm up کامل شده بود که من رسیدم. همین جا بگم که من از طرفدارهای محصولات Rotel نیستم, اگرم بخوام تا قبل از دیشب نظرم در مورد این برند بگم مجبورم از تیکه کلام "جرمی کلارکسون" استفاده کنم. و اینجوری بگم:

من از راتل متنفرم, من از راتل متنفرم, من از راتل متنفرم.........من عاشق راتلم!!!!!

راتل با بلندگوی "Audio physic classic 30" شنیدم, کابل هم همچنان Cardas بود! که باید در این سیستم عوض بشن.

صدای این سیستم بالای 80 درصد پتانسیل کل کامپوننت ها شنیده میشد, صدا به شکل عجیبی Coherency بالایی داشت که همین وابستگی در صدا باعث Freshness لذت بخشی در صدا شده بود. با این که کابل کارداس این سیستم حدود 4 سال هست داره کار میکنه اما هنوز از سرزندگی و چابکی کابل کاسته نشده بود و هنوز Accuracy خوبی نشون میداد.

همانطور که حتماً میدونید راتل استاد ساخت Power Supply است, بهتر از این برند سازنده ای وجود نداره. یه جای خوندم برای کرل هم ساخته های داشته است. بخشی از کیفیت صدای که در این سیستم هم شنیده میشد مربوط به همین بخش از کامپوننت ها بود.

نواحی میدرنج Richness بالای داشت و در لحضاتی که نیاز بود صدا Bloom داشت, که من خیلی دوست دارم و برای من یک امتیاز بسیار مثبت بحساب میاد.

یکم در موزیک های ارکسترال دوست داشتم Soundstage بهتری میشنیدم, که بنظرم برمیگرده به ووفرهای کناری Audio physic که مشکل ساز شده بود. در بررسی این بلندگو هم به این نکته که فضاسازی این بلندگو میتونست مخصوصاً در فرکانس پایین بهتر باشه نیز اشاره کردم. در این ستاب با Neutrality بسیار بالای آمپلی فایر راتل بیشتر هم این ضعف بلندگو خودشو نشون میداد.

این ستاپ برای داشتن Directness بهتر در اولین مرحله باید یک سورس دیجیتال خیلی بهتر از راتل بهش اضافه بشه و بعد بلندگوها باید عوض بشن. این بلندگو بدر 350 وات قدرت پاور راتل نمیخوره, مخصوصاً در وولوم های 2/4 از Specification مثبتش کم میشه. بلندگوی خوبی اما آنچنان بدرد Solidstate های مثل راتل نمیخوره.

مدتی بود این میزان جدای و تفکیک نت هارو در ستاپ های داخلی به این خوبی نشنیده بودم! (به جزء سیستم خودم ) هاها.....این سیستم خیلی خوب از پس اينتروال ها برمیومد, حتی روی اجراهای اپرای سنگینی مثل Maria Callas هم خیلی خوب صدارو کنترل می کرد, دلیل این کنترل خوب سیستم بروی نت ها نداشتن استرس در صدای راتل بود که باز هم برمیگرده به بخش Power Supply کامپوننت ها که در صنعت صدا یک رفرنس بحساب میاد. صدا به حدی جریان روانی داشت که شنونده اصلا لازم نبود برای درک نت ها و جزئیات اجرا بروی صدا کاملا متمرکز بشه و فرصت لذت بردن ازش گرفته بشه. من که خیلی راحت بودم و داشتم از صدا لذت می بردم. در واقع صدای راتل اینقدر جریان روان و کنترل شده ای داشت که شنونده لحظه ای دوست نداشت به چیزی جز صدا فکر کنه و یا فکرش بره به سمت نکات منفی در ستاپ. مثل سی دی پلیر بد راتل! یا وجود یک سورس آنالوگ در این ستاپ.

به هرحال حتماً با اضافه شدن سری جدید بلندگوی بی اند دبلیو سری Diamond و کابل AudioQuest هیبریدی به این سیستم که این دومی خودم در راه دارم, صدا بیشتر به ایده آل های من نزدیک میشه. این در حالی که من این صدارو هم بسیار دوست داشتم و ازش لذت بردم.

نگاهی به خانواده جدید B&W Diamond D3

 کمپانی B&W سری رفرنس "Diamond" این بار با طراحی و قطعات کاملا به روز شده روانه بازار کرده است. من هنوز موفق نشدم صدای سری جدید Diamond بشنوم! (حتماً در اولین فرصت) اما دوست خوبم آقای گمینی در ایتالیا به دعوت یک دوست ایتالیایی صدای این سری در فروشگاه تازه تاسیس ایشان شنیدن, و این عکس هارو برای من فرستادن تا با شما به اشتراک بزارم. خودشون هم در یکی از عکس ها تشریف دارن :) در مورد صدای این سری با هم صحبت و بحث کردیم, اما من ترجیح میدم تا صدای کامپوننتی خودم نشنیدم در موردش صحبت نکنم. پس منم مثل شما فعلا به دیدن تصاویر با کیفیتی از سری جدید بی اند دبلیو بسنده می کنم.

در ادامه مطلب عکس های زیبایی از خانواده B&W Diamond D3 ببینید

OPPO BDT-101CI

 کمپانی اوپو بلو_ری پلیر مدل BDT-101CI که اولین دیجیتال ویدئو پلیر ماژولار بازار بحساب میاد را به تازگی معرفی کرده است. اولین نکته ای که در مورد این محصول جدید اوپو نظر را جلب می کند ظاهر نچندان جذاب 101CI است! طراحی پنل جلو و عقب این پلیر اینقدر ساده و ارزان قیمت دیده میشه که در اولین نگاه کمی هم تو ذوق میزنه! کابینت تک لایه با لرزشگیرهای ارزان قیمت و شاسی افزایش ارتفاء زیر دیسک درایو یادآور پلیرهای به ظاهر های کلاس تجاری است!

امکان جایگزین کردن مدار صوتی دو یا هشت کانال آنالوگ یکی از امکانات آپشنال این پلیر است, در حالت عادی این پلیر یک دیجیتال پلیر است, یعنی فقط از خروجی های دیجیتال پشتیبانی می کند. اما در صورتی که کاربر به خروجی صدای استریو و یا 8 کانال نیاز داشته باشد می تواند مدار آنالوگ مورد نظر را به این پلیر اضافه کند. همپنین میشه به جای پورت HDMI 2 از پورت جدید HDBaseT که یک استاندارد بسیار پر قدرت ارتباطی برای شبکه سازی و انتقال تصاویر 4K با نرخ داده بسیار بالا در فاصله های طولانی بین سورس و نمایشگر است جایگزین پورت HDMI 2 کرد.

از ظاهر و ماژولار بودن دستگاه که بگذریم, میرسیم به انتخاب های عجیب چیپ های صدا و تصویر در این پلیر. استفاده از چیپ تصویر VRS که اولین بار توسط یاماها مورد استفاده قرار گرفت و چندان نتوانست موفقیتی برای ویدئو پلیرهای یاماها به همراه داشته باشد! همچنین عدم وجود مدار DARBEE در این پلیر و جایگزین شدن آن با فناوری به نام ClearView که اصلا شناختی ازش ندارم و نمیتونم در موردش نظری بدم هم عجیب است!

نکته بعدی استفاده از DAC پیشرفته AKM در این پلیر است, که به عنوان نسل جدید دیکدرهای صدا با توان نمونه گیری 32 بیتی با فرکانس نایکوئیست 11.2 مگاهرتز  و  پردازش دو تا هشت کاناله است که در آمپلی فایر دنن AVR-X4200 از دیکدر صدای ساخت همین کمپانی استفاده شده است. چیپ های AKM از بهترین های مورد استفاده در دیجیتال پلیرهای بسیار های اند است. حالا چرا اوپو به این نتیجه رسیده که در طراحی این پلیر به احتمال نچندان گران قیمت و بسیار معمولی در ساخت از AKM برای صدا استفاده کنه! باید صبر کرد تا نتجیه تست های صدا و تصویرش نوشته شود.

نظر شما در مورد بلوری پلیر جدید اوپو چیست؟

 در ادامه تصاویر با کیفیتی از اجزای داخلی پلیر BDT-101CI اوپو ببینید.

ورود اعضاء