Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

Marten FormFloor loudspeakers

این تحلیل Victor Chavira از بلندگوی مدل FormFloor مارتن نوشته, خود مارتن هم در وبلاگش ازش تقدیر کرده. گفتم قسمت کوتاهی از این تحلیل ترجمه کنم اینجا براتون بزارم.

 FormFloor

 

 دست یابی به تجربه اجرایی FormFloor یک مقدار سخت است. و یک مقدار خلاف عرف آن چیزی است که قبلا به آن خو گرفته ایم.

 من بلندگوی FormFloor  را در همان جایی که مدل MILES 2 مارتن را قرار داده بودم گذاشتم و حدود ۹۰ دقیقه با موسیقی هایی که قبلا هم گوش داده بودم تست کردم.

حقیقتا درک شفافیت تصویری و عمق ادراکی در بلندگوی FormFloor مارتن بی نظیر است.

اجرای باس در ووفر ۷ اینچی سرامیکی بی نظیر است, و صدا کل محوطه را می گیرد.

Ribbon Tweeter گاهی افکت های کناری دارند, با Over Tone ناخالص! ولی این مشکل در FormFloor دیده نمیشه و در فرکانس های بالا گوش شنونده را آزار نمیده.

 خواننده کوبایی شروع کرد به تک خوانی یک قطعه موسیقی انگار موسیقی مثل یک پر خیلی سبک آدم لمس میکنه.

نواختن پیانو در FormFloor از شفافیت و دینامیک خالص برخوردار است با اجرای احساسی. 

شفافیت, هارمونی و تونالیتی FormFloor به شما اجازه می دهد که اجرای پیانو را تحسین کنید.

If you are in search of a speaker with exceedingly clear voice and dynamic force to fill a medium sized room with panoramic sound, put the Marten FormFloors at the top of your list. Highly recommended

اگه دنبال یک اسپیکر با صدای فوق العاده شفاف هستید که یک اتاق متوسط را ساپورت کنید, بلندگوی FormFloor مارتن اول لیستتان بذارید. این بلندگو را واقعا توصیه میکنم!

LED TV

يكي از مهم ترين موضوعات قابل بحث در مورد تجهيزات سينماي خانگي خود نمايشگر, اما متاسفانه در ايران به علت عدم آگاهي جامعه علاقه مند به اين گونه سيستم ها و مهم تر از همه تعصب هاي تماما اشتباه در مورد برندهاي مختلف! كه حتي گاهي تا به حدي هست كه باعث ميشه شخص علاقه مند و البته كم هوش انتخاب هاي فقط به دليل علاقه از اول اشتباه به يك برند خاص انجام بده! و تعصب اشتباه  باعث ميشه يك راه غلط كه از قبل پيش گرفته همينطور هر 4-5 سال يك بار دوباره تكرار كنه و هميشه خودشو در يك دايره بسته محدود كنه.

 تعصب به هر چيز باعث ميشه از تجربيات لذت بخش تر عقب بمونيم.

تب LED TV ها قبل از TV 3D ها بازار گرفته. چه پنل هاي LCD با كيفيت و نو كه با اين تصور اشتباه كه LED TV نسل جديد نمايشگرها است با يك LED TV نچندان با كيفيت و حتي شايد خيلي بي كيفيت تر از پنل قبلي تعويض شد! اين وسط وارد كننده ها سودهاي آنچناني بردند و خريدار فقط دل به اين خوش كرد كه نسل جديد نمايشگرهارو به خانه آورده! بيش از يك سال پيش در خبري به نقل از اداره استاندارد بریتانیا گفتم كه در بريتانيا از ابتداي ورود LED TV ها استفاده از اين نام تجاري بدون ذكر اين نكته كه اين نمايشگرها همان LCD TV هاي رايج هستند ممنوع شد. اما در ايران فقط شاهد لوگوهاي LED TV هستيم! شركت هاي وارد كننده كاملا به هدفشان كه جا انداختن واژه LED به جاي LCD بود رسيدن! و مردم كم اطلاع كه در مواردي هم واقعا نميشه ازشون خرده گرفت كه چرا پنل زيبا و جديد LCD خوتون را با يك مدل LED جديد عوض كرديد! اينجا نياز به اطلاع رساني درست براي خانواده ها توسط رسانه ها بود كه متاسفانه به هر دليل انجام نشد!

  نكاتي كوتاه در مورد تفاوت LED TV هاي موجود در بازار.

 با اشاره به اين نكته كه LED TV همان LCD TV ها هستند. تنها با اين تفاوت كه براي روشن كردن صفحه كريستال مايع LCD به جاي نور Fluorescent از LED استفاده شده است. فقط روش بكارگيري LED ها فرق ميكنه كه در ادامه توضیح مختصری میدم.

در پنل هاي LCD رايج از نور پشتي فلورسنت CCLF-Cold Cathode Fluorescent Lamps استفاده ميشه. تصوير زير

CCFL

در نسل جديد نوردهي به صفحه LCD به جاي فلورسنت از LED استفاده شد. رايج ترين نوع از LCD-LED ها نوردهي كناري EDGE-LED است. تصوير زير

EDGE-LED

در سيستم نوردهي در كناره صفحه براي اينكه نور بطور يكدست در تمام سطح صفحه پخش شود از فناوري به نام Light Guide استفاده شده كه باعث ميشه نور در تمام صفحه با شدت يكسان منتشر شود. اما ظاهرا مشكل عدم انتشار يكنواخت نور در تمام سطح پنل كاملا حل نشد! مخصوصا در پنل هاي بزرگ يكنواخت نبودن نور در تمام صفحه كاملا مشهود هست. چيزي كه شخصا بارها تجربه كردم. اخيرا چند شركت بزرگ توليد كننده LCD روش كنترل نوردهي ايجاد كردند با عنوان Local Dimming در اين روش امكان محدود كردن نور دهي در منطقه اي از صفحه نمايش ايجاد شد, و در حال حاظر در پنل هاي گران قيمت چند برند مطرح كه از فناوري EDGE-LED استفاده مي كنند استفاده شده و نتيجه خيلي بهتري نسبت به مدل هاي بدون Local Dimming داشته. امكان نمايش رنگ سياه و سفيد خالص تر در نتيجه كنتراست بهتر و رنگ هاي درخشان تر در اين نوع پنل هاي LCD افزايش قابل ملاحظه اي داشته.

 نسل جدید تر پنل هاي LCD با نوردهي LED با عنوان Full LED توليد شد. تصور زير

 

Full LED

تكنولوژي Full LED توسط دو شركت ال جي و شارپ وارد بازار مصرف شده و در ابتدا تبليغات زيادي در مورد برتري نسل جديد پنل هاي LCD با نوردهي Full LED صورت گرفت. امكان نمايش سياه با عمق بيشتر و كنتراست خيلي عالي و يكنواختي نور در تمام سطح صفحه از تبليغات اوليه اين LCD هاي جديد بوده. چيزي كه شخصا در مورد تفاوت دو روش نوردهي EDGE و Full تجربه كردم, در مدل ها Full LED در حالت كاليبراسيون ابتدايي كنتراست يكنواخت تر در كل تصوير, عمق سياه بهتر و سفيد خالص تر نسبت به EDGE-LED ها بود. نبايد از زاويه ديد خيلي بهتر در Full LED ها نيز گذشت, نكته منفي كه در مدل هاي ارزون EDGE-LED گاهي ضعيف تر از مدل هاي هم كلاس فلورسنت است.

در حال حاظر بهترين نوع از پنل هاي Full LED نمونه هاي است كه از فناوري Local Dimming در آنها استفاده شده. (لازم به ذكر در تمام مدل هاي Full LED از فناوري Local Dimming استفاده نمي شود.) در واقع كارايي واقعي Local Dimming در پنل هاي Full LED قابل مشاهده است. خاموش شدن بخش مشخصي از صفحه LED پشت نمايشگر باعث ايجاد كنتراست تصوير عالي و سياه عميق مي شود.  فناوري كه بنظر مياد در آينده تمام توليد كنندگان بزرگ و كوچك به سمت آن حركت كنند.

Local Dimming

 شخصا هنوز LCD هاي كه از فلورسنت براي روشن كردن تصوير استفاده مي كنند خيلي بيشتر مي پسندم و اعتقاد دارم تصاوير اين نوع از LCD ها خيلي كنتراست و قدرت نمايش جزئيات بيشتري نسبت به LED هاي ارزان قيمت دارند. هنوز هيچ پنل LCD-LED كه تا امروز دقيق يا گذرا تست كردم, جزء يكي دو مورد نتوانسته نظر کاملا مثبت منو به خودش جلب كنه. (البته تا این تاریخ)

يه چيزي را باید به افرادی كه ادعاي دانش و تجربه دارند و سنگ برند برتر و يا Plasma بهتر از LCD هست به سينه مي زنند بگم, دوستي كه نه سورس درست حسابي داري! نه فيلم اورجينال داري! نه كاليبراسيون تصوير بلدي! نه كابل داري! نه هيچي! تو چرا داري براي فلان مدل از فلان برندي كه هيچي ازش نميدوني خودتو تو گِل ميپلكوني؟ منظور معدود افرادي هست كه وقتي بحشون ميگي برند X اين ايرادات داره سياه و كبود ميشن! خوشبختانه آنقدر ظرفيت مخاطب Home Theater بالاست كه خوب منظور منو درك ميكنه و خودش مسير درست پيدا ميكنه.

و در آخر دوباره بايد بگم بحث و تبادل نظر در مورد انواع نمايشگر در سيستم هاي نمايش خانگي مورد بسيار مهمي است. اما همانطور كه گفتم در اين مورد تعصب هاي الكي اينجا متاسفانه زياده (خيلي زياده) و اگر بخواي وارد تحليل برندهاي مختلف بشي با نظرات و گاهي حملات شديدي مواجه ميشي! براي همين من يكي دوست ندارم وارد اين فضاي بيهوده بشوم. تا جاي ممكن سعي ميكنم مسير درست نشون بدم, هركي خواست و اعتماد كرد وارد مسير جديد ميشه و هركي دوست نداشت به خودش مربوطه!! من يكي اهل كل كل و بحث هاي الكي نيستم.

Sony SS-AR1

SS-AR1

این هم بلندگوی High-End سونی مدل SS-AR1 كه امسال برای اولین بار در نمایشگاه CES 2011 با سورس EmmLabs , آمپلی فایر PassLabs  و كابل Kimber دمو داشته! كامپوننت های بسیار عالی! این بلندگو 27.000 دلار قیمت و 57 كیلو وزن داره! ظاهرا طراحی كابینت این بلندگو خیلی خیلی خاص! 

پانل ۵۰ میلیمتری جلوی بلندگو از چوب درخت افرا ساخته شده که انحصاری در جزیره هوکایدو که در شمالی ترین نقطه ژاپن واقعه شده و آب و هوای سردی دارد پروش داده میشه. و در ماره نوامبر که رشد درخت کند است و ساختار چوب در متراکم ترین حالت خود قرار دارد برداشت میشه.

 کابینت بلندگو از ورق ۳۲ میلیمتری از چوب درخت توس فنلاندی ساخته شده, توس فنلاندی خصوصیات آكوستیكی بسیار عالی دارد.

   تصویر زیر كابینت برش خورده SS-AR1 نشان میده به لایه های چوب توجه كنید.

همینطور به كابینت و درایورها

عکسهارو در سایز بزرگ اینجا ببینید.

  SS-AR1 در ژاپن و در سال ۲۰۰۶ طراحی و ساخته شده و تا به امروز كه آغاز فروش جهانی آن است در قسمت های مختلف به ویژه كراس آور تغییراتی داشته. سونی خیلی سال بود در زمینه سیستم های صوتی Hi-End فعالیت جدی نداشت! اما ظاهرا این بار با SS-AR1 بازگشت خوبی داشته. سونی یك صوتی ساز High-End نیست. تولیدات High-End داره اما تا به امروز در HIFI طراح تراز اول نداشته. در سالهای سورس های دیجیتال سری ES تولید میكرد برای CD و SACD كه در رنج قیمت خودشون عالی بودن نمیدونم چرا دیگه تولید نمیكنه؟ اما بلندگو مقوله كاملا متفاوتی از سورس و آمپلی فایر.

 به مشخصات فنی این بلندگو توجه كنید:

Frequency Response: 28Hz to 68KHz 

Sensitivity: 88 dB

Nominal Impedance: 4 ohm  

Maximum input power: 200 watts

در مورد این بلندگو گفته شده بهترین بلندگو برای فرمت SACD و توان اجرای فركانسهای بالا را با تفكیك خیلی عالی داره, در نمایشگاه CES 2011 هم با سورس EmmLabs و SACD دمو شده. البته این نوع نظرات مربوط میشه به تست های آزمایشگاهی و نمیشه به عنوان برگ برنده سونی در مقابل غول های مطرح بلندگو ساز بحش توجه کرد. هنوز تحلیل درست حسابی از این بلندگو منتشر نشده و نمیشه گفت صدای Emotional داره یا Live من شخصا در موزیك از بلندگوی كه Live پخش می كنند بیشتر خوشم میاد و میتونم با صداش بیشتر ارتباط برقرار كنم تا یه صدای Emotional

باید دید این بلندگو تا چه حد نظر Audiophile های درست حسابی را به خود جلب میكنه؟

 تا جای كه من میدونم ژاپن در High-End برند بلندگو ساز مطرحی نداره, البته اگر بلندگوی فوق محبوب NS-10M Studio یاماها را بحساب نیاریم صنعت و علم بلندگوسازی سالهاست در اختیار اروپا و امریكا بوده. البته هستند برندهای آشغالی كه فقط با اسم اروپای بودن محصولات خیلی بی كیفیت هم از نظر صدا و هم ساخت تولید می كنند. و خریدار پول برای لوگو و یا ساخت فلان كشور اروپایی بودن دور میریزه! بهترین جا برای فروش این محصولات كشورهای خاورمیانه هست. پول زیاد و آگاهی كم.

اگر سونی و برندهای نه چندان مطرح گاهی محصولات با كیفیتی (حالا میگیم فقط از نظر ساخت تولید می كنند) كه حداقل كمی از پول های آنچنانی كه از مشتری میگرن جاش كیفیت بالا ارائه میدن. هستند برندهای مطرح شده توسط مجلات و سایت های كه كابینت از نئوپان میسازن با درایور و كابل های داخلی بسیار بی كیفیت و با یك لوگوی طلا پول های آنچنانی از مشتری بدبخت میگرین!

این عكس وبلاگ طراح بلندگوی مارتن از دموی سونی در CES 2011 گذاشته.

http://marten.se/blog/2011/01/upstairs-downstairs/#respond

Wood Cone Speaker

 

به بالاترین كیفیت صدا گوش فرا دهید.

جلوه های صوت طبیعی از بلندگوی مخروطی شكل متولد شده از مادر طبیعت شنیده می شود. اشتیاق درونی ما برای شنیدن صداهای طبیعی و فن آوری های بسیار پیشرفته دست در دست هم به سیستم های فای فوق عالی با مارك JVC حیات بخشیده اند و تجربه شنیدن فوق عالی.

بلندگو همانند یك آلت موسیقی

چوب با داشتن خصوصیات عالی آكوستیكی آن كه در سایر موارد دیده نمی شود برای ساختن ویولن, پیانو و سایر آلات موسیقی ضروری است. به همین دلیل اكثر جعبه های بلندگو را از چوب ساخته می شوند. پس چرا دیافراگم از چوب ساخته نشود؟ 20 سال پیش مهندسین JVC این عقیده را پیدا كردند و اولین گام ها را در ساخت دیافراگم چوبی برداشتند.

ویژگی های اكوستیكی فوق تصور چوب

چوب این ویژگی را دارد كه سرعت صوت درون آن زیاد است و در عین حال ضریب مناسب ارتعاش و لرزه صوت عبوری صدائی صاف و یكنواخت انتقال می دهد. این تركیب ویژگی ها در موارد معمول دیگر غیر ممكن است. مزیت دیگر چوب یكنواختی سرعت عبور صوت از درون آن می باشد.

تلاش ابداع كردن و نتیجه ای حیرت انگیز

 در تلاش برای ساخت دیافراگم چوبی, مهندسین JVC با مانع بزرگی روبرو شدند! فرم دادن ورق های چوب در برابر شكل پذیری ترك می خوردند, پخش می شوند و یا می شكنند. فنون زیادی بكارگرفته شد ولیكن هیچكدام موثر نبودند.

پس از سال ها تلاش و خطا در نهایت راه حل در یك ماده عجیب پیدا شد! در ساكی یا شراب برنج ژاپنی  وقتی چوب در ساكی خیسانده می شود لایه های آن نرم و انعطاف پذیر شده و در فرایند شكل دادن می توانند بدون ترك خوردن و یا شكستن مقاومت كنند. JVC روش ساكی را با تراشكاری دقیق و استادانه تركیب نمود و رزین ها و مواد شیمیائی خاصی رابكار گرفت تا بتواند دیافراگم چوبی ای بسازد كه سال ها متمادی صدای طبیعی ایجاد كند. سرانجام فرایند تحقیق و تجربه پس از ۲۰ سال نتیجه داد و ساخت بلندگو با مخروط چوبی با موفقیت عملی گردید.

تنظیم نهائی صدا به كمك مهندسین استودیو JVC

JVC با كمك مهندسین استودیو آاویاما ركوردینگ استودیوی كه یكی از زیر مجموعه های كمپانی JVC است. در مرحله نهائی تنظیم صوتی سیستم های چند تكه كوچك با بلندگوهای چوبی را انجام داد. توصیه ها و نظریه های این خبرگان صدا به ما كمك كرد تا مرحله طاقت فرسای تنظیم دقیق و حساس صدا با موسیقیدانان و آهنگ سازها با موفقیت انجام بگیرد.

 

 اشاره: متن بالا از روی جنرال كاتالوگ جی وی سی ترجمه شده است.

 جی وی سی دو مدل از بلندگوهای تمام چوبی 2WAY و فول رنج را برای علاقمندان به DIY و نوازندگان بصورت كیت ارائه كرده تا بشه با سلیقه شخصی تغییراتی در كراس آور و شرایط آكوستیك داخل بلندگو اعمال كرد برای پاسخ های فركانسی مختلف.

 میكرو های HIFI جی وی سی برای نوازندگان سازهای زهی ساخته شده. من چندین بار صدای EX-A5 جی وی سی را شنیدم. نسبت به میكرو های فای های كه تا حالا شنیدم در یك نواحی فركانسی خیلی متفاوت است. صدای كه از تك نوازی ویولن روی این سیستم شنیده میشه خیلی نیم پرده و ربع پرده ها را دقیق اجرا میكنه. صدای ساز استاد (پرویز یاحقی) روی EX-A5 با اینكه متاسفانه اصلا ركوردهای خوبی از این اساتید موسیقی در ایران موجود نیست! خیلی شنیدنی بود حركت آرشه روی سیم ها حس نزدیكی به اجرای زنده ساز به شنونده میداد, بخصوص اون ربع پرده های منحصربفرد استاد یاحقی عالی شنیده میشد. اگر با اجرای زنده سازهای زهی آشنا باشید, متوجه صدای خاص این بلندگوها خواهید شد. نمیگم در موزیك های فول رنج توانایی یك بلندگوی High-End داره, صدای این بلندگوها اون خصوصیات ذاتی ساز نشون میده, چیزی كه در Audio CD ها از موزیك گرفته میشه, اكثر Audiophile دنبال صدای Natural هستند! برای نزدیك شدن به ذات صدای ساز به Tube و صفحات مغناطیسی رو میارن, اما باز اكثرا اون احساس خوشایند از موزیك ندارن, مخصوصا اگر اجراهای زنده شنیده باشند و یا تك نوازی سازی را تجربه داشته باشند نمیشه به این راحتی ها از ركوردهای رایج لذت برد! بیشتر این صداهای كه ما می شنویم ذات صدای ساز با خودشون ندارن. تمام فیلترهای كه برای بهبود صدا اعمال میشه قسمتی از حس طبیعی ساز میگیره و صدارو میبره به سمت Detail بیشتر تا صدای حقیقی ساز ! در مورد موزیك های Public آنچنان این مسائل مهم نیست و Detail بالای ركوردهای دیجیتال بسیار رضایت بخش, اما برای یك نوازنده نزدیكی آنچه از ركورد ساز شنیده میشه با صدای خود ساز مهم است.

دوستی میگفت صدای ساز تو بلندگوی كه مدتی كار كرده ژوست میشه, راست هم میگفت درست مثل خود ساز كه بعد از مدتی صدا روح پیدا میكنه و از اون حالت خام اولیه بیرون میاد صدای بلندگو هم بعد از مدتی كار كردن تغییر میكنه. شاید این بلندگوهای تمام چوب بیشتر این Quality داشته باشد.

Pioneer SC-LX83 Review

http://hometheater.persiangig.com/hometheater/pioneer_sc-lx83.jpg

آمپلی فایرهای دیجیتال پایونر هیچ وقت مورد علاقه من نبوده و نیست! اما همیشه سعی كردم نظرات و سلیقه شخصیم روی تحلیلم تاثیر نظاره, البته هیچ وقت ادعا نكردم كاملا بی طرف بودم.

امروز فرصتی شد آمپلی فایر  LX83 پایونر از نزدیك ببینم و دو ساعتی را با یكی از دوستان با این محصول High End پایونر سرگرم باشیم. LX83 مدل ارتقا پیدا كرده LX82 هست. اضافه شدن امكان پشتیبانی از فرمت 3D و ظاهر خیلی شیك تر ویژگی اصلی LX83 به LX82 است. آمپلی فایر های سری LX نسبت به مدل های VSX طراحی و كیفیت بهتری دارند, مدل های ارزون VSX كه فاجعه بحساب میاد! شاید این LX83 یه حرفهای برای گفتن داره و میشه بهش گفت آمپلی فایر دیجیتال, حالا چقدر كیفیت داره و یا میتونه با رقبای هم كلاس خودش در صدا رقابت كنه, بستگی به شما داره.

 در مورد اینكه چند تا ورودی و خروجی داره؟ چه فرمت های پشتیبانی میكنه و از این نوع سولات بهتره برید اینجا خودتون ببینید. اطمینان داشته باشید خیلی بیشتر از چیزی كه نیاز داشته باشید براتون كار انجام میده.

چیزی كه باعث شد در مورد این آمپلی فایر بنویسم كیفیت و طراحی فوق العاده مدار تصویر اون هست! یكی از بهترین های كه تا به امروز در آمپلی فایرهای HD دیدم! بلوری IRON MAN 2 همراه با پلیر سامسونگ C6900 و كابل Wireworld Chroma 6 سورس تست تصویر من بود. عجب كابلی این Wireworld . قراره به زودی بلو-ری پلیر LX71 پایونر به سیستم اضافه بشه. سامسونگ هم بلوری پلیر ساز خوبی! درسته نمیتونه در حد اندازه بزرگان این صنعت باشه اما در بین تجاری سازها واقعا فناوری این كار داره.

نسل جدید آمپلی فایرهای HD نسبت به قبل وفاداری خیلی بهتری به تصویر دارند و كمتر روی تصویر تاثیر منفی میزارن. اما این LX83 تو یه كلاس دیگه بود! فیلم IRON MAN 2 گذاشتم. عجب لود سریعی داره این سامسونگ! ظاهرا چیزی نزدیك به PS3 دیسك لود میكنه! این یكی برای من شده مشكل! همین لود سریع میگم. IRON MAN 2  رنگ های خیلی Shining داره, در تمام سكانس ها این رنگ كه نظر جلب میكنه, من اول پلیر مستقیم به نمایشگر وصل كرده بودم, صحنه مسابقه F1 انصافا سامسونگ تصویر خوبی داشت, رفتم به سكانس های پایانی و اگشن داخل نمایشگاه EXPO رنگ ها همچنان درخشش داشت با كنتراست عالی. همین دو صحنه را بعد كه پلیر به آمپلی فایر وصل شد دوباره تست كردم, كاملا میشد حس كرد پردازشگر دوست داشتنی من VRS از Anchor Bay Technology داره كار خودشو در بهبود تصویر انجام میده, رنگ قرمز فلز بافت بهتری پیدا كرده بود, انگار یه لایه از روی تصویر برداشته شده بود! صحنه نمایشگاه EXPO عمق سیاهی در شب بهتر شده بود. در صحنه ای كه هر دو IRON MAN پشت به پشت هم نشان داده میشن, چیزی جزء بافت دقیق فلز با كنتراست رنگ عالی دیده نمیشد. هیچ نویزی در تصویر وجود نداشت! تصاویر سریع اصلا وضوح خودشو از دست نمیداد, مشكلی كه در آمپلی فایرهای ارزون كاملا دیده میشه, همین پایونر در مدل های پائین تر خیلی روی تصویر تاثیر منفی داره! اما LX83 داشت تصویر جلا میداد.

پایونر استاد طراحی مدار تصویر و استفاده درست از بهترین پردازشگرهای صدا و تصویر هست. در این شک نکنید.

منوهای تنظیم صدا و تصویر در LX83 بسیار دقیق و كامل بود. مخصوصا در مورد اكولایزرهای تنظیم محدوده فركانسی بسیار رنج گسترده ای را پوشش میداد. و باز باید بگم یكی از كامل ترین و بهترین های بوده كه تا حالا دیدم.

صدای LX83

 صدای افکت پایونر هیچ وقت حس حال واقعی فیلم انتقال نمیده! در تمام مدل های بالای پایونر مشکل ضعف صدا در کانال ها Surround اساسی هست! تو این LX83 پایونر هم این ضعف مشهود بود! تو این كار وقتی چند سال میگذره و شما یك ضعف در تست های مختلف از یك برند می بینید روش حساس میشی, و در هر بار برخورد با اون برند اول روی ضعف همیشگی زوم میكنید, این بار هم برام همینطور بود! LX83 تست تصویر و امكانات نرم افزاری را خیلی خوب جواب داده بود, در این شك ندارم كه پایونر استاد طراحی مدارات تصویر و كالیبراسیون دقیق هست. اما در مورد صدا بدجور با پایونر مشكل دارم, صدای LX83 اصلا اون حالت  Excitement به من نمیداد! صدای افكت آمپلی فایرهای Hi-End پایونر اصلا در پیك های لحظه ای ( رعد و برقی ) كه من دوست دارم نداره! مخصوصا در كانال های سوراند جریان دهی خوبی نمیشه! فكر هم نكنید با بالا برده میزان db مشكل حل میشه! بدتر Zone بندی صدا بهم میریزه! این مشكل طراحی پایونر هست, احساس میكنی صدا از تصویر عقب میفته! همین باعث میشه محیط DSP خراب بشه, اگر تجربه صدای سینمایی داشته باشید كم كم متوجه این تاخیرها در بین كانال های صدا میشید, پایونر مشكل اساسی در كانال های سوراند دارد.  

تست موزیک LX83 یکی از نکات برجسته و نادر در آمپلی فایرهای دیجیتال پایونر بود! موزیك فول رنج در ولوم های پائین, با جزئیات بالا و حفظ باس در این امپلی فایر خیلی خوب بود! آمپلی فایرهای پایونر در ولوم های بیش از 4/2 دیستروشن بالای دارن ! با افزایش ولوم تا 4/3 دیگه نویز پخش میشه تا صدا ! موزیك كه جای خود داره! در LX83 استفاده از مدار ICEpower باعث شده جریان دهی بهتر و خطی در ولوم های بالا داشته باشه! آمپلی فایر های پایونر اگر 20 دقیقه روی ولوم بالا كار كنه كم كم احساس میكنی ولوم صدا پائین میاد! اما LX83 این مشكل نداشت, صدا با گذشت زمان از شور حال نمی افتاد. صدا از پائین ترین حد تا حتی 4/3 از حالت خطی خارج نمیشد, اگر با آمپلی فایرهای یك نسل قدیمی تر Marantz كار كرده باشید حتما متوجه شدین شدت صدا از 4/2 كه میره بالا حجم صدا بطور عجیبی افزایش پیدا میكنه! همین شده بود ضعف Marantz نسبت به دیگر رقبای هم كلاس, مشكلی كه در سری های 2009 به بعد كاملا حل شد. پایونر هم در مدل های بالا این مشكل داره ! صدا تا یه حدی متعادل اما از یه حدی كه بره بالاتر صدا جیع میشه! اما LX83 این مشكل نداشت.

نكاتی كه در زمان تست یاداشت كردم:  مدار تصویر بسیار عالی بدونه هیچ تاثیر منفی روی سورس, بدونه نویز اضافی, بدونه تغییر در بافت تصوی و بهم ریختگی تنظیمات پلیر, افزایش وضوح تصویر بروی منابع SD, لبه های كاملا صاف در منابع SD هیچ گونه محو شدگی در تصاویر سریع دیده نمیشود. پخش موزیك استریو پویا در تمام محدوده های فركانسی, حفظ ریتم صدا در ولوم های پائین , پخش صدای فركانس پائین خوب در موزیك های اركستی, پخش صدای افكت ضعیف با DSP محدود. ظاهر خیلی بهتر نسبت به مدل های قبلی, بدنه الومینیومی پرداخت شده نه در حد عالی اما خیلی بهتر از مدل های مشكی براق. كنترل از راه دور بسیار خوش ساخت و زیبا با كاركرد راحت.