Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

AVR-1611

نسل جدید آمپلی فایرهای دنون با امكان پشتیبانی از HDMI 1.4 است.

چیزی كه خیلی دوست داشتم كمپانی های مطرح سازنده A/V Receivers به سمت آن حركت كنند, كم كردن كارت های صدا و تصویر در محصولات بود, در تحلیل یاماها RX-767 نیز بهش اشاره كردم. دنون از پیشگامان این سبك سازی بود. دنون از بلوری پلیر مدل 2500BT شروع كرد, 2500 مدل مرجع دنون بود كه فقط یك خروجی HDMI و یك ورودی LAN داشت, در یك مطلب دیگه هم بهش اشاره كردم. این منطقی سازی را دنون متوقف نكرد و در آمپلی فایرهای سبك و میانه قیمت نسل جدید خود ادامه داده است, یاماها هم دقیقا این رویه را شروع كرده و نتیجه خوبی هم از نظر من گرفت, تا جای كه من تست كردم در مدل جدید آمپلی فایر این كمپانی كاملا كم شدن مدارات صدا و تصویر در بهبود مخصوصا تصویر مشهود بود.

1611 دنون با قیمت زیر 400 یورو رقیب جدی برای آمپلی فایرهای هم کلاس دیگر کمپانی ها خواهد بود. 

كیفیت ساخت بدنه دستگاه زیبای و ظرافت مدل های بالا را ندارد, اما اصلا جای هم برای ایراد گرفتن نمیزاره, تو همین كلاس كمپانی های مطرح دیگر محصولاتی به مراتب ضعیف تر از دنون تولید كردند, در صورتی كه همین 1611 با این امكانات و قیمت پائین ساخت خوبی دارد.

 صدای ۱۶۱۱ را من روی استریو با یك جفت بلندگوی (Magnat Quantum) شنیدم, Magnat یك بلندگو ساز آلمانی است, برای صدای افكت سنگین و موزیك POp ارزش های زیادی داره, برند اورجینالی هست, یعنی تمام قطعات بلندگو ساخت خود كمپانی است, این ویژگی را خیلی از بلندگو سازهای آلمانی دارند, خوب یا بد متكی به فناوری خارجی نیستند. این مدل Magnat یك Bookshelf- 2WAY بود. صدای موزیك جالبی داشت! عمق صدای كه ایجاد میكرد خیلی بیشتر از سایز درایور و كابینت بلندگو بود. بلندگوهای Magnat قدرت صدای بالا با پرتاب صدای شدیدی دارند, اصلا نمیشه از فاصله نزدیك صدای این برند را شنید, فوق العاده صدای فركانس بالای داره, تو سری Quantum 1009 تا 75.000HZ هم ظاهرا میتونه پخش كنه! حتما میدونید گوش انسان فركانس های بالای 20,000HZ را نمیشنود.كلا بلندگوی جالبی هست برای یک POp Music استریو. 

برای صدای 5.1 دنون 1611 یك پكیج بلندگوی satellite جم جور پیشنهاد كردم.

دنون همیشه در آمپلی فایر های دیجیتال خود از پردازشگرهای تصویر عالی استفاده كرده, كمتر مدلی از آمپلی فایرهای دیجیتال دنون را میشود اسم برد كه روی خروجی HDMI مشكلی ایجاد كنند, این یكی از ویژگی های بود كه از زمان اضافه شدن HDMI به آمپلی فایرهای دیجیتال باعث شد دنون برتری نسبتا خوبی در مدل های ارزان از دیگر كمپانی ها داشته باشد. پایونر هم انصافا در مدل های ارزان و متوسط پردازشگرهای تصویر دقیق و قوی دارد. همه اینها بر میگرده به تجربه كمپانی ها در ویدئو پلیر ساز بودن.

در نسل جدید رسیورهای دیجیتال شاهد هستیم در ارزان ترین مدل ها مثل همین 1611 دنون ما منوهای كاملی برای انواع تنظیمات صدا داریم! چیزی كه تا دو یا سه سال پیش این میزان امكانات را فقط روی مدل های مرجع داشتیم, اما امروز در ارزان ترین ها مدل ها شاهد امكانات نرم افزاری كاملی روی محصولات هستیم.

AVR-1611 آمپلی فایر نیست كه من بخوام اینجا از صداش تحلیل بنویسم, بیشتر نظرم روی ساختار كم حجم و منطقی محصول است, چیزی كه در فناوری صدا و تصویر وضوح بالا امروزه نیاز داریم, در محصولات Reference استفاده از شاسی های ضخیم و قطعات سنگین كاملا منطقی است, كمپانی ها بابت پولی كه برای یك محصول Reference از مشتری میگیرند باید بالاترین كیفیت در قطعات و طراحی های دقیق را در یك كامپوننت گران قیمت انجام بدهند, اما برای یك محصول 1000 دلاری و كم تر امكان این نیست كه از قطعاتی با آلیاژ خالص و بالاترین بازدهی استفاده كنند, در عوض برای جلب مشتری انواع ورودی و خروجی های صدا و تصویر را بدونه طراحی دقیق و قطعات با كیفیت به یك آمپلی فایر اضافه می كنند تا جلب نظر كند! این روش غلط را دنون و دیگر كمپانی های درست حسابی با امكانات نرم افزاری جایگزین كردند.

RX-V767

آمپلی فایر RX-V767  از نسل جدید A/V های یاماها است. امروز بعد از ظهر ۲۷/۳/۸۹ منزل یكی از دوستان بودم كه به تازگی این آمپلی فایر براش از خارج از كشور رسیده بود, وقت شد همراه با این دوست عزیز تست مختصری از این آمپلی فایر بگیریم. ست بلندگوها سری E جی بی ال بود.

Front- E90CH

Center-EC25CH

Rear-E10

Subwoofer-E250PCH

 من سری E را اصلا دوست ندارم و به نظرم فقط به درد سر و صدا كردن میخوره, واقعا هم قدرت و توان بالایی در تحمل جریان های بالا در مدت طولانی داره, تو این كلاس از بلندگوهای JBL من سری XTI را خیلی دوست دارم, صدای موزیك قابل قبولی داره, اما سری E در موزیك یه باس به شدت Exaggerated داره! خیلی خشك و ضربه ای میزنه و به گوش فشار میاره, اما برای صدای افكت بلندگوی عالی هست, میشه با خیال راحت ساعت ها با ولوم 4/2 فیلم ببینید بدونه اینكه نگران آسیب دیدن بلندگوها و یا ساب این سری باشید. JBL تو سری جدید سری E را یه ES تغییر داد و تو كابینت بلندگو تغییراتی صورت گرفت كه ظاهر خیلی بهتری نسبت به سری E پیدا كرد, اضافه شدن یك درایور Ultrahigh-Frequency نمیدونم چقدر در بهتر شدن فركانس های بالای این سری تاثیر مثبت داشته. در هر صورت این دوست من از این تیپ صدا خوشش میاد كاریش هم نمیشه كرد.

یاماها تو نسل جدید آمپلی فایرهای A/V تغییراتی داده, مثل پنل آینه ای, پشتیبانی از ورژن HDMI 1.4 و كم كردن ورودی و خروجی های آنالوگ كه این یكی از بهترین كاراهای هست كه یاماها و دنون در محصولات جدید بكار بردند, بنظرم هنوز هم خیلی از این رابط های صدا و تصویر آنالوگ در تمام مدت كاركرد یك آمپلی فایر دیجیتال به هیچ كاری نمیاد و فقط در مدار ایجاد نویز و هام ناخواسته میكند, نمیدونم چرا تا این حد كمپانی ها اسرار دارند تعداد این ورودی و خروجی ها را زیاد كنند؟ تا جای ممكن انواع كارت های صدا و تصویر را داخل جعبه آمپلی فایر جاساز میكنند! بعد میان مدار Pure Direct را اضافه میكنند, تا روی موزیك تمام مدارات صوتی و تصویری را قطع كنه و فقط یك استریو A/B فعال باشه, تجربه میگه اكثرا كمپانی ها برای فروش محصولات و پیشرفته نشان دادن محصول این تعداد كارت های كانورتور تصویر و ورودی و خروجی صوت و تصویر را در مدل های بالا بكار میگیرند! امكان هم نداره در یك سینمایی خانگی حتی نیمی از این امكانات به كار بیاد؟ با ورود رابط HDMI هم این میزان استفاده كمتر هم شد.

یاماها تو این سری از آمپلی فایرهای دیجیتال از پردازشگر تصویر خیلی بهتری نسبت به سری های قبل استفاده كرده و قدرت Upscaling این سری روی تصاویر SD خیلی بهتر شده, این نكته كاملا محسوس بود, در سری های قبلی مخصوصا مدل های پائین در Upscaling تصاویر SD به HD نویز كمی در تصویر خروجی آمپلی فایر دیده میشد كه در V767 این مشكل كاملا بر طرف شده بود. V767 هیچ گونه تاثیر منفی هم روی تصویر وضوح بالا نداشت و اصلا حضور آمپلی فایر بین سورس و نمایشگر احساس نمیشد, این یك امتیاز بالا برای این آمپلی فایر بود.

صدای V767 همون یاماهای دوست داشتنی من بود, همان قدرت و فضای DSP بی نظیر كه فقط یاماها امكان تولید آن را دارد, آمپلی فایر روی صدای dts فضای سه بعدی كاملی ایجاد كرده بود كه به سختی میشد محل قرار گیری بلندگوها را تشخیص داد. صدا اصلا تنبل و كش دار نبود, پیك های صوتی در لحظه شروع و محو میشد, با یك DSP كامل و بدونه قطع شدن صدا در حركت بین كانال ها, صدای V767 اصلا روی پیك های لحظه ای حالت سیال و مایع نداشت, در لحظه بیننده را از جا میكند و تمام. این خصوصیت صدای یاماها هست, آكوستیك خوب هم بسیار به این موضوع سیال نبودن صدا در فضا كمك میكنه, تو یك آكوستیك خوب صدا از منشا انتشار تا رسیدن به گوش كمترین بازخورد های ناخواسته را دارد, این مسئله خیلی كمك میكنه پیك های لحظه ای ویرانگر داشته باشیم حتی با آمپلی فایر پائین تر از مدل V767 در شرایط آكوستیك متوسط میشه قدرت و تاثیر گذاری V767 را داشت. البته من داشتم این سیستم را در یک فضای کاملا عادی با لوازم جانبی و دکورهای کاملا نامناسب تست میکردم! اونجا هم پیشنهاد دادم با این سیستم بلندگو حتما یه فکری برای کم کردن لوازم اطراف سیستم بکنند. کشیدن یک پرده ضخیم پشت سیستم هم میتونه کمک کنه صدای فرکانس پائین کمی کنترل شود. خوشبختانه یاماها در DRC-Digital Room Correction هم یكی از بهترین ها است, تصحیح فضای شنیداری در اتاق تاثیر بسیار زیادی در ایجاد یك فضای مجازی در صدا دارد. و شرایط بد آكوستیك را تا میزان زیادی اصلاح میكند.

  یه دوستی خارج از كشور دارم ایشون آمپلی فایر دیجیتال Accuphase داره, آكوفیض یك برند HIFI ساز NO.1 هست و در كلاس Hi-End سازی واقعا محصولات گران قیمت و خوش ساختی تولید میكند, آكوفیض یك Digital Signal Processor ساز حرفه ای هم هست, صدای كه آكوفیض در تصحیح پاسخ فركانسی صدا و حالت سینمایی داره خیلی عالیه, اما باز صدا میره به سمت موزیكالی و سیال تا افكتیو. صدای آكوفیض به نظر من برای كنسرت های 5.1 و فیلم های موزیكال تعریف شده بود تا سینمایی سرگرمی و اگشن, نمیشه از صدای آكوفیض ایراد گرفت, این خصوصیت این برند HIFI ساز هست. اما نمیدونم چرا تو بعضی از برندها صدای افكت تعریفی از صدای موزیك هست! صدا حالت Fluid داره و در فضا باقی میمونه! این به طراح و شناخت اون از صدای سینمایی بر میگرده, بعضی از كمپانی ها انگار از طراح سیستم های HIFI خود برای Cinema DSP استفاده میكنند! نتیجه میشه محصولی كه نه موزیك خوبی داره نه صدای افكت تاثیر گذار!

یاماها همیشه نسبت به برندهای هم کلاس روی فرمت dts صدای بهتری داره تا Dolby Digital این بر میگرده به طراحی پردازشگر یاماها كه پاسخ بهتری روی dts داره تا DD , چیزی كه در Onkyo بیشتر میره به سمت DD البته در این یك مورد زیاد نمیشه روش تاكید كرد كه كدوم روی چه فرمتی بهتر هستند, شاید دلیل اینكه این احساس بین علاقه مندان سیستم های سینمایی است كه یاماها روی dts صدای بهتری داره بر گرده به جریان دهی لحظه ای در فرمت dts و پاسخ سریعی كه یاماها روی صدای افكت دارد. روی RX-V767 هم این احساس را داشتم كه روی dts بهتر جواب میده تا DD

سیستم Compressed Music Enhancer كه یاماها در A/V های خود استفاده كرده برای جبران بیت های از دست رفته در فرمت های فشرده شده واقعا خوب عمل میكنه و میشه تشخیص داد واقعا داره یه كارای در جهت مثبت روی صدا انجام میشه, این مدار جبرانی در فرمت های فشرده شده به كار افرادی مثل من نمیاد كه با اصل فشرده سازی مخالفم اون هم  تا سر حد نابودی موزیك, تو همین Audio CD های رایج به اندازه كافی هر بلایی كه فكرشو بكنید سر موزیك میارن تا به دست ما برسه, دیگه لازم نیست بیشتر موزیك را با فشرده سازی تحقیر كنیم! بعد مدار جبرانی براش بزاریم! اما برای دوستانی كه موزیك های فشرده شده گوش میكنند خیلی میتونه تاثیر خوبی روی صدا داشته باشد, V767 خیلی خوب از عهده این كار برمیاد.

 در آخر باید بگم RX-V767 یك آمپلی فایر بسیار خوش صدا و پرقدرت در جریان دهی بالا و Upscaling دقیق برای منابع تصویری SD و كاملا بی تاثیر روی تصاویر وضوح بالا برای نزدیكی سورس با نمایشگر و DSP عالی بود.

JBL

قبل از معرفی كمپانی JBL لازم هست كمی در مورد كمپانی Harman/Kardon توضیح بدم.

دكتر  Sidney Harman و Bernard Kardon در سال 1954 موفق به تاسیس یك كمپانی ﺑﯿﻦ المللی شدند, كه هدف ساخت تجهیزات صوتی با وفاداری بالا به صدا بود, چهار سال بعد كمپانی Harman/Kardon اولین گیرنده رادیوی استریو را در جهان تولید كرد و آن شروع موفقی برای این كمپانی تازه تاسیس بود.

كمپانی Harman/Kardon موفق شد حق تولید رادیو  پخش های كمپانی های اتومبیل سازی بزرگی مثل  Mercedes-Benz , Toyota , BMW , Lexus و General Motors را در اختیار بگیرد.

شاید براتون جالب باشه بدونید تا به امروز چه كمپانی های بزرگی از زیر مجموعه های Harman/Kardon بودند و هستند.

AKG Acoustics - microphone/headphones

Audio Access - A/V controllers

BSS Audio -signal processing

dbx Professional Products - signal processors

Infinity - home/car speakers

JBL - home/car speakers & amplifiers, professional speakers

Lexicon - digital processing

Mark Levinson - home/car audio

QNX - real-time OS software, voice processing, car multimedia

Revel - home speakers

Soundcraft - mixing consoles

Studer - digital recording

 JBL كمپانی بلندگوساز مطرح آمریكای در سال 1946 میلادی توسط (James Bullough Lansing) تاسیس شد.

لانسینگ در ابتدا مدیر كمپانی Altec Lansing بود, در سال 1941 كمپانی Altec را به آقای James Ling واگذار كرد, و تصمیم به ساخت بلنگوهای با نام تجاری JBL گرفت.

 لانسینگ طراح اولین بلندگوهای HORN در Altec بود, اولین بلندگوی هورن كه برای سالن های نمایش طراحی كرد مدل "75W5" مربوط به سال 1934 است, كه موفق به كسب جایزه Academy Awards شد, این بلندگوی غول پیكر به تنهای پشت پرده نمایش قرار میگرفت و به علت وضوح صدا و قدرت پرتاب صوت به انتهای سالن صدای متفاوتی را برای تماشاچیان ایجاد میكرد. ببینید تصاویر بلندگوی Model 75W5

مدل محبوب دیگه ای كه لانسینگ تولید كرد بلندگوی مانیتور معروف به Iconic بود. پاسخ فركانسی این بلندگو بین hz40 تا hz10.000 بود.

ساخت بلندگوهای مانیتور JBL از ۱۹۷۰ كاملا جدی شد و مدل های بسیار معروفی را تا به امروز تولید كرد است, مدل های 4310 و 4311 در آمریكا , اروپا و ژاپن محبوبیت زیادی پیدا كرد و بیش از ده سال در بهترین استودیوهای جهان مورد استفاده قرار گرفت, این دو مدل به همراه مدل ns-10M یاماها بی شك تا قبل از ورود بلندگوهای دیجیتال محبوب ترین مانیتورینگ های دنیا بودند. بعد از محبوبت این دو مدل به ترتیب مدل های 4350,4325,4320 تولید شد و در چندین استودیوی هالیوود و یكی از معروف ترین استودیوهای ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

 بلندگوهای مانیتورینگ JBL سالها 70% از استودیوهای جهان را در اختیار داشت.

مدل Paragon اولین بلندگوی یک تکه با امکان پخش صدای استریو فونیک بود.

اولین بلندگوی خانگی JBL در سال 1954مدل D30085 Hartsfield بود كه هنوز بعضی از كلكسیونر ها این بلندگوی زیبا را در كنار برندهای جدید نگهداری میكنند, به شبكه های كه جلوی هورن قرار گرفته فیلتر آكوستیك گفته میشه.

سال ۱۹۸۵ JBL سری Everest مدل DD55000 را تولید كرد, این بلندگو در زمان خود به دلیل داشتن Soundstage فوق العاده خیلی معروف شد. تولید سری Everest تا به امروز ادامه داشته, كه در ادامه معرفی میكنم.

تولیدات Audiophile این كمپانی با سری K2 ادامه پیدا كرد, مدل S9500 اولین و تا به امروز محبوب ترین مدل این سری از محصولات JBL است, سری Everest و K2 كه جزء تولیدات Hi-End این كمپانی بحساب میاد همیشه با آمپلی فایر و سورس Mark Levinson دمو شدن, مدل S9500 هنوز در كنار برندهای مطرح دمو میشه و حرفی برای گفتن دارد. سال 2000 میلادی مدل K2-S9800 و K2-S9800SE را تولید كرد, وزن این بلندگو 90 كیلوگرم است.

JBL در سال ۱۹۹۰ اقدام به ساخت بلندگوهای Limited Edition كرد, یكی از معروف ترین مدل ها L250Ti هست, بلندگوی فركانس بالای L250Ti از تیتانیوم خالص ساخته شده است.

به تازگی JBL سری جدید Everest ii از سری محبوب Everest را تولید كرده, مدل DD66000 كه در اكثر نمایشگاه های Hi-End اخیر در كنار Mark Levinson حضور داشته و خیلی طرفدار پیدا كرده مخصوصا در ژاپن, من فكر میكنم JBL سری Everest را تا مدل 8848 به ارتفاع كوه اورست ادامه بده؟ واقعا هم این بلندگو جثه بزرگی داره! وزن این بلندگو 142 كیلوگرم است.

بیش از 20 سال است ٪75 از بلندگوهای THX سالن های سینما در سراسر دنیا JBL است, JBL بزرگترین تولید كننده بلندگوهای live است و مجهزترین سالن های كنسرت و تئاتر به بلندگوهای JBL مجهز هستند.

 بلندگوهای JBL در تولیدات خانگی و Hi-End صدای كاملا متفاوت با هم دارند! بلندگوهای خانگی این كمپانی قدرت پخش فركانس های بالا و پائین بسیار خوبی داره اما در صدای میدرنج ضعیف هستند! البته نه در همه تولیدات, بی شك بهترین انتخاب برای موزیك های تند و افكت فیلم JBL است, بلندگوهای JBL معروف هستند باسی شبیه به بمب دارن! واقعیت هم داره اگر با آمپلی فایری ست بشن كه توان درایو بلندگو را داشته باشه باس قوی ایجاد میكنند و فوق العاده در مقابل جریان بالا و پیك های لحظه ای صدا مقام هستند.

اما JBL در مدل های Hi-End بلعكس محصولات خانگی صدای موزیكال و Sweet داره, باس كاملا نرم و كنترل شده با Vocal واقعا عالی به علت استفاده از بلندگوی فركانس بالای هورن همراه با Soundstageخوب از ویژگی های بلندگوهای كلاس بالای JBL است.

من بارها مدل های مختلفی از JBL را شنیدم  در سیستم های سینمایی و HIFI

مدل L80 با بلندگوهای فركانس بالا از جنس تیتانیوم صدای واقعا لذت بخشی داشت, این بلندگو اگر در اتاقی با diffuser های در پشت بلندگو و سقف شنیده بشه صدای Dynamic و با تفكیك خوب در سازها را اجرا میكنه, دلیل اینكه گفتم باید در اتاقی كه مدل L80 شنیده میشه از جاذب های مناسب استفاده كرد Active بودن این بلندگو در نواحی مختلف فركانسی هست, شاید كمی در شرایط بد آكوستیك صدا فوروارد بشه؟ كه باز به كامپوننت ها و كابل هم بستگی داره. L80 صدای Emotional داشت و میشد با موسیقی ارتباط برقرار كرد.

سری های Hi-End مثل Everest ii و K2-S9500 برای ركورد های زنده كه در آن ها از سازهای بادی همراه با سازهای زهی استفاده شده با Vocal بم بالا انتخاب اول كسانی است كه به موزیك اپرا علاقه دارند, واقعا اجرای درست یك اپرا با ركورد عالی مخصوصا ركوردهای آلمان برای هر بلندگوی امكان پذیر نیست, تو این بلندگوهای رایج اگر ولوم صدا كمی بره بالا صدا به نویز تبدیل میشه تا صدای درست.

اگر JBL در بلندگوهای  Audiophile آنچنان امكان رقابت با برندهای مطرح دیگر را نداشته باشه؟ در ساخت بلندگوهای THX و پخش live واقعا بی رقیب هست.

سال ۲۰۰۱ بود در نمایشگاه محصولات Hi-End  سالن اختصاصی JBL قسمتی از سالن به یك مجموع كامل از آمپلی فایر ,پروسسور و بلندگوهای THX اختصاص داده شده بود, به علت حجم صدا نمیشد كسی داخل این مجموعه قرار بگیره به همین دلیل كنترل این مجموعه دقیقا روبروی محل قرار گیری بلندگوها بود, هر كدوم از ساب ووفرها دو تا ووفر 18 اینچ داشت, در سیستم های THX از دو ساب در سمت راست و چپ پرده نمایش استفاده میشه, از كل مجموعه ساب ووفرها و یك جفت بلندگوی   ScreenArray فكر میكنم Three-Way اون هم با دو ووفرهای 18 اینچی و ارتفاع نزدیك به 2.5 متر تو مدار بود, با طناب یك فاصله ای از بلندگوها ایجاد كرده بودند و كمتر از یك دقیقه صدا گرفته میشد و در فواصل زمانی حدود یك ساعت یك بار چون كل سالن جم میشدن چلوی این مجموعه و همه غرفه ها خالی میشد! جمعیت چندین ردیف را پشت سر هم تشكیل میداد, زمانی كه ولوم صدا را زیاد میكردند دقیقا مثل فیلم ده فرمان كه دریا شكافته میشه جمعیت از وسط باز میشد و به كنار میرفت! باور نمیكنید شدت و حجم صدا تا چه اندازه زیاد بود! از یك دقیقه ای كه از این مجموعه صدا گرفته میشد كمتر از 30 ثانیه ولوم روی 4/3 بود! واقعا اگر بیشتر از 1دقیقه میشد جلوی این شدت صدا دوام آورد قسمتی از شنوایی از دست میرفت! آقای كه مسئول تست صدا بود میگفت اینجا تونل وحشت سالن JBL هست.

در آخر باید بگم محصولات خانگی JBL برای دوستانی كه به موزیك های تند و با ولوم بالا علاقه دارند انتخاب مناسبی است, و به همه دوستانی كه دنبال بلندگوی برای سیستم سینمایی با آمپلی فایر پرقدرت هستند مدل های مجهز به Horn را پیشنهاد میكنم برای تجربه هیجان واقعی در صدای سینمایی

BDP-S5000ES Review

مدتی هست جناب آقای مظفریان بلوری پلیر S5000ES سونی را از اروپا به ایران آورده اند و قرار بوده من برم از نزدیك این پلیر Hi-End را تست كنم. امروز 14/9/88 خدمت جناب مظفریان بودم و بلوری پلیر سونی را به اتفاق تست كردیم, نتیجه این تست به شرح زیر است.

تمامی قطعات این پلیر ساخت خود سونی است, از Disc Tray و هد اپتیك تا پردازشگر مركزی و چیپ DSD ساخت سونی است,  میشه گفت S5000ES یك سونی كامله

مشخصات کاتالوگی پلیر را اینجا ببینید.

برای تست S5000ES فیلم 300 را برده بودم, قسمت دوم Transformers هم بود كه صدا و تصویر خیلی خوبی داره, 300 در تصویر  یك ویژگی خیلی جالب برای تست داره كه خیلی برام مهم بود ببینم سونی با این ویژگی چه كار میكنه, تصویر 300 پر از Grain هست, چیزی كه من اصلا دوست ندارم و بد جور روش حساسم, اما در 300 به نظرم خیلی به جا استفاده شده و حال و هوای خاصی به فیلم میده, در خیلی از فیلم ها به علت نوع  لنز, مراحل تبدیل, نور و خیلی مسائل دیگه شاهد گرین در كل یا صحنه های از فیلم هستیم! اما در 300 گرین قسمتی از فیلم است و به خواست كارگردان به فیلم اضافه شده

فیلمی مثل 300 فرقی نمیكنه دی وی دی باشه یا بلوری اگر در پلیرهای بد و ارزان اجرا بشه به علت اینكه این پلیرها میزان نویز بالای در تصویر دارن و این نویز با گرین خود فیلم تركیب میشه تصویر خیلی بدی داره و تو ذوق میزنه اما همین فیلم در پلیرهای Hi-End چه چیزه دیگه هست.

 در تست این پلیر اولین نكته ای كه نظرم را جلب كرد سرعت خواندن دیسك بلوری بود با تست من بین 6 تا 7 ثانیه كه خیلی سرعت خوبی بحساب میاد.

S5000 روی فیلم 300 داشت نهایت كنترل نویز و یك دست كردن میزان گرین را نشان میداد! انگار تمام گرین های 300 تك تك روی تصویر گذاشته شده بود! و هیچ گونه آشفتگی دیده نمیشد كاری كه از سونی كمتر توقع داشتم! در بعضی از صحنه ها احساس میكردم میشه گرین های تصویر را شمرد!

آقای مظفریان پیشنهاد كردند بلوری Transformers 2 را هم تست كنیم ببینیم صدا و مخصوصا كنتراست رنگ روی بلوری این فیلم چطوره؟ S5000 پردازشگر رنگ 14Bit داره! و میشه گفت خیلی عالی عمل میكنه, رنگ های ترانسفورمرز 2 واقعا درخشان و بدون كوچكترین ادغام رنگ و Detail بالا در صحنه های سریع پخش میشد, فكوس تصویر با این همه Detail كه داشتیم واقعا عالی بود, من تجربه خوبی از سونی روی میزان نویز و فكوس پس زمینه تصویر ندارم! شاید این بد بینی من را كمی دی وی دی پلیر 9100ES سونی كم كرد, و این بلوری پلیر هم میشه گفت در این كلاس خیلی خوب بود, در مدت تست دستگاه ذهنم رو این موضوع بود كه سونی همیشه تو فكوس پس زمینه و DNR  Digital Noise Reduction ضعف داشته! اما S5000 هیچ بهانه ای به من نمیداد كه بگم دوباره سونی تو تصویر مشكل نویز پس زمینه داره!

 تقریبا سکانس اگشن آخر فیلم را کامل به همراه آقای مظفریان دیدیم! فضای سالن پر از رنگ های درخشان و زیبا بود, شك نداشتم هر كس اون رنگ و درخشش خیره كننده را میدید در خرید یك S5000  شك نمیكرد.

قسمت دوم ترانسفورمرز تراك صوتی "DTS-HD Master Audio" داره و فكر میكنم خیلی نسبت به  قسمت اول صدای شفاف تر و دقیق تری در تفكیك كانال های صدا و كانال LFE داره! من قسمت دوم را ندارم و نمیتونم نظر درستی بدم, اما چیزی كه كاملا مشخص بود صدا بسیار كریستالی و بهتر از قسمت اول بود.

تو صدای سونی یك Neutrality بود كه در پلیرهای هم كلاس كمتر شنیده میشه! اگر یك سی دی پلیر Neutrality خوبی داشته باشه یك امتیاز بالا به حساب میاد اما در مورد دی وی دی یا بلوری پلیر فرق میكنه, برای مثال پلیرهای پایونر , دنون در این كلاس یك حس كنترل بروی صدا به شنونده میده! اشتباه نکنید منظور فیلتر كردن و تاثیر منفی بروی صدا نیست, انگار كه این پلیرها صدا را میگیرن و آنطور كه دوست دارن اجرا میكنند, اما سونی كاملا بی طرف صدا را پخش میكرد, صدای سونی خیلی حالت Flat داشت! خشك و بی روح نبود اما اون حالت داینامیك و Vibrancy كه من دوست دارم را كمتر داشت؟ در پیك های لحظه ای خیلی خونسرد صدا را پخش میكرد انگار پلیری وجود نداره و هرچی شنیده میشه صدای آمپلی فایر و بلندگوهاست!

 سونی تو سری ES همیشه تو صدا وضوح خیلی عالی داشته, اما این وضوح را با یك حالت فوروارد شدن صدا و خستگی زود هنگام در موزیك به شنونده میده!  S5000 هم این مشكل را در موزیك و افكت داشت. تعدادی از طرفداران پلیرهای سری ES سونی در دی وی دی پلیر مدل 9100ES  از یك طبقه Tube در خروجی pre صدا استفاده كردند! اما نمیدونم برای خروجی دیجیتال هم میشه كاری كرد یا نه؟ من نمیتونم در مورد این عمل نظری بدم چرا كه نه سونی را با لامپ شنیدم نه از صدای لامپ زیاد خوشم میاد, اما این صدای سونی را هم دوست ندارم!

به آقای مظفریان پیشنهاد كردم برای خروجی استریو پلیر یك جفت كابل Interconnect كربنی بگیرند شاید صدای S5000 با یك كابل كربنی از این حالت فوروارد شدن در موزیك تا حد زیادی خارج بشه.

به نظرم سونی برای رقابت با غول های مثل Denon و Marantz كه بلوری پلیرهای واقعا فوق العاده ای را تولید كردند نیاز به یك تجدید نظر در سری ES خود دارد! وگرنه مثل جریان دی وی دی بازار را به دیگر رقبا واگذار خواهد كرد.

S5000ES برای من بهترین نبود! اما قابل قبول بود.

Pioneer: BDP 320

چند روزی هست یكی از دوستانم بلوری پلیر مدل BDP-320 پایونر را خریده و برای Break-in
كردن دستگاه را در اختیار من قرار داده, دیشب وقت شد یه تست كوچیك از پلیر بگیرم و نتیجه را براتون بنویسم.
اول بگم خیلی خوشحالم پایونر بلوری پلیرهای خوبی با قیمت بسیار مناسب را وارد ایران كرده تا دوستاران صدا و تصاویر وضوح بالا با قیمت های مناسبی امكان خرید پلیرهای قابل قبولی را داشته باشند.
پردازشگر 320 بروی (High Definition)
12Bit 148.5 MHz 
و تصاویر (Standard Definition)
12Bit 108 MHz
را دارد. كه برای تصاویر وضوح بالا خوب و برای تصاویر استاندارد كاملا متوسط است.
فیلم تست 320 "Death Race" بود كه واقعا صدا و تصویر فوق العاده ای داره.
زمانی كه داشتم  320 را تست میكردم سعی میكردم فقط به 320 فكر كنم و تا جای ممكن 320 را با LX 70 مقایسه نكنم, هر تحلیل گری برای خودش یك Reference داره فعلا Reference من هم LX 70 است كه شاید در آینده جای خودشو به LX 71 بده, 320 را با كابل HDMI سری Van Den Hul Ultimate كه كابل اصلی خودم هست Break-in و تست كردم.
وضوح تصویر 320 قابل توجه و جلوتر از كلاس  قیمتی دستگاه است و بالاتر از انتظار من, نكته ای كه در این پلیر قابل توجه است تفكیك و عمق عالی رنگ است, 320 بروی فیلم "Death Race" كه از رنگ منفرد استفاده میكند تك رنگ های مثل قرمز را بسیار عالی و میشه گفت زیبا اجرا میكرد كه این ویژگی را مدیونه پردازشگر 48Bit رنگ خود است.
تصویر 320 بروی دی وی دی كاملا معمولی است و فرق چندانی با دی وی دی پلیرهای ارزان پایونر ندارد شاید كمی فكوس و نویز كمتری در پس زمینه داشته باشه كه باز نمیتونم نظر دقیقی بدم چرا كه پلیر تجاری از پایونر در اختیار ندارم تا بتوانم مقایسه دقیقی انجام بدم, اما چیزی كه خوب میدونم و بارها تست كردم LX 70 هم روی دی وی دی كیفیت تصویر و صداش قابل مقایسه با دی وی دی پلیر مدل DV989 AVi پایونر نیست.
صدای 320 كمی از تصویر پائین تر بود! "Death Race" روی فرمت بلوری تراك صوتی DTS-HD داره كه بروی LX 70 صدای بسیار كریستالی با جزئیات بالا و فركانس LFE تكان دهنده ای دارد.320 هم خوب اجرا میكرد اما نه در حد انتظار من, كمی احساس گرفتگی در فركانس های بالا میكردم و گم شدن افكت ها در كانال های ساراند, شاید اگر این فیلم را روی پلیر كلاس بالاتری تست نكرده بودم میگفتم صدای 320 هم مثل تصویر به نسبت قیمت عالی است, اما حالا میگم صدای 320 كاملا در حد و كلاس دستگاه است نه بیشتر.
دركل میتونم بگم BDP-320 پایونر خوب و كاملا مناسب برای دوستانی كه می خواهند با قیمت پائین بلوری پلیری قابل قبول داشته باشند.

 

اشاره: یادم رفت این نکته را بگم که این سری از بلوری پلیرهای پایونر امکان مولتی کد شدن برای دیسک های بلوری را ندارند و و فقط کد مربوط به منطقه خود را اجرا میکنند.