Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

نگاهی اجمالی بر چند برند ویدئو پلیر ساز

در مطلب زیر نگاهی کوتاه دارم بر گذشته و حال چند برند ویدئو پلیر ساز به ویژه سونی, پاناسونیک و پایونیر. با تاکید بیشتر بر پاناسونیک چرا که این مطلب در اصل تحلیل بلو-ری پلیر مدل "BDT220" پاناسونیک بود, که بدین شکل در آمد!!!!

پاناسونیک در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی که اوج رواج دی وی دی پلیرها بود با تولید دی وی دی پلیرهای نه چندان قوی در A/V یکی از تولید کنندگان ضعیف اما سرشناس ژاپنی بود. در ژاپن سونی و پایونیر نبض تولید دی وی دی پلیرهای های اند و میانه قیمت ( در آن سالها دی وی دی پلیرها جزء محصولات گران قیمت بحساب می آمد و هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده بود) را در دست گرفتند و آنچنان قدرت و اعتبار پیدا کرده بودند که هیچ رقیب ژاپنی و اروپایی امکان نزدیک شدن به این دو غول ژاپنی را نداشتند. اما پاناسونیک حتی توان ساخت یک "هد نوری" قوی که دیسک های کمی خش دار را بخواند نداشت! و در این مورد یکی از ضعیف ترین ها بشمار می آمد.

 کمپانی های دنن, مارانتز و آنکیو تنها تولیدات های اند داشتند و هنوز تولیدات تجاری نداشتند. دنن و مارانتز بعد از سال ۲۰۰۲ و قرار گرفتن در مجموعه D&M موفق ترین تولیدات خود را تجربه کردند. البته دنن و مارانتز تا این تاریخ هنوز هیچ ویدئو پلیر تجاری تولید نکرده اند. و تنها آنکیو بود که بعد از تولیدات فوق العاده ای مثل DV-S939 و DV-SP1000E که در کلاس های اند از بهترین ها بحساب میاد, چند تولید بسیار عجیب داشت! از دی وی دی پلیرهای که مونتاژ کاملی از پایونیر در کابینت متفاوت بود تا بلو-ری پلیر SP308 که از ال جی کپی برداری کرده بود!

یاماها تقریبا از ابتدایی ورود دی وی دی پلیرها حظور داشت, اما هیچ وقت نتوانست ویدئو پلیر ساز مطرحی شود! نه در دی وی دی و نه امروزه در بلو-ری پلیر تولید چشمگیری نداشته است!

تا سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ سونی به تدریج ساخت محصولا های اند کم کرد! تولید پلیرهای سری ES و QS که در سری های اند و میانه قیمت قرار داشتند کم شد و با تقاضای بازار رو به تجاری سازی آورد. مدل های بسیار پرفروشی مثل "DVP-NS305" اولین دی وی دی پلیر سونی با امکان پخش MP3 و همچنین مدل پرفروش "DVP-NS530" خود فاجعه ای در ساخت دی وی دی پلیرها از لحاظ کیفیت A/V بحساب می آمدند. (توجه کنید گفتم پرفروش اما بی کیفیت) صدا و تصویر در مدل های جدید سونی از این دو مدل به بعد به شدت مشکل دار بود! در آن سالها در پلیرهای های اند از پردازشگرهای 10Bit - 54Mhz استفاده میشد و در محصولات تجاری از پردازشگرهای 10Bit - 27Mhz که این میزان پائین خطوط کوانتیزه و فرکانس نمونه برداری باعث تصاویر به شدت ضعیف میشد که اگر هم طراحی خوبی پشت این پلیرها مثل نمونه های تجاری سونی نبود! تصویر با نویز دیجیتال بالا و لرزش همراه بود.

در آن زمان در خروجی Component دی وی دی پلیرها از سیستم تصویر interlace استفاده میشد, یکی از دلایل لرزش و شانه ای شدن تصویر همین سیستم ابتدایی بود. از اوایل سال ۲۰۰۳ بود که دی وی دی پلیرها با سیستم پخش Progressivescan وارد بازار شد. Progressivescan همراه شد با پردازشگرهای  12Bit - 108Mhz که باعث بهبود کیفیت تصویر در خروجی Component شد. سونی از اولین شرکت های بود که این سیستم پخش  و پردازشگرهای جدید وارد تولیدات تجاری خود کرد. مدل "DVP-NS730P" از پرفروش ترین های سونی بود. در همان سال مدل "DVP-NS930" از سری QS و مدل "DVP-NS999" از سری ES مجهز به سیستم Progressive scan و پرازشگرهای جدید بودند. سونی در سری تجاری خود مثل NS730P تا حدودی مشکلات تصویر کم کرده بود اما سونی در مدل های تجاری یک مشکل بزرگ داشت و دارد! صدا در مدل های تجاری سونی افتضاح خراب بود و هست! صدای این پلیرها در افکت های سنگین به شدت فرکانس های بالا و پائین فیلتر می کرد و چیزی جزء صدای مرده و بی روح باقی نمی گذاشت. این مشکل در تمام تولیدات تجاری سونی وجود داشت و هنوز هم در دی وی دی و بلو-ری پلیرهاش دارد.

پایونیر نیز با دی وی دی پلیرهای تجاری مجهز به Progressive scan و پردازشگرهای 12Bit - 108Mhz وارد بازار شده بود و مثل گذشته به کیفیت محصولات و طراحی دقیق وفادار بود. و از بهترین ها بحساب می آمد.

این بار پاناسونیک بود که با سری جدید پلیرهای خود نظر منفی برخی از Videophile هارو به خود جلب کرد, پاناسونیک با مدل های S75-S65-S35 وارد نسل جدیدی از ویدئو پلیر سازی خود شد. هر سه مدل مجهز به سیستم Progressive scan بودند و با پردازشگر دقیق 10Bit - 54Mhz کار می کردند. تصویر این سری از دی وی دی پلیرهای پاناسونیک کمی نویزی با جزئیات بالا و درخشان بود. همراه با صدای بسیار افکتیو و کریستالی. که در کنار پایونیر از بهترین های تجاری ژاپن بودند. پاناسونیک موفقیت دی وی دی پلیرهای خود را با معرفی مدل S97 در سال ۲۰۰۵ با پردازشگر 12Bit - 108Mhz و خروجی HDMI کامل کرد و ادامه داد.

 پایونیر نیز در همان سالها با معرفی مدل های مجهز به پردازشگرهای بسیار دقیق 12Bit - 108Mhz از "MediaTek" و خروجی HDMI یکی از بهترین ویدئو پلیر سازها بود و ادامه داد تا مدل NS-610 که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار کرد و از موفق ترین مدل های تجاری پایونیر بود. پایونیر بعد از NS-610 تمرکز اصلی خود را روی بلو-ری پلیرها قرار داد.

این همه گفتم تا برسم به بلوری پلیر BDT220 از پاناسونیک, پلیری با کابینت بسیار ارزان و طراحی نچندان جذاب حتی برای یک محصول تجاری. پلیری با سرعت بالای بارگذاری دی وی دی و بلو-ری و منوی کامل و دقیق در کالیبره کردن و هماهنگ کردن پلیر با نمایشگر. یک بلوری پلیر ارزان با امکانات و کیفیت پخش ایده ال است.

تست های مختلفی از چند فیلم جدید روی این پلیر گرفتم, یکی از عنوان جدید بلوری "Ghost Rider: Spirit Of Vengeance" بود که یکی از تولیدات برجسه 1080P روی بلوری همین فیلم است. BDT220 تصویر گرم و سینمایی داره و Ghost Rider کمی با حرات رنگ بیشتری نسبت به پلیر مرجع من پخش می کرد. جزئیات بالای تصویر در این فیلم خیره کننده زیباست! فقط از صدا و تصویر این فیلم لذت ببرید. پاناسونیک برای یک پلیر تجاری تصویر عالی پخش می کرد! تصویر در تمام صحنه ها ثبات داشت. لرزشی در تیزی های تصویر ایجاد نمی کرد. جزئیات بالای نمایش میداد. کنتراست و عمق سیاهی عالی بود.

 صدای این پلیر هم در کلاس خودش عالی بود, دیالوگ قوی, افکت های لحظه ای با فرکانس کامل, بدون ایجاد حس تنبلی در صدا. فرکانس LFE بدون تغییر با صدای که من در پلیر مرجع خودم شنیدم.

این پلیر در ارتقاء تصاویر وضوح استاندارد به وضوح کامل هم فوق العاده بود! چند عنوان دی وی دی ریژن ۲ تست کردم, و بنظرم بهترین در این کلاس همین BDT220 هست.

در کل اگر بخوام از تمام ضعف های این پلیر بگذرم! یکی از انتخاب های تجاری مورد تایید, نسل جدید بلو-ری پلیرهای پاناسونیک است.

Pioneer BDP-LX54 Review

این تحلیل الان اینجا نمی نوشتم میرفت جزو کلی مطلب نوشته نشده در دفتر تستم!

بلو-ری پلیر LX54 پایونیر با ال سی دی سامسونگ, کابل Wireworld Chroma 6 ,آمپلی فایر Pioneer LX83  , بلندگوی Polk Audio بلو-ری Terminator Salvation   و دی وی دی Underworld: Evolution  تست کردم.

اینکه این پلیر چه فرمت های اجرا میکنه و اینجور چیزا که فکر نمیکنم اصلا اهمیتی در تحلیل یک ویدئو پلیر داشته باشه برید اینجا و خودتون ببینید.

 LX54 مدل ارتقا داده شده از LX53 است. با این تفاوت که در مدل LX53 از Profile 2.0 استفاده شده و در LX54 از Profile 5.0 که امکان نمایش تصاویر سه بعدی وضوح بالا را دارد.

  پایونیر یکی از بهترین دیجیتال ویدئو پلیر سازها در دو دهه گذشته بوده و هست. تولیدات ضعیف داشته اما هیچ وقت بد نداشته.

تست پلیر:

زمان لود دیسک بلو-ری حدود ۲۸ ثانیه که زمان متوسطی بحساب میاد.

تصویر فیلم ترمیناتور ۴ یکم Bold چیزی که من دوستش دارم, خوب میشه روی این نوع تصاویر سیستم تست کرد, LX54 جزئیات خوبی نمایش میداد, با اینکه کابلی مثل Wireworld یکم تصویر آرام میکنه, من اون Texture که از ترمیناتور ۴ انتظار داشتم خیلی خوب به من میداد. منظورم این نیست که کابل چیزی از دقت تصویر کم کرده بود, هر کابلی بافت صدا و تصویر مخصوص به خودشو داره که هرچی Neutrality کل سیستم بیشتر باشه خصوصیات کابل در هر سیستم صوتی و تصویری خودشو بیشتر نشان میده.

پلیر در حد قابل قبولی نویز دیجیتال کنترل میکرد. این فیلم گرین حساب شده داره, در نماهای خیلی کم دیده میشه و در نماهای محسوس, مخصوصا روی نمایشگری مثل سامسونگ اگر مشکلی در سیستم نمایش باشه یکم اذیت میکنه. اما روی این سیستم گرین سر جای خودش بود و خوب میشد جدا بودن گرین از بافت تصویر تشخیص داد. نمیگم مثل یک پلیر های اند عمل میکرد اما خوب بود.

ترمیناتور ۴ Texture فوق العاده عالی داره, LX54 خوب این بافت نمایش میداد, خوب و تمیز در حد قابل قبول.

تست دی وی دی LX54 روی فیلم Underworld: Evolution :) انجام دادم, فیلم ترکیبی از رنگ آبی و سیاه خالص, پلیر با bit-36 عمق رنگ اون میزان درخشندگی و عمق سیاهی که من از این فیلم می شناسم تا جای که نشه ایراد گرفت نمایش میداد. افزایش رزولوشن از Standard-definition به High-definition خوب بود, تیزی لبه های تصاویر کنگره داره دیده نمیشد که امتیاز مهمی در پلیرهای است که تصاویر وضوح استاندارد به وضوح بالا ارتقا میدن.

 در صحنه های از فیلم کمی گرین هست که من دوستش دارم, در حالت وضوح استاندارد روی این کلاس از پلیرها یکم این گرین میره تو بافت تصویر و از وضوح کم میکنه! با افزایش رزولوشن اگر خوب و دقیق انجام شده باشه این گرین از بافت تصویر جدا میشه و دیگه زشت نیست, من میگم گرین شخصیت پیدا میکنه و خودش میشه بخشی از لذت بردن از دقت تصویر. LX54 پایونیر در کلاس خودش این کار خوب انجام میداد, اجرای این پلیر روی دی وی دی خوب بود.

 

صدای LX54 مثل تمام ویدئو پلیرهای پایونیر Dynamic و Rich بود. البته این ویژگی پایونیر در پلیرهای مختلف متفاوت, LX54 صدای DTS-HD خوب اجرا میکرد. با رزولوشن بالا و پیک های لحظه ای تاثیر گذار سیستم صدای خوبی هم از پایونیر حمایت میکرد, بلندگوهای Polk Audio بسیار افکتیو, موزیک آنچنان Sweet ندارن اما افکت عالی دارن.

 تست دالبی پلیر روی فیلم Underworld: Evolution انجام شد, صدا با رزولوشن بالا و کاملا کانالیزه شنیده میشد. که برای بلو-ری پلیری در این کلاس قابل قبول بود.

تست موزیک پلیر مثل تمام تولیدات پایونیر در این کلاس آنچنان جالب نیست! مدل LX52 نسبت به LX53 و LX54 مدار صوتی آنالوگ خیلی بهتری داشت! اما کلا پایونیر در ساخت ویدئو پلیرهای ارزان و میانه قیمت مثل این یکی افکت فدای موزیک نمیکنه.

LX54 در کلاس متوسط پلیری خوش ساخت, با منوی کامل تر نسبت به هم کلاس های گذشته, صدا و تصویر خوب, و بهتر از مدل های ارزان قیمت و قابل قبول در کلاس خودش است.

Marten FormFloor loudspeakers

این تحلیل Victor Chavira از بلندگوی مدل FormFloor مارتن نوشته, خود مارتن هم در وبلاگش ازش تقدیر کرده. گفتم قسمت کوتاهی از این تحلیل ترجمه کنم اینجا براتون بزارم.

 FormFloor

 

 دست یابی به تجربه اجرایی FormFloor یک مقدار سخت است. و یک مقدار خلاف عرف آن چیزی است که قبلا به آن خو گرفته ایم.

 من بلندگوی FormFloor  را در همان جایی که مدل MILES 2 مارتن را قرار داده بودم گذاشتم و حدود ۹۰ دقیقه با موسیقی هایی که قبلا هم گوش داده بودم تست کردم.

حقیقتا درک شفافیت تصویری و عمق ادراکی در بلندگوی FormFloor مارتن بی نظیر است.

اجرای باس در ووفر ۷ اینچی سرامیکی بی نظیر است, و صدا کل محوطه را می گیرد.

Ribbon Tweeter گاهی افکت های کناری دارند, با Over Tone ناخالص! ولی این مشکل در FormFloor دیده نمیشه و در فرکانس های بالا گوش شنونده را آزار نمیده.

 خواننده کوبایی شروع کرد به تک خوانی یک قطعه موسیقی انگار موسیقی مثل یک پر خیلی سبک آدم لمس میکنه.

نواختن پیانو در FormFloor از شفافیت و دینامیک خالص برخوردار است با اجرای احساسی. 

شفافیت, هارمونی و تونالیتی FormFloor به شما اجازه می دهد که اجرای پیانو را تحسین کنید.

If you are in search of a speaker with exceedingly clear voice and dynamic force to fill a medium sized room with panoramic sound, put the Marten FormFloors at the top of your list. Highly recommended

اگه دنبال یک اسپیکر با صدای فوق العاده شفاف هستید که یک اتاق متوسط را ساپورت کنید, بلندگوی FormFloor مارتن اول لیستتان بذارید. این بلندگو را واقعا توصیه میکنم!

LED TV

يكي از مهم ترين موضوعات قابل بحث در مورد تجهيزات سينماي خانگي خود نمايشگر, اما متاسفانه در ايران به علت عدم آگاهي جامعه علاقه مند به اين گونه سيستم ها و مهم تر از همه تعصب هاي تماما اشتباه در مورد برندهاي مختلف! كه حتي گاهي تا به حدي هست كه باعث ميشه شخص علاقه مند و البته كم هوش انتخاب هاي فقط به دليل علاقه از اول اشتباه به يك برند خاص انجام بده! و تعصب اشتباه  باعث ميشه يك راه غلط كه از قبل پيش گرفته همينطور هر 4-5 سال يك بار دوباره تكرار كنه و هميشه خودشو در يك دايره بسته محدود كنه.

 تعصب به هر چيز باعث ميشه از تجربيات لذت بخش تر عقب بمونيم.

تب LED TV ها قبل از TV 3D ها بازار گرفته. چه پنل هاي LCD با كيفيت و نو كه با اين تصور اشتباه كه LED TV نسل جديد نمايشگرها است با يك LED TV نچندان با كيفيت و حتي شايد خيلي بي كيفيت تر از پنل قبلي تعويض شد! اين وسط وارد كننده ها سودهاي آنچناني بردند و خريدار فقط دل به اين خوش كرد كه نسل جديد نمايشگرهارو به خانه آورده! بيش از يك سال پيش در خبري به نقل از اداره استاندارد بریتانیا گفتم كه در بريتانيا از ابتداي ورود LED TV ها استفاده از اين نام تجاري بدون ذكر اين نكته كه اين نمايشگرها همان LCD TV هاي رايج هستند ممنوع شد. اما در ايران فقط شاهد لوگوهاي LED TV هستيم! شركت هاي وارد كننده كاملا به هدفشان كه جا انداختن واژه LED به جاي LCD بود رسيدن! و مردم كم اطلاع كه در مواردي هم واقعا نميشه ازشون خرده گرفت كه چرا پنل زيبا و جديد LCD خوتون را با يك مدل LED جديد عوض كرديد! اينجا نياز به اطلاع رساني درست براي خانواده ها توسط رسانه ها بود كه متاسفانه به هر دليل انجام نشد!

  نكاتي كوتاه در مورد تفاوت LED TV هاي موجود در بازار.

 با اشاره به اين نكته كه LED TV همان LCD TV ها هستند. تنها با اين تفاوت كه براي روشن كردن صفحه كريستال مايع LCD به جاي نور Fluorescent از LED استفاده شده است. فقط روش بكارگيري LED ها فرق ميكنه كه در ادامه توضیح مختصری میدم.

در پنل هاي LCD رايج از نور پشتي فلورسنت CCLF-Cold Cathode Fluorescent Lamps استفاده ميشه. تصوير زير

CCFL

در نسل جديد نوردهي به صفحه LCD به جاي فلورسنت از LED استفاده شد. رايج ترين نوع از LCD-LED ها نوردهي كناري EDGE-LED است. تصوير زير

EDGE-LED

در سيستم نوردهي در كناره صفحه براي اينكه نور بطور يكدست در تمام سطح صفحه پخش شود از فناوري به نام Light Guide استفاده شده كه باعث ميشه نور در تمام صفحه با شدت يكسان منتشر شود. اما ظاهرا مشكل عدم انتشار يكنواخت نور در تمام سطح پنل كاملا حل نشد! مخصوصا در پنل هاي بزرگ يكنواخت نبودن نور در تمام صفحه كاملا مشهود هست. چيزي كه شخصا بارها تجربه كردم. اخيرا چند شركت بزرگ توليد كننده LCD روش كنترل نوردهي ايجاد كردند با عنوان Local Dimming در اين روش امكان محدود كردن نور دهي در منطقه اي از صفحه نمايش ايجاد شد, و در حال حاظر در پنل هاي گران قيمت چند برند مطرح كه از فناوري EDGE-LED استفاده مي كنند استفاده شده و نتيجه خيلي بهتري نسبت به مدل هاي بدون Local Dimming داشته. امكان نمايش رنگ سياه و سفيد خالص تر در نتيجه كنتراست بهتر و رنگ هاي درخشان تر در اين نوع پنل هاي LCD افزايش قابل ملاحظه اي داشته.

 نسل جدید تر پنل هاي LCD با نوردهي LED با عنوان Full LED توليد شد. تصور زير

 

Full LED

تكنولوژي Full LED توسط دو شركت ال جي و شارپ وارد بازار مصرف شده و در ابتدا تبليغات زيادي در مورد برتري نسل جديد پنل هاي LCD با نوردهي Full LED صورت گرفت. امكان نمايش سياه با عمق بيشتر و كنتراست خيلي عالي و يكنواختي نور در تمام سطح صفحه از تبليغات اوليه اين LCD هاي جديد بوده. چيزي كه شخصا در مورد تفاوت دو روش نوردهي EDGE و Full تجربه كردم, در مدل ها Full LED در حالت كاليبراسيون ابتدايي كنتراست يكنواخت تر در كل تصوير, عمق سياه بهتر و سفيد خالص تر نسبت به EDGE-LED ها بود. نبايد از زاويه ديد خيلي بهتر در Full LED ها نيز گذشت, نكته منفي كه در مدل هاي ارزون EDGE-LED گاهي ضعيف تر از مدل هاي هم كلاس فلورسنت است.

در حال حاظر بهترين نوع از پنل هاي Full LED نمونه هاي است كه از فناوري Local Dimming در آنها استفاده شده. (لازم به ذكر در تمام مدل هاي Full LED از فناوري Local Dimming استفاده نمي شود.) در واقع كارايي واقعي Local Dimming در پنل هاي Full LED قابل مشاهده است. خاموش شدن بخش مشخصي از صفحه LED پشت نمايشگر باعث ايجاد كنتراست تصوير عالي و سياه عميق مي شود.  فناوري كه بنظر مياد در آينده تمام توليد كنندگان بزرگ و كوچك به سمت آن حركت كنند.

Local Dimming

 شخصا هنوز LCD هاي كه از فلورسنت براي روشن كردن تصوير استفاده مي كنند خيلي بيشتر مي پسندم و اعتقاد دارم تصاوير اين نوع از LCD ها خيلي كنتراست و قدرت نمايش جزئيات بيشتري نسبت به LED هاي ارزان قيمت دارند. هنوز هيچ پنل LCD-LED كه تا امروز دقيق يا گذرا تست كردم, جزء يكي دو مورد نتوانسته نظر کاملا مثبت منو به خودش جلب كنه. (البته تا این تاریخ)

يه چيزي را باید به افرادی كه ادعاي دانش و تجربه دارند و سنگ برند برتر و يا Plasma بهتر از LCD هست به سينه مي زنند بگم, دوستي كه نه سورس درست حسابي داري! نه فيلم اورجينال داري! نه كاليبراسيون تصوير بلدي! نه كابل داري! نه هيچي! تو چرا داري براي فلان مدل از فلان برندي كه هيچي ازش نميدوني خودتو تو گِل ميپلكوني؟ منظور معدود افرادي هست كه وقتي بحشون ميگي برند X اين ايرادات داره سياه و كبود ميشن! خوشبختانه آنقدر ظرفيت مخاطب Home Theater بالاست كه خوب منظور منو درك ميكنه و خودش مسير درست پيدا ميكنه.

و در آخر دوباره بايد بگم بحث و تبادل نظر در مورد انواع نمايشگر در سيستم هاي نمايش خانگي مورد بسيار مهمي است. اما همانطور كه گفتم در اين مورد تعصب هاي الكي اينجا متاسفانه زياده (خيلي زياده) و اگر بخواي وارد تحليل برندهاي مختلف بشي با نظرات و گاهي حملات شديدي مواجه ميشي! براي همين من يكي دوست ندارم وارد اين فضاي بيهوده بشوم. تا جاي ممكن سعي ميكنم مسير درست نشون بدم, هركي خواست و اعتماد كرد وارد مسير جديد ميشه و هركي دوست نداشت به خودش مربوطه!! من يكي اهل كل كل و بحث هاي الكي نيستم.

Sony SS-AR1

SS-AR1

این هم بلندگوی High-End سونی مدل SS-AR1 كه امسال برای اولین بار در نمایشگاه CES 2011 با سورس EmmLabs , آمپلی فایر PassLabs  و كابل Kimber دمو داشته! كامپوننت های بسیار عالی! این بلندگو 27.000 دلار قیمت و 57 كیلو وزن داره! ظاهرا طراحی كابینت این بلندگو خیلی خیلی خاص! 

پانل ۵۰ میلیمتری جلوی بلندگو از چوب درخت افرا ساخته شده که انحصاری در جزیره هوکایدو که در شمالی ترین نقطه ژاپن واقعه شده و آب و هوای سردی دارد پروش داده میشه. و در ماره نوامبر که رشد درخت کند است و ساختار چوب در متراکم ترین حالت خود قرار دارد برداشت میشه.

 کابینت بلندگو از ورق ۳۲ میلیمتری از چوب درخت توس فنلاندی ساخته شده, توس فنلاندی خصوصیات آكوستیكی بسیار عالی دارد.

   تصویر زیر كابینت برش خورده SS-AR1 نشان میده به لایه های چوب توجه كنید.

همینطور به كابینت و درایورها

عکسهارو در سایز بزرگ اینجا ببینید.

  SS-AR1 در ژاپن و در سال ۲۰۰۶ طراحی و ساخته شده و تا به امروز كه آغاز فروش جهانی آن است در قسمت های مختلف به ویژه كراس آور تغییراتی داشته. سونی خیلی سال بود در زمینه سیستم های صوتی Hi-End فعالیت جدی نداشت! اما ظاهرا این بار با SS-AR1 بازگشت خوبی داشته. سونی یك صوتی ساز High-End نیست. تولیدات High-End داره اما تا به امروز در HIFI طراح تراز اول نداشته. در سالهای سورس های دیجیتال سری ES تولید میكرد برای CD و SACD كه در رنج قیمت خودشون عالی بودن نمیدونم چرا دیگه تولید نمیكنه؟ اما بلندگو مقوله كاملا متفاوتی از سورس و آمپلی فایر.

 به مشخصات فنی این بلندگو توجه كنید:

Frequency Response: 28Hz to 68KHz 

Sensitivity: 88 dB

Nominal Impedance: 4 ohm  

Maximum input power: 200 watts

در مورد این بلندگو گفته شده بهترین بلندگو برای فرمت SACD و توان اجرای فركانسهای بالا را با تفكیك خیلی عالی داره, در نمایشگاه CES 2011 هم با سورس EmmLabs و SACD دمو شده. البته این نوع نظرات مربوط میشه به تست های آزمایشگاهی و نمیشه به عنوان برگ برنده سونی در مقابل غول های مطرح بلندگو ساز بحش توجه کرد. هنوز تحلیل درست حسابی از این بلندگو منتشر نشده و نمیشه گفت صدای Emotional داره یا Live من شخصا در موزیك از بلندگوی كه Live پخش می كنند بیشتر خوشم میاد و میتونم با صداش بیشتر ارتباط برقرار كنم تا یه صدای Emotional

باید دید این بلندگو تا چه حد نظر Audiophile های درست حسابی را به خود جلب میكنه؟

 تا جای كه من میدونم ژاپن در High-End برند بلندگو ساز مطرحی نداره, البته اگر بلندگوی فوق محبوب NS-10M Studio یاماها را بحساب نیاریم صنعت و علم بلندگوسازی سالهاست در اختیار اروپا و امریكا بوده. البته هستند برندهای آشغالی كه فقط با اسم اروپای بودن محصولات خیلی بی كیفیت هم از نظر صدا و هم ساخت تولید می كنند. و خریدار پول برای لوگو و یا ساخت فلان كشور اروپایی بودن دور میریزه! بهترین جا برای فروش این محصولات كشورهای خاورمیانه هست. پول زیاد و آگاهی كم.

اگر سونی و برندهای نه چندان مطرح گاهی محصولات با كیفیتی (حالا میگیم فقط از نظر ساخت تولید می كنند) كه حداقل كمی از پول های آنچنانی كه از مشتری میگرن جاش كیفیت بالا ارائه میدن. هستند برندهای مطرح شده توسط مجلات و سایت های كه كابینت از نئوپان میسازن با درایور و كابل های داخلی بسیار بی كیفیت و با یك لوگوی طلا پول های آنچنانی از مشتری بدبخت میگرین!

این عكس وبلاگ طراح بلندگوی مارتن از دموی سونی در CES 2011 گذاشته.

http://marten.se/blog/2011/01/upstairs-downstairs/#respond