Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
کمپوننت های مورد استفاده:
TV: LG 47LM76100
PLAYER: PIONEER LX55
AMP: DENON 1920
SPEACKERS: FOCAL SIB AND CUB
HDMI CABLE : Monster 2000
کارگردان : Rupert Sanders
نویسنده : Evan Daugherty
بازیگران: Kristen Stewart, Chris Hemsworth ,Charlize Theron
فرمت صدا :dts hd master 7.1
رتبه در imdb: 6.2
ژانر : ماجراجویی ،اکشن و درام
وقتی اسم فیلم رو شنیدم بی اختیار یاد دوران کودکی و داستان سفید برفی و 7 کوتوله افتادم و وقتی فیلم رو می دیدم یاد بچگی خودم و داستان هایی که پدربزرگ مرحومم برای من تعریف می کرد افتادم. مطمئنا هر کسی فیلم رو ببینه منظور من رو درک خواهد کرد. فیلم معجونی از شخصیت های ارباب حلقه ها – اناکارینا – هری پارتر رو داره و تک تک صحنه ها برای بیننده آشنا می باشد.
فیلم کاملا داستان خطی و نسبتا کندی داره و بیننده کاملا می تواند علاوه بر دنبال کردن داستان به مسایل فنی فیلم نیز توجه و دقت کند. من برای نوشتن این ریوو، فیلم رو دوبار دیدم و بار اول با صدای 50 درصدی سیستم و بار دوم با 60 درصدی سیستم.
اما سفید برفی در تصویر :
سفید برفی در تصویر کاملا شما شگفت زده خواهد کرد و اصلا از تصویر فیلم خسته نخواهید شد. با توجه به اینکه این فیلم اولین تجربه کارگردان می باشد کارگردان کاملا صحنه های فیلم رو نقاشی کرده است. فضا های مورد استفاده در فیلم دارای گوناگونی زیادی می باشد و محیط های گرم و سرد در فیلم بتناوب عوض می گردند. از رنگ های سرد و خاکستری برف و جنگل تاریک تا جنگلی سرسبز و محل زندگی پریها و همجنین لشکری حمله ور با لباس های رنگین در ساحل تا موجودانی از جنس شیشه یا بلور سیاه رنگ همگی چشم بیننده رو از رنگ اشباع خواهند کرد.
کلوزاپ های فیلم پر از جزییات بوده و بیننده کاملا به صورت های بازیگر ها احاطه کامل دارد. همچنین لانگ شات های فیلم نیز بسیار زیبا و شفاف و شارپ از کار در آمده است.
اما کاش همه چی به این خوبی بود. گرین شما را در بعضی از صحنه های که در شب و یا تاریکی فیلم برداری شده اذیت می کند. البته گاهی گرین در صحنه های که در روز نیز می باشد مشاهده می گردد. و همچنین بعضی از صحنه ها داری جزییات و شفافیت لازم نیست و باعث دلسردی می شود.
رنگ سبز در سرزمین پری ها بسیار غلو شده و کاملا حس مصنوعی بودن به بیننده دست می دهد همچنین رنگ سفید برف و رنگ قرمز خون در اول فیلم.
اگر بخواهم از لحاظ تصویر مقایسه ای با فیلم های مشابه ای که قبلا دیدم بکنم می تونم به قسمت دوم ارباب حلقه ها اشاره کنم.
در کل با اینکه نمی توان تصویر فیلم رو بعنوان رفرنس در نظر گرفت. اما می توان گفت تصویر نسبتا قابل قبولی دارد.
صدا در سفید برفی
بار اول که فیلم رو دیدم فقط موزیک متن فیلم من رو تحت تاثیر قرار داده بود و از افکت ها ناراضی بودم اما بار دومی که فیلم رو دیدم افکت ها رو در حد قابل قبول دیدم (شنیدم)
با توجه به اینکه فیلم داستانی و حماسی می باشد شما می توانید موسیقی های لذت بخشی رو در فیلم بشنوید و هیجان رو در خودتون احساس کنید من از موسیقی های متن فیلم بسیار لذت بردم، تمامی کانال ها فعال بوده و شما خود رو وسط یک کنسرت احساس خواهید کرد.
اما بلعکس و متاسفانه در مورد افکت های صدا نمی تونم همچنین چیزی بگم. افکت های بسیار زیبا و تاثیر گذار رو در فیلم نمی شنویم و اگر هم باشد بسیار کم می باشد. با توحه به اینکه فیلم صحنه های زد و برخورد کم نداره اما صدا های مناسب درگیری ها در فیلم مشاهده نمی شود. با توجه به اینکه فرمت صدای فیلم DTS.7.1 می باشد اما کانال های ساراند زیاد فعال نیستند و فیلم از ظرفیت افکت های مناسب استفاده نکرده است. در مورد صدا های درگیری با موجوداتی که از شیشه ساخته شده بودند اصلا از ظرفیت های لازم استفاده نشده بود. و شنونده فقط یک سری صدا های بم بی مربوط می شنود. فقط افکت های جنگل تاریک برای من راضی کننده بود.
اما بلوری فیلم داری دو نسخه extended , theatrical می باشد که تفاوت زیادی باهم ندارند و کلا با همدیگر 5 دقیقه تفاوت دارند.
همچنین شما می توانید کلی اکسترا در فیلم مشاهده کنید همگی با کیفیت اچ دی بوده و واقعا برای خود دنیایی می باشند و بیشتر شبیه کشف جزیزه ناشناخته می باشد. حتما برای دیدن این موارد وقت بگذارید.
برای من قسمت نما های 360 درجه ای از صحنه های فیلم بسیار جالب توجه بود
امتباز های من به فیلم
خود فیلم6.5 از 10
تصویر 3.75 از 5 (باور کنید بین 4 و 3.75 مردد بودم و تصمیم راحتی نبود)
صدا 4 از 5 (موسیقی های زیبای متن واقعا من رو تحت تاثیر قرار داد و ایراد های افکت ها رو پوشش داد)
دیدن این فیلم رو برای آخر هفته خود می توانید در نظر بگیرید و هر از چند گاهی ببینید تا شما برای نوه تان ورژن جدید سفید برفی را تعریف نمایید.
با تشکر
رضا مقدم
Clean com امواج الکترومغناطیسی كه از منبع تغذيه كامپوننت های صدا و تصوير منتشر میشه جذب میکنه. مشکل تداخل امواج الکترومغناطیسی در پاسخ مدارات الکترونیک یکی از مشکلات طراحان این سیستم ها بعد از قرار گرفتن منبع تغذیه و مدارات صدا و تصویر در یک کابینت است, مخصوصا مداراتی که با ترانس تغذیه میشن بیشتر در معرض امواج مخرب مغناطیسی قرار دارند. Clean com از نوعی سرامیک خاص و در شرایط ویژه ساخته شده اند! چقدر خاصه و شرایط ساخت چی هست من نمیدونم! فقط میدونم "این خیلی جواب میده" چهارتا از این هارو به ترتیب دوتا روی آمپلی فایر, یکی روی سورس موزیک و یکی روی سورس تصویر قرار دادم. كفشدوزك هارو قبلا در سیستم دوست من ديده بوديد. و من به پيشنهاد ايشون Clean com هارو تست كردم. تاثیرشون در صدا خیلی جالب بود! باس جم کرد و تمام انرژی اضافی باس گرفت. صدا خیلی کریستالی شد, حس وضوح سازها و اجرای زنده به سیستم من داد. صدای که خیلی خوب میشناسم و به کوچکترین تغییراتش حساس هستم بیشتر از قبل کنترل شده میشنیدم! واقعا حس سبکی و تمیزی میشه در صدا حس کرد! تاثیر خوبی هم در صدای سینمایی داشت, باس جم کرد تو ساب ووفر و تو شرایط آکوستیک سالن من لود های ارتعاشی کمتر کرد. در کل این Clean com ها انگار یه پرده از روی سیستم شما بر میداره و به صدا شخصیت میده. من به دوستان که سیستم های فای و سینمایی دارند حتما چندتای از این هارو پیشنهاد میدم. قيمت بسيار مناسبی هم دارند.
! It really works
اگر دنبال بلندگوی برای صدای سینمایی هستند حتما Polk audio امتحان کنید. بلندگوی که خیلی ها دنبالش هستند, طراحی شده برای افکت های سنگین و طولانی مدت. در تمام مدل ها کراس آورهای پیچیده ندارن و صدارو خیلی ساده تحویل درایورها میده. درایورهای محکم و قوی برای پیکهای سنگین داره و پاسخ های سریع به افکت میده, بلندگوی وحشی که طراحی شده برای لذت سینمایی و موزیک های پاپ با شدت بالا. Polk صدای شفاف و باس سنگین بهتون میده. بلندگوی که در آمریکا بیشترین طرفدار برای سینمایی خانگی داره. این بلندگو و آمپلی فایر Emotiva محبوب ترین انتخاب سینمایی خانگی. آمپلی فایرهای Emotiva که دیگه آخر تقویت کننده سینمای خانگی. صدای سینمایی آمپلی فایر و بلندگوی میخواد که پاسخ سریع بده, پیک های سنگین تحمل کنه و خوب جریان بده, ترکیب این دو یکی از بهترین انتخاب ها برای یک سیستم سینمای خانگی درست و حسابی. خیلی سخت نگیرید! واقعا لازم در اینجا سیستم های هم معرفی بشه که نیاز تمام دوستان برآورده کنه, اگر هم قراره سر صدا کنیم و حالشو ببریم با سیستم های درست و حسابی باشه و نه هر آشغال تجاری!
نوبت رسید به "Battleship" بریم ببینیم در صدا و تصویر چی برای گفتن داره!
تصویر Battleship بسیار شبیه به سه گانه Transformers البته نه به خوبی قسمت دوم که لینک کردم!
گرینی شبیه به فیلم های قدیمی در طول فیلم دیده میشه! که با دستکاری که رنگ شده بود در طول فیلم چیز جذابی نبود.
جزئیات در صحنه های CG خیلی خوب بود خیلی بهتر از صحنه های واقعی فیلم, در سکانس های واقعی تصویری داریم با رنگ های گرم با کنتراست فوق العاد بالا, رنگ های گرمی که فقط در سکانس های منطقه کوهستانی کمی تو ذوق میزد! و حتی میتونم بگم من جزئیات بیشتری در بعضی از نماها میخواستم! مخصوصا در حرکت سریع دوربین میشه انتظار جزئیات بیشتری داشت. اما از جزئیات تصویر در تخریب ساختمان ها نمیشه گذشت که واقعا بالا بود, خیلی بهتر از Transformers 3 علت این که از این فیلم اسم بردم شباهت بین تخریب ساختمان ها در هنگ کونگ و قسمت سوم ترانسفورمرز بود, که در Battleship خیلی بالاتر بود.
بافت تصویر و اجسام ,و حتی صورت خیلی برجسته نیست, در بعضی صحنه ها میشد بافت پوست بهتری دید! جزئیات تصویر در صحنه های CG خیلی بالاتر از صحنه های واقعی و در کل تصویری دارم به شدت ذهنی که به حال و هوای فیلم میاد.
و اما صدا, اینجا دیگه باید گفت WOW این عالیه! صدای فوق العاده دقیق, با جزئیات بالا, کانالیزه و از همه مهم تر با یک DSP فوق العاده قوی که شمارو میبره مرکز درگیری های داستان. صدا در تک تک صحنه های این فیلم فوق العاده عالی بود! در طول فیلم چه خبر بود در ۶ کانال صدا, شلیک افکت ها از کانال های اصلی به ساراند یکی دو صحنه نیست, افکتی از کانال اصلی چپ شلیک میشه به ساراند چپ و در دو کانال ساراند گسترش پیدا میکنه و ادامه... چیزی که در خیلی از ۷.۱ ها با چهار کانال ساراند شنیده نمیشه. عظمت بخوردهای سنگین با افکت های چند بعدی که میشه هم زمان چندین صدارو در یک برخورد شنید, برخورد اجسام فضایی به آب و اون فرکانس پائین سنگین همراه با پاشیده شدن آب به سمت شما که کاملا از سه کانال اصلی میاد وسط سالن و بعد از خیس کردن صورت بیننده ریخته میشه تو کانال های ساراند. در چند صحنه صدای پاشیده شدن آب فقط تا وسط سالن دارید و تمام...DSP چه می کرد در این فیلم.
از صحنه تخریب ساختمان در تصویر گفتم, در صدا حتی جلوتر از تصویر بود میشد سایش میز و صندلی ها و برخورد لوازم داخل ساختمان های در حال تخریب در اون افکت سنگین شنید.
شنیدن حرکت اجسام فضایی از دور و نزدیک شدن آنها در کانال های ساراند و یک لحظه از بالای سر شما رد شدن با موزیک سنگین و هیجان انگیز فیلم ترکیب کنید, خیلی "حال" میده :)
در افکت های ساراند به حدی جریان در کانال ها بالاست که میشه جا به جای هوا توسط دیافرگم بلندگوهای ساراند حس کرد!
برخوردهای سنگین و تکان دهنده بدنه ناوجنگی به آب همراه با پاچیده شدن آب پودر شده خیلی جذاب و لذت بخش بود, واقعا حس لحظه را منتقل می کرد.
صدای اون گوی های مخرب که از ماشین اصلی بیگانه ها در دریا شلیک میشد مثل خودشون جذاب و جدید بود! (نمیدونم اسمشون چی بود؟ چیزی مثل زنجیر بهم تابیده که شبیه به گوی درآمده بودن و واقعا مخرب ترین ماشینی بود که تابحال دیدم بودم! ) دوربین نزدیک بهشون حرکت می کرد و میشد با تمام وجود قدرت تخریبی که داشتن با جزئیات بسیار بالا حس کرد, برخود به پایه های پل و تخریب بتن سنگین خیلی تکان دهنده بود, و همینطور تخریب ناوجنگی و سایش فلز به فلز واقعا وضوح بالا بود.
کانال LFE کاملا مجزا و برای هر بخورد صدا سازی شده, افکت های فرکانس پائین واقعا تکان دهنده و سنگین بود. بخش مهمی از جذابیت صدای این فیلم برای تراک DTS-HD و استفاده از نهایت پتانسیل این فرمت فوق العاده ست, اگر صدای این فیلم دالبی بود نه این جزئیات در صدا داشتیم و نه کانالیزه بودن افکت ها و نه وحشی بودن صدای dts که اجازه میده در یک لحظه افکت ظاهر و تمام.
Battleship روی بلوری تصویر ایده آل و صدای فوق العاده داشت.
تصویر
صدا
تا قبل از شنيدن در مورد فيلم Thor من اين شخصيت رو نمي شناختم و چيزي در موردش نشنيده بودم. اولين بار كه در انتهاي فيلم Iron Man 2 كليپ كوتاهي رو ديدم كه چكش Thor رو كه به زمين افتاده بود و Agent Coulson رو كه سر صحنه حاضر بود نشون مي داد، رفتم و روي اينترنت جستجو كردم تا اطلاعاتي در مورد اين شخصيت پيدا كنم. بعدها با ديدن تريلر تبليغاتي فيلم Thor خيلي علاقه مند شدم تا فيلم رو بعد از اكران و عرضه روي ديسك هاي نوري حتماً تماشا كنم. فيلم در ماه May سال 2011 اكران شد و بعد از چند ماه روي فرمت هاي مختلف خانگي عرضه شد. فيلم توسط Kenneth Branagh كه شايد خيلي ها او رو به عنوان يك هنرپيشه مي شناسند كارگرداني شده و نقش Thor توسط Chris Hemsworth ايفا شده. از ديگر بازيگران اين فيلم ميشه به Sir Anthony Hopkins, Natalie Portman و همچنين Tom Hiddleston اشاره كرد. نسخه اي كه من ديدم فقط شامل فيلم دو بعدي بود، اگر چه در آينده و در صورت امكان حتماً نسخه سه بعدي رو هم تهيه خواهم كرد. اجازه بديد به تصوير و صداي اين ديسك نگاهي بندازيم.
تصوير در Thor
لوكيشن هاي اصلي در اين فيلم شامل سه فضاي كاملاً متفاوت نسبت به هم ميشن. يكي دنيايي هست كه خانه اصلي Thor محسوب ميشه بنام Asgard، ديگري دنياي دشمنان هست بنام Jotunheim و آخري هم كه كره زمين هست. تفاوت هاي بصري بسيار زيادي در اين سه لوكيشن قابل مشاهده هست. Asgard كه كلاً يك دنياي بي نقص و زيبا هست كه جلوه هاي بصري و رنگ هاي بكار رفته در اون بسيار چشم گير و زيبا هستند. در اينجا رنگ غالب طلايي هست كه ميشه تاثير اون رو در همه جاي تصوير احساس كرد. فضاهاي بسيار عظيم موجود در Asgard كه در نماهاي گرفته شده از بالا به نمايش در ميان واقعاً چشم نواز هستند، پلي كه بين Asgard و پورتال موجود در اونجا كه براي سفر به دنياهاي ديگه از اون استفاده ميشه وجود داره با رنگهاي بسيار زيبا بخشي قابل توجه از اين محيط زنده و زيباست. تركيب رنگ قرمز شنل Thor و اين پس زمينه هاي طلايي تركيب بسيار قشنگي رو ايجاد ميكنه. در Asgard شايد فقط تنها چيزي كه ميشه به اون خرده گرفت، حضور تقريباً هميشگي اون سايه رنگ طلايي در همه جاست به نحوي كه تقريباً همه شخصيت هاي صورتهايي دارند كه به زردي ميزنه. دنياي دوم يعني Jotunheim در نقطه مقابل Asgard قرار داره و اون هم يعني نبودن هيچ رنگ زنده اي در اينجا. در اين دنياي سرد و يخي فقط سياهي و طيف هاي تيره از رنگهاي خاكستري و آبي تيره رو داريم، البته سفيدي برف كه بيشتر به طوسي ميزنه هم در اين دنيا متمايز از رنگهاي تيره ديگه هست. سياهي در اينجا در حد زيادي غالب هست ولي باز هم ميشه از كيفيت عالي بلو-ري لذت برد. نسبت به Asgard و زمين صحنه هاي خيلي زيادي رو در اين دنياي تاريك در طول فيلم نداريم ولي اگر بخوام جزئيات تصويرهاي تاريك رو در فيلم Thor و The Avengers مقايسه كنم بايد بگم كه در The Avengers در تمام صحنه هاي تاريك فيلم كه نسبتاً زياد هم بودند وضوح جزئيات تصوير بسيار قابل توجه بودند و نسبت به فيلم Thor برتري داشتند. ميرسيم به زمين و لوكيشن هاي بياباني New Mexico كه در اينجا ميشه تصويري زيبا و طبيعي از رنگ ها رو تجربه كرد. جزئيات صحنه هاي روي زمين بسيار خوب و با كيفيت هستند و مبارزاتي كه در اين لوكيشن اتفاق ميافتن و مخصوصاً صحنه هاي مبارزه با Destroyer كه از Asgard به زمين فرستاده شده و غول آسا هست، بسيار قابل توجه هستند. در كل تصوير در اين فيلم خيلي خوب و تميز ارائه ميشه ولي اگر بخوام با تصويري كه اخيراً از The Avengers ديدم مقايسه كنم، اين فيلم قطعاً در رده پايين تري قرار مي گيره ولي ميشه تصوير اين فيلم رو در رده خيلي خوب قرار داد.
صدا در Thor
ترك صداي اين فيلم DTS-HD 7.1 هست كه بايد بگم يكي از سنگين ترين صداهايي هست كه من تابحال روي بلو-ري تجربه كردم. طبق معمول همه بلو-ري هاي درجه يك در اينجا هم در طول فيلم ديالوگ ها در بين همه صدا هاي موجود در صحنه بسيار واضح شنيده ميشن و در سنگين ترين صحنه هاي اكشن فيلم هم در ميون صداها گم نمي شن. واقعاً مي تونم بگم صداي فيلم تكان دهنده هست! در صحنه هاي مبارزات تقريباً با هر ضربه چكش Thor به زمين، اتاق يك تكان حسابي ميخوره. در صحنه هاي مبارزه در Jotunheim كه همراه با تخريب هاي عظيم هست و ريزش قطعه هاي بزرگ يخ رو داريم، صداي حاصل از اين ريزش ها واقعاً محيط رو پر مي كنه و چنان لرزه اي ايجاد ميكنه كه حس ميشه زمين زير پاي شنونده در حال فرر ريختن هست. پرتاب چكش توسط Thor و درو كردن دشمنان هم صدايي بسيار شنيدني ايجاد ميكنه. در بخش مبارزه با Destroyer بر روي كره زمين هر شليك آتشين توسط Destroyer صداي كر كننده اي رو ايجاد ميكنه كه واقعاً نفس گير هست. وقتي مسير شليك اشعه آتشين به سمت دوربين مياد، نزديك شدن صدا به سمت بيننده بسيار قابل توجه هست. در بخش هاي پاياني فيلم و در صحنه تخريب پل در Asgard و ضربه هاي Thor به روي سطح پل و بعد از اون تخريب شدن پل هم خيلي صداي مهيبي رو ايجاد ميكنه. ميشه گفت صداي اين فيلم سيستم صوتي رو كلاً يه تكان حسابي ميده و هر كسي مي خواد قدرت سيستم صوتي خودش رو نشون بده ميتونه از اين فيلم بهره ببره.
به عنوان بخش هاي تكميلي در اين ديسك هم چيزهاي خوبي قرار گرفته كه همگي با كيفيت HD ارائه ميشن و ديدن اونها هم بسيار لذت بخشه. بخشي داريم به مدت تقريباً 4 دقيقه بنام Marvel One-Shot : The Consultant كه Tony Stark و General Ross (كه در فيلم The Incredible Hulk حضور داشت) رو نشون ميده و در مورد The Abomination (شخصيت منفي در فيلم The Incredible Hulk) هست و جالبه. در بخش هاي بعدي كه به ساخت و پشت صحنه فيلم مربوط ميشه هم تقريباً نزديك به 45 دقيقه انواع پشت صحنه ها و مصاحبه ها رو داريم كه بسيار ديدني هستند. بخش جالب بعدي يك كليپ تقريباً 3 دقيقه اي هست كه با حضور Joss Whedon به معرفي شخصيت هاي حاضر در The Avengers مي پردازه. قسمت بعدي هم مربوط به صحنه هاي حذف شده از فيلم هست كه همراه با توضيح كارگردان بر روي صحنه ها ديدني تر هم ميشه. آخرين بخش موجود در اين قسمت هم Trailer ها هستن كه شامل دو تريلر از Thor و يك تريلر هم از انيميشن Avengers هست.
در انتها از جناب برزين به دليل لطف هميشگي ممنونم و همينطور از شما دوستان عزيز كه اين مطلب رو مطالعه كرديد.
اميدوارم كه مورد توجه قرار گرفته باشه.
طاهر
خيلي از ما از دوران کودکي خودمون به يک شخصيت خاص و اصطلاحاً سوپرهيرو علاقه مند مي شيم و اين علاقه مندي حتي در بزرگسالي هم ادامه پيدا مي کنه. به شخصه من از بچگي به شخصيت Batman خيلي علاقه داشتم و اين شخصيت ابهت خاصي براي من داشت. بعدها با شخصيت هاي ديگه اي مثل Spider-Man و Iron-Man و ... آشنا شدم که هر کدوم براي خودشون جذابيت هاي خاص خودشون رو داشتند. يه کمي که بزرگتر شدم و شروع به ديدن فيلم کردم و فيلم هاي اين شخصيت ها رو ديدم و از اونجايي که علاقه خاصي هم به فيلم هاي اکشن داشتم و دارم، توجه من به سمت اين شخصيت ها بيشتر جلب شد تا اينکه چند سال پيش شنيدم که قراره در فيلمي بنام The Avengers شخصيت هاي مختلفي از اين سوپرهيروها رو در کنار هم قرار بدن. اگر فيلمهاي The Incredible Hulk، Iron Man، Captain America و Thor رو ديده باشيد و در پايان فيلم هم تا آخر Credits رو تماشا کرده باشيد حتماً ديديد که در يک قطعه ويديويي کوتاه که معمولاً Samuel L. Jackson در نقش Nick Fury در اونها حضور داره اشاراتي به Avengers و اينکه قراره تيمي از سوپرهيروها جمع بشن، ميشه.
فيلم Avengers توسط Joss Whedon که نويسنده و کارگردان خوش ذوقي هم هست، نوشته و کارگرداني شده. من قبلاً از Whedon سريال Angel و همينطور Firefly رو ديده بودم و کلاً ازش خوشم ميومد و مي دونستم که خودش هم از علاقه مندان پر و پا قرص کميک هاي شخصيت هاي The Avengers بوده، پس مي شد ازش انتظار داشت که فيلم رو از لحاظ فيلمنامه خوب از آب در بياره. از نظر کارگرداني اين اولين پروژه بزرگ سينمايي براي Whedon بود. البته او در زمينه کارگرداني سريال ها از سال 1996 فعاليت داشته و فيلم سينمايي Serenity رو که مربوط به سريال Firefly ميشد رو هم ساخته بود ولي عظمت The Avengers با هيچ کدوم از کار هاي قبلي قابل مقايسه نبود. فيلمبرداري اين فيلم رو به صورت دو بعدي انجام دادند البته با در نظر گرفتن اينکه بعداً احتمالاً به سه بعدي هم تبديل خواهد شد و بعد از مدتي تصميم نهايي براي تبديل اون به سه بعدي هم گرفته شد و اينطور که ميگن نزديک به دو سال براي تبديل فيلم از دو بعدي به سه بعدي وقت صرف کردند و اين کار توسط شرکتي بنام Stereo D انجام شد که مي تونم بگم کار رو بسيار حرفه اي و زيبا انجام داده. بالاخره بعد از چند سال انتظار در تابستان 2012 فيلم The Avengers به روي پرده سينماها رفت و بعد از مدت کوتاهي در فرمت هاي مختلف از جمله Blu-Ray عرضه شد.
به لطف جناب برزين نسخه UK اين فيلم که شامل دو ديسک بلو-ري هست به دست من رسيد. بعد از کلي انتظار بالاخره فرصت شد تا نسخه سه بعدي اون رو در يک وقت مناسب تماشا کنم و البته اين رو هم بايد اشاره کنم که قبل از ديدن فيلم نقدي رو که آقاي برزين از نسخه دو بعدي نوشته بودند مطالعه کرده بودم و در مورد صدا ناراحت بودم، چرا که از فيلمي با اين همه تبليغات و هزينه انتظار داشتم که از همه لحاظ به قول خودمون بترکونه!
تصوير سه بعدي در The Avengers
در همين ابتدا دوست دارم اين رو بگم که من با علم به اينکه اين فيلم از يک نسخه دو بعدي به سه بعدي تبديل شده فيلم رو تو پلير گذاشتم. در بخش هاي ابتدايي فيلم که بيشتر محيط هاي تاريک رو داريم افکت سه بعدي اون قدر که بايد به چشم نمياد. البته نکته مثبتي که از همين ابتدا توجه من رو به خودش جلب کرد اين بود که با وجود اينکه عينک سه بعدي ميزان نور تصوير رو کاهش ميده و معمولاً فيلم رو تاريک ميکنه، در اين تصاوير تاريک ابتداي فيلم جزئيات به خوبي قابل تشخيص بودند، سايه ها و تاريکي محيط قابل تمايز بودند و در کل تصوير تر و تميزي به نمايش در مي اومد. اما اصل کيفيت تصوير وقتي خودنمايي کرد که تصاوير روز و مخصوصاً بخش هاي جنگ هاي پاياني فيلم در شهر نيويورک رسيدند، به جرات مي تونم بگم که بخش هاي مبارزات سوپرهيروها و دشمنان در نيويورک بهترين مبارزاتي بودند که من تابحال در يک فيلم سه بعدي ديدم، هم از لحاظ کيفيت تصوير، هم از لحاظ افکت هاي سه بعدي و هم از اين جهت که مشکل Cross talk که معمولاً در تصاوير سه بعدي روشن به چشم مياد در اين بخش ها تقريباً اصلاً وجود نداشتن و اين حس به من دست ميداد که انگار تلويزيون پنجره اي هست که به روي اين تصاوير باز شده. در مورد جزئيات تصوير نمي خوام زياد چيزي بگم چون جناب برزين توي تحليل خودشون همه چيز رو بيان کردند که همه اونها در مورد سه بعدي هم صدق ميکنه، فقط چند ايراد تصوير رو که مخصوص نسخه سه بعدي هست مي خوام بگم. در بعضي از صحنه ها (که تعدادشون خوشبختانه زياد نيست) Cross talk بسيار زيادي داريم، مثلاً در صحنه اي که Helicarrier (همون ناو هواپيمابر پرنده) رو از بالا مي بينيم، Cross talk به حد اعلا ميرسه و روحي از اين غول پرنده رو در کنار اون مي بينيم که تو ذوق آدم ميزنه و در بخش هايي از فيلم که در دنياي ديگه اتفاق ميافته و يک راه پله رو توي فضا مي بينيم، همينطور هست. البته همونطور که گفتم تعداد اين صحنه ها انگشت شمار هست ولي بالاخره بايد گفت. خوشبختانه در بخش هاي اصلي فيلم از لحاظ تصويري مشکل خاصي وجود نداره و بايد به اين کار تبديل دو بعدي به سه بعدي تبريک گفت، چون فيلم بسيار پر زد و خورد و پر از جلوه هاي ويژه کامپيوتري هست که اگر در مورد کار تبديل دو بعدي به سه بعدي مطالعه کنيد، خواهيد ديد که کار تبديل صحنه هاي پر از CG بسيار پيچيده هست.
کلاً تصوير من رو بسيار راضي و انتظار چند ساله من رو برآورده کرد. واقعاً به دست اندرکاران بصري فيلم بايد خسته نباشيد گفت.
و اما صدا ...
در مورد صدا نمي خوام چيزي بنويسم، چون هر چي بوده جناب برزين لطف کردند، نوشتند. فقط اين رو بگم که قبل از اين آخرين فيلمي که من بصورت سه بعدي ديدم، Underworld Awakening بود که اگر بخوام صداي اون رو با اين فيلم مقايسه بکنم بايد بگم، در Underworld هم که مبارزات زيادي رو مي ديديم، صدا چند سر و گردن بالاتر بود و کانال هاي مختلف صدا بسيار فعال بودند و فضاسازي زيبايي رو انجام مي دادند ولي در اينجا دقيقاً توضيحات آقاي برزين در مورد صدا رو با گوش خودم شنيدم و متوجه شدم که وقتي گفتن فضاسازي کامل انجام نميشه يعني چي! با اينکه در بعضي از صحنه ها صدا بسيار تکان دهنده هست، در حدي که بعد از پايان فيلم متوجه شديم دو تا از ماهي هاي توي آکواريوم برادرم از شدت صدا سکته کردند و به رحمت خدا رفتند، ولي اون حسي که بايد از بودن در وسط ميدان جنگ در وسط نيويورک و تخريب ساختمان هاي عظيم الجثه به بيننده منتقل بشه، نميشه! مي دونيد وقتي اون موجودات عظيم الچه ميان و از وسط يک ساختمان رد ميشن و همه چيز رو تخريب ميکنند، شما انتظار داريد غرق در صداي اين تخريب بشيد، چون عملاً در وسط اين مخمصه قرار داريد ولي حس مي کنيد اون قدري که بايد غرق مي شديد، نشديد. از طرفي تصويري رو مي بينيد که بسيار عظيم و فوق العاده به نظر ميرسه و انتظار داريد چنين تصويري صدايي به همراه داشته باشه که در شان اون عظمت باشه و وقتي نيست کمبود احساس ميشه. نمي دونم شايد اگر تحليل آقاي برزين رو نخونده بودم انتظاراتم در اين حد بالا نمي رفت و شايد هم به دليل علاقه اي که به فيلم داشتم و غرق در تماشاي اون بودم، اينقدر متوجه کمبودها نمي شدم ولي خوشحالم که اون تحليل رو خونده بودم و در هنگام تماشاي فيلم اون نکات رو حس مي کردم، از اين بابت تجربه بسيار خوبي بود، مخصوصاً اين رو فهميدم که به خاطر اسم يک فيلم نبايد چشم و گوش بسته اون رو تماشا کرد!
در کل با در نظر گرفتن همه جوانب من از فيلم لذت بردم و انتظاراتم تا حد زيادي برآورده شد ولي اميدوارم در نسخه هاي بعدي سري The Avengers همين قدر که تصوير رو با کيفيت ارائه دادند، صدا رو هم به حد اعلا برسونند.
اگر فرصتي بشه، حتماً نسخه دو بعدي رو هم تماشا مي کنم تا اون جزئيات خارق العاده تصوير رو يک بار ديگه و اين بار بدون هيچ فيلتري در جلوي چشم هام ببينم و لذت ببرم و البته بخش هاي پشت صحنه موجود در ديسک دو بعدي رو هم از دست نخواهم داد.
با تشکر از شما دوستان عزيز
طاهر
کمپوننت های مورد استفاده:
TV: LG 47LM76100
PLAYER: PIONEER LX55
AMP: DENON 1920
SPEACKERS: FOCAL SIB AND CUB
HDMI CABLE: MONSTER 2000
کارگردان: Ridley Scott
نویسنده: Jon Spaihts, Damon Lindelof
بازیگران: Noomi Rapace, Logan Marshall-Green ,Michael Fassbender
فیلم برداری : imax 3d
فرمت صدا :dts hd master 7.1
رتبه در imdb :7.3
ژانر : ماجراجویی و علمی تخیلی
من از سالها ها قبل وقتی قسمتی از اولین فیلم بیگانه رو دیدم عاشق هیجان و ترسی که از دیدن این فیلم به بیننده دست میدهد شدم. شما معنی واقعی اظطراب رو در این سری فیلم ها درک می کنید.
ولی متاسفانه تا کنون این فیلم ها رو جسته گریخته دنبال کردم و باید وقت و هزینه ای برای دیدن سری کامل بیگانه بزارم.
اما فیلم پرومتئوس:
پیش از هر چیز باید در مورد اسم فیلم برایتان توضیح بدهم، پرومتئوس یا پرومته دارای یک مفهوم فلسفی و اسطورهشناسی است و نشانگر روح عصیانگر بشر در برابر قوانین طبیعت و کوشش دائمی او برای رهیدن از قید و بندها، سرنوشت و تقدیر است. پرومته حس لجاجت و آزادمنشی و نخوت بشر است که باعث می شود وی زجر و سختی را تحمل کند، ولی سر اطاعت فرود نیاورد.
این فیلم با اینکه می توان از آن به عنوان فیلم مستقل نیز یاد کرد اما بی ربط به سری بیگانه ها هم نمی باشد. باید یاد آور بشم فیلم درادامه سری بیگانه ها نمی باشد و کلا حرف خودش رو می زند و حتی پا را نیز فراتر گذاشته وبحث های فلسفی و اعتقادی را مطرح و باورها را به چالش می کشد.
فیلم در مورد علت و هدف آفرینش و اینکه چه کس یا کسانی ما را آفریده اند صحبت می کند و صد البته به آنها جواب قطعی نمی دهد و باقی ماجرا برای قسمت دوم می ماند. فیلم مورد نقد واتیکان نیز قرار گرفته است. بیشتر از این نمی خواهم در مورد داستان فیلم صحبت کنم شاید دوستان تصمیم به دیدن فیلم داشته باشند.
بنظر من نیز فیلم حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی در این فیلم نتوانسته و یا نخواسته بطور کامل آنرا بیان کند و شاید برای قسمت بعدی برنامه ریزی کرده است. افراد زیادی را دیدم که در نقد ها از این فیلم به عنوان فیلمی بیهوده و پوچ یاد کرده بودند و فقط از اکشن آن تعریف کرده بودند اما بشخصه فیلم را مثبت ارزیابی می کنم و به کلیه دوستان توصیه می کنم فیلم رو حداقل دو بار و یا بیشتر ببینند. همینطور صحبت های کاگردان و بازیگران و پشت صحنه ها و تمرین های صحنه ها و ... را ببینند در این صورت مطمئن باشید به دیدگاه کارگردان نزدیکتر خواهید شد و از فیلم بیشتر لذت خواهید برد و آن را بیشتر درک خواهید کرد.
اما فیلم از لحاظ تصویر :
من فیلم advengers رو ندیده ام بطوری که تصویر آن را که مورد پسند کلیه دوستان شده بود با این فیلم مقایسه کنم اما مطمئن هستم تصویر این فیلم نیز نظر اکثر افراد مشکل پسند را برآورد خواهد کرد. صحنه ها بسیار صاف و شفاف می باشند، مخصوصا تصاویر 10 دقیقه اول فیلم که واقعا بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد. مناظر از طبیعت بکر ایسلند که بصورت واید ارایه می شود واقعا بسیار دیدنی شده است. حتی تصاویر کامپیوتری ساخته شدن دی ان ای انسان از دی ان ای متلاشی شده مهندس (در این فیلم به افرادی که انسان ها را ساخته اند مهندس اطلاق می شود) نیز بسیار شفاف و پر از جزییات می باشد و احساس اینکه تصاویر دیده شده کامپیوتری می باشند به بیننده القا نمی شود.
در اکثر صحنه های فیلم شما جزییات صورت بازیگرها را مشاهده میکنید و از تصاویر پر از جزییات لذت می برید.
رنگ غالب تصاویر در سیاره ای که اتفاقات در آن می افتد سرد و اکثرا تاریک می باشد اما این سردی و تاریکی کاملا به اندازه و مناسب در نظر گرفته شده است بطوریکه شما کاملا شرایط دمایی و جویی سیاره را احساس و درک می کنید. همینطور رنگ های گرم صورت های بازیگر ها از سردی و مرموزی فضای حاکم کم می کند. همینطور صحنه های داخل سفیه (پرومتئوس) کاملا فضایی گرم و راحت و ایمن را بشما القا می کنند.
در کل تصاویر فیلم شما را جذب خواهد کرد.
اگر بخواهم در مورد نسخه بلوری سه بعدی فیلم نیز صحبت کنم باید عرض کنم که فیلم از ابتدا به صورت سه بعدی فیلم برداری شده است و شما با یک فیلم سه بعدی فیک طرف حساب نیستید. سه بعدی فیلم در حد طبیعی بوده و اعتدال رعایت شده و گاهی در طول فیلم شما یادتون میره که دارید به نسخه سه بعدی نگاه می کنید اما مطمئن باشید از نسخه سه بعدی آن لذت خواهید برد اما منتظر صحنه هایی نباشید که چیزی از تلویزیون بیرون بزند. اما در کل از عمق های داده شده به تصاویر لذت خواهید برد و بیشتر در درک صحنه ها و جزییات فرو می روید. در نهایت سه بعدی فیلم رو به دو بعدی آن ترجیح می دهم
بخش های که چند بار دیدم و لذت بردم :
1- سکانس اول فیلم که مهندس خود را برای آفریدن انسان قربانی می کند و دی ان ای انسان شکل میگیرد (مخصوصا نسخه سه بعدی)
2- سکانس های پایانی فیلم که بیننده را بمباران صحنه های اکشن می کند و همینطور از عظمت صحنه های کار شده تعجب و لذت میبرید.
دوست داشتم :
1- صحنه های داخل سفینه از جزییات بیشتری برخوردار می شدند و حس مصنوعی بودن آن از بین می رفت.
2- بخشی از صحنه های سه بعدی بهتر می توانست کار بشود که لذت تماشای فیلم چند برابر بشود مخصوصا سکانس های داخل سفینه مهندسین و همینطور صحنه های انفجار سفینه ها و متلاشی شدن آن در زمین.
صدای فیلم :
در مورد صدا بر خلاف تصویر نمیتونم نظر قطعی بدم، همانند خود فیلم باید چند بار دید و شنید تا بتوان در مورد صدای آن نظر قطعی داد. من فیلم را سه بار، دو بار نسخه سه بعدی و یک بار نسخه دو بعدیش رو دیدم و هر بار نظرم در مورد صدا با دفعه های قبل فرق می کرد.
دفعه اول که فیلم را بصورت دو بعدی دیدم صدا را درکل ضعیف ارزیابی کردم.
اما دفعه های بعدی که نسخه های سه بعدی رو دیدم و صدا رو در 60 درصد سیستم خودم دیدم واقعا از افکت هایی که در بار اول فیلم نشنیده بودم تعجب کردم چقدر افکت ها خوب کار شده بودند و کاملا به جا بودند. کانال های ساراند نسبتا پرکار می باشند و شما از سیستم خود لذت می برید. اما در کل از موسیقی کار شده در فیلم زیاد راضی نبودم.
بار سومی که فیلم رو دیدم و تمرکزم رو در مورد صدا و مخصوصا موسیقی فیلم گذاشته بودم متوجه موسیقی بسیار پوستی و مستمر در فیلم شدم که کلا با تصاویر و افکت ها اجین شده بود و باعث شده بود یک سیستم یک پارچه را به بیننده هدیه دهد.
موزیک فیلم شاخص نمی باشد و فقط در خدمت تصاویر و افکت ها و در کل داستان فیلم می باشد. من بشخصه ترجیح می دادم موسیقی این فیلم شاخص تر باشد.
بنظر من یک اصل در این فیلم رعایت شده است که کلا هیچ چیزی اعمم از بازی بازیگر ها و یا صحنه های اکشن و موسیقی و حتی افکت ها شاخص نباشند و بقیه عوامل فیلم رو تحت تاثیر قرار ندهند. همانطور که گفتم کارگردان خواسته یک پکیج بشما تحویل دهد و شما بعد از دیدن فیلم کل فیلم را بصورت یک پارچه تحلیل کنید وگرنه در صورتی که تک تک عوامل را بخواهید بررسی کنید به ایرادتی که گاهی بزرگ نیز می نماید پی خواهید برد.
اما در مورد کانال lfe بهتون بگم که زیاد فعال نیست و کاملا افکت های فرکانس پایین کمتر در فیلم مورد استفاده قرار گرفته اند.
صداهای که چند بار گوش دادم و لذت بردم:
1- صدای های کار شده در سکانس های اولیه فیلم (صدای موجهای آب –صدای حباب های هوا در آب – صدای انعکاس صدا در دره)
2- صدای سکانسی که دکتر شان به داخل غار میرود انقدر زیبا کار شده بود که احساس کردم سنگ های غار به خونه من ریخت.
3- صدای تجهیزات توپی شکلی که برای نقشه برداری مورد استفاده قرار می گرفت. شما کاملا حرکت صدا رو در منزلتون احساس می کنید.
دوست داشتم :
1- افکت های فرکانس پایین بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت مخصوصا در سکانس های پایینی و صحنه های برخورد دو سفینه
2- لازم بذکر می باشد با توجه به موقعیت شغلیم بارها شاهد افتادن قطعات بسیار حجیم فلزی به زمین از ارتفاع مثلا 10 متری از قلاب چرثقیل بودم و می دونم چه صداهای و با چه حجمی باید شنیده شود، باور کنید وقتی سفینه مهندس ها به زمین برخورد کرد انتظار داشتم ساب منفجر شود اما اصلا افکتی که مناسب این صحنه باشد را نشنیدم .شما تصور کنید سفینه ای به اون عظمت از ارتفاع به آن بلندی دارد به زمین می افتد و غلت می خورد، فقط افکت های فرکانس پایین و آن هم در حجم بالا انتظارات آدمی را برای طبیعی بودن صحنه ها برآورد می کند که متاسفانه این طور نبود.
بلوری SPECIAL FEATURES فیلم
دیسکی بلوری که پشت صحنه ها و حرف های کارگردان و بازیگر ها رو و کلا از سیر تا پیاز فیلم رو برای شما می گفت بسیار زیبا و عالی کار شده است و فقط با دیدن این صحبت ها و تصاویر هست که عظمت فیلم را می شود درک کرد. حتما توصیه می کنم برای دیدن آن وقت بزارید.
امتباز های من به فیلم
خود فیلم 7 از 10
تصویر 4 از 5
صدا 4 از 5
در نهایت دیدن این فیلم را برای وقت پر کردن و سرگرمی به عنوان فیلم آخر هفته توصیه نمی کنم چون مطمئنا لذت بخش نخواهد بود اما اگر در مد فیلم دیدن باشید بهترین فیلم برای چالش کشیدن باورها و حتی لذت بردن از عظمت تصاویر و صحنه های اکشن و تجربه بی نظیر دیدن فیلم سه بعدی به کارگردانی ریدلی اسکات می باشد.
با تشکر
رضا مقدم