Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

خاطرات سوپر بیتی

این روزها که ما علاقمندان به صدا و تصویر سینمایی خبرهای نسخه های "UHD Blu-ray" را دنبال می کنیم, و به فکر این هستیم که اولین نسخه ای که از نسل جدید UHD ها میخرن چه عنوان های باشد, البته من فعلا دو عنوان "San Andreas" و "The Expendables 3" سفارش دادم تا اگر یکی از برندهای محبوب من بلوری پلیر نسل جدید شو عرضه کرد و من خریدم! فیلم 4K هم برای تست داشته باشم.

من آدم نوستالژی بازی نیستم، و بیشتر در حال زندگی می کنم، اما گاهی دوست دارم تا جای ممکن تجربیات قدیمی دوباره زنده کنم و در حال دوباره تجربه شون کنم، رو همین حساب یه چندتای از نسخه های دی وی دی Superbit سفارش داده بودم، که رسید دستم! این پک یکی از تنها سه پک سوپر بیت اگشن Exclusive  آمازون است که فقط سه تا ازش در مارکت آمازون آمریکا عرضه شد و خیلی هم زود تمام شد.

یک نکته خیلی جالب این بود که این آخرین پک سوپر بیت اختصاصی در انبار آمریکای شمالی آمازون بود که من خریدمش! درست بعد از این که آقا داوود فاکتور آمازون برای من ارسال کرد, من دوباره چک کردم و دیدم دیگه موجود نیست! و آمازون هم هیچ تاریخی برای برگشت این محصول به انبار اعلام نکرده است.(اصلا هم دیگه تولید نمیشه که آمازون بخواد موجودش کنه) احتمالاً باید بشه با چندین و یا چند ده برابر قیمت در ebay پیداشون کرد. عکس های زیر این سه عنوان اختصاصی آمازون هستن. 

           

 شاید براتون جالب باشه بدونید که عنوان های که در قالب سوپربیت ها عرضه شدن تنها 2 درصد از کل عنوان های منتشر شده بروی دی وی دی است! اینقدر تعداد عنوان های سوپر بیت ها کم هست که میشه در دو خط کل عنوان هارو نوشت! این فرمت با رواج سینمایی خانگی های مجهز به دیکدر صدای dts و پروژکتورهای خانگی برای تست توسط Videophile ها در ستاپ های درست و حسابی سینمایی عرضه شد. در واقع سوپر بیت ها برای عام مردم که صرفاً میخوان فیلم با موارد ویژه همراه فیلم ببینن تولید نشدن. نسخه های سوپر بیت فقط شامل فیلم با دو فرمت صدای دالبی دیجیتال و dts میشن و هیچ موارد خاص دیگری بروی این دیسک ها وجود ندارد. تمام نسخه های سوپر بیت یک منوی ثابت و ساده دارن که شامل تنظیمات ابتدایی فیلم مثل صدا, زیر نویس و انتخاب سکانس ها میشن و تمام فضای که برای موارد ویژه و منوهای گرافیکی اختصاص داده میشه در اختیار صدا و تصویر فیلم است.

اولین باری که من یه نسخه سوپر بیت خریدم اگر اشتباه نکنم سال 2001 بود, قبلش من تو مجلات صدا و تصویر خونده بودم که همچین فرمتی سونی در آمریکا عرضه کرده اما وارد اروپا نشده, شهر ما هم کلاً دوتا فروشگاه اصلی بزرگ داشت که یه بخشی برای فروش نوار کاست و فیلم داشتن, در اون سالها هنوز VHS رواج داشت تا دی وی دی, یکی دوتا قفسه های مربوط به فیلم دی وی دی بود. اصلا شکل و اندازه مارک مدیای صدا و تصویر شبیه به چیزی که امروز در همون هامبورگ هست نبود. اولین بار یه فروشگاه بزرگ سی دی و دی وی دی تو برلین نسخه های آمریکایی وارد کرد و هرچی هم دلش میخواست میفروخت. کم کم ویدئوفایل ها متوجه شده بودن نسخه های اروپایی یه تغییراتی در کیفیت رنگ با نسخه های اصلی آمریکایی دارن, برای همین افتادن بودن به پیدا کردن و خرید نسخه های آمریکایی, خرید اینترنتی این داستان ها هم به شکل امروزی نبود! (بد بختی بودیم) اکثرا مسافری وارد میشد و بسیار هم گرون بود. من اونجا یه نسخه از فیلم "The Fifth Element " که از اولین های عرضه شده در سوپر بیت ها هم هست خریدم. اون سال یه آمپلی فایر و دی وی دی پلیر سری QS سونی داشتم, این سری ظاهر و طراحی سری های اند ES داره اما با کیفیت یکم ارزون تر, اولین تصویر که من از سوپر بیت ها دیدم پیغام لطفاً ریجن فیلم چک کنید بود! پلیر من ریجن 2 اروپا بود و فیلم 1 آمریکا!!!!!!!! دیگه ضدحال بزرگ تر از این نمیشه درش شک نکنید.

اینترنتم به شکل امروز نبود بپریم کد هک دی وی دی دربیاریم, اینترنت بود اما کسی دنبال ریجن کد نبود که بخواد هک کنه بزاره روی نت. چه کنیم چه نکنیم, یکی گفت یه ریموت کنترلی هست که میشه باهاش تمام دی وی دی پلیرهارو هک کرد تا کلاً حافظه کد منطقه ای دستگاه پاک بشه یا به اصطلاح "مولتی ریجن" بشه. کنترل برای فیلیپس بود که اگر باهاش یه کدی وارد دستگاه میکردیم لیست مخفی ریجن کد دستگاه فعال میشد و میشد کد روی 0 قرار داد تا تمام 6 ریجن دی وی دی اجرا کنه. خلاصه یک ماه به این بگو به اون بگو یکی پیدا کردم و خریدم. کارم کرد و من تونستم نسخه سوپر بیت فیلم عنصر پنجم ببینم. حالا چقدر حال داد, اون زمان فیلم با صدای dts کم پیدا میشد, این فیلم شده بود رفرنس من برای تست سیستم ها بماند. واقعاً هم سوپر بیت ها کیفیت رنگ و جزئیات بهتری نسبت به نسخه های عادی دی وی دی دارن, به ویژه در زمان خودش برای نمایش بروی ویدئو پروژکتورها ساختار تصویر بهتری داشتن. صدا هم که dts بود و تا به امروز همچنان غیر قابل مقایسه با دالبی است.

 خاطرات من از صدا و تصویر تمومی نداره و من هم اصلاً اهل پرحرفی و طولانی نوشتن نیستم. اما واقعاً این خاطرات دوست دارم و هیچ وقت نمیتونم لذت دیدن و شنیدن اون سالهارو فراموش کنم و یا در موردشون صحبت نکنم.

خوش باشید

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء