Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!

 در مطلب قبلی " Kaleidescape ورژن 2K گفتم که در مطلب بعدی, کمی در مورد گرین صحبت خواهم کرد...

در فیلم براداری نگاتیو قسمت های که بیشتر نور میبینند ذرات نقره به نقره متالیک تغییر می کند و بعد از چاپ بصورت دانه های براق در تصویر دیده می شوند. جنس نور شدت نور و نو یا کهنه بودن نگاتیو همگی از عواملی هستند که می توانند میزان و شکل گرین را مشخص کنند. در مطلب "گرین چیست", که سالها پیش نوشتم بیشتر با گرین آشنا شدید.

پس از دیجیتال شدن صنعت سینما, و امروزه هجوم رسانه های استریم فیلم, سینمایی آنلاین به سمتی رفتند که تصاویر صرفاٌ وضوح دادشته باشند و نه کیفیت. (توجه داشته باشید که رزولوشن با کیفیت کاملا متفاوت هست) رزولوشن بالا به این معنی است که تصویر پیکسل های بیشتری دارد. این می تواند منجر به جزئیات بیشتر در تصویر شود، اما اگر تصویر کیفیت پایینی داشته باشد، این جزئیات ممکن است تار یا نا واضح باشند. یک تصویر با کیفیت خوب با رزولوشن پایین ممکن است جزئیات کمتری داشته باشد، اما جزئیات موجود واضح و دقیق خواهند بود.

کیفیت تصویر به دقت رنگ ها و کنتراست بین نواحی روشن و تاریک نیز مربوط می شود. یک تصویر با رزولوشن بالا می تواند رنگ های بی روح یا کنتراست ضعیفی داشته باشد. در مقابل، یک تصویر با کیفیت خوب با رزولوشن پایین می تواند رنگ های زنده و کنتراست عالی داشته باشد که آن را جذاب تر می کند.

یکی از عواملی که تصاویر 4K HDR جذاب را بی روح و در مواردی آراذدهنده می کنند, نبود "گرین" در تصویر است. گرین یکی از قدیمی ترین و بنظر بسیاری از کارشناسان سینما هویت بصری تصویر بخساب می آید, و حالا که دنیایی تصویر برداری دیحیتال شده است, باید راهکارهای در نظر بگیریم تا بتوانیم حداقل در استریم های ارزان قیمت خانگی گرین به صورت داینامیک به تصویر اضافه کنیم.

ارسال تصاویری که گرین دینامیک دارند, یعنی در یک سکانس شاهد گرین دونه درشت هستم و در سکانس بعدی تصویر فاقد کرین هست و در نمایی دیگر گرین فلفلی داریم, درست مثل انچه در نسخه های فیزی دی وی دی و بلوری و سینماها می بینیم, اما این روش در استریم نیاز به پهنای باند زیاد, که خوب امروزه در نت خانگی مشلی بحساب نمیاد, اما چیزی که مشکل ایجاد میکنه, حجم بالاتر بیت ریت و داده های فایل هست, که نیاز به سرورهای حجیم تر, سریع تر و هزینه های بیشتر است. که خوب برای کاربر نتفلکیس و امثال این استریم ها کیفیت صدا و تصویر چندان اهمیتی ندارد, و فقط محتواست که درخور اهمیت است.

با این حال کمپانی نتفلیکس با مشارکت سونی و سامسونگ در حال گشترس ورژن جدیدی از استریم بروی نتفلیکس هستند که متا دیتایی گرین تصویر فیلم همراه با داده های تصویر برای نمایشگر ارسال می کنند, و خود نمایشگر با توجه به پایگاه داده های که از قبل دارد و امکان به روز رسانی هم باید داشته باشد, گرین را آنگونه که در سینما و دیسک های بلوری فیلم نمایش داده می شود, تا جدودی شبیه سازی کند.

این کار نه برای من و شما ویدئوفایل می تواند لذت فیلم دیدن را افزایش دهد و نه اصلا برای تهیه کننده و کارگردانان بزرگ سینما اهمیتی دارد که فیلم هایشان در استریم ها به چه شکل نمایش داده می شود. چرا که از زمانی گه کارگردان فیلم را برای نمایش سینما نهایی می کند, هیچ کاری به نسخه های دستکاری شده فیلم خود در استریم های خانگی ندارد. به عنوان مثال در سال گذشنه شاهد چند فیلم بزرگ بودیم که بروی پرده صدا و تصویر بی نظیری داشتند, اما در زمان عرضه بروی استریم های نمایش خانگی چه بلایی سر فیلم ها اورده بودند! و از لحاظ صدا و تصویر فاجعه بودند! مثل آواتار 2 و اوپنهایمر که  شبیه به نقاشی آبرنگ بودند! خوشبختانه در نسخه های UHD بلوری و Kaleidescape مشکل کاملا حل شد.

اما نمی توان به این شکل مدل سازی که نتفلیکس و سونی و سامسونگ در حال توصعه آن هستن هم کاملا نا امید شد, باید عرضه بشه, تست کنیم تا بتوانیم نظری درست بروی این مدل سازی گرین مصنوعی بدهیم.

به همین دلیل ما علاقمندان از دیسک های فیزیکی که کمترین دستکاری بروی آنها انجام می شود (البته در سالهای قبل در ورزن های مختلف با توجه به سلیقه جامعه آن کشور در اصلاح رنک و لوک فیلم تغییراتی گاه مثبت و اکثرا منفی صورت می گرفت! که امروزه کمتر شده است استفاده می کردیم) و یکی از دلایلی که دارندگان تجهیزات های اند سینمایی از سیستم Kaleidescape در کنار نسخه های فیزیکی استفاده می کنند, به دلیل همین عدم دستکاری در سورس اصلی تصویر با بالاترین بیت ریت گاها بالاتر از UHD بلوری و تصاویری مطابق با نسخه سینمایی و یا آنچه کارگردان برای نمایشگر و پروزکتور خانگی خواسته است می باشد.

خوش باشید...

 موارد مرتبط:

نگاهی اجمالی به Kaleidescape

Kaleidescape ورژن 2K

نظرات   

 
+3 #1 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!مهران در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 09:01 ق ظ
سلام جناب برزین

به عنوان یک خواننده این مطلب، باید بگم که واقعاً جالب و آموزنده بود. تا قبل از این، شاید به تفاوت بین رزولوشن و کیفیت تصویر به این دقت فکر نکرده بودم و بیشتر جذب اعداد و ارقام بالای رزولوشن می‌شدم. حالا متوجه شدم که کیفیت واقعی تصویر، چیزی فراتر از تعداد پیکسل‌هاست و عواملی مثل رنگ، کنتراست و حتی همین "گرین" که قبلاً زیاد بهش توجه نمی‌کردم، چقدر در حس و حال فیلم تاثیرگذارن.

اینکه نویسنده از تجربه‌اش با نگاتیوهای قدیمی و تاثیر نور و جنس فیلم بر گرین صحبت کرد، خیلی ملموس بود و یه جور حس نوستالژی رو هم منتقل کرد. بعدش هم که اومد سراغ دنیای دیجیتال و استریم‌ها، دیدم واقعاً حق داره. خیلی از فیلم‌های جدید با اون همه کیفیت 4K و HDR، یه جور روح ندارن و یه چیزی انگار کمه. حالا می‌فهمم اون "یه چیز" احتمالاً همین گرینه که حذف شده.

عالی بود
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #2 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!آقای رنگو در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 09:01 ق ظ
درود
این ایده که نتفلیکس و بقیه دارن روش کار می‌کنن که گرین رو به صورت دینامیک به استریم‌ها اضافه کنن، خیلی جالبه. یعنی ممکنه یه روزی فیلم دیدن تو خونه همون حس سینما رو بده؟ البته این نگرانی نویسنده هم درسته که ممکنه این شبیه‌سازی‌ها اون کیفیت اصلی رو نداشته باشن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #3 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!ستار در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 09:01 ق ظ
درود استاد برزین
مطالب شما همیشه پر از نکات ارزشمند و دیدگاه‌های تخصصی در مورد کیفیت تصویر و صدا در صنعت سینما و نمایش خانگی است. موضوع "گرین" و اهمیت آن در حفظ هویت بصری فیلم‌ها، به خصوص در دوران دیجیتال، بسیار قابل تامل است.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #4 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!سیاوش در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 09:01 ق ظ
با سلام

با سپاس از ارائه مطلب ارزشمند و تخصصی جنابعالی پیرامون موضوع حائز اهمیت "گرین" در صنعت سینما و نمایش خانگی، ملاحظات مطروحه واجد نکات دقیق و قابل تعمقی است.
ممنون
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #5 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!حمیدرضا در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 10:01 ق ظ
بسیار عالی! توضیحات مربوط به چالش‌های استریم و تلاش‌های نتفلیکس جالب بود. با تشکر از جناب برزین برای این آگاهی‌بخشی.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #6 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!عرفان در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 10:01 ق ظ
ممنون از جناب برزین برای این مطلب جامع و دیدگاه‌های تخصصی در مورد گرین و کیفیت تصویر
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #7 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!Ali در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 05:01 ب ظ
جناب آقای برزین، ممنون از مطلب مفیدتون. واقعاً مصنوعی بودن تصویر فیلم های جدید در استریم‌ها داره آزاردهنده می‌شه. امیدوارم سرویس‌های استریم یه فکری به حال این وضعیت بکنن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #8 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!یاشار در تاریخ: شنبه 24 فروردين 1404 ، ساعت 06:01 ب ظ
سلام و عرض ادب خدمت آقای برزین و دیگر دوستان

نظر خانم دکتر یوسفی درباره استریم های معروف دنیا و بهترینشون در صدا و تصویر میخواستم بدونم؟
ممنون
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #9 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!یاشار در تاریخ: یکشنبه 25 فروردين 1404 ، ساعت 09:01 ق ظ
درود بر جناب برزین
سوالی
که از خانم دکتر پرسیدم از شما هم‌می پرسم؟
کدام استریم بهترین کیفیت صدا و تصویر دارند?
ممنون.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #10 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!بهرنگ در تاریخ: یکشنبه 25 فروردين 1404 ، ساعت 09:01 ق ظ
نقل قول از یاشار:
درود بر جناب برزین
سوالی
که از خانم دکتر پرسیدم از شما هم‌می پرسم؟
کدام استریم بهترین کیفیت صدا و تصویر دارند?
ممنون.

درود بر شما

در آمریکای شمالی نِتفلیکس به دلیل حجم بیت ریت بالاتر و اپل تی وی
و
در اروپا اول اپل تی وی و بعد نِتفلیکس

نِتفلیکس استودیو صدای بهتری داره.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #11 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!یوسفی در تاریخ: جمعه 30 فروردين 1404 ، ساعت 12:01 ق ظ
نقل قول از بهرنگ:
نقل قول از یاشار:
درود بر جناب برزین
سوالی
که از خانم دکتر پرسیدم از شما هم‌می پرسم؟
کدام استریم بهترین کیفیت صدا و تصویر دارند?
ممنون.

درود بر شما

در آمریکای شمالی نِتفلیکس به دلیل حجم بیت ریت بالاتر و اپل تی وی
و
در اروپا اول اپل تی وی و بعد نِتفلیکس

نِتفلیکس استودیو صدای بهتری داره.


با نظر عالیجناب برزین کاملا موافق هستم.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #12 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!ستار در تاریخ: دوشنبه 02 ارديبهشت 1404 ، ساعت 07:02 ق ظ
نقل قول از یوسفی :
نقل قول از بهرنگ:
نقل قول از یاشار:
درود بر جناب برزین
سوالی
که از خانم دکتر پرسیدم از شما هم‌می پرسم؟
کدام استریم بهترین کیفیت صدا و تصویر دارند?
ممنون.

درود بر شما

در آمریکای شمالی نِتفلیکس به دلیل حجم بیت ریت بالاتر و اپل تی وی
و
در اروپا اول اپل تی وی و بعد نِتفلیکس

نِتفلیکس استودیو صدای بهتری داره.


با نظر عالیجناب برزین کاملا موافق هستم.


واقعا عالیجناب برازنده جناب برزین هست. یک نگاه به همین سایت و گذشته جناب برزین گویای همه چیز هست.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #13 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!Ali در تاریخ: چهارشنب 04 ارديبهشت 1404 ، ساعت 12:02 ب ظ
آیا میشه با استریم های رایج ترجمه یسینمایی خانگی داست?
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #14 پاسخ: استریم فیلم چه بر سر کیفیت تصویر می آورد!بهرنگ در تاریخ: چهارشنب 04 ارديبهشت 1404 ، ساعت 12:02 ب ظ
نقل قول از Ali:
آیا میشه با استریم های رایج ترجمه یسینمایی خانگی داست?

برای شروع بله میشه کتار آمد
حداقل تجربه از از فناوری های صدا و تصویر بهتون میدن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء