Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Kaleidescape ورژن 2K

Strato M تجربه Kaleidescape را برای طیف وسیع‌تری از علاقه‌مندان به فیلم دیدن با کیفیت مرجع باز می‌کند، به گفته تیلور استانسبری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل Kaleidescape استراتو M برای اتاق‌های نمایش کوچک تر با نمایشگرهای تا 100 اینچ عالی است.

استراتو M به تنهایی به عنوان بخشی از یک سیستم Kaleidescape بزرگ‌تر کار می‌کند. استراتو M یک سیستم مستقل است که تا شش فیلم را در یک درایو جامد یک ترابایتی داخلی نگه می‌دارد. این دستگاه دارای یک رابط کاربری ساده‌شده است که برای پیمایش یک آرشیو کوچک فیلم بهینه شده است, و قابلیت تخلیه خودکار فیلم‌های تماشا شده پس از 48 ساعت را ارائه می‌دهد تا فضای بیشتری برای فیلم‌های دیگر ایجاد شود. فیلم‌های خریداری شده را می‌توان در هر زمان دوباره دانلود کرد.

استراتو M را می‌توان با سرورهای فیلم Terra Prime گروه‌بندی کرد تا فضای ذخیره‌سازی افزایش یابد. این کار رابط کاربری استراتو M را به تجربه کامل کاربری Kaleidescape تبدیل می کند. پخش‌کننده‌های فیلم استراتو V، استراتو C و استراتو M همگی می‌توانند با یک یا چند سرور فیلم Terra گروه‌بندی شوند تا با نیازهای سرگرمی شما مطابقت داشته باشند.

استراتو M از صدای چند کاناله Dolby Atmos و DTS:X غیر فشرده پشتیبانی می‌کند. استراتو M از ویدیوی مرجع 2K، با نرخ بیت ریت بالاتر از Blu-ray و دامنه رنگی پیشرفته از جمله Dolby Vision، HDR10، BT.2020 و کروما 4:2:2 پشتیبانی می‌کند.

خوب تا اینجا ترجمه خبری بود که خود کمپانی در مورد Strato M منتشر کرده است, اما از نظر کاربر سرویس کِلایدِسکوپ که "کمی" هم در مورد صدا و تصویر اطلاعات بیشتری دارد, آیا این سرویس و پلیر جدید کارامد هست یا خیر؟

در خبر آمده است که سرویس اقتصادی سری M از محتوای مرجع 2K پشتیبانی می کند, اصطلاح "2K" به طور کلی به رزولوشن‌هایی اشاره دارد که تعداد پیکسل‌های افقی آن‌ها تقریباً 2000 پیکسل باشد. با این حال، بسته به استاندارد مورد استفاده و نسبت تصویر (Aspect Ratio) پروژه، رزولوشن عمودی می‌تواند متغیر باشد. رایج‌ترین گونه‌های رزولوشن 2K: که توسط کنسرسیوم سینمای دیجیتال (Digital Cinema Initiatives - DCI) تعریف شده است، دارای 2048 پیکسل در راستای افقی و 1080 پیکسل در راستای عمودی بوده و نسبت تصویر 1.90:1 را ارائه می‌دهد. این رزولوشن به طور گسترده در سینماهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد..

مطمئناً، در مورد مراحل پس از تولید و به‌ویژه فرآیند اصلاح رنگ (Color Grading) در پروژه‌هایی که با رزولوشن 2K فیلم‌برداری شده‌اند، می‌توان به نکات بسیاری اشاره کرد: فیلم آواتار 2 یکی از پروژهای بزرگی بود که با روولوشن 2K در سینماهای لیزر IMAX اکران شد, و نتیحه بنظرم عالی بود.

اگرچه امروزه رزولوشن‌های بالاتر مانند 4K و 8K به طور فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی و ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما رزولوشن 2K همچنان یک استاندارد رایج و مقرون‌به‌صرفه برای بسیاری از پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شود. فرآیند پس از تولید، به‌ویژه اصلاح رنگ، در این رزولوشن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند رویکردها و ملاحظات تخصصی است.

 اصلاح رنگ 2K:

 مدیریت رنگ (Color Management): اطمینان از یکپارچگی رنگ در طول فرآیند تولید و پس از تولید بسیار حیاتی است. استفاده از پروفایل‌های رنگی استاندارد (مانند Rec.709 برای اکثر نمایشگرها) و کالیبراسیون دقیق مانیتورهای اصلاح رنگ، از الزامات اساسی است.

 فضای رنگی (Color Space): فیلم‌برداری معمولاً در فضاهای رنگی وسیع‌تری (مانند Log C، S-Log و غیره) انجام می‌شود تا دامنه دینامیکی بیشتری برای اصلاح رنگ در اختیار باشند. در مرحله اصلاح رنگ، این فضاها به فضای رنگی نهایی نمایش (معمولاً Rec.709) تبدیل می‌شوند.

تکنیک‌های اصلاح رنگ (Color Grading Techniques)

اصلاح اولیه (Primary Correction): تنظیمات اساسی نوردهی (Exposure)، کنتراست (Contrast) تعادل رنگ سفید (White Balance) و سطوح سیاهی و سفیدی (Black and White Levels) در این مرحله انجام می‌شود تا یک تصویر متعادل و طبیعی به دست آید.

اصلاح ثانویه (Secondary Correction) در این مرحله، مناطق خاصی از تصویر بر اساس رنگ، روشنایی یا اشباع (Saturation) انتخاب شده و تغییرات رنگی دقیق‌تری روی آن‌ها اعمال می‌شود. این کار برای برجسته کردن عناصر خاص، ایجاد جلوه‌های بصری یا رفع مشکلات رنگی جزئی انجام می‌گیرد.

ایجاد ظاهر (Look Development): این بخش خلاقانه فرآیند اصلاح رنگ است که در آن با استفاده از ابزارهای مختلف، یک حس و حال بصری منحصربه‌فرد برای فیلم ایجاد می‌شود. این می‌تواند شامل تقلید ظاهر فیلم‌های نگاتیو،اضافه کردن گرین که در سینما بسیار مهم است و در استریم به دلایلی که بعدا بهش اشاره خواهم کرد کاملا نابود می شود! ایجاد فضاهای رنگی خاص (مانند گرم یا سرد) یا استفاده از LUTها (Lookup Tables) باشد.

 پس از اتمام فرآیند اصلاح رنگ، خروجی نهایی با در نظر گرفتن پلتفرم‌های نمایش مورد نظر (سینما، تلویزیون، وب و غیره) و استانداردهای مربوطه (مانند فرمت‌های فایل، کدک‌ها و تنظیمات رنگ) انجام می‌شود.

بیشترین بلاها بر سر فیلیم ها در همین بخش آماده سازی برای استریم ها صورت می گیرید! سعی می کنم در مطلبی دیگر به آن بپردازم, کاری که کمپانی Kaleidescape سعی می کند نسخه نهایی کمترین فشرده سازی را با به روز ترین الگوریتم ها درست مثل نسخه های UHD بلوری فیزیکی و خواست کارگردان به دست کاربران خود برسد

نتیجه‌گیری:

اصلاح رنگ در پروژه‌های 2K، اگرچه ممکن است با چالش‌های رزولوشن‌های بالاتر مواجه نباشد، اما همچنان نیازمند دانش فنی عمیق، درک هنری و تسلط بر ابزارهای تخصصی است. یک ورک‌فلو رنگی منظم، استفاده صحیح از تکنیک‌های اصلاح رنگ و توجه به استانداردهای خروجی، از عوامل کلیدی در دستیابی به نتایج بصری مطلوب در این رزولوشن محسوب می‌شوند. با وجود پیشرفت‌های تکنولوژی و ظهور رزولوشن‌های بالاتر، 2K همچنان یک گزینه قدرتمند برای تولید محتوای بصری با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه باقی می‌ماند و فرآیند اصلاح رنگ در آن نقش بسزایی در ارتقای سطح کیفی نهایی ایفا می‌کند.

برای من ویدئوفایل داشتن نسخه ای از فیلم که از روی میز Colorist و پس از تنظیم برای سینما در اتاق نمایش من اجرا شود می تواند هیجان انگیز و فرصت های مطالعاتی زیادی را پیش روی من علامند قرار بدهد.

مطالب مرتبط:

نگاهی اجمالی به Kaleidescape

نظرات   

 
+5 #1 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kستار در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 07:01 ق ظ
درود استاد برزین
ممنون که مخاطب سایت با جدد ترین فناوری های روز دنیای صدا و تصویر آشنا می کنید و به روز نگه می‌دارید.
منتظر مطالب بعدی شما هستیم
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+4 #2 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kمهران در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 08:01 ق ظ
عرض ادب
همانطور که شما فرمودین بیشتر بدرد حرفه ای ها میخوره که میخوان به سورس دستکاری نشده دسترسی داشته باشن با عام حامعه.
ترکیب 4k و 2k استودیوهای هالیوود به خانه میاره
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #3 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kآقای رنگو در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 08:01 ق ظ
شایسته شماست که با نسخه 4K ست کنید. و از تفاوت هاش برامون بنویسید
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #4 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kنریمان در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 08:01 ق ظ
با سلام
سیستم جالبی مخصوصا که صدارو فشرده نمیکنه
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #5 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kخلیلی در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 04:01 ب ظ
درود استاد
این دستگاه با مدیاپلیرهای برند که برای پخش محتوای استریم هست چقدر قابله مقایسه هست و ارزش هزینه های که بعد از خرید دارد، داره؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #6 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kبهرنگ در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 04:01 ب ظ
نقل قول از خلیلی:
درود استاد
این دستگاه با مدیاپلیرهای برند که برای پخش محتوای استریم هست چقدر قابله مقایسه هست و ارزش هزینه های که بعد از خرید دارد، داره؟

درود بر شما

مشکل خود محتوای استریم ها هستن.
این برند از فایل های دستکاری نشده توسط شر‌کت های استریم و... استفاده میکنه، در مواردی دست‌نخورده تر از نسخه های فیزیکی.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #7 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kآراد در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 05:01 ب ظ
درود بر دوست و استاد عزیزم
با تشکر از ارائه این خبر.
به نظر می‌رسد معرفی مدل Strato M از سوی Kaleidescape، اقدامی استراتژیک در جهت گسترش دامنه مخاطبان علاقه‌مند به تجربه سینمای خانگی با کیفیت مرجع باشد. تمرکز بر رزولوشن 2K در این محصول اقتصادی‌تر، با در نظر گرفتن نمونه‌های موفق نمایش فیلم با همین رزولوشن در بسترهای پیشرفته نظیر سینماهای IMAX لیزری، نشان‌دهنده رویکردی متوازن در ارائه کیفیت بصری مطلوب و کاهش هزینه‌های دسترسی است.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #8 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kبهرنگ در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 05:01 ب ظ
نقل قول از آراد:
درود بر دوست و استاد عزیزم
با تشکر از ارائه این خبر.
به نظر می‌رسد معرفی مدل Strato M از سوی Kaleidescape، اقدامی استراتژیک در جهت گسترش دامنه مخاطبان علاقه‌مند به تجربه سینمای خانگی با کیفیت مرجع باشد. تمرکز بر رزولوشن 2K در این محصول اقتصادی‌تر، با در نظر گرفتن نمونه‌های موفق نمایش فیلم با همین رزولوشن در بسترهای پیشرفته نظیر سینماهای IMAX لیزری، نشان‌دهنده رویکردی متوازن در ارائه کیفیت بصری مطلوب و کاهش هزینه‌های دسترسی است.


مخلصیم آراد جان :)

کاملا با نظر شما موافقم
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #9 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kپوریا در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 05:01 ب ظ
سلام
ببینید، Kaleidescape یه جورایی مثل بوگاتی توی دنیای پخش فیلمه، خیلی گرون و باکیفیت. حالا یه مدل ارزون‌تر به اسم Strato M زده که می‌خواد مشتری‌های بیشتری جذب کنه.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+4 #10 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kمازیار در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 08:01 ب ظ
سلام جناب برزین
مطالب بسیار ارزشمندی در مورد فرآیند اصلاح رنگ 2K و اهمیت آن در کیفیت نهایی پروژه‌های بصری ارائه فرمودید. توضیحات دقیق شما در خصوص مدیریت رنگ، فضای رنگی، تکنیک‌های اصلاح اولیه و ثانویه و همچنین ایجاد ظاهر، دیدگاه بسیار روشنی در این زمینه به مخاطب می‌بخشد.
به ویژه، اشاره شما به چالش‌های حفظ کیفیت در فرآیند آماده‌سازی برای استریم‌ها و تلاش‌های شرکت Kaleidescape برای ارائه نسخه‌های با کیفیت بالا، نکته بسیار مهمی است که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد.
ایده داشتن نسخه‌ای از فیلم با تنظیمات نهایی سینمایی در یک محیط نمایش شخصی، واقعاً جذاب و فرصت مغتنمی برای درک عمیق‌تر هنر سینما و فرآیند تولید آن است.
از شما برای این مطلب آموزنده و دیدگاه‌های ارزشمندتان صمیمانه سپاسگزارم.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+4 #11 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kطهمورث در تاریخ: یکشنبه 18 فروردين 1404 ، ساعت 08:01 ب ظ
سلام استاد
جناب آقای برزین حقیقتاً در حوزه اصلاح رنگ، به ویژه در مورد پروژه‌های سینمایی از مهارت و دانش عمیقی برخوردارند. تسلط ایشان بر مفاهیم پیچیده‌ای همچون مدیریت فضاهای رنگی مختلف (از جمله Log C و S-Log)، و تبدیل آن‌ها به فضای نمایش نهایی Rec.709، نشان‌دهنده تبحر فنی قابل توجهی است.
دقت و توجه ایشان به استانداردهای خروجی و درک چالش‌های مربوط به پلتفرم‌های نمایش مختلف، از جمله دغدغه حفظ کیفیت در استریم و تقدیر از تلاش‌های شرکت‌هایی مانند Kaleidescape، بیانگر رویکردی مسئولانه و حرفه‌ای است.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #12 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kرایان در تاریخ: دوشنبه 19 فروردين 1404 ، ساعت 03:01 ق ظ
درود آقای برزین، مثل همیشه عالی بود! توضیحات جامع و واضحی ارائه دادید.
ممنون از شما
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #13 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kعرفان در تاریخ: دوشنبه 19 فروردين 1404 ، ساعت 03:01 ق ظ
سلام و عرض ادب
به نظر می‌رسد این سیستم تصویری راهکارهای نوآورانه‌ای ارائه می‌دهد.
اشتیاق شما به این موضوع کاملاً مشهود است و این باعث می‌شود مطالب جذاب‌تر شوند.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #14 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kبهرنگ در تاریخ: دوشنبه 19 فروردين 1404 ، ساعت 03:01 ق ظ
نقل قول از عرفان:
سلام و عرض ادب
به نظر می‌رسد این سیستم تصویری راهکارهای نوآورانه‌ای ارائه می‌دهد.
اشتیاق شما به این موضوع کاملاً مشهود است و این باعث می‌شود مطالب جذاب‌تر شوند.


ممنون از نظر شما
بله من مهندسی این کمپانی بسیار دوست دارم، و از کار کردن با تکنولوژی بسیار مدرن صدا و تصویر آن هم لذت می برم، واقعیت است. اما "اشتیاق" واقعی من همچنان برای دیسک های فیزیکی هست :)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #15 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kعرفان در تاریخ: دوشنبه 19 فروردين 1404 ، ساعت 04:01 ب ظ
نقل قول از بهرنگ:
نقل قول از عرفان:
سلام و عرض ادب
به نظر می‌رسد این سیستم تصویری راهکارهای نوآورانه‌ای ارائه می‌دهد.
اشتیاق شما به این موضوع کاملاً مشهود است و این باعث می‌شود مطالب جذاب‌تر شوند.


ممنون از نظر شما
بله من مهندسی این کمپانی بسیار دوست دارم، و از کار کردن با تکنولوژی بسیار مدرن صدا و تصویر آن هم لذت می برم، واقعیت است. اما "اشتیاق" واقعی من همچنان برای دیسک های فیزیکی هست :)


درود بر شما جناب برزین
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #16 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kنریمان در تاریخ: دوشنبه 19 فروردين 1404 ، ساعت 05:01 ب ظ
درود جناب برزین
مطلب درجه یکی بود

جسارتا دوست دارم نظر خانم دکتر یوسفی نیز در این مورد بدونم؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #17 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kاَنوش در تاریخ: سه شنبه 20 فروردين 1404 ، ساعت 01:01 ق ظ
با سلام و عرض ادب
خیلی جذاب میشه جناب برزین بزرگ در مقابل خانم دکتر یوسفی پرطرفدار بنشینند و به سوالات مخاطبین زنده پاسخ بدن؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #18 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kعباسی در تاریخ: پنج شنبه 22 فروردين 1404 ، ساعت 01:01 ب ظ
سلام.احساس می کنم شاید طی بیست سال آینده دیسک های فیزیکی دیگه فقط واسه یه قشر خاص تولید بشوند و عامه مردم دیگه تمایلی به استفاده از اون نداشته باشند.تولید این چنین دستگاه های استریم به نظرم نوعی اعلام یک بیانه با صدای بلند و زنگ هشدار هست که هدفش یک بروزرسانی عظیم تو سلیقه جامعه علاقه مندان صدا و تصویر هست.گرچه قبل از اون هم با معرفی دستگاه های مولتی مدیا خانگی توسط برندهای معروف و یا عرضه نرم افزارهای تخصصی و رندر کننده های تخصصی توی PC استارت این قضیه خورده بود ولی خب استفاده از فایل های غیرقانونی تو هر کشوری مرسوم نیست و با معرفی دستگاه های کاملا قانونی مثل این نمونه ها یجورایی مهر شروع این قضیه در پای این انقلاب ثبت شد.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #19 پاسخ: Kaleidescape ورژن 2Kبهرنگ در تاریخ: جمعه 23 فروردين 1404 ، ساعت 07:01 ق ظ
نقل قول از عباسی:
سلام.احساس می کنم شاید طی بیست سال آینده دیسک های فیزیکی دیگه فقط واسه یه قشر خاص تولید بشوند و عامه مردم دیگه تمایلی به استفاده از اون نداشته باشند.تولید این چنین دستگاه های استریم به نظرم نوعی اعلام یک بیانه با صدای بلند و زنگ هشدار هست که هدفش یک بروزرسانی عظیم تو سلیقه جامعه علاقه مندان صدا و تصویر هست.گرچه قبل از اون هم با معرفی دستگاه های مولتی مدیا خانگی توسط برندهای معروف و یا عرضه نرم افزارهای تخصصی و رندر کننده های تخصصی توی PC استارت این قضیه خورده بود ولی خب استفاده از فایل های غیرقانونی تو هر کشوری مرسوم نیست و با معرفی دستگاه های کاملا قانونی مثل این نمونه ها یجورایی مهر شروع این قضیه در پای این انقلاب ثبت شد.


درود
تحلیل شما از وضعیت فعلی و آینده‌ی رسانه‌های فیزیکی و نقش دستگاه‌های استریم بسیار دقیق و قابل تامل است. کاملاً با شما موافقم که شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد دیسک‌های فیزیکی (مانند CD، DVD و Blu-ray) به تدریج جایگاه خود را در بازار انبوه از دست می‌دهند و احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور، به محصولی برای علاقه‌مندان خاص، کلکسیونرها و کسانی که به دنبال بالاترین کیفیت صوتی و تصویری ممکن یا حس مالکیت فیزیکی هستند، تبدیل خواهند شد. ( البته خیلی زودتر از بیست سال)
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء