Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

انتخاب موزیک برای تست سیستم

دوستان خواسته بودن موزیک اودیوفایلی معرفی کنم, گفتم یکم در مورد نوع موزیکی که باید در تست سیستم استفاده کنیم و آنچه رواج دارد بنویسم, بعد چند تراک معرفی کنم.

سبکی که در بین اودیوفایل ها در شنیدن سیستم رواج دارد, سبک "جاز" و "بلوز" است. حالا چرا این دو سبک موزیک بیشتر به گوش در سیستم های صدا خوش میاد؟ دلیلش نوع سازها, ترکیب و ووکال در این دو سبک موسیقی است.

سازهای اصلی در این دو سبک موزیک, ساکسیفون, ترومپت, ترومبون, فلوت, پیانو, درامز, کلارینت است, در موسیقی سنتی ایرانی ما کلارینت به اسم "قره نی" داریم, کلارینت در اصل نوع سوپرانوی قره نی است. (صداش زیر تر هست)

ملاحظه می کنید همگی این سازها صداهای قوی دارن, که در تنظیم نمیشه یکی بر دیگری قالب کرد, صدای ووکال قوی خوانندگان جاز هم بهشون اضافه کنید, میشه بهترین گزینه برای تست سیستم های فای.

در کل دنیا برای فروش و دموی سیستم های صوتی از بین صدها تراک که اکثراً هم جاز و بلوز هستن, چند تراک انتخاب می شود و در شوها دمو می کنند. فروشندگان هم برای کلاس های مختلف سیستم ها تراک های مختلفی گلچین میکنند و متناسب با کلاس سیستم پخش می شود, در ایران هم به همین شکل است.  دموی سیستم با یک تراک جاز با ووکال قوی و تک نوازی سازهای بادی و ضربی صدای یک سیستم کاملا عادی به شکل محسوسی بالا میبره, توجه کنید که موقع خرید ذهنتون درگیر صداهای ووکال قوی و تک نوازی های موزیک های انتخاب شده نشه, و همیشه تراک های خودتون همراه داشته باشید.

خوشبختانه من در این چند سال توانستم همراه داشتن سی دی های شخصی برای خرید سیستم صوتی جا بندازم, و این یکی از کارهای بود که خارج از هدف اصلی من که سیستم های سینمایی بود و هست توانستم انجام بدم.

یک نکته دیگه این هست که, سیستم های های فای و های اند در دریافت, تقویت و انتقال صدا بسیار Direct عمل می کنند, و هرچقدر میزان Neutrality کل سیستم بالاتر بره مستقیم عمل کرد سیستم هم بیشتر می شود.

حتما براتون پیش آمده موزیکی که در پخش ماشین یا یک ضبط تجاری صداش خیلی بنظرتون خوب هست, در یک سیستم های فای خیلی فلت و بی روح اجرا میشه! ( این فراموش نکنید که سیستم صوتی با وفاداری بالا کمترین تاثیر تقویتی یا افزایش فرکانسی بروی سورس داره) کاری که سیستم های تجاری به شدت بروی صدا انجام میدن, بطور مشخص نواحی مختلف فرکانسی تقویت و بالانس می کنند, به همین دلیل موزیک های با رکورد بد و بی کیفیت در پخش ماشین و سیستم های تجاری صدای متفاوت با یک های اند چند هزار دلاری دارند. سیستم گرون نیاز به سورس نه فقط اورجینال, بلکه با رکورد خوب داره.

چند وقتی هست کمپانی های مثل MSB محصولاتی برای استریم موزیک و پخش بروی سیستم های های اند تولید می کنند, این محصولات فایل های استریم فشرده یا غیر فشرده موزیک را با DAC های چند مرحله ای بسیار قوی به یک سورس بالانس شده کریستالی آنالوگ تبدیل می کنند. همین کار میدیا پلیرهای ارزان قیمت تر مثل همین سونی که خودم دارم هم انجام میدن. فرق محصولاتی مثل MSB با یک پخش تجاری در دقت و نزدیک بودن صدا به سورس اصلی است.

پس این نکته در نظر داشته باشید که سیستم های فای یا های اند نیاز به سورس های اند هم دارد.

نکته آخر: که برای من از مهمترین ها در تست صدا و تصویر است, داشتن رفرنس های شخصی است, در تصویر گفتم نسخه های از فیلم بلوری اورجینال داشته باشید که جنس و شاخص های تصویر و صداشو خوب بشناسید و از آن ها در تست سیستم استفاده کنید.
 در صدا هم به همین شکل است, از هر سبکی که مورد پسندتون هست تراک های انتخاب کنید, که بارها و بارها در سیستم های مختلف شنیده باشیدشون و شاخص های صداشون خوب بشناسید و از اونها در تست ها یا خریدهاتون استفاده کنید. بعنوان مثال در فیلم گفتم بهتره از فیلم های که گرینی هستن استفاده کنید. در صدا هم بهتر است از موزیک های ارکسترال و اپرا استفاده کنید. از پاپ, کانتری, جاز و بلوز و.... نیز حتما باید رفرنس داشته باشیم.  این همه نوشتم که بگم خودتون باید برای خودتون رفرنس درست کنید. زیاد که گوش کنید حتی با جازهای اودیوفایلی نمایشگاهی هم میتونید شاخص های مثبت و منفی تشخصی بدید.

این چهار تراک خیلی دوست دارم و زیاد در تست هام ازشون استفاده می کنم.

Dire Straits - You And Your Friend
Jheena Lodwick- A Groovy Kind Of Love
Bliss - Breathe بی نظیره
Chris Jones- Long After You're Gone

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء