Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

چند خبر و نكته

نمی دونم اونایی که نسخه بلو-ری فیلم آواتار رو داشتن ( که گمونم تعدادشون هم کم نبود ) تو این یکی دو هفته اخیر دیسکشون رو در حالی پلیرشون آنلاین بوده اجرا کردن یا نه .

تو تمام نسخه های این فیلم تو منوی فیلم فقط سه تا گزینه بود . می گفتن دیسک BD-Live Enabled هستش اما مثل سایر عناوین متداول همچین گزینه ای نداشت . اما الآن بعد از آپدیتی که فاکس منتشر کرده اوضاع عوض شده .

بعد یکی دو مگابایت دانلود یه گزینه به منو اضافه میشه ! برام جالب بود که منو های بلو-ری ها اینقدر قابل انعطاف هستن . این بخاطر BD-J هست و من می دونستم  ولی اتفاقی مثل این گمونم اولین بار هست که میوفته . از طریق این گزینه اضافه شده به منو ، میشه یه آنونس از نسخه جدید فیلم که در راهه دید که البته چیز خاصی هم نیست .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

چند هفته قبل بعد از بیشتر از یک دهه برای فیلمی که بی دلیل سر و صدا راه انداخته رفتم سینما ! اما حیف پول و وقت . خود فیلم که حتی لیاقت اسمش رو هم نداشت . یعنی اصلا موندم که این کالا رو اسمشو میشه فیلم گذاشت یا نه . کیفیت فیلم و سینما هم که فاجعه بود . بعد از بیرون اومدن از سالن حسابی یاد فیلم دیدن تو مانیتور CRT ایسرم افتادم. ( تا ۷ - ۸ سال پیش دنیام تو همین مانیتور بود ) . سینما و کیفیت نمایش آن چنان فرقی با سال ۷۲ ای که فیلم " راز چشمه سرخ " رو دیده بودم نکرده بود .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تلویزیون چند روز قبل یه مینی سریال رو با کلی تبلیغ و سر و صدا برد رو آنتن به اسم کمپانی . نمی دونم دیدینش یا نه اما از دو جهت سریال فوق العاده ای هست :

۱ - بین سریال ها معمولا نمیشه سریالی پیدا کرد که از لحاظ صدا و تصویر حرفی برای گفتن داشته باشه ولی این یکی ( البته همراه چند تای دیگه ) اینطور نیست . تصویر نسخه بلو-ری فیلم عالیه و به عنوان یک سریال شاهکار . مجموعه با دوربین HD فیلم برداری شده . فیلم پر از صحنه های تاریک هست که انصافا خوب در اومده ( خیلی خیلی بهتر از صحنه های شب تو فیلم Collateral ) . در ثانی لوکشین های متفاوت و مختلفی هم داره که خوب در اومدن و با توجه به اینکه تصویر با نسبت 1.78:1 هستش اما واقعا قابل اعتناست . صدا هم مثل خیلی از کارهای کاتالوگ سونی در اون اوایل کار LPCM هست و خیلی هم خوب از آب در اومده البته شاهکار نیست . تصویر فیلم در کنار سریال فوق محبوب Band of Brothes دوتا از بهترین ها هستن که من دیدم . البته بگم جنس تصویر دو تا فیلم زمین تا آسمون با هم فرق دارن اما تو کلاس خودشون کار های ارزشمندی هستن . بین کارهای کاتالوگ سونی واقعا دیسک های خوبی پیدا می شد ...Patriot , Tears of the Sun , Ghost Rider , ....

۲ - این که تو یه کشور میشه انقدر راحت به پر و پای موضوعی مثل موضوع این سریال پیچید در نوع خودش جالبه . فیلم یه اثر رمبو-وار نیست که سرتاسر به پرستش آمریکا و امریکایی بپردازه . فیلم بیشتر ترجیح میده داستان تعریف کنه و بیشتر راوی باشه تا قاضی . اگه عاشق جاسوس بازی و Secret Ageny و از این دست موضوعات هستین از دستش ندید .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

خروجی HDMI خیلی وقته به عنوان یه ضرورت مد شده . یکی دوسالی میشه که اکثر لپ تاپ های متوسط به بالا به این خروجی مجهز شدن . چند روز پیش برای سومین بار این خروجی رو تو سومین مدل لپ تاپ چک کردم . برای یه سری فیلم HD-DVD که دارم درایو میکروسافت و لپ تاپ تنها گزینه است برای تماشا . اما کیفیت تصویر به شدت بد هستش . تصویر روشنایی و درخشندگی خودش رو به مقدار زیادی از دست میده و نویز کمی خودنمایی میکنه . این رو نسبت به تصویری می گم که از خروجی D-SUB همون لپ تاپ ها گرفته بودن . درخشندگی این دو تا تصویر ابدا قابل مقایسه نبود . البته تنظیماتی که تو نرم افزار های کامپیوتری هست میتونه به عنوان مسکن عمل کنه اما باز تو ذوق میزنه .

نمی دونم چرا این اتفاق میوفته . تا حالا فکر می کردم کانفیگ یا برند دو لپ تاپ قبلی این مشکل رو ایجاد می کرد . اما الآن .... گمونم قبلا هم یه مطلبی در این مورد اینجا نوشته شده بود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اگه خدا بخواد و زنده بودم هفته بعد ( یا بعدیش )  یکی از محبوبترین فیلم های جنگی تاریخ سینما رو با هم بررسی می کنیم  . پس قرارمون همینجا با همرزمای رایان !

حسين تقوي


چند خط هم از من!

در ایران هنوز خیلی ها دارن سر اصل ژاپن و کره میخرن و می فروشند! کاری ندارم.

 دو رقیب در کره (سامسونگ و ال جی) در حال ساخت یک واحد بزرگ تولید صفحات نسل جدید ال سی دی بطور مشترک در چین هستند.

سخنگوی شرکت سونی در این هفته خبر مشارکت سونی و سامسونگ در ساخت نسل جدید صفحات ال سی دی با ابعاد بزرگ را رسما اعلام كرد. سوني و سامسونگ در گذشته نيز براي صفحات موبايل توليد مشترك داشتند كه به S-LCD معروف شد و در چند برند مطرح مثل HTC استفاده شد. محصولات جديد نيز با همين نام S-LCD وارد بازار خواهد شد. 

می دونستید تمام توليدات دي وي دي و بلوري پليرهاي 2009 به بعد JVC در اصل LG! به عنوان مثال مدل جديد XV-BP1 JVC دقيقا مدل BD-370 LG هست! JVC يكي از بزرگان صنعت صدا و تصوير خانگي و حرفه اي است اما چرا مياد از ال جي در ساخت بلوري پليرهاش استفاه ميكنه؟ كره اي ها در اين چند سال سرمايه گذاري عظيمي روي صنعت بلوري كردند, و خواستند در صنعت سرگرمي سازي تبديل به يكي از قطب هاي اصلي بشن! ( همانطور كه در ساخت نمايشگرهاي ال سي دي شدند) و به نظر مياد كه با دو كمپاني برزگ سامسونگ و ال جي توانستند تا جاي پيشرفت كنند كه حالا برندهاي با سابقه ژاپني مثل جي وي سي ازشون فناوري ميخرند! امروزه اين فناوري و طراح دستگاه هست كه حرف اول ميزنه و نه برند, جي وي سي طراح و فناوري خوبي براي بلوري پلير نداره! مشكلي نيست از ال جي ميخره, در چند سال اخیر برندها براي موفقيت در بازار مشاركت هاي گاه پنهان داشتند, مصرف كننده دنبال اسم برند مورد علاقه هست و به اون اعتماد داره و براش پول ميده كاري به داخلش نداره! همه كه مثل من فضول نيستند! 

حالا شما برید فروشگاه جی وی سی و به فروشنده یا صاحب فروشگاه بگید کیفیت پلیرهای جی وی سی بهتره یا ال جی؟ ببینید چی جواب میده؟ واقعا هم اطلاعي ندارن و فكرشو هم نمي كنه محصولي كه شايد خيلي برتر از برندهاي رقيب كره اي مي دونه تمام و كمال براي يك شركت كره اي باشه!

 دوران برند برتر در محصولات تجاري و ميانه قيمت كم رنگ شده ( محصولات High End تفاوت دارن) كمپاني هاي نه چندان مطرح با محصولاتي دنيا را متوجه خود مي كنند! همين كمپاني OPPO كه با دي وي دي سازي شروع كرد و كيفيت توليداتش خيلي زود براي مصرف كننده جهاني مشخص شد, و حالا كمپاني هاي صاحب نام از توليداتش به اسم خود استفاده مي كنند. خيلي از برندهاي صاحب نام در زمينه هاي ضعف دارن! به عنوان مثال ياماها هيچ وقت ويدئو پلير ساز خوبي نبوده! از کمپانی Media-tek پردازشگر ميخره! همون شرکتی که پایونر در اکثر ویدئو پلیرهاش از تولیداتش استفاده میکنه! اما پايونر به عنوان یک مرجع کجا و یاماها کجا! دلیل داشتن فناوری و طراح خوب هست. چیزی که پایونر در صداي دیجیتال هیچ وقت نداشته و نداره! نسل اول آمپلي فايرهاي ديجيتال پايونر چيپ موتورولا روش بود! بلعکس یاماها صاحب نام ترین سازنده پردازنده های DSP و آمپلي فايرهايA/V است. جالبه ياماها يك واحد فوق تخصصي ساخت پردازشگرهاي صدا در ژاپن داره, اما هيچ وقت وارد عرصه ساخت پردازشگرهاي ويدئوي نشد. شايد هم بشه!   

 

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء