Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

کوتاه از حس شنوایی

حس شنوائي در گوش انسان قادر است طي مدت 10 ميلي ثانيه به کمک پردازش غريزی اصوات كوتاه پی به مكان و منبع صدا ببرد (به همین دلیل اگر در خیابانی شلوغ صدای آشنا شما را صدا بزند به راحتی می توانید منبع صدا را از بین تمام صدای های دیگر تشخیص بدید) در حاليكه مغز براي پي بردن به ماهيت و كاراكتر صدا نياز به زماني معادل 80 ميلي ثانيه دارد, بدون شك اين توانمندي از مهمترين عوامل ياري رسان سير تكامل انسان بوده است, چرا كه گوش خيلي سريع تر از آنچه مغز قادر به درك آن باشد انسان را از خطرات پيراموني آگاه مي سازد. اين موضوع در مورد بلندگوها به اختصار اينگونه شرح داده مي شود كه به دليل تكرار متناوب Overshoot هاي كوتاه مدت كه ناشي از عملكرد پيستوني يونيت هاي بلندگو براي ايجاد يك بسامد صوتي مي باشد, توجه مخاطب بطور ناخود آگاه و دائماً معطوف به مكان قرارگيري بلندگوها شده و هر چه زمان مي گذرد اطلاعات مخدوش شده بوسيله قوه شنوائي درك شده و با استمرار آن دلزدگي و خستگي از شنيدن موسيقي را به همراه خواهد داشت.

با استفاده از بلندگوهای الکترو استاتیک یا هورن (غیر از هورن باس ها) که با کمترین تاثیر کابینت بلندگو جریان الکتریکی را به اصواتی در ناحیه شنیداری انسان تبدیل می کنند و یا آکوستیک کردن اتاق صدا می شود از تعداد خطاهای مبدل های صوتی کم کرد. که باز هم با مبدل های صوتی مثل الکترو استاتیک ها با Side Effect های صفحات استاتور و یا سرعت بالای رندر کردن نت ها در سیستم هورن و فشار به مغز برای درک تایمینگ تاثیراتی شبیه به Overshoot ها در مبدل های با دیافراگم های پیستونی ایجاد می شود. که در دراز مدت تاثیرات مخربی مثل خستگی و فشار بر سیستم شنوایی را در انسان ایجاد می کنند.

اکثر بلندگوها و بهتر بگم ستاپ ها صدای چهار مرحله ای در مغز ایجاد می کنند. در مرحله اول و تراک اول حسی هستند, در مرحله بعد گرم و شیرین میشن و شنونده بیشتر به ادامه شنیدن تشویق میشه, در تراک سوم و چهارم  و با کمی دریافت دادهای صوتی بیشتر صدا میره به سمت دراماتیک بودن و در نهایت خشن شدن صدا و کنده شدن شنونده از پای سیستم! با تغییر در نوع درایورهای بلندگو میشه جای سه حس ابتدایی عوض کرد, اما خستگی و خشن شدن صدا ربط آنچنانی به نوع و ساختار بلندگو نداره و باز هم به آکوستیک برمیگردد.

برای کنترل تاثیرات مخرب درایورهای صوتی بروی موزیک و درک کامل تری از زمان در نت ها, بهترین روش تا به امروز آکوستیک فضای شنیداری است, آکوستیک به معنای کنترل اصوات و جهت دادن به نت ها به سمت گوش شنونده و نه ایزوله کردن اتاق که نتیجه به مراتب مخرب تری از هر نوع مبدل بد صوتی بروی تایمینگ و درک Scale های موسیقی دارد.

نظرات   

 
+4 #1 آراد در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 01:01 ق ظ
سلام
مطلب قابل تاملی بود.
در واقعه اون سه اصلی که باعث میشه بلندگوها یا هر کامپوننتی عوض بشه ربطی زیادی به خود کامپوننت نداره.و در اصل مرحله چهارم که باید بهش اهمیت داده بشه.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #2 حسین در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 02:01 ق ظ
سلام
جناب برزین یه توضیح در مورد نسل جدید ساب های شرکت جامو میدین؟سری J
نسبت به نسل قبلش چه تفاوتایی داشته؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #3 بهرنگ در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 03:01 ق ظ
نقل قول از حسین:
سلام
جناب برزین یه توضیح در مورد نسل جدید ساب های شرکت جامو میدین؟سری J
نسبت به نسل قبلش چه تفاوتایی داشته؟

سلام

فقط میدونم با سری C بلندگوهاش این سری ساب ریلیز کرد.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #4 نوید در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 02:01 ب ظ
[Wednesday, April 8, 2015 6:21 PM] : اورشوت و اندرشوت در پیستونی ها بیشتره تا الکترواستاتیک ها و هورنها. اورشوت یعنی تقلای ممبران برای رسیدن به سکون و آماده باش برای ارتعاش مجدد. الکترواستاتیک ها و هورن ها (الکترواستاتیک ها بیشتر) به دلیل ایجاد کمترین حرکت حداقل تقلا دارند برای رسیدن به سکون و در نتیجه ارور اورشوتینگ کمتره. سرعت رندر بیشتر الکترواستاتیک و هورنها هم مبین همین سرعت در رسیدن به حالت آماده باش هست چون بخش متحرکه می تونه سریع مرتعش بشه و به حالت اولیه برگرده و دوباره... در حالیکه پیستونی ها در هر بار حرکت زمان بسیاری طول می کشه که به حالت سکون برسند و وقتی فرکانس بعدی اعمال میشه صفحات اونها هنوز به سکون نرسیده و در همون حالت دوباره تحت میدان مغناطیس اعمال شده جبراً مرتعش میشه در حالیکه اینرسی حرکتی صفحه که دارای اختلاف فازی از نظر دامنه و جهت می باشد با فرکانس جدید مقابله میکنه که همین ایجاد دیستورشن ناخواسته میکنه
ببخشید من باید برم سوال دیگه بود بعد جواب میدم
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #5 پژمان در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 05:01 ب ظ
سلام
آقای برزین در ضمینه توانایی شنیداری و درک صوتی بین خانم ها و آقایان تفاوتی هست؟
چند وقته توی دیدن عکس العمل افراد نسبت به صدا حس می کنم گوش آقایون بهتر تفکیک پذیری داره!
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #6 بهرنگ در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 05:01 ب ظ
نقل قول از پژمان:
سلام
آقای برزین در ضمینه توانایی شنیداری و درک صوتی بین خانم ها و آقایان تفاوتی هست؟
چند وقته توی دیدن عکس العمل افراد نسبت به صدا حس می کنم گوش آقایون بهتر تفکیک پذیری داره!


سلام

سوال خطرناکی!

خانوم اودیوفایل کم نداریم :)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #7 مهران در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 07:01 ب ظ
جناب برزین شما بلندگوی با درایور فرکانس بالای هورت ترجیح میدید یا درایورهای دام؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #8 بهرنگ در تاریخ: چهارشنب 19 فروردين 1394 ، ساعت 07:01 ب ظ
نقل قول از مهران:
جناب برزین شما بلندگوی با درایور فرکانس بالای هورت ترجیح میدید یا درایورهای دام؟


هنوز نتونستم به درک درستی از تفاوت ها یا تشخیص کدوم بهتر هست برسم!
شاید روزی به این درجه از درک صدا برسم.....
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #9 مهرداد اشتری در تاریخ: پنج شنبه 20 فروردين 1394 ، ساعت 10:01 ق ظ
سلام

اودیوفابل ها بتونن بروی این چهار حس طلایی کنترل داشته باشن هیچ وقت به تعوبض برای بهبود برای بهتر شدن فکر هم نمی کنند
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر