Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Disc Demagnetizer

مغناطیس زدایی دیسک های صوتی و تصویری از بحث های بسیار با اهمیتی که متاسفانه من محدود و شاید در حد اشاره به آن پرداختم, با این که یکی از مهم ترین کارهای که در تست  صدا و تصویر ابتدا انجام میدم "دیمگنیتایز" کردن دیسک است. مغناطیس زدایی دیسک جلوه ای به صدا و تصویر میده که به سختی میشه این تاثیر با تعویض کامپوننت ها حس کرد. اما نمیدونم چرا در مواردی با مقاومت در مورد این روش کاملا موثر مواجه میشم یا شدم! در چند تست گروهی و قبل از ورود به اتاق سینمایی این قول به آن دوستانی که از تاثیر این کار متعجب و یا منکر آن بودن دادم که براتون چند دیسک صدا و تصویر قبل و بعد از دیمگنیتایز شدن  تست میگیرم, و در تمام این موارد خود این دوستان شدن یکی از مشتری های این دستگاه ساده اما کمی گرون!

همانطور که میدونید اطلاعات صدا و تصویر بصورت 0 و 1  توسط لیزر روی لایه ای از آلومینیوم و نقره اندود شده روی دیسک حک میشن. نقاط برجسته 1 و فرورفتگی ها 0 خوانده میشن. سوال اکثر این دوستان این بوده که مغناطیس چه تاثیری در داده های 0 و 1 دارد!

در لایه های فلزی دیسک های نوری مواد فرومگنتیک وجود داره که این مواد ناخالصی های دارن که بوسیله الکتریسیته دستگاه مغناطیسی شده و دچار آشفتگی در شکل ملوکولی فلز میشن, این آشفتگی باعث میشه برخی از داده های 0 و 1 از دست برن یا به اصطلاح بیفته, و پلیر برای جبران این داده ها بیاد از اسکن باینری استفاده کنه, بدین شکل که از هر عدد یک کپی بگیره و اون کپی بنشونه جای عدد از دست رفته, در این روش داده های دیجیتال گرفته شده از دیسک کامل تحویل دکدر داده میشه,  اما شکل موجی که در مدار صدا و تصویر ایجاد میکنه با سورس اصلی متفاوت است.

دیمگنیتایز کردن دیسک در واقع اون لایه های فرومگنتیک رو غیر فعال میکنه تا اثری روی شکل ملوکولی فلز نداشته باشد و داده های دیجیتال به شکل اصلی در مدار صدا یا تصویر بازتولید بشن, در واقع با دیمگنیتایز کردن لایه های فلزی دیسک رفرش میشن.

 شدت مقاوت دیسک های مختلف در جذب میدان های مغناطیسی متفاوت است, دیسک های کپی و نامرغوب استعداد مغناطیسی شدن بیشتری از دیسک های اورجینال مرغوب دارند, بطور متوسط اگر یک دیسک صوتی یا تصویری یک ماه یا بیشتر در آرشیو قرار بگیره باید قبل از پخش دیمگنیتایز بشه, دیسک های که زیاد پخش میشن هم باید دیمگنیتایز بشن. میدان های مغناطیسی زمین هم در فعال شدن لایه های فرومگنتیک دیسک نقش دارد,  در واقع کل دیسک های صدا و تصویر آرشیو شما نیاز به مغناطیس زدایی دارند.

تاثیر مغناطیس زدایی دیسک های صوتی بیشتر بروی کم کردن فشارهای که انرژی منفی صدا بروی گوش میارن است, وضوح صدا و حس تفکیک پذیری سازها افزایش پیدا میکنه, صدا به قول دوستان کریستالی میشه و حس خوشایندی به شنوده منتقل میکنه.

در نسخه های تصویری هم مغناطیس زدایی تاثیر محسوسی بروی صدا و تصویر دارد, صدا کانالیزه تر میشه, افکت ها راحت تر جریان پیدا می کنند, صدا افکتیو تر میشه و البته کریستالی تر.

دیسک کارکرده بعد از مغناطیس زدایی دقت تصویر بهتری هم داره, گرین ها کاملا از بافت تصویر جدا میشن و دیگه اون حالت بد لایه لایه بودن گرین کمتر می بینید. تصویر شارپ تر دیده میشه درست انگار که یک لایه از روی تصویر پولیش خورده .

مثل همیشه بجای تاکید بر نظراتم از شما میخوام خودتون Disc Demagnetizer تست کنید.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء