Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

اهمیت ساب ووفر

در مطالب گذشته در مورد صدای چند کانال صحبت کردم. یکی از سوالات بسیار تکرای که از من پرسیده می شود در مود ساب ووفر است, که آیا اگر از بلندگوی سنگین و یا بلندگوهای که سوپر ووفر دارند استفاده كنيم دیگر نیازی به ساب ووفر داریم! تا امروز بی نهایت جواب این سوال دادم! و باز تکرار می کنم!

در صدا گذاری فیلم کانال Low frequency effects یک کانال صدای کاملا مستقل از دیگر کانال های صدا است. در روش Dolby کانال LFE ترکیبی از فرکانس های پائین تمام کانال های صدا ست. این صدا می تواند ۲ , ۵ , 6 و 7 کانال باشد. صدا در هر کانال اگر موزیک باشد یا گفتگو و افکت یک میزان مشخص فرکانس پائین دارد, که در صدای چند کاناله دالبی حجم مشخصي از فرکانس پائین هر کانال در کانال ۱. ضبط می شود. و در زمان پخش مجموع این کانال ها فرکانس LFE از بلندگوی SubWoofer پخش می شود.

در صدا گذاری dts کانال LFE جدا از دیگر کانال ها صدا گذاری می شود. در این روش صدای فرکانس پائین از دیگر کانال ها استخراج نمی شود.

نکته مهم اینجاست:

در صدای ۵.۱ یا بیشتر فرقی نداره زمانی که کانال LFE در مدار نباشد! شما فرکانس های پائین کانال های سوراند و مرکز ندارید. تمام افکت های سنگین در دو کانال اصلی شنیده نمیشه, هر کانال میزان مشخصی فرکانس پائین دارد که هم توسط بلندگوی آن کانال پخش می شود و هم در کانال LFE جریان دارد.

سیستمی که ساب ووفر ندارد, زمانی که افکتی در کانال مرکز یا سوراند پخش می شود به دلیل ضعیف بودن بلندگوهای سوراند و مرکز نسبت به کانال اصلی و پائین بودن میزان فرکانس پائین در این کانال ها صدای تاثیر گذاری نداریم, تمام صدای کانال مرکز گفتگو نیست, یا در کانال سوراند فقط حرکت گلوله و پخش شدن اجسام نداریم! در این کانال ها موزیک داریم گاهی با شدت بالا, افکت های سنگین داریم, که اگر کانال LFE در مدار نباشد در یک لحظه به علت بهم خوردن تعادل فرکانسی فضای DSP کاملا از بین میره, ساب ووفر این تعادل فرکانسی حفظ میکنه. حالا تصور کنید در سیستمی که بلندگوهای اصلی Floorstanding است و کانال سوراند Bookshelf یا Satellite کانال LFE در مدار نباشد!

یادم چند سال پیش در بین علاقه مندان سیستم های سینمایی موضوع یکسان بودن نوع بلندگوهای تمام کانال ها خیلی داغ بود, من نیز در مواردی مثل فیلم های موزیکال و کنسرت ها اعتقاد دارم یکسان بودن نوع بلندگوها نتیجه بهتری در شنیده شدن فرکانس های مختلف صدا در بیننده ایجاد می کند. مخصوصا کانال مرکز اهمیت بیشتری دارد, به همین دلیل در سیستم های THX در سه کانال جلو از یک نوع بلندگو استفاده می شود. در سیستم های Hgh-End نیز از بلندگوهای مرکز با تعداد درایورهای نزدیک یا مشابه دو کانال اصلی استفاده می کنند.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء