Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

ونجلیس؛ اسطوره ای سوار بر ارابه های آتش

ونجلیس

"تمام تلاش من این است که به مخاطبم بگویم که هر آهنگی حاوی تفکری است، تمام کاری که من می کنم این است که موسیقی را به آنها برسانم این دیگر به عهده خود آنهاست که چه چیزی از آن بگیرند".

این سخن از زبان نابغه ای جاری شده است که به اعتراف اکثریت به اتفاق کسانی که او را می شناسند و یا با موسیقی او آشنا هستند، استاد بی بدیل موسیقی دوران ماست و او کسی نیست جز ونجلیس.  اصلا ونجلیس نیاز به معرفی ندارد چرا که هر اثر موسیقیایی اش برچسب امضای او را یدک می کشد و هر گاه به آثارش دل می سپاری ، باید بر بال رویاها سوار شوی و خود را به دست خاطره های زیبا بسپاری. ونجلیس جزو محدود نفراتی است که از شنیدن آلبوم هایش خسته نمی شوی و دوست داری فقط گوش شوی و بشنوی و لذت ببری.
ونجلیس که معنی نامش فرشتگانی است که خبرهای خوش به همراه می آورند با نام ونجلیزادیسیوس پاپاتاناسیوس در ۲۹ مارس ۱۹۴۳ در شهر کوچکی در نزدیکی والوس یونان متولد شد. از سن چهار سالگی شروع به نواختن پیانو کرد و در ۶ سالگی اولین تصنیف خود را برای عموم اجرا کرد. از همان زمان کودکی استعداد خود را در موسیقی نشان داد . والدینش سعی کردند تا با گرفتن معلم خصوصی او را تشویق کنند اما او به آموزشهای رسمی جواب نداد. خود ونجلیس در این باره می گوید: همیشه احساس می کنم که نمی توان همه چیز را از طریق آموزش های کلاسیک یاد گرفت چرا که این تجربه‌ها و اندوخته های فردی هستند که در نهایت نتیجه می دهند.

او طی سالهای 70 تا 90 در استودیو/آزمایشگاه خود یعنی "State of the Art" مشغول آزمودن و پروراندن تئوریهای صوتی و موسیقایی خود بود. او می گوید "من همیشه احساس میکنم که انسان نباید هنر یا دانش خود را از دیگران وام بگیرد، زیرا تجربه و پیشرفت شخصی بیشترین اهمیت را دارد."

 ونجلیس در اغلب کارهای خود مسئولیت ساخت قطعه، تنظیم و اجرا را خود بعهده می گیرد، او از روشی که بنام روش سیال از آن یاد می کند به ترکیب صداهای سازهای الکترونیک و اکوستیک می پردازد. ترکیب و میکس استادانه این صداها بیانگر آن است که ونجلیس در هر دو عرصه هنری و فنی (مهندسی صدا) دارای مهارت های بسیار می باشد.
اما آنچه ونجلیس را به یک ستاره بین المللی تبدیل کرد، دستاوردهای او در زمینه موسیقی متن فیلمهای سینمایی ارابه های آتش (Chariots of Fire) ساخته هیو هادسن (Hugh Hudson) و دو فیلم رایدلی اسکات (Ridley Scott) بنامهای Blade Runner و فتح بهشت (1492 - Conquest of Paradise) بودند.

در همین دوران ونجلیس یکی از معتبرترین جوایز (اسکار) را بخاطر ساخت موسیقی فیلم ارابه های آتش در ۱۹۸۲ بدست آورد. ونجلیس با اکثر سازهای موسیقی آشنایی دارد ، او سراینده، تنظیم کننده و تهیه کننده نیز هست. تهیه بیش از ۲۰ آلبوم و ساختن موسیقی برای بسیاری از فیلم ها.
و اما در مورد direct:
در سال ۱۹۸۸ آلبوم direct  با ۱۲ قطعه منتشر و باعث اعجاب همگان گردید و انتشار همین آلبوم سبب می شود تا آکادمی موسیقی فرانسه، معتبرترین جایزه ی موسیقی این کشور به نام chevaller order of arts را به ونجلیس اهدا کند. تمامی قطعات آلبوم direct  کلاژهای برجسته ای از صداها و تنوع سمفونیک آنها که همگی به صورت فی البداهه تصنیف شده اند. اثر direct به ونجلیس اجازه تصنیف، هماهنگی و ضبط همزمان با کمک کامپیوتر و برنامه سازی با آن را می دهد.در واقع این آلبوم به صورت فی البداهه تصنیف ، نواخته و ضبط گردیده است و شما با شنیدن این اثر واقعا مبهوت تبحر ونجلیس می شوید.
ونجلیس در مصاحبه ای چنین می گوید:
سوال:شما با آلبوم direct راهی را ارائه دادید که همزمان بتوان تعداد زیادی مولد صدا را از یک کیبرد کنترل کرد. این تکنیکی است که اکثر آهنگسازان علاقه دارند بر آن غلبه کنند، شما چه توصیه ای دارید؟
جواب:از آنجایی که من میخواهم همزمان بیش از یک آلت موسیقی استفاده کنم احتیاج به تکنیک دسترسی سریع دارم. یعنی اینکه لحظه الهام تا زمان اجرا را کاهش دهم و این حتی می تواند از طریق یک کانال midi کاهش یابد. متاسفانه بیشتر اوقات، آهنگسازان در اروپا و آمریکا شگردهای شخصی را به همراه این آلات الکترونیکی استفاده نمی کنند. سیستم ها لحظه به لحظه از طرف تولید کنندگان تحمیل می شوند و نتیجه اینست که آهنگساز مجبور به پیروی از ماشین ها شوند، در عوض اینکه بر آنها سیطره یابند. اما بهتر این است که آهنگساز راه خود را در توصیف و خلق آثار کشف کند و تحت تاثیر طرح هایی که از کمپانی های تجاری ارائه می شوند ، قرار نگیرد وگرنه موسیقی او یکنواخت و فاقد اصالت است.

 آنگاه که سخن از وصف باز می‌ماند، موسیقی آغاز می‌شود.

تمامی قطعات آلبوم direct جذاب، زیبا و واقعا لذت بخش هستند ولی به دلیل محدودیت زمانی من، فقط ۸ تراک منتخب از ۱۲ تراک آلبوم با کیفیت flac  برای شما انتخاب نموده ام و مطمئن هستم که دوستان من حتما این آلبوم زیبا را شنیده اند و نیاز به معرفی از جانب من نداشت ولی به خاطر تجدید خاطره مجدد دوستان، خدمت شما تقدیم گردید.
قطعه اول با نام The Motion of Stars را از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

قطعه دوم با نام The Will of the Wind  را از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

قطعه سوم با نام Metallic Rain را از اینجا بشنوید و لذت ببرید

قطعه چهارم را با نام Elsewhere از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

قطعه پنجم با نام Dial Out  را از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

قطعه ششم با نام  Rotation's Logic  را از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

قطعه هفتم با نام Message  را از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

قطعه هشتم با نام Intergalactic Radio Station را از اینجا بشنوید و لذت ببرید.

"موسیقی و خلق آن برای انسان بدون فراموشی رنج ها، آرامش می آورد." ونجلیس
با سپاس

نظرات   

 
-6 #41 مجتبی در تاریخ: جمعه 15 بهمن 1395 ، ساعت 10:11 ب ظ
نقل قول از گمینی:
نقل قول از مجتبی:
لامپ KT88 ساخت چین قیمتش در ایران چنده؟


برای چه کاری میخوای؟ اگر برای جایگزین لامپ آمپ برند میخوای من یک جفت دارم برات میفرستم. اما اگر میخوای باهاش خودت چیزی بسازی نمیدم.


راستش میخوام بدم به اسماعیل زاده برام پوش پول بسازه. خودش گفت من فقط لامپ روسی دارم. میگه لامپ روی مکینتاش ۲۷۵ چینیه و بدرد نمیخوره. ظاهرا این امپ میبرن پیش ایشون و لامپ روسی روش سوار میکنه.

شما اگر فروشنده باشین من میخرم؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
#42 Guest در تاریخ: جمعه 15 بهمن 1395 ، ساعت 10:11 ب ظ
این نظر توسط مدیریت حذف شده است.
 
 
+2 #43 امید در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 12:11 ق ظ
نقل قول از مجتبی:
نقل قول از گمینی:
نقل قول از مجتبی:
لامپ KT88 ساخت چین قیمتش در ایران چنده؟


برای چه کاری میخوای؟ اگر برای جایگزین لامپ آمپ برند میخوای من یک جفت دارم برات میفرستم. اما اگر میخوای باهاش خودت چیزی بسازی نمیدم.


راستش میخوام بدم به اسماعیل زاده برام پوش پول بسازه. خودش گفت من فقط لامپ روسی دارم. میگه لامپ روی مکینتاش ۲۷۵ چینیه و بدرد نمیخوره. ظاهرا این امپ میبرن پیش ایشون و لامپ روسی روش سوار میکنه.

شما اگر فروشنده باشین من میخرم؟


اگر اسماعیل زاده مک ۲۷۵ تاحالا از نزدیک دیده باشه من یکی براش میخرم. شماهم ساده ای :o
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
-1 #44 عباس در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 05:11 ق ظ
نقل قول از امید:
نقل قول از مجتبی:
نقل قول از گمینی:
نقل قول از مجتبی:
لامپ KT88 ساخت چین قیمتش در ایران چنده؟


برای چه کاری میخوای؟ اگر برای جایگزین لامپ آمپ برند میخوای من یک جفت دارم برات میفرستم. اما اگر میخوای باهاش خودت چیزی بسازی نمیدم.


راستش میخوام بدم به اسماعیل زاده برام پوش پول بسازه. خودش گفت من فقط لامپ روسی دارم. میگه لامپ روی مکینتاش ۲۷۵ چینیه و بدرد نمیخوره. ظاهرا این امپ میبرن پیش ایشون و لامپ روسی روش سوار میکنه.

شما اگر فروشنده باشین من میخرم؟


اگر اسماعیل زاده مک ۲۷۵ تاحالا از نزدیک دیده باشه من یکی براش میخرم. شماهم ساده ای :o

با سلام
وارد جزئیات نمی شم چون فکر میکنم دیگه نیازی به نبش قبر وجود نداره اون هم در این خصوص
به عنوان یک دوست بهتون میگم قبل از پیشمانی کار اشتباهی رو انجام خواهشد دارد لطفا وارد این گود نشید چون نتیجه ای نخواهد داشت
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #45 گمینی در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 06:11 ق ظ
نقل قول از amir:
نقل قول از گمینی:
نقل قول از مجتبی:
لامپ KT88 ساخت چین قیمتش در ایران چنده؟


برای چه کاری میخوای؟ اگر برای جایگزین لامپ آمپ برند میخوای من یک جفت دارم برات میفرستم. اما اگر میخوای باهاش خودت چیزی بسازی نمیدم.

سلام....
ای ولا آقای گمینی ! خیلی خوشم میاد ازتون....
کارتون درسته....

سلام amir جان
دل به دل راه داره برادر
خوش باشی
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #46 مجتبی در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 11:11 ق ظ
من نفهمیدم به این آقا اعتماد نکنم یا این که کارش خوب نیست!

آقای عارف هستن که خوب مورد تایید آقای برزین هم هستن اما خیلی گرون حساب میکنن. لامپی که من میخوام هم ندارن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #47 َAli در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 04:11 ب ظ
نقل قول از مجتبی:
من نفهمیدم به این آقا اعتماد نکنم یا این که کارش خوب نیست!

آقای عارف هستن که خوب مورد تایید آقای برزین هم هستن اما خیلی گرون حساب میکنن. لامپی که من میخوام هم ندارن.


آقای عارف هم اگرچه آدم خوب و مطمئنیه و کارش هم تمیزه ولی در نهایت صدایی قابل رقابت با برندهای خوب لامپی ندارن. هر کدوم از چیزایی که ایشون ساختن یه صدای متفاوت داشتند. سازنده های بزرگ مثل اودیو نت نتایج ساخت دستگاهاشون خیلی با هم نزدیکه و ارتقا روی جزئیات ریز هست نه اینکه مدل جدید با مثلا 211 با مدل قبلی کلا دوتا دنیای متفاوت باشن. این نشون میده یه جای کار می لنگه
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #48 جواد در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 05:11 ب ظ
نقل قول از َAli:
نقل قول از مجتبی:
من نفهمیدم به این آقا اعتماد نکنم یا این که کارش خوب نیست!

آقای عارف هستن که خوب مورد تایید آقای برزین هم هستن اما خیلی گرون حساب میکنن. لامپی که من میخوام هم ندارن.


آقای عارف هم اگرچه آدم خوب و مطمئنیه و کارش هم تمیزه ولی در نهایت صدایی قابل رقابت با برندهای خوب لامپی ندارن. هر کدوم از چیزایی که ایشون ساختن یه صدای متفاوت داشتند. سازنده های بزرگ مثل اودیو نت نتایج ساخت دستگاهاشون خیلی با هم نزدیکه و ارتقا روی جزئیات ریز هست نه اینکه مدل جدید با مثلا 211 با مدل قبلی کلا دوتا دنیای متفاوت باشن. این نشون میده یه جای کار می لنگه


این تغییر در ساخته های آقای عارف نشان از پیشرفت کارشون داره. هرچی باشه ایشون در حال آزمون و خطا هستن.

متاسفانه دیگر سازندگان بد سلیقه در ایران یک عمره دارن ترانس های برق به جای چوک صدا بروی تکه ای حلبی مونتاژ میکنن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #49 َAli در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 05:11 ب ظ
نقل قول از جواد:
نقل قول از َAli:
نقل قول از مجتبی:
من نفهمیدم به این آقا اعتماد نکنم یا این که کارش خوب نیست!

آقای عارف هستن که خوب مورد تایید آقای برزین هم هستن اما خیلی گرون حساب میکنن. لامپی که من میخوام هم ندارن.


آقای عارف هم اگرچه آدم خوب و مطمئنیه و کارش هم تمیزه ولی در نهایت صدایی قابل رقابت با برندهای خوب لامپی ندارن. هر کدوم از چیزایی که ایشون ساختن یه صدای متفاوت داشتند. سازنده های بزرگ مثل اودیو نت نتایج ساخت دستگاهاشون خیلی با هم نزدیکه و ارتقا روی جزئیات ریز هست نه اینکه مدل جدید با مثلا 211 با مدل قبلی کلا دوتا دنیای متفاوت باشن. این نشون میده یه جای کار می لنگه


این تغییر در ساخته های آقای عارف نشان از پیشرفت کارشون داره. هرچی باشه ایشون در حال آزمون و خطا هستن.

متاسفانه دیگر سازندگان بد سلیقه در ایران یک عمره دارن ترانس های برق به جای چوک صدا بروی تکه ای حلبی مونتاژ میکنن.


با تمام نظر شما 100% موافق هستم. ولی خب یه چیز هم در نظر بگیرید. مصرف کننده و علاقمندا نباید هزینه تحقیق و توسعه را بدن. ایشون یا باید اسپانسر مالی بگیره یا هزینه شخصی کنه تحقیقاتش کامل شد به نتایج با ثبات نسبی رسید اونوقت بسازه و عرضه کنه برای فروش. نه اینکه هر مدل اولیه و کانسپت و پروتوتایپ که ساخت بفروشه به مصرف کننده و دوباره پولش هزینه طرح جدید کنه! بد میگم؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #50 داوود در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 07:11 ب ظ
سلام
دوستان سفارشات رسیده. تمام دوستانی که پک استیل بوک هری پاتر و ساعت سفارش دادن برای هماهنگی تحویل تماس بگیرید.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #51 کاوه در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 07:11 ب ظ
نقل قول از داوود:
سلام
دوستان سفارشات رسیده. تمام دوستانی که پک استیل بوک هری پاتر و ساعت سفارش دادن برای هماهنگی تحویل تماس بگیرید.


مرسی داوود جان به موقع رسید :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #52 جواد در تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395 ، ساعت 10:11 ب ظ
نقل قول از َAli:
نقل قول از جواد:
نقل قول از َAli:
نقل قول از مجتبی:
من نفهمیدم به این آقا اعتماد نکنم یا این که کارش خوب نیست!

آقای عارف هستن که خوب مورد تایید آقای برزین هم هستن اما خیلی گرون حساب میکنن. لامپی که من میخوام هم ندارن.


آقای عارف هم اگرچه آدم خوب و مطمئنیه و کارش هم تمیزه ولی در نهایت صدایی قابل رقابت با برندهای خوب لامپی ندارن. هر کدوم از چیزایی که ایشون ساختن یه صدای متفاوت داشتند. سازنده های بزرگ مثل اودیو نت نتایج ساخت دستگاهاشون خیلی با هم نزدیکه و ارتقا روی جزئیات ریز هست نه اینکه مدل جدید با مثلا 211 با مدل قبلی کلا دوتا دنیای متفاوت باشن. این نشون میده یه جای کار می لنگه


این تغییر در ساخته های آقای عارف نشان از پیشرفت کارشون داره. هرچی باشه ایشون در حال آزمون و خطا هستن.

متاسفانه دیگر سازندگان بد سلیقه در ایران یک عمره دارن ترانس های برق به جای چوک صدا بروی تکه ای حلبی مونتاژ میکنن.


با تمام نظر شما 100% موافق هستم. ولی خب یه چیز هم در نظر بگیرید. مصرف کننده و علاقمندا نباید هزینه تحقیق و توسعه را بدن. ایشون یا باید اسپانسر مالی بگیره یا هزینه شخصی کنه تحقیقاتش کامل شد به نتایج با ثبات نسبی رسید اونوقت بسازه و عرضه کنه برای فروش. نه اینکه هر مدل اولیه و کانسپت و پروتوتایپ که ساخت بفروشه به مصرف کننده و دوباره پولش هزینه طرح جدید کنه! بد میگم؟


بله منم با این نظر شما موافقم که باید به یک نتیجه ساختاری ثابت رسید و بعد محصولی برای فروش گذاشت.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #53 امید در تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395 ، ساعت 04:11 ق ظ
آقای بززین برای داشتن 120db شدت صدای سینمایی چه میزان باید هزینه کنیم؟

سیستم های سینمایی مورد تایید شما چند db تولید میکنن؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+4 #54 بهرنگ در تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395 ، ساعت 04:11 ق ظ
نقل قول از امید:
آقای بززین برای داشتن 120db شدت صدای سینمایی چه میزان باید هزینه کنیم؟

سیستم های سینمایی مورد تایید شما چند db تولید میکنن؟


عزیزم برای تایید من کافیه سورس اورجینال، پلیر از یکی از برندهای ویدئو پلیرساز، نمایشگر کالیبره شده با دیسک های پترن، کابل خوب، و یک مجموعه سینمایی میانه قیمت داشته باشید.

برای مخاطب من حدود 90dB کافیه، ایده ال من که با سیستم جدید و بلندگو و ساب ووفر جدیدم بهش رسیدم 120dB هست، که باید براش وقت و هزینه سنگینی کنار بزارید و از همه مهم تر تجربه :)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #55 تاجیک در تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395 ، ساعت 05:11 ب ظ
کسی از دوستان سورس آنالوگ "ترنس" شنیده؟ در چه کلاسی هست؟ کارترج خودش میسازه؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #56 مهرداد در تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395 ، ساعت 05:11 ب ظ
آقای برزین خوش بگذره جای مارو هم خالی کنید :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #57 آراد در تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395 ، ساعت 08:11 ب ظ
نقل قول از تاجیک:
کسی از دوستان سورس آنالوگ "ترنس" شنیده؟ در چه کلاسی هست؟ کارترج خودش میسازه؟


برند خیلی معتبریه. کارترج هم میسازه اما این دلیل بر خوب یا بد بودن نیست.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #58 فواد در تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395 ، ساعت 08:11 ب ظ
خوش بحالتون رفتین برای دیدن رزیدنت اویل اونم در IMAX 3D

ما باید تا اومدن بلوری صبر کنیم :sad:
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر