Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

The Avengers Blu-ray 3D

خيلي از ما از دوران کودکي خودمون به يک شخصيت خاص و اصطلاحاً سوپرهيرو علاقه مند مي شيم و اين علاقه مندي حتي در بزرگسالي هم ادامه پيدا مي کنه. به شخصه من از بچگي به شخصيت Batman خيلي علاقه داشتم و اين شخصيت ابهت خاصي براي من داشت. بعدها با شخصيت هاي ديگه اي مثل Spider-Man و Iron-Man و ... آشنا شدم که هر کدوم براي خودشون جذابيت هاي خاص خودشون رو داشتند. يه کمي که بزرگتر شدم و شروع به ديدن فيلم کردم و فيلم هاي اين شخصيت ها رو ديدم و از اونجايي که علاقه خاصي هم به فيلم هاي اکشن داشتم و دارم، توجه من به سمت اين شخصيت ها بيشتر جلب شد تا اينکه چند سال پيش شنيدم که قراره در فيلمي بنام The Avengers شخصيت هاي مختلفي از اين سوپرهيروها رو در کنار هم قرار بدن. اگر فيلمهاي The Incredible Hulk، Iron Man، Captain America و Thor رو ديده باشيد و در پايان فيلم هم تا آخر Credits رو تماشا کرده باشيد حتماً ديديد که در يک قطعه ويديويي کوتاه که معمولاً Samuel L. Jackson در نقش Nick Fury در اونها حضور داره اشاراتي به Avengers و اينکه قراره تيمي از سوپرهيروها جمع بشن، ميشه.
فيلم Avengers توسط Joss Whedon که نويسنده و کارگردان خوش ذوقي هم هست، نوشته و کارگرداني شده. من قبلاً از Whedon سريال Angel و همينطور Firefly رو ديده بودم و کلاً ازش خوشم ميومد و مي دونستم که خودش هم از علاقه مندان پر و پا قرص کميک هاي شخصيت هاي The Avengers بوده، پس مي شد ازش انتظار داشت که فيلم رو از لحاظ فيلمنامه خوب از آب در بياره. از نظر کارگرداني اين اولين پروژه بزرگ سينمايي براي Whedon بود. البته او در زمينه کارگرداني سريال ها از سال 1996 فعاليت داشته و فيلم سينمايي Serenity رو که مربوط به سريال Firefly ميشد رو هم ساخته بود ولي عظمت The Avengers با هيچ کدوم از کار هاي قبلي قابل مقايسه نبود. فيلمبرداري اين فيلم رو به صورت دو بعدي انجام دادند البته با در نظر گرفتن اينکه بعداً احتمالاً به سه بعدي هم تبديل خواهد شد و بعد از مدتي تصميم نهايي براي تبديل اون به سه بعدي هم گرفته شد و اينطور که ميگن نزديک به دو سال براي تبديل فيلم از دو بعدي به سه بعدي وقت صرف کردند و اين کار توسط شرکتي بنام Stereo D انجام شد که مي تونم بگم کار رو بسيار حرفه اي و زيبا انجام داده. بالاخره بعد از چند سال انتظار در تابستان 2012 فيلم The Avengers به روي پرده سينماها رفت و بعد از مدت کوتاهي در فرمت هاي مختلف از جمله Blu-Ray عرضه شد.
به لطف جناب برزين نسخه UK اين فيلم که شامل دو ديسک بلو-ري هست به دست من رسيد. بعد از کلي انتظار بالاخره فرصت شد تا نسخه سه بعدي اون رو در يک وقت مناسب تماشا کنم و البته اين رو هم بايد اشاره کنم که قبل از ديدن فيلم نقدي رو که آقاي برزين از نسخه دو بعدي نوشته بودند مطالعه کرده بودم و در مورد صدا ناراحت بودم، چرا که از فيلمي با اين همه تبليغات و هزينه انتظار داشتم که از همه لحاظ به قول خودمون بترکونه!

تصوير سه بعدي در The Avengers
در همين ابتدا دوست دارم اين رو بگم که من با علم به اينکه اين فيلم از يک نسخه دو بعدي به سه بعدي تبديل شده فيلم رو تو پلير گذاشتم. در بخش هاي ابتدايي فيلم که بيشتر محيط هاي تاريک رو داريم افکت سه بعدي اون قدر که بايد به چشم نمياد. البته نکته مثبتي که از همين ابتدا توجه من رو به خودش جلب کرد اين بود که با وجود اينکه عينک سه بعدي ميزان نور تصوير رو کاهش ميده و معمولاً فيلم رو تاريک ميکنه، در اين تصاوير تاريک ابتداي فيلم جزئيات به خوبي قابل تشخيص بودند، سايه ها و تاريکي محيط قابل تمايز بودند و در کل تصوير تر و تميزي به نمايش در مي اومد. اما اصل کيفيت تصوير وقتي خودنمايي کرد که تصاوير روز و مخصوصاً بخش هاي جنگ هاي پاياني فيلم در شهر نيويورک رسيدند، به جرات مي تونم بگم که بخش هاي مبارزات سوپرهيروها و دشمنان در نيويورک بهترين مبارزاتي بودند که من تابحال در يک فيلم سه بعدي ديدم، هم از لحاظ کيفيت تصوير، هم از لحاظ افکت هاي سه بعدي و هم از اين جهت که مشکل Cross talk که معمولاً در تصاوير سه بعدي روشن به چشم مياد در اين بخش ها تقريباً اصلاً وجود نداشتن و اين حس به من دست ميداد که انگار تلويزيون پنجره اي هست که به روي اين تصاوير باز شده. در مورد جزئيات تصوير نمي خوام زياد چيزي بگم چون جناب برزين توي تحليل خودشون همه چيز رو بيان کردند که همه اونها در مورد سه بعدي هم صدق ميکنه، فقط چند ايراد تصوير رو که مخصوص نسخه سه بعدي هست مي خوام بگم. در بعضي از صحنه ها (که تعدادشون خوشبختانه زياد نيست) Cross talk بسيار زيادي داريم، مثلاً در صحنه اي که Helicarrier (همون ناو هواپيمابر پرنده) رو از بالا مي بينيم، Cross talk به حد اعلا ميرسه و روحي از اين غول پرنده رو در کنار اون مي بينيم که تو ذوق آدم ميزنه و در بخش هايي از فيلم که در دنياي ديگه اتفاق ميافته و يک راه پله رو توي فضا مي بينيم، همينطور هست. البته همونطور که گفتم تعداد اين صحنه ها انگشت شمار هست ولي بالاخره بايد گفت. خوشبختانه در بخش هاي اصلي فيلم از لحاظ تصويري مشکل خاصي وجود نداره و بايد به اين کار تبديل دو بعدي به سه بعدي تبريک گفت، چون فيلم بسيار پر زد و خورد و پر از جلوه هاي ويژه کامپيوتري هست که اگر در مورد کار تبديل دو بعدي به سه بعدي مطالعه کنيد، خواهيد ديد که کار تبديل صحنه هاي پر از CG بسيار پيچيده هست.
کلاً تصوير من رو بسيار راضي و انتظار چند ساله من رو برآورده کرد. واقعاً به دست اندرکاران بصري فيلم بايد خسته نباشيد گفت.

و اما صدا ...
در مورد صدا نمي خوام چيزي بنويسم، چون هر چي بوده جناب برزين لطف کردند، نوشتند. فقط اين رو بگم که قبل از اين آخرين فيلمي که من بصورت سه بعدي ديدم، Underworld Awakening بود که اگر بخوام صداي اون رو با اين فيلم مقايسه بکنم بايد بگم، در Underworld هم که مبارزات زيادي رو مي ديديم، صدا چند سر و گردن بالاتر بود و کانال هاي مختلف صدا بسيار فعال بودند و فضاسازي زيبايي رو انجام مي دادند ولي در اينجا دقيقاً توضيحات آقاي برزين در مورد صدا رو با گوش خودم شنيدم و متوجه شدم که وقتي گفتن فضاسازي کامل انجام نميشه يعني چي! با اينکه در بعضي از صحنه ها صدا بسيار تکان دهنده هست، در حدي که بعد از پايان فيلم متوجه شديم دو تا از ماهي هاي توي آکواريوم برادرم از شدت صدا سکته کردند و به رحمت خدا رفتند، ولي اون حسي که بايد از بودن در وسط ميدان جنگ در وسط نيويورک و تخريب ساختمان هاي عظيم الجثه به بيننده منتقل بشه، نميشه! مي دونيد وقتي اون موجودات عظيم الچه ميان و از وسط يک ساختمان رد ميشن و همه چيز رو تخريب ميکنند، شما انتظار داريد غرق در صداي اين تخريب بشيد، چون عملاً در وسط اين مخمصه قرار داريد ولي حس مي کنيد اون قدري که بايد غرق مي شديد، نشديد. از طرفي تصويري رو مي بينيد که بسيار عظيم و فوق العاده به نظر ميرسه و انتظار داريد چنين تصويري صدايي به همراه داشته باشه که در شان اون عظمت باشه و وقتي نيست کمبود احساس ميشه. نمي دونم شايد اگر تحليل آقاي برزين رو نخونده بودم انتظاراتم در اين حد بالا نمي رفت و شايد هم به دليل علاقه اي که به فيلم داشتم و غرق در تماشاي اون بودم، اينقدر متوجه کمبودها نمي شدم ولي خوشحالم که اون تحليل رو خونده بودم و در هنگام تماشاي فيلم اون نکات رو حس مي کردم، از اين بابت تجربه بسيار خوبي بود، مخصوصاً اين رو فهميدم که به خاطر اسم يک فيلم نبايد چشم و گوش بسته اون رو تماشا کرد!

در کل با در نظر گرفتن همه جوانب من از فيلم لذت بردم و انتظاراتم تا حد زيادي برآورده شد ولي اميدوارم در نسخه هاي بعدي سري The Avengers همين قدر که تصوير رو با کيفيت ارائه دادند، صدا رو هم به حد اعلا برسونند.
اگر فرصتي بشه، حتماً نسخه دو بعدي رو هم تماشا مي کنم تا اون جزئيات خارق العاده تصوير رو يک بار ديگه و اين بار بدون هيچ فيلتري در جلوي چشم هام ببينم و لذت ببرم و البته بخش هاي پشت صحنه موجود در ديسک دو بعدي رو هم از دست نخواهم داد.

با تشکر از شما دوستان عزيز

طاهر

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء