Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Prometheus Blu-ray Review

کمپوننت های مورد استفاده:

TV: LG 47LM76100

PLAYER: PIONEER LX55

AMP: DENON 1920

SPEACKERS: FOCAL SIB AND CUB

HDMI CABLE: MONSTER 2000

 

کارگردان: Ridley Scott 

نویسنده: Jon SpaihtsDamon Lindelof

بازیگران:  Noomi RapaceLogan Marshall-Green ,Michael Fassbender

فیلم برداری : imax 3d

فرمت صدا :dts hd master 7.1

رتبه در imdb  :7.3

ژانر : ماجراجویی و علمی تخیلی                       

 من از سالها ها قبل وقتی قسمتی از اولین فیلم بیگانه رو دیدم عاشق هیجان و ترسی که از دیدن این فیلم به بیننده دست میدهد شدم. شما معنی واقعی اظطراب رو در این سری فیلم ها درک می کنید.

ولی متاسفانه تا کنون این فیلم ها رو جسته گریخته دنبال کردم و باید وقت و هزینه ای برای دیدن سری کامل بیگانه بزارم.

اما فیلم پرومتئوس:

پیش از هر چیز باید در مورد اسم فیلم برایتان توضیح بدهم، پرومتئوس یا پرومته دارای یک مفهوم فلسفی و اسطوره‌شناسی است و نشانگر روح عصیانگر بشر در برابر قوانین طبیعت و کوشش دائمی او برای رهیدن از قید و بندها، سرنوشت و تقدیر است. پرومته حس لجاجت و آزادمنشی و نخوت بشر است که باعث می شود وی زجر و سختی را تحمل کند، ولی سر اطاعت فرود نیاورد.

این فیلم با اینکه می توان از آن به عنوان فیلم مستقل نیز یاد کرد اما بی ربط به سری بیگانه ها هم نمی باشد. باید یاد آور بشم فیلم درادامه سری بیگانه ها نمی باشد و کلا حرف خودش رو می زند و حتی پا را نیز فراتر گذاشته وبحث های فلسفی و اعتقادی را مطرح و باورها را به چالش می کشد.

فیلم در مورد علت و هدف آفرینش و اینکه چه کس یا کسانی ما را آفریده اند صحبت می کند و صد البته به آنها جواب قطعی نمی دهد و باقی ماجرا برای قسمت دوم می ماند. فیلم مورد نقد واتیکان نیز قرار گرفته است. بیشتر از این نمی خواهم در مورد داستان فیلم صحبت کنم شاید دوستان تصمیم به دیدن فیلم داشته باشند.

بنظر من نیز فیلم حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی در این فیلم نتوانسته و یا نخواسته بطور کامل آنرا بیان کند و شاید برای قسمت بعدی برنامه ریزی کرده است. افراد زیادی را دیدم که در نقد ها از این فیلم به عنوان فیلمی بیهوده و پوچ یاد کرده بودند و فقط از اکشن آن تعریف کرده بودند اما بشخصه فیلم را مثبت ارزیابی می کنم و به کلیه دوستان توصیه می کنم فیلم رو حداقل دو بار و یا بیشتر ببینند. همینطور صحبت های کاگردان و بازیگران و پشت صحنه ها و تمرین های صحنه ها  و ... را ببینند در این صورت مطمئن باشید به دیدگاه کارگردان نزدیکتر خواهید شد و از فیلم بیشتر لذت خواهید برد و آن را بیشتر درک خواهید کرد.

اما فیلم از لحاظ تصویر :

من فیلم advengers  رو ندیده ام بطوری که تصویر آن را که مورد پسند کلیه دوستان شده بود با این فیلم مقایسه کنم اما مطمئن هستم تصویر این فیلم نیز نظر اکثر افراد مشکل پسند را برآورد خواهد کرد. صحنه ها بسیار صاف و شفاف می باشند، مخصوصا تصاویر 10 دقیقه اول فیلم که واقعا بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد. مناظر از طبیعت بکر ایسلند که بصورت واید ارایه می شود واقعا بسیار دیدنی شده است. حتی تصاویر کامپیوتری ساخته شدن دی ان ای انسان از دی ان ای متلاشی شده مهندس (در این فیلم به افرادی که انسان ها را ساخته اند مهندس اطلاق می شود) نیز بسیار شفاف و پر از جزییات می باشد و احساس اینکه تصاویر دیده شده کامپیوتری می باشند به بیننده القا نمی شود.

در اکثر صحنه های فیلم شما جزییات صورت بازیگرها را مشاهده میکنید و از تصاویر پر از جزییات لذت می برید.

رنگ غالب تصاویر در سیاره ای که اتفاقات در آن می افتد  سرد و اکثرا تاریک می باشد اما این سردی و تاریکی کاملا به اندازه و مناسب در نظر گرفته شده است بطوریکه شما کاملا شرایط دمایی و جویی سیاره را احساس و درک می کنید. همینطور رنگ های گرم صورت های بازیگر ها از سردی و مرموزی فضای حاکم کم می کند. همینطور صحنه های داخل سفیه (پرومتئوس) کاملا فضایی گرم و راحت و ایمن را بشما القا می کنند.

در کل تصاویر فیلم شما را جذب خواهد کرد.

اگر بخواهم در مورد نسخه بلوری سه بعدی فیلم نیز صحبت کنم باید عرض کنم که فیلم از ابتدا به صورت سه بعدی فیلم برداری شده است و شما با یک فیلم سه بعدی فیک طرف حساب نیستید. سه بعدی فیلم در حد طبیعی بوده و اعتدال رعایت شده و گاهی در طول فیلم شما یادتون میره که دارید به نسخه سه بعدی نگاه می کنید اما مطمئن باشید از نسخه سه بعدی آن لذت خواهید برد اما منتظر صحنه هایی نباشید که چیزی از تلویزیون بیرون بزند. اما در کل از عمق های داده شده به تصاویر لذت خواهید برد و بیشتر در درک صحنه ها و جزییات فرو می روید. در نهایت سه بعدی فیلم رو به دو بعدی آن ترجیح می دهم

بخش های که چند بار دیدم و لذت بردم :

1-   سکانس  اول فیلم که مهندس خود را برای آفریدن انسان قربانی می کند و دی ان ای انسان شکل میگیرد (مخصوصا نسخه سه بعدی)

2-   سکانس های پایانی فیلم که بیننده را بمباران صحنه های اکشن می کند و همینطور از عظمت صحنه های کار شده تعجب و لذت میبرید.

دوست داشتم :

1-   صحنه های داخل سفینه از جزییات بیشتری برخوردار می شدند و حس مصنوعی بودن آن از بین می رفت.

2-   بخشی از صحنه های سه بعدی بهتر می توانست کار بشود که لذت تماشای فیلم چند برابر بشود مخصوصا سکانس های داخل سفینه مهندسین و همینطور صحنه های انفجار سفینه ها و متلاشی شدن آن در زمین.

صدای فیلم :

در مورد صدا بر خلاف تصویر نمیتونم نظر قطعی بدم، همانند خود فیلم باید چند بار دید و شنید تا بتوان در مورد صدای آن نظر قطعی داد. من فیلم را سه بار، دو بار نسخه سه بعدی و یک بار نسخه دو بعدیش رو دیدم و هر بار نظرم در مورد صدا با دفعه های قبل فرق می کرد.

دفعه اول که فیلم را بصورت دو بعدی دیدم صدا را درکل ضعیف ارزیابی کردم.

اما دفعه های بعدی که نسخه های سه بعدی رو دیدم و صدا رو در 60 درصد سیستم خودم دیدم واقعا از افکت هایی که در بار اول فیلم نشنیده بودم تعجب کردم چقدر افکت ها خوب کار شده بودند و کاملا به جا بودند. کانال های ساراند نسبتا پرکار می باشند و شما از سیستم خود لذت می برید. اما در کل از موسیقی کار شده در فیلم زیاد راضی نبودم.

بار سومی که فیلم رو دیدم و تمرکزم رو در مورد صدا و مخصوصا موسیقی فیلم گذاشته بودم متوجه موسیقی بسیار پوستی و مستمر در فیلم شدم که کلا با تصاویر و افکت ها اجین شده بود و باعث شده بود یک سیستم یک پارچه را به بیننده هدیه دهد.

موزیک فیلم شاخص نمی باشد و فقط در خدمت تصاویر و افکت ها و در کل داستان فیلم می باشد. من بشخصه ترجیح می دادم موسیقی این فیلم شاخص تر باشد.

بنظر من یک اصل در این فیلم رعایت شده است که کلا هیچ چیزی اعمم از بازی بازیگر ها و یا صحنه های اکشن و موسیقی و حتی افکت ها شاخص نباشند و بقیه عوامل فیلم رو تحت تاثیر قرار ندهند. همانطور که گفتم کارگردان خواسته یک پکیج بشما تحویل دهد و شما بعد از دیدن فیلم کل فیلم را بصورت یک پارچه تحلیل کنید وگرنه در صورتی که تک تک عوامل را بخواهید بررسی کنید به ایرادتی که گاهی بزرگ نیز می نماید پی خواهید برد.

اما در مورد کانال lfe بهتون بگم که زیاد فعال نیست و کاملا افکت های فرکانس پایین کمتر در فیلم مورد استفاده قرار گرفته اند.

صداهای که چند بار گوش دادم و لذت بردم:

1-   صدای های کار شده در سکانس های اولیه فیلم (صدای موجهای آب –صدای حباب های هوا در آب – صدای انعکاس صدا در دره)

2-   صدای سکانسی که دکتر شان به داخل غار میرود انقدر زیبا کار شده بود که احساس کردم سنگ های غار به خونه من ریخت.

3-   صدای تجهیزات توپی شکلی که برای نقشه برداری مورد استفاده قرار می گرفت. شما کاملا حرکت صدا رو در منزلتون احساس می کنید.

دوست داشتم :

1-   افکت های فرکانس پایین بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت مخصوصا در سکانس های پایینی و صحنه های برخورد دو سفینه

2-   لازم بذکر می باشد با توجه به موقعیت شغلیم بارها شاهد افتادن قطعات بسیار حجیم فلزی به زمین از ارتفاع مثلا 10 متری از قلاب چرثقیل بودم و می دونم چه صداهای و با چه حجمی باید شنیده شود، باور کنید وقتی سفینه مهندس ها به زمین برخورد کرد انتظار داشتم ساب منفجر شود اما اصلا افکتی که مناسب این صحنه باشد را نشنیدم .شما تصور کنید سفینه ای به اون عظمت از ارتفاع به آن بلندی دارد به زمین می افتد و غلت می خورد، فقط افکت های فرکانس پایین و آن هم در حجم بالا انتظارات آدمی را برای طبیعی بودن صحنه ها برآورد می کند که متاسفانه این طور نبود.

بلوری SPECIAL FEATURES  فیلم

دیسکی بلوری که پشت صحنه ها و حرف های کارگردان و بازیگر ها رو و کلا از سیر تا پیاز فیلم رو برای شما می گفت بسیار زیبا و عالی کار شده است و فقط با دیدن این صحبت ها و تصاویر هست که عظمت فیلم را می شود درک کرد. حتما توصیه می کنم برای دیدن آن وقت بزارید.

امتباز های من به فیلم

خود فیلم 7 از 10

تصویر 4 از 5

صدا 4 از 5

در نهایت دیدن این فیلم را برای وقت پر کردن و سرگرمی به عنوان فیلم آخر هفته توصیه نمی کنم چون مطمئنا لذت بخش نخواهد بود اما اگر در مد فیلم دیدن باشید بهترین فیلم برای چالش کشیدن باورها و حتی لذت بردن از عظمت تصاویر و صحنه های اکشن و تجربه بی نظیر دیدن فیلم سه بعدی به کارگردانی ریدلی اسکات می باشد.

با تشکر

رضا مقدم

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء