Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

The Hurt Locker Blu-ray Review

همه ما حتماً فيلم هاي جنگي ديديم، حالا اينكه طرفدار اين سبك فيلم باشيد يا نه جاي بحث داره اما مطلبي كه انكار ناپذيره اين هست كه متاسفانه جنگ يكي از پديده هاي ناهنجار دنياي ماست، از همون ابتداي تاريخ بوده، هست و مطمئناً خواهد بود و فيلمهاي جنگي هم همينطور. آمريكا هم كه در قرن بيستم و الان هم كه در قرن بيست و يكم هميشه تقريباً يك جورايي درگير جنگ بوده، از جنگ جهاني بگيريم تا ويتنام و افغانستان و عراق و ... هميشه داستان براي ساخت فيلم هاي جنگي وجود داره.
داستان فيلم The Hurt Locker هم در مورد جنگ اخير عراق هست كه توسط كارگردان خانمي بنام Kathryn Bigelow در سال 2008 ساخته شده كه با كارگرداني اين فيلم و بردن جايزه اسكار بهترين كارگردان در سال 2010 به عنوان اولين كارگردان زن در تاريخ سينما كه تونسته اسكار بگيره نام خودش رو در تاريخ سينما جاودانه كرد. دليل اينكه اين فيلم در سال 2010 در اسكار شركت كرد اين بود كه اين فيلم در سال 2008 ابتدا در كشورهاي اروپايي اكران شده بود و در سال 2009 در آمريكا اكران شد. اين فيلم نامزد دريافت 9 جايزه اسكار بود كه موفق به گرفتن 6 تاي اونها شد كه در اين ميان جوايز بهترين فيلم سال و بهترين فيلمنامه غيراقتباسي هم بودند. نكته قابل توجه در مورد اين جوايز اين بود كه در سال 2010 فيلم Avatar جيمز كامرون هم نامزد دريافت 9 جايزه اسكار بود كه اين فيلم تونست با كنار زدن Avatar اين جايزه ها رو دريافت كنه. نكته جالب هم در اينجا اين هست كه به گفته جيمز كامرون، اين كامرون بوده كه پس از مطالعه فيلمنامه اين فيلم پيشنهاد كارگرداني اون رو به همسر سابق خودش (يعني همين خانم Bigelow) داده و ازش خواسته كه اين فيلمنامه رو كارگرداني كنه!
از بحث هاي در مورد فيلم كه بگذريم، بحث بلو-ري خوش تر است.
بلو-ري اين فيلم در اوايل سال 2010 به بازار اومد و من هم كه قبلاً اين فيلم رو ديده بودم و ميدونستم كه چيه به دنبال تهيه اش بودم كه خوشبختانه با لطف يكي از دوستان اين ديسك به دستم رسيد. اين فيلم با زمان دو ساعت و ده دقيقه اي خودش از همون صحنه هاي ابتدايي تا آخر سراسر هيجان انگيز و در عين حال غم انگيز هست. هيجان انگيز از اين بابت كه داستان اصلي فيلم در مورد گروهي هست كه كارشون خنثي سازي بمب هست و هميشه در حال دست و پنجه نرم كردن با مرگ هستند و غم انگيز هم از اين بابت كه شرح حال و بدبختي هاي مردمي رو به تصوير ميكشه كه كمابيش در فاصله نه چندان دوري از ما دارند زندگي ميكنند. از لحاظ تصويري اين فيلم از همون دقايق ابتدايي كيفيت خودش رو به رخ ميكشه، با همون انفجار اول كه به زيبايي و در صحنه اي بسيار  نفس گير بلند شدن سنگ و شن از روي زمين بدليل لرزش حاصل از انفجار و همنطور بالا اومدن دونه هاي شن رو از روي بدنه زنگ زده يك اتومبيل اسقاطي چنان با جزئيات به نمايش ميگذاره كه دهان هر بيننده اي رو باز نگه ميداره، ميشه متوجه شد كه تا آخر فيلم قراره چه تصاويري رو و با چه كيفيتي ببينيم. فيلم از اونجايي كه در خاورميانه اتفاق ميافته و عراق رو به تصوير ميكشه (البته در اردن فيلمبرداري شده) بيشتر رنگهاي نارنجي و خاكستري و سياه رو  به نمايش ميذاره و زياد رنگهاي زنده و سر سبزي توش نيست ولي در سكانسهاي تيره شب غلظت بسيار خوبي رو از رنگ مشكي داره و رنگ پريده و بور نيست. در همين صحنه هاي شب با وجود غلظت بالاي رنگ مشكي جزئيات به خوبي تفكيك شدند و سياهي تصوير جزئيات رو قرباني نكرده. صحنه هاي انفجار در فيلم هر كدوم به زيبايي هر چه تمام و با جزئيات به تصوير كشيده ميشن و من به عنوان بيننده ميتونم بگم كه از تصوير فيلم بسيار لذت بردم.
و اما صدا كه يكي از مهمترين بخش هاي هر فيلمي هست، مخصوصاًً فيلمهاي جنگي كه شايد بيش از بقيه ژانرها به عنصر صدا نياز دارند تا بيننده رو در محيط پرمخاطره جنگ قرار بدند. توي اين فيلد هم اين فيلم چيزي كم نداره و ترك صوتي DTS-HD Master 5.1 فيلم در هر شات، چه از بزرگترين صحنه هاي انفجار و چه صحنه هاي آروم مكالمات بين شخصيتها به بهترين نحو حس و حال فضاي مربوطه رو به شنونده منتقل ميكنه. صدا در همون صحنه اي كه در بخش تصوير بهش اشاره كردم در ابتداي فيلم چنان محيط رو پر ميكنه كه مو به تن هر بيننده اي سيخ ميشه. صداي تيراندازي سربازها در طول فيلم به زيبايي جهت درگيريها رو به بيننده القا ميكنه. صداي قرچ قرچ كردن سنگ ريزه ها زير پوتين سربازها اون قدر جالب بود كه توجه من رو جلب كرد. يك سري صحنه تك تير اندازي هم در فيلم هست كه در اونها ميشه اين بحث جهت تير اندازي رو به خوبي متوجه شد، در همين سكانسها صحنه اي هست كه برخورد يك پوكه رو با شن بصورت آهسته به تصوير ميكشه كه انتقال صداي ايجاد شده از اين برخورد از كانالهاي صدا به يكديگر رو به طرز بسيار دلنشيني مي تونيد در اين صحنه تجربه كنيد.
اين پك بلو-ري با اينكه يك ديسك 50 گيگابايتي هست اما يك سري پشت صحنه و اضافات هم داره كه اونها هم جالب توجه هستند. يك ترك نسبتاً كوتاه ولي جالب 12 دقيقه اي از پشت صحنه فيلم ،يك ترك 12 دقيقه اي ديگه از مصاحبه با برخي از هنرپيشه ها و باز هم يك ترك 12 دقيقه اي ديگه كه پشت صحنه هست و يك بخش كوتاه گالري تصاوير.
در كل با اينكه اضافات آنچنان زيادي همراه فيلم نيست ولي خود فيلم ارزش گرفتنش رو داره.
اميدوارم كه مورد توجه دوستان قرار بگيره.
موفق باشيد

طاهر

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء