Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

یک بحث ساده در مورد یه خبر ساده ...

فیلم بازگشت به آینده یا بهتر بگم مجموعه سه گانه بازگشت به آینده برای خیلی از هم سن و سال های من یا اونایی که بزرگتر هم هستن خاطره انگیزه . یه فیلم جمع و جور و خوش ساخت و مفرح .... مخصوصا قسمت اول فیلم که واقعا دلچسبه .

نسخه دی وی دی این سه گانه که تو ۴ دیسک عرضه شده نسخه قابله قبولیه با توجه به سال ساخت فیلم و استاندارد تولید دی وی دی اما حتی الآنم که دوباره یه نگاهی به فیلم انداختم کاملا مشخصه که تصویر می تونه خیلی بهتر از این ها باشه .

            

 

نسخه بلوری موعود                                            نسخه دی وی دی موجود                        

 

حالا قراره کمتر از ۲ ماه دیگه نسخه بلوری هر ۳ تا فیلم عرضه بشه . مطمئنا برای یه همچین مجموعه محبوبی یونورسال یه خرگوشی تو کلاهش داره . تو خبر ها اینجوری اومده که :

He further explained: When they did the remastering for the Blu-ray they spent over 400 hours doing dirt cleanup, and almost another 200 hours doing color correction, so the movie looks better than it ever did." When a film is shown at the theater, "you have the print going through the projector, it picks up dirt, gets scratched and with the digital technology these guys fixed almost all of that stuff, and it just looks breathtaking

منظور از اون He اول متن جناب Bob Gale هست که تهیه کننده فیلمه . حالا میخوام به ۲ تا عددی که تو متن هست دقت کنید . ۴۰۰ ساعت برای ترمیم فیلم ( یه چیزی تو مایه های رتوش فیلم ) و ۲۰۰ ساعت برای تصحیح رنگ .

با توجه به ضمایری که تو متن بکار رفته احتمالا این اعداد بر میگرده به یک فیلم یعنی همون قسمت اول فیلم اما حتی اگه این ساعات کاری مخصوص ۳۴۳ دقیقه هر ۳ تا فیلم هم باشه بازم با حجم کار وسیعی طرفیم . ۶۰۰ ساعت کار برای عرضه نسخه خانگی یه فیلم ! جمعا ۶۰۰ ساعت طرح شده با احتساب روزی ۶ ساعت کار میشه ۱۰۰ روز . البته شاید اینجوری حساب کردن خیلی منطقی نباشه و باید این رو لحاظ کرد که کار تصحیح می تونه بصورت موازی و توسط چند نفر انجام بشه اما در مورد تصحیح رنگ تا اونجا که من میدونم معمولا کار زیر نظر یک نفر انجام میشه ( مثلا کارگردان یا تهیه کننده یا یک حرفه ای این کار ) و عملا موازی کاری ممکن نیست هر چند هستند مواردی مثل بلوری Fight Club که دیوید فینچر خودش شخصا تو تمام تصحیحات فیلم و رنگ نظارت داره و این یعنی حجم زیادی کار و این دومی یعنی هزینه بالا و این سومی یعنی اینکه محصولاتی مثل بلوری ها و دی وی دی ها انقدر سود سرازیر جیب کمپانی ها میکنن که دست به همچبن کارهایی می زنن .

تصحیح رنگ یا Color Correction ها اینجوری انجام میشن که تغییرات توسط سلیقه یا نظر یک نفر ( از مجموعه همونایی که بالا گفته شد ) یا حتی شرایط فیلم و حال و هوای اون تو هر سکانس می تونه تغییر کنه و حتی با تعویض دوربین تو یک سکانس عوض بشه . بعضی وقت ها عمق رنگ رو کم می کنن تا مثلا تصویر واقعی تر بشه یا با تغییر پارامترهای ترکیبی Smooth بودن تصویر رو کنترل میکنن بطوری که از یک تصویر گرینی ولی دقیق به یک تصویر یک پارچه اما بدون گرین می رسن یا بر عکس . فکر کنم یک بار هم قبلا این رو گفتم یه ویدئوی جالب تو دیسک بانس فیلم French Connection هست که یه تایم کوتاهی رو در مورد همین تصحیح رنگ اختصاص داده که کارگردان کنار یه متخصص (!) نشسته و نظر میده و تصویر به نظر اون تصحیح میشه یا حداقل تغییر میکنه ( چون همیشه تصحیح از نظر همه یک معنی نمیده ) .

این بحث تصحیح یا بقولی Restoration فیلم های قدیمی بحث جالبیه . بعضی وقت ها برای بعضی اشکالات نگاتیوی (!) گروه متخصصین یا متخصص تنها مجبور که بررسی و کار روی تک تک فرم های فیلم میشه . بعضی وقت ها کارهایی مثل Edge Enhancement ها زمان و هزینه زیادی رو می طلبه اما نتیجه کار معمولا قابل ملا حضه و در مواقعی شگفت انگیز میشه . این یعنی یک عده برای محصول فرهنگی خودشون ارزش قائلن و هزینه می کنن برای قسمتی از تاریخ فرهنگیشون ( که میتونه یک فیلم تاثیر گذار باشه ) تا شاید بتونن با همین ابزار فرهنگ تاریخیشون رو به خورد من و شما بدن !  حالا چه خوب باشه و چه بد ....

حسین تقوی

ارسال نظر