Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

NS-10M افسانه ی یاماها

NS-10M

بی شک و بی شک بلندگوی مانیتورینگ یاماها "NS10M Studio" مهم ترین بلندگوی 40 سال گذشته در صنعت صدا بحساب میاد, و لقب بلندگوی افسانه ای به واقع برازنده آن است. اما چرا NS10M Studio تا به این حد در بین مهندسین صدا و استودیوهای ضبط موسیقی محبوب شد! طراح این بلندگوی آقای "Akira  Nakamura" یکی از طراحان آلات موسیقی کمپانی یاماها ست, آقای ناکامورا از ابتدای کار در کمپانی یاماها علاقه به طراحی و ساخت بلندگو هم داشتن, بلندگوی مشهور "NS-1000" اولین بلندگوی طراحی شده توسط اقای ناکامورا در سال 1974 برای یاماها ست. که به تازگی یاماها نسخه جدید NS-5000 هم از روی همین بلندگو باز تولید کرده است. ناکامورا مدل ابتدایی NS-10 را در سال 1978 به عنوان یک بلندگوی ارزان قیمت های فای طراحی کرد, و کمپانی یاماها نیز آن را تولید کرد. موفقیت این مدل در بین اودیوفایل ها پای این بلندگو را به استودیوهای ضبط موسیقی هم باز کرد, و به سرعت مورد توجه مهندسین صدا هم قرار گرفت. اما واقعاً NS-10M چی داشت که اینقدر مورد توجه اودیوفایل ها و استودیوهای ضبط قرار گرفت!

NS-10M

NS-10M یاماها مدل ابتدایی, یک بلندگوی پسیو 2WAY با کابینت سیلد از جنس نئوپان 2.5 سانتی متری با 7 لایه فینیشینگ است, با یک میدرنج باس 7 اینچی با مخروط کاغذی و یک تویتر soft گنبدی شکل نچندان خاص در نسخه ابتدایی, مدل خانگی این بلندگو کمتر از 7 کیلو وزن داشت و به شکل ایستاده طراحی شده بود. شاید تنها نکته مثبت در کابینت این بلندگو دقت در فینیشینگ کابینت بود که تاثیر زیادی در کنترل رزونانس های کابینت دارد. این بلندگو به ازای هر یک وات توان و در فاصله یک متری ۹۰dB  صدا تولید می کرد. این یعنی حساسیت 90db داشت, که برای آمپلی فایرهای کم وات یک امتیاز مثبت بحساب میاد.


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


اما راز موفقیت این بلندگو نه کابینت ابتدایی آن بود و نه تویتر نچندان جالبش! چیزی که NS-10M به عنوان بهترین مانیتورینگ جهان چهل سال پیشتاز کرد, جنس مخروط درایور 7 اینچی آن بود. درایور میدباس این بلندگو از نوعی خمیر کاغذ که در صنعت عکاسی کاربرد داشت ساخته میشد, ماده ای بسیار سبک و محکم که توان باز تولید ضعیف ترین سیگنال های دریافتی داشت. مخروط این درایور بلعکس تمام تولیدات بلندگو تا به آن تاریخ و حتی تا به حال به شکل پرس ماده تولید نمیشد, بلکه از یک ورق کاغذ که با دست به شکل مخروط در آمده ساخته میشد. از سال ۲۰۰۱ به دلیل عدم تولید خمیر کاغذ مورد نیاز برای تولید درایور این بلندگو، تولید آن نیز متوقف شد. در تصویر زیر می توانید محل اتصال دو سر کاغذ ببینید:

NS-10M WOOFER

 NS-10M در نسخه ابتدایی مشکلی در صدا داشت، که فقط با روشی که در علم صدا بهش "Tissue Effect" یا تاثیر دستمال کاغذی گفته میشه برطرف میشد, و اون عدم هماهنگی بین صدای تویتر با ووفر بود، اودیوفایل ها و مهندس های صدا در آن سالها در بلندگوهای که Coherency خوبی بین درایوهاشو وجود نداشت از یک لایه دستمال کاغذی که روی تویتر قرار میگیره استفاده می کردن, تا یک بالانس فرکانسی در بلندگو ایجاد کنن, با کم یا زیاد کردن لایه های دستمال کاغذی هم میشد به نتیجه مطلوب رسید. بنظر من در بلندگوهای امروزی این تاثیر میشه با برنداشتن "گریل" بلندگو ها ایجاد کرد, کاری که من همیشه انجام میدم. 

در همان سالها و برای بر طرف کردن مشکل "Tissue Effect" در NS-10 تیم طراحی آقای ناکامورا یک نسخه ویژه با نام "NS10M Studio" تولید کردن, که در این مدل از یک تویتر Soft Dome با قطر 3.5 سانتی متر استفاده شد, که به نسبت مدل 1 اینچی قبلی توان تولید ناحیه فرکانس گسترده تر و هماهنگ تر با درایور 7 اینچی داشت. کابینت مدل استودیویی جدید نیز به شکل افقی طراحی شد که به اندازه زیادی از تیرگی و کدر بودن صدا Muddy در فرکانس های میانی کاسته شد. همچنین تغییرتی در  کویل ووفر و طراحی کراس اور ایجاد شد که باعث پاسخ فرکانسی بین ۶۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز شد. (ناحیه فرکانسی ۶۰ هرتز مهم ترین ناحیه بم صدا در ضبط موسیقی است) "NS10M Studio" معروف به این بود که تمام نقاط ضعف صدا را در مرحله رکورد آشکار می کند. یاماها و آقای ناکامورا به یک موفقیت جهانی دست پیدا کردن که تا به امروز در هیچ بلندگوی مانیتوری تکرار نشد.

شاید امروز دیگه بلندگوی آنالوگی مثل NS10M Studio یاماها فقط به عنوان دکور و ارزش در استودیو های ضبط موسیقی جهان حضور دارد, اما چهل سال افتخار میکس و مستر بهترین و بدترین های صنعت موسیقی جهان همراه این بلندگو است.

نظرات   

 
+2 #1 ستار در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 12:04 ق ظ
سلام

من همیشه این بلندگو در استودیوها دیده بودم اما اصلا نمی دونستم همچین تاریخی پشتش هست!

ممنون که ازش نوشتید :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #2 جمشید در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 03:04 ق ظ
عالی بود :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #3 Reza-D در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 03:04 ق ظ
سلام جناب برزين
امروزه هم از تكنولوژي مشابه اين اسپيكر ، در اسپيكرهاي ديگه اي استفاده ميشه؟ اگر هست توضيح بديد لطفاً
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+5 #4 بهرنگ در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 04:04 ق ظ
نقل قول از Reza-D:
سلام جناب برزين
امروزه هم از تكنولوژي مشابه اين اسپيكر ، در اسپيكرهاي ديگه اي استفاده ميشه؟ اگر هست توضيح بديد لطفاً

سلام

رمز موفقیت این بلندگو مخروط دیافراگم بود که پروندش بسته شد.

الان برند فلاندی و فوق العاده GENELEC هست که محبوب بهترین استودیوهای جهان است.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #5 Amir در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 05:04 ق ظ
عالی بود ممنون خیلی خوبه در این سایت در تمام زمینه های صدا و تصویر نوشته میشه :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #6 حمید در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 06:04 ق ظ
با سلام. جناب برزین سوالی که برام پیش اومده اینه که طراح آمپلیفایر شرکتهایی مثل denon, marantz, yamaha,.... و یا طراح بلندگو شرکتهای های فای ساز درکی مشابه شما از صدا دارند یا خیر؟ و اگر دارند چرا این ضعف هایی که شما بهشون در تحلیلهاتون اشاره میکنید رو برطرف نمیکنند؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+4 #7 بهرنگ در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 03:04 ب ظ
نقل قول از حمید:
با سلام. جناب برزین سوالی که برام پیش اومده اینه که طراح آمپلیفایر شرکتهایی مثل denon, marantz, yamaha,.... و یا طراح بلندگو شرکتهای های فای ساز درکی مشابه شما از صدا دارند یا خیر؟ و اگر دارند چرا این ضعف هایی که شما بهشون در تحلیلهاتون اشاره میکنید رو برطرف نمیکنند؟

سلام

منظورتون از درک مشابه من از صدارو متوجه نمیشم! (حتماً شوخی کردین)

ببینید من و امثال من به اندازه تجربیاتمون درکی از صدا داریم, نظرات که بعضاً کاملا متفاوت است. تعریف من از صدا با تعریف شخصی دیگه کاملا میتونه متفاوت باشه, فقط میتونم بگم کسی که تعریفش از صدا احساسی یا هیجانی هست از نظر من اشتباهه...

کمپانی ها هم با نظرات و سلیقه طراحان و تاریخچه ی که اون هارو در اون زمینه مطرح کرده کار میکنن. برای بعضی این سلیقه ها مثبت و برای برخی منفی است.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #8 الیاس در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 03:04 ب ظ
ناحیه فرکانسی 60 هرتز سخت ترین بخش کالیبره صدای ساب در استودیوهاست.
که شما خیلی خوب بهش اشاره کردید :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #9 صادق در تاریخ: سه شنبه 13 تیر 1396 ، ساعت 04:04 ب ظ
مطلب جالبی بود
تشکر :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+2 #10 دلاور در تاریخ: چهارشنب 14 تیر 1396 ، ساعت 12:04 ق ظ
خیلی خوبه یک تحلیل گر سیستم های صوتی مثل شما از موزیک و فرکانس های صدا اطلاعات داشته باشد.

اکثرا فقط بلدن بگن فلان سیستم صداش گرم بود یا در ماکرو خوب بود! این بد نیست اما کافی نیست.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #11 طهمورث در تاریخ: چهارشنب 14 تیر 1396 ، ساعت 09:04 ق ظ
از بلندگوی یاماها خوشم نمیاد ولی هیچ برندی تا به ابن حد نتونسته موفقیت در فروش داسته باشه!
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #12 Farzad در تاریخ: چهارشنب 14 تیر 1396 ، ساعت 05:04 ب ظ
وقت بخیر جناب برزین
دستمال کاغذی که در سری های نخست این بلندگو استفاده میشد برای کاهش صدای تیوتر بود تا صدای برایت این بلندگو را بهتر کند و این روش تاثیری در coherency یک بلندگو ندارد و روش طراحی در اصطلاح چشمه صدا time alignment بوده که درایوها در فاصله ای از هم قرار میگیرند تا در یک زمان و هماهنگ و هم فاز مرتعش شوند.
اگر دوستان آئودیوفیل به ما خرده نگیرند بیشتر طراحان بلندگو به خاطر زیبایی کارشان همه ی درایوها را در یک خط عمودی در کابینت جای میدهند که متاسفانه coherency را از بین میبره چون کراس اوور تاخیر زمانی ایجاد میکنه و صدای تیوتر از مید جلوتره و همینطور مید از میدباس ، طراحان کمی هستند که این اصول را در نظر میگیرند مثل ویلسون و vandersteen و... که تیوتر و مید اونها در جعبه چند میلیمتر یا سانت عقبتر قرار میگیره تا مشکل چشمه صدا وجود نداشته باشه.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #13 مهدی در تاریخ: چهارشنب 14 تیر 1396 ، ساعت 07:04 ب ظ
با سلام جناب برزین برند هایی مثل sansui یا akai یا .... که در گذشته جزو برند های معروف و شناخته شده در تجهیزات صوتی بودند امروزه اسمی از اونها نیست آیا این شرکت ها فعالیت خود رو متوقف کردند یا تولیدات اونها به ایران نمیاد ؟ شما سطح کار این برند ها رودر زمان خودشون تجاری میدونید یا حرفه ای؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #14 بهرنگ در تاریخ: چهارشنب 14 تیر 1396 ، ساعت 08:04 ب ظ
نقل قول از مهدی:
با سلام جناب برزین برند هایی مثل sansui یا akai یا .... که در گذشته جزو برند های معروف و شناخته شده در تجهیزات صوتی بودند امروزه اسمی از اونها نیست آیا این شرکت ها فعالیت خود رو متوقف کردند یا تولیدات اونها به ایران نمیاد ؟ شما سطح کار این برند ها رودر زمان خودشون تجاری میدونید یا حرفه ای؟

سلام

هر دوی این برندها به شرکت های چینی فروخته شدن و با اسم های دیگه ی فعالیت میکنن.
در واقع ورشکست شدن.

آکایی دهه ی 70 میلادی برای ست های های فای مطرح بود. مخصوصاض برای مردم عام و هیپی ها.
این برندها سازنده تجهیزات صوتی خانگی بودن, این واژه حرفه ی باید از ذهن ایرانی ها پاک کرد! سیستم های حرفه ی برای استودیوها, سالن های کنسرت و سینما, برودکست... هست.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #15 Farzad در تاریخ: پنج شنبه 15 تیر 1396 ، ساعت 06:04 ق ظ
برند sansui تعطیل شده و در حال حاضر مدیران سابق اون یک بیزینس کوچک تر را اداره میکنند که hashimoto نام داره و کارشان تولید ترانسفورماتور برای ادوات صوتی به خصوص لامپی هست
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #16 وحیدو در تاریخ: پنج شنبه 15 تیر 1396 ، ساعت 01:04 ب ظ
صحبت از AKAI شد و یادم به کودکی و ویدیوهای فیلم بزرگ ٰVCR افتاد
همینطور
aiwa
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #17 مهدی در تاریخ: پنج شنبه 15 تیر 1396 ، ساعت 08:04 ب ظ
نقل قول از بهرنگ:
نقل قول از مهدی:
با سلام جناب برزین برند هایی مثل sansui یا akai یا .... که در گذشته جزو برند های معروف و شناخته شده در تجهیزات صوتی بودند امروزه اسمی از اونها نیست آیا این شرکت ها فعالیت خود رو متوقف کردند یا تولیدات اونها به ایران نمیاد ؟ شما سطح کار این برند ها رودر زمان خودشون تجاری میدونید یا حرفه ای؟

سلام

هر دوی این برندها به شرکت های چینی فروخته شدن و با اسم های دیگه ی فعالیت میکنن.
در واقع ورشکست شدن.

آکایی دهه ی 70 میلادی برای ست های های فای مطرح بود. مخصوصاض برای مردم عام و هیپی ها.
این برندها سازنده تجهیزات صوتی خانگی بودن, این واژه حرفه ی باید از ذهن ایرانی ها پاک کرد! سیستم های حرفه ی برای استودیوها, سالن های کنسرت و سینما, برودکست... هست.

ممنونم استاد
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر