Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Focal Aria 948 Review

 Focal Aria 948 Review

بلندگوی فوکال "Aria 948" از سری جدید 900 از اولین های بود که توسط آقای گمینی از دوستان قدیمی من وارد ایران شد و من قبل از شاید وارد کننده اصلی این بلندگو در ایران صدای سری 900 فوکال شنیدم.

در مورد ظاهر و تفاوت های که سری 900 با سری 800 داره, آقای amir دوست خوبمون از مدل 936 (که بنظرم بهترین این سری هست) نوشتن پس نیازی نیست من تکرار مکررات کنم.

کل سیستم با کامپوننت های Consonance شنیدم, سورس و آمپلی فایر از بهترین های هستند که این برند میسازه, آمپلی فایر Cyber 880 و سورس Droplet CDP5.0 اگر مدل هارو اشتباه نوشتم خودشون در نظرات اصلاح کنند.

کابل از برند فوق محبوب من Wireworld و از سری Equinox 7 بود! یک کابل عالی با خلوص مس بسیار بالا, که انتخاب خوبی برای یک تقویت کننده لامپی با مشخصات Consonance است. اگر کل سیستم صدای خوبی میداد یکی از دلایل وجود این کابل در مدار بود.

خوشبختانه وقتی من رسیدم که سیستم بیش از یک ماه از ستاپش گذشته بود و میشد گفت دارم صدای یک سیستم Break-in شده را می شنوم, کل سیستم از کامپوننت های بودن که نیاز به کارکرد بالا در یک مدار داشتند تا به صدای پایداری برسند, در مطلب کابل Wireworld هم گفتم این کابل نیاز به 400 ساعت کارکرد اولیه داره تا صدای کابل شنیده بشه, این سیستم هم به همین شکل نیاز به کارکرد بالا داشت تا پتانسیل محدودی که داشت بتونه نشون بده.

خوشبختانه آقای گمینی مثل من اعتقاد شدیدی به استفاده از Absorber در تمام کامپوننت ها دارند, نتیحه ای که لرزش گیرها در صدا دارند کمتر از یک آکوستیک خوب نیست.

یکی از نکات منفی که این دوستمون همیشه در ستاپ ها ازش استفاده میکنه و من باهاش موافق نیستم, (حداقل در لامپی ها موافق نیستم )استفاده از انواع Power Supply است, و با این دلیل که برق ایران وضعیت درستی نداره پس باید باشه! در مدارات DSP پاسخ خوبی دارن و کمک می کنن جریان صدا کانالیزه تر شنیده بشه, حتی در آمپلی فایرهای Solidstate گاهی نتیجه خوبی در ناحیه پایین صدا دارند اما در لامپی ها نتیجه کاملا برعکسه و ماهیت صدارو تغییر میدن و صدارو دچار یک Neutrality میکنند که این در مدارات لامپی بی معنی است. لامپ تاثیر به مراتب قوی تری نسبت به ترانزیستور روی صدا داره, درسته در اکثر لامپی ها این تاثیر منفی است! اما نباید با دادن مسکنی مثل Power Supply شاخص های مثل سکوت که کمتر در لامپی ها هست بهش بدیم و در عوض ماهیت لامپ ازش گرفت.

با فوکال سری 900 بیشتر میشه موزیک گوش کرد, اون تیزی و خشگی سری 800 نداره, صداش نرم تر شده و آن تندی و هیجان سری 800 کمتر درش شنیده می شود.

948 در اجرای Timbre سازها خیلی خوب بود و من خیلی راحت میتونستم ریتم باهاش بگیرم, آمپلی فایر کنترل خوبی روی ناحیه پایین داشت و همین باعث میشد استرس کمتری به صدا وارد بشه و بلندگو راحت بتونه ریتم نگه داره و به شنونده تحویل بده.

Consonance ساخته قوی در اجرای نت ها نیست, اما از شاخص های مثبت چند مدلی که من ازش شنیدم تاکید نداشتن بر صدای گرمی که اکثر لامپی ها با خراب کردن بسیار از شاخص های موسیقیایی میخوان بهش برسند.

صدا در ناحیه میدرنج جلوتر از سری 800 شنیده میشه, در سری 800 درایور فرکانس بالا بر صدا قالب است, اما در 948 اون یکپازچگی که من دوست دارم میشد در فاصله 1.5 متری که من نشسته بودم شنید, درایورها با هم دشمنی ندارن و هر کدوم کار خودشون بدون سعی در قالب نشان دادن صداشون انجام میدادن.

صدای سری 900 حس خوشایند آنالوگ در شنونده بازسازی میکنه که این حس خوب مدیون Transparent بالای درایورها ست, هرچقدر کیفیت درایورها بالا بره صدا از نمایشی و تاکید بر دیجیتال میره به سمت آنالوگ بودن, 948 حس آنالوگ با شفافیت دیجیتال اجرا میکرد و این چیزی که من خیلی دوست دارم. اصلا نمیتونم ادعا کنم مثل خارما یا بی اند دبلیو ناتیلوس میتونست من Involve کنه, اما این توانایی داشت که من به شاخص های موزیکال توجه کنم تا این که ذهنم درگیر بالانس نبودن درایورها یا پرتاب جزئیاتی باشه که هیچ ربطی به موزیک ندارند.

Soundstage یکی از بهترین های که در این قیمت شنیدم نبود, و دلیلش کمی ملایم بودن درایو فرکانس بالا این بلندگو است, چند باری زاویه بلندگو تغییر دادم, لیزر همراه نداشتم تا راحت بتونم زاویه هارو تنظیم کنم اما با این حال تونستم به نقطه ای برسم که بگم بله بهتر شد, سازهای کوبه ای Body بهتری پیدا کردن و تونستم صدارو از دوتا مونو به یک استریو  نزدیک کنم, 948 استریو خوبی اجرا میکرد و سازهارو تا حدودی سرجاهاشون چیده بود اما مشکل در یک خط قرار داشتن سازها بود! در تصویر سازی ایده ال هر ساز در محلی خارج از خط فرضی که 948 درست کرده بود چیده میشن, اما 948 داشت سازهارو در یک خط و هم ردیف با ووکال اجرا میکرد! شاید با وقت بیشتر میشد وضعیت بهتر کرد.

در سری 900 ناحیه فرکانس پایین بطور محسوسی پیشرف کرده و به مدل های بالاتر فوکال نزدیک تر شده, باس ملایم تر و با عمق بهتری شنیده میشد, مثل الکترا باس Smooth و بدون جلب توجه اجرا میشد, همین باعث میشه در موزیک های کلاسیک و اپرا صدا کمتر گره بخوره و اجازه بده میدرنج ها بهتر شنیده بشه. در صدای این ستاپ یه حس لرزش در فرکانس های پایین شنیده میشد که برمیگرده به لوپ گراند یکی از کامپوننت ها که من داشتم اثراتشو در ناحیه پایین میشنیدم, هرچی بود ربطی به بلندگو نداشت.

در کل آنچه من شنیدم صدای با Integrity راضی کننده در اجرای نت ها و ریتم صدا بود, موزیکال تر و با دینامیک تر نسبت به سری 800 کمتر مناسب برای POP موزیک ها نسبت به سری 800 و بهتر در اجراهای ارکسترال.

کلام آخر:  فوکال سری 900 یه پیشرفت خوب بحساب میاد, اگر دنبال یه های فای با قیمت منطقی هستید سری 900 بهتون توصیه می کنم.

اجرای صدا

طراحی و ساخت

نظرات   

 
0 #81 صادق در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 05:08 ب ظ
نقل قول از جلیلوند:
نقل قول از صادق:
من چن وقتی هست ASR خیلی رفته تو فکرم به نظر شما خرید دست دومش از اروپا می تونه خرید خوب باشه؟ الان مثلا ایتالیا یه امیتر 2 هست سالم و تمیز بدون ایراد نزدیک 3000 یورو که میشه نزدیک 12 تومن که حملش هم راحته برسه فکر کنم یه 15 تومن آب بخوره. باتوجه به قیمت آکنبدش عاقلانه هست؟

یه امیتر ۲ خیلی تمیز در شوروم اکوستیک دمو بود حالا نمیدونم در شوروم جدید هم دمو کردم یا خیر ( ما که بی خبر بودیم از محل جدید)


اخه من چون پول ندارم به قیمت توی ایرانش پولم نمی رسه
اگه تو ایران دست دوم این قیمتا باشه همین فردا می خرمش
نقل قول
 
 
-1 #82 صادق در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 05:08 ب ظ
نقل قول از علی:
[quote name="صادق"]من چن وقتی هست ASR خیلی رفته تو فکرم به نظر شما خرید دست دومش از اروپا می تونه خرید خوب باشه؟ الان مثلا ایتالیا یه امیتر 2 هست سالم و تمیز بدون ایراد نزدیک 3000 یورو که میشه نزدیک 12 تومن که حملش هم راحته برسه فکر کنم یه 15 تومن آب بخوره. باتوجه به قیمت آکنبدش عاقلانه هست؟[/quote

چرا از آکوستیک نمیخری که خدمات خوبی هم به مشتری میده

آقای برزین که صدای این آمپ خیلی دوست دارن

دوست گرامی 60 میلیون ندارم خب! 15 میلیون دست دوم کجا 60 میلیون تو ایران کجا! دیگه دست دومش تو ایران فکر نکنم از 40 تومن کمتر باشه
من عاشق صدای ASR امیتر 2 هستم وقتی با بلندگوی خوب صداش می شنوم منقلب می شم بغض می کنم باورتون نمی شه
نقل قول
 
 
0 #83 گمینی در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 06:08 ب ظ
آقای صادق اگر امیتر 2 یا حتی 1 میتونی با زیر 20 تومن بخری جزء به خریدش به هیچی فکر نکن ;-)
نقل قول
 
 
-1 #84 دوران در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
asr از آمپ های هست که صداش هیجان و احساس گرم با هم به شنونده میده. واقعا دوست داشتنیه
نقل قول
 
 
+4 #85 amir در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
سلام...دوست عزیز آقای شریفی
آمپ yba اینقدر با جریان دهی بالا و خوش صدا بود که من بلندگوم که 936 بود با 948 تعویض کردم والان هم بسیار راضی هستم وهیچ مشکلی ندارم.......یکی از مواردی که در مورد آمپ yba همیشه در ریویوها بهش تاکید میکنند اینه که قادر به داریو هر نوع بلندگوییه...... .
نقل قول
 
 
+1 #86 ایرج در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
امتیر ۱ و ۲ بعید میدونم زیره بیست میلیون بشه خرید ،
نقل قول
 
 
+2 #87 سهیل در تاریخ: یکشنبه 25 آبان 1393 ، ساعت 10:08 ب ظ
سلام جناب برزین عزیز
یکم راجب موزیک مولتی چنل توضیح میدین
آمپلی فایر و سی دی پلیرش چقدر کمه ائودیوفایل ها دوست ندارن ؟
بعد چرا تکنولوژی "های اند" انقدر دیر بروز میشه اکثر مدلها مال 2006-2007-2008 اینها مگه R&D ندارن برای بروز رسانی و برطرف کردن مشکلات ؟
نقل قول
 
 
+3 #88 بهرنگ در تاریخ: دوشنبه 26 آبان 1393 ، ساعت 05:08 ق ظ
نقل قول از سهیل:
سلام جناب برزین عزیز
یکم راجب موزیک مولتی چنل توضیح میدین
آمپلی فایر و سی دی پلیرش چقدر کمه ائودیوفایل ها دوست ندارن ؟
بعد چرا تکنولوژی "های اند" انقدر دیر بروز میشه اکثر مدلها مال 2006-2007-2008 اینها مگه R&D ندارن برای بروز رسانی و برطرف کردن مشکلات ؟

سلام

اکثر SACD ها و ویديو پلیرهای یونیورسال خروجی 5.1 دارن، پاورهای ۵ کانال هم کم نداریم، دنن، یاماها، مرنتس، اونکیو

نه موزیک چند کانال زیاد طرفدار نداره، یکیش خود من هستم


های اند ها مدارات پیچیده ندارن و بیشتر بهبود پیدا میکنند.
نقل قول
 
 
+2 #89 سپهر در تاریخ: دوشنبه 26 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
دوستان cd-player که دارایxlr باشد و قیمت مناسب کسی میشناسه
نقل قول
 
 
+2 #90 نهاوندی در تاریخ: دوشنبه 26 آبان 1393 ، ساعت 08:08 ب ظ
نقل قول از سپهر:
دوستان cd-player که دارایxlr باشد و قیمت مناسب کسی میشناسه

پلیرهای با خروجیXLR گرون هستند مگه مدل های قدیمی و یا دست چندم گیر بیارد
نقل قول
 
 
-2 #91 farzad در تاریخ: دوشنبه 26 آبان 1393 ، ساعت 10:08 ب ظ
سپهر جان teac cd_2000 که قیمت 1200دلاری داره و احتمالا در شرکا باشه یا میتونه براتون بیاره.
نقل قول
 
 
-1 #92 مهران در تاریخ: سه شنبه 27 آبان 1393 ، ساعت 05:08 ق ظ
نقل قول از سپهر:
دوستان cd-player که دارایxlr باشد و قیمت مناسب کسی میشناسه

سورس ارزون بالانس نداریم. اگر باشه قدیمی و ارزش خرید نداره. تفاوتی هم تو صدا حداقل در ارزن ها با آر سی اس ندارن
نقل قول
 
 
+5 #93 رضا در تاریخ: سه شنبه 27 آبان 1393 ، ساعت 06:08 ق ظ
برند yba هم من چک کردم خروجی بالانس داره فکر کنم اقا امیر هم از همین برند استفاده میکنه،
نقل قول
 
 
+2 #94 سپهر در تاریخ: سه شنبه 27 آبان 1393 ، ساعت 11:08 ق ظ
ممنون دوستان داخل teac cd-2000 را دیدم خیلی سطح پایین و تجاری بود.
نقل قول
 
 
+1 #95 سپهر در تاریخ: سه شنبه 27 آبان 1393 ، ساعت 11:08 ق ظ
سلام دوباره توی سایت yba امپ بود که بلوتوث هم ساپورت میکنه خواستم بدونم تو ایران هم هست یا نه.ضمنا اقای امیر امپ yba خودتان را با کدام امپ های دیگه مقایسهکردید؟
نقل قول
 
 
+5 #96 amir در تاریخ: سه شنبه 27 آبان 1393 ، ساعت 01:08 ب ظ
سلام سپهرجان.خوبی عزیز؟
همونطور که رضاجان فرمودند سی دی پلیر من YBA هستش و خروجی بالانس هم داره و نسبت به قیمتش بسیار سی دی پلیر خوب و خوش ساختیه......در تستهای همزمان با جندین سی دی پلیر هم ردیف و بالاتر از خودش سر تر بوده و مجله های فای چویس هم خیلی ازش تعریف کرده.....
YBA : Hritage cd 100
نقل قول
 
 
+3 #97 رضا در تاریخ: سه شنبه 27 آبان 1393 ، ساعت 08:08 ب ظ
سی دی yba 100 تستهای خوبی داره و دک هم میشه
صداشو من گوش نکردم باید خوب باشه
نقل قول
 
 
+1 #98 عرشیا در تاریخ: چهارشنب 28 آبان 1393 ، ساعت 04:08 ق ظ
نقل قول از farzad:
سپهر جان teac cd_2000 که قیمت 1200دلاری داره و احتمالا در شرکا باشه یا میتونه براتون بیاره.


والا من یک بارفتن شرکا کالا پشیمون شدم اصلا فروشنده نیستند متاسفم ارزش تبلغ کردن هم ندارن بی سواد....
نقل قول
 
 
+1 #99 پیمان در تاریخ: چهارشنب 28 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ق ظ
سلام،تو شوروم اکوستیک مدلهای مختلف yba موجود است تلفنی سوال کردم ،
نقل قول
 
 
0 #100 حسين در تاریخ: شنبه 29 آذر 1393 ، ساعت 06:09 ق ظ
نقل قول از amir:
دوستان خوبم سلام...
با کسب اجازه ازحضور محترم آقای برزین عذر میخوام که اینجا مطرح میکنم ولی یک دستگاه از آمپلیفایر زیر که خودم تابستان امسال از اونور آوردم برای فروش هست خواهش میکنم اگر کسی میتونه من رو برای فروشش راهنمایی کنه..........ممنون.
Marantz pm11 s3


سلام من مدتي هست پيگير امپ Marantz pm11 s3 هستم
ممنون ميشم يطوري با هم كانكت بشيم
نقل قول
 
 
0 #101 amir در تاریخ: یکشنبه 30 آذر 1393 ، ساعت 05:09 ق ظ
نقل قول از حسين:
نقل قول از amir:
دوستان خوبم سلام...
با کسب اجازه ازحضور محترم آقای برزین عذر میخوام که اینجا مطرح میکنم ولی یک دستگاه از آمپلیفایر زیر که خودم تابستان امسال از اونور آوردم برای فروش هست خواهش میکنم اگر کسی میتونه من رو برای فروشش راهنمایی کنه..........ممنون.
Marantz pm11 s3


سلام من مدتي هست پيگير امپ Marantz pm11 s3 هستم
ممنون ميشم يطوري با هم كانكت بشيم

سلام حسین جان.خوبی عزیز؟خیلی معذرت میخوام که دیر متوجه درخواست شما شدم.من درخدمتم عزیز.خوشحال میشم بتونم کمکی بکنم.....
09153521363
نقل قول
 

ارسال نظر