Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

BDP-S5000ES Review

مدتی هست جناب آقای مظفریان بلوری پلیر S5000ES سونی را از اروپا به ایران آورده اند و قرار بوده من برم از نزدیك این پلیر Hi-End را تست كنم. امروز 14/9/88 خدمت جناب مظفریان بودم و بلوری پلیر سونی را به اتفاق تست كردیم, نتیجه این تست به شرح زیر است.

تمامی قطعات این پلیر ساخت خود سونی است, از Disc Tray و هد اپتیك تا پردازشگر مركزی و چیپ DSD ساخت سونی است,  میشه گفت S5000ES یك سونی كامله

مشخصات کاتالوگی پلیر را اینجا ببینید.

برای تست S5000ES فیلم 300 را برده بودم, قسمت دوم Transformers هم بود كه صدا و تصویر خیلی خوبی داره, 300 در تصویر  یك ویژگی خیلی جالب برای تست داره كه خیلی برام مهم بود ببینم سونی با این ویژگی چه كار میكنه, تصویر 300 پر از Grain هست, چیزی كه من اصلا دوست ندارم و بد جور روش حساسم, اما در 300 به نظرم خیلی به جا استفاده شده و حال و هوای خاصی به فیلم میده, در خیلی از فیلم ها به علت نوع  لنز, مراحل تبدیل, نور و خیلی مسائل دیگه شاهد گرین در كل یا صحنه های از فیلم هستیم! اما در 300 گرین قسمتی از فیلم است و به خواست كارگردان به فیلم اضافه شده

فیلمی مثل 300 فرقی نمیكنه دی وی دی باشه یا بلوری اگر در پلیرهای بد و ارزان اجرا بشه به علت اینكه این پلیرها میزان نویز بالای در تصویر دارن و این نویز با گرین خود فیلم تركیب میشه تصویر خیلی بدی داره و تو ذوق میزنه اما همین فیلم در پلیرهای Hi-End چه چیزه دیگه هست.

 در تست این پلیر اولین نكته ای كه نظرم را جلب كرد سرعت خواندن دیسك بلوری بود با تست من بین 6 تا 7 ثانیه كه خیلی سرعت خوبی بحساب میاد.

S5000 روی فیلم 300 داشت نهایت كنترل نویز و یك دست كردن میزان گرین را نشان میداد! انگار تمام گرین های 300 تك تك روی تصویر گذاشته شده بود! و هیچ گونه آشفتگی دیده نمیشد كاری كه از سونی كمتر توقع داشتم! در بعضی از صحنه ها احساس میكردم میشه گرین های تصویر را شمرد!

آقای مظفریان پیشنهاد كردند بلوری Transformers 2 را هم تست كنیم ببینیم صدا و مخصوصا كنتراست رنگ روی بلوری این فیلم چطوره؟ S5000 پردازشگر رنگ 14Bit داره! و میشه گفت خیلی عالی عمل میكنه, رنگ های ترانسفورمرز 2 واقعا درخشان و بدون كوچكترین ادغام رنگ و Detail بالا در صحنه های سریع پخش میشد, فكوس تصویر با این همه Detail كه داشتیم واقعا عالی بود, من تجربه خوبی از سونی روی میزان نویز و فكوس پس زمینه تصویر ندارم! شاید این بد بینی من را كمی دی وی دی پلیر 9100ES سونی كم كرد, و این بلوری پلیر هم میشه گفت در این كلاس خیلی خوب بود, در مدت تست دستگاه ذهنم رو این موضوع بود كه سونی همیشه تو فكوس پس زمینه و DNR  Digital Noise Reduction ضعف داشته! اما S5000 هیچ بهانه ای به من نمیداد كه بگم دوباره سونی تو تصویر مشكل نویز پس زمینه داره!

 تقریبا سکانس اگشن آخر فیلم را کامل به همراه آقای مظفریان دیدیم! فضای سالن پر از رنگ های درخشان و زیبا بود, شك نداشتم هر كس اون رنگ و درخشش خیره كننده را میدید در خرید یك S5000  شك نمیكرد.

قسمت دوم ترانسفورمرز تراك صوتی "DTS-HD Master Audio" داره و فكر میكنم خیلی نسبت به  قسمت اول صدای شفاف تر و دقیق تری در تفكیك كانال های صدا و كانال LFE داره! من قسمت دوم را ندارم و نمیتونم نظر درستی بدم, اما چیزی كه كاملا مشخص بود صدا بسیار كریستالی و بهتر از قسمت اول بود.

تو صدای سونی یك Neutrality بود كه در پلیرهای هم كلاس كمتر شنیده میشه! اگر یك سی دی پلیر Neutrality خوبی داشته باشه یك امتیاز بالا به حساب میاد اما در مورد دی وی دی یا بلوری پلیر فرق میكنه, برای مثال پلیرهای پایونر , دنون در این كلاس یك حس كنترل بروی صدا به شنونده میده! اشتباه نکنید منظور فیلتر كردن و تاثیر منفی بروی صدا نیست, انگار كه این پلیرها صدا را میگیرن و آنطور كه دوست دارن اجرا میكنند, اما سونی كاملا بی طرف صدا را پخش میكرد, صدای سونی خیلی حالت Flat داشت! خشك و بی روح نبود اما اون حالت داینامیك و Vibrancy كه من دوست دارم را كمتر داشت؟ در پیك های لحظه ای خیلی خونسرد صدا را پخش میكرد انگار پلیری وجود نداره و هرچی شنیده میشه صدای آمپلی فایر و بلندگوهاست!

 سونی تو سری ES همیشه تو صدا وضوح خیلی عالی داشته, اما این وضوح را با یك حالت فوروارد شدن صدا و خستگی زود هنگام در موزیك به شنونده میده!  S5000 هم این مشكل را در موزیك و افكت داشت. تعدادی از طرفداران پلیرهای سری ES سونی در دی وی دی پلیر مدل 9100ES  از یك طبقه Tube در خروجی pre صدا استفاده كردند! اما نمیدونم برای خروجی دیجیتال هم میشه كاری كرد یا نه؟ من نمیتونم در مورد این عمل نظری بدم چرا كه نه سونی را با لامپ شنیدم نه از صدای لامپ زیاد خوشم میاد, اما این صدای سونی را هم دوست ندارم!

به آقای مظفریان پیشنهاد كردم برای خروجی استریو پلیر یك جفت كابل Interconnect كربنی بگیرند شاید صدای S5000 با یك كابل كربنی از این حالت فوروارد شدن در موزیك تا حد زیادی خارج بشه.

به نظرم سونی برای رقابت با غول های مثل Denon و Marantz كه بلوری پلیرهای واقعا فوق العاده ای را تولید كردند نیاز به یك تجدید نظر در سری ES خود دارد! وگرنه مثل جریان دی وی دی بازار را به دیگر رقبا واگذار خواهد كرد.

S5000ES برای من بهترین نبود! اما قابل قبول بود.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء