Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

یکم بنویسم دورهم باشیم

Maria By Callas

خبر خوبی که امروز منتشر شد, ساخت مستندی با عنوان "Maria By Callas" از زندگی "ماریا کالاس" توسط سونی پیکچرز کلاسیکس بود, قراره در این مستند شاهد تصاویر رنگی, مصاحبه ها و اجراهای از این اسطوره تکرار نشدنی آواز کلاسیک باشیم که تا به امروز منتشر نشده است, باید تا 2 نوامبر تاریخ انتشار این مستند جذاب صبر کنیم...


کمپانی KEF سری محبوب R دوباره روی میز طراحی برده, و با یک مهندسی کاملا جدید سری R بازتولید کرده است. سری اول R به نسبت هم قیمت های خودش صدا و طراحی خوبی داشت, اما نکات ضعف های هم داشت, یکی از مهم ترین ضعف های سری اول R کابینت ضعیفش بود, که با چند Knock test متوجه ضعف کابینت سری اول R می شدید. که در سری جدید با استفاده از MDF تقویت شده و ضخیم تر این مشکل ظاهرا حل شده است. تغییراتی در درایورها و استفاده از پورت باس قابل انعطاف از دیگر بهبودهای سری R جدید است. پورت باس قابل انعطاف خیلی سال پیش یاماها در ساب ووفرهاش ازش استفاده کرده بود. به هر حال باید صبر کرد و صدای سری R جدید شنید...


 یکی از تست های فیلم بلوری این چند روز اخیر "Avengers: Infinity War" بود, من این فیلم در IMAX و Dolby Cinema دیدم, در نسخه ی خانگی شاخص های تصویر شباهت های به نسخه ی سینمایی فیلم داره, اما در صدا یکی از بدترین کارهای که در سال اخیر تست کردم! اگر فیلم در دو سالن ها اند سینما ندیده بودم, شک به بد بودن صداگذاری می کردم, قبول دارم فیلم در IMAX هم چندان صدای شوک کننده ای نداشت, اما نمیشد اینقدر هم ازش ایراد گرفت, یه کار کاملا عادی و در لحظاتی لذت بخش بود, که در مقایسه با کارهای خیلی خوبی مثل Rampage و Tomb Raider همانطور که گفتم از 5 ستاره 3.5 میگیره, اما در نسخه ی خانگی صدا هم در نسخه ی بلوری استاندارد که DTS-HD Master Audio 7.1 و هم در نسخه ی UHD که صدا Dolby Atmos است, شاهد صدای به واقع حقیرانه و به شدت بد هستیم! صدا در هیچ شاخصی حتی به متوسط نزدیک هم نمیشه! افکت های کش دار و خفه شده, LFE فوق العاده حقیرانه و ضعیف, صدا به شدت تهی از جزئیاته, هرچی شاخص بد به ذهنتون میرسه در نسخه ی خانگی Avengers: Infinity War کنار هم هست. من خیلی سال پیش به نسخه ی اول Avengers در صدا 2 ستاره دادم, اگر بخوام به این فیلم در صدا ستاره بدم, بی اغراق "نیم ستاره" میدم. حتی لایق یک ستاره هم نیست.


18 سپتامبر نسخه ی بلوری Jurassic World: Fallen Kingdom وارد مارکت آمریکا میشه, چند روزی هم هست یونیورسال پخش نسخه ی دیجیتال فیلم شروع کرده, من این کار در IMAX دیدم و کار جذابی بود, نه به اندازه قسمت اول Jurassic World اما خوب بود. الان چک کردم دیدم یونیورسال نسخه خانگی این فیلم در نسخه ی بلوری استاندارد و هم در UHD با فرمت صوتی DTS:X منتشر کرده, (جالبه یونیورسال تمام نسخه های خانگی ژوراسیک پارک و دنیایی ژوراسیک با فرمت dts عرضه کرده است.) که در این نبود فیلم های خوب با فرمت dts-X خبر خیلی خوبی بود. خدمت دوستانی که احتمالا از فرمت DTS:X اطلاع ندارند, عرض شود که این هم فرمت جدیدی است دقیقاً مثل Dolby Atmos و شامل کانال های سقفی میشه, dts-X هم مثل دالبی آدموس به صورت lossless ضبط می شود, در این روش انتقال داده بروی دیسک بلوری هیچ گونه اتلاف داده ای نداریم و صدا دقیقاً مشابه صدای داخل استودیو بروی بلوری منتقل می شود. با تست های که از dts-X داشتم, گستره ی دینامیکی مشابه ی به دالبی ادموس داره, به همان اندازه لود و افکتیو است. نمیتونم با اطمینان بگم چرا که نسخه های زیادی با فرمت dts-X در دسترس نیست! اما شاید در کانال های سقفی بهتر و افکتیو تر از دالبی ادموس شنیده بشه... شاید

یک سکانس طلایی در قسمت دوم Jurassic World هست که بی اغراق یکی از دراماتیک ترین صحنه های هست که در یک فیلم علمی و تخیلی دیدم, حتی شاید از لحظه خداحافظی E.T هم تاثیرگذار تر باشه! برای این که نقش "اسپویلر" نداشته باشم, توصیه می کنم فیلم حتماً ببینید, شک ندارم تا به حال دلتون برای یه دایناسور تا به این حد نسوخته! و این کار فقط در قدرت صنعت فیلم سازی هالیوود است.


یکی از دوستان فیلم The Nun در IMAX برلین دیده, با این که مرد بزرگی, ظاهرا چند بار از ترس جیغ کشیده! ظاهرا فیلم فوق العاده در صداگذاری خوب کار شده و لحظات شوک کننده ای داره!


 خبر جالب دیگه ی که خیلی سر و صدا کرد "IMAX Enhanced" بود, همکاری IMAX  با dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر خانگی چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.

بعید نیست در نسل جدید سالن های IMAX از صدای dts-X استفاده بشه. به هر حال قراره IMAX تغییراتی در صدا و تصویر سالن هاش ایجاد کنه تا در رقابت با دالبی سینما همچنان بتونه پیشتاز صنعت سینما باقی بماند.

میدونستید لامپ پروژکتورهای IMAX هر 1200 ساعت تعویض میشه, و برای هر تعویض دو نفر با محافظ صورت در برابر انفجار لامپ اقدام به تعویض لامپ ها می کنند, و می دونستید برای خنک کردن لامپ هر پروژکتور در هر دقیقه بیش از 13 لیتر آب در چرخش است!


من فکر می کنم خیلی از فیلم ها به دلیل این که برای نسخه ی خانگی دوباره اکولایز و مستر نمیشن, و با همون میکس سینمایی وارد نمایش خانگی میشن, اینقدر در صدا ایراد دارن! فیلمی که در استودیوی با ابعاد سالن سینما و برای ابعاد سینما میکس شده, وقتی میاد و در فضای سینمای خانگی اجرا میشه مشکلات جدی براش ایجاد میشه, خیلی از استودیوها و تهیه کننده ها فیلم هارو برای نمایش خانگی دوباره اکولایز و مستر میکنن, ولی در بسیاری از فیلم ها مثل Avengers: Infinity War و Black Panther و بسیاری دیگه از فیلم ها که در سالن های IMAX و دالبی بسیار صدای خوبی داشتن, اما در نسخه ی خانگی داستان عوض میشه و تا این حد بد صدا میدن!


یاماها سری 2018 آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با تکنولوژی جدیدی با نام Surround AI عرضه کرده است, که به ادعای یاماها این فناوری یک انقلاب در DSP صداست و تا قبل از این در هیچ کدام از محصولات یاماها قدرت و دقت پردازشی تا این اندازه قدرتمند نداشته اند. Surround AI در سه مدل برتر RX-A1080, RX-A2080, RX-A3080  و همچنین در پروسسور CX-A5200 استفاده شده است.

خوش باشید

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء