Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

و باز آکوستیک و اجرای زنده

قطعه ی معروف و شاد Las hijas del Zebedeo از اپرای عاشقانه Carceleras می باشد که عمدتا می بایست توسط صدای متزو سوپرانو اجرا گردد و در ویدئوی زیر این قطعه شاد توسط متزو سوپرانوی مطرح و بسیار ماهر Elina Garanca اجر شده. این خواننده 37 ساله اپرا در سال های اخیر بسیار محبوب گردیده و اپراهای بسیار بزرگی همچون Carmen را در metropolitan  نیویورک به صحنه برده است و بسیاری از منتقدان وی را با تکنیک تر از اسطوره هایی همچون مرلین هورن می دانند. "وی دارای وسعت صدای بی نظیر و قدرت صدایی فوق العاده ای می باشد که از پس بزرگترین سالن های اپرا هم به راحتی برآمده و قدرت صدای خود را به نمایش میگذارد." یکی از عمده ترین نقاط مثبت الینا در واقع کنترل بسیار زیاد وی بر صدای خویش و قدرت دینامیکی صدای وی می باشد که گوش کردن به وی را لذت بخش و پر غرور می نماید. قطعه ی Las hijas del Zebedeo جز قطعات سخت به حساب می آید که برای اجرای زیبای آن به سالها تجربه و تکنیک صداسازی نیاز می باشد. نت بالای این قطعه لا متزو سوپرانوها و یا همون A5 می باشد که وی به بهترین نحوه آن را اجرا کرد.

 

حالا چرا این اجرای زیبا و فوق العاده قوی براتون قرار دادم! در مطالب آکوستیک مطالعه کردید که صدای که شنیده می شود از انعکاس موج به اجسام و هوای اطراف ما است, حتی میزان رطوبت و دمای هوا در سرعت و شکل سینوسی موج تغییر ایجاد می کند.

در مطالب آکوستیک گفته شد که آکوستیک کردن با ایزوله کردن (کاری که در ایران به اشتباه در اکثر موارد انجام می شود) فرق بزرگی دارد, یک سالن اکوستیک شده می تواند فرکانس های مختلف موج را کنترل کند, کم کند, حذف کند یا افزایش دهد. در سالن های اجرای زنده کلاسیک هیچ بلندگو و تقویت کننده ای وجود ندارد! و فقط آکوستیک سالن هست که صدای خواننده و سازهارو به گوش شنوندگان میرساند.

اگر برای بار اول در یک سالن خوب یک اجرای کلاسیک بشنوید امکان نداره باورتون بشه صدای که شنیده میشه بدون هیچ تقویت کننده ای با این قدرت به گوش میرسه! تاکید میکنم امکان نداره باور کنید! و آن صدا فقط شاهکاری مهندسی آکوستیک است که با تنظیم زاویه های مختلف بسته به رنج صدای خواننده و نوع و تعداد ساز ها توسط "ديفيوزرهای" متحرک سریع ترین نت هارو با چنان قدرتی به گوش میرسد که هیجان زده خواهید شد.

و بعد از اولین اجرا به خود خواهید گفت چقدر صدای ضبط شده احمقانه ست, چقدر صدای بلندگوها و کامپوننت های مثلا های اند احمقانه ست, سرزنشی که سالها پیش در اولین تجربه بزرگ اجرای زنده به خود کردم! احمقانه تر از هر صدای ضبط شده ای شخصیت های خوب یا بدی که به کامپوننت ها در تحلیل هامون میدیم! چاره ای هم نداریم من هم همینطور تحلیل میکنم چرا که بلندگو و هر کامپوننت صدای احمقانه است, پس هر تحلیلی از این محصولات احمقانه از خود این محصولات احمقانه تره.

ولی خوب ما داریم با همین سیستم های احمقانه صدا (نه موزیک) گوش میدیم! پس مجبوریم از کیفیتشون هم بنویسیم! فقط ای کاش صدای خوب شنیده باشم و بعد بنویسیم, تخیل هم نکنیم!

خوش باشید

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء