Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Mission Impossible : Extreme Blu-Ray Trilogy

سري فيلم هاي Mission Impossible طرفداران بسيار زيادي در بين علاقه مندان به فيلم و سينما دارن كه من هم خودم يكي از اونها هستم. اين فيلم ها كه بر اساس مجموعه تلويزيوني به همين نام كه در سال 1988 توليد شده بوده، ساخته شدند با هنرمندي Tom Cruise در نقش مامور مخفي Ethan Hunt كه مامور سازماني بنام IMF يا Impossible Mission Force هست، براي اولين بار در سال 1996 به روي پرده سينما رفت. نسخه دوم فيلم در سال 2000 و نسخه سوم هم در سال 2006 اكران شدند. به عنوان آخرين نسخه MI تا بحال، شماره چهارم اين مجموعه با نام Ghost Protocol در دسامبر 2011 به روي پرده رفت كه از همه لحاظ ميشه اون رو برترين نسخه از اين سري دونست. از سه گانه اولي اين مجموعه، پكيج هاي مختلفي روي Blu-Ray عرضه شده كه آخرين و جديدترين اونها پكي هست بنام Mission Impossible : Extreme Blu-Ray Trilogy كه در ماه دسامبر 2011 و قبل از اكران فيلم چهارم منتشر شد تا توجه ها رو به سمت اين مجموعه فيلم ها جلب كنه تا فيلم چهارم هم مورد توجه قرار بگيره و البته با توجه به تبليغات گسترده اي كه روي Ghost Protocol انجام شد، اين پك هم بتونه مجدداً منبع كسب درآمدي براي Paramount باشه.

من چند وقتي بود دنبال اين پك بودم و ميخواستم قبل از اومدن بلو-ري فيلم MI : Ghost Protocol سه گانه اول رو روي بلو-ري ببينم و بعدش هم شماره چهارم رو بگيرم و ببينم. خوشبختانه چند وقت پيش و طبق معمول به لطف دوست خوبم جناب برزين اين پكيج به دست من رسيد. اولين چيزي كه با ديدن اين پكيج مورد توجه من قرار گرفت بسته بندي بسيار ساده و معمولي اين پك بود. سه ديسك بلو-ري در سه قاب مجزا از هم در يك پك مقوايي نازك قرار گرفتند كه البته ظاهر شكيلي داره ولي پكيج اون اصلاً قابل مقايسه با پكيجي مثل The Lord Of The Rings Extended Edition كه قبلاً در موردش نوشتم نيست. البته انتظار هم نداشتم در اون حد باشه ولي ديگه فكر نميكردم پك مقوايي بيشتر شبيه پك كاغذي باشه!

از پك مقوايي كه بگذريم ميرسيم به ديسكها و قاب ها. در مورد قاب هر ديسك هم بايد بگم، اوه! همونطوري كه در عكس مشاهده ميكنيد در ساخت قاب هم سعي شده تا حد امكان از پلاستيك كمتري استفاده بشه و صرفه جويي بشه! به خود ديسكها هم كه ميرسيم متوجه ميشيم هر فيلم در يك ديسك 25 گيگابايتي (!!!) بلو-ري قرار داره. من تابحال در اين پكيجهاي اوريجينال به اين شدت ضد حال نخورده بودم كه بعد از اينكه متوجه شدم Paramount فيلمها رو روي ديسك 25 گيگ داده بيرون، حالم گرفته شد. از همه اينها بگذريم قسمت جالبش اينه كه نسخه سوم فيلم روي ديسكش نوشته شده Disc 1 در صورتي كه هيچ Disc 2 در اين پك موجود نيست (البته قرار نبوده موجود باشه) و اين نشون ميده كه شركت معظم Paramount به خودش زحمت نداده كه حداقل براي اين پكيج Extreme Blu-Ray يك طرح ديسك اختصاصي روي ديسك چاپ كنه تا معلوم نشه كه اين ديسك رو همينطور از پكيج دو ديسكي فيلم برداشتن و انداختن اينجا! البته جاي بسي شكرگذاري وجود داره كه حداقل به خودشون زحمت دادن و لطف كردن كاور سه تا فيلم رو براي اين پكيج مجدد طراحي كردند تا با هم ست بشن.

Mission Impossible

از ظواهر كه بگذريم ميرسيم به محتوا. بعد از اينكه متوجه شدم ديسكها 25 گيگابايتي هستن انتظار تصوير و صداي فوق العاده از اين فيلمها نداشتم و با اين نگاه رفتم سراغ تماشاي فيلم اول. فيلم اول به كارگرداني Brian De Palma در سال 1996 منتشر شد و با توجه به اين نكته كه اين فيلم تقريباً دو دهه قبل ساخته شده،ميشد انتظار تصويري با كيفيت متوسط رو از اين فيلم داشت كه خوب دقيقاً هم همينطور بود. تصوير فيلم نسبت به فيلمهايي كه اخيراً روي بلو-ري ديدم از Sharpness كمتر رنج ميبره. رنگها و طبيعي بودن رنگ پوست شخصيتها هم كمي مشكل داره و نسبتاً غليظ هست و رنگ پوست صورت افراد بيشتر به قرمز ميزنه. در صحنه هاي تعقيب و گريز شفافيت تصوير قابل قبول هست ولي كلاً چشمگير نيست. با توجه به اينكه اين فيلم با فرمت MPEG 2 روي بلو-ري اومده و ساخته حدود 17 سال پيش هست انتظار بيشتري از اين ديسك نميشه داشت. به صداي فيلم كه ميرسيم وضعيت مقداري بهتر از تصوير هست ولي باز قابل مقايسه با صداي فيلمهاي جديدتر نيست. من اخيراً با راهنمايي جناب برزين و البته در نظر گرفتن نياز و شرايط خودم يك سيستم 1312 دنون تهيه كردم كه اين فيلم رو هم با همين سيستم تماشا كردم. چيزي كه خيلي توجه من رو جلب كرد استفاده خيلي كم از كانالهاي سوراند بود كه در كل خالي بودن جاي اونها در خيلي از صحنه ها حس ميشد. البته هر از چند گاهي و بيشتر در صحنه هاي اكشن صداهايي هم از سوراند پخش ميشد ولي كلاً از يك فيلم اكشن انتظار استفاده مداوم از كانالهاي سوراند ميره كه در اينجا اين كمبود احساس ميشه. Encoding صدا هم Dolby Digital 5.1 هست. در اين ديسك به جز خود فيلم يك سري پشت صحنه و اضافات وجود داره كه به جز دو تا Trailer كه HD‌ هستند بقيه همه در فرمت SD در اين ديسك قرار گرفتن. كلاً اين ديسك از DVD سرتر هست ولي در حد و اندازه هاي نام Blu-Ray نيست.

Mission Impossible II

به سراغ فيلم دوم ميريم كه در سال 2000 اكران شده و كارگردان اون John Woo هست كه ميشه او رو كارگردان كفتر باز چيني ناميد (اگر ديده باشيد توي اكثر فيلمهاي John Woo كفتر ديده ميشه!). از لحاظ تصويري وضعيت به مراتب بهتر از نسخه اول هست ولي باز هم فرمت Encoding تصوير MPEG 2 در نظر گرفته شده. رنگ و نور تصوير از نسخه قبلي بهتر هست و اون قرمزي پوست صورت افراد ديگه وجود نداره. رنگ سياه تصوير نسبتاً غليظ هست ولي اونقدرها هم آزار دهنده نيست. صحنه هاي اكشن زيادي در اين فيلم وجود دارند كه خيلي هاشون در نور زياد روز فيلمبرداري شدند كه در اين صحنه ها كيفيت تصوير جلب توجه ميكنه و قابل قبول هست و ميشه حس كرد كه اين تصوير يك ديسك Blu-Ray‌ هست. در اين نسخه هم در صحنه هاي سريع اكشن شفافيت قابل قبولي مشاهده ميشه و همونطور كه اشاره شد كيفيت تصوير نسبت به فيلم اول يك سر و گردن بالاتر هست. صدا همانند فيلم اول در فرمت Dolby Digital 5.1 ارائه شده ولي اينبار استفاده از كانالهاي سوراند تقريباً از ابتدا تا انتهاي فيلم وجود داره. صحنه هاي اكشن و تعقيب و گريز، مخصوصاً تعقيب و گريز نزديك به انتهاي فيلم به زيبايي انتقال صدا رو بين كانالهاي جلو و سوراند به نمايش ميذارن. تير اندازي ها در كانالهاي جلو و سوراند و انفجار در كانال ساب ووفر واقعاً شنيدني هستند. كلاً فضاسازي توسط صدا در اين فيلم بخوبي پياده ميشه و نميشه انتظار بيشتري داشت. در بخش پشت صحنه و اضافات هم اين فيلم كلاً چند تا بخش نسبتاً كوتاه داره كه همگي در فرمت SD ارائه شدند.من به مراتب از ديدن اين نسخه روي بلو-ري نسبت به نسخه اول لذت بيشتري بردم.

Mission Impossible III

و اما سرور ديسكهاي اين مجموعه ديسك سوم هست كه حاوي فيلم MI 3 هست كه توسط J.J. Abrams كارگرداني و در سال 2006 اكران شده. تصوير اين فيلم بدون شك بهترين تصوير در بين اين سه گانه هست و واقعاً چشم نواز. با وجود اينكه اين نسخه هم از فرمت MPEG 2 در تصوير استفاده كرده ولي تصوير عالي و با كيفيت هست. ميزان شدت و غلظت رنگها خوب و طبيعي به نظر ميرسه. گرين هم در تصوير ديده ميشه كه با وجود تفاوت در ميزان و شدت اون در برخي صحنه ها نسبت به بيشتر صحنه هاي ديگه فيلم، آزار دهنده نيست و كيفيت تصوير رو از بين نمي بره. Sharpness تصوير هم در طول فيلم بسيار خوب هست و تصاوير فيلمبرداري شده در شب به خصوص در بخشي از فيلم كه در چين اتفاق ميافته كيفيت قابل توجهي رو به نمايش ميذارن. كلاً از اين فيلم نميشه انتظار تصويري بهتر از اين داشت چون واقعاً مساله خاصي نيست كه بشه ازش شكايت كرد. و اما صدا و باز هم Dolby Digital 5.1 كه اينبار بر روي اين ديسك واقعاً ميشه گفت در يك كلام، تركونده! صداي فيلم از اول تا آخر من رو به وجد آورد. واقعاً لذت بردم. از همون ابتداي فيلم در صحنه هاي اكشن و انفجار ساب ووفر كل اتاق رو به لرزه در مياورد مخصوصاً صحنه رد شدن هليكوپترها از بين پره هاي توربين هاي بادي كه واقعاً احساس ميكردم كه اين پره توربين از بغل گوشم رد شده و واقعاً ميشد موج حاصل از حركت اين پره ها رو در غرش ساب ووفر حس كرد. درگيري كانالهاي سوراند از ابتدا تا انتهاي فيلم بي امان بود و در تمامي طول فيلم و در صحنه هاي كم صدا اين كانالها نقش پر كردن فضا رو با صداي محيط ايفا مي كردند و در صحنه هاي پر زد و خورد و اكشن هم كه تو فيلم كم هم نيستن، اين كانالها با گرفتن صداي انتقال يافته از كانالهاي جلو، حس قرار گرفتن در مركز درگيري رو در بيننده فيلم ايجاد ميكردند. به عنوان مثال در بخش درگيري روي پل كه يك هواپيماي بدون سرنشين هم در اين صحنه در حال پرواز و شليك موشك هست، رد شدن اين پرنده از بالاي سر اتومبيلها با انتقال صدا در بين كانالها به زيبايي هرچه تمام تر شبيه سازي شده. بدون شك فيلم سوم هم از لحاظ تصويري و هم از لحاظ صوتي دو فيلم ديگه رو به راحتي پشت سر ميذاره و لذت تماشاي يك فيلم بلو-ري رو بطور كامل براي بيننده به همراه داره. تنها نكته منفي در مورد ديسك سوم اين هست كه هيچ Content اضافه اي نداره به جز يك ترك صداي Commentary روي فيلم كه Tom Cruise و J.J. Abrams در مورد فيلم صحبت ميكنند كه البته جالب هست.

در پايان به نكته اي كه ميشه اشاره كرد اينه كه با وجود كمبودهاي موجود در اين پكيج، تماشاي اين فيلم ها لذت بخش هست ولي چيزي كه مشخص هست اينه كه شركت Paramount با يك Transfer جديد و كمي كار بر روي صداي فيلمها (مخصوصاً فيلم اول) ميتونه تا حدي اين كمبود ها رو جبران كنه ولي بعيد به نظر ميرسه كه قصد انجام چنين كاري رو داشته باشه.

با تشكر از توجه شما

 طاهر

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء