Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Transformers: Age of Extinction Review

قسمت چهارم "Transformers" با عنوان Age of Extinction در IMAX و با صدای Dolby Atmos دیدم, این فرمت جدید بروی این فیلم دومین تجربه من با این پیکربندی جدید صداست. اولی قسمت دوم گودزیلا بود, و این یکی دومین باری بود که در یک سالن فوق مدرن با این فرمت جدید داشتم یکی از فیلم های مورد علاقه ام را میدیدم, قسمت چهارم ترانسفورمرز به اندازه قسمت دوم دوست دارم, قسمت اول برای سال تولید خودش فوق العاده بود, دومی شد یکی از محبوب های من و یکی از بلوری های بسیار جدی من در تست سیستم های سینمایی! از قسمت سوم زیاد خوشم نیومد! نه خود فیلم و نه صدا و تصویرشو دوست داشتم! اما این چهارمی بنظرم در کنار دومی بهترین های این چهارگانه هستند.

در این مطلب سعی می کنم وارد تفاوت های صدا و تصویر فیلم در نسخه بلو-ری با آنچه در IMAX دیدم نشم, و تمرکزم بزارم روی نسخه خانگی این فیلم. نسخه بلوری ترانسفورمرز 4 اولین فیلم در فرمت خانگی  با صدای Dolby Atmos است. من در این بررسی صدای دالبی اچ دی 7.1 بررسی خواهم کرد. (به دلیل نداشتن تجهیزات سینمای خانگی Dolby Atmos )

بریم ببینیم قسمت چهارم ترانسفورمرز در صدا و تصویر  روی بلو-ری چی برای گفتن داره!

در قسمت چهارم تصویر فوق العاده شارپ, با کنتراست بسیار بسیار بالا و درخشان خواهید دید! جزئیات و بافت سوژه ها حتی بهتر از سه قسمت قبلی هستند. اما فقط شاخص های مثبتی که گفتم نخواهید دید! قسمت چهارم ترانسفورمرز تصویر گرینی داره! در کل فیلم شاهد گرین محسوسی هستید که بسته به فضای فیلم مقدارش کم یا زیاد خواهد شد, تقریباً هیچ صحنه ای از فیلم نیست که این کوچولوهای مزاحم شمارو تنها بزارن, خوشبختانه گرین تصویر در این قسمت کاملا کنترل شده است و میتونم بگم در هیچ صحنه ای شمارو عصبی نمی کنن! این بار "مایکل بی" برای القاء فضای اسطوره ای حسابی از دوستان کوچولومون استفاده کرده! البته بسیار سرشکل خوبی دارن و اصلا دونه درشت و کج کوله نیستند. دیگه کم کم "اپتیموس پرایم" داره در این مجموعه تبدیل به یکی از ناجی های بشریت میشه! یه جورایی هم حتی برای بیننده خارج از کشور سازند این فیلم شعارهای اپتیموس خوشاینده و حس خوبی به بیننده منتقل میکنه! از این بحث بگذریم!

از مهم ترین شاخص های تصویر قسمت چهارم کنتراست تصویر است, رنگ ها به شدت درخشان و عمیق هستند! رنگ قرمز بلعکس قسمت سوم که به شدت مصنوعی و اشباع شده بود! نسبتاً و برای حال و هوای این فیلم طبیعی است, رنگ قرمز ماشین جیپی که دختره با دوستاش میان تا کنار مزرعه واقعاً ظبیی و زیباست. سکانس های شب فیلم انگار با تکنیک HDR ضبط شده است, در تمام قاب تصویر شاهد وضوح و جزئیات بالا هستید, رنگ ها میدرخشند و سوژه ها جزئیات بالای دارند.

با این که فیلم گرینی هست اما دقت و بافت سوژه ها در این قسمت بهتر از سه قسمت قبلی دیده میشه! در چند صحنه مثل سکانسی که دختره در مزرعه روی زمین تحدید به مرگ میشه و باز هم پلانی که دختره تو ماشین میخواد که برگرده به کمک پدرش کنتراست و وضوح تصویر خیره کننده است! حتی بافت فلز روبات ها هم بهتر شده است. از وضوح سوژه های متحرک هم اصلا کم نمیشه در چند صحنه انگار سوژه ها ثابت هستن و این پس زمینه تصویر هست که با سرعت حرکت می کند! تصویر در نماهای بسته و لاین شات ها جزئیات عالی و تاثیر گزاری داره و جای برای ایراد گرفتن نمیزاره.

 از تصویر قسمت چهارم ترانسفورمرز روی بلوری لذت خواهید برد.

صدا: Dolby Atmos - Dolby TrueHD 7.1

دالبی یک بار دیگه در نسخه خانگی ضعف های خودشو ثابت کرد! اونم روی یکی از بهترین های سال که من فکر می کردم از رفرنس های من خواهد شد! اما حتی یک صدای قابل تحمل هم برای من نداشت!

دوباره ضعف در کانال های ساراند, وضوح پایین و تنبل بودن حرکت افکت ها در بین کانال ها صدای Transformers: Age of Extinction در نسخه خانگی از بدترین های سال کرد! بلعکس سایت بلوری دات کام که این فیلم در کنار گودزیلا از بهترین های سال معرفی کرد!

در اولین تستی که از صدای این فیلم بگیرید وضوح پایین صدا و خلوت بودن کانال های ساراند شمارو متعجب خواهد کرد! کلیت صدا چیزی بیشتر از یک دالبی دیجیتال استاندارد نیست.

در اگشن ترین صحنه های فیلم افکت سنگینی از هیچ یک از چهار کانال ساراند شنیده نمیشه, انگار شبحی از صدای افکت می شنوید! در بسیاری از صحنه ها انگار فراموش شده جریان افکت وارد کانال سارند مربوط کنند! در بسیاری از صحنه های اگشن و خرد شدن اجسام و پرتاب شدن به پشت دوربین صدا فقط تا نیمه راه میاد و افکتی وارد هیچ یک از ساراندها نمیشه! جریانی که در قسمت دوم فوق العاده دقیق انجام میشه! (تست کنید) در نبرد بسیار زیبای آخر فیلم  جریان افکت درست منتقل میشه اما با وضوح و هیجان بسیار پایین که اصلا شمارو هیجانی نمی کند! فقط عصابی از شما خرد میکنه که لذت بصری فیلم هم از شما خواهد گرفت!

جریان فرکانس های پایین LFE مثل اکثر صداگذاری های دالبی ترکیبی از 7 یا 5 کانال است و مستقل صداگذاری نشده است, حتما صدای حرکت دایناسور ربات فیلم دقیق تست کنید! اینقدر بده که تقریباً میشه گفت با بیننده شوخی شده است. جریان صدای فرکانس پایین هم مثل دیگر افکت های فیلم بده و اصلا قابل قبول نیست. شاید و شاید در برخی صحنه ها فقط خوب بود!

دیالوگ گرفته, گنگ و بسیار دور شنیده می شود, شاید برای شنونده ای که گوشش به بهترین های صدای سینمایی آشنا نیست این شدت و وضوح دیالوگ تاثیرگذار باشد اما فقط کافی قسمت دوم همین فیلم با صدای DTS-HD براش دمو کنیم تا بشنوه صدا اپتیموس پرایم در آن فیلم! در این چهارمی صدای اپتیموس مثل خودش در ابتدای فیلم زنگ زده و داغون شنیده میشه چه برسه به دیالوگ بازیگران فیلم که اونم اصلا جالب نیست.

شاید از خوب های صدای این فیلم موزیک باشه, موزیک بسیار خوب و ارکسترال اجرا میشه, مخصوصاً اون موزیک دراماتیک انتهایی فیلم که بسیار به انتقال فضای قهرمانانه انتهایی کمک میکنه, انگار این بار دختر فیلم میتونه یه کاری هم انجام بده و فقط تو فیلم این طرف و آن طرف در حال دویدن نیست! در کل موزیک خیلی خوب شنیده میشه و حداقل در این یک مورد من راضی کرد.

یکی از سکانس های طلایی صدای این فیلم سکانس اتوبان است که اگر بروی DTS-HD MA اجرا شده بود بیننده در خود حل می کرد! اما بروی دالبی فقط میتونم بگم پتانسیل فوق العاده بودن داشت!

در مورد قدرت DSP صدا هم در این فیلم فقط میشه گفت وجود نداشت.

در کل بلوری Transformers: Age of Extinction یکی از خوب های سال در تصویر است اما در صدا اصلا حرفی برای گفتن نداره و بد بود.

حتما این فیلم روی بلوری با قسمت دوم با صدای DTS-HD MA مقایسه کنید.

تصویر

صدا

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء