Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

DENON DCD-1520 Review

بعضی وقت ها دفتر تستم که نگاه می کنم, کلی مطلب و تست های انجام شده پیدا میکنم که در گذر زمان یا اینقدر قدیمی شدن که یه نسل جدید تر از اون دستگاه وارد بازار شده, و یا من ذهنیتم از شاخص های مثبت و منفی اون دستگاه کمرنگ شده و فقط خط خطی های از اون تست باقی مانده است. فیلم تست کردم و نشده ازش بنویسم, الان قسمت بعدش وارد نمایش خانگی شده!

خیلی دوست دارم همیشه محصولاتی در کلاس های مختلف قیمتی معرفی کنم و اگر تستشون کردم ازشون بنویسم. سورس دیجیتال دنن DCD-1520 نسل جدید و میانه قیمت دنن یکی از اونهاست, که دلم نیومد فراموشش کنم.

1520 یک میانه قیمت بسیار زیبا و خوش ساخته که برای اودیوفیل های تازه وارد به دنیایی صدا میتونه گزینه دوست داشتنی باشه. مثل همیشه وارد توضیحات کاتالوگی محصول نمیشم. جزئیات DCD-1520  در سایت رسمی دنن.

سورس 1520 توان کوانتیزه سیگنال دیجیتال به آنالوک با دقت 32 بیت و نرخ نمونه برداری 192 کیلوهرتز را دارد. که برای یک میانه قیمت عدد قابل ملاحظه ای است.

در مورد بیت ریت و فرکانس نمونه برداری در مطالب قبلی توضیح دادم, اینجا دوباره یک اشاره ساده کوتاه می کنم.

برای مدولاسیون یک مدیایی دیجیتال, نیاز به فرکانسی با عنوان نایکوئیست است.کیفیت داده های نهایی از دیسک بستگی به سرعت و دقت فرکانس نایکوئیست دارد, بعنوان مثال در سورس 1520 با دقت 32 بیت (نقطه های نمونه گیری) که هرچقدر بیشتر باشد موج ساخته شده نهایی به سورس اصلی نزدیک تر است, نمونه گیری می شود و با فرکانس 192 کیلوهرتز از نقطه های مشخص شده نمونه گیری می کند. فرکانس نمونه گیری با افزایش تعداد نقطه های نمونه گیری شده باید افزایش پیدا کند, سرعت کمتر در نمونه گیری می تواند نویز کوانتیزه در موج ایجاد کند. سرعت بیشتر نتیجه نهایی تمیز تری دارد. اما تمیزی سیگنال نهایی بستگی به دقت و طراحی چیپ پردازشگر داره و همیشه اینطور نیست که بیت ریت و فرکانس نمونه برداری بیشتر به معنی کیفیت بهتر خواهد بود.

دنن 1520 با درایور معروف این شرکت با عنوان SVH Loader مجهز شده است, که مثل همیشه یک ساخته با کیفیت و با دوارم است, اما همچون تمام دیسک درایورهای SVH سرعت لود کند و کمی اذیت کننده ای دارد. 1520 هم از این قاعده مستثنی نبود.

صدای 1520 نمیشه از کلاس قیمتیش بالاتر یا ضعیف تر عرض یابی کرد, صدای 1520 مثل دیگر سورس های دنن رفتار دیجیتالی داره و اصلا سعی نمیکرد خودشو آنالوگ نشون بده اما دیجیتال باشه, درست کاری که Marantz انجام میده! و همین شده ضعفی در این برند همزاد دنن. اما دنن در سورس های مخصوصاً های اند رفتاری کاملا دیجیتال داره که فقط سعی میکنه آنالوگ در ذهن شنونده بازسازی کنه. ولی به ساختار دیجیتال دست نمیزنه و سعی در مخفی کردن آن نداره. 1520 با کلاس میانه ای که داشت حس آنالوگ در داده های خود به من میداد, نت هارو با جنس صدای دیجیتال اجرا می کرد, فقط لبه های هر نت کمی تراش میداد تا گوش کمتر اذیت بشه و ذهن بتونه با صدا ارتباط برقرار کنه.

 من میتونستم Body  صدارو حس کنم و کمی حجم سازهارو احساس کنم و در ذهنم ازشون یک تصویر بسازم, مخصوصاً با چند تراکی که به گوشم آشنا نبود بیشتر تونستم تصویر صدای 1520 درک کنم.خوب بود و اجازه داد ذهنم آنچه سورس میخواست به من تحویل بده بگیره و درکش کنه. تا همین حد راضی کننده ست و برای سورس های دیجیتال زیر 5 تومن ایده آل است.

 1520 جزئیات بالای مثل هم کلاس های ژاپنیش به سمت شنونده پرتاب نمیکرد, با کمی تاکید و آشنایی که با موزیک داشت نهایت توانشو در اجرا نشون میداد. آرام بود و حس و حال موزیک با جزئیات دیجیتال خراب نمی کرد.

معمولا سورس های هم کلاس 1520حس و حال خاصی به موزیک نمیدن, یا خرایش میکنن یا اینقدر سعی در نمایشی کردنش دارن که رسماً گند میزنن به صدا. 1520 دنن این رفتار نشون نمیداد و باز هم سعی میکرد خودش رو از مجموعه سیستم جدا کنه و فقط وظیفه ای که داره انجام بده. میشد تاثیراتشو بروی صدا حس کرد اما اینقدر نبود که منو وادار کنه نکته منفی ازش بنویسم. شاید مثبت ترین نکته این سورس همین سعی در بی طرف بودنش هست که بسیاری از سورس های هم کلاسش انجام نمیدن.

 من فلسفه طراحی های فای دنن دوست دارم, همین که سعی در نمایشی کردن محصولاتش نداره یک امتباز مثبت  بحساب میاد و با این که جایگاه ویژه ای در صدای های اند با شناخت اکثریت نداره, یک قرن هست در جایگاهی محکم ایستاده و گاه خوب و بد این جایگاه از دست نداده است.

طراحی و ساخت

صدا

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء