Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلو-ری پلیر

MediaTek

پایونیر قبل از ورود بلو-ری به نمایش خانگی و برای رقابت با هم کلاس های خود در ساخت دی وی دی پلیرهای کلاس تجاری و متوسط, طراحی پلیرهای خود را که از ابتدا بر مبنای پردازشگر های ساخت خود این شرکت بود تغییر داد و با شرکت MediaTek همکاری جدیدی را آغاز کرد, نتیجه این همکاری دی وی دی پلیرهای ارزان و بی رقیب در کیفیت صدا و تصویر شد. طراحی چیپ های MediaTek بر پایه یک معماری یک پارچه در صدا و تصویر است. به دو تصویر زیر توجه کنید که مربوط به یک مدل از دی وی دی پلیرهای Hi-End پایونیر می باشد. تصویر اول دو پردازشگر را میبینید, پایونیر برای تصویر و موتورولا برای Decode کردن صدای دالبی و دی تی اس. (پایونیر از اولین آمپلی فایر دیجیتال خود از پردازشگر ساخت شرکت موتورولا استفاده میکرد.) تصویر دوم پردازشگر DSD است که انحصار طراحی این چیپ برای سونی است و صرفا برای دیسک های SACD کاربرد دارد.

 استفاده از دیکدرهای مختلف در یک پلیر امکان خطا در طراحی و تاثیر گذاری مدارات الکترونیک مختلف بروی هم را بسیار بالا میبرد. البته اگر اغراق نکنم پایونیر استاد طراحی ویدئو پلیرهاست, این را از زمان لیزر دیسک ها تا به امروز کاملا ثابت کرده است. اما این روش ساخت به همان اندازه که اگر درست انجام شود نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت, بسیار هم هزینه بالای برای تولید کننده و مصرف کنند دارد, و در بازار رقابتی امروزه نمی توان در مقابل کمپانی های تجاری ساز با ساخت محصولات صرفا های اند در این بازار موفق بود. پایونیر با استفاده از چیپ های ارزان و بسیار توانمند MediaTek پلیرهای با قیمت بسیار ارزان و کارایی حتی بیشتر از مدل های Hi-End را وارد بازار کرد. پلیرهای ارزانی که تنها با یک پردازشگر  امکان پخش SACD و DVD Audio را داشتند. خروجی صدای ۶ کانال. پخش فرمت های فشرده شده صدا و تصویر, خروجی HDMI با امکان Upscaling سرعت اجرای سریع تر دستورات , منوهای بسیار کامل تر از گذشته و... دیگه چه انتظاری از یک پلیر ۱۰۰ دلاری دارید؟ (البته نمیشه حتی از یک محصول تجاری خوب انتظار کیفیت حقیقی طراحی های اند را داشت منظور روش های درست انتخاب و طراحی محصولاتی در کلاس های مختلف است) به تصویر زیر دقت کنید یک نمونه از کاملترین دی وی دی پلیرهای پایونیر با پردازشگر MT1389EXE یکی از بهترین های MediaTek است. تمام امکاناتی که بهش اشاره کردم در این چیپ خلاصه شده است.

پایونیر در اولین نسل از بلو-ری پلیرهای خود از پردازشگرهای شرکت Sigma Designs استفاده کرد, بزرگترین مشکل پلیرهای پایونیر با این پردازشگر کندی در اجرای دستورات بود! در تصویر زیر اولین پردازشگر Sigma Designs در بلوری پلیر پایونیر میبینید.

 پایونیر در نسل بعدی بلوری پلیرها و با تجربه خوبی که با MediaTek داشت, از پردازشگرهای این شرکت در ساخت مدل های جدید استفاده کرد. مثل مدل LX91 - LX71 - BDP51 - BDP320 - BDP120 و در ادامه در مدل های جدید تر نیز این همکاری را ادامه می دهد. تصویر زیر مربوط به مدل BDP51 مجهز به پردازشگر MediaTek است.

نسل جدید پردازشگرهای MediaTek دو مدل MT8520 و MT8555 است. یادم در مطلبی به آینده چیپ های ARM اشاره کردم و گفتم احتمال ورود بلوری پلیرهای با معماری چیپ های ARM زیاده؟ MediaTek در مدل MT8555 از معماری چیپ های ARM استفاده کرده است. چیپ های که با معماری ARM طراحی می شوند نیاز به مدارات الکترونیک پیچیده ندارند و در ولتاژ های پائین قدرت پردازش گرافیکی بالای دارند.

پایونیر در سه مدل جدید بلوری پلیرهای خود LX55 - BDP-440 - BDP-140 از پردازشگر MT8555 استفاده کرده است.

در آخر باید بگم MediaTek بسیار قبول دارم اما نمیشه از پردازشگر محبوب من در ویدئو پلیرها HQV به راحتی گذشت! پردازشگری که دنن محصولات فوق العاده ای را با همکاری این کمپانی تولید کرده و می کند.

نگاهی اجمالی بر چند برند ویدئو پلیر ساز

در مطلب زیر نگاهی کوتاه دارم بر گذشته و حال چند برند ویدئو پلیر ساز به ویژه سونی, پاناسونیک و پایونیر. با تاکید بیشتر بر پاناسونیک چرا که این مطلب در اصل تحلیل بلو-ری پلیر مدل "BDT220" پاناسونیک بود, که بدین شکل در آمد!!!!

پاناسونیک در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی که اوج رواج دی وی دی پلیرها بود با تولید دی وی دی پلیرهای نه چندان قوی در A/V یکی از تولید کنندگان ضعیف اما سرشناس ژاپنی بود. در ژاپن سونی و پایونیر نبض تولید دی وی دی پلیرهای های اند و میانه قیمت ( در آن سالها دی وی دی پلیرها جزء محصولات گران قیمت بحساب می آمد و هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده بود) را در دست گرفتند و آنچنان قدرت و اعتبار پیدا کرده بودند که هیچ رقیب ژاپنی و اروپایی امکان نزدیک شدن به این دو غول ژاپنی را نداشتند. اما پاناسونیک حتی توان ساخت یک "هد نوری" قوی که دیسک های کمی خش دار را بخواند نداشت! و در این مورد یکی از ضعیف ترین ها بشمار می آمد.

 کمپانی های دنن, مارانتز و آنکیو تنها تولیدات های اند داشتند و هنوز تولیدات تجاری نداشتند. دنن و مارانتز بعد از سال ۲۰۰۲ و قرار گرفتن در مجموعه D&M موفق ترین تولیدات خود را تجربه کردند. البته دنن و مارانتز تا این تاریخ هنوز هیچ ویدئو پلیر تجاری تولید نکرده اند. و تنها آنکیو بود که بعد از تولیدات فوق العاده ای مثل DV-S939 و DV-SP1000E که در کلاس های اند از بهترین ها بحساب میاد, چند تولید بسیار عجیب داشت! از دی وی دی پلیرهای که مونتاژ کاملی از پایونیر در کابینت متفاوت بود تا بلو-ری پلیر SP308 که از ال جی کپی برداری کرده بود!

یاماها تقریبا از ابتدایی ورود دی وی دی پلیرها حظور داشت, اما هیچ وقت نتوانست ویدئو پلیر ساز مطرحی شود! نه در دی وی دی و نه امروزه در بلو-ری پلیر تولید چشمگیری نداشته است!

تا سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ سونی به تدریج ساخت محصولا های اند کم کرد! تولید پلیرهای سری ES و QS که در سری های اند و میانه قیمت قرار داشتند کم شد و با تقاضای بازار رو به تجاری سازی آورد. مدل های بسیار پرفروشی مثل "DVP-NS305" اولین دی وی دی پلیر سونی با امکان پخش MP3 و همچنین مدل پرفروش "DVP-NS530" خود فاجعه ای در ساخت دی وی دی پلیرها از لحاظ کیفیت A/V بحساب می آمدند. (توجه کنید گفتم پرفروش اما بی کیفیت) صدا و تصویر در مدل های جدید سونی از این دو مدل به بعد به شدت مشکل دار بود! در آن سالها در پلیرهای های اند از پردازشگرهای 10Bit - 54Mhz استفاده میشد و در محصولات تجاری از پردازشگرهای 10Bit - 27Mhz که این میزان پائین خطوط کوانتیزه و فرکانس نمونه برداری باعث تصاویر به شدت ضعیف میشد که اگر هم طراحی خوبی پشت این پلیرها مثل نمونه های تجاری سونی نبود! تصویر با نویز دیجیتال بالا و لرزش همراه بود.

در آن زمان در خروجی Component دی وی دی پلیرها از سیستم تصویر interlace استفاده میشد, یکی از دلایل لرزش و شانه ای شدن تصویر همین سیستم ابتدایی بود. از اوایل سال ۲۰۰۳ بود که دی وی دی پلیرها با سیستم پخش Progressivescan وارد بازار شد. Progressivescan همراه شد با پردازشگرهای  12Bit - 108Mhz که باعث بهبود کیفیت تصویر در خروجی Component شد. سونی از اولین شرکت های بود که این سیستم پخش  و پردازشگرهای جدید وارد تولیدات تجاری خود کرد. مدل "DVP-NS730P" از پرفروش ترین های سونی بود. در همان سال مدل "DVP-NS930" از سری QS و مدل "DVP-NS999" از سری ES مجهز به سیستم Progressive scan و پرازشگرهای جدید بودند. سونی در سری تجاری خود مثل NS730P تا حدودی مشکلات تصویر کم کرده بود اما سونی در مدل های تجاری یک مشکل بزرگ داشت و دارد! صدا در مدل های تجاری سونی افتضاح خراب بود و هست! صدای این پلیرها در افکت های سنگین به شدت فرکانس های بالا و پائین فیلتر می کرد و چیزی جزء صدای مرده و بی روح باقی نمی گذاشت. این مشکل در تمام تولیدات تجاری سونی وجود داشت و هنوز هم در دی وی دی و بلو-ری پلیرهاش دارد.

پایونیر نیز با دی وی دی پلیرهای تجاری مجهز به Progressive scan و پردازشگرهای 12Bit - 108Mhz وارد بازار شده بود و مثل گذشته به کیفیت محصولات و طراحی دقیق وفادار بود. و از بهترین ها بحساب می آمد.

این بار پاناسونیک بود که با سری جدید پلیرهای خود نظر منفی برخی از Videophile هارو به خود جلب کرد, پاناسونیک با مدل های S75-S65-S35 وارد نسل جدیدی از ویدئو پلیر سازی خود شد. هر سه مدل مجهز به سیستم Progressive scan بودند و با پردازشگر دقیق 10Bit - 54Mhz کار می کردند. تصویر این سری از دی وی دی پلیرهای پاناسونیک کمی نویزی با جزئیات بالا و درخشان بود. همراه با صدای بسیار افکتیو و کریستالی. که در کنار پایونیر از بهترین های تجاری ژاپن بودند. پاناسونیک موفقیت دی وی دی پلیرهای خود را با معرفی مدل S97 در سال ۲۰۰۵ با پردازشگر 12Bit - 108Mhz و خروجی HDMI کامل کرد و ادامه داد.

 پایونیر نیز در همان سالها با معرفی مدل های مجهز به پردازشگرهای بسیار دقیق 12Bit - 108Mhz از "MediaTek" و خروجی HDMI یکی از بهترین ویدئو پلیر سازها بود و ادامه داد تا مدل NS-610 که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار کرد و از موفق ترین مدل های تجاری پایونیر بود. پایونیر بعد از NS-610 تمرکز اصلی خود را روی بلو-ری پلیرها قرار داد.

این همه گفتم تا برسم به بلوری پلیر BDT220 از پاناسونیک, پلیری با کابینت بسیار ارزان و طراحی نچندان جذاب حتی برای یک محصول تجاری. پلیری با سرعت بالای بارگذاری دی وی دی و بلو-ری و منوی کامل و دقیق در کالیبره کردن و هماهنگ کردن پلیر با نمایشگر. یک بلوری پلیر ارزان با امکانات و کیفیت پخش ایده ال است.

تست های مختلفی از چند فیلم جدید روی این پلیر گرفتم, یکی از عنوان جدید بلوری "Ghost Rider: Spirit Of Vengeance" بود که یکی از تولیدات برجسه 1080P روی بلوری همین فیلم است. BDT220 تصویر گرم و سینمایی داره و Ghost Rider کمی با حرات رنگ بیشتری نسبت به پلیر مرجع من پخش می کرد. جزئیات بالای تصویر در این فیلم خیره کننده زیباست! فقط از صدا و تصویر این فیلم لذت ببرید. پاناسونیک برای یک پلیر تجاری تصویر عالی پخش می کرد! تصویر در تمام صحنه ها ثبات داشت. لرزشی در تیزی های تصویر ایجاد نمی کرد. جزئیات بالای نمایش میداد. کنتراست و عمق سیاهی عالی بود.

 صدای این پلیر هم در کلاس خودش عالی بود, دیالوگ قوی, افکت های لحظه ای با فرکانس کامل, بدون ایجاد حس تنبلی در صدا. فرکانس LFE بدون تغییر با صدای که من در پلیر مرجع خودم شنیدم.

این پلیر در ارتقاء تصاویر وضوح استاندارد به وضوح کامل هم فوق العاده بود! چند عنوان دی وی دی ریژن ۲ تست کردم, و بنظرم بهترین در این کلاس همین BDT220 هست.

در کل اگر بخوام از تمام ضعف های این پلیر بگذرم! یکی از انتخاب های تجاری مورد تایید, نسل جدید بلو-ری پلیرهای پاناسونیک است.

Pioneer BDP-LX54 Review

این تحلیل الان اینجا نمی نوشتم میرفت جزو کلی مطلب نوشته نشده در دفتر تستم!

بلو-ری پلیر LX54 پایونیر با ال سی دی سامسونگ, کابل Wireworld Chroma 6 ,آمپلی فایر Pioneer LX83  , بلندگوی Polk Audio بلو-ری Terminator Salvation   و دی وی دی Underworld: Evolution  تست کردم.

اینکه این پلیر چه فرمت های اجرا میکنه و اینجور چیزا که فکر نمیکنم اصلا اهمیتی در تحلیل یک ویدئو پلیر داشته باشه برید اینجا و خودتون ببینید.

 LX54 مدل ارتقا داده شده از LX53 است. با این تفاوت که در مدل LX53 از Profile 2.0 استفاده شده و در LX54 از Profile 5.0 که امکان نمایش تصاویر سه بعدی وضوح بالا را دارد.

  پایونیر یکی از بهترین دیجیتال ویدئو پلیر سازها در دو دهه گذشته بوده و هست. تولیدات ضعیف داشته اما هیچ وقت بد نداشته.

تست پلیر:

زمان لود دیسک بلو-ری حدود ۲۸ ثانیه که زمان متوسطی بحساب میاد.

تصویر فیلم ترمیناتور ۴ یکم Bold چیزی که من دوستش دارم, خوب میشه روی این نوع تصاویر سیستم تست کرد, LX54 جزئیات خوبی نمایش میداد, با اینکه کابلی مثل Wireworld یکم تصویر آرام میکنه, من اون Texture که از ترمیناتور ۴ انتظار داشتم خیلی خوب به من میداد. منظورم این نیست که کابل چیزی از دقت تصویر کم کرده بود, هر کابلی بافت صدا و تصویر مخصوص به خودشو داره که هرچی Neutrality کل سیستم بیشتر باشه خصوصیات کابل در هر سیستم صوتی و تصویری خودشو بیشتر نشان میده.

پلیر در حد قابل قبولی نویز دیجیتال کنترل میکرد. این فیلم گرین حساب شده داره, در نماهای خیلی کم دیده میشه و در نماهای محسوس, مخصوصا روی نمایشگری مثل سامسونگ اگر مشکلی در سیستم نمایش باشه یکم اذیت میکنه. اما روی این سیستم گرین سر جای خودش بود و خوب میشد جدا بودن گرین از بافت تصویر تشخیص داد. نمیگم مثل یک پلیر های اند عمل میکرد اما خوب بود.

ترمیناتور ۴ Texture فوق العاده عالی داره, LX54 خوب این بافت نمایش میداد, خوب و تمیز در حد قابل قبول.

تست دی وی دی LX54 روی فیلم Underworld: Evolution :) انجام دادم, فیلم ترکیبی از رنگ آبی و سیاه خالص, پلیر با bit-36 عمق رنگ اون میزان درخشندگی و عمق سیاهی که من از این فیلم می شناسم تا جای که نشه ایراد گرفت نمایش میداد. افزایش رزولوشن از Standard-definition به High-definition خوب بود, تیزی لبه های تصاویر کنگره داره دیده نمیشد که امتیاز مهمی در پلیرهای است که تصاویر وضوح استاندارد به وضوح بالا ارتقا میدن.

 در صحنه های از فیلم کمی گرین هست که من دوستش دارم, در حالت وضوح استاندارد روی این کلاس از پلیرها یکم این گرین میره تو بافت تصویر و از وضوح کم میکنه! با افزایش رزولوشن اگر خوب و دقیق انجام شده باشه این گرین از بافت تصویر جدا میشه و دیگه زشت نیست, من میگم گرین شخصیت پیدا میکنه و خودش میشه بخشی از لذت بردن از دقت تصویر. LX54 پایونیر در کلاس خودش این کار خوب انجام میداد, اجرای این پلیر روی دی وی دی خوب بود.

 

صدای LX54 مثل تمام ویدئو پلیرهای پایونیر Dynamic و Rich بود. البته این ویژگی پایونیر در پلیرهای مختلف متفاوت, LX54 صدای DTS-HD خوب اجرا میکرد. با رزولوشن بالا و پیک های لحظه ای تاثیر گذار سیستم صدای خوبی هم از پایونیر حمایت میکرد, بلندگوهای Polk Audio بسیار افکتیو, موزیک آنچنان Sweet ندارن اما افکت عالی دارن.

 تست دالبی پلیر روی فیلم Underworld: Evolution انجام شد, صدا با رزولوشن بالا و کاملا کانالیزه شنیده میشد. که برای بلو-ری پلیری در این کلاس قابل قبول بود.

تست موزیک پلیر مثل تمام تولیدات پایونیر در این کلاس آنچنان جالب نیست! مدل LX52 نسبت به LX53 و LX54 مدار صوتی آنالوگ خیلی بهتری داشت! اما کلا پایونیر در ساخت ویدئو پلیرهای ارزان و میانه قیمت مثل این یکی افکت فدای موزیک نمیکنه.

LX54 در کلاس متوسط پلیری خوش ساخت, با منوی کامل تر نسبت به هم کلاس های گذشته, صدا و تصویر خوب, و بهتر از مدل های ارزان قیمت و قابل قبول در کلاس خودش است.

Denon DBP-2010 : Review

DBP-2010

امروز ۲۸/۴/89 خدمت دوستی بودم برای تست بلوری پلیر دنون مدل DBP-2010 در پست های گذشته آمپلی فایر یاماها مدل  RX-V767  ایشان را تحلیلش نوشتم.

بلوری پلیر دنون مدل DBP-2010 تو کلاس متوسط هیچ جای شکی را برای یک خرید دوست داشتنی باقی نمی گذارد. نتیجه حدود ۲ ساعت تست این پلیر و نكته برداری در دفتر مخصوص تست من به شرح زیر است.

فیلم  تست موجود:

BD Casino Royale

BD Pirates of the Caribbean

DVD Star Wars Episode III

DVD Sahara

تجهیزات تست:

SAMSUNG LCD "52

  HDMI Cable - Wireworld Ultraviolet 6

A/V Amplifier: Yamaha RX-V767

Speaker: JBL

Front- E90CH

Center-EC25CH

Rear-E10

Subwoofer-E250PCH

بدنه دستگاه با پنل آلومینیوم تراش داده شده واقعا خوش ساخت و زیباست, جزئیات بدنه دستگاه با ظرافت كامل تولید شده, دكمه های فلزی در سمت راست پنل به زیبای تراش خوره و احساس خوبی به كاربر دستگاه میده.

استفاده از چهار لرزش گیر چوب پنبه ای این اطمینان را میده در لرزش های ناشی از شدت صدای بالا هیچ استرسی به پلیر وارد نمیشود.

پلیر امكان رمزگشائی صدای 7.1 كانال را برای Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio دارد. تمام ترمینال های خروجی آنالوگ آب كاری طلا شده است.
كیفیت ظاهری دستگاه در این محدوده قیمت بسیار عالی است.

DBP-2010 از پردازشگر شركت (Anchor Bay Technology) مدل ABT1030 با توان  Bit 12/297 MHz استفاده میكند. شركت Anchor Bay Technology با تولید تراشه های سری VRS تحول چشمگیر در تصاویر وضوح بالا ایجاد كرد, خیلی از كمپانی ها فروش پلیرهای خود را مدیون پردازشگر VRS هستند. برای نمونه شركت OPPO اگر پردازشگرهای سری VRS نبود شاید در تولید دی وی دی پلیرهای با قدرت Upscaling تصاویر SD به HD با دقت بی رقیب و حالا در بلوری پلیرهای اعتباری تا به این حد به دست نمی اورد. به لیست كمپانی های بزرگی كه از تراشه VRS استفاده میكنند توجه كنید.

Yamaha
Oppo
Esoteric
Marantz
Denon
Arcam
Pioneer
Sherwood

تمام این كمپانی ها از فناوری VRS در مدل های Hi-End خود استفاده كردند.

 بریم سراغ تست پلیر.

disc tray پلیر خیلی ساکت بود, و هیچ صدای اضافی در هنگام باز و بسته شدن ایجاد نمیكرد, هد اپتیك در حركت بین تراك ها روی Audio CD صدای اضافی ندارد.

سرعت لود پلیر بسیار كند است..

 بلوری کازینو رویال : 42 ثانیه تا آرم سونی

بلوری دزدان دریایی کارائیب : 40 ثانیه تا منوی اصلی

دی وی دی جنگ های ستاره ای اپیزود سوم : 25 ثانیه قبل از اخطار

 دی وی دی صحرا : 25 ثانیه

شروع تست با بلوری دزدان دریایی کارائیب بود, بافت لباس الیزابت روی عرشه كشتی دقت قابل توجه ای داشت, كاملا آشكار داشتم بافت پارچه را در فاصله حدود 2,5 متری میدیدم, بدنه چوبی كشتی و طناب ها در صحنه های مه گرفته ابتدایی وضوح بالا و نویز بسیار كمی داشت, chapter بعدی تصویر روی صورت جک اسپارو  شاهد كنتراست رنگ عالی همراه با تفكیك جزئیات كامل هستیم, چند ثانیه بعد قایق را در یك نمای باز از دریا میبینیم كه اكثرا روی پلیرهای ضعیف گرین زیادی دیده میشه, اما 2010 دنون تصویر تمیزی پخش میكرد, گرین بود اما كاملا كنترل شده. حركت موج دریا خیلی Equal بود, این صحنه ها را در چندین پلیر تو كلاس های مختلف تست كردم در پلیرهای ضعیف حركت موج ها خیلی همگن نیست, اما دنون داشت خیلی عالی اجرا میكرد. در سكانس نبرد نهایی فیلم در غار صحنه های جالبی برای تست پلیر و مخصوصا نمایشگر داریم, پنل سامسونگ انصافا داشت سیاه خالص و زیبایی نمایش میداد, درخشش طلاهای پراكنده در غار با نور آبی درخشانی همراه شده بود تا این صحنه های بارها و بارها دیده شده را باز برام جذاب كند.

تصویر روی كازینو رویال با رنگ های گرم و كاملا تمیز بدونه گرین در سكانس های بسته دیده میشه, نماهای شهر در دور دست همراه با جزئیات بالا و بدونه تداخل رنگ لذت بخش و زیباست. شاید بهترین سكانس فیلم برا تست سكانس تعقیب و گریز در فرودگاه باشد؟ با رنگ سرد و جزئیات بالا, شاهد texture عالی روی پوست هستیم. پلیر دنون خیلی عالی این صحنه ها را اجرا میكرد.

كیفیت صدای HD در 2010 دنون مثل تصویر حرفهای برای گفتن داشت, در صحنه های شلوغ و اگشن شاهد هماهنگی خوبی بین افكت و دیالوگ هستیم, در سكانس مبارزه داخل كارگاه آهنگری در دزدان دریایی کارائیب دیالوگ, موسیقی و افكت كاملا تفكیك شده و قابل دركی حتی در ولوم های پائین داریم, صدا در این فیلم در موزیك لحظاتی شدت میگیره و میشه اجرای اركست را حس كرد. این فیلم سرشار از لحظه های زیبا در صدا و تصویر است, تحلیل بلوری فیلم اینجا بخوانید.

كیفیت پخش بلوری 2010 دنون روی دی وی دی دقت بالای دارد, كاملا میشه تاثیر پردازشگر  VRS را در افزایش دقیق خطوط افقی و عمودی حس كرد. تصویر روی فیلم جنگ های ستاره ای خیلی تمیز و بدونه هیچ نویزی دیده میشه, خطوط تیز در سفینه ها اصلا كنگره كنگره نیست, صحنه های تاریك عمق تصویر عالی دارد.  من اصلا از این فیلم خوشم نمیاد, از اولی بگیر كه در زمان خودش انقلابی در سینمای ساینس فیكشن ایجاد كرد تا آخری برام هیچ جذابیتی ندارد.

 تصویر ۲۰۱۰ روی دی وی دی صحرا واقعا جذاب بود! رنگ های گرم و درخشان با جزئیات بالای را روی پنل ۵۲ اینچ نمایش میداد, در صحنه انفجار دینامیت ها و بلند شدن حجم زیادی شن به هوا میشد تفكیك بالای در نمایش دانه های شن در هوا را دید. رنگ حالت اشباع شده نداشت, عمق تصویر خوبی دیده میشد بدونه نویز در پس زمینه تصویر. صدا روی دالبی دیجیتال شفافیت خوبی داشت و نظر را جلب میكرد, صدای شلیك اصلحه ها اصلا حالت گرفته نداشت, صدای برخورد گلوله ها و پخش شدن خاك را به وضوح شنیده میشد. من خودم این فیلمو ندارم اما میشد فهمید كیفیت بالای صدا روی دالبی فقط به پخش دنون مربوط نیست و خود فیلم صداگذاری خوبی دارد.

كیفیت خوب صدا و تصویر تا حد زیادی به كابل هم مربوط میشد. شركت Wireworld یك كابل ساز مطرح است, HDMI سری Ultraviolet 6 از مدل های بالا و پر فروش این شركت هست و برنده جایزه 5 ستاره از What Hi-Fi است. این كابل داشت روی پلیر دنون و پنل سامسونگ خیلی عالی جواب میداد, من مدل Platinum Starlight این شركت را خیلی دوست دارم, كاملا از نقره خالص ساخته شده و خصوصیات صدا و تصویری كه من دوست دارم را داره؟

در مطلب D&M Holdings  گفتم بلوری پلیر Marantz مدل BD7004 و DBP-2010 Denon  تولید مشترك است و از قطعات مشابه در  هر دو دستگاه استفاده شده است, همانطور كه توضیح دادم هر دو كمپانی تولیدات مشترك دارند و زیر مجموعه D&M Holdings هستند. كیفیت ساخت و طراحی دقیق DBP-2010 دنون كمپانی های مطرحی مثل Onkyo را هم وادار كرده امتیاز ساخت این پلیر را به اسم خود بگیرد تا از بازار عقب نمانند. در ساخت مدل BD-SP807  آنكیو از طراحی و قطعات DBP-2010 استفاده شده است.

بلوری پلیر DBP-2010 دنون انتخاب بسیار با كیفیتی برای دوستان Home Theater است.

BDP-S5000ES Review

مدتی هست جناب آقای مظفریان بلوری پلیر S5000ES سونی را از اروپا به ایران آورده اند و قرار بوده من برم از نزدیك این پلیر Hi-End را تست كنم. امروز 14/9/88 خدمت جناب مظفریان بودم و بلوری پلیر سونی را به اتفاق تست كردیم, نتیجه این تست به شرح زیر است.

تمامی قطعات این پلیر ساخت خود سونی است, از Disc Tray و هد اپتیك تا پردازشگر مركزی و چیپ DSD ساخت سونی است,  میشه گفت S5000ES یك سونی كامله

مشخصات کاتالوگی پلیر را اینجا ببینید.

برای تست S5000ES فیلم 300 را برده بودم, قسمت دوم Transformers هم بود كه صدا و تصویر خیلی خوبی داره, 300 در تصویر  یك ویژگی خیلی جالب برای تست داره كه خیلی برام مهم بود ببینم سونی با این ویژگی چه كار میكنه, تصویر 300 پر از Grain هست, چیزی كه من اصلا دوست ندارم و بد جور روش حساسم, اما در 300 به نظرم خیلی به جا استفاده شده و حال و هوای خاصی به فیلم میده, در خیلی از فیلم ها به علت نوع  لنز, مراحل تبدیل, نور و خیلی مسائل دیگه شاهد گرین در كل یا صحنه های از فیلم هستیم! اما در 300 گرین قسمتی از فیلم است و به خواست كارگردان به فیلم اضافه شده

فیلمی مثل 300 فرقی نمیكنه دی وی دی باشه یا بلوری اگر در پلیرهای بد و ارزان اجرا بشه به علت اینكه این پلیرها میزان نویز بالای در تصویر دارن و این نویز با گرین خود فیلم تركیب میشه تصویر خیلی بدی داره و تو ذوق میزنه اما همین فیلم در پلیرهای Hi-End چه چیزه دیگه هست.

 در تست این پلیر اولین نكته ای كه نظرم را جلب كرد سرعت خواندن دیسك بلوری بود با تست من بین 6 تا 7 ثانیه كه خیلی سرعت خوبی بحساب میاد.

S5000 روی فیلم 300 داشت نهایت كنترل نویز و یك دست كردن میزان گرین را نشان میداد! انگار تمام گرین های 300 تك تك روی تصویر گذاشته شده بود! و هیچ گونه آشفتگی دیده نمیشد كاری كه از سونی كمتر توقع داشتم! در بعضی از صحنه ها احساس میكردم میشه گرین های تصویر را شمرد!

آقای مظفریان پیشنهاد كردند بلوری Transformers 2 را هم تست كنیم ببینیم صدا و مخصوصا كنتراست رنگ روی بلوری این فیلم چطوره؟ S5000 پردازشگر رنگ 14Bit داره! و میشه گفت خیلی عالی عمل میكنه, رنگ های ترانسفورمرز 2 واقعا درخشان و بدون كوچكترین ادغام رنگ و Detail بالا در صحنه های سریع پخش میشد, فكوس تصویر با این همه Detail كه داشتیم واقعا عالی بود, من تجربه خوبی از سونی روی میزان نویز و فكوس پس زمینه تصویر ندارم! شاید این بد بینی من را كمی دی وی دی پلیر 9100ES سونی كم كرد, و این بلوری پلیر هم میشه گفت در این كلاس خیلی خوب بود, در مدت تست دستگاه ذهنم رو این موضوع بود كه سونی همیشه تو فكوس پس زمینه و DNR  Digital Noise Reduction ضعف داشته! اما S5000 هیچ بهانه ای به من نمیداد كه بگم دوباره سونی تو تصویر مشكل نویز پس زمینه داره!

 تقریبا سکانس اگشن آخر فیلم را کامل به همراه آقای مظفریان دیدیم! فضای سالن پر از رنگ های درخشان و زیبا بود, شك نداشتم هر كس اون رنگ و درخشش خیره كننده را میدید در خرید یك S5000  شك نمیكرد.

قسمت دوم ترانسفورمرز تراك صوتی "DTS-HD Master Audio" داره و فكر میكنم خیلی نسبت به  قسمت اول صدای شفاف تر و دقیق تری در تفكیك كانال های صدا و كانال LFE داره! من قسمت دوم را ندارم و نمیتونم نظر درستی بدم, اما چیزی كه كاملا مشخص بود صدا بسیار كریستالی و بهتر از قسمت اول بود.

تو صدای سونی یك Neutrality بود كه در پلیرهای هم كلاس كمتر شنیده میشه! اگر یك سی دی پلیر Neutrality خوبی داشته باشه یك امتیاز بالا به حساب میاد اما در مورد دی وی دی یا بلوری پلیر فرق میكنه, برای مثال پلیرهای پایونر , دنون در این كلاس یك حس كنترل بروی صدا به شنونده میده! اشتباه نکنید منظور فیلتر كردن و تاثیر منفی بروی صدا نیست, انگار كه این پلیرها صدا را میگیرن و آنطور كه دوست دارن اجرا میكنند, اما سونی كاملا بی طرف صدا را پخش میكرد, صدای سونی خیلی حالت Flat داشت! خشك و بی روح نبود اما اون حالت داینامیك و Vibrancy كه من دوست دارم را كمتر داشت؟ در پیك های لحظه ای خیلی خونسرد صدا را پخش میكرد انگار پلیری وجود نداره و هرچی شنیده میشه صدای آمپلی فایر و بلندگوهاست!

 سونی تو سری ES همیشه تو صدا وضوح خیلی عالی داشته, اما این وضوح را با یك حالت فوروارد شدن صدا و خستگی زود هنگام در موزیك به شنونده میده!  S5000 هم این مشكل را در موزیك و افكت داشت. تعدادی از طرفداران پلیرهای سری ES سونی در دی وی دی پلیر مدل 9100ES  از یك طبقه Tube در خروجی pre صدا استفاده كردند! اما نمیدونم برای خروجی دیجیتال هم میشه كاری كرد یا نه؟ من نمیتونم در مورد این عمل نظری بدم چرا كه نه سونی را با لامپ شنیدم نه از صدای لامپ زیاد خوشم میاد, اما این صدای سونی را هم دوست ندارم!

به آقای مظفریان پیشنهاد كردم برای خروجی استریو پلیر یك جفت كابل Interconnect كربنی بگیرند شاید صدای S5000 با یك كابل كربنی از این حالت فوروارد شدن در موزیك تا حد زیادی خارج بشه.

به نظرم سونی برای رقابت با غول های مثل Denon و Marantz كه بلوری پلیرهای واقعا فوق العاده ای را تولید كردند نیاز به یك تجدید نظر در سری ES خود دارد! وگرنه مثل جریان دی وی دی بازار را به دیگر رقبا واگذار خواهد كرد.

S5000ES برای من بهترین نبود! اما قابل قبول بود.

Pioneer: BDP 320

چند روزی هست یكی از دوستانم بلوری پلیر مدل BDP-320 پایونر را خریده و برای Break-in
كردن دستگاه را در اختیار من قرار داده, دیشب وقت شد یه تست كوچیك از پلیر بگیرم و نتیجه را براتون بنویسم.
اول بگم خیلی خوشحالم پایونر بلوری پلیرهای خوبی با قیمت بسیار مناسب را وارد ایران كرده تا دوستاران صدا و تصاویر وضوح بالا با قیمت های مناسبی امكان خرید پلیرهای قابل قبولی را داشته باشند.
پردازشگر 320 بروی (High Definition)
12Bit 148.5 MHz 
و تصاویر (Standard Definition)
12Bit 108 MHz
را دارد. كه برای تصاویر وضوح بالا خوب و برای تصاویر استاندارد كاملا متوسط است.
فیلم تست 320 "Death Race" بود كه واقعا صدا و تصویر فوق العاده ای داره.
زمانی كه داشتم  320 را تست میكردم سعی میكردم فقط به 320 فكر كنم و تا جای ممكن 320 را با LX 70 مقایسه نكنم, هر تحلیل گری برای خودش یك Reference داره فعلا Reference من هم LX 70 است كه شاید در آینده جای خودشو به LX 71 بده, 320 را با كابل HDMI سری Van Den Hul Ultimate كه كابل اصلی خودم هست Break-in و تست كردم.
وضوح تصویر 320 قابل توجه و جلوتر از كلاس  قیمتی دستگاه است و بالاتر از انتظار من, نكته ای كه در این پلیر قابل توجه است تفكیك و عمق عالی رنگ است, 320 بروی فیلم "Death Race" كه از رنگ منفرد استفاده میكند تك رنگ های مثل قرمز را بسیار عالی و میشه گفت زیبا اجرا میكرد كه این ویژگی را مدیونه پردازشگر 48Bit رنگ خود است.
تصویر 320 بروی دی وی دی كاملا معمولی است و فرق چندانی با دی وی دی پلیرهای ارزان پایونر ندارد شاید كمی فكوس و نویز كمتری در پس زمینه داشته باشه كه باز نمیتونم نظر دقیقی بدم چرا كه پلیر تجاری از پایونر در اختیار ندارم تا بتوانم مقایسه دقیقی انجام بدم, اما چیزی كه خوب میدونم و بارها تست كردم LX 70 هم روی دی وی دی كیفیت تصویر و صداش قابل مقایسه با دی وی دی پلیر مدل DV989 AVi پایونر نیست.
صدای 320 كمی از تصویر پائین تر بود! "Death Race" روی فرمت بلوری تراك صوتی DTS-HD داره كه بروی LX 70 صدای بسیار كریستالی با جزئیات بالا و فركانس LFE تكان دهنده ای دارد.320 هم خوب اجرا میكرد اما نه در حد انتظار من, كمی احساس گرفتگی در فركانس های بالا میكردم و گم شدن افكت ها در كانال های ساراند, شاید اگر این فیلم را روی پلیر كلاس بالاتری تست نكرده بودم میگفتم صدای 320 هم مثل تصویر به نسبت قیمت عالی است, اما حالا میگم صدای 320 كاملا در حد و كلاس دستگاه است نه بیشتر.
دركل میتونم بگم BDP-320 پایونر خوب و كاملا مناسب برای دوستانی كه می خواهند با قیمت پائین بلوری پلیری قابل قبول داشته باشند.

 

اشاره: یادم رفت این نکته را بگم که این سری از بلوری پلیرهای پایونر امکان مولتی کد شدن برای دیسک های بلوری را ندارند و و فقط کد مربوط به منطقه خود را اجرا میکنند.

OPPO

OPPO یك كمپانی چینی است, كه در ابتدا فقط دی وی دی پلیر تولید میكرد, آن هم با هدف بازارهای جهانی و بخصوص آمریكا, به علت كیفیت ساخت قطعات و طراحی الكترونیك دقیق در دی وی دی پلیرهای این كمپانی خیلی زود جای خود را بین دوستداران نمایش خانگی باز كرد و سایت های مختلف تحلیل های مثبتی در مورد پلیرهای این برند تازه وارد نوشتند.


تا به امروز دی وی دی و بلوری پلیرهای OPPO توانسته 32 جایزه در زمینه های مختلف از مجلات و سایت های معتبر كسب كند.

دی وی دی پلیر مدل DV-983Hیكی از قوی ترین دی وی دی پلیرها در زمینه تبدیل تصاویر SD به HD شناخته شده است, و گفته میشه این كار را به بهترین شكل ممكن انجام میده, استفاده از یك برد كاملا مجزا برای Upscaling كه در هیچ پلیری تا این اندازه دقیق و قدرتمند طراحی نشده, البته در كلاس این دستگاه, طراحی بدنه الومینیومی پرداخت شده و استفاده از قطعات پلاستیكی ساخته شده از مواد كاملا خالص از ویژگی های این پلیر با ارزش است.

OPPO در ساخت بلوری پلیر هم به موفقیتی بیشتر از دی وی دی پلیرهاش دست پیدا كرد! دستگاه مدل BDP-83در دو مدل عادی و Special Edition تولید میشود, و توانسته جای خود را با حضور قدرت های پلیر ساز مطرح به شدت بین علاقمندان خود باز كند.

در مدل Special Edition از 4 (DAC) برای خروجی استریو استفاده میشود كه ساخت كمپانی مطرح EES است.

BDP-83 دارای خروجی صدای آنالوگ 7.1 كانال است! فكر نكنید برای اتصال به پكیج های بلندگوهای اگتیو گذاشته شده! این پلیر برای استفاده در سالن های نمایش بزرگ كه در آمریكا بسیار رواج دارد طراحی شده تا بتوان در هر كانال صوتی از یك آمپلی فایر قدرت جداگانه استفاده كرد.

من تا به حال هیچ كدام از مدل های OPPO را تست نكردم! اما نوع ساختار و استفاده افراد با تجربه نشان میده باید پلیرهای سطح بالای باشند, هر چند تا از نزدیك تست نكنم نمیشه نظری داد.

امیدوارم نمایندگی این برند در ایران گرفته شود, فكر نمیكنم ریسك زیادی داشته باشه, با این كیفیتی كه از این پلیرها دیده میشه حتما جای خود را بین دوستاران سینمای خانگی در ایران باز میكند.

ورود اعضاء