کمپرسور صدای سینمایی

  • پرینت

 در این مطلب کوتاه توضیح میدم چرا صدای نسخه های خانگی فیلم های کمپانی های "Marvel" و "Disney" کیفیت و تاثیر افکتیو پایین تری به نسبت دیگر کمپانی های هالیوودی دارند:

 در مسترینگ سینمایی ما دو گزینه بسیار مهم داریم:

Threshold
و
Attack Time
که برای یک دست کردن افکت های فبلم پس از میکس نهایی مورد اسفاده قرار می گیرد, اگر مرحله کمپرس کردن صدای نهایی وجود نداشت, صدای دیالوگ در زمانی که یک صحنه اگشن در جریان است بین صداها گم می شد و اصلا شنیده نمی شد. یا افکت های سنگین تاثیر قوی بروی بیننده ایجاد نمی کردن, مهندس صدا با برش دادن آستانه صداهای مزاحم در صحنه های شلوغ, افکت های را که باید با شدت و وضوح بالا به گوش بیننده برسد را افزایش داده و نواحی ضعف مزاحم را برطرف می کند, و به همین شکل یک صدای یک دست خروجی می گیرد.
 
اما در فیلم ما نیاز به افکی های لحطه ای هم دارییم تا بیننده را شوکه و در جای خود میخکوب کنیم, اینجا Attack Time وارد مدار می شود, مهندس صدا افکت های که نیاز است از آستانه تعریف شده بالاتر قرار بگیرند را مشخص می کند و در لحظه مورد نظر توسط Attack Time به صدای فیلم اضافه می کند تا تاثیر شدید صوتی که کارگردان می خواهد را ایجاد کند, با مشخص کردن جنس افکت ها و پایین و بالا بودن شدت دسی بل هر کدام  توسط Attack Time افکت مورد نظر از سطح آستانه تعریف شده بالاتر می رود, که نتیجه می شود یک مجموعه ای از افکت های شدید لحظه ای که بیننده را از جا می کند.
 
تا اینجا متوجه شدیم که کنترل Threshold کمپرسورها تعیین کننده آستانه سطحی است که کمپرسور در آن فرایند فشرده سازی را انجام می دهد. مقدار Threshold در واقع تعیین کننده این است که اگر سطح سیگنال های ورودی از حد تعیین شده فراتر بود، کمپرسور شروع به فشرده سازی کند.
 

کمپانی های مثل "Marvel" و "Disney" نسخه های خانگی به دلایلی که مشخص نیست با 6 دسی بل پایین تر از استاندارد دیگر کمپانی های هالیوودی منتشر می کنند! در تمام نسخه های خانگی فیلم های مارول و دیزنی سطح Threshold صدا بسیار بالاست و تاثیر Attack Time به شدت پایین است! به همین دلیل هست که صدای نسخه های خانگی منتشر شده توسط این دو کمپانی مخصوصاً مارول فاقد ارزش های صوتی بالا برای علاقمندان به صدای سینمای خانگی است!

شاید جنبه های تجاری بازار تجهیزات صوتی خانگی و محدودیت های این تجهیزات در گذشته باعث شده که این کمپانی ها استانداردهای احمقانه ی را برای نسخه های خانگی تعریف کرده باشند, و همچنان با پیشرفت تجهیزات سینمای خانگی و قدرت اجرای افکت های سنگین صوتی نزدیک به استاندارد های میکس استودیویی محدودیت های صوتی گدشته در نسخه های خانگی این دو کمپانی اعمال می شود!