Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Dolby Vision

در یک مطلب خبری از تکنیک اصلاح تصویر جدیدی با نام Dolby Vision که توسط آزمایشگاه دالبی در CES 2013 معرفی شد نوشتم, در شو آن سال جزئیات زیادی ازش فاش نشد. در CES 2014 دالبی دموی گسترده تری از Dolby Vision داشته و خبرهای بیشتری را به بازدید کننده ها داده است. در این روش دالبی فقط به ایجاد یک استاندارد کالیبراسیون مثل THX بروی نمایشگرها اکتفا نکرده و هدف را استودیوهای فیلم سازی هالیوود تعیین کرده است. Dolby Vision یک استاندارد یکپارچه جدید تصویر از استودیو تا نمایشگر است.

دالبی برای اولین ارائه این استاندارد شبکه های استریم فیلم را در نظر گرفته است و در آینده نزدیک Dolby Vision بروی نسل جدید فیلم های بلو_ری UBD عرضه خواهد شد. (بروی فرمت رایج بلوری ها منتظر این استاندارد نباشید!) به ادعای دالبی تنها کیفیت واقعی Dolby Vision را بروی اولترا بلوری ها خواهید دید.

اولین شرکت فیلم سازی هالیوودی که از این استاندارد جدید همایت کرده و قول عرضه چند عنوان کاتالوگ خود را بروی UBD داده "برادران وارنر" است.

Dolby Vision یک استاندارد متمرکز بروی اصلاح گاما, کنتراست و حرارت رنگ تصویر است. استودیوهای فیلم سازی که مجهز به این فتاوری هستند, برای اصلاح رنگ فیلم ها از استاندارد جدید دالبی استفاده خواهند کرد. فیلم های که با این تکنیک بروی نسخه های نسل آینده بلوری ریلیز خواهند شد, برای اجرای صحیح این فرمت باید توسط نمایشگرهای مجهز به Dolby Vision اجرا بشن. در ابتدا تنها شرکت های TCL از چین و شارپ از ژاپن آمادگی خود را برای همگام سازی با فرمت جدید دالبی اعلام کرده بودند, اما امسال سونی, سامسونگ و ال جی هم به جمع حامی های این تکنیک جدید دالبی اضافه شده اند.

با یکپارچه سازی تمام استودیوهای فیلم سازی و سازندگان نمایشگرها با Dolby Vision آشفتگی که در نمایش سلیقه ای تصاویر است, برطرف خواهد شد و همگان آنگونه که تصویر در استودیو تنظیم شده است آن را خواهند دید. این ایده بسیار خوبی که دالبی در پی دست پیدا کردن به آن است, اما باید دید چقدر ادعای دالبی بر کیفیت تصاویر کالیبره شده با تکنیک این شرکت واقعی است! (با توجه به تجاری شدن دالبی در چند سال گذشته) و یا مثل THX بروی نمایشگرهای پاناسونیک تقریباً غیر قابل استفاده و صرفاً یک لوگوی تبلیغاتی برای عام است.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء