Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
انجمن مشاهیر هالیوود ستاره Hollywood Walk of Fame (پیادهروی مشاهیر هالیوود) به "Ray Milton Dolby" اهدا کرد, ری دالبی مخترع سیستم کاهش نوییز و مؤسس کمپانی دالبی است, ری دالبی "نشان امپراتوری بریتانیا" را به واسطه خدمات این کمپانی در بریتانیا دارد.
JBL كمپانی بلندگوساز مطرح آمریكای در سال 1946 میلادی توسط (James Bullough Lansing) تاسیس شد.
لانسینگ در ابتدا مدیر كمپانی Altec Lansing بود, که در سال 1941 كمپانی Altec را به آقای James Ling واگذار كرد, و تصمیم به تاسیس برند بلندگو سازی با نام تجاری JBL گرفت.
لانسینگ طراح اولین بلندگوهای HORN در Altec بود, اولین بلندگوی هورن كه برای سالن های نمایش طراحی كرد مدل "75W5" مربوط به سال 1934 است, كه موفق به كسب جایزه Academy Awards شد, این بلندگوی غول پیكر به تنهای پشت پرده نمایش قرار میگرفت و به علت وضوح صدا و قدرت پرتاب صوت به انتهای سالن تجربه ای متفاوت را برای تماشاچیان آن سالها سینما ایجاد می كرد.
جی بی ال یکی از زیر مجموعه های غول صدای آمریکایی Harman/Kardon است, زیر مجموعه ی کمپانی هارمن بزرگانی مثل:
AKG
Infinity
Lexicon
Mark Levinson
JBL
Revel
و چندین برند بزرگ دیگر هستند...
یکی از بلندگوهای ارزان قیمت و بسیار مناسب یک شروع مورد تایید من با قیمتی که در شرایط بازار امروز هم هنوز قابل قبول است, سری "ARENA" از برند فوق محبوب JBL است.
سری ARENA به صورت 5.1 کانال با ساب ووفر اکتیو 10 اینچی در بازار تهران به راحتی در دسترس علاقمندان سیستم های سینمایی خانگی است, از شاخص های بلندگوهای اصلی این مجموعه "ARENA180" میشه به توان تولید فرکانس های بم زیر 40 هرتز, (باس سنگین) که بسیار ایده آل است و همجنین قدرت تولید فرکانس بالای 40 کیلوهرتز که دو برابر توان شنیداری انسان است اشاره کرد!
از لحاظ ساخت هم بسیار ظریف و با کیفیت به نسبت قیمتش طراحی و تولید شده است.
اما کجا سری ARENA را باید بشنویم؟
مجموعه ی خوش نام آکوستیک پکیج کامل ARENA را در بهترین شرایط ممکن برای شما علاقمندان به صدا و تصویر در شوروم تازه تاسیس خود دمو کرده است. چرا باید ARENA و دیگر برندهای های اند صدا را در آکوستیک بشنوید:
به این دلیل که در آکوستیک شما در فضای آرام, صمیمی و معطر تشویق به شنیدن دوباره و دوباره سیستم ها می شوید, در شوروم های آکوستیک شما باید صدا گوش کنید (این یک اجبار است) سیستم ها در اختیار شما قرار میگیرن تا به هر اندازه و با هر وولم صدای که نیاز هست تا به درک درستی از صدا برسید صدا گوش کنید, فروشنده های آکوستیک فقط زمانی که نیاز به توضیح در مورد صدا و سیستم دارید کنار شما هستند, پس با خیال راحت موزیک مورد نظر خودتان را از بهترین سورس های موجود بشنوید.
در مجموعه ای آکوستیک می توانید صدا گوش کنید...
اگر خواستید برای جمعه سیاه امسال فیلم بلوری برای تست صدا و تصویر بخرید, این چند نسخه ی زیر من تست کردم و بهتون توصیه می کنم:
Jurassic World: Fallen Kingdom 4K (پیشنهاد ویژه من)
Jumanji: Welcome to the Jungle 4K
ANT-MAN AND THE WASP 4K
The Matrix Trilogy 4K
Pacific Rim Uprising 4K
Skyscraper 4K (پیشنهاد ویژه من)
Rampage 4K
Tomb Raider 4K
The Meg 4K (پیشنهاد ویژه من)
لیست تخفیف ها:
https://www.blu-ray.com/deals/
ما از آقا داوود خرید می کنیم:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دو روز پیش کمپانی Audiocom به مشتری هاش اعلام کرد که پیش فروش بلوری پلیر پرچمدار پایونیر UDP-LX800 را شروع کرده است, و اگر تا آخر اکتبر خرید کنید تخفیفی در حدود 200 پوندی خواهید داشت, طبیعی منم که از مشتری های قدیمی این کمپانی هستم این ایمیل را دریافت کردم. و باز هم طبیعی که من هم اصلا نمی تونم در مقابل همچین پلیری مقاومت کنم! خلاصه که یکی سفارش دادم, حالا باید منتظر باشم تا به آدرس آلمانم برام ارسال بشه و منم در اولین فرصت برم و بیارمش, تستش کنیم ببینیم چی برای گفتن داره.
اگر حق انتخاب داشته باشید, شما کدام یک از UHD بلوری پلیرهای زیر را انتخاب می کنید؟
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
یا پلیر جدید پاناسونیک که اولین UHD بلوری پلیری که توسط THX HDR گواهی شده است.
Panasonic DP-UB9004
کامپوننت های تست:
نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر
پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100
پاور آمپلی فایر یاماها MX-A5000
بلوری پلیر OPPO UDP 203
بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا
بلندگوهای ساراند فوکال سری 800
بلندگوهای سقفی فوکال
ساب ووفر SVS PB13-Ultra
کابل های بلندگو AudioQuest
کابل های AudioQuest HDMI سری Pearl
تصویر:
فیلم به صورت Native اسکن دیجیتال شده و دارای متادیتای +HDR10 است. این به این معنی که با یک نسخه کاملا حقیقی از 4K HDR طرف هستیم. پس بریم ببینیم در نسخه خانگی چی برای گفتن دارد:
از لحظه شروع فیلم و فعال شدن لوگوی HDR 10 گوشه ی تصویر عمق رنگ ها چشم بیننده را به نمایشگر خیره می کند, رنگ ها گرم و طبیعی هستن, انگار که مرزی بین آنچه میبینید با تصویر وجود ندارد! با این که رنگ ها گرم و درخشان هستند, به هیچ عنوان اشباع رنگ نداریم, رنگ پوست در تمام صحنه ها از شروع فیلم در صحرا تا سکانس های مه گرفته ی جنگ ها و همچنین داخل معابد کاملا طبیعی و فوق العاده درخشان هستند. مهم ترین شاخص تصویر در نسخه ی 4K فیلم درخشان بودن رنگ هاست! تقریباً دوبرابر بیشتر از نسخه ی بلوری استاندارد تصویر خیره کننده ست.
به هیچ عنوان نویز دیجیتال و گرین در هیچ صحنه ای از فیلم نمی بینیم, به قدری تصویر تمیز و کرسیتالی است, که در ابتدای مطلب گفتم هیچ مرزی بین شما و تصویر وجود ندارد, هرچقدر که دوست دارید به نمایشگر نزدیک بشید, حتی در تصاویر تاریک داخل معابد هم نویز دیجیتال دیده نمی شود.
در مورد HDR بودن فیلم در نسخه ی 4K فقط میشه به عمق رنگ سیاه و درخشان تر بودن رنگ ها در سکانس های تاریک و داخل معابد اشاره کرد.
این فیلم در نسخه ی 4K و هم استاندارد, از بهترین انتقال های دیجیتال یونیورسال برای نمایش خانگی است. از تصویر این فیلم نمیشه ایرادی گرفت, فقط از نسخه ی 4K فیلم لذت ببرید.
صدا:
یکی از بهترین Dolby Atmos های که در نسخه ی خانگی تجربه کردم, و یکی از بهترین مستر رفرنس های موجود برای دموهای شما The Great Wall است, خوشبختانه فیلم هم در نسخه ی 4K و هم بلوری استاندارد شامل دالبی ادموس می شود.
صداسازی حرفه ای در کلاس هالیوود همراه با صدای فوق العاده کانالیزه و کریستالی با عمق باسی وحشتناک دقیق و افکت های بسیار سنگین در کانال های ساراند پیرامونی و سقفی, تجربه ی صدای این فیلم را در هر بار تست تبدیل به یکی از بهترین ها برای من کرده است.
بخشی از داستان فیلم در پشت سر شما و در لحظات مهی در بالای سر شما روایت می شود, و قبل از رخداد هر اتفاق شمارو برای یک شوک صوتی عظیم آماده می کند, صدای زوزه تیرهای که از بیخ گوش شما عبور میکنند, تا حرکت حیوانات افسانه ای از بالای سر بیننده به حدی تاثیرگذار و شوک کننده هستند که به واقع خودتون در فیلم احساس می کنید.
تجربه ای دالبی ادموس واقعی در سکانس داخل معبد و حرکت هیولاها در بالای سر هنرپیشگان است, وای که چه حس لذت بخشی وقتی دها هیولا بالای سر شما در جستجوی شکار انسان هستند, حرکت این هیوالاها از گوشه ای از سقف به گوشه ای دیگر و کشیده شدن ناخن هاشون روی زمین, بالای سرتون مو به تنتون سیخ میکنه.
سکانس طلایی و مورد علاقه ی من در صدای این فیلم زمانی که William "مت دیمون" با طناب از قلعه میره وسط میدان جنگ, این سکانس یک دموی بی نظیر در صداست, سکانسی طلایی برای شنیدن صدای واقعی و سنگین ساب ووفر در انفجار بمب های که با تیر و کمان به سمت هیولاها پرتاب میشه, در ابتدا با زوزه کشیدن صدای تیرها شمارو سر شوق میاره و در ادامه با انفجار تک به تک بمب ها زمین زیرپاتون موج برمیداره, و اوج این لرزش و در انفجار آخرین بمب است, که تعریفی جدید از صدای کانال LFE و شاهکار پردازش صدای بم بحساب میاد, درست مثل بهترین سالن های IMAX صدای انفجار نیم متری خودتون و داخل بدنتون حس می کنید, درست وقتی مت دیمون از موج انفجار پرتاب میشه, بیننده هم سنگینی برخورد به زمین در بدنش حس میکنه, باید این صدارو در یک سیستم درست و حسابی با ساب ووفر SVS بشنوید تا متوجه بشید دارم از چه حجم صدا و قدرت باسی صحبت می کنم. من میتونم ساعت ها از صدای این فیلم براتون بنویسم, اما بهتره که خودتون این صدارو در یک سیستم مورد تایید سینمایی تجربه کنید.
The Great Wall در نسخه بلوری استاندارد و 4k در صدا و تصویر یک مستر رفرنسه و شایسته تاج طلایی 5 ستاره سایت است.
خبر خوبی که امروز منتشر شد, ساخت مستندی با عنوان "Maria By Callas" از زندگی "ماریا کالاس" توسط سونی پیکچرز کلاسیکس بود, قراره در این مستند شاهد تصاویر رنگی, مصاحبه ها و اجراهای از این اسطوره تکرار نشدنی آواز کلاسیک باشیم که تا به امروز منتشر نشده است, باید تا 2 نوامبر تاریخ انتشار این مستند جذاب صبر کنیم...
کمپانی KEF سری محبوب R دوباره روی میز طراحی برده, و با یک مهندسی کاملا جدید سری R بازتولید کرده است. سری اول R به نسبت هم قیمت های خودش صدا و طراحی خوبی داشت, اما نکات ضعف های هم داشت, یکی از مهم ترین ضعف های سری اول R کابینت ضعیفش بود, که با چند Knock test متوجه ضعف کابینت سری اول R می شدید. که در سری جدید با استفاده از MDF تقویت شده و ضخیم تر این مشکل ظاهرا حل شده است. تغییراتی در درایورها و استفاده از پورت باس قابل انعطاف از دیگر بهبودهای سری R جدید است. پورت باس قابل انعطاف خیلی سال پیش یاماها در ساب ووفرهاش ازش استفاده کرده بود. به هر حال باید صبر کرد و صدای سری R جدید شنید...
یکی از تست های فیلم بلوری این چند روز اخیر "Avengers: Infinity War" بود, من این فیلم در IMAX و Dolby Cinema دیدم, در نسخه ی خانگی شاخص های تصویر شباهت های به نسخه ی سینمایی فیلم داره, اما در صدا یکی از بدترین کارهای که در سال اخیر تست کردم! اگر فیلم در دو سالن ها اند سینما ندیده بودم, شک به بد بودن صداگذاری می کردم, قبول دارم فیلم در IMAX هم چندان صدای شوک کننده ای نداشت, اما نمیشد اینقدر هم ازش ایراد گرفت, یه کار کاملا عادی و در لحظاتی لذت بخش بود, که در مقایسه با کارهای خیلی خوبی مثل Rampage و Tomb Raider همانطور که گفتم از 5 ستاره 3.5 میگیره, اما در نسخه ی خانگی صدا هم در نسخه ی بلوری استاندارد که DTS-HD Master Audio 7.1 و هم در نسخه ی UHD که صدا Dolby Atmos است, شاهد صدای به واقع حقیرانه و به شدت بد هستیم! صدا در هیچ شاخصی حتی به متوسط نزدیک هم نمیشه! افکت های کش دار و خفه شده, LFE فوق العاده حقیرانه و ضعیف, صدا به شدت تهی از جزئیاته, هرچی شاخص بد به ذهنتون میرسه در نسخه ی خانگی Avengers: Infinity War کنار هم هست. من خیلی سال پیش به نسخه ی اول Avengers در صدا 2 ستاره دادم, اگر بخوام به این فیلم در صدا ستاره بدم, بی اغراق "نیم ستاره" میدم. حتی لایق یک ستاره هم نیست.
18 سپتامبر نسخه ی بلوری Jurassic World: Fallen Kingdom وارد مارکت آمریکا میشه, چند روزی هم هست یونیورسال پخش نسخه ی دیجیتال فیلم شروع کرده, من این کار در IMAX دیدم و کار جذابی بود, نه به اندازه قسمت اول Jurassic World اما خوب بود. الان چک کردم دیدم یونیورسال نسخه خانگی این فیلم در نسخه ی بلوری استاندارد و هم در UHD با فرمت صوتی DTS:X منتشر کرده, (جالبه یونیورسال تمام نسخه های خانگی ژوراسیک پارک و دنیایی ژوراسیک با فرمت dts عرضه کرده است.) که در این نبود فیلم های خوب با فرمت dts-X خبر خیلی خوبی بود. خدمت دوستانی که احتمالا از فرمت DTS:X اطلاع ندارند, عرض شود که این هم فرمت جدیدی است دقیقاً مثل Dolby Atmos و شامل کانال های سقفی میشه, dts-X هم مثل دالبی آدموس به صورت lossless ضبط می شود, در این روش انتقال داده بروی دیسک بلوری هیچ گونه اتلاف داده ای نداریم و صدا دقیقاً مشابه صدای داخل استودیو بروی بلوری منتقل می شود. با تست های که از dts-X داشتم, گستره ی دینامیکی مشابه ی به دالبی ادموس داره, به همان اندازه لود و افکتیو است. نمیتونم با اطمینان بگم چرا که نسخه های زیادی با فرمت dts-X در دسترس نیست! اما شاید در کانال های سقفی بهتر و افکتیو تر از دالبی ادموس شنیده بشه... شاید
یک سکانس طلایی در قسمت دوم Jurassic World هست که بی اغراق یکی از دراماتیک ترین صحنه های هست که در یک فیلم علمی و تخیلی دیدم, حتی شاید از لحظه خداحافظی E.T هم تاثیرگذار تر باشه! برای این که نقش "اسپویلر" نداشته باشم, توصیه می کنم فیلم حتماً ببینید, شک ندارم تا به حال دلتون برای یه دایناسور تا به این حد نسوخته! و این کار فقط در قدرت صنعت فیلم سازی هالیوود است.
یکی از دوستان فیلم The Nun در IMAX برلین دیده, با این که مرد بزرگی, ظاهرا چند بار از ترس جیغ کشیده! ظاهرا فیلم فوق العاده در صداگذاری خوب کار شده و لحظات شوک کننده ای داره!
خبر جالب دیگه ی که خیلی سر و صدا کرد "IMAX Enhanced" بود, همکاری IMAX با dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر خانگی چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.
بعید نیست در نسل جدید سالن های IMAX از صدای dts-X استفاده بشه. به هر حال قراره IMAX تغییراتی در صدا و تصویر سالن هاش ایجاد کنه تا در رقابت با دالبی سینما همچنان بتونه پیشتاز صنعت سینما باقی بماند.
میدونستید لامپ پروژکتورهای IMAX هر 1200 ساعت تعویض میشه, و برای هر تعویض دو نفر با محافظ صورت در برابر انفجار لامپ اقدام به تعویض لامپ ها می کنند, و می دونستید برای خنک کردن لامپ هر پروژکتور در هر دقیقه بیش از 13 لیتر آب در چرخش است!
من فکر می کنم خیلی از فیلم ها به دلیل این که برای نسخه ی خانگی دوباره اکولایز و مستر نمیشن, و با همون میکس سینمایی وارد نمایش خانگی میشن, اینقدر در صدا ایراد دارن! فیلمی که در استودیوی با ابعاد سالن سینما و برای ابعاد سینما میکس شده, وقتی میاد و در فضای سینمای خانگی اجرا میشه مشکلات جدی براش ایجاد میشه, خیلی از استودیوها و تهیه کننده ها فیلم هارو برای نمایش خانگی دوباره اکولایز و مستر میکنن, ولی در بسیاری از فیلم ها مثل Avengers: Infinity War و Black Panther و بسیاری دیگه از فیلم ها که در سالن های IMAX و دالبی بسیار صدای خوبی داشتن, اما در نسخه ی خانگی داستان عوض میشه و تا این حد بد صدا میدن!
یاماها سری 2018 آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با تکنولوژی جدیدی با نام Surround AI عرضه کرده است, که به ادعای یاماها این فناوری یک انقلاب در DSP صداست و تا قبل از این در هیچ کدام از محصولات یاماها قدرت و دقت پردازشی تا این اندازه قدرتمند نداشته اند. Surround AI در سه مدل برتر RX-A1080, RX-A2080, RX-A3080 و همچنین در پروسسور CX-A5200 استفاده شده است.
خوش باشید
20 شهریور 1386 تا 20 شهریور 1397 Home Theater Center
11 ساله شدیم...
امیدوارم بتوانم با مطالب آموزنده در صدا و تصویر بخش کوچکی از محبت های شما عزیزان را جبران کنم.
با تشکر: بهرنگ برزین
تا زمان انتشار این پست افراد کمی در دنیای صدا و تصویر صاحب UHD پلیر پایونیر LX500 هستند, خودم هم به احتمال زیاد این مدل یا برادر بزرگترش LX800 خواهم خرید, تا به امروز فقط یک بررسی درست و معتبر از این پلیر در یکی از سایت های معروف صدا و تصویر آلمانی ازش خوندم, که در ادامه بخش های ازش را براتون ترجمه می کنم.
با بررسی های که انجام دادیم, تصمیم گرفتیم نسخه 4K فیلم Kingsman را برای تست در این پلیر انتخاب کنیم. نمایشگری که انتخاب کردیم مدل برتر پاناسونیک سری FZW بود که از بهترین OLED های بازار بحساب میاد. فیلمی که انتخاب کریدم دارای صحنه های تاریک زیادی است که فقط یک پنل OLED کالیبره شده از پس نمایش رنگ ها و سایه های تصویر آن برمیاید.
در ابتدا باید بگم پلیر پایونیر -LX500 بسیار بیشتر از قیمتش می ارزه, و برای هر علاقمندی به سیستم های سینمای خانگی جذاب خواهد بود.
این دستگاه تصاویر 4K HDR را بسیار نرم و پایدار پخش می کند, تصاویر در نور کم نویز دیجیتال بسیار کمی دارد و جزئیات فوق العاده نمایش داده می شود, صحنه های شهر لندن که در فیلم نمایش داده می شود, بروی نمایشگر پاناسونیک بسیار واقعی تر از آنچه قبلا از این فیلم دیده بودیم مشاهده میشد, حتی میشد کمتریم انعکاس های نور را در تصویر دید که در تست های قبلی از این فیلم این انعکاس های ضعیف به این وضوح نمایش داده نشده بود. پلیر پایونیر دقیق ترین جزئیاتی که تا به حال از این فیلم دیده بودم را نمایش میداد, جزئیات پوست و سوژه ها به حدی دقیق و نرم دیده می شد که من را در لحظاتی از حال و هوای تست خارج می کرد و فقط غرق در جزئیات تصویر میشدم. پایونیر قوی ترین پلیر با قیمت متوسط است که قدرت نمایش چنین جزدیات دقیقی را از تصویر را دارد.
برای تست نسخه استاندارد بلوری فیلم Skyfall را انتخاب کردیم:
در ابتدای شروع فیلم در شهر استانبول با تصویری که نزدیک به نسخه ی 4K است مواجه شدیم و به این باور رسیدیم که پایونیر LX500 تصاویر فول اچ دی را با کمی تفاوت در جزئیات بسیار نزدیک به 4K نمایش می دهد. در نسخه استاندارد بلوری "اسکای فال" پایونیر قدرت بی نظیر خود در نمایش جزئیات و کنتراست خیره کننده را به نمایش می گذارد, جزئیات بسیار دقیق است و بافت پوست هنرپیشه کاملا دقیق و در بالاترین کیفیت تمام اچ دی قرار دارد. وضوح و عمق رنگ عالیه و در صحنه های سریع فیلم پایونیر تصویر را همچنان نرم و روان پخش می کند.
کیفیت صوتی پایونیر بسیار قابل قبول و عالیست, صدا با وضوح کامل در سکانس های شلوغ شنیده می شود, قدرت و دینامیک صدا بسیار بالاست و کاملا حس یک پلیر شماره 1 را دارد. پایونیر LX500 در صدا هم مثل تصویر بی عیب و کاملا مطابق با سلیقه علاقمندان به سینمای خانگی کار می کند.
پایونیر LX500 نتیجه یک مهندسی عالی از یک برند عالیست, که با سازگاری با تمام فرمت های صدا و تصویر موجود در مارکت و با قیمتی نسبتاً ارزان بهترین UHD پلیر در کلاس خودش بحساب میاد و ما پایونیر را برای این مهندسی بی عیب و نقص ستایش می کنیم.
اونکیو TX-L20D ارزان قیمت ترین و پایین ترین مدل از مجموعه آمپلی فایرهای A/V این کمپانی ژاپنی است. من این آمپلی فایر هدیه گرفتم, و فقط بخاطر سفید بودن رنگش (خیلی وقته چشمم دنبال کامپوننت های سفید بود) بازش کردم. یه دلیل دیگه هم این بود که یک جفت بوک شلف دالی ZENSOR 1 دارم, ای کاش اینم سفید بود! چقدر این سری ZENSOR دالی طراحی زشتی داره! پنل جلوشو انگار با اسپری رنگ کردن, اما به همون اندازه که زشته خوب صدا میده, تیوتر فول رنج عالی همراه با ووفر با کیفیت با سبد محکم و باس عمیق, شاخص این بلندگوی ارزون قیمت (البته در خارج از ایران) هست. ترکیب اونکیو TX-L20D با دالی ZENSOR 1 یک ست دوست داشتنی برای اتاق خواب من شده.
اونکیو TX-L20D در واقع یک آمپلی فایر سینمایی 2.1 کانال هست, و مثل هر آمپلی فایر سینمایی امروزی دیکدر صدای Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio داره, و همچنین از طریق 4 ورودی HDMI از تصویر 4K HDCP 2.2 و فضای رنگ 4:4:4 پشتیبانی می کند. منوی گرافیکی و اپلیکیشن استاندارد اونکیو داره, دک DSD داره و تمام امکانات آمپلی فایرهای رده بالای امروزی شامل میشه. یه پروسسور CIRRUS 32-bit هم روش هست, که خوب آنچنان نمیشه ازش صحبت کرد, هر تولید کننده ای بخواد یک محصول ارزون قیمت همه کاره بسازه طبیعی از CIRRUS استفاده میکنه. کارشو در این مدل اونکیو خوب انجام میده, خیلی قرار نیست قدرت و کیفیت در این مدل داشته باشم که نیاز به پردازشگر دقیق و سریع تری باشه. اصلا تاخیر و کندی نداره, سریع کار پردازش انجام میده و صدا هم به اندازه ای که باید برای کاربری که روی تخت دراز کشیده و مطالعه میکنه خوب باشه هست.
طراحی ظاهریش مثل تمام تولیدات اونکیو مینیمال و کمی کلاسیک، اگر رنگ سفیدشو پیدا کنید واقعاً جذابه و برای دکورهای فانتزی فوق العاده ست.
صدای اونکیو TX-L20D با بلندگوی دالی راضی کننده ست, صدا اصلا تیز نیست و گستره دینامیکی خوبی تا فاصله 2.5 متری داره, میشه یک دستگاه ساب ووفر 6 اینچی به این سیستم اضافه کرد, تا برای موسیقی های کلاسیک دامنه گسترده تری از سازهای سنگین پوشش بده, اما بدون ساب ووفر هم صداش بد نیست, یکم لازمه گستره باس تا مثبت 4 بالا برد, و شاید تریبل تا مثبت 1 بد نباشه بالا ببریم. در کل زیاد نمیشه در مورد این نوع محصولات از ادبیات های فای استفاده کرد. میشه گفت ترکیبی از مد روز و صدای راضی کننده برای رنج قیمتی خودش است.
اگر آپارتمان خیلی کوچیکی دارید, و یا مثل من اتاق خوابتون براتون مهم هست, و دنبال یک تقویت کننده 2.1 همه کاره برای منابع صدا و تصویر روزمره هستید, که از تصاویر 4K هم پشتیبانی و هر نوع فایل صوتی براتون رمزگشایی و اجرا کنه بلوتوث داشته باشه و از طریق سرور به تمام منابع صوتی فضای ابری دسترسی داشته باشید و کلا یه کوچولوی همه کاره براتون باشه اونکیو TX-L20D اتتخاب مناسب و مورد تاییدی است.
مجموعه AMC بزرگترین و پیشرفته ترین سالن های سینمای را در سراسر جهان در اختیار دارد, یک کمپانی آمریکایی که در سال های اخیر در اروپا و حتی آسیا سالن های بسیار پیشرفته با آخرین فناوری روز صدا و تصویر طراحی و ساخته است. AMC تنها از تکنولوژی کمپانی Dolby در سالن های خود استفاده می کند. آخرین و جدید ترین سالن های مجموعه AMC سالن های Dolby Cinema است, دالبی سینمارو با سینمای دالبی اشتباه نگیرید! سالن های Dolby Cinema به این معنی است که این سالن مجهز به Dolby Atmos و Dolby Vision و همچنین طراحی آکوستیکی با استاندارد کمپانی دالبی است. چیزی شبیه به سالن های IMAX که در طراحی سالن و سیستم صدا و تصویر کاملا اورجینال هستن, سالن های دالبی سینما هم کاملا یکپارچه و توسط دالبی طراحی و کالیبره می شود. سالن های دالبی سینمارو نمیشه از لحاظ کیفیت صدا و تصویر با سالن های MAX مقایسه کرد.
خوشبختانه در چند وقت اخیر موفق شدم چند فیلم رفرنس در صدا و تصویر همزمان در سالن های IMAX و Dolby Cinema تست و با هم مقایسه کنم, و بیشتر با تفاوت های صدا و تصویر در این دو فرمت سینمایی فوق العاده مدرن آشنا بشم, فیلم های مثل Avengers: Infinity War , Rampage و Tomb Raider هر سه فیلم تجربه ی فوق العاده ای در صدا و تصویر برای من داشتند. (خدارو شکر می کنم برای امکاناتی که در اختیار دارم)
به همان اندازه که در لحظه ورود به سالن IMAX از عظمت پرده شگفت زده می شوید, در ورود به سالن Dolby Cinema از زیبای و شکل طراحی این سالن ها شگفت زده خواهید شد! نور پردازی, طراحی سالن, کیفیت صندلی ها و... همگی در اوج زیبای و شکوه ساخته شده اند و به واقع که سالن های دالبی سینما های اند است.
صندلی های سالن های دالبی سینما چرمی با امکان تنظیم پشتی صندلی, جای پا و ماساژور کمر هستند, سالن کاملا وکیوم شده است, از لحظه ورود به سالن احساس می کنید در اتاق ساکت یک استودیو ضبط قرار گرفتید, که صدای نفس های خودتو هم می شنوید, کوچکترین صدای که تماشاگران ایجاد می کنن به راحتی شنیده می شود, به همین دلیل در سالن های Dolby Cinema amc به هیچ عنوان اجازه بردن هیچ گونه خوراکی حتی "پاپ کورن" هم ندارید, فقط به دلیل آکوستیک و سکوتی که در سالن است.
نسبت تصویر در دالبی سینما مثل پرده های استاندارد 2.40:1 است, در صورتی که در فرمت IMAX نسبت تصویر 1.9:1 است, و این یعنی بروی پرده IMAX تصویر 26 درصد کامل تر از دالبی سینما نمایش داده می شود. اما شاید این تنها برتری فرمت IMAX بر دالبی سینما باشد.
در دالبی سینما هم مثل IMAX with Laser از دو لیزر پروژکتور 4K برای نمایش تصویر استفاده می شود, که در نتیجه بروی پرده تصویری با وضوح 8K نمایش داده می شود. اگر کنتراست تصویر بهترین و گرون قیمت ترین ویدئو پروژکتورهای خانگی را در بالاترین مدل 200,000:1 داشته باشیم (در بهترین مدل) کنتراست تصویر بروی پرده Dolby Cinema عددی برابر با 1,000,000:1 است, که فقط اگر علاقمند به ویدئو پروژکتور باشید, معنی و بزرگی این عدد را برای کنتراست تصویر درک خواهید کرد.
رزولوشن 8K خارق العاده ست, واقعاً تجربه ای که فقط باید تجربش کرد... گستره داینامیکی و عمق رنگ سیاه بروی پرده دالبی سینما به واقع یک گراند رفرنس حقیقی است, سیاه جوهری عمیق تر از نمایشگرهای OLED بروی پرده ای عریض می بینید که خیره کننندست, تجربه ای بی نهایت از کنتراست و عمق رنگ های درخشان که بسیار عمیق تر از آن چیزی است که در این لحظه بهش فکر می کنید.
صدا در سالن های دالبی سینما Dolby Atmos است, اما نه دالبی ادموس 7.1.4 که ما در خانه داریم, به قول مهندس سالن AMC شهر هامبورگ صدای دالبی ادموس 7.1.4 برای ما صدای سنتی بحساب میاد, صدای دالبی ادموس در سالن های دالبی سینما به صورت 32.2 کانال با 128 اسپیکر پخش می شود, سالن های دالبی سینما از سه کانال مرکز استفاده می کنند, درست مثل سیستم صدای SDDS سونی, سه کانال مرکز و دو کانال اصلی چپ و راست و 10 عدد ساب ووفر 18 اینچی کانال های پشت پرده را تشکیل میدن, و دیگر کانال ها شامل ساراندهای کناری, پشت سالن و همچنین کانال های سقفی هستند, هر کدوم از کانال های ساراند در دالبی سینما مجزا است, و هیچ گونه یکپارچگی در ساراندها وجود ندارد, افکت ها می توانند از یک کانال ساراند در یک لاین به کانال کناری منتقل بشن, این یعنی داشتن صدای کانالیزه به معنای واقعی, کانال های سقفی هم مجزا هستن و هر بلندگو می تواند افکت مربوط به خود را اجرا کند, این سیستم صدا گذاری پیچیده تجربه منحصر به فرد و بی نظیری را برای تماشاگران علاقمند به صدا و تصویر ایجاد می کند.
در سالن های دالبی سینما چهار یونیت ساب ووفر که هر کدام شامل دو ووفر 18 اینچی می شود را بروی سقف داریم, و 10 ساب ووفر 18 اینچی پشت پرده و در مرکز پرده نمایش. بی شک و بی شک تجربه صدای کانال LFE در سالن های دالبی سینما یک تجربه ی کاملا متفاوت و جدید حتی برای دوستانی هست که تجربه ی IMAX دارن, فشار صوتی که از ساب ووفرهای روی سقف به تماشاگران وارد می شود, قلب بیننده از سینه بیرون می کشد, دقت و DSP صدای فرکانس پایین به دقت سالن های IMAX است, و به هیچ عنوان نمیشه محل و منطقه ی انتشار صدارو تشخیص داد, همان احساسی که در IMAX دارید با یک فشار صوتی سنگین از سقف ترکیب کنید! (باید تجربه کنید تا متوجه بشید) در سالن های استاندارد فرکانس ناحیه باس نهایت تا 45 هرتز و در سالن های THX تا 40 هرتز پایین میاد, در حالی که در IMAX و دالبی سینما ما فرکانس پاینی تا 23 هرتز داریم, با این تفاوت که در دالبی سینما فشار صوتی بیشتری از IMAX را تجربه می کنیم.
در سالن های دالبی سینما از نسل جدیدی بلندگوهای سینمای استفاده می شود, بلندگوهای که دیگه از هورن برای پخش فرکانس های بالا استفاده نمی کند, و به جای هورن از تیوتر های "نواری" به تعداد بیشتر استفاده شده است. در تصاویر ابتدای مطلب نوارهای قرمز رنگ بروی دیوار و سقف همگی بلندگوهای ساراند هستن, ملاحظه می کنید شکل و ظاهر این بلندگوها با آنچه در سالن های استاندارد استفاده می شود کاملا متفاوت است. دلیل عدم استفاده از هورن های کلاسیک برمیگرده به تعداد زیاد بلندگوها و زاویه باز انتشار موج توسط هورن ها, از طرف دیگه برای کانال های سقفی سالن نمیشه از هورن استفاده کرد, چرا که باید افکت های سقفی کاملا مستقیم و با زاویه بسته منتشر بشن, و اگر از هورن در ساراندها استفاده بشه, به دلیل تعداد کانال ها ساراند یک لایه ماسکه کننده صدا بین کانال های ساراند دیوار و سقف ایجاد می شود و چند مورد دیگر که الان نمیخوام آلمانی بازی دربیارم و دو ساعت هر چیز کوچیکی توضیح بدم!
برند IMAX برای رقابت با دالبی سینما دست به تغییراتی اساسی زده است, اولین آن استفاده از دوربین های کمپانی ARRI است, دوربین ALEXA 65 اولین دوربین دیجیتال این برند با استاندارد IMAX است, که برای اولین بار در دو قسمت آخر از "Captain America" مورد استفاده قرار گرفت.
IMAX برای سیستم صدا هم تغییرات اساسی را در نظر دارد, به زودی تمام سالن های IMAX به سیستم صدای 11.1 کانال مجهز خواهند شد, و همچنین فیلم های که برای نمایش در سالن IMAX آماده سازی می شوند, با صدای 11.1 کانال صداگذاری خواهند شد, (هنوز کمپانی IMAX مشخص نکرده در فرمت جدید صوتی مثل گذشته از فناوری اختصاصی خود استفاده خواهد کرد, یا از دیگر برندهای شناخته شده مثل دالبی, dts یا Auro کمک خواهد گرفت) به هر حال تغییراتی که برای حفظ جایگاه اول و رفرنس بودن سالن های IMAX بسیار لازم است.
دنیای صدا و تصویر هر سال در حال تغییر است, و ما علاقمندان به صدا و تصویر باید برای تجربیات جدید هزینه و برنامه ریزی کنیم, نمیشه پای کامپیوتر نشست و با خوندن مطالب من و امثال من IMAX یا Dolby Cinema تجربه کرد! میدونم با شرایط اقتصادی حاظر سفر به خارج از کشور بسیار سخت است, اما باید از بعضی از سرگرمی ها و شاید بسیاری از خواسته هاتون در طول سال بزنید, تا آنچه من در این سایت می نویسم خودتون تجربه کنید, (اگر واقعاً عاشق صدا و تصویر هستید) بیش از ده ساله که یادتون دادم آدم هارو برای خودتون در هیچ زمینه ای رفرنس نکنید, و فقط مسیر و خط از من و امثال من بگیرید, و خودتون برید و صدا و تصویر تجربه کنید.
خوش باشید
موارد مرتبط: