Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
JAMO 606
BD6900 SAMSUNG
AMP VSX 519 Pioneer
Monstercable M 1000
LED C 5000 SAMSUNG
نميدونم چجوري شروع كنم ولي راستش اولين تجربه من تو ديدن فيلم اورجينال بود ديسك رو به ارومي تو پلير گذاشتم BD6900 سرعت لود ديسك تا اولين نوشته 30 ثانيه بود که فكر كنم سرعت خوبي محسوب شه فيلم با يه سري كاراي قديمي كه بصورت بلوري عرضه شده تبليغات خودشو آغاز ميكنه و بعد منو فيلم ، صداي فيلم اولين چيزي بود كه منو تحت تاثير گذاشت آره صدا DTS- HD بود همون موقع بود كه احساس كردم با يه فيلم خوش صدا روبرو هستم اوايل فيلم زمان گذشته رو نشون ميده مربوط به سال 1845 ولوم VSX 519 پايونير رو به 4/2 رسوندم صداي جيق اون زن در اول فيلم تو بلندگو سمت چپ منو از جا پروند ، من از تجربه و حس حالي كه با اين فيلم داشتم مينويسم اگر يه وقت خيلي دقيق و رسمي نيست شرمنده ، بگذريم. دويدن لوگان با برادرش توي جنگل و نمايش صورت هر دوشون اينو به من داشت مي رسوند كه فيلم سراسر گرين داره ولي كنترل شده و بجا البته برای قضاوت زود بود ولوم فيلم رو به 4/3 رسوندم سكانسي كه لوگان و هم گرو هاش تو هواپيما هستن وضوح خوبي تو صورت و بازوي بادكنكي داريم و هنگام زدن مشت به لوله اون تانك واقعا انفجار لذيذي بود بلنگوهاي جامو يه تكوني به خودشون دادن يه جورايي احساس كردم انفجار خيلي به من نزديكه قسمت حركت دوربين از بالا به طرف جنگل هم جالبه با اينكه دوربين حركتش سريعه ولي بازم ميشه وضوح رو تو درختا حس كرد يكي از سكانساي مورد علاقه من كشيدن صدای ناخن برادر لوگان روي كاپوت ماشين بود واقعا صداش دلو ميخراشونه كيفيت تصوير هم خيلي عاليه در حدي كه گفتم نكونه پنل رو هم خراش بده البته اينم بگم فيلم رو وقتي با ولوم بالا ميبينين هم حسهاي جديد به بيننده منتقل ميشه هم هيجان و هم قسمتهايي از صدا كه گم بود پيدا ميشه من اين شانس رو داشتم كه فيلم رو با ولوم بالا ببينم. سكانس مبارزه تو شب بين لوگان و برادرش خيلي از لحاظ تصوير خوب كار شده البته صدا هم خوبه ولي پرتاب شدن لوگان به طرف اون كاميون بايد رو صدا بهتر از اينا كار ميشد به هر حال تصوير نسبت به اينكه تو شب بود وضوح خيلي خوبي داشت همراه باگرين لطيف و به جا و كنترل شده، با اينكه تصوير زود جابجا ميشه ولي يكدست و تميزه البته صحنه اي كه لوگان كنار كلبه ايستاده در ارتفاع و صحنه اون ابشار با اينكه تصوير روشنه ولي گرين بصورت پشه اي وجود داره ولي سكانسي كه اون وانت روي اون پل كوچيك رد ميشه شاهد يه تصوير روشن با گرين خيلي كم و كنترل شده هستيم و صحنه شليك گلوله از پشت به اون پيرزنه جالب بود اگر حواست يكم از فيلم پرت بشه ادمو شوکه ميكنه. سکانس مبارزه لوگان پشت کافه از صحنه های مورد علاقه منه بالا رفتن با اون عصا از دیوار و انفجار کل اونجا تیکه تیکه شدن اجسام خیلی جزئیات داره صدا هم عالیه اینم بگم من فیلمو یک دقیقه هم رو دالبی نتونستم تحمل کنم یه جورایی صدا خفه بود و یه گرفتگی تو صدا بود که حس فیلم رو بشدت کم میکرد. سکانس اخر رو اون استخر بلند خیلی زیباست مبارزه جالبی صورت میگیره هر لحظه حس میکردم باید یکی از اون بالا پرت بشه پایین که اخر همینطور هم شد جدا شدن سر اون ادم بیگانه و بریدن دور تا دور استخر صدای خوبی تو سیستم بصورت لحضه ای ایجاد میکنه و در اخر تو منو فیلم قسمتهایی هست که واقعا از دستش ندین تک تک کاراکترها رو نشون میده و هر کی داستانشو میگه و پشت صحنه های فیلم که کیفیتش به نظر من تو بعضی هاش از خود فیلم بیشتره،آخه گاهی با این دستکاری های کارگردانا دیگه از تصویر اولیه چیزی باقی نمیمونه، فیلم رو بهتر از اینا میشد تحلیل کرد ولی بیشتر از این در توان من نبود در اخر جا داره از کابل دوس داشتنی مانستر هم تشکر کرد که واقعا فیلم رو از پلیر با کمال میل به پنل انتقال میداد اینم بدونید صدای سنتر تو این فیلم فعالیتش خیلی بالاست اخه دیالوگها واقعا خوب کار شده با تشکر از بهرنگ جان که این اجازه رو به من و دوستان دادن که خودمون رو یه جورایی محک بزنیم .
یعقوب
امسال هم بهترین مخاطب Hometheater داریم, با این تفاوت که شما بهترین مخاطب انتخاب می کنید:) دوستانی که در بخش مطالب مخاطبین فعالیت می کنند به قضاوت همگان گذاشته می شوند تا ببینیم کی بیشترین رای را خواهد آورد و بهترین مخاطب خواهد شد.
خدمت جناب مظفریان عزیز دوست قدیمی بودم, مدتی بود ایران نبودن, ما وقتی به هم میرسیم اصل صحبت ها مربوط به A/V است. به من گفت بهرنگ هنوز اون وبلاگ داری؟ گفتم تازگی بخش مخاطبین گذاشتم, تعجب کرده بود و میگفت عجب حوصله ای داری! اونجا گفتم گاهی فيدبك های مثبتی از بعضی از دوستان میگیرم که باعث میشه ادامه بدم, من نخواستم با این ادبیات دست پا شکسته در اینترنت معروف بشم! شاید همین باعث شد مخاطب این وبلاگ به قول دوستی صفحه ای ساده مثل گوگل, به من اعتماد کنه و من هم از هیچ کمکی دریغ نکردم... صحبت سال اول نوشتنم در اینجا شد, همراهان قدیمی یادشون هست که داشتیم یک سالن تست سینمایی با مظفریان درست میکردیم؟ کار تا نصب Rockwool های دیوار و سقف پیش رفته بود! اگر یادتون باشه هر هفته عکسهای پیشرفت کار با توضیحات می نوشتم؟ هزینه زیادی هم کردیم, اما ایشون مهاجرت کردند و من تنها ماندم, واقعا نمیشد به تنهایی این پروژه را پیش برد! نشد و الان که فکر میکنم میبینم بهتر که نشد, یادم در زمان خودش بازخورد های جالبی از طرف بعضی افرادی نداشت! یکی از کارهای که قرار بود انجام بدیم تست کامپوننت های دوستان در این سالن بود, که خوب ظاهرا به ذائقه بعضی ها اصلا خوش نیامده بود! بگذریم.
یکی از دوستان سی دی موزیک متن فیلم Underworld Awakening آورده بود پیش من, سبک کار که متال و بعضی از تراک ها هوی متال بود, خلاصه که نمیشه هیچ کدوم تا نصفه گوش کرد! یک دقیقه ای که از تراک اول گوش کردم داشت بیداری سیلین بهش تبریک میگفت با یک مشت چرت و پرت دیگه! واقعا دقیقه ای نمیتونم این سبک موزیک گوش کنم! حالا بماند خود فیلم بخاطر A/V خاصی که داره دوست دارم. ظاهرا قسمت چهارم کار بدی نیست, یک هفته ای صدر جدول فروش آمریکا بود. داشتم تراک های این سی دی جلو میرفتم یکی از تراک ها صدای خواننده ای بود که در فیلم Sucker Punch هم این صدارو شنیده بودم! یکی از تراک ها باس به شدت سنگینی داشت! تا حدی که احساس میکردی سقف داره موج بر میداره! افکتی شبیه به این که میکروفون بگیری جلوی پورت باس و صدای هوای خروجی ضبط کنی با یه لود شدید ترکیب کنی و یه صدای باس وحشناک ازش بسازی! چند بار شروع این تراک روی ولوم بالا تا ۴/۳ تکرار کردم واقعا احساس میکردم کل سالن داره موج بر میداره! جدی میگم موج برداشتن سالن حس میکردم! اما بی شوخی نمیشه این موزیک هارو گوش کرد, آدم روانی میکنه الکی نیست بعضی از این گروه های متال تو کنسرت هاشون موش و خرگوش میریزن تو چرخ گوشت! البته من شنیدم ندیدم!
من اهل کلاس گذاشتن که فقط این سبک موزیک گوش میدم نمیدونم موزیک بلند گوش نمیدم, موزیک پاپ پیف پیف بده! نه اصلا من پاپ گوش میدم, با ولوم بالا هم گوش میدم خیلی هم حال میکنم. البته بگم که روحیه من با موزیک های ملایم بیشتر سازگاره, و ولوم موزیک من به میزانی که بتونم صدای سازهای مختلف نزدیک به واقعیت ساز بشنوم, این خیلی نکته مهمی که اکثر موزیک دوستان بهش توجه نمی کنند و خود را با سیستم و بلندگوهای که دوست ندارم اسم بیارم محدود می کنند! میخوان یک شاخص بدست بیارن اصلی ترین شاخص های موزیک از دست میدن, قبلا گفتم بهترین طراحان بلندگو کسانی هستند که یا ساز میزنند یا موزیک زنده گوش می کنند, کسی که به صدای زنده ساز آشنا نیست نه طراح خوبی و نه علاقه مندی در مسیر درست صداست.
و دوباره Underworld Awakening فیلم با دوربین سه بعدی گرفته شده یعنی از این کانورتی های نیست. جدیدا خیلی عنوان هارو از دو بعدی به سه بعدی کانورت می کنند! که بهش میگن "Fake 3D" تا به امروز هم موفق ترین فیلم دو بعدی که به سه بعدی تبدیل شده Transformers: Dark of the Moon بوده. البته بحث انیمیشن ها جداست, برای نمونه نسخه بلو-ری سه بعدی شیر شاه خیلی فروش کرد.
به دوستانی که نمایشگر های درست حسابی کالیبره شده و سیستم صوتی های فای یا سینمایی دارن, حتما توصیه میکنم " power cord " دستگاه با یک نوع با کیفیت عوض کنند. ما در ایران اصلا برق تمیزی نداریم! اگر تمام مواردی که تا به امروز بهش اشاره کردیم در سیستم خود رعایت کردید؟ توجه داشته باشید که اتصال برق سورس, آمپلی فایر و نمایشگر شما با یک power cord با کیفیت حتما توصیه می کنیم. از کابل برق مهم تر و تاثیر گذارتر یک "voltage stabilization" در سیستم صدا و تصویر شماست که کم اهمیت تر از بحث کابل, آکوستیک, کالیبراسیون, نسخه اورجینال فیلم و دیگر صحبت های که کردیم نیست.
بروم صد پله پایین...با دریا گریه کنم
بروم صد پله تا مروارید...در کنج یک صدف سرد،پروانه وار،بی صدا گریه کنم
وقتی که گریه مرا از سر می گیرد،دریا ساکت می ماند و من بلند بلند ترَک برمی دارم
دریا،چه خوب شد که مرا تر کردی....دریا،چه خوب شد که مرا باور کردی
هزار سال دلم می خواست....بروم صد پله پایین،تنها گریه کنم
این اولین بار نیست که فیلمی رو میبینم که صدای اون خیلی بهتر از تصویرش هست. پیک های لحظه ای با در گیری کانال ساب عالی کار شدند. شدت و وضوح دیالوگ ها حتی در صحنه های شلوغ عالی هستش و مشکلی رو در شنیدن صدا ها نخواهید داشت. دیالوگ ها به کانال سنتر نچسبیده و این نکته برای من خیلی مهم هست. موسیقی فیلم عالی کار شده و اصلا مزاحم فیلم نیست در بعضی از فیلم ها شاهد صدای بیش از حد موسیقی فیلم هستیم که اگر با درگیری کانال های سراند باشه خیلی آزار دهنده است ولی در این فیلم شاهد چنین موضوعی نیستیم . این فیلم پر از صحنه های چرخش 360 درجه صدا هست. اوج صدای فیلم 30 دقیقه پایانی اون هست که صدای اسلحه ها و قدرت آن ها( به راحتی می توان از روی صدای اسلحه پی به قدرت اون برد)، صدای غرش موتور ماشین، تصادف ها، برخورد گلوله ها با اشیاء همگی به خوبی کار شده اند و دارای کیفیت و قدرت تفکیک عالی هستند. فقط موضوعی که گاهی کمی آزار دهنده هست سوکوت کانال های سراند در بعضی از صحنه ها هستش وگرنه صدای فیلم خیلی عالی کار شده و مشکلی ندارد
حامد محترمی
احتمالاً اكثر مخاطبان اين بلاگ فيلم Saving Private Ryan رو كه ساخته استيون اسپيلبرگ هست رو ديدند و از اون لذت بردند، از طبيعي بودن صحنه ها و بازي بازيگران معروفي مثل Tom Hanks و همه چيزهاي خوب ديگه در مورد اين فيلم كه در موردشون قبلاً زياد صحبت شده.
حالا من ميخوام در مورد يكي از بهترين Mini-Series هاي ساخته شده براي تلويزيون در جهان صحبت كنم. سريال Band Of Brothers كه محصول سال 2001 هست و با تهيه كنندگي Tom Hanksو Steven Spielberg ساخته شده و از شبكه HBO پخش شده و بعداً روي ديسكهاي DVD در سال 2003 و Blu-Ray در سال 2008 منتشر شده. اين سريال 10 قسمتي داستان گروهاني از سربازان آمريكايي رو در جنگ جهاني دوم در اروپا نشون ميده بنام Easy Company كه از نيروهاي هوابرد آمريكا هستند كه در اروپا به ماموريت ميرند و بقيه اش رو ديگه بايد ديد! واقعاً بايد ديد!
دوستاني كه فيلم Saving Private Ryan رو ديدند و از واقعي بودن صحنه هاي جنگ لذت بردند، اين رو در نظر بگيرند كه اين سريال با همون كيفيت از لحاظ واقعي بودن صحنه هاي جنگ در 10 قسمت كه نزديك به 11 ساعت ميشه هر بيننده اي رو پاي تلويزيون ميخكوب ميكنه. تمركز داستان بيشتر بر روي شخصي هست بنام سرگرد ريچارد وينترز (با بازي زيباي Damian Lewis كه اخيراً هم در سريال Homeland نقش اصلي رو ايفا ميكنه) اما در طول 10 قسمت شخصيتهاي بسيار زيادي وارد داستان مي شن و بيننده هم بخشي از داستان اونها رو تجربه ميكنه. من بار اول كه در مورد اين سريال توي سايت IMDB اطلاعات كسب كردم و با امتياز خيره كننده 9.6 از 10 اون مواجه شدم و متوجه شدم اين مجموعه توسط تام هنكس و استيون اسپيلبرگ تهيه شده و از كانال HBO پخش شده،فهميدم كه با چي طرف هستم و با تجربه اي كه از ديدن نجات سرباز رايان داشتم تصميم گرفتم كه هر طور شده اين سريال رو با كيفيتي زير HD نبينم و خوشبختانه حدود دو سال پيش در يك اتفاق غير منتظره تونستم ديسكهاي Blu-Ray اين سريال رو تهيه كنم و براي اولين بار اين مجموعه فوق العاده رو با كيفيتي كه بايد، تماشا كنم. در ضمن اين رو هم بايد بگم كه اين سريال تقريباً هر جايزه اي رو كه فكرش رو بكنيد گرفته، از جايزه هاي معروفي مثل Emmy و Golden Globe گرفته تا جايزه هاي ناشناخته اي كه شايد خيلي ها اصلاً اسمشون رو هم نشنيده باشند.
پك بلو-ري يك مجموعه 6 ديسكي هست كه در اواخر سال 2008 منتشر شده و بصورت يك پك فلزي زيبا طراحي شده كه عكس هاش رو مي بينيد.
حالا بريم سراغ هر ديسك و محتويات اون.
پنج ديسك اول هر كدوم شامل دو قسمت هستند كه هر قسمت شامل Commentary بصورت Picture in Picture هم هست و شامل اطلاعات مربوط به اون عمليات خاص ميشه و اگر وقت تماشا كردن اون قسمت رو با Commentary داشته باشيد اطلاعات بسيار خوبي رو دريافت خواهيد كرد.
از نظر تصوير واقعاً كيفيت بسيار عالي هست، مثل تصوير فيلم Saving Private Ryan داراي Grain هست كه يك جورايي در صحنه هاي جنگ به جذابيت و واقعي بودن تصاوير اضافه ميكنه. از نظر رنگ و روشنايي تصوير هم فيلم شباهت هاي زيادي به فضاي اون فيلم داره. اكثر فضاها از رنگهاي سرد تشكيل شدن و زياد فضاهاي رنگي و سرسبز نيست، البته نه اينكه اصلاً نباشه، صحنه هاي مختلفي در لوكيشنهاي روستايي، جنگل و دشت هم در فيلم وجود دارند. در قسمت هاي مختلف و در صحنه هاي نبرد صحنه هاي انفجار زيادي وجود دارند كه هر كدوم در نوع خود بسيار چشمگير ساخته شدن و در صحنه هاي مختلفي واقعاً بيننده پاي تلويزيون ميخكوب ميشه.
از لحاظ صدا هم صداي DTS 5.1 در سيستم سينماي خانگي واقعاً كولاك ميكنه و واقعاً حس مي كنيد وسط ميدان جنگ هستيد! صداهاي محيط اطراف به خوبي از طريق كانالهاي مختلف صدا پخش ميشن و در صحنه هاي مربوط به درگيري ها واقعاً ميشه جهت تير اندازي رو تشخيص داد يا مثلاً فاصله اي كه تيرها دارن از اونجا شليك ميشن رو ميشه يه جورايي تخمين زد. مثلاً توي يك صحنه كه بصورت صحنه آهسته تيراندازي يك سرباز رو نشون ميده و پرت شدن پوكه ها رو از توي اسلحه توي تصوير مي بينيم، آخرين تير كه شليك ميشه و پوكه توي هوا در حال چرخش هست، پخش شدن صدا از كانالهاي جلو و رفتن صدا به كانال عقب رو به وضوح ميشه تشخيص داد كه واقعاً حس خوبي رو به شخص بيننده القا مي كنه، بار اول كه من اين صحنه رو ديدم واقعاً موهاي روي دستم همه سيخ شدند! مثل اين ميمونه كه دقيقاً كنار اون سرباز ايستاديد!
از لحاظ جلوه هاي ويژه، صحنه هاي جنگ واقعاً تكان دهنده هستند و صحنه قطع شدن اعضاي بدن سرباز ها توي فيلم كم نيست به همين دليل از لحاظ Rating اين سريال MA هست، يعني Mature و فقط براي بزرگسالان، البته اون هم نه هر بزرگسالي! ممكنه بعضي ها با ديدن اين صحنه ها حالشون بد بشه، چون واقعاً زيادي طبيعي به نظر ميرسند.
از پنج ديسك اصلي كه بگذريم به ديسك ششم مي رسيم كه شامل چند قطعه مختلف هست، يك مستند يك ساعت و بيست دقيقه اي كه خودش به اندازه يك فيلم سينمايي هست و با كيفيت HD شما رو با پس زمينه داستان آشنا ميكنه و همچنين با برخي از افرادي كه واقعاً در Easy Company خدمت كردند و هنوز زنده هستند (البته بهتره بگم بودند، در زمان ساخت اين مجموعه) مصاحبه هايي انجام شده كه بسيار جالب هستند، همچنين سه قطعه ديگه ويدئويي هم هست كه جمعاً حدود يك و نيم ساعت ديگه ميشن كه البته SD هستند و مربوط به پشت صحنه ها و برخي چيز هاي ديگه ميشند.
در آخر به جرات ميتونم بگم كه ديدن اين سري روي بلو-ري يكي از بهترين تجربيات من در ديدن فيلم بوده و واقعاً نمي تونم توصيف كنم كه چقدر از ديدن اين سري 10 قسمتي لذت بدم.
اگر علاقه مند به فيلمهاي جنگي و خصوصاً فيلمهاي جنگ جهاني هستيد حتماً سعي كنيد اين سريال رو ببينيد. البته بهتره بگم اگر علاقه مند به فيلم هستيد اين سريال رو ببينيد.
من صحبتم رو کلی شروع میکنم و ممکنه یه خورده از صدا و یه خورده از تصویری که دیدم بگم
از نظر سرعت لود دیسک شک نکنید که پلی استیشن ۳ دقیقاْ سرعتش ۲ برابر سرعت اجرای دستگاه دنون رو داشت. بعد از لود رفتم سراغ صحنه ای که همیشه دیوونشم و فیلم رو از جایی انتخاب کردم که تو تصویر بالا مشاهده میکنیدحدوداْ دقیقه 4:20 به بعد فیلم میشه OMAHA BEACH
تصویریکدستسرد و آبی همراه با حس دریازدگی :) کل تصویر پوشیده شده از نویزی که حال و هوای فیلم رو میبره تو صحنه های قدیمی و جنگ جهانی صحنه آبی و سرد و سادهوبیرنگیکهانگاردمدمهایصبح زود رو میزنه و موج دریا ی آتلانتیک که هنوز آبی رنگه و به خون آلوده نشده با کف سفیدش از روی موانع میگزره و در اینجا اولین مشکل پی اس ۳ خودش رو نشون میده . انگار یه لحظه فریم ها جا میمونند . دقیقاْ طوری که انگار با گوشی موبایل ۲۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری میکردیم یه خورده رنگها سر جای خودشون نیستند نمیدونم چطوری بگم رنگ ها بخوبی نمایش داده نمیشن با دقت کم مثل نقاشی با آبرنگ نه با مداد رنگی. یه هاله ای که انگاری فیلم رو کدر کرده و دقت و دیتیل تصویر رو بعضی موارد به شدت پایین میاره!
تو سکانسه بعدی صحنه لرزش دست کاپیتان میلر(تام هنکس) رو نشون میده که از ترس نمیتونه درب قمقمه آب رو باز کنه باید بگم تو همین چند ثانیه اول که توی پی اس ۳ دیدم مهمترین فاکتوری که اثر منفی میگذاشت صدا روی این صحنه ها بود. چون خیلی وقتها صداها و موزیکهایی که روی فیلم میاد فیلم رو میتونه از زمین به آسمون بکشونه صدای بم و گرفته ای حاکم بر کل صحنه بود. در اینجا نویز تصویر به وضوح تو پلاسمای کورو دیده میشه از یه طرف همیشه دون دون های خوده پلاسما:) و از طرفی تصویری که خواستن فیلم رو میل به تصویر جنگ جهانی دوم بکشونن و کابل و پلیر و همه اینا روی هم دخیل بودند کلاْ تصویر سرباز ریان جوری رستوریت شده تو بلوری که مرکز صحنه رو شما تو بعضی سکانسها پر نور تر از حاشیه ها میبینید. در مرکز پر تب و تابتر و در گوشه ها یه خورده میل به تاریکی میزنه. کجا بودم ؟ صحنه دریا زدگی سربازا و بعد از اون پیاده شدن از قایق و درب قایق باز میشه و صدای برخورد تیر به تن سربازهایی که دارن پیاده میشن خیلی منو راضی نکرد خیلی صدای گرفته و بم و بدون دیتیل فقط از مرکز و ۲ تا کانالهای جلو حس میشد ساب هم انگار کلاْ خاموشه.
صحنه ای که سربازها دارن پیاده میشن از قایقها ۳-۴ بار دوربین به زیر آب میره و میاد بالا دقیقاْ نفس آدمی حبس میشه اصلاْ به دلم نشست همه صدا از کاناله سنتر میومد بیرون با یه گرفتگی بم و بدون دیتیل تو پی اس تمام قدرتش روی کاناهای فرونت و سنتره. خصوصا سنتر. صدای گرفته و خیلی کم دیتیلی تو کل فیلم حاکم بود! بیشتر ازین نمیشه ازش توقع داشت هاله ای که روی تصویر فیلم پوشیده شده رو تو پی اس ۳ میشه راحت حس کرد و تو بعضی از صحنه هایی که دوربین با سرعت بیشتری در حرکته فریم ها یه کوچولو جا میمونند.
برم سراغ دنون
اجرای دیسک حدوداْ تا ۱دقیقه طول کشید ولی در پی اس حدوداْ ۳۰ ثانیه, اولین چیزی که منو جذب کرد صدا بود . یکباره صدا ازین رو به اون رو شد. تو صحنه اول موج دریا با دقت از کانالهای فرونت چپ بعد سنتر و بعد کانال راست و بعد سوراندها به سرعت میچرخید و به موانع برخورد میکرد.حتی کانالهای سوراند در اینجا یه خودی نشون دادن دقت و وضوح تصویر تو کل صحنه بالا رفت حتی کف های سفید آب این دفعه بهم خورده نبودند و با دقت بیشتری دیده میشد. صحنه سرد و آبی رنگ اولین سکانس با موج سرد سنگین دریا حال و هوای فیلم رو به شدت تغییر میداد تو دنون صدای گرفته و تصویره بی دقت یکباره تبدیل به صدایی با قدرت و دیتیل زیبا و تصویری دقیق شد. نویزهای تصویر خیلی کنترل شده سر جای خودشون نشستن اینبار وقتی درب قایق باز شد و سربازها خواستن پیاده بشن صدای تیرها از کانال چپ و سوراندها و بعد کاناله راست به سرعت در حرکت بودند ساب هم یه تکونی به خودش داد ایندفعه و حس میکردم اونجام. تو سکانسی که ۳-۴ بار دوربین داخل آب میره و سربازها دارن یکی یکی تیر میخورند و غرق میشن در اینجا دنون یه سر و گردن بالاتر خودش رو نشون میده. نفس تو سینه آدم حبس میشه.
واقعاْ دم اسپیلبرگ گرم. بیخود نیست صدای این فیلم جایزه گرفته
دیگه شاهد اون هاله ای که کدر میکرد تصویر رو نبودم اینبار تو دنون شاهد فریم فریم شدن لحظه ای در حد میلی ثانیه که انگار هرتز تلویزیون خیلی پایین باشه رو ندیدم سرعت موج و همه چی بصورت سریع و بدون مشکل پیش میرفت. همه اینایی که گفتم به طول کشیدن اجرای بلوری دیسک تو دنون میارزید.
با تشکر از بهرنگ عزیز و همه دوستان ببخشید اگه خیلی ضعیف بود.
Player: Denon BD-2010 Region (B) & Ps3 Region B PAL
Movie : Bluray DISC Saving Private Ryan Europe Edition
Amplifier : Yamaha Rx-V1900
Speakers 5.1 Floorstand : 2xFocal Chorus 716v
Center : 1xFocal CC700v
Surround : 2xChorus Focal 705v
Sub : 1xFocal SW700v
Cable:2xHDMI vandenHul Flat series
TV:PlasmaPioneerLX-5090Kuro
Farhad
Transformers: Revenge of the Fallen
اولین چیزی که برام جالب بود منو فیلم بود همه چیز در دسترس بود ترکیبی از رنگ های قرمز زرشکی و خاکستری... فیلم رو پلی کردم لوگوی پارامونت رو تا حالا اینطوری ندیده بودم ستاره های دوره لوگو از دور نزدیک میشدن یه چرخش عالی از صدا رو احساس کردم از چب به سنتر و سراند و سپس راست. صدای راوی در صحنه اول فوق العاده محکم بود و تداخلی با صدای روبات ها نداشت جزییات روبات ها و صخره ها برای من که اولین بار این فیلم رو با این صدا و کیفیت می دیدم باور نکردنی بود. می رسیم به صحنه انفجار تو شانگهای اینجاست که ارزش کانال فرکانس پایین رو درک کردم تکسچر عالی تو این صحنه همه چیز واضح بود نوشته ای روی روبات ها و ماشین ها و لباس ها کاملا خوانا بود. تبدیل شدن ماشین جی ام سی به ایرون هاید که محشر بود تک تک اجزا ماشین شروع کردن به هم پیوستن صدا عالی. اینجاست که صحنه مورد علاقه من شروع میشه اوپتیموس پریام روی پل به روبات بزرگ شلیک میکنه خراب شدن پل و صدای زیباشو کاملا احساس کردم انگار خودم اونجام و ناظر این صحنه هستم. نمای های شهر بسیار عالی بود دورترین ساختمون ها هم دیده میشدن.رنگ های فیلم برام خیلی زنده بودن جرییات صورت ها رو می تونستم احساس کنم صدا بازیگران تو صحنه ی درگیری در خونه به راحتی شنیده میشد یه جورایی جنس لباس هم قابل تشخیص بود. سایه های آب فواره روی سنگ زیرش افتاده بود صدای فواره هم میومد :-)یه صحنه از فیلم هست که دسیپتکون ها قصد دارن آل سپارک رو بدزدن جنس فلزی و صدای فلز گوی ها کاملا قابل درک بود با اینکه صحنه روشنایی نداشت همه چیز واضح بود صدای بریده شدن شیشه و انعکاس نور عالی. صدای کل ماشین های فیلم عالی کار شده غرش کامرو زرد رنگ از همه بهتر. می رسیم به مگاتورون دوست داشتنی اینجا محیط زیر آب تو اون عمق رو احساس نکردم صدا ها هم انگار تو فضای آزاد بود ! ولی صدای پای مگاتورون عالی بود . صحنه فرار تو کتابخانه جزییات کاملی داشت برخور گلوله با کتاب ها و میز ها خیلی خوب بود. صدای حمله ربات زن به ماشین واقعا خوب بود کاملا صدای برخورد آهن با شیشه احساس میشد درخشندگی خوبی داشت ربات زن. بلند کردن ماشین توسط هلیکوپتر و صدا هلیکوپتر محشر بود. می رسیم به کارخونه یه صحنه عالی اسو میشن اینجا دیدم خیلی زیبا بود صدای گلوله و برخوردشون با روبات های یا با اشیای درون کارخونه برام جالب بود. درگیری تو جنگل به نظرم اوج فیلم هستش کف جنگل به خوبی دیده میشه سنگینی ربات ها روی خاک جنگل رو احساس میکردم برخوردشون با درخت ها بی نظیر بود. نابود شدن ناو جنگی برام جالب بود چون ادم های روی عرشه دیده میشدن. سکانس هایی که تو مصر هستن عالی هستن جنس سنگ روی دیوار قابی تشخیص نور تابیده شده به اون ها زیبا بود. فرار سم از دست ربات ها داخل بیابون با صدا انفجار های دور و نزدیک داشت دیوونم می کرد. صدای هواپیما ها عالی . فقط مشکلم با درگیری آخر بود نه از لحاظ صدا و تصویر اتنظار داشتم طولانی تر و جداب تر باشه احتمالا وقت و بودجشون تموم شده بوده.
این اولین تجربه من از دیدن فیلم اورجینال بود شرمنده که بد نوشتم.
ديگر تحليل ها در ادامه مطلب...
Incredible Hulk
تصویر
فیلم هالک دارای رنگ و لعاب خوبیه غیر از صحنه های پایانی فیلم تنوع رنگ ها عالیه می تونین بشینین و از بازی رنگ ها و نور لذت ببرین. نور و کنتراست به خوبی کار شده. در ابتدای فیلم شات های فوق العاده زیبایی رو شاهد هستیم از شهری در برزیل جزییات صحنه ها خیلی خوب کار شده بازتاب نور در بعضی از پنجره ها دیده می شود. تنوع رنگ ها تو ای صحنه ها جالب بود یه جورایی انگار خود آدم داره از نزدیک این صحنه ها نگاه می کنه نور و کنتراست عالی بود! جزییات به حدی خوبه که چمن هایی که از زمین هم در اومدن به خوبی دیده می شوند و رنگ سبزشون قابله تشخیص هستش.همونطور که اشاره کردم رنگ ها بی نظیر هستن این رنگ ها شامل ساختمان ها و لباس ها نیز می باشد. رنگ پوست ادوارد نورتن و عرق هایی روی پوستش دارای جزییات خوبی بود و به خوبی گرما رو منتقل می کرد. صحنه هایی که از کارخانه گرفته شده پر از جزییات رنگ سبز مایعات درون شیشه و انعکاس نور درون آنها فوق العاده زیبا بود. جزییات ماشین آلات خیلی خوب کار شده بود
در سکانسی که سرباز ها قصد دستگیری ادوارد نورتن را در برزیل دارند انفجار در ورودی خیلی زیبا بود تکه های خورد شده در ورودی قابل رویت بودند. صحنه ی تعقیب و گریز با اینکه نور کمی داشت ولی دارای جزییات خوبی بود رنگ قرمز لباس ادوارد عالی بود. عرق های روی صورت تیم راث به خوبی کار شده بود در گیری در کارخانه خیلی خوب کار شده بود اشیا به خوبی دیده میشدن کلا صحنه های کارخانه عالی بودن انفجار ها خیلی طبیعی بودن خوده هالک که محشر بود هیچ حس مصنوعی بودن رو القاء نمی کرد
سکانس هایی که از فضای باز دانشگاه و درگیری هاک بود خیلی جالب بود سبزی چمن ها جزییات ماشین ها و از همه مهمتر خود هالک و جزییات اون که به خوبی کار شده بود. خرد شدن و انفجار ها خیلی خوب بودن اجزای جدا شده ماشین ها به خوبی دیده میشد اسلحه صوتی که برای دستگیری هالک استفاده شدن عالی بودن امواج اسلحه ها رو می شد دید سقوط هپلی کوپتر در این سکناس دارای جزییات باور نکردنی بود شعله های اتش به خوبی کار شده بودند. جزییات صخره ها ،آب و گیاهان بعد از نجات دادن لیو تیلور توسط هلاک درون غار باور نکردنی بود
سکانسی هست که هالک رو می خوان درمان کنند و انتی دوت رو وارد بدنش می کنن به خوبی کار شده بود رگ های هالک دیده میشدن جزییات وسایل ازمایشگاهی خیلی خوب بود میشد اعداد ارقام رو دید. تبدیل شدن تیم راث به غول عالی بود مایع روی بدنش و خیسی اون می شد دید و احساس کرد یه جورایی انگار داشت پوست می انداخت
درگیر های پایان فیلم فوق العاده بود در این صحنه شاهد انفجارهای زیبا، انهدام ماشین ها درگیری های هالک با تیم راث تبدیل شده هستیم تمام این صحنه دارای جزییات خوبی هستن . با اینکه کل صحنه های پایانی در شب هست و نور کم ولی نویز ندارن که این خیلی جالب بود سقوط هلی کوپتر و خرد شدن پره های اون عالی بود
برای اولین بار صحنه درگیری آخر فیلم برام قابل قبول بود چه از نظر زمان چه از نظر کیفیت
صدا
موسیقی فیلم انرژی خوبی رو به ادم منتقل می کرد کانال های سراند به خوبی درگیر میشدن. با اینکه حجم موسیقی فیلم باور نکردنی بود دیالوگ های فیلم به خوبی شنیده میشد و اصلا به کانل مرکز چسبیده نبودن. صدای نعرهای هالک به خوبی کار شده بود بزرگی، قدرت و خشم هالک رو به خوبی منتقل می کرد نعرهای هالک واقعا ترسناک بود. صداهای درون کارخانه جرییات خوبی داشت. صدای داخل کابین هواپیما بخوبی فضا را به آدم منتقل می کرد.
صدای انفجارهای در کل فیلم دارای حجم عالی، ایفکت های لحظه ای خوب بود و درگیری ساب به خوبی احساس میشد.در سکانسی که سرباز ها قصد دستگیری ادوارد نورتن را در برزیل دارند صدای انفجار در ورودی خیلی زیبا بود صدای تکه های خورد شده در ورودی بسیار عالی بود. صدا اسلحه ها به خوبی کار شده بود مخصوصا اسلحه هایی که حاوی ماده بیهوش کننده بودن. صدای برخورد گلوله ها با اشیاء انفجار نارجک ها به خوبی دارای جزییات بود و قدرت اسلحه ها قابل تشخیص بود. صداهای آبشار و باران در طبیعت خیلی عالی بود خودتون رو درون جنگل احساس می کردید . اسلحه های صوتی که برای دستگیری هالک استفاده شدن فوق العاده بودن حجم و قدرت اونا به خوبی به ادم منتقل میشد. صداهای هلیکوپترهای فیلم فوق العاده بود حرکت و جهت هلی کوپتر ها به خوبی قابل تشخیص بود
صدای ماشین گان نصب بر روی هلیکوپتر فوق العاده بود برخورد گلوله های اون با اشیاء و جهت گلوله ها به خوبی کار شده بود و از قدرت خوبی برخوردار بود صدای پرتاب شدن اشیا توسط هالک به گونه ای بود که در بعضی از صحنه ها جا خالی می دادید
صدای پای هالک به خوبی وزن حجم اون رو نشان میداد. سکانس برخورد هالک با تیم راث تبدیل شده به خوبی کار شده بود موج ایجاد شده از برخورد اونها آدم رو به لرزه وا میداشت مشت ها و ضربه هایی که به هم میزدن یه خوبی نشان دهنده قدرت و شدت ضربه ها بود
هنگامی که هالک برای درگیری از ماشین پلیس استفاده می کند صدای جدا شدن اجزای ماشین برخورد اون با پوست و گوشت موجود خیلی خوب کار شده بود
حجم و جزییات صدا در این فیلم خیلی خوب کار شده از صدای پاره شدن لباس هالک و نعره های اون و انفجار هلی کوپتر در صحنه پایانی همگی دارای حجم و جزییات خوبی هستند .
Sherlock Holmes
تصویر
تم اصلی حاکم بر فیلم سیاه و خاکستری هست از رنگهای تند و شاد خبری نیست این نکته نه تنها بد نیست بلکه به داستان فیلم که داستانی کارگاهی است کمک شایانی می کند. این محیط خاکستری همچنین باعث شده انفجار ها و شعله های جلوه بهتری داشته باشند به گونه ای که احساس می کنید شعله ها از تلوزیون به سمت بیرون حرکت می کنند( انگار رنگ نارجی رو بولد کردن). سکانس اولیه فیلم جزییات باور نکردنی از سنگفرش خیابان داره البته با امضای کمپانی وارنر. جزییات در کل صحنه های فیلم عالی نکته قابل ذکر صحنه های آهسته فیلمه که به خوبی کار شده و لذت تصویر رو دو چندان کرده. بافت لباس و جزییات ساختمان ها، اشیاء پرتاب شده حاصل از انفجار همگی عالی هستند( تکه های حاصل از انفجار به خوبی دیده می شدند). اندازه تصویر به گونه ای است که از بلک بار خبری نیست . تصاویر فیلم به خوبی در اختیار زمان و مکان فیلمه به خوبی انگلیس اون دوره رو نشان می دهد.
بیت ریت اختصاص داده شده به صحنه های مختلف فیلم در تمامی صحنه قابل قبوله. عمق سیاهی عالی کلوز آپ های فیلم دارای جزییات خوبی هستش سکانس ها ی فیلم اکثرا در نور کم یا شب ولی باز دارای جزییات خوبی هستند نویزی دیده نمی شد البته شاهد گرین خوشفرمی در فیلم هستیم که باز به قدیمی جلوه دادن محیط فیلم کمک می کند
صدا
ترک دی تی اس این فیلم غوغا می کنه. در ابتدای فیلم صدای 360 درجه رو شاهد هستیم که با موسیقی عالی هانس زیمر همراه میشه صدای حرکت گاری بر روی سنگ فرش عالی بود درگیری کانال های سراند به خوبی احساس میشد. در کل سکانس های فیلم دیالوگ ها به خوبی شنیده می شوند و دارای قدرت خوبی هستند. در صحنه های آهسته فیلم پیک های لحظه ای شاهکار هستند پیک لحظه ای و سکوت بعد از اون عالی بود. کانال ساب در این صحنه ها بیداد می کرد صدای ضربه ها ، شعله های آتش، انفجار، همگی دارای جزییات خوب ، تاثیر گذاری و تفکیک فوق العاده ای هستند. صدای غرق شدن کشتی و پرتاب شدن اشیاء به حدی عالی بود که حرکت اشیاء رو از کنار خود احساس می کردید. صحنه دیالوگ لرد بلک وود در گشتارگاه بسیار عالی بود کانال های سراند به خوبی فعال می شدند و ترسی باور نکردنی وجود شما رو فرا می گرفت. صدای اسلحه ای که شرلوک با اون تمرین می کرد لرزه به اندام آدم می انداخت. موسیقی فیلم خیلی به ضرب اهنگ فیلم کمک کرده و شدت اون به حدی نیست که آزار دهنده باشه
District 9
تصویر
سکانس های اولیه فیلم شاید دارای جزییات خوبی نباشه ولی به خوبی حسه مستند بودن رو به ادم منتقل میکند البته پلیور ویکس دارای جزییات فوق العاه خوبی هست به خوبی میشه بافت لباس رو دید و احساس کرد. دفتر کار ویکس به خوبی کار شده. ناحیه 9 از اون دسته فیلم هایی هست که باید به کارگردان وقت داد تا فیلم شروع بشه . جزییات ناحیه 9 ، خرابه ها، آشغالهای معلق و ریخته شده بر روی زمین همگی به خوبی کار شده اند. کنتراست این فیلم خیلی عالی بود یه جورایی سفیدش واقعا سفید بود سیاهش واقعا سیاه. رنگ ها به صورت خیلی طبیعی کار شده نه خیلی اغراق شده در اونها نه خیلی سرد هستند همه رنگه به خوبی کار شده. بودند. جزییات ماشین ها اسلحه های فیلم عالی ونوشته های اونها به خوبی دیده می.شد. فیلم زیاد تصاویر تاریک نداره ولی در همون چند صحنه هیچ نویزی دیده نمیشه. جزییات صورت ویکس و رنگ صورت اون عالی بود این جزییات تا حدی بود که عرق روی صورت اون به خوبی دیده می شد . بافت لباس ها، پران ها به خوبی کار شده بود. خیلی از صحنه های فیلم سی جی هستش ولی هیچ کدوم حس مصنوعی بودن رو به ادم منتقل نمی کرد. وقتی صحبت از جزییات می شود نمی شود برخورد گلوله ها و دود حاصل از اون اشاره نکرد. جزییات سفینه مادر اسلحه ها همگی با دقت کار شده اند. تصاویر این فیلم به طور کلی فوق العاده است می تونید بشنید و تو دنیایی که براتون درست کردن غرق شید
صد ا
در ابتدای فیلم شاهد سکانسهای دیالوگ محور هستیم کلیه دیالوگ ها شفاف و از قدرت خوبی برخوردار هستند. صدا های پس زمینه به خوبی شنیده می شود و اصلا ازار دهنده نیستد. موسیقی فیلم به خوبی کار شده و به خوبی حس ترس و اضطراب ویکس رو متقل می کند. صدای اسلحه ها برخور گلوله ها با اشیا و انسان ها عالی بود از همه یهتر صدای اسلحه الکتریکی بود که استفاده می شد قدرت و سرعت این اسلحه و الکتریکی بودن اون به خوبی احساس میشد صدای اسلحه الکتریکی در یک لحضه به وجود می امد و ناپدید می شد که خیلی عالی بود. در بعضی از صحنه ها سکوت حکم فرماست و ناگهان صدای انفجار ایجاد می شود که خیلی عالیه این صحنه ها پیک لحظه ای خوبی داره
صدای انفجارها دارای حجم خوبی بود اینجاست که وجود ساب ووفر رو احساس می کنید . در صحنه های انفجار پرت شدن تکه های حاصل از انفجار رو به خوبی می تونید احساس کنید. در صحنه های درگیری اخر فیلم صدای ربات و اسلحه ای مختلف اون به خوبی کار شده است تفاوت قدرت و نوع اسلحه ها به خوبی قابل تشخیص است. حرکت گلوله رو به خوبی می توان دنبال کرد. صداهای کانال سراند در هنگام درگیری ها بسيار تاثیر گذار بود. اوج صدای فیلم حرکت سفینه مادر است این صحنه به راحتی می تونه لرزه به اندام ادم بیاندازد. در صحنه های درگیری با اینکه صحنه ها خیلی شلوغ هستند صدای دیالوگ ها به خوبی شنیده و شفافیت دارند . صدای فیلم مانند تصویر اون عالی کار شده و می تواند به غرق شدن شما در فیلم کمک کند
Book Of Eli
تصویر
کلا یه تم سیاه خاکستری بر کل فیلم حاکم است در این فیلم شاهد رنگ های تند و شاد نیستیم فقط سیاه و خاکستری البته این تم در آخر فیلم تغییر می کند. عمق تاریکی و کنتراست به خوبی کار شده .تصویر هایی که در ابتدای فیلم هنگامی که الی قصد شکار گربه را دارد بسیار عالی است نور روی ماسک حرکت تیر و برخور آن با خاکستر های معلق در هوا چشمگیر است. شما در این فیلم به خوبی می توانید جزییات را در ذرات معلق در هوا ، سوختگی های روی ماشین، شن های کف آسفالت، پل های خراب شده ساختمانهای ویران مشاهده کنید. این جرییات به حدی بالاست که حتی کرک های روی لباس الی قابل مشاهده است. بازی نور اتش بر روی صورن الی نیز بسیار خوب کار شده. زخیم بودن ابرها و نرسیدن نور به زمین باعث شده نور زیادی در کل فیلم نباشد. حرکت ابرها و شات هایی باز که همواره الی در آنها حضور دارد دارای جزییات باور نکردنی هستند. اگر شاهد حرکت الی در روز بوده باشید می توانید به راحتی گرما رو احساس کنید. اولین رنگ فیلم که سبز است هنگامی است که الی نزدیک به اقیانوس می شود. تیرگی فیلم در اواخر فیلم کمتر شده و تابش نور خورشید به صورت زرد رنگ می باشد که نشان دهنده این مطلب است که الی به هدف خود رسیده است. حرکت قایق در آب و موج های ایجاد شده در آن به خوبی و بدون هیچ نویزی کار شده فقط یه نکته که باعث آزارم شد این بود که تصاویر ساختمان ها هنگامی که در قایق هسنتد خیلی مصنوعی بود. کلا جزییات فیلم به خوبی کار شده این جزییات به راحتی در روی پل خراب شده قابل مشاهده هستد مثله زنگ خوردگی پل ها و ماشین های خراب، کشتی غرق شده در ساحل. صحنه های درگیری فیلم بسار خوب کار شده حرکت دوربین در این صحنه ها عالی است
صدا
اولین نکته اینکه به نظر من صدای این فیلم بهتر از تصاویر اون کار شده. انتظار نداشته باشید کانال های سراند به طور مداوم در مدار باشند ولی هنگامی که در صحنه های درگیری در مدار قرار می گیرند شما به راحتی می توانید گلوله ها را دنبال کنید. برخورد تیر با خاکستر معلق را احساس کنید
صدای دیالوگ ها به خوبی کار شده و هیج مشکلی در شنیدن صدای های گفتگو ها نخواهید داشت. جزییات صدا در صحنه ای درگیری فوق العاده می باشد صدای اره برقی و برخورد آن با شمشیر، حرکت گلوله آرپی جی، صدای تفنگ ها در فضای باز و کمونه کردن گلوله خیلی خوب و با دقت کار شده است. حرکت صدای تیر از کمان رو به خوبی می توانید از کانال سراند به جلو دنبال کنید. صدای ماشین گان و برخورد گلوله ای اون با ساختمان و ماندن صدای اون بعد از اتمام شلیک فوق العاده بود. موسیقی فیلم به خوبی کار شده بیس دوست داشتنی داشت. صدا ها در صحنه درگیری به حدی خوب کار شده که شما سختی پوسته نارنجک و برخورد اون را با زمین را احاسس می کنید. انفجار ماشین و کشیده شدن اون روی زمین محشر بود. صدای شمشیر الی و برخورد اون با آدم ها و قطع شدن سر ها به خوبی کار شده..
حامد محترمی
خبر خوب برای مخاطبین Home Theater از این پس شما مخاطب عزیز این وبلاگ این امکان دارید که مطالب خود که مرتبط با سیستم های صدا و تصویر هست به اسم خود با دیگر دوستان به اشتراک بزارید.
اگر به منوی سمت چپ توجه کنید, تیم نویسندگان که بنده و جناب تقوی هستیم اضافه شده است. همچنین در بخش دسته بندی ها "مطالب مخاطبین" نیز اضافه شده. تمام مطالب ارسالی شما بطور مجزا در قالب یک پست اختصاصی در صفحه اصلی نمایش داده خواهد شد, تمام مطالب اعم از تحلیل فیلم و سیستم های صوتی و تصویری زیر مجموعه مطالب مخاطبین قرار خواهد گرفت.
نکته:
۱- هیچ محدودیتی در موضوع مطالب وجود ندارد.
۲- شما می توانید از تجربه تست یک نمایشگر تا سیستم صوتی و تصویر خود مطلب بنویسید.
۳- مطالب ارسالی کپی برداری از وب های فارسی نباشد.
۴- تحلیل فیلم فقط از روی نسخه اورجینال باشد.
فکر نمیکنم با این کار چیزی از اعتبار این وبلاگ کم شود؟ هدف من از روز اول بالا بردن کلاس دیداری و شنیداری شما عزیزان بوده و هست. من فکر میکنم این تجربه جدید باعث شود طیف گسترده تری از علاقمندان به صدا و تصویر بتوانند از مطالب این وبلاگ استفاده کنند؟
برای دوستانی که دنبال پکیج سینمایی هستند, DHT-1312XP دنن پیشنهاد میکنم. صداشو نشنیدم! و هیچ نظری در مورد کیفیت این مدل جدید ندارم. این پکیج فقط یک پیشهاد است.
سه مدل آمپلی فایر دیجیتال جدید, ارزان و مورد تایید از دنن پیشنهاد میدم AVR-1312 , AVR-1612 , AVR-1912 و باز تاکید میکنم صدای هیچ کدام نشنیدم و این فقط یک پیشنهاد است. برای اطلاع از فروشنده با من روی جیمیل تماس بگیرید.
لازم به ذکر که من با هیچ فروشنده ای ارتباط کاری ندارم! و فقط دورادور با تعدادی از فروشندگان محترم تماس غیر حضوری دارم.
پایونیر قبل از ورود بلو-ری به نمایش خانگی و برای رقابت با هم کلاس های خود در ساخت دی وی دی پلیرهای کلاس تجاری و متوسط, طراحی پلیرهای خود را که از ابتدا بر مبنای پردازشگر های ساخت خود این شرکت بود تغییر داد و با شرکت MediaTek همکاری جدیدی را آغاز کرد, نتیجه این همکاری دی وی دی پلیرهای ارزان و بی رقیب در کیفیت صدا و تصویر شد. طراحی چیپ های MediaTek بر پایه یک معماری یک پارچه در صدا و تصویر است. به دو تصویر زیر توجه کنید که مربوط به یک مدل از دی وی دی پلیرهای Hi-End پایونیر می باشد. تصویر اول دو پردازشگر را میبینید, پایونیر برای تصویر و موتورولا برای Decode کردن صدای دالبی و دی تی اس. (پایونیر از اولین آمپلی فایر دیجیتال خود از پردازشگر ساخت شرکت موتورولا استفاده میکرد.) تصویر دوم پردازشگر DSD است که انحصار طراحی این چیپ برای سونی است و صرفا برای دیسک های SACD کاربرد دارد.
استفاده از دیکدرهای مختلف در یک پلیر امکان خطا در طراحی و تاثیر گذاری مدارات الکترونیک مختلف بروی هم را بسیار بالا میبرد. البته اگر اغراق نکنم پایونیر استاد طراحی ویدئو پلیرهاست, این را از زمان لیزر دیسک ها تا به امروز کاملا ثابت کرده است. اما این روش ساخت به همان اندازه که اگر درست انجام شود نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت, بسیار هم هزینه بالای برای تولید کننده و مصرف کنند دارد, و در بازار رقابتی امروزه نمی توان در مقابل کمپانی های تجاری ساز با ساخت محصولات صرفا های اند در این بازار موفق بود. پایونیر با استفاده از چیپ های ارزان و بسیار توانمند MediaTek پلیرهای با قیمت بسیار ارزان و کارایی حتی بیشتر از مدل های Hi-End را وارد بازار کرد. پلیرهای ارزانی که تنها با یک پردازشگر امکان پخش SACD و DVD Audio را داشتند. خروجی صدای ۶ کانال. پخش فرمت های فشرده شده صدا و تصویر, خروجی HDMI با امکان Upscaling سرعت اجرای سریع تر دستورات , منوهای بسیار کامل تر از گذشته و... دیگه چه انتظاری از یک پلیر ۱۰۰ دلاری دارید؟ (البته نمیشه حتی از یک محصول تجاری خوب انتظار کیفیت حقیقی طراحی های اند را داشت منظور روش های درست انتخاب و طراحی محصولاتی در کلاس های مختلف است) به تصویر زیر دقت کنید یک نمونه از کاملترین دی وی دی پلیرهای پایونیر با پردازشگر MT1389EXE یکی از بهترین های MediaTek است. تمام امکاناتی که بهش اشاره کردم در این چیپ خلاصه شده است.
پایونیر در اولین نسل از بلو-ری پلیرهای خود از پردازشگرهای شرکت Sigma Designs استفاده کرد, بزرگترین مشکل پلیرهای پایونیر با این پردازشگر کندی در اجرای دستورات بود! در تصویر زیر اولین پردازشگر Sigma Designs در بلوری پلیر پایونیر میبینید.
پایونیر در نسل بعدی بلوری پلیرها و با تجربه خوبی که با MediaTek داشت, از پردازشگرهای این شرکت در ساخت مدل های جدید استفاده کرد. مثل مدل LX91 - LX71 - BDP51 - BDP320 - BDP120 و در ادامه در مدل های جدید تر نیز این همکاری را ادامه می دهد. تصویر زیر مربوط به مدل BDP51 مجهز به پردازشگر MediaTek است.
نسل جدید پردازشگرهای MediaTek دو مدل MT8520 و MT8555 است. یادم در مطلبی به آینده چیپ های ARM اشاره کردم و گفتم احتمال ورود بلوری پلیرهای با معماری چیپ های ARM زیاده؟ MediaTek در مدل MT8555 از معماری چیپ های ARM استفاده کرده است. چیپ های که با معماری ARM طراحی می شوند نیاز به مدارات الکترونیک پیچیده ندارند و در ولتاژ های پائین قدرت پردازش گرافیکی بالای دارند.
پایونیر در سه مدل جدید بلوری پلیرهای خود LX55 - BDP-440 - BDP-140 از پردازشگر MT8555 استفاده کرده است.
در آخر باید بگم MediaTek بسیار قبول دارم اما نمیشه از پردازشگر محبوب من در ویدئو پلیرها HQV به راحتی گذشت! پردازشگری که دنن محصولات فوق العاده ای را با همکاری این کمپانی تولید کرده و می کند.
من با اینکه بیش از سه دهه از عمرم گذشته ولی هنوز کودک درونم ۷-۸ ساله مونده و از این بابت بسیار خوشحالم:) هنوز به تخیلات بچگیم فکر میکنم و گاهی خوابشون میبینم. تخیلات کودکی من کمی با تخیلات فیلم سازهای هالیوود متفاوت, اما هستن فیلم های که من میتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم و خودمو جای شخصیت های اون فیلم قرار بدم. Super 8 تخیلات کودکی من نبود! اما همین که چند تا بچه میرن دنبال یه ماجراجویی برام دوست داشتنی بود. شاید اگر یکم لطیف تر بود بیشتر دوستش داشتم!
تصویر Super 8 بسیار از فیلتر های مختلف گذشته تا آنچه کارگردان برای القاء حال و هوای فیلم میخواد به بیننده بده. با تمام دستکاری های که روی تصویر این فیلم صورت گرفته نتیجه کار خوب شده است. استفاده از رنگ های گرم با کنتراست کمی پایین در تمام طول فیلم اصلی ترین نکته قابل توجه در تصویر است, بازی با نور در تمام سکانس ها بخشی از تصویر این فیلم و نور آبی شبیه به آنچه از سفینه های فضایی در فیلم ها دیدم در طول فیلم کم و زیاد حظور دارد, نور آبی براق اما بی تاثیر در کم کردن گرمای رنگ ها.
گرین یک دستی در تمام طول فیلم و بیشتر در پس زمینه دیده میشه, که در چند نما خودشو بیشتر نشان داد! مثل تغییر دادن رنگ آسمان و گرین درشت تر در همان نماها, اما در کل فیلم با اینکه سکانس های داشت که خیلی مستعد گرین اذیت کننده بود اما گرین خیلی کنترل شده, و در مواردی اصلا احساس نمیشد.
نور پردازی بسیار عالی که باعث میشد از وضوح تصویر در سکانس های شب کم نشه و تمام اجزاء تصویر با جزئیات خوب دیده شود.
تصویر Super 8 در تمام طول فیلم یکدست, نه خیلی جزئیات بالا نشان میده و نه حذف بی مورد جزئیات دارد.
نکته جالب در مورد تصویر این فیلم و حتی صدا شباهت به فیلم "Star Trek" همانطور که می دانید کارگردان هر دو کار J.J. Abrams است. در نسخه بلو-ری Star Trek هم شاهد تصویری با رنگ های گرم با جزئیاتی نه خیلی بالا و نه کم بودیم. در "Mission: Impossible 3" نیز اگر درست یادم باشه همچین بافت تصویری داشتیم, رنگ های گرم, نور پردازی دقیق که نه جزئیات خیلی بالا نشان میداد و نه چیزی رو حذف میکرد. اما Super 8 خیلی نزدیک تر به Star Trek بود. من این فیلم دوست ندارم! اما نمیشه از نسخه بلو-ری Star Trek هم گذشت.
و اما صدا Dolby TrueHD 7.1:
صدا در Super 8 بیشترین دلیلی بود که من تصویر ایست کنم و نکته ای بنویسم. صدای این فیلم میشه گفت یک دالبی عالی و فکر نمیکنم Dolby TrueHD بهتر از این که من در این فیلم شنیدم بتونه صدا بده!
صدای Dolby TrueHD در این فیلم از معدود مواردی بود که من صدای دالبی وضوح بالا می شنیدم!
صدای ساراند حجیم در هفت کانال واقعا زیبا بود. سیستم من یک ساب ووفر فقط برای کانال ساراند داره, پیک های لحظه ای که تخیله میکرد در کانال ساراند شوک کننده بود, سکانس انفجار قطار موج حرکت ديافراگم بلندگو های کانال های ساراند حس میکردم! این حس با حرکت باد در صحنه ترکیب کنید ببینید چه هیجانی در ولو ۴/۳ به بیننده منتقل میشه!
در کمتر تراک دالبی صدای افکتی تا این حد درگیر در کانال های ساراند با تفکیک بسیار عالی و کریستالی شنیده بودم!
استفاده دقیق از کانال LFE برای القاء ترس و هیجان.
افکت خالص و بدون موزیک متن مزاحم در صحنه های اگشن باعث میشد بیننده واقعا تاثیر صحنه های فیلم حس کنه و این خیلی عالی بود. البته در سکانس آخر کاملا جبران کردند!
یک نکته بسیار جالب که حتما پیشنهاد میکنم در تست های بعدی که از این فیلم دارید بهش دقت کنید, عوض شدن افکت ها در کانال های ساراند است! صدا وارد یکی از کانال های ساراند میشد و در همان کانال صدا عوض میشد! تصور کنید تکه ای بزرگ از یک انفجار به سمت شما پرتاب شده و وارد یکی از کانال های ساراند میشه, در لحظه شی در یکی از کانال ها با چیزی برخورد میکنه و چند تکه میشه, این تغییر افکت در چندین صحنه خیلی زیبا شنیدم و کاملا مشخص بود روی این صداها کار شده. این خیلی جالب که در یک لحظه در یک کانال تغییر صدای افکت بشنوید. در چند سکانس صدا در کانال های ساراند عوض شد و کاملا این حس داد که پشت سر شما داره اتفاقاتی رخ میده.
یک مصاحبه از "Greg Russell" دیدم Re-recording Mixer معروفیه, سه گانه Transformers کار کرده, میگفت در اکثر سیستم های سینمایی خانگی تفکیک درستی در کانال های ساراند نیست! و من دوست دارم تک تک افکت ها از کانال های ساراند شنیده شود. من فکر میکنم این ضعف که واقعا در اکثر سیستم های درست حسابی هم هست به آکوستیک و مخصوصا DSP آمپلی فایر برمیگرده. دلیل پویا نبودن صدا در کانال های ساراند اگر خود فیلم این مشکل نداشته باشد فقط به دلیل تاثیر آکوستیک و تداخل موج صدا در هم بوجود میاد و بعد قدرت DSP که تا چه حد بتونه این فضا ایجاد کنه و نگه دارد. در خیلی از سیستم ها دلیل پویا نبودن صدا ضعف در DSP است. صدا تا یک جای میاد و یکدفعه انگار صدا میوفته! صدای سرپا و جون دار فقط به قدرت سیستم و آکوستیک نیست, DSP خیلی مهم است.
نکات منفی که صدای این فیلم داشت, خوب مثل تمام تراک های دالبی کانال LFE در بعضی صحنه ها کمی شل بود و اون تاثیر سنگین در حد انتظار نداشت.
و همچنین گاهی احساس میکردم صدای فیلم از اون حالت یکپارچه خارج میشه و انگار فقط در یک کانال فعال! و دلیلش بالا رفتن حجم صدای تک افکت های در بعضی از کانال ها بود.
Dolby TrueHD در بلو-ری Super 8 صدای آبرومندانه میده و میشه ازش لذت برد.