Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
با توجه به نوع یاداشتی که در ذیل در مورد بلندگوی Sonus faber Chameleon T نوشتم و نظرات دوستان درباره این بلندگو, امروز غروب کیوان عزیز با من تماس گرفت و ازم خواست تا برم منزل ایشون و از نزدیک این بلندگوی هنوز ستاپ نشده ببینم و بشنوم. من این مدل در نمایشگاه های اند مونیخ به صورت دموی خارج از مدار دیده بودم, و انصافاً هم خوشگل بود و همون موقع ازش خوشم اومده بود. امروز هم در اولین برخورد همون حس فانتزی قشنگ بهم داد, این زیبایی و سایز مناسب برای یک بلندگوی دست ساز که با پنل های رنگی کنارش حدود 2500 دلار قیمت داره! واقعاً عالی بحساب میاد و درش شکی نیست.
قد و قواره بلندگو اندازه فوکال 826 شاید یکم بلندتره, دقیق نمیدونم اهمیتی هم نداره. بوی چرم طبیعی خیلی خوبی میداد (من چرم خیلی دوست دارم و زیاد هم میپوشم) همین چرم کاری و جنس دیافراگم بلندگوها و طراحی کلیش حداقل از هم کلاس های خودش خیلی با کلاس تره که برای من خوشایند بود.
در مورد صدا نمیشه نظر درستی داد, بلندگو تازه باز شده بود و به قول خودم تازه داشت با شرایط جدید آشنا میشد. اما باز با این شرایط صدای یکپارچه و پری داشت, مشخص بود با کارکرد بیشتر کاراکترهای بد صدا کمتر میشه و بلندگو به یکپارچگی بیشتری میرسه. یک نکته مثبت این بلندگو هماهنگی خوبی بین ووفرهای 7 اینچی با کابینت بود که خیلی خوب مچ هم طراحی شده بودن, واقعاً هم این درایورهای باس نچندان بزرگ دینامیک بالایی داشتن و خوب کابینت پر میکردن, کابینت بلندگو هم انرژی صدارو تو خودش نگه نمیداشت و رها می کرد.
بیشتر از این نمیشه از صدای Chameleon T بنویسم. بلندگوی بسیار زیبا, ارزون و فکر می کنم خوش صدای هست. دوستش خواهید داشت.
به روز رسانی: 28/12/94
برند Sonus faber یکی از خوش نام های ایتالیایی در صنعت صدای های اند است, برندی که ترکیبی از هنر دست ایتالیایی و مهندسی صداست. مدل Chameleon T یکی از ارزون قیمت های این برند بحساب میاد, که به تازگی دوست عزیزم آقای "کیوان شهسوار" از طریق باز دوست و استاد گلم آقای گمینی که از ایتالیا برگشتن به ایران آوردن.
به تازگی هم مدل فوق العاده "Lilium" با آمپلی فایر "Dan D'Agostino" در مجموعه T.S.R.A دمو بوده است, و از من هم دعوت شد که برم و صدای این مجموعه بی نظیر بشنوم, که متاسفانه وقت نشد و این ستاپ از دست دادم! همین جا از لطف مدیران این مجموعه تشکر می کنم.
من صدای بلندگوی Sonus faber مخصوصاً در مدل های بالاش خیلی دوست دارم, و برعکس چیزی که در ایران شنیدم که میگن این برند بیشتر ساخت خوبی داره تا صدای خوب! با بخش ساخت کاملا موافقم اما با صدا نه, چون من صدای این برند به دلیل کمی خشن بودن و قدرتش در انتقال این خشونت بدون فوروارد شدن صدا خیلی دوست دارم. من این سبک صدارو دوست دارم...
از کیوان شنیده بودم که خیلی از این مدل بخاطر امکان تعویض پنل های کناری بلندگو خوشش اومده و شاید بخردش! اما صحبت جدی در این مورد باهم نداشتیم, تا این که چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت بلندگو در راه ایران است! امیدوارم بشه از این بلندگو صدای حداقل در کلاس فوکال آریا گرفت, اعتقاد دارم که میشه و شاید صدای موزیکال تر و کمی حتی Agressive تر از فوکال آریا بشه از این مدل شنید. من هنوز مدل Chameleon T نشنیدم, اما سعی می کنم اگر کیوان بتونه صدای خوبی از این بلندگو بگیره, ازش براتون بنویسم....
در ادامه مطلب تعدادی عکس از آنباکسینگ و مراحل ساخت و چرم کاری Chameleon T ببینید.
این روزها که ما علاقمندان به صدا و تصویر سینمایی خبرهای نسخه های "UHD Blu-ray" را دنبال می کنیم, و به فکر این هستیم که اولین نسخه ای که از نسل جدید UHD ها میخرن چه عنوان های باشد, البته من فعلا دو عنوان "San Andreas" و "The Expendables 3" سفارش دادم تا اگر یکی از برندهای محبوب من بلوری پلیر نسل جدید شو عرضه کرد و من خریدم! فیلم 4K هم برای تست داشته باشم.
من آدم نوستالژی بازی نیستم، و بیشتر در حال زندگی می کنم، اما گاهی دوست دارم تا جای ممکن تجربیات قدیمی دوباره زنده کنم و در حال دوباره تجربه شون کنم، رو همین حساب یه چندتای از نسخه های دی وی دی Superbit سفارش داده بودم، که رسید دستم! این پک یکی از تنها سه پک سوپر بیت اگشن Exclusive آمازون است که فقط سه تا ازش در مارکت آمازون آمریکا عرضه شد و خیلی هم زود تمام شد.
یک نکته خیلی جالب این بود که این آخرین پک سوپر بیت اختصاصی در انبار آمریکای شمالی آمازون بود که من خریدمش! درست بعد از این که آقا داوود فاکتور آمازون برای من ارسال کرد, من دوباره چک کردم و دیدم دیگه موجود نیست! و آمازون هم هیچ تاریخی برای برگشت این محصول به انبار اعلام نکرده است.(اصلا هم دیگه تولید نمیشه که آمازون بخواد موجودش کنه) احتمالاً باید بشه با چندین و یا چند ده برابر قیمت در ebay پیداشون کرد. عکس های زیر این سه عنوان اختصاصی آمازون هستن.
شاید براتون جالب باشه بدونید که عنوان های که در قالب سوپربیت ها عرضه شدن تنها 2 درصد از کل عنوان های منتشر شده بروی دی وی دی است! اینقدر تعداد عنوان های سوپر بیت ها کم هست که میشه در دو خط کل عنوان هارو نوشت! این فرمت با رواج سینمایی خانگی های مجهز به دیکدر صدای dts و پروژکتورهای خانگی برای تست توسط Videophile ها در ستاپ های درست و حسابی سینمایی عرضه شد. در واقع سوپر بیت ها برای عام مردم که صرفاً میخوان فیلم با موارد ویژه همراه فیلم ببینن تولید نشدن. نسخه های سوپر بیت فقط شامل فیلم با دو فرمت صدای دالبی دیجیتال و dts میشن و هیچ موارد خاص دیگری بروی این دیسک ها وجود ندارد. تمام نسخه های سوپر بیت یک منوی ثابت و ساده دارن که شامل تنظیمات ابتدایی فیلم مثل صدا, زیر نویس و انتخاب سکانس ها میشن و تمام فضای که برای موارد ویژه و منوهای گرافیکی اختصاص داده میشه در اختیار صدا و تصویر فیلم است.
اولین باری که من یه نسخه سوپر بیت خریدم اگر اشتباه نکنم سال 2001 بود, قبلش من تو مجلات صدا و تصویر خونده بودم که همچین فرمتی سونی در آمریکا عرضه کرده اما وارد اروپا نشده, شهر ما هم کلاً دوتا فروشگاه اصلی بزرگ داشت که یه بخشی برای فروش نوار کاست و فیلم داشتن, در اون سالها هنوز VHS رواج داشت تا دی وی دی, یکی دوتا قفسه های مربوط به فیلم دی وی دی بود. اصلا شکل و اندازه مارک مدیای صدا و تصویر شبیه به چیزی که امروز در همون هامبورگ هست نبود. اولین بار یه فروشگاه بزرگ سی دی و دی وی دی تو برلین نسخه های آمریکایی وارد کرد و هرچی هم دلش میخواست میفروخت. کم کم ویدئوفایل ها متوجه شده بودن نسخه های اروپایی یه تغییراتی در کیفیت رنگ با نسخه های اصلی آمریکایی دارن, برای همین افتادن بودن به پیدا کردن و خرید نسخه های آمریکایی, خرید اینترنتی این داستان ها هم به شکل امروزی نبود! (بد بختی بودیم) اکثرا مسافری وارد میشد و بسیار هم گرون بود. من اونجا یه نسخه از فیلم "The Fifth Element " که از اولین های عرضه شده در سوپر بیت ها هم هست خریدم. اون سال یه آمپلی فایر و دی وی دی پلیر سری QS سونی داشتم, این سری ظاهر و طراحی سری های اند ES داره اما با کیفیت یکم ارزون تر, اولین تصویر که من از سوپر بیت ها دیدم پیغام لطفاً ریجن فیلم چک کنید بود! پلیر من ریجن 2 اروپا بود و فیلم 1 آمریکا!!!!!!!! دیگه ضدحال بزرگ تر از این نمیشه درش شک نکنید.
اینترنتم به شکل امروز نبود بپریم کد هک دی وی دی دربیاریم, اینترنت بود اما کسی دنبال ریجن کد نبود که بخواد هک کنه بزاره روی نت. چه کنیم چه نکنیم, یکی گفت یه ریموت کنترلی هست که میشه باهاش تمام دی وی دی پلیرهارو هک کرد تا کلاً حافظه کد منطقه ای دستگاه پاک بشه یا به اصطلاح "مولتی ریجن" بشه. کنترل برای فیلیپس بود که اگر باهاش یه کدی وارد دستگاه میکردیم لیست مخفی ریجن کد دستگاه فعال میشد و میشد کد روی 0 قرار داد تا تمام 6 ریجن دی وی دی اجرا کنه. خلاصه یک ماه به این بگو به اون بگو یکی پیدا کردم و خریدم. کارم کرد و من تونستم نسخه سوپر بیت فیلم عنصر پنجم ببینم. حالا چقدر حال داد, اون زمان فیلم با صدای dts کم پیدا میشد, این فیلم شده بود رفرنس من برای تست سیستم ها بماند. واقعاً هم سوپر بیت ها کیفیت رنگ و جزئیات بهتری نسبت به نسخه های عادی دی وی دی دارن, به ویژه در زمان خودش برای نمایش بروی ویدئو پروژکتورها ساختار تصویر بهتری داشتن. صدا هم که dts بود و تا به امروز همچنان غیر قابل مقایسه با دالبی است.
خاطرات من از صدا و تصویر تمومی نداره و من هم اصلاً اهل پرحرفی و طولانی نوشتن نیستم. اما واقعاً این خاطرات دوست دارم و هیچ وقت نمیتونم لذت دیدن و شنیدن اون سالهارو فراموش کنم و یا در موردشون صحبت نکنم.
خوش باشید
با تعویض کابل کارداس با Wireworld Silver Eclipse تمام نقره, تغییرات خوشایندی در صدا ایحاد شد که در ادامه به برخی از شاخص ترین ها اشاره می کنم. طول کابل نقره کمی از کارداس کوتاه تره, که همین باعث شد مجبور بشیم یکم بلندگوهارو به هم نزدیک تر کنیم. با بسته شدن زوایه بلندگوها احتمال خراب تر شدن وضعیت Soundstage بیشتر هم میشد, اما کاملا اشتباه می کردم. کابل نقره با کنترل خیلی بهتری که روی فرکانس های پایین داشت ضعف های بلندگوی Audio physic کمرنگ تر کرده بود و وضعیت ساند استیج هم خیلی بهتر از قبل شده بود. کابل نقره نیاز به Upstream بهتری از راتل داره تا شاخص های فوق العاده ای که در خود دارد به نمایش بزارد. اما تا اینجا هم با راتل داشت خوب صدا میداد و ارزش های کل سیستم خیلی بالاتر از قبل برده بود.
صدا بهتر از قبل رندر میشد و حتی گرم تر هم شنیده میشد, تونالیته صدا Colorful بهتری داشت و در domain زمانی میزان داده های بیشتری به شنونده تحویل میداد, و من حس راحتی بیشتری داشتم, که باز برمیگرده به Fluid بودن جریان صدا که با این کابل بهتر هم شده بود. در سیستم های در این کلاس قیمت و حتی خیلی بالاتر وقتی صدا Colorful پخش میشه از دینامیک صدا کم میشه و صدا میره به سمت احساسی بودن. پری RC-1590 سه حالت آفست داشت که وقتی روی 6 ولت قرار می گرفت صدا یکم Agressive میشد, که من این پرخاشگری دوست داشتم چرا که داده های بیشتری به من میداد تا روی ولت های پایین تر, صدا جریان بهتری در فضا داشت و تمرکزم روی اینتروال ها بیشتر می کرد.
یکی از نکان مورد توجه من در شنیدن سیستم ها این هست که وقتی وولوم صدا بالا میره صدا تغییر شخصیت نده, این مسئله رو در لامپی های آشغال و Solidstate های آشغال تر زیاد شنیدیم (که باعث شده گوشومون چرک کنه, به قول "سروش رضایی" ) تولیدکننده های مثل VTL که بسیار مورد علاقه من است کنترل چند مرحله ای جریان خروجی پری آمپلی فایر دارن و در وولوم های مختلف ورودی پاور با ولتاژهای مختلف شارژ میشه, شاید یکی از دلایلی که صدای VTL اینقدر Accuracy خوبی در وولوم های مختلف از خودش نشون میده همین موضوع باشه.
کابل تمام نقره Wireworld صدای راتل اینقدر خوب کرده بود که من حس خوشایند Unlimited داشتم, هیچ مانعی بین سورس و بلندگو نبود, در صورتی که این صدای کابل بود که این حس نامحدود به شنونده میداد. کابل کارداس خیلی خوبه و واقعاً خوب از پس استرینگ ها برمیاد, اما Wireworld با تمرکز و قدرت بیشتری این کار انجام میداد, Timbre های صدا گرم تر و با وضوح بهتری شنیده میشد مخصوصاً در فرکانس های پایین خیلی بهتر از کارداس صدا میداد. این میزان از Suspended از یک Solidstate نچندادن گران قیمت کم شنیده بودم. این کابل نتیجه مهندسی متمدن تری در صداست. در بعضی موارد لازم هست کامپوننت های صوتی وابسته به علم مهندسی ساخته بشن تا حس شنوایی.
صدای این سیستم شنونده از ابتدا Impressive میکنه و اجازه نمیده به ضعف های سیستم فکر کنید(این در مطلب قبلی هم گفتم) شاید اگر به صدای Emotional علاقه داشته باشید! این سیستم براتون اصلا جالب نباشه, اما برای من که موزیکالیتی در تایمینگ و از دست نرفتن نت ها میدونم, این صدا به ایده ال نزدیک تر از صداهای تاریک و احساسی شنیده بشه.
حتما باید گوشه های سالن با Absorber پوشش بدیم تا openness بهتری در ناحیه پایین داشته باشیم و یه فکری هم برای سقف بکنیم. من نمیدونم این سیستم با عوض شدن بلندگوها و ورود کابل هیبریدی AudioQuest چه تغییراتی خواهد کرد, فقط امیدوارم از Timbre های خوشایندی که الان از این سیستم میشنوم کم نشه و من همچنان عاشق راتل بمونم.
خوش باشید
دیشب مهمان جناب آقای گمینی بودم, فرهاد هم در جمع ما بودن و دورهم چند ساعتی صدای پری و پاور جدید راتل را شنیدیم و درباره این صدا صحبت کردیم, جاتون خالی خیلی خوش گذشت :)
بحث اصلی دیشب با کیوان بود, ایشون مدتی آمپلی فایر "Opera consonance" داشته, که بنظر من اصلا جالب نبود! کیوان خیلی هم سعی می کرد در بین صحبت هاش این ست با اون سیستم مقایسه کنه! و تاکید می کرد با این که اپرا 150 وات از پاور راتل ضعیف تر هست اما دمپینگ فکتور بهتری نسبت به راتل داره! اپرا کونسونانس کنترل خوبی روی بلندگو داره اما یکم که وولوم صداش بالا میره صدا کاملا تغییر شخصیت میده و ضعف های طراحیش بیشتر بیرون میزنه و به واقعیت ذاتی این برند که فلت و دارک هست نزدیک تر میشه, اما راتل سعی میکرد خودشو حفظ کنه و ضعف هاشو که کم هم نبود در کیفیت هاش مخفی کنه.
در مورد اصلیت برند راتل یک اشتباهی شنیدم که این برند انگلیسی است! نه اینجوری نیست. راتل یک برند ژاپنی که تا جای که من میدونم از اوایل سال های 80 میلای به گروه Bowers & Wilkins پیوست و بعده ها Classe هم به این گروه اضافه شد. و چون همیشه این سه برند در کنار هم دمو میشن, به اشتباه برداشت میشه که راتل هم مثل بی اند دبلیو ساخت انگلستان است. در صورتی که راتل ژاپنی است.
دیشب من برای اولین بار صدای ست جدید پری و پاور "Rotel" شنیدم. پاور RB-1590 و پری RC-1590 بالاترین مدل پری و پارو راتل هستن که کمتر از یک ماهه وارد ایران شده است. کل سیستم دو هفته ای هست که روشن شده و دیشب که من سیستم شنیدم از صبح زود تو مدار بوده و داشته کار میکرده. سیستم تقریباً Warm up کامل شده بود که من رسیدم. همین جا بگم که من از طرفدارهای محصولات Rotel نیستم, اگرم بخوام تا قبل از دیشب نظرم در مورد این برند بگم مجبورم از تیکه کلام "جرمی کلارکسون" استفاده کنم. و اینجوری بگم:
من از راتل متنفرم, من از راتل متنفرم, من از راتل متنفرم.........من عاشق راتلم!!!!!
راتل با بلندگوی "Audio physic classic 30" شنیدم, کابل هم همچنان Cardas بود! که باید در این سیستم عوض بشن.
صدای این سیستم بالای 80 درصد پتانسیل کل کامپوننت ها شنیده میشد, صدا به شکل عجیبی Coherency بالایی داشت که همین وابستگی در صدا باعث Freshness لذت بخشی در صدا شده بود. با این که کابل کارداس این سیستم حدود 4 سال هست داره کار میکنه اما هنوز از سرزندگی و چابکی کابل کاسته نشده بود و هنوز Accuracy خوبی نشون میداد.
همانطور که حتماً میدونید راتل استاد ساخت Power Supply است, بهتر از این برند سازنده ای وجود نداره. یه جای خوندم برای کرل هم ساخته های داشته است. بخشی از کیفیت صدای که در این سیستم هم شنیده میشد مربوط به همین بخش از کامپوننت ها بود.
نواحی میدرنج Richness بالای داشت و در لحضاتی که نیاز بود صدا Bloom داشت, که من خیلی دوست دارم و برای من یک امتیاز بسیار مثبت بحساب میاد.
یکم در موزیک های ارکسترال دوست داشتم Soundstage بهتری میشنیدم, که بنظرم برمیگرده به ووفرهای کناری Audio physic که مشکل ساز شده بود. در بررسی این بلندگو هم به این نکته که فضاسازی این بلندگو میتونست مخصوصاً در فرکانس پایین بهتر باشه نیز اشاره کردم. در این ستاب با Neutrality بسیار بالای آمپلی فایر راتل بیشتر هم این ضعف بلندگو خودشو نشون میداد.
این ستاپ برای داشتن Directness بهتر در اولین مرحله باید یک سورس دیجیتال خیلی بهتر از راتل بهش اضافه بشه و بعد بلندگوها باید عوض بشن. این بلندگو بدر 350 وات قدرت پاور راتل نمیخوره, مخصوصاً در وولوم های 2/4 از Specification مثبتش کم میشه. بلندگوی خوبی اما آنچنان بدرد Solidstate های مثل راتل نمیخوره.
مدتی بود این میزان جدای و تفکیک نت هارو در ستاپ های داخلی به این خوبی نشنیده بودم! (به جزء سیستم خودم ) هاها.....این سیستم خیلی خوب از پس اينتروال ها برمیومد, حتی روی اجراهای اپرای سنگینی مثل Maria Callas هم خیلی خوب صدارو کنترل می کرد, دلیل این کنترل خوب سیستم بروی نت ها نداشتن استرس در صدای راتل بود که باز هم برمیگرده به بخش Power Supply کامپوننت ها که در صنعت صدا یک رفرنس بحساب میاد. صدا به حدی جریان روانی داشت که شنونده اصلا لازم نبود برای درک نت ها و جزئیات اجرا بروی صدا کاملا متمرکز بشه و فرصت لذت بردن ازش گرفته بشه. من که خیلی راحت بودم و داشتم از صدا لذت می بردم. در واقع صدای راتل اینقدر جریان روان و کنترل شده ای داشت که شنونده لحظه ای دوست نداشت به چیزی جز صدا فکر کنه و یا فکرش بره به سمت نکات منفی در ستاپ. مثل سی دی پلیر بد راتل! یا وجود یک سورس آنالوگ در این ستاپ.
به هرحال حتماً با اضافه شدن سری جدید بلندگوی بی اند دبلیو سری Diamond و کابل AudioQuest هیبریدی به این سیستم که این دومی خودم در راه دارم, صدا بیشتر به ایده آل های من نزدیک میشه. این در حالی که من این صدارو هم بسیار دوست داشتم و ازش لذت بردم.
کمپانی B&W سری رفرنس "Diamond" این بار با طراحی و قطعات کاملا به روز شده روانه بازار کرده است. من هنوز موفق نشدم صدای سری جدید Diamond بشنوم! (حتماً در اولین فرصت) اما دوست خوبم آقای گمینی در ایتالیا به دعوت یک دوست ایتالیایی صدای این سری در فروشگاه تازه تاسیس ایشان شنیدن, و این عکس هارو برای من فرستادن تا با شما به اشتراک بزارم. خودشون هم در یکی از عکس ها تشریف دارن :) در مورد صدای این سری با هم صحبت و بحث کردیم, اما من ترجیح میدم تا صدای کامپوننتی خودم نشنیدم در موردش صحبت نکنم. پس منم مثل شما فعلا به دیدن تصاویر با کیفیتی از سری جدید بی اند دبلیو بسنده می کنم.
در ادامه مطلب عکس های زیبایی از خانواده B&W Diamond D3 ببینید
چند عنوان بلوری برای تست سیستم این ماه انتخاب کردم که امیدوام شما هم حتماً اورجینال بخرید و ازشون لذت ببرید.
شروع می کنم با:
War of the Worlds
جنگ دنیاها یکی از خوب های دوران دی وی دی بود, چرا که در اون زمان دی وی دی با صدای dts کم پیدا میشد، و این فیلم یکی از بهترین هاش بود. البته در تصویر گرینی هم شماره یک بود.ها ها..... بلوری فیلم هم صدل DTS-HD Master Audio 5.1 با حجم بیت ریت بسیار بالا داره و هنوز هم از بهترین های تست صداست. یکی از بهترین لحظات جنگ دنیاها برای تست صدا دقایق اولیه فیلم و رعد و برق های قبل از خیزش هیولاها از زیر زمین است! بی نظیره..... فقط باید تستش کنید تا متوجه بشید چی میگم.
بی شک در حال حاظر رفرنس صدا در بین فیلم های جنگی بحساب میاد. هرآنچه باید از این فیلم بدانید در تحلیل نسخه بلوری فیلم نوشتم.
یکی دیگر از کارهای درجه یک در فرمت دالبی وضوح بالاست, که در صدا و تصویر هم یکی از خوب های سال گذشته بحساب میاد. به بررسی نسخه بلوری فیلم مراجعه کنید.
سن آندراس هم یکی از گزینه های بسیار موفق امسال در راضی کردن من در صدا و تصویر بود. بررسی بلوری فیلم بخوانید.
قسمت جدید نابودگر هم یکی از خوب های صدای دالبی سال گذشته بود, مخصوصاً در کانال LFE عالی بود. تحلیل بلوری فیلم بخونید.
The Hunger Games
یکی دیگه از کارهای که در صدای dts فوق العاده ست, مخصوصاً در فرکانس پایین و تخلیه حجم بالای از افکت های سنگین در 4 کانال ساراند حسابی حالتون جا میاره. (قسمت های بعدیشو تست نکردم)
The Last Witch Hunter
آخرین شکاچی جادوگر یکی دیگه از کارهای جدیده که برای اولین بار در نسخه خانگی با فرمت DTS-X عرضه شده است. خود کمپانی dts بروی این فیلم خیلی تبلیغات کرده و یکی از دمو های امسال dts است.
دنیایی ژوراسیک هم یکی از بهترین های امسال بود, که حتما از دیدن تصویر این فیلم بروی نمایشگر کالیبره شده لذت خواهید برد. بررسی کوتاهی از بلوری فیلم
Ant-Man
مرد مورچه ای یکی از کارهای کامیک خیلی خوب امسال بود, که در صدا و تصویر هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. در صدا و در نسخه خانگی DTS-HD Master Audio 7.1 هست و یکی از خوب های تست سیستم بحساب میاد.
جالب بدونید این فیلم برای اولین بار با فرمت Dolby Cinema نمایش داده شده است. این سیستم به این معنی که وقتی سالن نمایشی مجهز به این سیستم است فیلم با دو فرمت Dolby Vision و Dolby Atmos نمایش داده می شود. درست مثل سیستم THX که تضمین میکنه فیلم با استاندارد صدا و تصویر این کمپانی آماده سازی شده است. Dolby Cinema هم یک نسخه به روز شده از THX است. (مطالب مربوط به Dolby Vision و Dolby Atmos مطالعه کنید)
سونی در نمایشگاهی اختصاصی در شهر "برلین" یکسری از محصولات کلاس بالاشو که چندی پیش در CES 2016 به نمایش گذاشته بود را این بار برای مصرف کننده خاص این رنج از محصولاتش در شهر برلین به نمایش گذاشت.
محصولاتی مثل نمایشگرهای 4K مجهز به فناوری HDR مدل های:55X85C - X93 - X94
بلوری پلیر سونی مدل UHP-H1 که تنها امکان افزایش رزولوشن 1080P به 4K دارد! این در حالی که دیگر رقبای سونی مثل پاناسونیک و سامسونگ در CES 2016 بلوری پلیرهای با امکان پخش نسل جدید دیسک های بلوری Ultra HD Blu-ray به نمایش گذاشتن. جالب اینجاست که پاناسونیک در CES 2015 نیز همین بلوری پلیر به نمایش گذاشته بود. سونی همچنان از رقبای ژاپنی و کره ای خود عقب است.
یکی دیگر از محصولات کلاس خاص سونی که به نمایش گذاشته شده بود باز از CES 2016 آمده بود. دو مدل از آمپلی فایرهای سینمایی خانگی سونی که شامل مدل های STR-DH770 و STR-DN1070 میشه. سونی کلاس صدای کاملا خاصی در صدای سینمایی خانگی دارد, صدای به شدت فلت و وابسته به کانال های حقیقی صدا با قدرت بسیار خوب در تخلیه جریان بالا به کانال های ساراند از ویژگی های سونی در این زمینه است. صدای که به جزء بخش جریان دهی خوب به کانال های ساراند اصلا مورد علاقه من نیست! اما در بین علاقمندان سینمایی خانگی طرفداران خودش را دارد. یک نکته جالب دیگه این هست که سونی اصلا توجهی به دو فرمت Dolby Atmos و DTS-X نداشته است!
یکی دیگر از محصولات سونی که در CES 2016 مورد استقبال قرار گرفت, مینی پلیری با اسم تجاری CAS-1 بود. مدیا پلیری با امکان پخش فایل های "Hi-Res" و قابلیت های زیاد مثل استریم موزیک از نت و پشتیبانی از هارد دیسک و همچنین مجهز به آمپلی فایر هدفون از دیگر امکانات این مینی پلیر های اند سونی است.
و در نهایت یک Turntable جدید از سونی که امکان تبدیل صفحات LP به فرمت های غیر فشرده Lossless بروی کامپیوتر و فلش مموری را دارد! اینقدر ایده مسخره ای که چیزی به ذهنم نمیرسه در موردش بنویسم.
در ادامه مطلب عکس های از این نمایشگاه ببینید
کم کم باید باور کنیم که جهان مدیا داره میره به سمت استریم و دانلود فایل های موسیقی مخصوصاً در نوع عامه پسندش. مدتی هم هست تب فایل های "Hi-Res" یا High-Resolution Audio در بین ادیوفیل ها بالا گرفته و اکثریت به دنبال پلیرهای برای بهترین پخش های فای این نوع فایل های وضوح بالا یا همان FLAC هستن. خود من هم مدتی یکی از بهترین مدل های ساخت سونی "Z1ES" داشتم, که خوب الان دیگه ندارمش (بدرد نمیخورد)
فایل های FLAC در واقع نوعی از داده های غیر فشرده Lossless موسیقی است که در استودیوها و پس از فرآیند مستریک استخراج میشه. اما در بین عام مردم به نوعی فایل حجم موسیقی گفته میشه که از اینترنت قابل دانلود و یا تبدیل از سی دی به فایل FLAC است. یک اشتباه بزرگ که در تصور مردم از FLAC به غلط جا افتاده این که فکر میکنن کیفیت ذاتی این فایل ها از دیگر فایل های فشرده شده موسیقی بالاتر است. اما در عمل اکثر فایل های FLAC موجود بروی سرورهای اینترنتی سورس اصلیشون سی دی های رایج است, و فقط به فرمت FLAC تبدیل شدن. حجم و بیت ریت فایل موسیقی بالاتر رفته اما میزان داده های صدا با سورس اصلی هیچ فرقی ندارد.
در پرسه فشرده سازی به روش FLAC حتی اون رنج از فرکانس های که برای انسان قابل شنیدن نیستن هم از فایل موسیقی حذف نمیشن. درست مثل فرمت SACD فایل های FLAC هم حاوی فرکانس های پایین و بالاتری از رنج شنوایی انسان هستن که با این که شنیده نمیشن اما در درک ما از جزئیات صدا تاثیر گذارن.
کمپانی "Meridian" یکی از پیشگامان استریم و پخش فایل های موسیقی در تولیدات های فای است. این کمپانی مدتی ست فرمت جدیدی را برای رقابت در بازار استریم و پخش داده های دیجیتال موسیقی معرفی کرده است با عنوان MQA این فرمت جدید میتونه مثل فرمت FLAC تمام اطلاعات موزیک در خودش نگه داره, با این تفاوت که حجمی به مراتب کمتر از فرمت FLAC داره.
Meridian مدعی که فرمت MQA بلعکس FLAC که برپایه فرکانسی فابل های موسیقی فشرده میکنه, فرمت جدید این شرکت MQA بر پایه علم عصب شناسی طراحی شده که در آن شنوایی مهم ترین حسه و مهم ترین چیز در پخش صدا تایمینگ است و نه فرکانس. به گفته کمپانی Meridian در فرآینده ضبط و پخش موسیقی به روش MQA همسانی به مراتب بیشتری با سیستم شنوایی انسان است تا دیگر فرمت های رایج فشرده سازی موسیقی.
به هر حال باید قبول کرد آینده پخش موسیقی در اختیار شرکت های عرضه کننده موسیقی به روش های غیر از دیسک های نوری رایج است.
تجربه تماشای دنیایی ژوراسیک یکی از بهترین های چند سال اخیر در سینمایی IMAX بود. در این مطلب هم زیاد نمیخوام نسخه بلوری فیلم تحلیل کنم, یا به داستان نداشته فیلم و یا بازی مضحک بازیگراش اشاره کنم.... به همین دلیل از ستاره ها و ایرادهای "الکی" من خبری نیست, اجازه میدم با خاطرات قسمت های قبل که اتفاقاً این آخری حسابی بهشون وفادار بود خوش بگذرونیم.
تصویر دنیایی ژوراسیک در نسخه خانگی همان کنتراست سیمایی داشت با این تفاوت که کمی گرینی شده! و کمی هم از جژئیات تصویر کم شده است! خوب میشه کم شدن جزئیات در نسخه بلوری به دلیل فشرده سازی بیش از حد تصویر از رزولوشن های 5K و حتی بیشتر به فول اچ دی قبول کرد. (در IMAX دیجیتال تصویر با رزولوشن 5K نمایش داده می شود) اما گرینی شدن تصویر کمی فقط کمی اذیت کننده بود, که باز میشه ازش گذشت. شاخص ترین نکته در تصویر دنیایی ژوراسیک کنتراست فوق العاده بالای تصویر است. تصویر فوق العاده درخشان, زنده و زیباست, شاید یکی از بهترین گزینه ها برای تماشا بروی پنل های OLED هم دنیایی ژوراسیک باشد.
اگر مثل من از خوره های قدیمی سیستم های سینمایی خانگی باشید, حتماً نسخه دی وی دی پارک ژوراسیک قسمت اول در آرشیو داشتید و یا هنوز مثل من دارید. یکی از مهم ترین نسخه های خانگی تست صدای dts در تاریخ نمایش خانگی همین فیلم است. و باز حتماً با سیستم صداگذاری این فیلم هم آشنا هستید؟ در نسخه های قدیمی حتی تا سال های 98-99 میلادی صدای ساراند بیشتر محیطی بود تا مثل امروزه اینقدر حقیقی که گاهی داستان فیلم قبل از نمایش در کانال های ساراند اتفاق می افتد. این صدای ساراندی که امروز می شنویم از نسخه دی وی دی فوق محبوب "Saving Private ryan" وارد نمایش خانگی شد. تا قبل از این فیلم صدای 5.1 آنچنان نمی توانست به قول مهندس تقوی "حسابی از خجالت سیستم صوتی شما در بیاد" مگه پارک ژوراسیک که اونم بیشتر به خاطر کانال LFE و برخی لحظاتی که کانال های ساراند افکتی دریافت می کردن,که در آن زمان بی نظیر بود مطرح شد.
صدا در قسمت جدید فیلم هم به شدت وفادار به نسخه اولی است. از موزیک فیلم که فوق العاده حس و حال پارک ژوراسیک اولی براتون زنده میکنه تا روش میکس صدا دقیقاً همونی که در اولی بود. صدای اصلی فیلم در کانال های اصلی به ویژه مرکز شنیده میشه و فقط زمان های کانال های ساراند فعال میشن که بیننده از قبل آماده شنیدن افکتی در یکی از چهار کانال ساراند شده است. به جزء در چند مورد که آنچنان هم غیر منتظره نبود کانال های ساراند فقط به موزیک و حس سه بعدی بودن صدا کمک میکردن.
در دنیایی ژوراسیک فقط موزیک هست که شمارو به وجد میاره و حالتون حسابی خوب میکنه. لحظه ای که از پنجره اتاق بچه ها در هتل وارد دنیایی ژوراسیک میشم یکی از بهترین های که میشه روی پرده عظیم IMAX تجربش کرد, بی نظیره....این فیلم فقط برای پرده عریض ساخته شده و اصلا بروی نمایشگرهای فسقلی خانگی دیده نمیشه. صدای موزیک فیلم هم برای سیستم صدای IMAX تنظیم شده است. که در نمایش خانگی فقط نسیمی ازش شنیده میشه!
چند سکانس در فیلم هست که من خیلی دوسشون دارم, یکیش همون لحظه ورود به دنیایی ژوراسیک هست, و اون یکی سکانسی که یک کوسه سفید به خورد هیولای دریایی ما قبل تاریخی میدن, صدا هم در این سکانس واقعاً عالیه, از کانال فرکانس پایین تاثیرگذار تا پاشیده شدن آب به سمت تماشاچیان همگی عالی کار شده است. دوستش خواهید داشت.
دنیایی ژوراسیک باید دید و از جادوی سینمای هالیوود لذت برد. قول میدم به اندازه کافی هم از صدا و تصویر لذت خواهید برد. خوش بگذره....
سان آندریاس نام گسل بسیار عظیمی در آمریکای شمالی و خلیج کالیفرنیاست. این فیلم بر پایه زلزله ای 9.5 ریشتری در طول این گسل ساخته شده است. کارگردان فیلم "براد پیتون" متولد سال 1978 در آمریکاست. دقیقاً هم سن هستیم! قبل از این من از این کارگردان فیلم "سفر ۲: جزیره اسرارآمیز" دیده بودم. که اتفاقاً در اون فیلم هم "دواین جانسون" معروف به "راک" بازی می کرد. (ازش خوشم میاد) سان آندریاس یک تریلر بی نظیر و در بسیاری از موارد چندین لول بالاتر از دیگر ساخته چند سال اخیر هالیوود بحساب میاد. (از نظر من) به عنوان مثال سکانس رستوران بالای هتلی در شهر لس آنجلس است که بیننده شاهد 5 دقیقه تصویر برداری بدون کات "یک تِک" بی نظیر در سینمایی مدرن هالیوود است. از حرکت دوربین در آسمان و ورود از پنجره رستوران تا شروع زمین لرزه و تمام ویرانی ها تا حرکت به سمت پشت بام و در نهایت سقوط از طبقات هتل همگی بدون کات تصویر برداری شده است! این سکانس بی نظیره, بی نظیر.... شک نکنید اگر این فیلم یک کارگردان مطرح هالیوودی ساخته بود در طول سال هرچی جایزه مربوط به تصویربرداری بود تقدیمش میکردن.
اگر سیستم درست و حسابی سینمایی دارید نسخه بلوری این فیلم یکی از توصیه های جدی من بحساب میاد(خوشبختانه فیلم توسط شرکت وارنر ریلیز شده و در نسخه بلوری مربوط به آمریکا ریجن کد هم نداره) اما قبل از خرید بریم ببینیم نسخه بلوری فیلم در صدا و تصویر چی برای گفتن داره.
برای تست این فیلم بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 انتخاب کردم. هرچی باشه من از طرفداران جدی ویدئو پلیرهای پایونیر هستم و حتی اگر OPPO 105D هم در مدار داشته باشم, نمی تونم از پایونیر به سادگی بگذرم. دیگر کامپوننت ها هم که شامل فوکال, یاماها,SVS, سامسونگ و کابل های بلندگو و اچ دی ام ای WireWorld میشد.
تصویر سان آندریاس بروی بلوری اگر یکی از بهترین های سال نباشه, جزو کارهای بسیار خوب بحساب میاد. تصویر کنتراست بسیار خوبی داره و این کیفیت در تمام صحنه های روشن و تاریک حفظ میکنه. سایه ها بسیار خوب دیده میشن و در سکانس های تاریک شاهد جزئیات کامل در تصویر هستیم.
وضوح کلی تصویر بسیار خوبه, پوست و بافت اشیاء طبیعی و با جزئیات بالا دیده میشه اما در سکانس های CGI مثل تخریب ساختمان ها یکم جزئیات بیشتری دوست داشتم ببینم! اصلا بد یا حتی کم نبود, فقط احساس می کردم میشه در این تصاویر جزئیات بیشتری دید.
رنگ ها بسیار درخشان, طبیعی و بدون اشباع هستن, یکی از بهترین نکات مثبت تصویر این فیلم همین رنگ است که خیلی خوب کار شده است. بنظرم عدم استفاده از فیلترهای رنگ مسخره باعث شده تصویر اینقدر طبیعی و لذت بخش دیده بشه.
یکم نویز پشه ای و کمی گرین در طول فیلم همراه بیننده هست که خیلی اذیت کننده نیست و میشه نادیدشون گرفت.
حجم بیت ریت تصویر هم بین 19 تا 26 مگابیت و متوسط 22 متغیر بود که بسیار ایده ال بحساب میاد. در کل در نسخه خانگی بلوری سان آندریاس شاهد تصویر بسیار مطلوبی هستیم.
نسخه سه بعدی فیلم هم مثل اکثر نسخه های خانگی احمقانه و بی ارزش بود و حتی یک خط هم ارزش نوشتن نداشت.
صدا: Dolby Atmos و Dolby TrueHD 7.1
بی شک این فیلم یکی از بهترین ها در نسخه خانگی دالبی است. در اولین تست های که از این فیلم گرفتم باورم نمیشد این صدارو از دالبی می شنوم! نزدیک ترین فیلمی که من در Dolby TrueHD شنیدم, از Resident Evil: Extinction که نمیدونم چرا ازش ننوشتم! و Transformers- Dark of the Moon بوده. این اواخر هم از Terminator Genisys صدای دالبی خیلی خوبی شنیدم. و سان آندریاس هم یکی از خوب های دالبی بحساب میاد.
این فیلم انگار ساخته شده تا تفاوت های صدای دالبی ادموس به نمایش بزاره, اون هم با بهترین کیفیت های ممکن در ورژن خانگی این فرمت. و نه مثل Transformers: Age of Extinction که در نسخه خانگی یک دنیا با آنچه ازش در IMAX شنیدم فاصله داشت! شرمنده گرگ راسل عزیز! تو بودی که قسمت های قبلی ترانسفورمرز میکس کردی و همشون رفرنس های من در تست سیستم هستن. اما چهارمی واقعاً در نسخه خانگی بد بود! من یکی از طرفدارهای گرگ پی راسل بزرگ هستم, و در دفعاتی هم که سن اندریاس تست می کردم به این فکر می کردم که اگر این فیلم گرگ راسل میکس میکرد یه جور دیگه این کار انجام میداد. که خواهم گفت.
بیت ریت صدا در این فیلم فوق العاده بالاست, میانگین بین 7.5 تا 10 مگابیت بر ثانیه, در لحظاتی که نمایش بیت ریت فعال کردم تا 12 مگابیت هم بالا رفت که کمتر این میزان از بیت ریت در صدا دیده بودم! توجه کنید در دی وی دی حجم بیت ریت تصویر بین 4.5 تا 8 مگابیت متغیر است.حالا یکم کمتر یا بیشتر و در نسخه های سوپر بیت تا 10 مگابیت هم بیت ریت تصویر بالا میرفت. صدا هم که در نسخه دالبی 448 کیلوبایت و در dts استاندارد 754 کیلوبایت بود. در نسخه های سوپر بیت که همگی صدای دی تی اس داشتن حجم بیت ریت 1509 کیلوبایت بود که میشه 1.5 مگابیت که حجم بسیار بالای برای آن زمان بحساب میامد. اینجا ما داریم صحبت از 7.5 تا 12 مگابیت بر ثانیه در صدا می کنیم که برای صدا وحشتناک بالاست!
صدا در بلوری سن آندریاس فوق العاده شفاف و کریستالی شنیده میشه و غیر قابل باور برای نسخه دالبی است!
افکت ها در حد خوبی کانالیزه هستن, گرد و خاک ناشی از تخریب ها به زیبایی در بین چهار کانال ساراند چرخش دارن. اجسام در پشت سر و بین کانال ها خرد میشن و به سمت هم پرتاب میشن. شعله های آتش از کانال های ساراند چرخشی حرکت میکنن که حس متفاوتی از صحنه به بیننده منتقل میکنن.
دیالوگ فوق العاده قوی شفاف و جلو شنیده میشه حتی در سکانس های اگشن که حجم موزیک و افکت ها بسیار سنگین و بالاست دیالوگ عالی شنیده میشه.
موزیک متن فیلم بسیار ارکسترال و تاثیرگذار در کانال های اصلی اجرا میشه و از کیفیت های صدای این فیلم بحساب میاد.
صدای کانال LFE بی نظیر عالیه! دالبی داره یکی از ضعف های بزرگش که کانال باس بود در نسخه ای جدید کاملا برطرف میکنه و به کیفیت های dts نزدیک و در مواردی رقیب آن میشه. در این فیلم هم صدای فرکانس پایین بسیار عالی بود. افکت های فرکانس پاییت از کف شنیده میشن, مخصوصاً در لحظاتی که زمین لرزه اتفاق میوفته افکت های مربوط به تخریب و شکافت زمین از کف سالن می شنوید.
بهترین سکانس برای تست کیفیت صدای این فیلم سکانسی که سه بازیگر نوجوان فیلم وارد ورودی شهر میشن, لحظه ای که زمین لرزه شروع میشه زمین زیر پاتون موج برمیداره و لود بسیار سنگینی احساس می کنید, این صحنه یکی از لحظاتی که پیک های سنگین اونجور که دوست دارم می شنوم و بعد تخریب ها و ریختن آوار ساختمان ها به پایین اوج کیفیت دالبی ادموس در این فیلم است.
صدای فیلم به شدت به کانال های حقیقی صدا وابسته است که همین باعث شده قدرت DSP صدا کمی کم بشه! من دوست داشتم کمی دست به دست کانال ها در فضاهای مجازی بیشتر بود, اما در این فیلم خیلی همه چیز واقعی بود. این ضعف نیست, سلیقه کارگردان و میکس کننده صداست که اتفاقاً زیاد هم اذیت کننده نیست.
یادتون هست گفتم اگر گرگ راسل این فیلم میکس میکرد یک جور دیگه این کار انجام میداد؟ گرگ راسل تخصص عجیبی در ایجاد پیک های لحظه ای و شوک آور به بیننده داره, که سن آندریاس این پیک های لحظه ای که حجم بالای از افکت هارو در کانال ها تخلیه کنه نداشت, به جزء همان صحنه ورود بچه ها به شهر, اما در طول فیلم حجم یک نواختی از افکت های فرکانس پایین می شنویم که فقط حجم و شدتشون کم و زیاد میشه و این باعث میشه پیک های لحظه ای سنگین که من دوست دارم کمتر در این فیلم بشنوم! اما این اصلا ضعف بحساب نمیاد و همانطور که گفتم سلیقه و تکنیک صداگذار این فیلم است.
در کل بلوری سن آندریاس یکی از بهترین های تست صداست و من ازش لذت بردم.
تصویر
صدا
سلام و عرض ادب و احترام به جناب برزین و همگی دوستان
مجموعه آمپ یاماها 3050 و بلندگوهای سری 8 فوکال که شامل جلو 836vw و سنتر 800vw و سوراند 807v بود، به دستم رسید و واقعا از ساخت آمپ و مجموعه بلندگوهای فوکال غرق در لذت شدم، واقعا قابل مقایسه با بلندگوهای قبلی ام که جامو 606 بود، نبوده و از نظر کیفیت ساخت و صدا بی نظیر می باشند.
بلندگوهای این سری (vw) طبق گفته شرکت تسراگروپ نماینده فوکال و همچنین شرکت سازنده، از نوع ادیشن بوده و جنس درایوها به مانند سری بلندگوهای الکترا می باشد و واقعا به معنی واقعی کلمه، هنر زیبای طراحی و کیفیت ساخت در این مدل مشهود و عیان است.
بلندگوهای فوکال گرچه هنوز در ابتدای راه اندازی می باشد و به بخاطر کارکرد کم هنوز به پایداری لازم نرسیده اند اما طبق فرمایش شما، حجم صدا در ولوم های بالا بدون آشفتگی و بهم ریختگی می باشد که این نشان از کیفیت و اعتبار این برند می باشد.
بزرگی و وزن زیاد بلندگوهای سنتر و سوراند باعث تعجب و حیرت من شد ، انتظار نداشتم با چنین بلندگوهایی روبرو شوم و البته باعث خوشحالی است چرا که در لودهای بالای صدا، صدای قوی تر و با ثبات تری دریافت خواهیم کرد.
اگر بخواهم از نظر اندازه و طراحی مجموعه سری 8 فوکال و سری قبلیم که 606 جامو بود، مقایسه کنم، چثه و طراحی این بلندگوها اصلا قابل قیاس با جامو نبوده و زیبایی و جذابیت، دو عنصر مشهود شرکت فوکال است. گرچه سری 606 جامو بقول جناب برزین بیشتر از پولی که از انسان میگیره، به آدم صدا تحویل میده، و فکر کنم در آینده گاهی دلم برای جامو 606 تنگ خواهد شد .
آمپ 3050 یاماها که خیلی شیک و مدرن است، با وزن بسیار زیاد خود و با کوهی از امکانات و ساپورت انواع فرمت های صدا و تصویر و طراحی بی نظیر دستگاه که با دیدن آن لب به تحسین شرکت سازنده خواهیم گشود، با 150w قدرت (8 اهم ) مناسب ستاپ کردن این سری بلندگوها انتخاب شد که واقعا هم انتخاب بجا و شایسته ای بود. همانطور که گفته بودید تفاوت در اجرای فرمت های صدا مانند دالبی و dts و فرمت های صدای بلوری در این آمپ و آمپ قبلی که اونکیو 508 بود ، آشکار و واضح بوده و اونکیو در اجرای فرمت دالبی قوی تر بود که البته باعث تعجب من شد.
نصب و کالیبره بلندگوها نیز با توجه به سرعت و دقتی که از یاماها انتظار میرفت، با موفقیت صورت گرفت گرچه پیچیدگی های مخصوص به خود را داشت. نداشتن دفترچه راهنما بصورت کتابچه تنها نکته منفی بود که لازم است به آن اشاره کنم گرچه در سی دی همراه دستگاه بصورت فایل pdf موجود است.
موارد فوق گوشه ای از بررسی های اولیه بود که گفتم شاید مورد استفاده دوستان عزیز قرار گیرد.
در پایان خواستم از فرصت استفاده کرده و هم تشکری کرده باشم از جناب برزین عزیز بخاطر مشاوره و زحماتی که این مدت صبورانه پاسخگو بودند و همچنین از شرکت تسراگروپ بخاطر تخفیف های ویژه ای که در خرید بلندگوهای فوکال نسبت به بنده داشتند و زحماتی که بابت ارسال وسایل متحمل شدند ، نهایت تشکر را داشته باشم. و در آخر هم از جناب محمد پور از فروشگاه آکوستیک بخاطر همه مهربانی و محبتی که جهت خرید و ارسال آمپ یاماها و سایر ملزومات و تخفیف ها و ارسال هدایای ویژه ای که در حق اینجانب داشتند، نهایت سپاس خود را اعلام می دارم.
کل مجموعه از هر دو فروشگاه با بسته بندی های خیلی عالی و بی نقص ارسال شد که این خود می تواند مهر تاییدی بر مشتری مداری این دو فروشگاه باشد.
استعلام قیمت دستگاههای ذکر شده از شهرهای دوبی و قطر توسط دوستان اینجانب نیز صورت گرفت که با توجه به اینکه مجموعه های عرضه شده توسط این دو فروشگاه در ایران با گارانتی عرضه می گردید، از نظر قیمتی کاملا به صرفه تر از کشورهای فوق الذکر بودند.
خرید موارد باقیمانده تجهیزات هم در ماههای آینده از همین دو فروشگاه صورت خواهد گرفت.
سپاسگزارم از استاد برزین و همه دوستان
حق یارتان
خرسند