Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
بخش سیستم های صدا و تصویر پایونیر بعد از این که به کمپانی اونکیو فروخته شد, صرفاً دست خوش تغییرات مدریتی و درون سازمانی شد و هیچ تغییری در فلسفه تولیدات صوتی و تصویری پایونیر ایجاد نشد. برای من شکی نبود که اگر هم قرار بر الگو برداری برندی حداقل در بخش تصویر بود, اونکیو باید از پایونیر که از بهترین سازندگان صنعت دیجیتال ویدئو پلیرهاست کپی برداری میکرد. که هنوز هم این احتمال هست که اونکیو بلاخره بعد از مدل افسانه ای "DV-SP1000E" یک ویدئو پلیر درست حسابی با کمک پایونیر بسازد!
اما جدیداً پایونیر مدل "VSX-1131" از میان رده های 7.1 کانال سینمایی را وارد بازار کرده است که با قیمت خیلی مناسب امکانات صوتی و تصویری تمام عیاری را در اختیار کاربر قرار میدهد. میشه گفت پایونیر با این محصول ارزان قیمت خواسته بازار میان رده هارو در دست بگیرد و امکاناتی در کلاس مدل های گران قیمت خود و دیگر رقبا را در اختیار کاربر قرار بدهد. اگر از پشتیبانی این مدل از امکانات تجاری اتصال دیوایس های مختلف و قدرت 160 واتی این محصول برای هر کانال بگذریم, تازه میرسیم به کوهی از امکانات بسیار جدید و پیشرفنه این مدل مثل دیکدر صدای Dolby Atmos و DTS:X پشتیبانی از عمق رنگ 36 بیت برای تصاویر Ultra HD HDR و از همه مهم تر پایونیر در این مدل میان رده از یک دیکدر صوتی فوق العاده پیشرفته ساخت AKM مدل AK4458 استفاده کرده است. که یک تراشه چهار هسته ای 32 بیتی با فرکانس 384 کیلوهرتزی است. که قبل تر اونکیو, مرنتز,دنن و یاماها در مدل های برتر خود از این تراشه فوق العاده قدرتمند در صنعت صدا استفاده کرده بودن.
به هر حال باید منتظر شد تا این مدل بنظر برتر میان رده های سینمایی از پایونیر وارد بازار ایران بشه تا ببینیم پایونیر چقدر در استفاه از فناوری های بکار رفته در این مدل موفق بوده است.
فکر می کنم این کلیپ 3 دقیقه ای از "بابی مک فرین" خواننده , آهنگ ساز و نوازنده جاز آمریکایی اینقدر با ارزش هست که براش یک یا شاید چندین پست اختصاصی و تکراری در سایت منتشر کنم. مک فرین در برنامه "World Science Festival" در حضور سه نورولوژیست (عصبشناس) و یک مهندس صدا نشان میده که چطور میشه نحوه ارتباط برقرار کردن مغز با موزیک بدون آمادگی قبلی نشان داد. این کار مک فرین فوق العاده ست از این جهت که به بیننده ها و نورولوژیست ها ثابت میکنه که چطور میشه ذهن به سمت نت ها "بدون آمادگی قبلی"هدایت کرد. وقتی مک فرین با جفت پا بر روی کلاویه های فرضی میپره و صدای نت هارو درمیاره, تماشاگران دقیقاً سر تایم نت میگیرن و تقلید میکنن. و به تدریج محل هر نت یاد میگیرن و در ادامه بدون این که صدای نت بشنون صدای هر نت تقلید میکنن, وقتی مک فرین میره به سمت نت های بم صدای تماشاگران هم بم و با حرکت به سمت نت های بالا صدای تماشاگران هم بالا میره. (البته تماشاگران این برنامه با تماشاگران برنامه.... فرق میکنن)
همین فقط خواستم بگم اگر یه موزیک خوب یه نوازنده خوب بزنه میشه بخش موسیقایی مغز به سمت درست هدایت کرد. وگرنه که همه بلدن به جای بابی مک فرین روی کلاویه ها "جفتک چارکش" بندازن, ملتم براش جیغ بکشن.
تحلیل چهار قسمت قبلی سری فیلم های فوق محبوب "Mission Impossible" دوست بسیار عزیزم جناب آقای "طاهر" نوشتن. که شامل سه گانه ماموریت غیر ممکن و قسمت چهارم این مجموعه فیلم است. وقتی امشب دوباره این تحلیل هارو خوندم, از نوشتن تحلیل قسمت پنجم پشیمون شدم و بهتر دیدم فقط یاداشتی در مورد این قسمت بنویسم.(به همین دلیل این پست در مجموعه نظرات شخصی قرار دادم) طاهر عزیز یکی از بهترین نویسندگان این سایت بوده و خواهد بود. خیلی مخلصیم
برای من دو سکانس خیلی جذاب در قسمت پنجم فیلم بود. اگر از بدلکاری تام کروز در شروع طوفانی فیلم و سکانس داخل مخزن آب بگذریم! میرسیم به سکانس درخشان فیلم در سالن اپرای Vienna State Opera اتریش. این سالن جزو 10 سالن اول اپرای دنیاست. ویکی پدیا این سالن بخونید, شگفت انگیزه!
در فیلم اپرای Nessun Dorma از نمایشنامه "توران دخت" اثر "پو چینی" در حال اجراست. این اپرا در مورد جنگ بین ایران و چین است و خواننده مرد این اپرا در واقع فرمانده لشگر چین که وقتی یکی از اسیرهای ایرانی به فرمانده لشگر چین میگه شما در این جنگ شکست خواهید خورد, فرمانده چینی رو به لشگرش میکنه و فریاد میزنه ما خواهیم برد! در اجرای اپرای این نمایشنامه این لحظه بروی نت گرد است. و در فیلم هم این نت لحظه شلیک تنظیم شده و ادامه ماجرا.... اتفاقاً چین در آن جنگ از ایران شکست خورد :) ها ها
اپرای Nessun Dorma نیاز به فول ارکستر 80-90 نفری داره که در فیلم هم نشان داده میشه. اصلا هم فکرشو نکنید میشه رکورد های این اجراهارو با سیستم های فول رنج و لامپی ده واتی گوش کرد. بی ربط...
از این سکانس هم که بگذریم, من سکانس ماشین و موتور بازی تام کروز در "مراکش" خیلی دوست دارم. خیلی جالبه این کشورهای کاملا دور از جهان مدرن امروزی, با سیاست های درستشون شهرهای کویری و خیابون های داغون خودشون میچپونن تو فیلم های عظیم هالیوودی و مردم دنیارو با کشورهاشون آشنا میکنن. کاری که ترکیه چندین ساله داره انجام میده و دیگه برامون دیدن شهر استانبول در فیلم های هالیوودی عادی شده!
"جرمی کلارکسون" در یکی از مصاحبه هاش گفت من و تیم تاپ گیر آرزو داریم بریم ایران و شاید اونجا یکی از بهترین برنامه های تاپ گیر بسازیم. همه میدونن من از طرفدارهای بسیار جدی مستند Top Gear هستم. گاهی که قسمت های ویژه سفر این برنامه را به کشورهای مختلف میبینم به این فکر می کنم که از شمال تا کویر مرکزی و بعد جنوب ایران چه پتانسیلی برای ساخت بهترین برنامه تاریخ تاپ گیر در ایران هست, ولی متاسفانه تیم سازنده این برنامه وقتی از عراق خواستن وارد ایران بشن بهشون اجازه ندادن! و گفتن شما از بی بی سی هستید و اجازه ورود به ایران ندارید! قرار بود بیان از ایران برن به سمت ترکیه که نشد! در عوض باید مراکش ببینیم که تام کروز تو خیابون های که هنوز با الاغ بار میبرن آخرین فیلم شو بازی میکنه!
فیلم بروی نسخه بلوری در تصویر گرین کنترل شده ای داره که اصلا اذیت نمیکنه. تصویر فیلم در مجموع به جزء سکانس های مربوط به ماشین و موتور بازی مراکش که واقعاً درخشان و زیباست, آنچنان جذابیتی نداره و نمیشه ازش لذت خواصی برد. اما اگر میخواستم بلوری فیلم تحلیل کنم باز بخاطر همون سکانس های درخشان مراکش بهش 4 ستاره میدادم.
صدا هم DTS-HD Master Audio 7.1 کانال هست. یکی از مشکلات صدا در این فیلم و خیلی از عنوان های مهم دیگه این هست که این فیلم ها فقط برای سیستم صدای سینمای تنظیم شدن و نه برای سیستم صدای سینمای خانگی! کارگردان های مثل مایکل بی وقتی با بزرگانی مثل "گرگ پی راسل" در صدای فیلم همکاری میکنن, فیلم برای دو ورژن سینما و سینمایی خانگی تنظیم میکنن. خود گرگ راسل هم میگه فضای آکوستیکی و سیستم صدای سینما با سیستم سینمای خانگی در بهترین شرایط خیلی متفاوت هست و نمیشه از یک DSP برای هر دو استفاده کرد.
این فیلم هم در نسخه خانگی صداش برای سینمای خانگی تنظیم نشده است, نوع حرکت افکت ها, حجمشون و تایمی که برای حرکت از یک کانال تا کانال دیگر استفاده میشه همگی برای سیستم صدای سینماست و نه سینمای خانگی. اما در ماموریت غیر ممکن 5 صدای موزیک بی نظیر هست, بی شک و بی شک موزیک معروف این فیلم آنچنان که در شروع این فیلم می شنوید در هیچ یک از چها قسمت دیگه در نسخه خانگی نشنیده بودید! صدای موزیک اینقدر عظیم و دقیق هست که صدای تک تک سازهارو در استودیو "اَبی رود" با تمام وجود حس می کنید و می شنوید, متفاوت از هرآنچه قبل تر در فیلم های ماموریت غیر ممکن شنیده بودید. با تمام ضعف های که در DSP و جریان افکت های این فیلم هست اگر فیلم تحلیل می کردم به صدا 5 ستاره میدادم.
خوش باشید
گزارش نمایشگاه AXPONA بیشتر در مجلات های اند دیده بودیم. این نمایشگاه به جنگ بین صدای اروپایی و آمریکایی هم شهرت دارد. اگر به عکس ها هم دقت کنید, اکثر دموها ترکیبی بین اروپای و آمریکایی هستن. غیر از این نمایشگاه در هیچ جای دیگه شما نمی بینید بلندگوی مارتن با برند آمریکایی "Convergent Audio Technology (CAT)" دمو کنن! برند درجه یکی که کثراً با ویلسون اودیو دمو میشه.
ویلسون Alexia هم با با مدل جدید پاور Dan D’Agostino دمو کرده! زیبایی های این برند تا از نزدیک نبینید باورتون نمیشه چقدر زیباست!
سری جدید Platinum مانیتور اودیو هم با این که کپی از مارتن Supreme 2 بنظر میاد! اما باز هم بلندگوی جالبی. با MOON کانادای هم دمو کرده که اینم جالبه!
در کل نمایشگاه متفاوتی از نمونه های اروپایی های اند است. و یه جورایی هم کامپوننت های امثال نمایشگاه های اند مونیخ اینجا لو رفت. در ادامه مطلب عکس های از این نمایشگاه ببینید:
عکس ها از: Leo Yeh
سامسونگ K8500 اولین Ultra HD پلیر این شرکت و تا این تاریخ دومین بلوری پلیر نسل جدید Ultra HD است. این دستگاه 400 دلار از دبی که میشه 1500 درهم امارات خریداری شده است. که اگر 1 دلار بیشتر بود, ارزش خرید نداشت. دوست داشتم حداقل این چند ماهی که باید صبر کنیم تا یکی از برندهای درست و حسابی ویدئو پلیر ساز محصول مورد نظر من عرضه کنن, بلوری های Ultra HD با پاناسونیک تجربه می کردم, چرا که با پاناسونیک بهتر کنار میومدم تا سامسونگ!
سامسونگ پلیر فسقلی و خوش ساختی, که بیشتر بدرد سیستم های مد روز میخوره تا کامپوننت یک ویدئوفایل, راستش خجالت آوره!
صدا و تصویر این پلیر واقعاً بیشتر از یک تجاری کم ارزش نیست! در تست نسخه های عادی بلوری حتی به پایونیر BDP-450 یا BDP-LX55 نزدیک هم نمیتونه بشه! این نوع پلیرها صرفاً برای پخش یک فرمت خاص ساخته میشن, سازنده های این گونه پلیرها هیچ دغدغه ای در رقابت با برندهای بزرگ صدا و تصویر ندارن. چرا که خریداران این نوع محصولات هم دغدغه صدا و تصویر رفرنس ندارن. بهم اجازه بدید این گونه پلیرهارو با پلیرهای های اند پایونیر, دنن و اوپو مقایسه نکنم. چرا که سامسونگ در مقایسه با این پلیرها چیزی بشتر از زیر شلواری یه راهب نیست.
کابل های که الان به دستگاه وصل شده چهار برابر این پلیر قیمت دارن. فکرم نمی کنم با این پلیرهای تجاری نسخه های بلوری Ultra HD بررسی کنم, صبر می کنم تا پلیر مورد تاییدم بخرم.
فعلا چندتای عکس از UBD-K8500 سامسونگ در ادامه مطلب ببینید:
پ. ن: تیکه کلام ( زیر شلواری یه راهب) در اصل برای "جرمی کلارکسون" دوست داشتنی, که من در بعضی از مطالب ازش استفاده می کنم.
اکثر ویدئوفایل های که با برند OPPO در اروپا کار میکنن, کمپانی "Audiocom" میشناسن. این کمپانی مرکزش در شهر لندن است, اما در رم و برلین هم شعبه داره. کارش Modified یا اصلاح کردن کامپوننت های صدا و تصویر است. دو سالی هم هست داره به صورت اختصاصی روی اوپو 103D و 105D کار میکنه. کار این کمپانی بروی اوپو از مولتی ریجن کردن شروع میشه تا تعویض کابل های پلیر, اتصالات بسیار با کیفیت و عوض کردن برد پاور و...ادامه پیدا میکنه, این خدمات ویژه بروی اوپو در دو نوع "رفرنس" و "سیگنیچر" انجام میشه. من آخرین بلوری پلیر اوپو 105D از شعبه برلین همین کمپانی خریدم, اما نه مدل های اصلاح شده را, این کمپانی به صورت سفارشی هم اصلاحاتی بروی کامپوننت ها انجام میده, که اون برای من مولتی ریجن کردن پلیرم بود.
تصاویر زیر درون سه دستگاه اوپو 103D که به ترتیب مدل استاندارد کارخانه, مدل اصلاح شده رفرنس و مدل سیگنیچر هستن نشان میده:
درون سه مدل استاندارد, رفرنس و سیگنیچر اوپو 103D
بخش تغذیه 103D مدل کارخانه
بخش تغذیه اصلاح شده رفرنس 103D
بخش تغذیه اصلاح شده سیگنیچر 103D
اون دوتا کپسولی هم که در ورودی برق مدل سیگنیچر ملاحظه می کنید, دیود و شاید بوبین های حلقه ای برای کاهش نویز هستن.
اصلاحاتی که کمپانی Audiocom بروی بلوری پلیر اوپو انجام میده, کاملا در ارتباط با کم کردن میزان jitter و خطی تر کردن کلاک های پردازنده دستگاه است. برای همین کاملا بروی EMI یا تداخل الکترومغناطیسی کار میکنه. به همین دلیل در دستگاه های که توسط این کمپانی اصلاح شده به میزان زیادی از Ferrite ها استفاده شده است. فریت یک ترکیب شیمیایی و اکسید آهن است. در نوع تجاری به شکل یک حلقه پلاستیکی در انتهایی کابل های صدا و تصویر یا سیم آداپتور دستگاه های مختلف برای کنترل تداخل الکترومغناطیسی نصب میشه, که معمولا هم در کابل های با کیفیت صدا و تصویر از فریت استفاده نمیکنن!
استفاده از فریت ها تاثیر عجیبی در کنترل و بهبود صدا و تصویر داره! داستان کفشدوزک هارو یادتون هست؟ اون ها یک نوع مرغوب فریت بودن. در تاثیر گذار بودن فریت ها در بهبود عملکرد کامپوننت های صدا و تصویر شک ندارم! اما هنوز در مورد اوپو و تغییراتی که Audiocom بروی این سوپر بلوری پلیر انجام میده هیچ تجربه ای ندارم! شاید یکی از دلایلی هم که حاظر نشدم مدل سیگنیچر این کمپانی بخرم قیمت وحشتناک بالای این مدل بود! مدل کارخانه ای 105D زیر 1200 پوند قیمت داره. در صورتی که مدل سیگنچر Audiocom در حدود 3400 پوند قیمت داره! که اصلا برای من قابل توجیه نیست!
این در صورتی که با مبلغی در حدود 180 پوند میشه مدل 105D مولتی ریجن کامل هم برای بلوری و هم دی وی دی کرد. حتماً هم میدونید که برای مولتی ریجن کردن بلوری پلیرها برای اجرای هر سه ریجن A.B.C لازمه یک برد خیلی کوچیک داخل دستگاه کار بزارن, مثل بخش دی وی دی نمیشه با کد "RMTM0000" پلیر برای دی وی دی مولتی کرد. این کد هم جدیداً با اکثر فایروال های جدید کار نمکینه و به هیچ عنوان نمیشه از طریق این کد بلوری پلیر برای نسخه های دی وی دی مولتی کرد.
به هر حال اگر خرید یکی از مدل های اصلاح شده این کمپانی برای من یکی هیچ توجیهی نداره، اما کیفیت و تمیزی کار این شرکت برای مولتی ریجن کردن پلیرهای اوپو کاملا تایید می کنم.
امروز عصر سورس Densen B-410XS به سیستم "Rotel" اضافه شد. یه سورس فوق العاده و کاملا دست ساز دانمارکی که طراحش آقای "Thomas Sillesen" هستن. من ایشون در غرفه این برند دیدم! Densen از بهترین سورس های دیجیتالی که صداش واقعاً به آنالوگ نزدیک هست. تا جای که من میدونم از خفن ترین مبدل های دیجیتال به آنالوگ صنعت صدا استفاده میکنه که واقعاً هم کارشون خوب انجام میدن. دینامیک همراه با آرامش صدا با پس زمینه روشن که میگه کارشون خوب انجام میدن. طراحی این مدل B-410 XS با مدل های چند سال پیش که من دیده بودم هیچ فرقی نکرده بود, همون کابینت چند تیکه لاغر آلومینیومی برس خورده ساده و تقریباً زیبا. (و بسیار سنگین)
امروز که گذشت پلیر فقط 24 ساعت بوده که اومده تو مدار, و حداقل یک هفته ای وقت میخواد تا بشه در مورد صداش نظر داد. صدای که امروز ازش شنیدم شبیه Audio Note های ژاپنی بود. منظورم این که همون حس صدای باز بدون استرس آنالوگ به شنوده میداد! شاید ووکال به خوبی دموی Nagra با ویلسون Alexia بود, صدای این بلندگو با VTL و کابل Nordost بهترین صداست! خوب قبول دارم سی دی قبلی راتل در مقابل این آشغال بود! با سورس جدید تغییرات دینامیک صدا در فاصله های کمی جلو و عقب تر از جای همیشگی بیشتر بود و کمتر جنس صدا عوض میشد. صدا بالغ تر شده بود. و تا همین جا هم پاور RB-1590 و پری RC-1590 راتل و بلندگوهای "Audio physic classic 30" چند پله جلوتر برده بود.
ذهنیت من از این برند چیزی شبیه به کابل "Nordost" هست, صدای که شنونده درگیر این نمیکنه که این صدا شبیه به کدوم برند یا صداست. Densen دقیقاً صدای خودشو میده و یک لحظه هم شنونده درگیر این نمیکنه که این صدا شبیه به کدوم برنده!
این سورس درست همونی که یه علاقمند به آواز کلاسیک دنبالش هست. باید دید در هفته های آینده صدا چقدر تغییر خواهد کرد!
راستی کابل های HDMI و اسپیکر AudioQuest که قبلا گفته بودم قرار برام بیاد هم رسید.
کمپانی Bose در سال 1964 میلادی در آمریکا توسط "عمار بوز" که یک مهندس برق بنگالی تبار است تاسیس شد. شهرت این کمپانی ارتباط مستقیم با اسپیکرهای مخصوص خودروهای لوکسی مثل "Bentley" و امثال آن دارد. اما برند بوز با یک محصول دیگر نیز شهرت جهانی پیدا کرد, و آن پکیج سینمایی سری "Acoustimass" بود. طراحی این محصول سالهاست توسط دیگر برندها کپی شده است و سعی شده به کیفیت آن نزدیک شوند.
شاخص ترین ویژگی طراحی برند بوز درایورهای کوچک اما با صدای بسیار پرقدرت است. صدای که اصلا نمیشه تصویر کرد از بلندگوهای با این ابعاد ایجاد می شود! قدرت تحمل در وولوم های بالا بدون تخریب صدا یکی از منحصر به فرد ترین شاخص های این برند است.
برای خرید محصولات این برند با مجموعه آکوستیک تماس بگیرید
طبق آخرین اطلاعاتی که از طرف مدیر آکوستیک به من داده شده, بلوری پلیر OPPO 105D با قیمت بسیار منطقی به زودی توسط این مجموعه عرضه خواهد شد!
به تازگی هم برند ایتالیایی Chario در این مجموعه دمو شده است, من این برند در دموهای نمایشگاهی دیدم اما هیچ وقت پای صدای این بلندگو نشستم! و هیچ ذهنیتی ازش ندارم! اما ظاهرا که بسیار مورد توجه دوستان ادیوفایل قرار گرفته است. اگر رفتید و صداشو شنیدین مارو هم در تجربه خود شریک کنید. عکس های دموی این بلندگو در ادامه مطلب قرار میدم.
چند شب پیش با دوستان صحبت می کردیم که بحث جالبی پیش کشیدن, همه میدونن من از هدفون خوشم نمیاد و تا به امروز هم هیچ مطلبی درباره هدفون ننوشتم چون اطلاعی از این محصول ندارم, هدفون های خیلی گرون با آمپلی فایرهای لامپی در نمایشگاه های مثل های اند مونیخ دیدم و چند باری هم تست کردم... اما من خوشم نمیاد (البته همین جا اعلام می کنم آمادگی دریافت یک هدفون خوب به عنوان هدیه از طرف هر یک از دوستان دارم) صحبی شد از "لوچیانو پاواروتی" که این مرد بزرگ هم اصلاً از هدفون خوشش نمیومده و همیشه به شاگرداش توصیه می کرده حتی یک گفتگو ساده را هم با هدفون نشنوید!
استاد "ماریو تقدسی" هم که از شاگردان پاواروتی بودن نیز تایید میکنن که ایشان هیچ وقت از هدفون استفاده نمی کردن. استاد تقدسی تنها ایرانی بودن که افتخار این داشتن که پاواروتی به صرف شام اونم "قرمه سبزی" و روی زمین به منزلشون در نروژ دعوت کردن و با هم شام خوردن, حتما اگر برای شرکت در مستر کلاس های استاد تقدسی که سالی یک بار در آموزشگاه کوشا برگزار میشه رفتید, عکس استاد تقدوسی با پاواروتی بزرگ سر سفره ببینید.
در همون شبی که استاد تقدسی میزبان پاواروتی بزرگ بودن, براشون آهنگی از استاد شجریان میزان (همین جا برای بهبود حال استاد شجریان دعاء می کنیم) و نظر پاواروتی در مورد صدای استاد شجریان سوال میکنن, حتما میدونید که خواننده های آواز سنتی ایرانی از گلو صداسازی میکنن, اما خواننده های اپرا از شکم و سینه قدرت میگیرن, پاواروتی به استاد تقدسی میگه چطور در آواز ایرانی این چنیین صدای از حنجره بیرون میاد! براشون صدای استاد شجریان جالب بوده و از تکنیک آواز خواندن ایشون تعریف کردن. این به نقل از خود استاد تقدسی گفتم.
در یکی دیگه از کلاس های آوازی که پاواروتی بزرگ داشتن یک خواننده جوان مصری که الان از بزرگ ترین خواننده گان زن اپرای عرب بحساب میاد, به پاواروتی میگه من همیشه اجراهای شمارو با هدفون گوش می کنم, حتی وقتی در مترو هستم, پاواروتی با چهره برآشفته به دختره میگه "چطور جرات می کنی صدای من با هدفون و در مترو گوش کنی" ببینید این بزرگان موسیقی چقدر برای موزیک و هنرشون ارزش قائل بودن که حتی نمیتونستن بشنون کسی هنرشون با هدفون تو مترو گوش کرده.
در ضمن من نگفتم هدفون بده! گفتم من دوست ندارم, شروع نکنید طومار فرستادن از مزایایی گوش کردن موسیقی با هدفون.
همین چند ساعت پیش داشتم یه کار از "مدرن تاکینگ" گوش میکردم, تازگی هم رسیده دستم. به نام Original 80's که شامل سه تا سی دی از بهترین های مدرن تاکینگ میشه که در سی دی سوم تراک ها تنظیم جدید شدن, یا ریتم تند یا کندتر شده یا کلام اضافه شده... در کل جالبه, اما نمیدونم چرا این کار که سونی هم ریلیز کرده اینقدر بد مستر شده! صدای به شدت فلت که نه به آنالوگ ربطی داره و نه مثل چندتا کار دیگه که ریلیز آلمان هستن دارم دینامیک صدا خوبه, تو این کار نه باس سرجاشه و نه حتی ووکال آنچنان جالبه! کلا از ریلیز های کلاسیک سونی خوشم نمیاد, اینم یکی دیگه ست.
مدتی هم هست که ذهنم درگیر خرید بلوری پلیر "Ultra HD" شده! اما هیچ برند درست و حسابی هنوز تولیدش نکردن! سامسونگ و پاناسونیک هم بدرد من نمیخورن. دوتا هم فیلم Ultra HD Blu_ray سفارش دادم یکی San Andreas و اون یکی The Expendables 3 جالبه هر دو عنوان در نسخه بلوری استاندارد از سایت های مثل highdefdigest.com و blu-ray.com در تصویر 4.5 و 5 ستاره دارن, اما در نسخه 4K ضعیف ترین نقدهارو گرفتن! از همه این سایت ها مهم تر این که هر دوتاشون از سایت htcenter.ir بهترین نقدهای صدا و تصویر گرفتن! هاها....
در ادامه عکس های از اتاق های دموی مجموعه آکوستیک که شامل سالن دموی های اند اصلی, بخش های فای و اتاق تست سینمایی این مجموعه است ببینید
سال 1395 به تمام دوستان گلم تبریک میگم و از همتون به خاطر لطف و محبت و حمایت های بی نظیرتون که در یک سال گذشته به شکل های مختلف به من داشتید سپاسگزارم و دست تک تک شمارو میفشارم و براتون عشق, سلامتی, آرامش و روزی دو صد چندان از خداوند آرزو می کنم.
افتخار می کنم که در کنار شما مخاطب هشت ساله سایت هستم و فقط و فقط به عشق شما عزیزان دل می نویسم...
در ضمن اواخر سال 94 موفق شدم نماد اطمینان الکترونیک از "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" برای سایت دریافت کنم. مراحل احراز هویت انجام شده است و لوگوی موقت به مدت شش ماه دریافت شد. برای دریافت لوگوی دائمی نیاز به مراجعات بعدی برای تایید طلاحیت است تا لوگوی دائمی دریافت کنم. به هرحال هدف ایجاد یک فضایی سالم و کاملا قانونی در فضای نت فارسی است.
ارادتمند همگی شما خوبان
بهرنگ
با توجه به نوع یاداشتی که در ذیل در مورد بلندگوی Sonus faber Chameleon T نوشتم و نظرات دوستان درباره این بلندگو, امروز غروب کیوان عزیز با من تماس گرفت و ازم خواست تا برم منزل ایشون و از نزدیک این بلندگوی هنوز ستاپ نشده ببینم و بشنوم. من این مدل در نمایشگاه های اند مونیخ به صورت دموی خارج از مدار دیده بودم, و انصافاً هم خوشگل بود و همون موقع ازش خوشم اومده بود. امروز هم در اولین برخورد همون حس فانتزی قشنگ بهم داد, این زیبایی و سایز مناسب برای یک بلندگوی دست ساز که با پنل های رنگی کنارش حدود 2500 دلار قیمت داره! واقعاً عالی بحساب میاد و درش شکی نیست.
قد و قواره بلندگو اندازه فوکال 826 شاید یکم بلندتره, دقیق نمیدونم اهمیتی هم نداره. بوی چرم طبیعی خیلی خوبی میداد (من چرم خیلی دوست دارم و زیاد هم میپوشم) همین چرم کاری و جنس دیافراگم بلندگوها و طراحی کلیش حداقل از هم کلاس های خودش خیلی با کلاس تره که برای من خوشایند بود.
در مورد صدا نمیشه نظر درستی داد, بلندگو تازه باز شده بود و به قول خودم تازه داشت با شرایط جدید آشنا میشد. اما باز با این شرایط صدای یکپارچه و پری داشت, مشخص بود با کارکرد بیشتر کاراکترهای بد صدا کمتر میشه و بلندگو به یکپارچگی بیشتری میرسه. یک نکته مثبت این بلندگو هماهنگی خوبی بین ووفرهای 7 اینچی با کابینت بود که خیلی خوب مچ هم طراحی شده بودن, واقعاً هم این درایورهای باس نچندان بزرگ دینامیک بالایی داشتن و خوب کابینت پر میکردن, کابینت بلندگو هم انرژی صدارو تو خودش نگه نمیداشت و رها می کرد.
بیشتر از این نمیشه از صدای Chameleon T بنویسم. بلندگوی بسیار زیبا, ارزون و فکر می کنم خوش صدای هست. دوستش خواهید داشت.
به روز رسانی: 28/12/94
برند Sonus faber یکی از خوش نام های ایتالیایی در صنعت صدای های اند است, برندی که ترکیبی از هنر دست ایتالیایی و مهندسی صداست. مدل Chameleon T یکی از ارزون قیمت های این برند بحساب میاد, که به تازگی دوست عزیزم آقای "کیوان شهسوار" از طریق باز دوست و استاد گلم آقای گمینی که از ایتالیا برگشتن به ایران آوردن.
به تازگی هم مدل فوق العاده "Lilium" با آمپلی فایر "Dan D'Agostino" در مجموعه T.S.R.A دمو بوده است, و از من هم دعوت شد که برم و صدای این مجموعه بی نظیر بشنوم, که متاسفانه وقت نشد و این ستاپ از دست دادم! همین جا از لطف مدیران این مجموعه تشکر می کنم.
من صدای بلندگوی Sonus faber مخصوصاً در مدل های بالاش خیلی دوست دارم, و برعکس چیزی که در ایران شنیدم که میگن این برند بیشتر ساخت خوبی داره تا صدای خوب! با بخش ساخت کاملا موافقم اما با صدا نه, چون من صدای این برند به دلیل کمی خشن بودن و قدرتش در انتقال این خشونت بدون فوروارد شدن صدا خیلی دوست دارم. من این سبک صدارو دوست دارم...
از کیوان شنیده بودم که خیلی از این مدل بخاطر امکان تعویض پنل های کناری بلندگو خوشش اومده و شاید بخردش! اما صحبت جدی در این مورد باهم نداشتیم, تا این که چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت بلندگو در راه ایران است! امیدوارم بشه از این بلندگو صدای حداقل در کلاس فوکال آریا گرفت, اعتقاد دارم که میشه و شاید صدای موزیکال تر و کمی حتی Agressive تر از فوکال آریا بشه از این مدل شنید. من هنوز مدل Chameleon T نشنیدم, اما سعی می کنم اگر کیوان بتونه صدای خوبی از این بلندگو بگیره, ازش براتون بنویسم....
در ادامه مطلب تعدادی عکس از آنباکسینگ و مراحل ساخت و چرم کاری Chameleon T ببینید.