Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
طنین دقیق نوای موسیقی در سالنها به عوامل بسیار گوناگونی بستگی دارد. طراحان داخلی این سالنها باید محاسباتشان در این رابطه بسیار دقیق باشد و مصالحی به کار برند تا آکوستیک سالن ایدهآل شود. اما تفاوت های فاحشی در صدا بین سالن های اپرا در سراسر جهان وجود دارد. در این مطلب 10 سالن برتر اپرا از نظر آکوستیک معرفی می کنم.
سالن فیلارمونی برلین
سالن کنسرت فیلارمونی شهر برلین آلمان را هانس شارون طراحی کرده است. معماری مدرن این سالن از همان آغاز ساخت بسیار بحث برانگیز بود. به رغم مخالفتهای فراوان سرانجام این سالن در سال ۱۹۶۳ به پایان رسید و به یکی از دیدنیترین نقاط پایتخت آلمان تبدیل شد. طراحی دقیق و استادانه داخل سالن سبب شده که این سالن از نظر آکوستیک به یکی از بهترین سالنهای موسیقی جهان تبدیل شود.
سالن جشنواره ریچارد واگنر در شهر بایرویت آلمان
سالن جشنواره ریچارد واگنر در شهر بایرویت آلمان که در زبان محلی "شوینه" نامیده میشود، در زمان زندگی واگنر توسط خود او و دوست معمارش اونو بروکوالد، طرح ریزی و در سال ۱۸۷۶ افتتاح شد. آنها طرحی را با الگوی آمفی تئاترهای یونان باستان بوجود آوردند. خصوصیت جالب این سالن، مکان ارکستر اپراست که کاملا مخفیست و سبب شده که طنین موسیقی منحصر به فرد شود.
"پرینس رگنتن تئاتر" در مونیخ
در بنای این سالن سعی شده سیستم آکوستیک سالن جشنواره ریچارد واگنر در شهر بایرویت آلمان شبیه سازی شود. اما اگر در سالن بایرویت صحنه نمایش، سقف، سطح زمین و صندلیها همه از جنس چوب هستند، در سالن "پرینس رگنتن تئاتر" در مونیخ که در سال ۱۹۰۱ افتتاح شده، آهن و بتون نمایی پرقدرت به سالن داده است. اما همین تفاوت سبب شده که طنین صدا در این سالن به اندازه سالن بایرویت شفاف نباشد.
سالن کنسرت والت دیسنی در "کنسرتهال" لس آنجلس
سالن کنسرت والت دیسنی "کنسرتهال" در لس آنجلس در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد. آرشیتکت این سالن که شبیه کشتی بادبانی ساخته شده، فرانک گری و طراحی داخلی آن نیز به عهده یاسوهیشا تویوتا بود. تویوتا در این رابطه طرحی مخصوص به کار برد و محل استقرار ارکستر را در وسط سالن و محل نشستن تماشاگران را دورادور ارکستر قرار داد. اساپکا سالونن، مدیر "کنسرتهال" از آکوستیک این سالن بسیار راضی است.
سالن کنسرت "کارنگیهال" در نیویورک
سالن کنسرت "کارنگیهال" در مرکز منهتن نیویورک به خاطر طنین نوای موسیقیاش در جهان مشهور است. این سالن در سال ۱۸۹۱ با فستیوالی پنج روزه افتتاح شد. والتر دارموش، یک رهبر ارکستر جوان آن زمان موفق شد آرتور کارنگی ، یکی از ثروتمندترین مردان جهان را متقاعد کند که مخارج یک سالن بزرگ کنسرت را در نیویورک به عهده گیرد.
سالن اپرای سیدنی
سالن اپرای سیدنی گرچه مشکلاتی با آکوستیک، محل ارکستر و صحنه دارد، اما همین سالنِ کلانشهر سیدنی در استرالیا از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان شناخته شده است. هزینه نهایی ساخت این سالن در انتها ۱۴ برابر قیمتی شد که در ابتدا پیش بینی کرده بودند. این سالن در سال ۱۹۷۳ توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح شد.
بلشوی تئاتر مسکو
بلشوی تئاتر مسکو در کنار مارینسکی تئاتر در سنت پترزبورگ از مهمترین مکانهای فرهنگی روسیه به حساب میآید. بلشوی تئاتر مسکو در سال ۱۸۲۵ افتتاح شد. به تدریح آکوستیک این سالن کیفیت خود را به خاطر ساخت و سازهای جدید و استفاده طولانی از آن از دست داد. این سالن در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ نوسازی شد و این نوسازی تاثیر مثبتی در طنین صدای آن بوجود آورد.
انجمن موسیقی وین
سالن بزرگ انجمن موسیقی وین به خاطر کنسرتهای سالانه فیلارمونی وین شهرت جهانی دارد. این سالن که در ژانویه سال ۱۸۷۰ افتتاح شده، از زمان افتتاح به خاطر زیبایی فریبندهاش با استقبال جهانی روبرو شد. شاید به همین دلیل است که هنرمندان بزرگ دنیا با علاقه در این سالن به هنرنمایی میپردازند یا شاید آنها به خاطر طنین شفاف و فوقالعاده سالن علاقمند به هنرنمایی در آن هستند.
"اشتاتهاله" در شهر ووپرتال آلمان
سالن تاریخی "اشتاتهاله" در شهر ووپرتال- البرفلد آلمان سالنی است که در آن چشم و گوش آرامش مییابد. این سالن زیبا که به سبک نئورنسانس ساخته شده، در سال ۱۹۰۰ افتتاح شد. طنین صدای این سالن شنونده را به یاد سالن بزرگ انجمن موسیقی وین میاندازد. بیسبب نیست که بسیاری از شرکتهای ارائه آثار موسیقی جهان برای ضبط آثار خود به این سالن میآیند.
سالن "اِلب فیلارمونی" درهامبورگ
مسئول آکوستیک سالن "اِلب فیلارمونی" درهامبورگ "یاسوهیسا تویوتا" است؛ کسی که طراحی داخلی سالن کنسرت والت دیسنی "کنسرتهال" در لس آنجلس را نیز به عهده داشت. در سالن "اِلب فیلارمونی" درهامبورگ نیز قرار است ارکستر و تماشاگران بسیار نزدیک به هم باشند. تویوتا در این باره میگوید: «هدف نهایی ما ایجاد شرایط صمیمیت صوتی در سالن است. (سالن اِلب فیلارمونی هامبورگ در حال ساخت است)
دوستان خواسته بودن موزیک اودیوفایلی معرفی کنم, گفتم یکم در مورد نوع موزیکی که باید در تست سیستم استفاده کنیم و آنچه رواج دارد بنویسم, بعد چند تراک معرفی کنم.
سبکی که در بین اودیوفایل ها در شنیدن سیستم رواج دارد, سبک "جاز" و "بلوز" است. حالا چرا این دو سبک موزیک بیشتر به گوش در سیستم های صدا خوش میاد؟ دلیلش نوع سازها, ترکیب و ووکال در این دو سبک موسیقی است.
سازهای اصلی در این دو سبک موزیک, ساکسیفون, ترومپت, ترومبون, فلوت, پیانو, درامز, کلارینت است, در موسیقی سنتی ایرانی ما کلارینت به اسم "قره نی" داریم, کلارینت در اصل نوع سوپرانوی قره نی است. (صداش زیر تر هست)
ملاحظه می کنید همگی این سازها صداهای قوی دارن, که در تنظیم نمیشه یکی بر دیگری قالب کرد, صدای ووکال قوی خوانندگان جاز هم بهشون اضافه کنید, میشه بهترین گزینه برای تست سیستم های فای.
در کل دنیا برای فروش و دموی سیستم های صوتی از بین صدها تراک که اکثراً هم جاز و بلوز هستن, چند تراک انتخاب می شود و در شوها دمو می کنند. فروشندگان هم برای کلاس های مختلف سیستم ها تراک های مختلفی گلچین میکنند و متناسب با کلاس سیستم پخش می شود, در ایران هم به همین شکل است. دموی سیستم با یک تراک جاز با ووکال قوی و تک نوازی سازهای بادی و ضربی صدای یک سیستم کاملا عادی به شکل محسوسی بالا میبره, توجه کنید که موقع خرید ذهنتون درگیر صداهای ووکال قوی و تک نوازی های موزیک های انتخاب شده نشه, و همیشه تراک های خودتون همراه داشته باشید.
خوشبختانه من در این چند سال توانستم همراه داشتن سی دی های شخصی برای خرید سیستم صوتی جا بندازم, و این یکی از کارهای بود که خارج از هدف اصلی من که سیستم های سینمایی بود و هست توانستم انجام بدم.
یک نکته دیگه این هست که, سیستم های های فای و های اند در دریافت, تقویت و انتقال صدا بسیار Direct عمل می کنند, و هرچقدر میزان Neutrality کل سیستم بالاتر بره مستقیم عمل کرد سیستم هم بیشتر می شود.
حتما براتون پیش آمده موزیکی که در پخش ماشین یا یک ضبط تجاری صداش خیلی بنظرتون خوب هست, در یک سیستم های فای خیلی فلت و بی روح اجرا میشه! ( این فراموش نکنید که سیستم صوتی با وفاداری بالا کمترین تاثیر تقویتی یا افزایش فرکانسی بروی سورس داره) کاری که سیستم های تجاری به شدت بروی صدا انجام میدن, بطور مشخص نواحی مختلف فرکانسی تقویت و بالانس می کنند, به همین دلیل موزیک های با رکورد بد و بی کیفیت در پخش ماشین و سیستم های تجاری صدای متفاوت با یک های اند چند هزار دلاری دارند. سیستم گرون نیاز به سورس نه فقط اورجینال, بلکه با رکورد خوب داره.
چند وقتی هست کمپانی های مثل MSB محصولاتی برای استریم موزیک و پخش بروی سیستم های های اند تولید می کنند, این محصولات فایل های استریم فشرده یا غیر فشرده موزیک را با DAC های چند مرحله ای بسیار قوی به یک سورس بالانس شده کریستالی آنالوگ تبدیل می کنند. همین کار میدیا پلیرهای ارزان قیمت تر مثل همین سونی که خودم دارم هم انجام میدن. فرق محصولاتی مثل MSB با یک پخش تجاری در دقت و نزدیک بودن صدا به سورس اصلی است.
پس این نکته در نظر داشته باشید که سیستم های فای یا های اند نیاز به سورس های اند هم دارد.
نکته آخر: که برای من از مهمترین ها در تست صدا و تصویر است, داشتن رفرنس های شخصی است, در تصویر گفتم نسخه های از فیلم بلوری اورجینال داشته باشید که جنس و شاخص های تصویر و صداشو خوب بشناسید و از آن ها در تست سیستم استفاده کنید.
در صدا هم به همین شکل است, از هر سبکی که مورد پسندتون هست تراک های انتخاب کنید, که بارها و بارها در سیستم های مختلف شنیده باشیدشون و شاخص های صداشون خوب بشناسید و از اونها در تست ها یا خریدهاتون استفاده کنید. بعنوان مثال در فیلم گفتم بهتره از فیلم های که گرینی هستن استفاده کنید. در صدا هم بهتر است از موزیک های ارکسترال و اپرا استفاده کنید. از پاپ, کانتری, جاز و بلوز و.... نیز حتما باید رفرنس داشته باشیم. این همه نوشتم که بگم خودتون باید برای خودتون رفرنس درست کنید. زیاد که گوش کنید حتی با جازهای اودیوفایلی نمایشگاهی هم میتونید شاخص های مثبت و منفی تشخصی بدید.
این چهار تراک خیلی دوست دارم و زیاد در تست هام ازشون استفاده می کنم.
Dire Straits - You And Your Friend
Jheena Lodwick- A Groovy Kind Of Love
Bliss - Breathe بی نظیره
Chris Jones- Long After You're Gone
چند کامپوننت برای بهترین سیستم سینمایی خانگی معرفی می کنم.
بلندگوهای مورد تایید:
برای شروع, سری 700 فوکال یکی از گزینه های خوب بحساب میاد.
سری 800 و 900 برای افکت و موزیک خوب اگر درست ستاپ بشه بسیار جدی توصیه می کنم.
فوکال با آمپلی فایر یاماها و دنن و فقط با سری های بالا ستاپ کنید, فوکال جریان بالا میخواد تا خوب صدا بده.
MISSION یکی از گزینه های گردن کلف بحساب میاد و برای ستاپ سینمایی و پاپ موزیک ها توصیه می کنم. میشن با سری های بالای آمپلی فایر دنن ستاپ کنید.
سری گلد مانیتور آدیو با آمپلی فایر دنن صدای خوبی میده و میتونه گزینه دوست داشتنی باشه.
Klipsch Reference یکی از بهترین های صدای سینمایی بحساب میاد و از پیشنهادات اصلی من هست. با Rotel, پایونیر, دنن و یاماها سری بالا خوب صدا میده و توان تحمیل پیک های سنگین مثل بلندگوی میشن داره. مخصوصاً با Rotel و یاماها بهترین صدارو میشه ازش گرفت.
جامو مثل همیشه یکی از مهمترین بلندگوهای ارزون قیمت من بحساب میاد, و خیلی جدی برای یک شروع ارزون مورد تایید توصیه می کنم.
آمپلی فایر:
مثل همیشه یاماها در راس پیشنهادات من قرار داره.
از مدل RX-A840 تا RX-A3040 توصیه می کنم. برای یک شروع قوی مدل RX-A1040 ایده ال من هست.
دنن از مدل AVR-X2100W به بالا توصیه می کنم, مدل ایده ال برای یک شروع قوی مدل AVR-X4100W است.
پایونیر از مدل VSX-924 به بالا توصیه می کنم, مدل مناسب برای یک شروع خوب مدل SC-2022-K است. سری های بالای پایونیر LX با Klipsch Reference توصیه می کنم.
بلوری پلیر:
تنها سه برند مورد تایید من هستند, بدون هیچ جای بحثی
OPPO, PIONEER, DENON
کابل HDMI:
این مطلب برای درک بهتر انواع کابل HDMI مطالعه کنید.
برای یک شروع قوی مانستر کیبل اصل توصیه می کنم, سری 2000 ایده ال است.
کابل رفرنس من WireWorld است, مطلب مربوط به شاخص های این کابل مطالعه کنید.
اگر سیستم های اند سینمایی دارید WireWorld برای HDMI توصیه می کنم.
AudioQuest یکی دیگه از محبوب های من است و باز برای سیستم های های اند توصیه می کنم.
کابل بلندگو:
برای سیستم های درست و حسابی, سری راکت AudioQuest بسیار توصیه می کنم. مطلب مربوط به این کابل مطالعه کنید.
برای سیستم های های اند کابل سری نقره WireWorld جدی توصیه می کنم, کابلی که خودم تو مدار دارم. مطلب مربوط به این کابل مطالعه کنید. کابل بسیار گرون قیمتی , اما ارزش سیستم شمارو حتما داره.
نمایشگر:
تاکید من روی برند یا مدل در نمایشگرها نیست, و همیشه در بهبود تصویر و کالیبراسیون نوشتم و خواهم نوشت. اما اگر بخوام چند نمونه پیشنهاد کنم.
سامسونگ مدل 65HUC9990 چند وقتی هست برای سیستم سینمایی خودم گرفتم, و بعد از بارها و بارها کالیبراسیون میتونم بگم ازش راضی هستم و شاخص های خوبی در تصویر برام داره.
ال جی مدل 55UB85000 GI منزل دوستی کالیبره کردم, و تصویرش من راضی کرد و جا برای توصیه من داره.
اطلاعی از مدل و کیفیت سونی, شارپ و توشیبا ندارم.
سری های جدید LCD LED پاناسونیک خارج از ایران در حالت نمایشگاهی دیدم و خیلی خوشم اومده, بنظر میتونه یکی از انتخاب های دوست داشتنی باشه.
راستش دوست ندارم برند یا مدل توصیه کنم! بنظرم بحث سر مدل نمایشگر شبیه به کل کل گوشی موبایل هست. من میتونم روش های درست کالیبراسیون آموزش بدم, کمپانی ها امروزه اینقدر خوب هستن که نمیشه گفت برتری با برند خاصی هست.
اگر بخوام یه توصیه کلی به دوستانی که دنبال سیستم سینمایی درست و حسابی هستن داشته باشم, مثل همیشه عادت به خرید نسخه های اورجینال فیلم هست, با نسخه ISO کپی از نت و این داستان ها نمی تونید تجربه خوبی از صدا و تصویر داشته باشید, به این دوستان که دنبال خرید سیستم سینمایی هستن اما قیمت نسخه های اورجینال براشون قابل هضم نیست, توصیه جدی می کنم پولشون جای بهتری خرج کنن.
Audio physic classic 30 توسط یکی از دوستانم وارد ایران شده است, همان دوستی که بلندگوی JAMO C 809 دارن و من ازش براتون نوشتم.
بلندگو وقتی من شنیدم که چهار روز بود اومده بود جای جامو 809 قرار گرفته بود, و هنوز بوی نوی بلندگو نرفته بود.
بلندگوهای ایستاده Audio physic از کراس اورهای پیچیده ای استفاده میکنه و نیاز به شرایط خاصی برای Break-in شده دارن. برعکس خیلی از بلندگوها که با وولوم کم و کارکرد طولانی از حالت اولیه خارج میشن, این بلندگو نیاز به کمی جریان داره تا از حالت اولیه خارج بشه. اولین شوک باید حداقل 12 ساعت به این بلندگو بدید, اجازه بدید بلندگو در شرایطی که خودتون احساس می کنید درایورها جریان مناسبی دریافت میکنن کار کنه, اولین تغییر صدای این بلندگو در همین چند ساعت اولیه احساس می کنید. با گذشت زمان صدا یکپارچه تر میشه و بلندگو به صدا واقعیش نزدیک میشه.
بلندگوها در همون ستاپ جامو 809 قرار گرفته بود:
Kandy K2 Amplifier
Kandy K2 CD
کابل ها Cardas و از سری Cross بود
اولین شاخص مثبتی که در صدای این بلندگو شنیدم, حس آرامشی بود که صدا داشت, صدا به اندازه کافی جزئیات دیجیتال منتقل می کرد, حس خوشایند Bloom در فرکانس های بالا حس می کردم و گوشم از صدا لذت میبرد.
صدا در ناحیه میانی با Fluency در محیط جریان داشت, بلندگو اجازه نمیداد های فرکانسی بر میدفرکانسی سوار بشه, این همون اتفاق بدی که در اکثریت ارزون قیمت ها و یا گرون های بد شنیده میشه, در این بلندگو فرکانس های میانی روان و مستقل شنیده میشد. از کیفیت خوب میدباس بلندگو هم نمیشه گذشت, حس کندی و تنبلی که در بعضی از هم کلاس های این بلندگو می شنوم وجود نداشت, صداها بسیار سریع و با جزئیات خوبی پخش میشد. من بر این باور هستم این صدا با کارکرد بیشتر بهتر هم خواهد شد.
صدای Audio physic بیشتر از این که به Neutrality بالای مثل سری ناتیلوس B&W نزدیک باشه Warmness به شنونده منتقل میکنه! اما نمیتونم بگم Neutrality صدا کم بود, یا من حس موزیکالیتی که دوست دارم ازش نگرفتم. صدا یکپارچه, ظریف و با حس پخش میشد.
با این که رکسان در وولوم بالا کمی به صدا دیستورشن و استرتس میده! اما با Audio physic خیلی خوب کنار اومده بود و صدا تمیز و با استرس کمی اجرا میشد.
من در ابتدا فکر میکردم صدای باس Exaggerated شده ای باید از این بلندگو بشنوم! اما اشتباه می کردم, ناحیه پایین خیلی خوب همراه با موزیک کنترل میشد و تقریباً میتونم بگم ضربات فرکانس پایین خارج از موزیک و به صورت مصنوعی نشنیدم!
باز هم باید به اجرای ناحیه میدرنج این بلندگو اشاره کنم که حتماً با کارکرد بیشتر Bloom قشنگ تر خواهد داشت, تا همون جای که من شنیدم ووکال جلو و با پویایی خیلی خوبی اجرا میکرد, و من واقعا داشتم از صدای Chris Jones و آهنگ فوق محبوبم Long After You're Gone لذت میبردم.
جای که من نشسته بودم (که معمولا خودم انتخاب می کنم کجا بشینم) Soundstage در ناحیه فرکانس بالا و میانه خیلی خوب میشنیدم, در فرکانس پایین هم میتونست بهتر بشه که خوب با توجه به شرایط نچندان مناسب اکوستیک بد نبود. بنظرم بلندگوی قوی در ایجاد Soundstage است.
این دوستم خواننده اپرا هستند و همیشه باهم در تست صدا بحث تایمینگ داریم, Audio physic classic 30 توانایی خوبی در کنترل و اجرای اینتروال ها داشت, که میشه همون سکوت در صدا, اما بنظرم کمی در تکمیل Scale نت ها ضعیف بود! که من همونجا گفتم این میتونه با کارکرد بیشتر و خارج شدن سلف های کراس اور از حالت مغناطیسی بهتر بشه و به ایده ال من نزدیک بشه. تا همین جا هم خوب بود.
بنظرم این ستاپ خیلی دوست داشتنی شده و نباید بهش دست زد, البته اگر این دوست عزیز گوش بدن و هر بار که پاشو از ایران بیرون میزاره در برگشت یک جفت بلندگو با خودش نیاره!
خوشحالم Audio physic در ایران نماینده داره (اگر اشتباه نکنم شرکت جم با مدریت آقای راد نماینده رسمی این برند هستن) و من میتونم این بلندگو خوش صدارو پیشنهاد کنم.
صدا
طراحی و ساخت
در یک مطلب خبری از تکنیک اصلاح تصویر جدیدی با نام Dolby Vision که توسط آزمایشگاه دالبی در CES 2013 معرفی شد نوشتم, در شو آن سال جزئیات زیادی ازش فاش نشد. در CES 2014 دالبی دموی گسترده تری از Dolby Vision داشته و خبرهای بیشتری را به بازدید کننده ها داده است. در این روش دالبی فقط به ایجاد یک استاندارد کالیبراسیون مثل THX بروی نمایشگرها اکتفا نکرده و هدف را استودیوهای فیلم سازی هالیوود تعیین کرده است. Dolby Vision یک استاندارد یکپارچه جدید تصویر از استودیو تا نمایشگر است.
دالبی برای اولین ارائه این استاندارد شبکه های استریم فیلم را در نظر گرفته است و در آینده نزدیک Dolby Vision بروی نسل جدید فیلم های بلو_ری UBD عرضه خواهد شد. (بروی فرمت رایج بلوری ها منتظر این استاندارد نباشید!) به ادعای دالبی تنها کیفیت واقعی Dolby Vision را بروی اولترا بلوری ها خواهید دید.
اولین شرکت فیلم سازی هالیوودی که از این استاندارد جدید همایت کرده و قول عرضه چند عنوان کاتالوگ خود را بروی UBD داده "برادران وارنر" است.
Dolby Vision یک استاندارد متمرکز بروی اصلاح گاما, کنتراست و حرارت رنگ تصویر است. استودیوهای فیلم سازی که مجهز به این فتاوری هستند, برای اصلاح رنگ فیلم ها از استاندارد جدید دالبی استفاده خواهند کرد. فیلم های که با این تکنیک بروی نسخه های نسل آینده بلوری ریلیز خواهند شد, برای اجرای صحیح این فرمت باید توسط نمایشگرهای مجهز به Dolby Vision اجرا بشن. در ابتدا تنها شرکت های TCL از چین و شارپ از ژاپن آمادگی خود را برای همگام سازی با فرمت جدید دالبی اعلام کرده بودند, اما امسال سونی, سامسونگ و ال جی هم به جمع حامی های این تکنیک جدید دالبی اضافه شده اند.
با یکپارچه سازی تمام استودیوهای فیلم سازی و سازندگان نمایشگرها با Dolby Vision آشفتگی که در نمایش سلیقه ای تصاویر است, برطرف خواهد شد و همگان آنگونه که تصویر در استودیو تنظیم شده است آن را خواهند دید. این ایده بسیار خوبی که دالبی در پی دست پیدا کردن به آن است, اما باید دید چقدر ادعای دالبی بر کیفیت تصاویر کالیبره شده با تکنیک این شرکت واقعی است! (با توجه به تجاری شدن دالبی در چند سال گذشته) و یا مثل THX بروی نمایشگرهای پاناسونیک تقریباً غیر قابل استفاده و صرفاً یک لوگوی تبلیغاتی برای عام است.
من عادت ندارم برای مطالب کوچیک و چند خطی پست بزارم, یکی از دلایلی هم که صفحه فیس بوک سایت درست کردم همین بود که اگر عکس یا نکته ای هست که بنظرم ارزش یک پست در سایت نداره اونجا قرارش بدم, چرا که با انتشار هر پست جدید آخرین پست سایت از صفحه اصلی خارج و به بخش آرشیو مربوط به آن مطلب منتقل میشه, و من دوست دارم بعضی مطالب همیشه در مقابل دید دوستانی که تازه با سایت آشنا شدن قرار داشته باشه. اما بعضی نکات هست که در عین کوتاهی اگر درست درک بشه خیلی بیشتر از مطالب طولانی و گاهی کسالت آور میتونه کمک کنه وارد مسیر درست بشیم. یکیش همین نکته است:
قبلا هم گفتم که بلندگو در طول زمان جنس صداش تغییر میکنه, درست مثل ساز که جنس صداش بسته به نوازنده ساز تغییر میکنه, (هیچ دو سازی از یک نوع صدای شبیه بهم ندارن, و هیچ دو بلندگوی از یک نوع هم بعد از چند سال کارکرد صدای شبیه به هم ندارند.)
بعنوان مثال چرا ساز استاد کسائی قیمت نداره؟ نه فقط بخاطر نوازنده اون ساز, صدای نی استاد کسائی هیچ سازی دیگه ای نمیده چون ماهیت مادی نی کسائی با نفس نوازندش تغییر کرده است.
بعضی از بلندگوها انعطاف پذيری بیشتری نشون میدن, مثل B&W و بعضی کارکرد طولانی کمتر در صداشون تاثیر گذاره مثل برندهای ایتالیایی, منظورم خلاصه کنم, باید بگم بلندگو درست انتخاب کنید و اینقدر عوض نکنید, توصیه من بازی با سورس, کابل و حتی آمپلی فایر هست, اما بلندگو باید حداقل 10 سال حفظ کنید, البته من و خیلی ها بر این باور هستیم که بلندگو بعد از 15 تا 20 سال کارکرد پویایی و سرعت پاسخگوی درایورهاش کم میشه, این درسته, اما تعویض بلندگوی که درست انتخاب شده زیر 10 سال اصلا کار درستی نیست.
در بسیاری از وب سایت های مطرح در صدا و تصویر, انتشار برخی از سوالات مخاطبین و پاسخ مدیر سایت کار رایجی است. در این پست برخی از سوالاتی که بیشتر از طرف مخاطبین به من ایمیل شده است, همراه با جواب ها منتشر می کنم. در اکثر موارد سعی کردم صرفاً سوال و جواب انتخاب کنم. "لطفاً تا جای ممکن سوالاتتون بصورت کامنت در آخرین پست سایت قرار بدید, شاید سوال شما با دیگر دوستان نیز مشترک باشد" متشکرم
سوال: آمپلی فایر سینمایی دستی ستاپ کنیم یا با میکروفون همراهش؟
جواب: ابتدا با EQ ستاپ کنید, سپس با توجه به توان آمپلی فایر و بلندگوها شدت db دستی کم یا زیاد کنید. هیچ وقت به Distance که توسط آمپلی فایر تنظیم شده است دست نزنید. به سه مطلب مرتبط مراجعه کنید. کالیبراسیون صدا, کالیبراسیون صدا بخش 2, کالیبراسیون صدا بخش 3
سوال: چقدر میتونیم به نظراتی برمبنای برتری درایورهای هورن و یا Manger اعتماد کنم. چقدر در صدای واقعی تاثیر دارند. و آیا خرید منگر کار درستی برای من هست؟
جواب: صدای واقعی جزء ساز وجود نداره, هرآنچه هست تخیل ما از صداست. (هرکی برداشت حقیقی بودن خودشو از صدا داره) در مورد درایورهای منگر هم بهت توصیه می کنم از لیست برندهای که میشناسی حذفش کن, بخریش خیلی زود مجبورمیشی بفروشی به همونی که ازش خریدی.
سوال: بهترین کابل HDMI برای یک مبتدی که اولین سیستم مورد تایید شمارو خریده کدوم برند هست.
جواب: مانستر کیبل اصل
سوال: کدوم برند سینمایی خانگی زیر دو میلیون تومن توصیه می کند.
جواب: هیچ کدوم, پس اندازش کن.
سوال: با توجه به کم بود جا شما کدوم برند برای sound bar پیشنهاد می کنید.
جواب: بهتره از برند خود تلویزیون انتخاب کنید, یاماها اولین سازندشه, نمیدونم بهترینش هم هست یا نه.
سوال: ویدئو پروژکتور مناسب برای سینمایی خانگی بخوام چقدر باید هزینه کنم و کدام برند بخرم
جواب: پروژکتور بخش بسیار حساس و البته گران قیمتی که به هیچ عنوان نباید از انواع ارزون قیمتشو انتخاب کرد, همچنین نیاز به تجربه تصویری زیادی داره و حتما باید توسط کابل و کامپوننت ها سطح بالا پشتیبانی بشه و از همه مهم تر نیاز به کالیبراسیون بسیار حرفه ای داره که با افزایش دقت تصویر کالیبراتور حرفه ای تری هم نیاز داره. اگر کم تجربه هستید اصلا توصیه نمی کنم
سوال: بهترین بلوری پلیر از نظر شما کدام برند است
جواب: در حال حاظر, آپو و پایونیر
سوال: آیا میتونم فوکال سری الکترا برای سینمایی خانگی سطح بالا استفاده کنم
جواب: بله حتما, مجموعه سینمایی خوبی فوکال از سری الکترا تنظیم کرده است.
سوال: بهترین و بدترین برند ساب ووفر معرفی کنید
جواب: بهترین SVS و JL Audio بد به اون شکل که اسم ببرم نیست! شاید همین آشغال های تجاری
سوال: من مشکل عمق تصویر سه بعدی دارم. چطور میتونم تصویر فیلم سه بعدی به جای عمق برجسته کنم. تی وی من پانا هست روی ال جی هم تست کردم نشده.
جواب: چیزی به اسم سه بعدی واقعی خانگی نداریم, اسمی داریم اما بعد سومی وجود نداره. (نسخه های لنتیکولار حقیقی تر بودن) سه بعدی در IMAX تجربه کنید. این یک بازی تجاری بود که تا یکی دو سال پیش جواب میداد. اما دیگه نه. در نمایشگاه های اخیر هم شاهد بودیم خبری از این بازی احمقانه نبود.
سوال: میشه آمپلی فایری معرفی کنی که لامپی نباشه ولی گرمای صدای لامپ داشته باشه قیمت برام مهم نیست
جواب: صدای گرم و سرد نداریم! لامپ در بهترین شرایط ساخت و مرغوب ترین قطعات محدود میشه به سه حلقه فرکانسی که در اکثر ساخته های حتی معتبر باز یکی از این حلقه ها ضعیف هستند. من لامپ بطور کلی رد نمی کنم و صداهای موزیکال خوبی از لامپ شنیدم اما همگی بسیار گران بودن. اگر گرمای صدا برات اهمیت داره پولتو جای بهتری خرج کن.
سوال: JBL بلندگوی موزیکالی هست
جواب: در مدل های تجاری به هیچ عنوان, برای پارتی کردن ساخته شدن, حتی برای سیستم های درست و حسابی سینمایی توصیه نمی کنم. بحث مدل های های اند جی بی ال جداست.
سوال: آیا میتونم روی درایورهای فول رنج حساب کنم
جواب: یک دیافراگم کاغذی یا هر جنسی چطور درام باس اجرا میکنه؟ با انعکاس کابینتی! بهترین درامرها و پیانیست ها صحبت از بی اند دبلیو ناتیلوس 800 می کنند. بیشتر صدای ساز گوش کنید خودتون متوجه میشید.
سوال: ببخشید با این اوصاف نظرتون در مورد هورن چیه
جواب: هورن از کمپرسور تا دهانه خروجی چندین مرحله بازتولید کنندست, تک درایور هورن در کنار درایور باس فول فرکانسی ست. البته باز بستگی به هورن داره. هورن خوب که کم هم هست همیشه از بهترین های موزیک بحساب میاد.
سوال: نظرتون در باره ساخته های آقای عارف چیه میشه بهش اعتماد کرد
جواب: ایشون از دوستان من هستند, از لحاظ کیفیت و حرفه ای بودن در ساخت بله صد در صد اصلا نیازی به تعریف من نیست, ساخته هاشون کاملا مشهوده, در مورد صدا من نشنیدم.
سوال: سی دی های 20 هرتزی چه تفاوتی با انواع عادی دارن
جواب: موزیک های بیس هستن و بیشتر در کشورهای آمریکایی جنوبی طرفدار دارن
سوال: بلوری های انگلستان تایید می کنید
جواب: در مواردی رنگ دستکاری میکنن, بستگی داره نمیتونم بگم بله یا نه. این مطلب بخونید. نگاهی به نسخه UK بلوري Skyfall
سوال: دالبی دیجیتال پلاس تفاوتش با دیگر انواع دالبی چیه
جواب: یک نسخه فشرده شده با بیت ریت بالا طراحی شده برای استریم فیلم با حداکثر 6 مگابیت در ثانیه است.
سوال: تلویزیون منحنی چقدر با فلت تفاوت داره. آیا ارزش خرید دوباره تی وی دارد
جواب: بعد از یکی دو روز چشم بهش عادت میکنه. اگر قصد تعویض نمایشگر دارید بله بهتره نوع منحنی بخرید اما اگر نمایشگر فعلی مشکلی از لحاظ تصویر از هر لحاظ نداره نه به هیچ عنوان توصیه نمی کنم. مدل های منحنی چیزی به تجربه دیداریتون اضافه نمیکنه.
دمیس روسس، خواننده سرشناس یونانی در سن ۶۹ سالگی در بیمارستانی در آتن درگذشت.
بیش از ۶۰ میلیون آلبوم او در سراسر جهان فروخته شده است.
او برای ترانههایش در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی از جمله "برای همیشه و همیشه" و "خداحافظ و وقتی که دوستت دارم" شهرت داشت.
دمیس روسس در میان ایرانیان هم شهرت فراوانی داشت و در سال ۱۳۵۷ به تهران هم سفر کرده بود.
او کار حرفهای خود را از ۱۷ سالگی با نواختن گیتار در گروه آیدلز آغاز کرد.
با من بيا در طول جاده ای كه عشق جاری است
بد نیست چند عنوان بلو-ری بهتون پیشنهاد کنم
یکی از عنوان های جدید بروی بلوری "Teenage Mutant Ninja Turtles" است, که نسخه کمبو پک دو بعدی این کار پیشنهاد می کنم, این کار شامل چهار ماسک نینجا های فیلم میشه که بصورت یک فولدر جدا روی اسلیپ فیلم قرار گرفته و داخلش چهارتا ماسک قرار داره. نسخه بلوری این فیلم A/Vبسیار خوبی داره و حتما میتونه در تست های سیستم سینمایی شما براتون لذت بخش باشه. در ضمن این دومین فیلم بروی بلوری با صدای Dolby Atmosبعد از Transformers: Age of Extinction است.
(البته نمیدونم هنوز آمازون در ادیشن های جدید, این کار با فولدر ماسک عرضه میکنه یا نه)
فیلم Fury از کارهای که خیلی تعریفشو شنیدم, و فکر میکنم (شاید) A/V خوبه داشته باشه.
47 Ronin با این که از فیلم های مورد علاقه من بحساب نمیاد, اما نمیشه از A/V خوب و مخصوصاً صدای این کار گذشت.
Captain America: The Winter Soldier یکی از اون کارای بود که میشه گفت تصویر فوق العاده ای روی بلوری داره, و حتما جذابیت های زیادی میتونه بروی نمایشگر (کالیبره شده) شما براتون داشته باشه, تو صدا هم مخصوصاً در LFE عالی بود.
امیدوارم یاماها "بخش مربوط به سیستم های سینمایی" در ایران یک وارد کننده حرفه ای پیدا کنه, که اگر این اتفاق بیفته منبطور جدی ازش حمایت خواهم کرد.
فعلا مدیر فروشگاه آکوستیک به من اطلاع دادن سری کامل آمپلی فایر های سری AVENTAGE یاماها از پایین ترین تا بالاترین مدل موجود دارند.
بروز رسانی 2/11/93
برای انجام یک قرارداد کوچیک کاری دو روزی رفته بودم تایلند شهر بانکوک (پاتایا نرفتم فکر بد نکنید!) ظاهر بانکوک مدرن تر از چیزی که در فیلم ها دیدیم, پر از برج های تجاری و مراکز خرید شیک و مجلل بود, معابد زیادی هم میشه در شهر دید که از دور همگی زیبا و رنگارنگ بودن. دوستی که من مهمانش بودم وقتی فهمید اهل صدا و تصویر هستم در روز دوم با من در هتل محل اقامت من قرار گذاشت تا من ببره به یکی از مراکز فروش محصولات صدا و تصویر در بانکوک, مرکزی در بخش اعیان نشین شهر که پر بود از برج های تجاری و نمایشگاه ها اتومبیل ها لوکس و زیبا. نتیجه 7-8 ساعت گردش در این خیابان و بالا و پایین رفتن از مراکز فروش سیستم های های اند تا تجاری شد این چندتا عکسی که در ادامه مطلب براتون قرار میدم "کیفیت بد بعضی عکس ها بخاطر نزدن فلاش به دلیل احترام به دیگر شنوندگان سیستم ها و در مواردی عجله من در عکاسی است"
بروز رسانی: 25/10/93
يکي از خبرهای مهم نمايشگاه امسال CES 2015 در دنيايی سيستم های سينمای خانگي مربوط به کمپاني پاناسونيک بود, پاناسونيک براي اولين بار در CES 2015 نسل جديد بلوری پليرهای 4K حقيقی معرفي کرد، اين يکی از اون محصولاتی بود که خيلی به موقع و با جدی شدن نمايشگرهای UHD معرفی شد, و اين بار نوبت پاناسونيک بود تا خود را به عنوان اولين عرضه کننده بلوري پليرهاي حقيقي 4K در تاريخ سيستم هاي صدا و تصوير ثبت کند.
در نمايشگاه CES 2006 اولين گردهمايی توليدکنندگان بلوری پليرها با معرفي نسل جديد مديايی خانگي با وضوح بالا به طرفداران سيستم های سينمايي خانگي بود. و بعد از 9 سال و در ابتدايي سال 2015 نسل جديد پليرهای UHD اين بار توسط پاناسونيک معرفی شد. در يکی دو سال اخير توليد پليرهای با امکان Upscal رزولوشن وضوح بالا به 4K داغ شده و کمپانی های بزرگي در زمینه تولید دیجیتال ویدئو پلیرها مثل آپو و پايونير توليداتی در اين زمينه داشته اند, که صرافاً يک بازي تجاری است, و بايد منتظر معرفي پلوری پليرهای 4K حقيقی از طرف اين کمپاني ها باشيم.
استاندارد فعلي فشرده سازی بروي ديسک های بلوری با کدکت MPEG-4/AVC - H.264 و ماکزيمم نرخ بيت ريت 40Mbps تعريف شده است. در فرمت جديد فشرده سازی برای ديسک های بلوری 4K از کدکت جديد H.265 با نرخ بيت ريت تا 100Mbps استفاده شده است! تصور کنيد رزولوشن 3,840 در 2,160 با بيت ريتی در حدود 60 تا 80 مگابيت در ثانيه! در مديا پلير 4K سوني که خودم يک نمونه ازش دارم, نرخ بيت ريت به 35 تا 40 مگابيت در ثانيه ميرسه, اما نسخه فيزيکي يک فيلم با رزولوشن حقيقی 4K کجا و آن نسخه های ذخيره شده روي هارد ديسک کجا.
کمپانی Marten امسال با یک دموی کاملا متفاوت در CES 2015 حاظر شد, مارتن در این دوره بلندگوی "Coltrane Tenor" با آمپلی فایر لامپی "KR Audio VA910" سورس آنالوگ "Hanss T-60" و کابل "PranaWire" دمو کرده بود. این اولین بار در چند سال اخیره است که مارتن با کابلی غیر از جورما دمو داشته است! سنت شکنی امسال مارتن خیلی هم براش بد نبوده و به گفته کسانی که دموی امسال مارتن شنیدن بلعکس مونیخ 2014 صدا خوب و شنیدنی بوده است.
لیست کامپوننت های دموی CES 2015 مارتن به شرح زیر است:
Marten Coltrane Tenor Loudspeaker
Hanss T-60 Belt Driven Turntable
Hanss Equipment Rack
Durand Talea II Tonearm
Ortofon Winfeld Cartridge
KR Audio P130 Pre Amplifier w/MC Phono
KR Audio VA910 Mono Block Amplifiers
Oyaide MTB-6 R-1 Power Distribution
Acoustic Revive RTP-2 Ultimate Power Distribution
Langerton MCB amp stands
All cables from PranaWire
What Hi-Fi Sound And Vision UK - Awards 2014
Home Cinema Choice - Xmas 2014
Sound & Vision - November 2014
کمپانی dts هم در CES 2015 با یک فرمت صوتی جدید با نام dts-x حاظر شد, به گفته dts این فرمت جدید فرمت های رایج 5.1 و 7.1 کانال بصورت مجازی تا 13.1 اجرا می کند. سیستم معرفی شده توسط کمپانی dts درست مثل Auro-3D کمپانی دالبی کانال های مجازی سقفی ایجاد می کند! به گفته dts توسط فرمت جدید سه لایه صوتی در محیط ایجاد می شود, لایه اول کانال های اصلی صدا بروی زمین, لایه دوم کانال های سقفی نمونه گیری شده از کانال های اصلی و یک کانال T که با نام "VoiceofGod" نامیده می شود تشکلیل شده است. dts درست مثل دالبی الگوریتم طراحی فرمت dts-x موزیک معرفی کرده و تاکید بعدی را بر فیلم گذاشته است.
اینم یک عکس از یکی از اتاق های آزمایشگاه کمپانی dts
مثل همیشه از دوستانی که در صدا و تصویر تجربه دارند و به نوشتن هم علاقه مند هستند, دعوت می کنم با ما همکاری کنند. سایت نیازمند نویسنده های اند, های فای, سینمایی و تجاری است. نمونه مطالب خود را برای من ارسال کنید, شاید شما یکی از نویسندگان سایت باشید.
فروشگاه آکوستیک تا پایان دی ماه 93 تخفیف ها و خدمات ویژه ای را برای مشتری های خود در نظر گرفته است.
Critical Mass Systems
DALI Epicon
Dynaudio Excite X38
Steinway & Sons
در نمایشگاه CES 2013 کمپانی OPPO فناوری جدیدی با عنوان DARBEE بروی دو نمونه 105D و 103D بلو-ری پلیرهاش معرفی کرد.
در معرفی اولیه این فناوری آپو اعلام کرد تا شش برابر رزولوشن و کنتراست تصویر افزایش پیدا خواهد کرد! که در تست های واقعی که شخصاً انجام دادم به هیچ عنوان به عدد دو برابر هم نزدیک نشدم! اولین تجربه من با بلوری پلیرهای آپو با مدل 103 شروع شد, که در زمان عرضه نسل جدید پلیرهای آپو بود, بعد از ورود دو مدل مجهز به تراشه DARBEE که در اصل همان پلیرهای 103 و 105 به روز شده بودند و با نام تجاری 103D و 105D وارد مارکت شدن تصمیم گرفتم مدل برتر 105D بگیرم, که تا به امروز عنوان بهترین بلوری پلیر از تمام Videophile ها در سراسر دنیا و شخص من به عنوان یک علاقمند گرفته است. بهترین بلو-ری پلیر
در مدل های مجهز به DARBEE یک آپشن جدید در منوها وجود داره که میشه میزان تاثیر گذاری DARBEE بر تصویر کنترل کرد, که از 0 تا 120 درصد قابل تنظیم است, شخصاً شدت 80 درصد بهترین حالت در عملکرد این سیستم میدونم,شاید عدد 70 بهتر باشه, اما من کمی تصویر تیز دوست دارم, و روی 80 قرار میدم, شدت های بالاتر تصویر به سمت Bold شدن میبره.
همچنین خود پلیر چند دمو از عملکرد DARBEE به شما میده که هم روی تصویر ثابت و هم در حرکت عمل میکنه, به این صورت که میاد تصویر به دو بخش تقسیم میکنه, نیمی در مد نرمال و نیمی با تاثیرگذاری DARBEE جالب در حالت پخش هم این دمو اجرا میکنه, در دموی دیگر خط وسط تصویر شروع به جاروب کردن تصویر از چپ به راست و بلعکس میکنه, درست مثل یکی از آپشن های دیسک کالیبراسیون "Disney WOW: World of Wonder" که میدونم بسیاری از دوستان این دیسک دارند.
تاثیر سیستم DARBEE بروی تصویر افزایش روزلوشن, کنتراست و میزان شارپ بودن تصویر است, بافت سوژهارو به حد محسوسی (نه شش برابر ) افزایش میده, کنتراست رنگ بالا میبره و در درخشش رنگ ها تاثیر زیادی داره, بافت پوست بدون Bold شدن دقیق تر و شارپ تر نمایش میده, تیزی لبه های سوژه ها بدون حالت شانه ای بالا میبره, وضوح سوژه های دوردست افزایش میده, عمق رنگ سیاه با افزایش کنتراست بیشتر میکنه.
در کل سیستم DARBEE تاثیر محسوسی روی تصویر داره و نمیشه صرفاً یک لوگوی تبلیغاتی بحسابش آورد. حتما اگر قصد خرید بلو-ری پلیر آپو دارید به D نشانگر DARBEE در انتهای مدل دستگاه توجه کنید.
جدیدا هم چند نمونه اکسترنال از مدار DARBEE وارد مارکت شده که اصلا تاثیری که این مدار در خود پلیرهای آپو دارد نداشته و صرفاً تصویر Bold می کنند!
در دو تصویر زیر تاثیر سیستم DARBEE میبینید. تصویر اول تاثیر بروی رزولوشن وضوح کامل (Full HD) و تصویر دوم تاثیر بر رزولوشن استاندارد (SD) است.
چند ماه پیش مجموعه D&M اعلام کرد می خواهد استاندارد جدیدی را در برخی از آمپلی فایر های مجهز به Dolby Atmos ساخت دو شرکت زیر مجموعه خود DENON و Marantz وارد خانه ها کند. این استاندارد با نام تجاری Auro-3D در اصل یک آپگرید در مدل های "AV7702 pre/pro و SR7009" در Marantz و "AVR-X7200W, AVR-X5200W, و AVR-X4100W" در دنن است, که با پرداخت 200 دلار از سایت این دو شرکت قابل بروز رسانی بروی مدل های نام برده شده است.
Auro-3D در اصل یک شبیه ساز صدای سه بعدی است که در ستاپ های 5.1 کانال بصورت 9.1 و در 7.1 بصورت 10.1 کانال پیکربندی می شود, در ستاپ های 5.1 دو کانال از کانال های اصلی و ساراند و در ستاپ های 7.1 سه کانال جلو و دو کانال ساراند ( فقط کانال ساراند و نه ساراند عقب) بروی سقف بازسازی حقیقی می شود, تصویر زیر:
پردازش ورودی این سیستم فرمت های 2 تا 8 کانال قبول میکنه و هیچ محدودیتی در فرمت صدای ورودی وجود نداره و لازم نیست مثل DTS Neo:X فقط ورودی با فرمت dts یا مثل Dolby Pro Logic IIx فقط کدکت دالبی داشته باشیم.
سوالی که پیش میاد این هست که, در ستاپ آمپلی فایری با دکدر Dolby Atmos و پیکربندی حقیقی سقفی, این شبیه ساز مجازی به چه درد میخوره! تجربه های قبلی کمپانی دالبی در قالب های مختلف دالبی پرولاجیک چقدر جواب دادن و ما امروز استفاده می کنیم که کاربری با داشتن آمپلی فایر مجهز به Dolby Atmos با پیکربند سقفی بیاد 200 دلار بده و کل ساختار حقیقی کانال های سقفی عوض کنه برای یک شبیه ساز تا حدود زیادی احمقانه! البته کمپانی ضبط موزیک "Voice of God" از این فرمت جدید حمایت کرده و گفته می تواند در لذت موزیک سه بعدی نقش زیادی داشته باشد! که باز هم اکثریت اودیو فیل ها هیچ علاقه ای به موزیک چند کانال ندارند, از جمله خود من (البته من اودیو فیل نیستم) این هم در فرمت های DVD-A و SACD های 5.1 یا 5 کانال پاسخ منفی داشته است.
نظر شما در باره این فرمت جدید چیست؟