Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
بی شک فیلم بتمن در برابر سوپرمن یکی از مهم ترین فیلم های چند سال اخیر هالیوود بود. من به دلیل این که خیلی فیلم باز نیستم و اطلاعات فیلمی خیلی خوبی هم ندارم! اصلا وارد بحث در مورد خوب یا بد بودن این فیلم نمی شم, و مستقیم میرم تا ببینم فیلم در صدا و تصویر در نسخه بلوری چی برای گفتن دارد.
به دلیل ضعف های جدی در صدا و تصویر پلیر سامسونگ UBD-K8500 نسخه استاندارد فیلم بروی ابر بلوری پلیر OPPO 105D تست کردم, و در این بررسی فقط اشاراتی به تفاوت های تصویر در نسخه استاندارد با 4K خواهم داشت.
تصویر: "بتمن در برابر سوپر من" در دو نسخه بلوری استاندارد و UHD تفاوت های قابل ملاحظه ای با هم دارد, و اصلا مثل بعضی از نسخه های 4K صرفاً برای پر کردن کاتالوگ کمپانی ها ریلیز نشده است. مهمترین تفاوت در نسخه استاندارد با 4K این فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, که در نسخه 4K HDR واقعاً چشم گیر و در صحنه های غیر قابل مقایسه با نسخه استاندارد است. در نسخه بلوری استاندارد فیلم شاهد تصویر خوبی هستیم, کنتراست قابل قبول در نیمه اول فیلم, و بسیار عالی در نیمه دوم و آخر فیلم, که این کنتراست عالی در نسخه 4K خیره کننده است. در نیمه اول فیلم شاهد تصویر نسبتاً سرد و با جزئیات قابل قبول هستیم, بافت پوست و پارچه خیلی برجسته نیست, اما ضعیف هم نیست. از نیمه دوم که فیلم وارد نبرد بین بتمن و سوپرمن میشه, کنتراست و عمق رنگ سیاه عالی است, جزئیات سوژه ها در عمق رنگ سیاه عالی هستن و حتی بهتر از سکانس های روشن فیلم دیده میشن. بنظرم در سکانس های تاریک فیلم به غیر از بخش پایانی که کاملا CGI است, جزئیات و کنتراست تصویر عالی است.
تصویر در نیمه اول فیلم کمی گرینی هست, که این گرین در بعضی از سکانس ها کمی دونه درشت میشه, اما از نیمه دوم فیلم گرین دونه درشتی نمیبینیم و بیشتر از کنتراست و عمق رنگ سیاه لذت میبیریم. در کل گرین کنترل شده ست و خیلی من اذیت نکرد.
بیشترین لذت از تصویر فیلم در نسخه استاندارد و 4K در نیمه دوم فیلم است, هرچی به پایان فیلم نزدیک میشیم تصویر کثیف تر و از میزان کنتراست و درخشش تصویر کم میشه! انگار می خواد بگه کارگردان فیلم "زک اسنایدر" است. کارگردانی که علاقه خاصی به گرینی بودن تصویر دارد. فیلم های مثل "300" و "Sucker Punch" مثال روشنی برای این علاقه هستن. سبک تصویر این فیلم هم در سکانس پایانی خیلی شبیه به فیلم 300 بود! البته فیلمی مثل "Man of Steel" از این کارگردان داریم, که در صدا و تصویر فوق العاده ست, حتماً توصیه می کنم این فیلم برای تست داشته باشید.
در کل تصویر در نسخه بلوری استاندارد و 4K فیلم "بتمن در برابر سوپرمن" دارای کنتراست رنگ عالی, عمق سیاهی بسیار عالی, جزئیات کامل و دقیق در سکانس تاریک و کمی گرینی است.
صدا در "بتمن در برابر سوپر من" بی شک از تصویر خیلی جذاب تر بود. نمی دونم چرا تا قبل از تست نسخه خانگی این فیلم احساس می کردم دوباره قراره با یک صدای Dolby TrueHD نچندان جذاب و به شدت کشدار و با دینامیک رنج پایین درست مثل فیلم "شوالیه تاریکی" طرف باشم! با این که این دو فیلم هیچ ربطی به هم ندارن, اما من این حس داشتم که این فیلم هم صدای خوبی نخواهد داشت! که خوشبختانه اشتباه می کردم. این فیلم با فرمت صدای Dolby Atmos یکی از خوب های این فرمت بحساب میاد, که البته من به علت مجهز نبودن سیستم سینماییم به پروسسور دالبی ادموس فیلم با صدای Dolby TrueHD 7.1 کانال تست کردم.
در بخش صدا هم باز باید به جذابیت بیشتر صدا در نیمه دوم فیلم اشاره کنم, در بخش صدا هم بیشترین لذت در نیمه دوم و تقابل بتمن با سوپرمن شنیده میشه, صدا بسیار خوب کانالیزه ست, و همانطور که من دوست دارم داستان فیلم در کانال های صدا و در بسیاری از صحنه ها قبل از دیده شدن شنیده میشه, افکت ها در چهار کانال صدا حضور دائمی دارن, و لحظه به لحظه همراه با تصویر به درک و انتقال هیجان اگشن فیلم به بیننده کمک میکنن. این خیلی مهم است که صدا در فیلم زنده باشه و همراه با اتفاقات فیلم همراه بیننده باشه, که در این فیلم همراه بسیار خوبی است.
یکی از شاخص های بسیار خوب صدا قدرت DSP صداست. مدتی بود منتظر فیلمی با این قدرت DSP بودم. جریان دست به دست افکت ها فوق العاده انجام میشه, عمق صدا در چهار گوشه سالن نمایش تا دو متر هم شنیده میشه, شما افکت های در فواصلی از کانال های صدا می شنوید که در واقع هیچ کانال ساراندی در آنچا وجود ندارد, مخصوصاً در کانال ساراند پشت که در ستاپ من 1 متر از کانال اصلی ساراند عقب تر نصب شده است, من احساس می کنم تا دو متر پشت سرم افکتی آزاد میشه! در کنارهای سالن هم من افکت های می شنوم, که فقط کار پردازش صداست و در واقع هیچ کانال صدای در اون ناحیه وجود ندارد. این قدرت پروسسور یاماها, ستاپ سینمایی من و صداگذاری فیلم است, که صدای با این میزان DSP بی نظیر یا بهتر بگم کم نظیر داریم. بهتر از این فیلم در پردازش صدا و عمق میدانی صدا در کنارهای سالن من در "Resident Evil: Extinction" تجربه کردم, واقعاً این فیلم یکی از بهترین های فرمت Dolby TrueHD و از بهترین های DSP است. افکت های در فاصله شاید بیشتر از 2 متر در کناره های سالن در این فیلم می شنوید که باورکردنی نیست در آن قسمت ها بلندگوی نصب نیست.
در این فیلم هم عمق صدا بیشتر در کانال های ساراند و به سمت سقف است, که هیچ ربطی هم به دالبی ادموس نداره, چون اصلا در فضای پیکربندی دالبی ادموس قرار ندارد, این حرکت صدا به سمت سقف کاملا با پردازش صدا انجام می شود. مخصوصاً در حرکت های کاراکتر سوپرمن به سمت آسمان میشه این قدرت DSP بهتر احساس کرد.
کانال LFE میتونست کمی تاثیرگذار تر شنیده بشه, جریان صدای فرکانس پایین کمی گرفته ست و اون میزان شفافیتی که من میخوام ندارد, فرکانس های پایین کمی خطی هستن و دینامیک لازم برای تاثیرگذار بودن به اندازه ای که من توقع دارم نداره! صدای فرکانس پایین به اندازه ای که من تاحد تاثیر قرار بده ضربه زننده نیست! و این تنها ضعف فیلم بحساب میاد.
دیالوگ خوب شنیده میشه و از کانال مرکز جداست, در صحنه های اگشن اصلا از قدرتش کم نمیشه و در سنگین ترین لحظات سوار بر جریان افکت است.
موزیک متن فیلم عالی شنیده میشه, و به خوبی میتونه حس ارکستر به شنونده منتقل کنه, اصلا هم پوشانی در کل صدا احساس نمیشه و هرجا که موزیک باید تاثیرگذار باشه, به خوبی این کار انجام میده.
در نهایت نسخه بلوری Batman v Superman یکی از خوب های 2016 برای تست صدا و تصویر بود, و من این کار توصیه می کنم.
تصویر
صدا
آنه!
تکرار غریبانه روزهایت چگونه گذشت، وقتی روشنی چشمهایت در پشت پرده های مه آلود اندوه پنهان بود.
با من بگو؛ از لحظه لحظه های مبهم کودکیت، از تنهایی معصومانه دستهایت!
آیا میدانی که در هجوم درد ها و غم هایت و در گیر و دار ملال آور دوران زندگیت، حقیقت زلالی دریاچه نقره ای نهفته بود.
آنه!
اکنون آمده ام تا دستهایت را به پنجه طلایی خورشید دوستی بسپاری، در آبی بیکران مهربانی ها به پرواز درآیی و اینک آنه: شکفتن و سبز شدن در انتظار توست... در انتظار توست!
تیتراژ آغازین کارتون آنشرلی با موهای قرمز (یا سریال رویای سبز)؛ یک موسیقی (Careless Whisper "نجوای بی پروا") جذاب همراه با جملاتی سحرانگیز که با خاطرات کودکی همه ما پیوند خورده است و این پست یادآور ملودی های زیبایی از یک هنرمند و آهنگساز جهانی و مشهور خواهد بود که گرچه متاسفانه اینک یک سال است که در میان ما نیست اما خاطرات موسیقیایی اش برای همیشه در لحظه لحظه زندگی ما جاودانه خواهد ماند.
در زندگی معمول ما، هنرمندانی که لحظات خاطره انگیزی برای ما آفریده اند، از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نخواهد کرد و چه با ارزشند اینگونه انسان ها و هر اندازه از چنین انسان هایی تمجید و تعریف شود، واقعا حق مطلب به درستی اداء نشده است.
جیمز لست (به انگلیسی: James Last) (نام اصلی: هانس لاست (به آلمانی: Hans Last)؛ معروف به هانزی Hansi) (زادهٔ ۱۷ آوریل ۱۹۲۹ در شهر برمن – درگذشتهٔ ۹ ژوئن ۲۰۱۵) یک موسیقیدان، آهنگساز بدون کلام و رهبر بزرگ ارکستر از آلمان بود.
لست بیشترِ عمر حرفهایاش را در آلمان و بریتانیا گذراند. نواختن پیانو را از سن 12 سالگی آغاز کرد. شهر و خانه ی او به شدت در جنگ جهانی دوم بمباران شد. در سن 14 سالگی به مدرسه موسیقی نظامی ارتش آلمان وارد شد.او به رادیو برمن ارکستر رقص هانس گونتر در سال 1946 پیوست. لست در سالهای پس از جنگ، رهبری ارکسترهای مختلف با چیدمان های متفاوت برای نواختن قطعا معروف شاد و ویژه رقص را به عهده داشت. در سال 1948، او رهبر کنسرت گروه Last-Becker برای هفت سال شد. در آن زمان، او به عنوان بهترین نوازنده بیس در کشور توسط یک نظرسنجی جاز آلمان به مدت سه سال متوالی انتخاب شد، از 1950-1952. پس از منحل شده گروه کنسرت Last-Becker او مرتب در خانه برای سوابق Polydor، و همچنین برای تعدادی از ایستگاه های رادیویی اروپا کار می کرد. وی رهبری بیش از دو هزار ارکستر زنده در سراسر دنیا از جمله کشورهای آسیایی، اتحاد شوروی و همچنین شهر لندن را به عهده داشت.
لست در زندگی سراسر ارزشمند خود به جوایز متعددی نیز دست یافته كه از آنها می توان به عنوان Star of the Year (ستاره سال) در سال 1976 از Billboard magazine و جایزه ECHO در سال 1994 در آلمان به پاس یک عمر فعالیت چشمگیر در زمینه موسیقی اشاره كرد.
او که موفق ترین رهبر ارکستر آلمان پس از جنگ جهانی دوم محسوب میشود، در طول پنج دهه فعالیت خود، هفده رکورد فروش پلاتین کسب کرد.
جیمز لست اولین آلبوم خود را در سال 1959 به بازار عرضه کرد، اما با ارائه آلبوم Non-Stop Dancing در سال 1965 میلادی، به شهرت رسید. این آلبوم در واقع مجموعه ای از اجراهای متفاوت و بدیع از آهنگ های مشهور است كه به وسیله ریتمی تند و شاد و نیز با همراهی اصوات سرور و شادمانی جمعیت به هم مرتبط شده اند. این آلبوم موفق او را به یک ستاره اروپایی بزرگ دنیای موسیقی بی کلام تبدیل كرد.
جیمز لست در آهنگ های خود از تلفیق آهنگ ها و سبک های موسیقی متفاوت كشورها و فرهنگ های مختلف استفاده می کرد.
این آهنگساز بزرگ همچنین با بزرگان موسیقی همچون پل موریه (Paul Mauriat) و ریچارد کلایدرمن (Richard Clayderman) هم اثرات به یاد ماندنی را ساخته است که مورد قبول موسیقیدانان و موسیقی دوستان بسیاری قرار گرفته است !
گفته می شود که حدود ۲۰۰ میلیون نسخه از آلبومهای موسیقی وی در طول دوره زندگی حرفه ای او بهفروش رفت. در ایالات متحده، موسیقی جیمز لست یک جزء اصلی از موسیقی های زیبا و استفاده از موسیق های بی کلام آن در رادیو در طول سال ها بوده است.موسیقی شاد او در آلبوم های متعددی که منتشر کرده است باعث شده است او خود را در بین پرفروش ترین در آلمان و انگلستان شناخته شده ببیند.
این آهنگساز و هنرمند فقید سالهای آخر عمرش را بین هامبورگ در آلمان و فلوریدا در آمریکا گذراند و در روز نهم ژوئن، نوزدهم خرداد در سن ۸۶ سالگی در خانه ی خود در Palm Beach فلوریدا دارفانی را وداع گفت. (روحش شاد؛ یادش برای همیشه گرامی باد)
آثار او بخصوص در طی دهه های 80 میلادی جزو برترین آثار موسیقی نئو کلاسیک و عصر جدید بشمار می رود. همکاری وی با هنرمندان بزرگی همچون ریچارد کلایدرمن باعث خلق آثاری ماندگار همچون Careless Whisper "نجوای بی احساس" شد.
ریچارد کلایدرمن آهنگساز بزرگ جهانی پیانو به مناسبت مرگ جیمز لست در شبکه ی اجتماعی فیس بوک پیام تسلیتی بدین مضمون ارسال کرد :
«از شنیدن خبر مرگ جیمز لست بسیار غمگین شدم. ما سالهای سال کارهای استودیویی و زنده متعددی را ارایه دادیم که همیشه موجب خوشنودی بود. به واقع هر بار که با جیمز کار میکردم زیر نگاه هوشیار او احساس امنیت میکردم. جیمز انسانی خبره و متشخص بود. جیمز در 86 سالی از دنیا رفت. پدرم اگر 40 سال پیش فوت نکرده بود هماکنون به سن و سال او بود. تو گویی پدر دومم را از دست دادهام. ریچارد کلایدرمن»
لست خالق آلبوم های موفق و درخشان با کلام و بدون کلام زیادی بوده است. آخرین کنسرت این آهنگساز با نام خداحافظی و در سالهای پایانی عمر ایشان در سالن رویال آلبرت هال لندن اجراء گردید.(نسخه DVD و Blu- ray در آمازون از اینجا)
آثاری که از لست به یاد مانده است، گاه تنظیم مجدد آثار معروف است و گاه از ساخته های خود این هنرمند که در اینجا جهت آشنایی دوستان عزیز به معرفی سه آلبوم بسیار زیبا و تعدادی از قطعاتی که ماندگار و جاودانه هستند (بدون کلام)، خواهیم پرداخت:
آلبوم Biscaya یا خلیج بیسکایا که در سال ۱۹۸۲ به بازار عرضه گردید و دارای ۱۱ تراک می باشد بی تردید یکی از بزرگترین آثار جیمز لست است. اولین آهنگ این آلبوم "بیسکایا" می باشد که لست تحت تاثیر زیبایی های این ساحل آهنگ بیسکایا را نوشته و اجرا کرده است (زیبایی این آهنگ حد و حصری ندارد) .
نسخه با کیفیت این آهنگ را از اینجا بشنوید.
تصویری بیسکایا را در آپارات از اینجا ببینید.
تصویری بیسکایا در یوتیوب از اینجا ببینید.
قطعه سوم این آلبوم با نام "Rain and Sun" باران و خورشید نیز از آهنگ های به یاد ماندنی و بی نظیر لست است. شروع آهنگ، اوج و فرود عالی این آهنگ، به آرامی روح شما را به پرواز در می آورد و در لحظه اوج این آهنگ واقعا احساس پرواز در یک جهان بی کران و بی انتها را خواهید داشت (فقط باید بشنوید و دل به این آهنگ بسپارید. اولین بار که این آهنگ را شنیدم در مجموعه آلبوم های ارکسترهای بزرگ جهان بود که سالها پیش از سوی "انتشارات بانگ" و بر روی کاست منتشر شد و هنوز هم به یادگار در مجموعه من خواهند بود، بیش از صدها بار این آهنگ را شنیده ام اما هنوز هم مانند اولین بار در ۲۰ سال پیش برایم خوشایند و تازگی دارد)
این قطعه را از اینجا بشنوید.
آهنگ باران و خورشید در یوتیوب از اینجا بشنوید.
آهنگ beachrunner "دونده ساحل دریا" را از اینجا بشنوید.
از دیگر آلبوم های موفق این آهنگساز جهانی با عنوان "Paradiesvogel" یا پرنده بهشتی (عنوان به زبان آلمانی می باشد)، همان طور که از کاور آلبوم بر می آید، برگرفته شده از پرنده ایی بنام مرغ بهشتی است که اکثرا در جزیره گینه نو و استرالیا یافت می شوند که در سال ۱۹۸۲ به بازار عرضه شده است و دارای ۱۲ قطعه می باشد و به مانند آلبوم پیشین دنیایی از آرامش و زیبایی و خاطره را به دنبال خواهد داشت. نکته جالب در همزمانی عرضه دو آلبوم بیسکایا و پرنده بهشتی در یک سال می باشد که بی شک توانایی محض این آهنگساز را ساخت و نوشتن قطعات موسیقی به رخ می کشد.
قطعه A morning in Cornwall "یک صبح در کارناوال " از این آلبوم از اینجا بشنوید
آهنگ love bird از این آلبوم را از اینجا بشنوید
آهنگ مشهور Paradiesvogel "مرغ بهشتی" را از اینجا ببینید.
از دیگر آلبوم های درخشان لست ، آلبوم Pop Symphonies "سمفونی پاپ" است که با همراهی ارکستر نواخته شده است و در سال ۱۹۹۱ با ۱۲ قطعه عرضه شد. آلبومی بسیار زیبا و شنیدنی که به معرفی قطعاتی از این اثر بدیع می پردازیم.
اولین قطعه این آلبوم با نام Night in white satin "شب در اطلس سفید" که لحظاتی رویایی را برای شما رقم خواهد زد را از اینجا بشنوید.
قطعه دوم با نام Angelia "یونانی" را از اینجا بشنوید.
قطعه معروف دیگر این اثر با نام Hotel california "هتل کالیفرنیا" را از اینجا بشنوید و خود را به دست خاطره های زیبا بسپارید.
"هتل کالیفرنیا" را در یوتیوب از اینجا ببینید.
موسیقی بدون کلام و دلنشین "بانوی قرمز" در آپارات از اینجا بشنوید.
بانوی قرمز در یوتیوب را از اینجا بشنوید.
آهنگ آفریقا Africa را از اینجا بشنوید.
و چند تک آهنگ معروف:
آهنگ بسیار معروف The Lonely Shepherd "چوپان تنها" كه در موسیقی متن فیلم سینمایی Kill Bill Vol. 1 از آن استفاده شده را نیز جیمز لست نوشته و Zamfir آهنگساز معروف پن فلوت با همراهی ارکستر جیمز لست آن را اجرا كرده است.
این آهنگ زیبا را از اینجا بشنوید.
این آهنگ را در آپارات ببینید
در یوتیوب ببینید
تنظیم آهنگ عاشقانه فیلم تایتانیک از جیمز لست در آپارات ببینید
در یوتیوب ببینید
آهنگ "خانه ای از طلوع خورشید" the house of the rising sun را از اینجا بشنوید
آهنگ های”Gimme gimme gimme” و "Take a chance on me" بعنوان یکی از هزاران کار ارزنده وی در مجموعه آلبوم های منتشر شده از او میباشد که این آهنگ در آلبومی تحت عنوان”Plays Abba” که انتشار آن مربوط به سال ۲۰۰۱میلادی می باشد قرار دارد. اصل این آهنگ مربوط به گروه سوئدی “Abba” که در سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ فعالیت داشتند، می باشد که این گروه در زمینه موسیقی پاپ فعالیت میکرده. در آلبوم”Plays Abba” جیمز لست قطعاتی از مجموع آلبوم های گروه”Abba” رو بصورت بی کلام و کاملا زیبا ساخته است که در اینجا و اینجا
این دو آهنگ زیبا و بدون کلام را بشنوید.
خرید آلبوم Biscaya در آمازون از اینجا
خرید آلبوم paradiesvogel در آمازون از اینجا
دانلود آلبوم های پرنده بهشتی و سمفونی پاپ از تورنت با کیفیت flac از اینجا
دانلود آلبوم بیسکایا از تورنت با کیفیت flac از اینجا
آلبوم play Abba با کیفیت flac از تورنت از اینجا
و خرید از آمازون از اینجا
آهنگ «نجوای بیپروا»(به انگلیسی: "Careless Whisper") یا زمزمههای بیپروا تکآهنگ معروفیاست از جورج مایکل که در ۱۹۸۴ میلادی توسط اپیک رکوردز در بریتانیا و ژاپن و توسط کلمبیا رکوردز در آمریکای شمالی منتشر شد.
در پخش کارتون آنه با موهای قرمز در تلویزیون ایران نسخهٔ بیکلام این اثر (از ساخته های مشترک ریچارد کلایدرمن و جیمز لست که در آلبوم بهترین های جیمز لست و ریچارد کلایدرمن هم منتشر شده است) بجای آهنگ تیتراژ آغازین استفاده شدهاست، به همین دلیل این اثر در ایران با نام آهنگ آن شرلی نیز شناخته میشود. این ملودی زیبا را از اینجا بشنوید.
آثار شنیدنی این آهنگساز پایانی ندارد، این پست هم فقط معرفی بخش بسیار ناچیزی از بسیار آلبوم های موفق و مشهور جیمز لست بود که به جهت ادای دین در جهت بزرگداشت یاد این هنرمند فقید خدمت شما دوستان عزیز تقدیم گردید.
منابع: ویکیپدیا و ....
با سپاس
سالن های MAX دو سالی هست که توسط "Virgin" و در مجموعه سینمایی VOX در خاورمیانه راه اندازی شده است, سالن های بسیار مدرن و زیبا, مجهز به تکنولوژی های به روز و در مواردی حتی بی رقیب در مقایسه با سالن های استاندارد اروپایی.
سالن های که میشه بهشون لقب برادر کوچیک سالن های IMAX داد. سالن های MAX مجهز به پرده های نمایش خمیده با عرض بیش از 20 متر هستن, که چیزی بین پرده های نمایش استاندارد و IMAX قرار میگیرن. میزان روشنایی و کنتراست بسیار بالاتری از پرده های استاندارد دارن و مثل پرده های IMAX مجهز به تکنولوژی لیزر پروژکتور و کیفیت تصویر 5K هستن. شاخص ترین تفاوت لیزر پروژکتورها نسبت به پروژکتور های عادی, نمایش کنتراست و رنگ سیاه جوهری بی نظیر است, در IMAX و همین سالن های MAX مجهز به لیزر پروژکتور عمق رنگ سیاه به حدی بالاست که در صحنه های تاریک فیلم پرده نمایش کاملا در سیاهی تصویر گم میشه, و حسی مثل یک خواب و رویا در تماشاچیان ایجاد می کند. باید تجربه کنید تا منظور من متوجه بشید.
یکی دیگه از امتیازهای سالن های MAX مجهز بودن تمام این سالن ها به صدای Dolby Atmos است. صدا با فرمت غیر فشرده Lossless پخش میشه. صدا در سالن های MAX واقعاً خوبه, اما مثل IMAX رفرنس نیست! با این که به طور استاندارد تعداد کانال های بیشتری از صدای IMAX دارد, اما اون حجم و قدرت DSP سالن های IMAX در MAX شنیده نمیشه. صدای دالبی ادموس سالن های MAX فوق العاده دینامیک و دارای وضوح عالی هست و به جرات میگم به نسبت سالن های استاندارد بسیار بالاتر و حتی غیر قابل مقایسه است, اما هنوز با عظمت صدای IMAX فاصله داره, نمی گم غیر قابل مقایسه ست, اما از یک فیلم در هر دو سالن ببینید متوجه تفاوت ها خواهید شد.
در سالن های MAX درست مثل سالن Dolby Theater از چهار کانال ساب ووفر بروی سقف استفاده میشه, چهار کانال که در هر کانال از دو جفت ووفر 18 اینچی در چهار گوشه سقف سالن استفاده شده. از ساب ووفرهای بروی سقف فقط کمپانی دالبی در سالن های منتخبش استفاده میکنه, که من تجربش نکرده بودم, تا در سالن MAX که برای اولین بار و در قسمت چهارم ترانسفورمرز "Age of Extinction" بود. من این فیلم هم در IMAX و هم MAX دیدم. تجربه IMAX حس متفاوت و شکوهی داشت که در MAX این حس شکوه و مسخ شدن نداشتم, اما چون بار اول در سالن MAX مجموعه VOX سینما در دبی دیدم, ازش لذت بردم. و بار دوم در هامبورگ و در یک سالن IMAX بسیار مدرن فیلم دیدم که تجربه متفاوتی بود. سالن های IMAX مجوعه VOX در دبی هم خیلی خوب هستن, مخصوصا در YAS MALL یکی از بهترین مجموعه های VOX دبی قرار دارد.
در واقع در سالن های MAX آمدن بهترین های IMAX با سالن های رفرنس دالبی ادغام کردن, و نتیجه شده MAX که از نظر من و با تجربیات متعددم در تجربه ای MAX و مقایسه آن با IMAX شده یکی از بهترین سالن های به روز که یکی مثل من از کیفیت صدا و تصویر در این سالن ها لذت میبرم.
این پست اولین بررسی نسل جدید بلو_ری های 4K Ultra HD در سایت htcenter.ir است.
من این فیلم در تست تصویر 4K با پلیر UBD-K8500 سامسونگ و در تست صدا با پلیر های اند پایونیر BDP-LX88 بررسی کردم. حداقل اگر برای تست تصویر 4K فعلا پلیر درست حسابی ندارم! میتونم صدارو در یک پلیر مورد تاییدم تست کنم. این سامسونگ واقعاً در اجرای صدا ضعیف هست, به شکل احمقانه ای ضعیف است. بی شک در اجرای تصویر هم به همین اندازه نسبت به یک Ultra HD پلیر درست و حسابی ضعیف است. (کلاً ضعیف است) منم این پلیر در یک حراجی که نماینده سامسونگ در "دبی مال" برگزار کرده بود خریدم, اگر میدونستم باید اینقدر برای پلیرهای مورد نظرم صبر کنم! حداقل اون روز پاناسونیک میخریدم!
وار کرفت در نسخه استاندارد بلوری تصویر بسیار ایده آل و رضایت بخشی داره, رنگ های گرم, بدون گرین و کنتراست ایده آل و در سکانس های حتی لذت بخش, جزئیات سوژه ها عالی هستن و دینامیک رنج تصویر در صحنه های تاریک و روشن برای من رضایت بخش بود. اما در نسخه 4K کمپانی "یونیورسال" واقعاً بی توجهی کرده, و یکی از کارهای ضعیف خودشو در قالب بلوری Ultra HD عرضه کرده است. امسال کارهای ضعیف دیگری هم مثل "San Andreas" هم داشتیم که هرچقدر در نسخه بلوری استاندارد در بخش تصویر خوب بودن, بروی فرمت 4K ناامید کننده ظاهر شد! البته باز سن آندریاس تصویر بهتری از وار کرف در نسخه 4K داشت.
وار کرفت در نسخه 4K تصویری با کنتراست پایین و حتی ضعیف تر از نسخه استاندارد دارد, عمق رنگ سیاه ناامید کننده, جزئیات تصویر بد و در کل دارای تصویر کسل کننده و میشه گفت عصاب خورد کنی است. انگار پیکسل ها در نسخه 4K توی هم حل شدن, و یک پرده نازک هم کشیده شده روی تصویر! بی شک اگر از طرفداران این فیلم هستید, من نسخه بلوری استاندارد این فیلم به شما پیشنهاد می کنم.
صدای Dolby Atmos در وار کرفت یکی از کارهای بسیار معمولی دالبی بحساب میاد, و اصلا مشخصه خاصی برای هیجانی کردن یکی مثل من نداره! صدای به شدت متمرکز در سه کانال اصلی, بی روح و غیر افکتیو که در بهترین سکانس های فیلم که شامل جلوه های صدرصد دیجیتالی میشه, شما احساس می کنید چهار کانال ساراند هم در پشت سرتون دارید! صدای دیالوگ فیلم نسبتاً خوب شنیده میشه, اما در این بخش هم آنچنان دینامیک بالایی نداره, ولی اذیت هم نمیکنه. کانال LFE نسبتاً خوب کار میکنه و لود یا ضعف خاصی درش شنیده نمیشه, بدون تاثیرگذاری خاصی فقط در مدار هست و سعی میکنه کمی هیجیان به صدا بده.
در کل کاملا مشخصه صدا و تصویر فیلم وار کرف در نسخه عادی و 4K نتونسه من هیجان زده کنه, و همین دلیلی هست که من چیز زیادی برای نوشتن ازش نداشته باشم.
امسال نسخه های خیره کننده در Ultra HD بلوری ها داشتیم, فیلم های مثل Deadpool , Lucy , X-Men Apocalypse , Batman v Superman که همگی در کیفیت و مشخصات تصویر 4K HDR فوق العاده بودن, اما این وار کرفت اصلا حرفی برای گفتن نداشت.
تصویر 4K
صدا
تعداد نمایشگاه های صدا و تصویری که در طول چند سال اخیر در کشور تایوان برگزار شده است داره از شمارش خارج میشه! طبیعی هم هست, این مینی کشور آسیایی که از سه یا چهار جزیره فسقلی در سرزمین چین تشکیل شده است, میزان درآمد متوسط سالانه مردمش چهار برابر بیشتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی است. یکی از دلایل این رشد اقتصادی تایوان بی شک خارج شدن این کشور از سیستم "کمونیست" چین به "دمکراتیک" بود. این کشور از نظر شاخصهای آزادی بیان، مراقبت سلامتی، آموزش همگانی و آزادی اقتصادی در ردههای بالای دنیا قرار دارد.
این نمایشگاه سه روزه که در شهر "تایپه" پایتخت کشور تایوان برگزار شده است, که در موارد بیشتر از نمونه های مشابه قبلی (از نظر من) جذابیت داشت.
به عنوان مثال دموی سینمایی یاماهاست, که با بلوری پلیر OPPO UDP-203 انجام شده! این یعنی در آینده نزدیک هم نباید منتظر حرکتی در ساخت نسل جدید بلوری پلیرها از طرف این برند ویدئو پلیر نساز باشیم.
یاماها ساب ووفر مدل NS-SW1000 با بلندگوهای Soavo 901 و پری آمپلی فایر AVENTAGE CX-A5100 (که من الان چقدر بهش نیاز دارم) و پاور A5000 دمو داشته, که من شنیدم این ساب ووفر تو کلاس میانه قیمت ها یکی از بهترین های بازار بحساب میاد. یاماها همیشه حداقل در ساخت ساب ووفرهای کلاس بالاش خیلی خوب بوده, و من هم یکی از طرفداراش بودم! البته تا قبل از این که خودم SVS مدل SVS PB13-Ultra تجربه کنم. این مدل در بین علاقه مندان به سیستم های سینمایی به کینگ کنگ هم معروف است. من از JL AUDIO سری Fathom هم خیلی خوشم میاد. مدل Gotham جدید وارد بازار کرده که من هنوز نشنیدم.
خود اوپو مدل UDP-203 با دنن و در یک ستاپ بسیار بد, با نمایشگری بسیار کوچیک دمو کرده بود! که بنظرم بسیار مسخره و حتی مضحک اومد! حتی برای کنترل انعکاس های صدا به خودشون زحمت نداره بودن از باس ترپ در گوشه های اتاق استفاده کنن! به زودی هم مدل های اند UDP-205 که جایگزین مدل افسانه ای 105D شده است را وارد بازار خواهد کرد. عجب پلیر خوشگل و با کلاسی هم هست.
آقای "تورج مقدم" هم در این نمایشگاه با Vertere Audio در ستاپ فوق العاده ای با بلندگوهای جدید Marten Mingus و آملی فایر ASR Luna 8 و دو مدل از سورس آنالوگ برند جدیدش به همراه DAC MSB شرکت کرده بود.
منم بلاخره دارم روی آکوستیک اتاق نمایشم کار می کنم, فعلا سفارش مدل های طرح دار "باس ترپ" و "QRD" دادم, (باس ترپ نوعی جاذب صدای فرکانس پایین است که در گوشه های دیوار برای کنترل فرکانس های پایین و کم کردم هوم باس استفاده میشه) و دیفیوزر های سه بعدی QRD که بیشتر بروی سقف و دیوار پشت بلندگوها نصب میشن نقش بسیار مهمی در کنترل Flutter Echo دارن.
در ادامه مطلب عکس های این نمایشگاه ببینید:
شیلر یک پروژه موسیقی الکترونیک است که بوسیله آقای “Christopher von Deylen” تهیه کننده و آهنگساز آلمانی اداره میشود. نام شیلر برگرفته از نام شاعر و نمایشنامه نویس آلمانی Friedrich Schiller گرفته شده است. آقای کریستوفر ون دیلن هیچوقت خواننده و وکالیستی برای گروه در نظر نگرفت ولی آواز خوانانی چون Sarah Brightman و Moya Brennan در آلبوم ها ایفای نقش کرده اند . کانال تلویزیونی Music Force Europe یک میان برنامه مخصوص شیلر را به این گروه ارائه داده بود که به نام “Schill-out” مشهور شد.
شیلر جایزه ی ECHO را در سال 2002 برای بهترین رقص تنهای سال با "رویای تو" به دست آورد. او بیش از هفت میلیون آلبوم را در سراسر جهان بفروش رساند.
آواز توسط هنرمندان مهمان از جمله سارا برایتمن، مویا برنان از کلاند، آدم یانگ از شهراول، آندریا کور از کورها ، کولبی کالیت ، سارا هاولز از ویلز محلی عاطفی / گروه موسیقی Paper Aeroplanes ، بن بکر، پیتر هپنر از گروه موسیقی تکنوپاپ Wolfsheim، MILU یا میلا مار، خاویر نایدو، مایا سابان، کیم سندرز که قبلا از گروه موسیقی Culture Beat ، آنا توروجا از گروه پاپ اسپانیایی Mecano ، تاریا تورونن خواننده سابق گروه موسیقی نایت ویش، دسپینا واندی، الکساندر واژانو گروه دارک ویو، دایان لاکین، خواننده سوئدی سپتامبر سروده می شود. دیگر نوازندگان که با شیلر همکاری داشته اند شامل انگان، لانگ لانگ، کلاوس شولز، مایک اولدفیلد، هلن بلدینگ، کیت هاونویک، دامای از فراگما، یاعیل گروه موسیقی سوئیسی لونیک، استفینی کوکر و بازیگر آلمانی آنا ماریا موهه می شوند.
از این آهنگساز مشهور و نامی آثار فراوانی تاکنون منتشر گردیده که هر کدام به نوبه خود زیبا، خارقالعاده و بسیار شنیدنی بوده اما در این پست ما سه اثر برگزیده معرفی نموده ایم که در مقام مقایسه با دیگر کنسرت های دیگر از این آهنگساز و حتی آهنگسازان مشهور دنیا از شکوه و عظمت خیره کننده تری برخوردار بوده که فقط با مشاهده این آثار می توان پی به واقعیت فوق برد.
اولین اثر برگزیده، ششمین آلبوم استودیویی شیلر، Atemlos (از نفس افتاده) می باشد که در 12 مارس 2010 منتشر شد.کنسرت زنده این آلبوم که چهارمین کنسرت این آهنگساز آلمانی نیز می باشد در تور بهار ۲۰۱۰ و به صورت فراگیر sourrand برگزار گردید که به علت نورپردازی عالی و سطح بالای امکانات صدابرداری و پخش و فیلمبرداری برجسته واقعا بی نظیر و خیره کننده بود.
اجرای کنسرت Atemlos بر روی یوتیوب:
اینجا
قطعه ای از کنسرت Atemlos بر روی آپارات:
اینجا
خرید از آمازون:
اینجا
و
اینجا
دومین اثر برگزیده یکی دیگر از آلبوم های زیبای شیلر بنام soone "خورشید" بود که با انتشار این آلبوم در سال ۲۰۱۲ (هفتمین آلبوم استدیویی)افق تازه ایی را پیش روی مخاطبانش قرار داده و لذتی وصف ناپذیر را برای آنها به ارمغان آورد. تعجب آور نیست وقتی سخن از ارائه آلبوم جدید شیلر به میان می آید میلیون ها نفر انتظارش را می کشند، چرا که آثار زیبا و بی نظیر او را می توان با تمام وجود لمس کرد و در آنها غرق شد. کنسرت این اثر نیز در همان سال برگزار گردید که به علت نورپردازی های ویژه و صدای sourrand در جایگاهی بالاتر از کنسرت قبلی شیلر قرار گرفت.
اجرای کنسرت soone "آفتاب" بر روی یوتیوب:
اینجا
سی دی آلبوم sun بر روی آمازون :
اینجا
کنسرت آفتاب در آمازون:
اینجا
سومین اثر برگزیده یکی دیگر از کنسرت های عظیم و فوق العاده شیلر در شهر برلین آلمان است که در تاریخ 8 جولای 2014 و با همراهی ارکستر سمفونیک برگزار گردید که اجرای آثاری از آلبوم های قدیمی و جدید در قالب ارکستر سمفونیک و گاها اجرای متفاوتی از این آثار، باعث مسرت دوستداران این آهنگساز شد.
قطعه ای از کنسرت سمفونیای شیلر را در آپارات ببینید:
اینجا
اجرای کنسرت سمفونیا بر روی یوتیوب:
اینجا
سی دی کنسرت سمفونیا بر روی آمازون :
اینجا
کنسرت سمفونی در آمازون:
اینجا
در ویکی پدیا از شیلر بیشتر بخوانید:
اینجا
در پست های آینده به معرفی آثار بیشتری از این آهنگساز فوقالعاده برجسته خواهیم پرداخت که در سبک نیوایج پیشتاز است.
با سپاس
My review sample Reva 2 speakers comes in beautifully crafted cabinets in many layers of hand finished lacquer in high gloss piano rosewood
Absolutely beautiful and top quality, aesthetically pleasing to look at it, also I’m afraid of touching with my bare hands because I do not want to put finger prints all over the beautiful cabinets (white gloves included)
Very well done Wharfedale because my significant other said Reva 2 is most beautiful speaker ever come to my listening room, Also Thanks for not up-charging high quality glossy piano finished cabinets because many manufacturers will add a few hundred dollars for such high quality. In this price point most bookshelf speakers have lesser quality of craftsmanship. I do like the look and build quality of Reva 2 speakers “Solid Five Stars” for build quality
Out of the box sounded a little muffle but it goes away after a day of playing time, I let them break in for 5 days straight streaming Pandora 24 hour non stop. After 100+ Hours of playing time I sit down and started serious listening section with my music selection by playing Heavy Metal, Jazz, Soul, Pop and many different genre of music
Overall sound is very good, most standout sound quality is midrange, as far as I have experience with many other speakers in this price range Reva 2 is one of the best in class for that part of music. Tonally accurate, correct timing and presence of richness in overall musical range with 3D like sound stage in my system, definitely must audition against Sonus Faber Venere 1.5 and or many other similarly priced bookshelf speakers
Highs are detail, accurate with good extension, convincingly good, true to source but I would love a little more spacious instrumental notes but I can love for what it is because midrange so good that sometimes I think of Reva 2 as Harbeth P3ESR for budget conscious audiophiles, Bass response is truly good for the size as well, nice and tight quality bass response from 5” drivers but subwoofer is a must for the people who craves deeper bass notes
These speakers are easier to place in the room, it can even put in the bookshelf thanks to ‘Slot-Loaded Distributed Port’ or I call it “down firing port”, which I think is really great design that I can place them pretty much anywhere as I wish and sonically pleasing to listen to but may sound dark with some recording, so carefully paring with associated equipments will results in very fine sounding pair of audiophile grade musical speakers for the people with smaller room to enjoy their music. I can listen Reva 2 speakers for many hours without getting fatigue and not genre sensitive speakers because I can throw any type of music and it will sound great with all kinds of music
Reva 2 is sonically pleasing and truly worth recommending to a friend
Pros: High End Quality Finished, Musical Midrange, Good Bass Response
Cons: Need A Little More Punch
Highs:⭐️⭐️⭐️⭐️
Mid-Range: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Bass: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Sound Stage:⭐️⭐️⭐️⭐️
Price: ⭐️⭐️⭐️⭐️
گرگ پی راسل کار خود را در استودیو T.T.Gدر سال 1977 به عنوان دستیار مهندس صدا و از چند برنامه برجسته تلویزیونی آغاز کرد. این برنامه ها شامل " قایق عشق, فرشتگان چارلی, جزیره فانتزی" و چندین نمایش تلویزیونی دیگر بود.
در سال 1981 "راسل" به استودیوی "Evergreen" رفت و در آنجا با هنرمندان زیادی از جمله "Neil Diamond" و بسیاری دیگر از بزرگان موسیقی همکاری کرد.
در سال 1983 راسل از مهندسی صدا به علاقه واقعی خود که میکس صدای فیلم بود بازگشت. گرگ در آن سالها به عنوان نفر اول برای استودیو B&B فعالیت می کرد. وی در مدتی که در این استودیو کار می کرد, بیش از 55 سریال و فیلم سینمایی را صدا گذاری و میکس کرد. که برای دو کار نامزد دریافت جایزه EMMY شد. و در نهایت برای سریال "Hairspray " اثر "John Waters" موفق به دریافت جایزه اول EMMY برای میکس صدا شد.
اما شروع موفقیت های گرگ از سال 1988 و با همکاری با استودیوی هالیوودی عظیم "برادران وارنر" شروع شد. گرگ در اولین سال شروع فعالیت خود در استودیو وارنر موفق به نامزد اسکار برای فیلم "باران سیاه" اثر "ریدلی اسکات" شد. گرگ در مدت فعالیت خود برای استودیوی برادران وارنر فیلم های بسیار مهمی از جمله "Star Trek IV و The Bodyguard" را میکس صدا کرد.
در سال 1995 گرگ به استودیوی سونی رفت, و در آنجا موفق به کار بروی برخی از بزرگترین و پرفروش ترین فیلم های آنزمان هالیوود شد. که برای تعدادی از آنها نامزد اسکار صدا هم شد. فیلم های تجاری و بسیار مهمی مثل
The Rock, Con Air, Armageddon, The Mask of Zorro, The Patriot, Pearl Harbor, Spider-Man, Spider- Man 2
که برای تمامی این عناوین نامزد جایزه اسکار در بخش میکس و ادیت صدا نیز شده است. همچنین فیلم هیجانی جاسوسی SALT و مجموعه فیلم های بسیار پرطرفدار "Transformers" از دیگر فیلم های مهمی هستن که گرگ پی راسل میکس صدای آنها را انجام داده است. و برای قسمت سوم ترانسفورمرز "Dark of the Moon" نامزد جایزه اسکار هم شد.
(به گفته خود گرگ راسل قسمت سوم ترانسفورمرز یکی از پیچیده ترین فیلم های بوده که تا به آن تاریخ میکس و صداگذاری کرده است, این فیلم اولین فیلم گرگ بوده که با صدای 7.1 کانال صداگذاری شده است)
گرگ در سال 2012 به عنوان اولین نفر برای کمپانی "Technicolor" یکی از بخش های پس از تولید کمپانی پارامونت که وظیفه ی ضبط ,میکس و تنظیم تصویر تولیدات این کمپانی را بر عهده دارد مشغول به کار شد. از مهم ترین فیلم های که گرگ در استودیو Technicolor کار کرده است میشه به سری فیلم های ترانسفورمرز و بیست و سومین قسمت از مجموعه فیلم های جیمز باند با نام "اسکای فال" اثر "Sam Mendes" اشاره کرد, که برای اسکای فال هم موفق به نامزدی اسکار بهترین میکس صدا شد.
گرگ پی راسل پس از 32 سال فعالیت و همکاری با بزرگترین استودیوها و کارگردانان هالیوود, و صداگذاری و میکس بیش از 200 فیلم و سریال و 16 بار نامزدی اسکار که در کارنامه خود دارد. به عنوان پرافتخار ترین و مورد احترام ترین مهندس صدا در صنعت فیلم سازی هالیوود شناخته شده است.
منبع: IMDb
این پست برای 5 یا 6 سال پیشه و در وبلاگ سایت منتشر شده بود, که بعد از انتقال به سایت htcenter.ir امکان لود شدن عکس های این پست وجود نداشت, با این که عکس ها و دموها کمی قدیمی هستن, اما بنظرم جالب اومد دوباره به روزشون کنم, چرا که ارزش دوباره دیدن شدن دارن حداقل برای ایده گرفتن از دموها جالب هستن. 120 عکس از این قصر در ادامه مطلب ببینید: