Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
دیوید ویلسون ۷۳ ساله پس از مبارزه طولانی با بیماری سرطان در روز ۲۹ می در منزل خود در ایالت یوتا از دنیا رفت، در حالی که خانواده و همسرش در کنارش بودند.
دو سال در کالج فنی آمریکن ریور درس خواند و سپس در سال ۱۹۶۴ به دانشگاه بریگام رفت و تحصیلات خود را ادامه داد و لیسانس خود را در رشته شیمی و جانور شناسی دریافت کرد. وی با "شرل لی" در زمان تولید یکی از بلندگوهاش آشنا شد و پس از مدتی رفت و آمد پس از دو سال به صورت رسمی رابطه خود را آغاز کردند . در سال ۱۹۶۶ ازدواج کردند و بیش تر از ۵۰ سال باهم زندگی کردند و در تمام چالش های زندگی زناشویی و تجارت و موفقیت ها و سختی ها در کنار هم بودند.
منبع: wilson.audio
این مطلب که مربوط میشه به چگونگی کارکرد بلندگوهای الكترواستاتيك چندین سال پیش نوشته ام, این بار دوباره پستش می کنم به اضافه ی یک ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی "MartinLogan" یکی از محبوب ترین الکترواستاتیک های موجود در بازار, برند مورد علاقه من نیست اما طرفدارای خاص خودشو داره و قابل احترام است.
حس شنوائی در گوش انسان قادر است طي مدت 10 ميلي ثانيه به كمك پردازش غريزي اصوات كوتاه پي به مكان و منبع صدا ببرد در حاليكه مغز براي پي بردن به ماهيت و كاراكتر صدا نياز به زماني معادل 80 ميلي ثانيه دارد, بدون شك اين توانمندي از مهمترين عوامل ياري رسان سير تكامل انسان بوده است, چرا كه گوش خيلي سريع تر از آنچه مغز قادر به درك آن باشد انسان را از خطرات پيراموني آگاه مي سازد, اين موضوع در مورد بلندگوها به اختصار اينگونه شرح داده مي شود كه به دليل تكرار متناوب Overshoot هاي كوتاه مدت كه ناشي از عملكرد پيستوني يونيت هاي بلندگو براي ايجاد يك بسامد صوتي مي باشد, توجه مخاطب بطور ناخوداگاه و دائما معطوف به مكان قرارگيري بلندگوها شده و هر چه زمان مي گذرد اطلاعات مخدوش شده بوسيله قوه شنوائي درك شده و با استمرار آن دلزدگي و خستگي از شنيدن موسيقي را به همراه خواهد داشت.
این مشکل در بلندگوهاي الکترواستاتیک به علت عدم وجود يونيت های مغناطيسي وجود ندارد و به شنونده اجازه مي دهند ساعت ها به موزيك گوش كند بدونه اينكه خستگي ذهني ايجاد شود.
بلندگوهای الكترواستاتيكی بر خلاف ظاهرشان ساختاری شبيه به بلندگوهای درايوری دارند! هر دو با جلو و عقب رفتن يك پرده نازك ديافراگم توليد صدا مي كنند, تفاوت اين دو از يكديگر نحوه ايجاد حركت و شكل ديافراگم است.
در بلندگو های الکترواستاتیکی دیافراگم غشاء نازکی از مواد رسانای الکتریکی است که ما بین صفحات رسانای فلزی به نام stator متصل است و دیافراگم و استاتور یک مجموعه الکترواستاتیک را ایجاد می کنند. با جابجایی جریان بین قطب های مثبت و منفی دیافراگم به حرکت در می آید و صدا را به گوش ما می رساند. بار الکتریکی قوی تر باعث ایجاد حرکات وسیعتر دیافراگم و تولید صداهای بلندتر مي شود. از اين رو الکترواستاتیک ها نياز به آمپليفايرهاي با جريان بالا دارند.
در بلندگو های الكترواستاتيك تمام سطح دیافراگم به شکل همزمان به حرکت در می آید.در نتیجه نه تنها دامنه فرکانسي صدا بهبود می یابد، بلکه دیگر با انعكاس هاي نا خواسته در كابينت بلندگو و ضعف در جاذب های صدا سرو کار نخواهیم داشت. تنها مشكل بلندگوهای الكترواستاتيك عدم امكان پخش فركانس هاي پائين است كه با ادغام بلندگو با يك سوپر ووفر حل می شود.
در ادامه مطلب ببینید:
بحث اصلی در مورد تفاوت های Dolby Vision با HDR10 و همچنین +HDR10 برمی گردد به "Metadata" متادیتا یا فراداده ها, اطلاعات افزایشی و اضافی هستن که سورس در اختیار نمایشگر قرار می دهد, (مثل داده های دالبی ویژن و انواع HDR) در فرمت های رایج HDR و HDR10 متادیتا به صورت "Static" ایستا با عمق رنگ 10 بیت ارسال می شود, (عدد 10 به معنی 10 بیتی بودن است) در بخش DI در مرکز اصلاح و بازسازی تصویر شخص "Colorist" یک شدت روشنایی, گستره ی رنگ و nit (میزان تشعشع نور) ثابت را برای تصویر مشخص می کند, متادیتای HDR در انواع ایستا, برای کل یک فیلم ثابت تنظیم می شود, اینجاست که هنر Colorist حرف اول را می زند که چقدر بتواند فراداده ها یا ابر داده های درستی را برای کل فیلم تنظیم کند, در فرمت های قدیمی HDR که از متادیتای ایستا استفاده می کنند, هر چقدر هم که متادیتا دقیق تنظیم شده باشد, نمی شود انتظار داشت گستره دینامیکی تصویر برای تمام سطوح تصویر دقیق و درست عمل کند. در حالت ایستا در صحنه ی که نیاز به 400 نیت تشعشع نور داریم, داده های صحنه های با 550 نیت به نمایشگر ارسال می شود, که نتیجه میشه بهم خوردن گستره دینامیکی کل تصویر, معمولا در سکانس های که سایه و روشن های زیادی دارند تصویر بور می شود, و در سکانس های که شدت روشنایی بالاست امکان برهم خوردن "Chroma" وجود دارد, کروما درجه اشباع یا قدرت یک رنگ است که اگر در متادیتا دقیق تنظیم نشود, می تواند باعث برهم خوردن Intensity رنگ شود.
کمپانی های سازنده تلویزیون به دلیل این که فرمت HDR به صورت "اوپن سورس" منبع باز است, می توانند سلیقه و فناوری های خودشون در اجرای HDR اعمال کنند, که این موضوع هم بیشتر باعث ایجاد خطا و دور کردن تصویر از سورس شده است و کاملا غیر کاربردی برای افراد ویدئوفایل. به دلیل این که HDR منبع باز است, انجمن "Society for Motion Picture and Television Engineers" به اختصار "SMPTE" که میشه (انجمن مهندسان تصاویر متحرک و تلویزیون) استاندارد مشخصی را برای HDR تعریف نکرده است, فقط یک پروتکل ST 2084 که حداقل استاندارد ارسال داده از سورس به نمایشگر هست را برای HDR تعین کرده است.
در فرمت +HDR10 و Dolby Vision هر فریم از تصویر "متادیتای" دینامیک و مجزا دارد و با 12 بیت عمق رنگ اجرا می شود. در واقع فیلمی که با فرمت +HDR10 و دالبی ویژن آماده سازی می شود, حاوی متادیتای متغیر است که گستره دینامیک تصویر بسته به شرایط هر صحنه تغییر می کند. در فرمت های جدید کارگردان و Colorist می توانند برای هر فریم از تصویر یک Tone Mapping متفاوت را در نظر بگیرند, این یعنی هر فریم و هر لحظه از فیلم گستره دینامیکی کنترل شده ای دارد, فرآیندی بسیار گران و وقت گیر که نتیجه ی غیر قابل مقایسه با HDR و HDR10 که کل تصویر با یک Tone Mapping و متدیتای ثابت تنظیم می شود خواهد داشت.
با این که فرمت +HDR10 برای تولید کننده های محتوا و سازنده گان نمایشگرها رایگان است, اما انجمن SMPTE استاندارد ST-2094 به صورت مشترک برای +HDR10 و دالبی ویژن ارائه داده است, که تولید کننده گانی که از هر دو فرمت در تولیداتشان استفاده می کنند, موظف به رعایت این پروتکل مشترک هستند, البته هم کمپانی دالبی که صاحب امتیاز فرمت دالبی ویژن است و هم گسترش دهندگان HDR هر دو از اعضای انجمن SMPTE هستن, و بیشتر این نوع پروتکل های مشترک یک جور اطمینان از اجرای درست فرمت ها توسط تولید کنندگان است.
موارد مرتبط:
مدتی در فکر خرید "Trinnov ST2-HiFi" هستم, کمپانی Trinnov از کار درست ترین سازنده های پروسسورهای صداست, چه خانگی و چه حرفه ای در کلاس بهترین استودیوها و سینماهای درجه یک جهانی, تمام سالن های که مجهز به سیستم صدای Auro-3D و dts-X هستن از پروسسورهای این کمپانی استفاده می کنند. ST2-HiFi یکی از محصولات اودیوفایلی درجه یک این کمپانی است که Treatment یا رفتار آکوستیکی اتاق به کاربر نشان میده که میشه خیلی از خطاهای آکوستیکی اتاق باهاش تصحیح کرد. اما چیزی که این دستگاه برای من جذاب کرده, این که میشه سورس صدارو به این دستگاه بدی, دستگاه کل داده های فرکانسی صدارو بروی نرم افزار نمایش میده, و بعد با میکروفون چهار جهته ی که در محل شنیداری قرار میگیره صدارو از بلندگوها میگیره و دوباره پردازش میکنه و به شما نشان میده که چه فرکانس های از سورس دریافت میکنه و شما داری چه فرکانس های می شنوی! تمام فرکانس های حذف شده و یا افزایش پیدا کرده به شما تحویل میده! و این برای یک اودیوفایل یک نکته مثبت فوق العاده بحساب میاد. خود دستگاه با پردازش پاسخ فرکانسی اتاق پیشنهاد تصحیح نواحی فرکانسی میده و دها کار دیگه که میشه برای اصلاح پاسخ فرکانسی و ضعف های آکوستیکی که همه ی ما درگیرش هستیم ازشون استفاده کرد.
ضمن این که میشه ماژول دستگاه عوض کرد و امکانات جدید هم بهش اضافه کرد. من آخرین قیمتی که در آلمان از پکیج کامل این دستگاه که شامل خود دستگاه, میکروفون چهار جهته بسیار حرفه ای و نرم افزار اختصاصیش دارم 5900 یورو هست, شاید کمی بنظر گرون بیاد, اما از نظر من واقعاً ارزششو داره هر اودیوفایلی یکی ازش داشته باشه, حداقلش این که میشه بیشتر به خطاهای صدای که می شنویم پی ببریم و به فکر اصلاح آکوستیک فضای شنیداریمون باشیم.
در آینده هم به خرید پروسسور سینمایی این برند فکر می کنم, شاید زمانی که بخوام بلندگوهارو عوض کنم و یک ساب SVS دیگه به سیستم اضافه کنم. اما فعلا ST2-HiFi فکرمو مشغول کرده, حتما در سفر بعدیم به آلمان میرم و حسابی این محصول تست می کنم و اگر همونی باشه که دنبالش هستم یکی ازش میخرم.
در صنعت صدای های اند فقط یک برند واقعاً دست ساز وجود دارد که میشه به عنوان گراند مستر یا رفرنس واقعی معرفیش کرد, و اون کمپانی آلمانی mbl است. محصولات این ابر کمپانی در بخش کامپوننت های صدا شامل پری آمپلی فایر, آمپلی فایر, مبدل دیجیتال به آنالوگ و سی دی ترانسپورت و همچنین بلندگوهاست که کاملا با دست ساخته و مونتاژ می شوند. در واقع این برند تنها کمپانی در زمینه صداست که بلندگوهاش کاملا دست ساز است, از ساخت درایورها تا مونتاژ همگی توسط مهندس های این برند مثل یک اثر هنری در آتلیه ساخته می شود و نه خط تولید کارخانه.
سری رفرنس 101 X این برند که کاملا سفارشی ساخته می شود, 500.000 دلار قیمت دارد, همین بلندگو با دو پاور آمپلی فایر, یک پری آمپلی فایر و سورس دیجیتال ساخت این کمپانی قیمت برابر با 1 میلیون دلار دارد!
اگر در نمایشگاه های اند مونیخ شرکت کرده باشید, حتما صف های طولانی که در مقابل اتاق دموی این برند تشکیل می شود را دیدین و یا خودتون هم در این صف گاهی تا 2 ساعت منتظر شدید تا نوبتتون بشه و صدای این برند میلیون دلاری بشنوید. اگر هنوز صداشو نشنیدین, بهتون توصیه می کنم در ادامه مطلب دو ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی رفرنس Omnidirectional (همه جهته) mbl که توسط برنامه جهانی "How It's Made" پخش شده است را ببینید:
سورس زیبای یاماها S3000 در ستاپ بلندگوی Living Voice Avatar II که در این پست ازش نوشتم به همراه آمپلی فایر لامپی Audio Note و کابل های اينتركانكت Clear Reflection از Cardas دمو است. بی شک یاماها 3000 یکی از زیباترین سورس های موجود در بازار بحساب میاد, طراحی و ظاهر کلاسیکش با دقت فوق العاده ای طراحی و ساخته شده است, هرچقدر از نزدیک به اجزای این سورس دقت کنید بیشتر ازش خوشتون میاد. واقعاً زیباست. فقط هم زیبایی ظاهری نداره, ساخت و متریال و مهندسی درجه یکی هم در ساختش استفاده شده است.
یکی از نکات بنظرم مهم در ساخت سورس های درست و حسابی مکانیزم دیسک است, بی سر و صدا بودن Disc Tray در باز و بسته شدن, که من خیلی روی این موضوح حساس هستم, سورس های صدا و تصویری که سینی دیسکشون با سر و صدا باز و بسته میشن واقعاً حالمو بد میکنن! مکانیزم دیسک یاماها 3000 کاملا بی صداست, یاماها با استفاده از چهار ضربه گیر بروی سینی دیسک صدای افتادن دیسک وقی که پیکاپ پایین میاد و دیسک از استابلایزر جدا میشه رو با کمک این ضربه گیرها میگیره و شما اون صدای افتادن دیسک بروی سینی دیسک اصلا نمی شنوید, که حس خیلی های اند و خوبی به کاربر میده. خود سینی هم کاملا بی سر و صدا باز و بسته میشه, در کل S3000 یاماها مکانیزم دیسک کاملا قابل اعتماد و خوبی داره.
صدای این سورس با کابل بالانس و آمپلی فایر لامپی بی نظیر Audio Note خیلی خوب کنترل شده بود, اصلا حس یاماها بودن بهتون نمیده, انگار که صدا دوررگه ژاپنی اروپایی هست, همون حسی که سورس های آکوفیض به شنونده میدن, فقط این بار یک های فای ساز مثل یاماها اون حس به شما انتقال میده. صدا اصلا دیجیتال نیست و بیشتر حس یک سورس بسیار گران قیمت اروپایی داره, (البته این یاماها هم اصلا ارزون نیست) با این که داشتم صدارو با آمپلی فایر لامپی میشنیدم و یک بلندگوی کاملا حسی در مدار بود, اما صدا کاراکتر نداشت, و در تراک های شلوغ صدا تاریک نمیشد و شفافیت و Smoothness کاملا انتقال میداد. برای یک های فای ساز ژاپنی این هارمونیک و تونال در صدا و در Time Domain های مختلف ساختار صدارو حفظ کردن ایده آل بود.صدای سورس یاماها گرم نبود اما شیرین بود, و این همون نکته مثبت این سورس بود که من دوست داشتم. سورس های ژاپنی در کلاس های فای کمی صدای کیریستالی و Mechanical دارن, که همین دو نکته منفی باعث میشه در لحظه ی اول شنونده از فضای شنیداری پرت کنه بیرون, اما یاماها 3000 صدای شیرین و با دینامیک ایده ال داشت. که حس های اند به شما میده, نه یک های فای ژاپنی که باید صدای جیغ و کریستالی داشته باشد.
این هم نباید فراموش کنیم که این سورس با یک آمپلی فایر لامپی گراند رفرنس و کابل بسیار درجه یک ستاپ شده بود, من نمیدونم اگر این سورس بیاد در سیستم من قرار بگیره, باز هم میتونه این شاخص های مثبت داشته باشه یا نه تبدیل به یک سورس های فای ژاپنی مثل هم رده های دیگه ژاپنی میشه!
در کل اگر دنبال سورس دیجیتالی هستید که بسیار درجه یک ساخته و مهندسی شده باشه, و با آمپلی فایرهای لامپی هم صدای با دامنه فرکانسی کامل و صدای که گرم نیست اما شیرن و با جزئیات هست بهتون بده هستید, حتما یاماها S3000 تست کنید.
پ.ن: کابل ها اينتركانكت سری Clear Reflection بود, که من به اشتباه بالانس Clear Beyond نوشتم! تصحیح شد.
Farewell
It has been 14 years since we established OPPO Digital in the United States, and with the support of our customers, technical partners, and movie/music studios, we produced many award-winning Hi-Fi audio products and universal disc players, spanning three generations from DVD, Blu-ray, to 4K UHD
As our latest 4K UHD players reach the pinnacle of their performance, it is time to say goodbye. We are proud to have made such well-regarded products and to have served the enthusiast community. Without our customers' suggestions, encouragement, and support, we could not have accomplished these achievements
Though OPPO Digital will gradually stop manufacturing new products, existing products will continue to be supported, warranties will still be valid, and both in-warranty and out-of-warranty repair services will continue to be available. Firmware will continue to be maintained and updates released from time to time. Customers can rest assured that they will continue to receive the high quality service and support that they have come to expect from OPPO Digital
We greatly appreciate the opportunity to have developed such exciting products for our customers. It has been an honor
Best regards
All of us at OPPO Digital
بدرود
از زمانی که ما محصولات دیجیتال اوپو را وارد بازار ایالات متحده آمریکا کرده ایم 14 سال میگذرد, با همیاری مشتریان, شرکای فنی و استودیو های موسیقی و فیلم توانستیم به جوایز ارزنده ای در زمینه محصولات های فای و ویدئو پلیر ها دست یابیم, و سه نسل دی وی دی- بلو ری و 4k UHD را به دنیا معرفی کردیم.
از آنجایی که آخرین نمونه پلیر 4k UHD ما به عملکرد مورد نظر دست یافته است, حالا دیگه وقت خداحافظیه, بسیار مفتخریم که چنین محصولات با کیفیت و قابل اطمینانی را به بازار ارائه کردیم و توانستیم نظر منتقدان را جلب کنیم. بدون همراهی و تشویق و حمایت شما مشتریان عزیز هیچگاه نمی توانستیم به چنین دست آوردهایی برسیم.
از آنجایی که فرایند تولید محصولات اوپو به تدریج متوقف خواهد شد, محصولات حاضر مورد حمایت شرکت قرار خواهند گرفت و گارانتی ها معتبر خواهد بود و حتی گارانتی های از تاریخ گذشته نیز برای خدمات تعمیر و بازبینی قابل استفاده خواهد بود. بروز رسانی های محصولات گذشته در زمان های معین به بازار عرضه خواهد شد. مشتریان خاطر جمع باشند که همیشه بالاترین و بهترین خدمات پس از فروش را دریافت خواهند کرد و انتظارات ایشان از شرکت اپو براورده خواهد شد.
باعث افتخار ما بود تا چنین محصولات با کیفیتی را برای مشتریان عزیزمان تولید کنیم و به آن همواره افتخار می کنیم.
با ارادت و احترام
تیم تولید محصولات اوپو
( آیا دروغ اول April است! نظر شما چیست؟ )
پاسخ مسابقه "نوروز 1397" خیلی ساده بود, که از بین صدها پاسخ اشتباهی که برای من ارسال شد! فقط 7 نفر از دوستان پاسخ درست را ارسال کردند. نکته ی که من دنبالش بودم این بود:
به هیچ کدوم از سازهای برقی در این ویدئو هیچ کابلی وصل نیست! نه به گیتار برقی ها(سمت چپ بیس گیتار هست) و نه به کیبورد (ارگ) نه کابل صدا و نه برق وصل نیست.
برنده خوش شانس امسال به انتخاب نرم افزار The Hat جناب آقای "کسری هوشمندی" هستند. مبارکتون باشه, برای دریافت جایزه با من هماهنگ کنید. در ادامه مطلب کلیپ قرعه کشی مسابقه امسال را تماشا کنید.
خوش باشید
قبل از هر چیز سال نو همگی مبارک
همانطور که از قبل قول داده بودم, امسال براتون یک مسابقه با جایزه درجه یک در نظر گرفتم, جایزه امسال یک دستگاه آمپلی فایر درست و حسابی اونکیو مدل TX-RZ820 است, که تقدیم برنده خوش شانس خواهد شد. طبق روال تمام مسابقات گذشته قرعه کشی توسط نرم افزار The Hat انجام خواهد شد.
دو نکته:
حتماً با اسم و فامیل اصلی خود که در مدرک شناسایی درج شده است در مسابقه شرکت کنید, چرا که برای دریافت جایزه لازم هست یک کپی از کارت ملی یا صفحه اول شناسنامه را برای من ارسال کنید. (لازم نیست ایمیلی که جواب مسابقه را باهاش ارسال می کنید به اسم و رسم اصلی شما باشد, فقط کافی اسم و فامیل خود را در ایمیل بنویسید)
دوم این که دوستان با مشخصات کودک 10 ساله یا پدر بزرگ و مادر بزرگ خود در مسابقه شرکت نکنند! چرا که این جایزه فقط به مخاطبین واقعی سایت تقدیم خواهد شد.
سوال مسابقه:
براتون یک ویدئوی از اجرای زنده "توماس آندرس" از گروه مدرن تاکینگ در نظر گرفتم, در این ویدئو توماس اندرسون دوتا از معروف ترین آهنگ های مدرن تاکینگ را اجرا می کند, که فکر نکنم ایرانی را پیدا کنید که این آهنگ هارو نشناسه. اما در این ویدئو یک نکته هست, که من از شما میخوام اون نکته را پیدا کنید و برای من بفرستید, به دوستان زرنگ سایت هم که می خوان سریع برن در اینترنت در مورد این ویدئو و تاریخچه مدرن تاکینگ تحقیق کنن, باید بگم به جای این که در نت دنبال پاسخ باشید! به همین ویدئو دقت کنید, پاسخ در همین ویدئو هست. از لحظه شروع به خانوم مجری تا تماشاچی های اطراف صحنه و اجرای خود توماس اندرسون دقت کنید, پاسخ کوتاهی که من دنبالش هستم در همین ویدئو هست. تا سه شنبه هفته ی آینده 7 فروردین 1397 فرصت دارید پاسخ مسابقه را برای من ایمیل کنید. در ادامه مطلب می توانید ویدئو را ببینید:
از اینجا هم نسخه با کیفیت ویدئو را دانلود کنید.
موفق باشید :)
نتیجه ی نهایی رای گیری بهترین فروشگاه صدا و تصویر در سال 1396 به ترتیب:
به مجموعه آکوستیک تبریک عرض می کنم
مهلت ثبت رای تا ساعت 24 جمعه 25 اسفند 96 است. نتایج به صورت خصوصی است و در تاریخ اعلام شده در همین پست اعلام خواهد شد.