Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

اخبار

بخشی از تحليل هاي قديمي

Yamaha RX-Z9

Pioneer- Player DV868AVI

JBL– HT 1F Main & Center & Back Surround & HT 1D Surround

JBL-SubWoofer HT PS300

بريم سراغ صدا و تصوير

در اول دمو كمي هيجان داشتم شنيدن صداي Z9 براي هر علاقه مند سيستم هاي صداي ديجيتال جالب و مهيج است.

آمپليفاير كاملا Setup شده بود و تفكيك كانال ها به دقت صورت مي گرفت به گفته آقاي ------بيش از صد بار DSP هاي مختلف را تست كرده اند تا به يك Setup مناسب برسند.

 از ولوم پائين 1/4 شروع كردم Z9 از پردازش گر صداي 44Bit ساخت خود ياماها استفاده ميكند. لازم به ذكر است كه ياماها اولين پردازشگر صوتي (DSP) را در سال 1986 ابداع كرد و همواره در زمينه سينما DSP پيشتاز بوده است من از زمان آمپليفاير هاي آنالوگ با ياماها كار كرده ام هميشه بهترين بوده است يك اصالت خاص خود را دارد كمپاني هاي مطرح زيادي از پردازشگر هاي ساخت ياماها استفاده مي كنند.

اولين چيزي كه نظر را جلب ميكرد قدرت DSP و وضوح صدا بود يك محيط 3D فوق العاده ايجاد شده بود. من اين صدا را خوب مي شناسم اما در اين سيستم انگار چند پله صداي ياماها بالا رفته بود امپليفايرهاي كمي هستند كه در ولوم ۴/۱ امكان اجراي خوبي را داشته باشند Z9 با خونسردي كامل بلندگوي 2way JBL را درايو مي كرد.

طراحي بلندگوهاي JBL سري HT منحصر به صداي افكت است و با دو تيوتر فول تيتانيوم صداي بسيار واضح و پر انرزي در افكت اجرا مي كند اين بلندگو بعلت طراحي كابينت در پخش موزيك كمي آن Dynamic خود را از دست مي دهد اما در افكت به نظر من از بهترين هاي دنيا است. كمپاني JBL بيش از 70% سهم بازار جهاني ساخت بلندگوهاي سينمايTHX را دارد و واقعا در زمينه صداي افكت با تجربه است اين را در بيش از 50 سال پيشتازي خود ثابت كرده است.

ساب ووفر مدلHT-PS300 با درايور 12 اينچ صداي كاملا سينماي دارد و تكان دهنده آقاي ---------از دو دستگاه PS300 استفاده كرده بود كه باعث پوشش بسيار خوبي در فركانس هاي پائين شده بود.قدرت نرمال اين ساب 300 وات است. و با فركانسي نزديك به 19Hz

با سكانس 12 فيلم ولوم صدا را تا ۴/۲ افزايش دادم صدا كاملا چسبيده به بلندگوها پخش ميشد صداي برخورد شمشيرها آنچنان نزديك بود كه من فكر نمي كنم در واقعيت صداي برخورد شمشير تا اين حد شفاف باشد من خيلي به اين موضوع فكر ميكنم در تست هاي كه از فيلم هاي مختلف انجام ميدهم بخصوص در صداي dts بعضي از صدا ها خيلي واقعي تر از اصل آن است باور كنيد فكر ميكنم چرا ما در طبيعت اينچنين وضوحي را نداريم نميدانم اين فناوري صدا تا كجا پيشرفت خواهد كرد؟

براي من مهم ترين ويژگي يك امپليفاير ديجيتال خوب ميزان DSP  آن است و ياماها هميشه بهترين بوده است البته نبايد از صداي زيباي Rotel و Denon هم به سادگي گذشت.

وقتي آرشيو كاتالوگ هاي ياماها را بررسي ميكنم يك نكته هميشه برام جالب است و آن تاكيد اين كمپاني در كيفيت قطعات است شايد ياماها تنها كمپاني است كه چه در مدل هاي ارزان و چه بسيار گران از يك ساختار عالي و با يك طراحي يك دست استفاده مي كند.

صداي Z9 بسيار به سورس صدا نزديك بود و با يك خلوص بالا اجرا ميشد تيوتر هاي تمام تيتانيوم JBL نيز به اين كيفيت عالي كمك ميكرد.

حركت افكت ها كاملا كنترل شده بود و از نقطه شروع تا محو شدن يك افكت بخوبي شنيده ميشد و كوچك ترين گمشدگي در صدا نبود.

يكي از دلايل تفكيك عالي صدا اكوستيك اتاق بود در يك اتاق عادي بعلت بازتاب صدا از ديوارهاي كناري و سقف در هم رفتگي افكت ها يسيار زياد است و اين باعث خراب شدن محيط DSP ايجاد شده توسط آمپليفاير مي شود.

در چند سكانس از فيلم صداي ديالوگ فيلم را تا وسط اتاق حس ميكردم. در بعضي از سيستم ها به علت توان پائين DSP صداي ديالوگ بشكل كاملا مشخص از بلندگوي مركز شنيده مي شود كه اصلا خوب نيست آمپليفاير Z9 با پردازش توانمند خود احساس حركت صداي ديالوگ را بسيار زيبا اجرا ميكرد من در سكانس هاي كه ديالوگ بالا بود براي چند ثانيه چشمانم را مي بستم و خوب به صدا گوش ميكردم با اينكه ميدانستم منبع صدا كجاست اما گاهي فراموش ميكردم و صداي ديالوگ هنر پيشگان را تا وسط اتاق مي شنيدم.

از اجراي صداي پلير DV868 نبايد گذشت اين پلير واقعا صدا و تصوير خوبي دارد و فيلم ديدن با آن لذت بخش است. پلير هاي Reference پايونر داراي استاندارد (air Studio) است. air Studio يك مركز سنجش صدا در آمريكا است و همانند كمپاني (Lucas Film) در استاندارد THX عمل ميكند بالا ترين معيارهاي صوتي را براي يك دستگاه صوتي تعريف ميكند و بايد ان دستگاه تك تك آزمايش ها را با استاندارد اين مركز اجرا كند تا استاندارد air Studio را دريافت كند.

حركت افكت ها از كانال هاي جلو به عقب و بلعكس بشكل بسيار سريع رندر ميشد و بيننده كاملا در جريان صدا قرار مي گرفت Z9 تفكيك كاملي را در جدا سازي تك تك صدا ها داشت و گمشدگي در بين دو افكت مشابه به وجود نمي آمد.در اين كلاس صداي افكت بيننده يك تصوير ذهني كامل دارد بدين شكل كه اگر چشم را ببنديد و به صدا گوش كنيد براي مثال زماني كه صحنه نبرد فيلم در حال پخش است و هنرپشه شمشير را به سمت رقيب حركت ميدهد شما با چشم بسته به وضوح حس نزديك شدن شمشير را درك ميكنيد من در يكي از دموهاي كه دو سال پيش داشتم بروي آمپليفاير DA-9000ES سوني كه از مدل هاي كلاس A و بسيار عالي اين كمپاني است تجربه تصوير سازي صدا را داشتم در آن دمو فيلم WAR of the WORLDS تست ميشد در سكانسي از فيلم هواپيماها از بالاي سر بازيگران عبور ميكنند اين افكت صدا بسيار كوتاه و بصورت يك پيك لحظه اي بود حضار در آن صحنه ناخوداگاه برگشتند و به عقب نگاه كردند ببينيد تصوير سازي و قدرت DSP چه ميكند .حتي من هم در بعضي از صداها اين گونه Reaction ها را از خودم نشان مي دهم.


NAD Masters Series

M15 Pre/Pro

 M25 Amplifier

M55 Universal DVD Player

ولوم صدا را تا ۴/۲ افزايش دادم سيستم كاملا گرم شده بود و زمان تست سيستم بروي سيستم dts بود.

فيلم را دوباره به ابتداي همان سكانس برگرداندم و تست را بروي صداي dts  ادامه دادم پردازش گر سيستم بسيار محيط DSP خوبي را ايجاد كرده بود. قدرت Amplifier بسيار بالا بود و بلندگوي 604 B&W را در اوج خود به كار انداخته بود و تاثير افكت هاي فيلم و هر چند گاه دوستان حاضر را از جا ميكند.

بافت تصوير اين پلير كمي برايم جديد بود و بيشتر من را به ياد برند هاي ساخت امريكا مي انداخت تصوير اين پلير نه شبيه به پلير هاي ساخت ژاپن با تصاوير بسيار نزديك به منشا اصلي و نه شبيه به پلير هاي ساخت اروپا با تصاوير گرم بود. كاملا طراحي و بافت تصوير متفاوت بود.

در كل به نظر من دي وي دي پلير خوبي هست اما با سليقه تصويري من جور در نمي آيد اين را به آقاي -------هم گفتم ايشان هم نظر من را قبول داشتند كه تصوير اين پلير منحصر به فرد است و نمي توان گفت شبيه به چه نوع پلير ديگري است. اما من كه هيچ  ايراد تصويري بدي در اين دي وي دي پلير نديدم و كاملا تصاوير پخش شده راضي كننده بود.


 

AVC-A1HD & 3930CI

تست سيستم را بروي فيلم نجات سرباز رايان شروع كردم و سكانس دوم آن سيستم صدا بروي dts بود و ولوم صدا ۴/۱  باور كردني نبود آمپلي فاير با ولوم پائين بلندگوي E100 JBL را به راحتي راه مي انداخت پيش خودم گفتم اين آمپلي فاير بروي ولوم هاي بالا چه مي كند.

تصوير پلير 3930 عالي بود تا به حال چنين دقتي بروي اين فيلم نديده بودم رنگ هاي سرد فيلم بدون كوچك ترين در هم رفتگي پخش مي شد. صداي افكت بسيار نزديك و چسبيده به بلندگوها پخش مي شد در ان شلوغي فيلم صداي ديالوگ ان چنان با قدرت و وضوح بالا پخش مي شد كه من لرزش تارهاي صوتي بازيگران را حس مي كردم. صداي حركت گلوله ها از هنگام حركت از يك كانال تا كانال ديگر كاملا احساس مي شد و كوچگترين محو شدگي در صدا ايجاد نمي شد.

ولوم صدا را كم كردم و اقدام به تعويض فيلم كردم باز و بسته شدن Disk Tray پلير 3930 فوق العاده بود فكر كنم در سكوت مطلق هم نمي توان صداي از باز و بسته شدن مكانيزم اين پلير را شنيد تفاوت اين محصول درجه يك در تمامي قسمت هاي آن مشهود است.

سكانس اول فيلم رنگ مشكي آنچنان مي درخشيد كه تا اين حد بالا نديده بودم تك تك كرك هاي روي پوست هنرپيشگان را آنچنان دقيق مي ديدم كه تا به حال بروي هيچ پليري تجربه نكرده بودم.

 


ROTEL & Focal

 Focal-Scala Utopia

ROTEL-SURROUND SOUND PROCESSORS-RPS1098

ROTEL-MULTICHANNEL POWER AMPLIFIERS-RMB1075

ROTEL-Player-RDV1093

در اكثر دمو هاي كه خود كمپاني ROTEL در نمايشگاه هاي مختلف دارد آمپلي فاير هاي خود را با بلندگوهاي ساخت اروپا مخصوصا B&W دمو مي كند كه نشان دهنده توجه اين كمپاني به صداي HIFI است تا يك صداي كاملا سينماي مثل Yamaha شايد سليقه من به ياماها بيشتر نزديك باشد اما نمي توانم صداي ROTEL را ناديده بگيرم و بگم چون با سليقه من در سينما DSP جور نيست پس آمپلي فاير بدي است بلعكس به زيبا بودن صداي اين آمپلي فاير تاكيد دارم و اعتراف مي كنم من كمي دچار ياماها گرفتگي هستم.

بلندگوي Focal نیاز به کارکرد بالای 200 ساعت داشت.

يكي از بدترين Setup هاي كه در آن زمان ديدم همين تركيب ROTEL و بلندگوي Focal-Scala Utopia بود.

اين مطالب تنها بخش بسيار كوتاهي از چند دمو سيستم سينمايي در ۲ سال گذشته بود.

 با تشكر از آرش عزيز

چند خبر

Denon 100th Anniversary 'A100' Collection

 دنون به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس خود تعدادی محصول AV / HIFI را بصورت(Anniversary) يادبود توليد كرده و براي اولين بار در نمايشگاه IFA 2010 به نمايش گذاشته است.

اين توليدات به شرح زير است:

PMA-A100 integrated amplifier

DCD-A100 CD/SACD Player

DP-A100 Direct-drive turntable

AVR-A100 AV surround receiver

DBP-A100-DVD-BD Universal Player

AH-A100 Over-ear headphones

عكساي از غرفه دنون در IFA 2010

Denon 100th Anniversary

 

 


نمایشگاه محصولات HIFI 2010 هنگ كونگ ميتونه براي علاقمندان جالب باشد.

 Hong Kong Show 2010

 

 


سونی نسل جديد تلویزیون های LCD 3D با امكان ضبط و پخش داخلي بلوري با حافظه 500GB و قابل افزايش تا 2TB را در ابعاد 40, 46 , 55 اينچ براي فروش در بازار داخلي ژاپن آماده كرده است.

یادم اون اوایل که دی وی دی داشت رواج پیدا می کرد چند تا کمپانی مشهور تلویزیون ساز مدل های CRT واید اسکرین تولید کرده بودند که زیر قاب تلویزیون سینی دیسک قرار داشت برای بار گذاری دی وی دی, هيچ وقت هم محصولات موفقي نبودند؟ اخيرا هم شارپ امكان پخش بلوري به يكي از مدل هاي LCD اضافه كرد, كه باز فكر نميكنم آنچنان استقبالي ازش شد.


ال سی دی ۲۱:۹ فیلیپس معروف به CINEMA را كه حتما مي شناسيد؟ در نمايشگاه IFA 2010 مدل جديد با امكان پخش تصاوير سه بعدي هم معرفي شده است.در پنل جدید فيليپس از 1500رديف LED براي بهترين كنتراست و سياه هرچه عميق تر استفاده شده. پردازشگر معروف (Perfect Pixel Engine HD)  رمز موفقيت ال سي دي هاي فيليپس نيز در اين پنل بكار رفته است . روي اين پنل Super widescreen ديگه نوارهاي سياه بالا و پائين تصاوير وايد اسکرین (black bars ) نمي بينيد.


كمپاني عظيم TEAC مي شناسيد؟ حتما ياد درايو هاي CD و DVD اين كمپاني افتادين؟ درسته قسمت كوچكي از كار TEAC ساخت درایوهای نوری برای کامپیوتر است. شايد براتون جالب باشه بدونيد اين كمپاني در چه زمينه هاي فعاليت ميكنه و در ساخت چي در صنعت صدا بي رقيب است.

TEAC در پنچ زمينه مختلف فعاليت دارد, و دو برند بسيار مطرح در دنياي صداي واقعا Professional و واقعا High-End زير مجموعه اين كمپاني هستند.

HIFI با نام تجاري TEAC

Digital Media با نام تجاري TEAC

Disc Publishing با نام تجاري TEAC

High-End Audio با نام تجاري Esoteric

Professional Audio با نام تجاري Tascam

TEAC در تمام زمينه هاي توليدي هميشه از بهترين و با دوام ترين قطعات استفاده ميكنه, هرچي هم كلاس ساخته هاش بالاتر ميره بلعكس ديگر كمپاني ها كه فقط قيمت بالا مي برند TEAC كيفيت به شكل واقعا عجیبی افزايش ميده!

سورس های دیجیتال Esoteric یکی از خوش ساخت ترین پلیرهای دنیای Hi-End است. در مدل k-01 از هشت عدد D/A Converter 32bit مدل AK4399 استفاده شده است كه شگفت انگيزه!

Esoteric k-01

 معروف ترين ساخته  TEAC مكانيزم  "VRDS-NEO Mechanism" است. كه در تمام مدل هاي Esoteric استفاده ميشه. همچنين در یکی از مطرح ترين و گران ترين سورس ديجيتال دنياي صدا "dCS Scarlatti "از مكانيزم VRDS-NEO Mechanism استفاده شده است.

 

 dCS Scarlatti

VRDS-NEO Mechanism

قيمت تقريبي اين سي دي پلير $79,996 است.

 در ادامه مطلب تصاويري از مكانيزم TEAC-VRDS-NEO Mechanism ببينيد.

Home Theater سه ساله شد

۲۰ شهریور ۱۳۸۶ اولين پست در وبلاگ Home Theater نوشته شد, و فكر ميكنم اولين وب فارسي زبان بود كه در زمينه تحليل سيستم هاي سينمايي و مديايي خانگي بطور جدي شروع به كار كرد.

 شهريور سال گذشته به دلايلي كه دوست ندارم در موردش صحبت كنم, تمام مطالب نوشته شده از دست رفت! بدونه هيچ نسخه پشتيبان! دوباره تصميم گرفتم از صفر شروع كنم, اولين پست در روز تولد وبلاگ يعني 20 شهريور نوشتم, اينجا و امروز يك سال گذشت. در شروع دوباره تغييراتي در نحوه نوشتن و ادبيات مورد استفاده دادم, و فكر ميكنم اين رويه نتيجه بهتری براي من و دوستان Home Theater داشته است.

جا داره يك تشكر بسیار ويژه از جناب آقاي مهندس سيد حسين تقوي داشته باشم, كه بدونه هيچ چشم داشتي تجربيات با ارزش خود را در اختيار من و همه دوستان قرار دادند, صمیمانه از این دوست و استاد عزیزم تشکر میکنم. 

اگر عمري به دنيا باشه در آينده نيز سعي ميكنم اندك اطلاعاتي كه دارم را به دور از خودنمايي و القاء اين حس كه فقط من هستم كه مي فهمم! در اختيار دوستان قرار بدم.

از همه دوستاني هم كه در اين مدت به من ابراز لطف يا انتقاد داشتند تشكر ميكنم.

خبر و پیشنهاد

BluFocus گواهينامه جديدي از كمپاني THX براي ديسك هاي بلوري و پليرهاي سه بعدي ست, نسخه های جدید بلوري با استاندارد THX در تمام مراحل مسترينگ,كاليبراسيون و اختصاص بيت ريت مناسب براي هر صحنه زير نظر كاشناسان اين كمپاني توليد مي شود.  تمركز اصلي BluFocus بروي نسخه هاي سه بعدي است, تنظيم دقيق تصاوير براي چشم چپ و راست براي دقيق ترين تصوير سه بعدي و كمترين ميزان خستگي چشم, حفظ وضوح و عناصر تصوير با در نظر گرفتن سورس اصلي و خواست كارگردان از اصلي ترين ويژگي هاي اين گواهينامه جديد THX است. اولين تجربه BluFocus در فيلم آواتار بود كه نتيجه خوبي داشت.

 


بلندگوی B&W 805 Diamond جايزه بهترين بلندگوي Ultra High-End اروپا را براي سال 2010-2011 دريافت كرد. قيمت خرده فروشی در آمريكا ۵.۰۰۰ دلار و در انگلستان ۳.۷۵۰ پوند.

شكي نيست اين موفقيتي كه B&W در سري Diamond به دست آورده مديون تكنولوژي منحصر به فردي هست كه در توييترهاش به كار برده. تنها تفاوت مهم سري Diamond با نسل قبلي در توييتر است. البته اون قاب آلومينيومي دور درايورها تو سري Diamond واقعا زيباست.

 ويدئوي اين سري را در قسمت گالري حتما ببينيد.

سال 2009-2010 هم مدل CM9 بهترين floorstanding اروپا معرفي شد. سري CM يك مدل بالاتر از سري 600 است, و صداي خيلي موزيكال تري نسبت به سري 600 دارد.

 ظاهرا ديگه ‌‌‌‌B&W وارد ايران نميشه! به علت تحريم ها و يا هرچز ديگه! اگر داريد قدرشو بدونيد.


براي دوستاني كه از من در مورد بلندگوي ارزان و با كيفيت سوال مي كنند, برند دانماركي JAMO را معرفي ميكنم كه از نظر قيمت و كيفيت ساخت و صدا بي رقيب هست. مجموعه 606 با ساب مدل 200 و 250 يك انتخاب واقعا عالي براي موزيك و فيلم است. جامو تا حالا به هركی پيشنهاد كردم از خريدش پشيمون نشده و راضي بوده.  دوستاني كه دنبال بلندگوي خوش صدا و با كيفيت هستند حتما اين مجموعه را تست كنند.

 jamo 606- SUB 200jamo 606-SUB 250

چند خبر

اولين و جالب ترین خبر از کمپانی بلندگو ساز ایتالیایی Sonus Faber  است, Fenice جديدترين مدل مرجع و Limited Edition اين كمپاني است كه تنها 30 جفت ازش توليد شده, 350 كيلو وزن داره با ارتفاع بيش از 1 متر 70 سانتيمتر و قيمت بالاي €140,000

تصوير زير مربوط به دموي Sonus Faber Fenice با روكش طلا در چين است.

Sonus Faber Fenice

بلندگوهاي Sonus Faber دست ساز است, قسمتي از مراحل ساخت مدل Cremona M را اینجا ببینید. ساختار داخلی و خارجی بلندگوهاي Sonus Faber  در مقايسه با برندهاي هم كلاس فوق العاده است.


TAD-Speaker

(TAD) مجموعه High End پايونر در HIFI است. پايونر با مجموعه TAD در تمام دموهاي بزرگ دنيا حاضر بوده! اين بلندگو ۱۵۰ كيلو وزن و $60,000 قيمت دارد. سورس ديجيتال TAD نيز ظاهرا جديدا به مجموعه اضافه شده است.

 عكس هاي از دموي اين مجموعه همراه با رونمايي از قطعات آمپلي فاير TAD اينجا ببينيد.

 


شبكه تلويزيوني Sky از پاييز پخش سه بعدي را در انگلستان شروع ميكند. تمام برنامه هاي سه بعدي اين شبكه از كانال HD پخش ميشود و مشتركين اين كانال هيچ هزينه اضافي براي دريافت برنامه هاي سه بعدي پرداخت نمي كنند.

آسمان سازگاري كامل برنامه هاي خود را با تلويزيون هاي سه بعدي,سونی,سامسونگ, ال جي و پاناسونيك را به بينندگان اعلام كرده است.

شبكه آسمان توافق نامه اي با ديزني, فاكس, يونيورسال, برادران وارنر,پارامونت و دريم وركز امضا كرده تا امكان خريد و پخش توليدات اين كمپاني هاي بزرگ را داشته باشد.

اولين عنوان هاي سينمايي اين شبكه براي پخش در پاييز , هري پاتر 6 , آليس در سر زمين عجايب, ولنتاين خونين من, عصر يخبندان 3 و كارالين است.

پخش سه بعدي مسابقات زنده ورزشي نيز در دستور كار اين شبكه است.


Optoma PK301

کمپانی Optoma که در ساخت ویدئو پروژکتور های با ابعاد بسیار کوچک تخصص داره, مدل PK301 را با وزن 250 گرم و رزولوشن 854 در 480  (WVGA) پيگسل به تازگي روانه بازار كرده, اين پروژكتور قلمي تصويري تا ابعاد 120 اينچ ايجاد مي كند. شايد آنچنان به كار تماشاي فيلم نياد, اما خيلي دوست داشتني است.


 SR7005

Marantz هم آخر طاقت نياورد و دوباره به طراحي قديمي خود بازگشت! البته اين بار تلفيقي از ظاهر كلاسيك و مدرن را به كار برده, اوايل كه آمپلي فايرهاي A/V توليد ميكرد فقط يه صفحه گرد عقربه شبيه به گالوانومتر وسط پنل بود! چند سال بعد براي سليقه بازار عقربه كلاسيك جاي خودشو به صفحه نمايش ديجيتال رايج داد, اما دوباره Marantz در مدل SR7005 با طراحي متفاوت برگشته, اون صفحه گرده هست اما جاي عقربه از نمايشگر ديجيتال استفاده كرده, صفحه نمايش ديجيتال هم كه سر جاش است.Marantz هنوز هم در آمپلي فايرهاي  HIFI از طراحي كلاسيك استفاده ميكند.


این هم آخرین عکس ها از دموی wilson audio اینجا ببینید.

چند خبر

اکسپو ۲۰۱۰ یا نمایشگاه جهانی ۲۰۱۰ شانگهای چین از ۱ می تا ۳۱ اکتبر در شانگهای چین در حال برگذاري مي باشد. این نمایشگاه بخشی از نمایشگاه جهانی است که هر چند ساله در کشورهای مختلف برپا می‌شود. نمایشگاه با شعار «شهر بهتر زندگی بهتر» و با نگاهی به آینده شهر شانگهای بعنوان بزرگترین شهر دنیا در آینده آغاز به کار کرد. این نمایشگاه گران‌ترین نمایشگاه در تاریخ جهان خواهد بود. ديدن ۳۷ عكس از نمای خارجي غرفه هاي كشورهاي مختلف شركت كننده در اين نمايشگاه خالي از لطف نيست.

 

 EXPO 2010

 

 


 

شرکت دالبی با همکاری دیزنی برای اولین بار Toy Story 3 را با سیستم  Dolby Surround 7.1 از تاریخ ۲۳ ژوئیه بصورت سه بعدی در انگلستان نمایش می دهد. دالبي اعلام كرده 240 سينماي مجهز به سيستم دالبي 5.1 را بصورت رايگان به سيستم  Dolby Surround 7.1  ارتقا خواهد داد.

 

 


 اين Dolby Volume روي هر تلويزيون يا آمپلي فاير ديجيتالي كه قرار بگيره تمام فركانس هاي صوتي دريافتي را در يك حد کنترل شده نگه ميداره و بسته به سیگنال دریافتی قسمت های از فرکانس های پائین تا بالا را افزایش یا کاهش میده, يعني اگر در حال تماشاي يك گفتگوي تلويزيوني هستيد اين سيستم فركانس هاي مياني را بيشتر تقويت ميكنه تا شما صدا گوينده را بهتر متوجه بشيد. حالا اگر كانال را عوض كردين و شبكه ديگه داشت يك فيلم اگشن نشان ميداد صداي خروجي از تلويزيون يا آمپلي فاير شما ناگهان افزايش پيدا نميكنه تا شما مجبور بشين دنبال كنترل بگردين تا صدا را كم كنيد.

 

 


سوني هم تسليم قدرت ipod شد! و امكان پشتيباني از ipod را در محصولات صوتي جديد خود اضافه كرد. سوني هميشه در استفاده از فناورهاي ديگر كمپاني ها آخرين است! اين خوبه كه سوني متكي به فناوري خودش هست, اما در بازار تجاري سازي بايد اين رويه را كنار گذاشت, كمپاني بايد به خواست بازار محصول توليد كند, سوني با MP3 مقابله كرد و آمد فرمت ATRAC3 را معرفي كرد, كه خيلي زود شكست خورد! آخرين كمپاني هم بود كه روي محصولات صوتي و تصويري خود امكان پخش MP3 را گذاشت! در مورد دي وي دي پليرهاش كه اطمينان دارم. اما ipod خيلي براي من تعجب داشت! فكرشو نميكردم سوني جلوي اپل كم بياره و تسليم نفوذ روز افزون ipod شود.

Monster Cable HDMI

Monster یک کمپانی بزرگ آمریکای در زمینه ساخت انواع کابل های صدا و تصوير حرفه ای و نمایش خانگی است.ميزان قابل توجه اي از بازار تجهيزات جانبي نمايش خانگي در آمريكا متعلق به كمپانيMonster است.اين كمپاني در چندين زمينه فعاليت گسترده دارد. از مهمترين آن ميشه به توليد Power Center و انواع كابل هاي صدا و تصوير براي مصارف خانگي و حرفه اي اشاره كرد, چندين استوديو بزرگ در آمريكا از Power Center و كابل هاي حرفه اي اين كمپاني استفاده مي كنند. Monster Cable موفق شده استاندارد THX را براي كابل هاي RCA و Speaker دريافت كند.

Monster Cable در توليد كابل هاي HDMI هم بسيار موفق بوده و در حال حاظر جايگاه ويژه اي در بين طرفداران سيستم هاي نمايش خانگي پيدا كرده است, و از سريع ترين كابل هاي HDMI در انتقال اطلاعات بحساب مي آيد. آلياژ سيم بكار رفته در ابعاد 1.22m مس خالص و  2.43m به بالا از نقره با خلوص بالا استفاده شده است. همچنين در سري Ultimate 1000 گاز نيتروژن (N2) در داخل كابل تزريق شده است.

خبر خوب اينكه HDMI سري Ultimate 1000 توسط يكي از دوستان فروشنده با قيمت مناسب عرضه ميشود, براي اطلاع از فروشنده با من تماس بگيريد.


امروز وقت شده کابل Monster سري Ultimate 1000 را دقيق تست كنم, كابل Van Den Hul Ultimate و Flat هم تو مدار هست, اولين صدا و تصويري كه از مانستر گرفتم روي بلوري T4 بود,Monster Ultimate آمده بود جاي كابل Van Den Hul Ultimate اولين تغيير در صدا بود! بطوري كه احساس ميكردم عمق صدا بيشتر شده و افكت ها با تفكيك بهتري از هم شنيده ميشه! كمي ديالوگ جلو آمده بود و Resonance بهتري پيدا كرده بود, وضوح و شفافيت صدا احساس ميكنم كمي بهتر شده, صدا كريستالي پخش ميشد.

بلوري Hellboy II را گذاشتم, اين فيلم تو كاليبراسيون رنگ مشكل داره و اگر تو پلير تجاري با كابل بد نمايش داده بشه تصوير افتضاحي داره, چيزي كه نظرم را جلب كرد روشن تر بودن جزئيات تصوير بود! روي T4 هم كه تست ميكردم اين احساس را داشتم تو سايه روشن هاي تصوير جزئيات بهتر ديده ميشه, تو سكانس هاي اول فيلم كه كانر تو هلكوپتر هست خيلي بهتر ميشد جزئيات صورت و تجهيزات داخل كابين را ديد, صحنه اي كه خلبان با كانر صحبت ميكرد بنظرم تصوير روشن تر بود با جزئيات بهتر, روي Hellboy رنگ ها درخشان تر پخش ميشد, مخصوصا رنگ قرمز خود Hellboy عمق بهتري پيدا كرده بود و نظر كاملا جلب ميكرد.

نكته اي كه برام جالب بود سرعت برقراري ارتباط بين پلير و نمايشگر بود كه روي VDH در حدود 2 ثانيه طول ميكشه پنل پلير را بشناسد اما روي مانستر يك ثانيه اين تاخير كمتر شده بود!

كابل روي دي وي دي پلير 2930CI دنون هم تست كردم, مانستر آمده بود جاي Flat-VDH تصوير روشن تر با جزئيات كمي بهتر, همراه با صداي شفاف با تفكيك بهتر و قابل درك در كانال هاي صدا مشخص ترين تفاوت مانستر Ultimate با Van Den Hul Flat بود.

بنظرم HDMI مانستر كابل خوبي آمد با توجه به ساختار عالي و قيمت بسيار مناسبي كه دارد.

از دنياي سه بعدي چه خبر؟

بعد از نمايشگاه CES 2010 و عرضه نمايشگرها و پليرهاي سه بعدي توسط چند شركت مطرح, موج سه بعدي ارتفاع بيشتري گرفته و همه كمپاني هاي بزرگ و كوچك را به تكاپو انداخته تا هر كدام محصولات ارزان تر و زيباتري بسازند و روانه بازار مصرف كنند! جالب اينجاست تا امروز فقط يك كار انيميشن "Monsters vs. Aliens" بصورت سه بعدي وضوح بالا ارائه شده! كه دمو كمپاني سامسونگ در تمامي نمايشگاه ها بوده و هست! ظاهرا از اين به بعد شركت ها مخصوصا تجاري سازها ديگه دنبال تبليغات براي تصاوير Full-HD نيستند, و جاشو داره لوگوي سه بعدي ميگيره!

چند كمپاني مطرح در ابعاد گسترده محصولات مختلفي را با امكان يا نمايش تصاوير سه بعدي وضوح بالا و يا پشتيباني از HDMI 1.4 براي انتقال اين نوع تصاوير آماده عرضه كردند, برندهاي مثل دنون, ياماها, انكيو,پايونر و سوني از مهمترين ها هستند, جالبه دنون, ياماها و آنكيو كه معمولا در آخر خط اين نوع تجاري سازي ها قرار داشتند اين بار از سوني استاد سرگرمي سازي كم نياوردند و هر كدام چند مدل را اماده عرضه به بازار كرده اند!

 چيزي كه خيلي برام جالبه  رنج قيمتي اين محصولات در زمينه پلير و آمپلي فايرهاي ديجيتال هست!؟ همگي از مدل هاي پائين برندهاي خود هستند و با يك تغيير و امكان پشتيباني از حالا HDMI 1.4 براي رسيورهاي ديجيتال و پليرهاي سه بعدي به بازار عرضه شدن! كه خود اين موضوع نشان ميده تب سه بعدي با وضوح بالا بد جور داره بازار لوازم صوتي و تصويري را ميگيره! تو تهران هم اگر تو اتوبان ها دقت كنيد تبليغات ال جي را براي نمايشگر سه بعدي خود ميبينيد! بهتون قول ميدم اين پنل هاي گران قيمت در تهران فروخته ميشه به ملتي كه فكر ميكنند شب باهاش تو خونه سريال تلويزيون را سه بعدي ميبينند

چند روز پيش دوستي از من سوال كرد دي وي دي پلير خوب و ارزان چي بگيرم گفتم ۱۷۴۰ دنون عالي گفت چند؟ گفتم فكر كنم حدود ۲۶۰.۰۰۰ يكم فكر كرد و گفت خوب با ۲۷۰.۰۰۰ يه بلوري پلير سامسونگ ميگيرم! من جواب اين دوستمان را اينجا هم تكرار ميكنم. با ۲۶۰.۰۰۰ تومان شما يك دي وي دي پلير استاندارد داريد كه برات صدا و تصوير دي وي دي را درست و با كيفيت واقعي پخش ميكنه, اما با بلوري  پلير سامسونگ يا هر برند ديگر تو اين رنج قيمت نه تصوير و صداي درستي روي بلوري داري نه روي دي وي دي

وظيفه خودم ميدونم در كنار آموزش و تشويق مخاطب Home Theater به داشتن بهترين ها, هشدار هم بدم و بگم به سادگي گول محصولات تازه وارد به اين بازار عظيم و رقابتي كه توليد كننده گان آن فقط در فكر افزايش اعتبار سرمايه هاي خود در بورس هاي بين‌المللي و جلو بودن از رقبا به هر ترفندي هستند را نخورند و اجازه بدن هر فناوري جديدي كه وارد بازار ميشه, مورد آزمايش افراد معتبر قرار بگيره مشكلاتش توسط كمپاني ها بر طرف بشه و در مدل هاي بعدي تكامل پيدا كند بعد در فكر خريد باشند, تمام اين مراحل آزمون و خطا ها در صنعت امروز بيشتر از يك سال طول نميكشه و اطمينان داشته باشيد سال به سال محصولات كامل تر و كم نقص تر از گذشته ارائه خواهند شد.

 در ادامه مطلب تعدادي ار محصولات كمپاني هاي مختلف را با امكان پشتيباني از تصاوير سه بعدي ببينيد.

بهترین فیلم های که در سال 88 تست کردم...

در سالی که گذشت سه تا فيلم تست صدا و تصوير فوق العاده داشتند, همگي روي دي وي دي و بلوري در چندين سيستم High End تست شدند.

اگر دنبال دي وي دي يا بلوري هستيد حتما اين سه عنوان را تهيه كنيد.

 Transformers: Revenge of the Fallen

Terminator Salvation

Star Trek

چند فيلم زير هر كدام به نوعي تست صدا و تصوير خوبي داشتند,البته همگي براي سال 2009 نيستند.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull صدا و تصوير

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor صدا و تصوير

Underworld: Rise of the Lycans صدا و تصوير

G.I. Joe: The Rise of Cobra در صدا

The Final Destination 4 در صدا

Fast & Furious 4 در صدا

فيلم ها ديگه اي هم بودند كه روي دي وي دي و بلوري تست كردم, اين چند عنوان بيشتر از نظر من امتياز مثبت گرفتند.

نمایشگرهای سه بعدی

این سیستم شامل یک تلویزیون پلاسمای سه‌بعدی ۵۰ اینچی، یک دستگاه پخش‌کننده بلوری و عینک‌های مخصوص بود.
 
 
 
سامسونگ هم بیکار نمانده و از همین ماه تلویزیون‌های LED مدل C7000،  C8000 و  C9000 را به بازار آمریکا می‌فرستد.  سامسونگ می خواهد نخستین شرکتی باشد که تلویزیون سه‌بعدی را روانه بازار انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی می‌کند. قیمت‌های تلویزیون‌های سه‌بعدی سامسونگ بر حسب مدل متغیر است و از ۲ تا ۳ هزار دلار برای مدل  C7000 شروع می‌شود و به  ۶ تا ۷ هزار دلار برای مدل C9000 می‌رسد. خریداران این تلویزیون‌ها باید عینک‌های مخصوص را به صورت جداگانه تهیه کنند.

اما سامسونگ، از سه‌ بعدی کردن پلاسماهای خود هم غفلت نکرده و ۶ مدل از ۸ مدل پلاسمای فوق باریکی که به زودي راهی بازار خواهد کرد، ویژگی سه ‌بعدی را دارند. مدل‌های ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ پلاسمای سامسونگ با قیمتی از ۱۸۰۰ دلار تا ۳۵۰۰ دلار، می‌خواهند فناوری نمایش سه‌بعدی را به خانه مشتریان سامسونگ بیاورند.

یک ویژگی جالب تلویزیون‌های سه‌بعدی سامسونگ این است که مجهز به پردازشگر توکار سه ‌بعدی مجهز هستند که می‌تواند تصاویر معمولی دو بعدی را به نسخه سه‌ بعدی تبدیل کند. البته باید منتظر ماند و عملا دید که تصاویر مصنوعي سه ‌بعدی تا چه حد با تصاویر سه ‌بعدی واقعی قابل مقایسه خواهند بود.

سونی اعلام کرده که قصد دارد تا ۱۰ ژوئن یعنی درست تا زمان شروع جام جهانی فوتبال، درنگ کند و در این زمان تلویزیون‌های سه بعدی‌اش را عرضه کند. مدل‌های  LX900،  HX900 و HX800 مدل‌های پشتیبانی‌کننده از نمایش سه‌ بعدی سونی هستند. البته سونی قصد دارد پیش از بازار امریکا، این مدل‌ها را به ژاپنی‌ها بفروشد، محدوده قیمت این مدل‌ها از ۴۳۰۰ دلار تا ۵۲۰۰ دلار متغیر است. خریداران این مدل‌ها هم مجبور هستند، عینک‌های مخصوص را با قیمت تقریبی ۱۳۰ دلار بخرند. سونی ادعا می‌کند که کیفیت عینک‌هایش از عینک‌های دیگر شرکت‌ها بیشتر است. البته مدل  LX ، از این قاعده، مستثنی است و هنگام خرید، عینک مخصوص هم همراه تلویزیون به مشتری داده می‌شود.

هدف ال جی این است که امسال ۴۰۰ هزار و سال بعد ۳٫۴ میلیون تلویزیون سه‌بعدی بفروشد. نخستین تلویزوین سه‌بعدی ال جی  LD360 بود که در CES به نمایش گذاشته بود, این شرکت قصد داشت که این مدل ۴۷ اینچی را در ماه آوریل روانه بازار انگلیس كند, اما این برنامه لغو شده است و مدل  LX9900 ال جی که در ماه می به انگلیس می‌رود، نخستین مدل سه‌بعدی این شرکت خواهد بود. در نیمه دوم سال جاری هم  ال جی ۲ مدل دیگر تلویزیون سه‌بعدی را به مشتریان خود خواهد فروخت.

توشیا قصد دارد در سه ماه آخر سال میلادی جاری، تلویزیون سه‌بعدی را به بازار انگلستان بفرستد.

فیلیپس هم مدل سه‌بعدی ۹۰۰۰ را دارد که در سال جاری معرفی خواهد کرد.

وقتی فروش تلویزیون وضوح بالا از دهه ۹۰ میلادی شروع شد، هیچ شبکه‌ تلویزیونی، برنامه‌ای با وضوح بالا پخش نمی‌کرد. خریداران این سسیتم‌ها که در آن زمان قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار داشت، به سختی چیزی برای تماشا پیدا می‌کردند که بتواند به آنها لذت نمایش ویدئوهای با وضوح بالا را نشان بدهد!

امروز هم شرکت‌های بزرگی که تلویزیون‌های سه‌بعدی می‌سازند، دقیقا چنین مشکلی دارند. با وجود اینکه پخش‌کننده‌های دي وي دي و بلوری عنوان هاي بيشتري را روانه بازار كردند اما بدیهی است که تا برنامه‌های سه‌بعدی از فیلم گرفته تا گیم و برنامه‌های تلویونی سه‌بعدی فراگير نباشند این شرکت‌های نمی‌توانند امید زیادی براي فروش بالا در يكي دو سال آينده داشته باشند.

جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، فرصت طلایی برای این شرکت‌هاست, سونی در این میان جام جهانی را بسیار جدی گرفته است، این شرکت که اسپانسر جام جهانی هم است با استفاده از دوربین‌های سه‌بعدی خود ۲۵ بازی از بازی‌های این رقابت پرطرفدار را پخش می‌کند. سونی این تصاویر سه‌بعدی را با استفاده از نمایشگرهای بزرگ سه‌بعدی در ۷ شهر بزرگ دنیا (برلین، لندن، مکزیکوسیتی، پاریس، ریو دو ژانیرو، رم و سیدنی) به نمایش می‌گذارد تا به همه نشان دهد که تماشای فوتبال به صورت سه‌ بعدی می‌تواند چه حس و حالی داشته باشد!

در تصویر زير یک دوربین سه‌بعدی را می‌بیند که سال پیش بازی شبکه اسکای اسپورت برای پخش سه‌بعدی بازی منچستر و آرسنال از آنها استفاده کرد.

 سه‌بعدی چگونه کار می‌کند؟

انسان‌ها دو چشم دارند، فاصله اندکی که این دو چشم از هم دارند باعث می‌شود که هر یک تصویری از  زوایه‌ای کمی متفاوت به مغز بفرستند, مغز با ترکیب کردن این دو تصویر متفاوت با هم به اشیا عمق می‌دهد و آنها را سه‌ بعدی می‌بیند.

برای خلق تصاویر سه ‌بعدی فناوری‌های مختلفی وجود دارد.

۱- دو تصویر به پرده نمایش بتابانیم و یا از تلویزیون پخش کنیم، بعد به یاری عینکی که در یک لنز فیلتر آبی و در دیگری فیلتر قرمز داشته باشد، برای هر چشم تصویر جداگانه‌ای درست کنیم.

۲- این بار دو تصویر پخش کنیم که پلاریزاسیون متفاوت داشته باشند،  بعد از عینکی استفاده کنیم که هر لنزش تنها اجازه گذر یک تصویر با قطبیت مشخص را بدهد.

۳- این بار هم دو تصویر از تلویزیون پخش کنیم، اما به جای عینک روی صفحه تلویزیون، پوشش ویژه‌ای بکشیم به هر چشم تصویر جداگانه بدهد. در این فناوری پوشش روی تلویزیون، کار عینک را در دو فناوری قبل انجام می‌دهد.

سال ۲۰۱۰، سال تلویزیون‌های سه‌بعدی نیست، اما این سال را می‌توان آغازی برای این تحول عمده دانست.

چند خبر

Onkyo اولين آمپلي فاير ديجيتال با امكان پشتيباني از HDMI 1.4 را ديروز در ژاپن عرضه كرد, و قراره به زودي در اروپا و آمريكا نيز اين آمپلي فاير ارائه شود. مدير بازرگاني انكيو در معرفي اين آمپلي فاير  اعلام كرده HDMI 1.4 براي انتقال تصاوير سه بعدي وضوح بالا در آينده به كار خواهد آمد. انكيو اولين كمپاني بود كه آمپلي فايرهاي خود را با ويندوز 7 سازگار كرد.

 


اولين ويدئو پروژكتور LED توسط شركت Vivitek توليد شد, به تازگي يك شركت ايتالياي با نام SIM2 مدلGrand Cinema Mico 50 را توليد كرده كه نظر كارشناسان تصوير را بسيار جلب كرده است, Mico 50 كنتراست تصويري برابر با ١٠٠٠٠٠:١ دارد و قدرت نمايش بيش از 200 تريليون رنگ كه با كاليبره كردن رنگ توسط برنامه مخصوص اين پروژكتور كمپاني سازنده ادعا كرده دقت رنگ بالاتر نيز ميرود! در ساخت اين پروژكتور از مايه خنك كننده به جاي فن استفاده شده, عمر مفيد لامپ اين پروژكتور در حدود 100 هزار ساعت است! نمايش رنگ سياه بسيار خالص و وفاداري بالا به سورس ويدئوي از ويژگي هاي SIM2 است. قيمت اين پروژكتور در انگلستان 16 هزار پوند اعلام شده است.

 


كمپاني پايونر و شارپ قراره يك خط توليد بلوري پليرهاي ارزان قيمت بصورت مشترك راه اندازي كنند, پايونر اعلام كرده تمركز اصلي اين شركت بروي سيستم هاي صوتي و بلوري پليرهاي كلاس بالا است, رقابت بين دنون و پايونر همچون سالهاي پيش بر سر پليرهاي ويدئوي بسيار نزديك است, اين رقابت در توليد دي وي دي پليرها باعث شد اين دو كمپاني مورد علاقه من محصولات فوق العاده اي توليد كنند.


حتما خبر انتشار بلوري فيلم Saving Private Ryan در May 4 ,2010 شنيدين؟ خيلي دوست دارم ببينم اين فيلم روي تراك صوتي DTS-HD Master Audio چه صداي داره؟ واقعا تا به امروز هيچ فيلمي در صداي dts به پاي Saving Private Ryan نرسيده! اگر هم باشه بهتر نيست.