Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

اخبار

این خیلی جواب میده

Clean com امواج الکترومغناطیسی كه از منبع تغذيه كامپوننت های صدا و تصوير منتشر میشه جذب میکنه. مشکل تداخل امواج الکترومغناطیسی در پاسخ مدارات الکترونیک یکی از مشکلات طراحان این سیستم ها بعد از قرار گرفتن منبع تغذیه و مدارات صدا و تصویر در یک کابینت است, مخصوصا مداراتی که با ترانس تغذیه میشن بیشتر در معرض امواج مخرب مغناطیسی قرار دارند. Clean com از نوعی سرامیک خاص و در شرایط ویژه ساخته شده اند! چقدر خاصه و شرایط ساخت چی هست من نمیدونم! فقط میدونم  "این خیلی جواب میده" چهارتا از این هارو به ترتیب دوتا روی آمپلی فایر, یکی روی سورس موزیک و یکی روی سورس تصویر قرار دادم. كفشدوزك هارو قبلا در سیستم دوست من ديده بوديد. و من به پيشنهاد ايشون Clean com هارو تست كردم. تاثیرشون در صدا خیلی جالب بود! باس جم کرد و تمام انرژی اضافی باس گرفت. صدا خیلی کریستالی شد, حس وضوح سازها و اجرای زنده به سیستم من داد. صدای که خیلی خوب میشناسم و به کوچکترین تغییراتش حساس هستم بیشتر از قبل کنترل شده میشنیدم! واقعا حس سبکی و تمیزی میشه در صدا حس کرد! تاثیر خوبی هم در صدای سینمایی داشت,  باس جم کرد تو ساب ووفر و تو شرایط آکوستیک سالن من لود های ارتعاشی کمتر کرد. در کل این Clean com ها انگار یه پرده از روی سیستم شما بر میداره و به صدا شخصیت میده. من به دوستان که سیستم های فای و سینمایی دارند حتما چندتای از این هارو پیشنهاد میدم. قيمت بسيار مناسبی هم دارند.

! It really works

خبر ,تست و پیشنهاد

نمایشگاه سیستم های صدا و تصویر در چین, ۸۰ عکس از این نمایشگاه که به مناسبت نزدیک شدن به سال نو میلادی برگزار شده است ببینید.

Part 1

Part 2

Part 3

Part 4

به روزرسانی: ۲۵/۹/۹۱


امروز عصری نشسته بودم مجله ورق میزدم و آهنگی از "Minantologia" معروف به Mina خواننده بسیار قدیمی ایتالیایی هستن گوش میکردم, آهنگ Non credere که خیلی دوستش دارم لطافت ملودی و صدای خواننده بدجور من میبره تو احساسی خوشایند! من نسخه آنالوگ این آهنگ دارم, یک نسخه Remaster شده هم داره که من ندارم. این آهنگ سال ۱۹۶۵ میلادی ضبط شده! خیلی سال, از اون رکورد های قدیمی که تمام حس آهنگ به شنونده منتقل میکنه. یهو زد به سرم برم تو نت بگردم PDF نت های آهنگ پیدا کنم و با اجرای خواننده چک کنم, در آهنگ های غمگین وقتی نت میره بالا چون ریتم کنده اجرای سر نت بسیار سخته, یه جای نوشتم طرف (میگه آفتابِ می شنوی آفتابه) فکر به اجرای سر نت برای این خوانندگان محبوب! توهین به موسیقی بگذریم. رفتم سراغ "Diapason" همون دستگاه فسقلی که تو تست ووکال Sarah Brightman در سیستم من ازش استفاده کرده بودم :) روی 450kHz تنظیم کردم, خواستم موزیک درگیر کنم و فقط روی ووکال نباشه, کیفیت رکورد هم خیلی خوب نیست اما بسیار دوست داشتنی و به دل میشینه. فاصله Diapason دو متر کمی بیشتر روی میز جلوی کاناپه میزارم, وولوم صدا روی ۴/۱ نتیجه تست نسبتا خوب شد, عالی نبود اما بدم نشد یک جا سیستم نیومد روی نت! حتی تا نزدیک نت صحیح نیومد! (دقیقا زمان ۰۰:۰۰۵۵ ثانیه تا ۰۰:۰۱) اگر این ۵ ثانیه روی Diapason نمی دیدید متوجه این افتادن نت ها توسط سیستم نمی شدید! یک بار این ۵ ثانیه بدون نگاه کردن به تصویر گوش کنید؟ چیزی احساس نمی کنید! همین افتادن نت ها و یا اجرای کامل باعث احساس تفاوت زمان یک آهنگ در سیستم های مختلف هست. دیگه نمی دونم چطور باید بگم که چقدر این نکته در صدای سیستم صوتی اهمیت دارد!

 در کل سیستم من خیلی خوب نت های پیچیده اجرا کرد. نتیجه این تست در ویدئو زیر مشاهده می کنید.

 از اینجا دانلود کنید. MB 25


چند عنوان بلو-ری جدید که من دیدم بهتون معرفی می کنم حتما ارزش دیدن و تست در سیستم های درست حسابی دارن.

Snow White and the Huntsman

The Amazing Spider-Man

The Expendables 2

Prometheus

Brave  

یکم بنویسم دور هم باشیم

درباره صدای ساراند ۹.۲ سوال کرده بودن, دیدم بی ربط به این پست نیست پس همینجا توضیح کامل تری میدم. در تصویر بالا ساراند ۹.۲ کانال مشخص شده که به چه شکل پیکربندی می شود. اما...

اولین بار کمپانی یاماها در آمپلی فایر مدل "AX1" دو کانال "Front Effect" به فضا سازی سینمایی خود اضافه کرد. دو کانال Front Effect با جریان کمتر در ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتری از سطح زمین و با کمی زاویه باز نسبت به دو کانال اصلی به دیوار نسب می شود. در تصویر بالا "Presence L/R"  مشخص شده. این دو کانال به کمک DSP مجازی میاد و صداهای که از دور دست به صفحه نمایش دور یا نزدیک می شود بازسازی می کند و به صدای افکت عمق می بخشید. این عمل با کنترل پردازشگر انجام می شود که با شروع هر افکت در کانال های جلو سیگنال صوتی با تقدم و تأخر به کانال Front Effect ارسال می کند. این عمل باعث ایجاد حس دور و نزدیک شدن کامل افکت ها به بیننده می شود.

پردازش در صدای ۹.۲ کانال فقط بروی تراک های ۷.۱ انجام می شود. در صدای ۷.۱ دو کانال حقیقی Surround Back داریم که در فضاهای بزرگ فاصله بین دو کانال ساراند پر می کنند و افکت ها با عمق بیشتر در کانال های ساراند حرکت می کنند. در پردازش صدای ۹.۲ دو کانال Presence L/R برای عقب سالن داریم که دقیقا با روش کانال های جلو کار می کنند و به افکت های کانال ساراند عمق می دهند. در این روش پردازش صدا شما یک فضای فوق العاده بزرگ از فیلم در اطراف خود احساس می کنید, و حس قطع شدن ناگهانی افکت هارو ندارید. در اکثر سیستم های سینمایی با DSP ضعیف افکت های که به سوژه دور یا نزدیک می شوند انگار در یک نقطه ناگهان محو میشن! DSP قوی تا حد بسیار زیادی مانع این حس می شود. در آمپلی فایرهای که کانال شبیه ساز جلو و عقب دارند محو شدن افکت نداریم و حظور در فضای کاملا بزرگ حس می کنید.

به روز رسانی:۲۲/۳/۹۱


اوایل سال ۲۰۰۰ کمپانی سونی الگوریتم جدیدی در آمپلی فایرهای دیجیتال خود ارائه کرد با نام Cinema Studio EX این الگوریتم جدید شامل سه حالت DSP است, A.B.C سینما A طراحی شده برای فیلمهای عمومی که آمیزه ای از دیالوگ و اگشن دربردارد. سینما B برای فیلم های که دارای محتوای پیچیده افکت های دیجیتال و حرکت های تند و سریع می باشد. حالت سینما C حوزه استودیوهای ضبط موسیقی تولید و بازآفرینی می کند و مناسب برای کنسرت ها و فیلم های موزیکال با تراکهای قدرتمند موزیک است.

Cinema Studio EX سه فضای مجازی سالن های سینمارو شبیه سازی می کند.

 Cinema Studio Reverberation تمام داده های صوتی را جم آوری و اندازه گیری کرده و بسته به قدرت فرکانسی طنین صوتی هر فرکانس افزایش می دهد, که موجب شکستن محدودیتهای فیزیکی اتاق نمایش می شود و احساس معلق بودن صدا در فضای اطراف به بیننده القاء می کند.

Virtual Multi Dimension تنها روی کانال های ساراند تاثیر دارد و از هر کانال ساراند بطور تقریبی ۵ کانال مجازی ایجاد می کند.

Screen Depth Matching سه کانال اصلی جلو را دورتر و با فاصله بیشتر از جایی که قرار دارد جلوه گر ساخته و به تصویر و افکت های صوتی عمق می بخشد.

سونی اولین شرکتی بود که در آمپلی فایرهای دیجیتال های اند از پردازشگرهای ۶۴بیتی استفاده کرد! كمپانی های Denon , Harman Kardon و McIntosh نیز از چيپ "TMS320DA610" ساخت كمپانی Texas Instruments در محصولات های اند خود استفاده کردند. چیپ های ۶۴ بیتی با قدرت MIPS 1800 در سرعت پردازش ۲۲۵ مگاهرتز کار می کنند كه در زمان خود قدرت پردازش صدای سینمایی را به حداکثر رساند. ( MIPS 1 يك ميليون دستورالعمل در ثانيه پردازش مي كند )

 تمام این الگوریتم ها و میزان تاثیری که در صدا دارند در فرایند صوتی Digital signal processing انجام می شود. هر کمپانی این الگوریتم ها را به شکلی طراحی می کند و نتیجه میشه آنچه از صدای هر آمپلی فایر دیجیتال می شنوم.


چند عنوان فیلم جدید پیشنهاد میدم.

Underworld:Awakening در IMAX 3D دیدم. روی بلوری تصویر یکم سردتر از چیزی بود که من در سینما دیدم! اما در کل نسخه خانگی فيلم کار بی نقصی و پیشنهاد می کنم حتما ببینید.

Ghost Rider: Spirit Of Vengeance باز در IMAX 3D دیدم. تصویر فوق العاده تمیز و زنده بود. هنوز روی بلوری ندیدم, اما میتونم حدس بزنم کار بسیار عالی خواهد بود.

چند وقت پیش دبی بودم, The Avengers در مرکز تفریحی Mall of the Emirates دیدم, این یکی رو هم در IMAX دیدم, اما فکر میکنم صدا و تصویر میشد بهتر از اینی که دیدم باشه! خوب با بهترین های اروپا مقایسه میکنم! اما حتما میشه روی بلوری این کار حساب کرد.

Red Tails روی بلوری دیدم, کار تمیزی و تصویر زیاد دستکاری نشده. صدای عالی داره, و انتخاب مناسبی برای دموهای تفریحی با دوستان :)

 John Carter روی بلوری انصافا صدا و تصویر عالی داره و میشه روش به عنوان یک انتخاب مناسب برای لذت سینمای خانگی حساب کرد.

 Journey 2 از لحاظ A/V غير قابل مقايسه با قسمت اول! روی بلوری چيزی شبيه به دموهای تبليغاتی! ترکیبی از رنگ های درخشان و جزئیات بالا و داستان همیشگی گم شدن در جزیره ای اسرارآمیز :)


در سفری که اواخر سال گذشته داشتم, تقریبا اکثر کارای تاپ اکران دیدم. الان وقتی صنعت سینمای هالیوود و حتی سالن های نمایش سال های نه چندان دور با امروز مقایسه میکنم! پیشرفت خیره کننده ای در این صنعت زنجیره ای صورت گرفته است! نمیدونم چرا من هیچ وقت تو سینما فیلم دیدن بیشتر از خونه دوست نداشتم! خیلی هارو میشناسم که مثل من هستند و تو خونه فیلم دیدن بیشتر دوست دارن تا سینما! این هم میدونم که فیلم برای سینماست, اما من همیشه وقتی از در سینما بیرون میام و اگر فیلمو دوست داشته باشم تو فکر نسخه خانگیش هستم! و همه اینها تقصیر فیلم "جومانجی" اون من آلوده سینمای خانگی کرد! از جومانجی شروع شد. از نمایشگاه اختصاصی سونی و دموی جومانجی در اون سالن, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه من دیوانه کرد! دو روز اون نمایشگاه برقرار بود با یه فاصله زیادی از خونه ما و من هر دو روز میرفتم  اون دموی سونی. اون سال اولین پنل پلاسما سونی تو اون نمایشگاه دمو شده بود. اولین پروجکشن های سونی در زمان خودش عظمتی داشت! تا قبل از اون تلویزیون تو اون ابعاد کسی ندیده بود. این پروجکشن هارو گذاشته بودن رو پایه های تقریبا بلند عظمت بزرگی اینا چند برابر شده بود, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه هر چند دقیقه بعد از تبلیغات سونی پخش میکرد و من تا تبلیغات تموم میشد دوباره می رسیدم پای این پروجکشن ها و دوبار میدیدم. انتهای سالن هم  دموی سینمایی خانگی سونی با  سیستم ۵.۱  و آمپلی فایر و دی وی دی سفارش آلمان با کابینت طلای و بلندگوهای ساخت آمریکا سونی بود و باز با دموی سونی که جومانجی پخش میکرد با ولوم بالا منم اون وسط چه حالی میکردم. :) هنوز کاتالوگ های که از اون نمایشگاه گرفتم دارم, قبلا هم گفتم آرشیو کاملی از کاتالوگ های که از نمایشگاه های مختلف جم کردم نگه داشتم و خیلی هاش الان فقط تو آرشیو کمپانی ها موجود است.


 در صدا گذاری فیلم افکت های صوتی برای محل قرار گیری دوربین در کانال های صدا تنظیم میشن, پس برای سنجش کیفیت صداگذاری فیلم به این نکته توجه کنید که شدت صداها بر مبنای فاصله صحنه با دوربین تنظیم شده است. با دور یا نزدیک شدن دوربین به سوژه ای که افکت صوتی برای آن تنظیم شده سرعت, حجم, و جنس صدا تغییر می کند.


دوستان سوال می کنند بین آمپلی فایرها دیجیتال برندهای هستند که صدای Dolby یا dts بهتر اجرا کنند؟ در جواب این دوستان باید بگم بله بعضی از تولید کنندگان مطرح در طراحی به صدای خاص گرایش دارند یا خواستند وفادار به گذشته باشند و تغییری در جنس صدای که با آن شناخته شده اند ایجاد نکنند! به عنوان مثال همیشه Onkyo صدای دالبی بهتری در مقایسه با برندهای دیگر اجرا می کند. همینطور Harman Kardon و Lexicon همیشه در دالبی قوی تر از دیگر برندهای مطرح بودند. Yamaha , Denon , ROTEL , Pioneer در صدای dts پتانسیل واقعی خودشون نشون میدن. البته این مسئله نسبی و همیشه اینطور نیست که Denon یا Yamaha دالبی خوبی اجرا نکنند, و یا Onkyo و Lexicon صدای dts خوبی اجرا نمی کنند.


این هم آخرین شماره از مجله Home Theater

    

Home Theater - June 2012

Home Theater - July 2012

High End 2012

Part 1

Part 2

 Part 3

Part 4

Part 5

Part 6

Part 7

Part 8

 

Imm Sound

صدای Imm شامل ۲۳.۱ کانال صوتی است! که در سرتاسر سالن در ارتفاع های مختلف و سقف نصب می شود. این سیستم برای سالن های IMAX با پرده های عریض طراحی شده است. نصب ۹ کانال در پشت پرده های 22 × 16.1 متری سالن های IMAX چهار کانال در دیوارهای کناری, دو کانال در انتهای سالن و پنچ کانال جالب توجه در سقف! و در مجموع ۲۴ کانال صدا تجربه جالبی را از صدای سه بعدی ایجاد خواهد کرد.

 این شرکت از کمپانی های فیلم سازی خواسته تولیدات خود را با این سیستم صداگذاری کنند! اما از آنجا که اکثر استودیو های صداگذاری تخصص و تجهیزات صدای ۵.۱ و ۷.۱ را دارند این کمپانی برای فیلم های رایج با همكاري کمپانی اپل تجيزات Upconverts برای تبدیل صدای ۵.۱ و ۷.۱ کانال به ۲۳.۱ کانال به کار گرفته است. چیزی شبیه به تبدیل فیلم های دو بعدی به سه بعدی! در صورت استقبال کمپانی های فیلم سازی از این سیستم در آینده نزدیک پروژه های بزرگ هالیوودی با صدای ۲۳.۱ کانال صداگذاری خواهند شد. هدف اصلی این شرکت سالن های IMAX 3D 4K است. Imm برای سالن های کوچک تر نیز سیستم ۱۴.۱ کانال را ارائه کرده است.

میشه گفت این سیستم یک DSP واقعی است.

خبر و نکته

اولین و مهم ترین خبر انتخاب بهترین مخاطب سال گذشته Home Theater ایران به انتخاب شماست.

خوشحالم به دوست جدید و عزیزمان جناب آقای "حامد محترمی" که از طرف شما دوستان همراه بهترین مخاطب سال گذشته انتخاب شد تبریک عرض کنم و امیدوارم در این مسیر درستی که در صدا و تصویر پیش گرفتند همچنان موفق باشند. 

جا داره از دیگر دوستانی که در بخش مخاطبین فعال هستند و به ویژه جناب آقای "طاهر " نیز تشکر کنم.

با آرزوی موفقیت شما عزیزان

بهرنگ


من گفتم پلاسما نمایشگر خانگی نیست, بهتر بود می گفتم مناسب ایران نیست! اخیرا چند نفر از دوستان  که مدل جدیدی از پلاسمای براند پر طرفدار پاناسونيك را خریده بودن! با من تماس گرفتن که آقا چه کنیم که لوگوی فلان شبکه گوشه تصویر Burn-in شده و هر کاری می کنیم برطرف نمیشه! چند ساعت گذاشتیم رو برفک کار کرده, و از این نوع کارها که در موارد خفیف هم جواب میده. جالب براندی که کلی تبلیغات داشت که این مشکل همیشگی تولیدات خودشو با عناوین مختلف کاملا حل کرده. هنوز ابتدایی ترین مشکل نمایشگرهای پلاسما را دارد! احتمالا برای مدل های ۲۰۱۲ حل شده است :) اما واقعیت این که این شرکت مقصر نیست, لوگوی شبکه های تلویزیونی هم مقصر نیستند! من هم مقصر نیستم, چرا که گفتم پلاسما برای خانواده نخرید. من نمی دونم مقصر کیه! فقط میدونم این آمار بالای روشن بودن تلویزیون در خانواده های ایرانی نه به دلیل جذابیت شبکه های داخلی و نه فارسی زبانان خارج از ایران, و نه هزاران شبکه خارجی که اکثرا به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند. پس چرا باید اینقدر تلویزیون روی یک شبکه روشن باشه که آرم شبکه گوشه تصویر هک بشه! چند ساعت؟ از کی تا کی؟ میدونید چرا جوان ایرانی اهل اینترنت و تکنولوژی تا این حد تلویزیون براش مهم شده؟  دلیلش فقط نبودن سرگرمی! هر آنچه هست محدود میشه به داخل خانه, اینترنت, فیلم, شبکه های مختلف حتی اگر فقط عکس ببینند و زبونشو نفهمند! من به دلایل شخصی وارد این بحث نمیشم . شاید یک جامعه شناس در این رابطه صحبت کنه بهتر باشد.

 فقط باز میگم پلاسما برای خانواده ایرانی نخرید.

 


مدتی پیش فرصتی دست داد تا برم و صدای چندتا سیستم مورد نظرم بشنوم, یکی بلندگوی Django مارتن بود. صداش با آنچه از مدل های قبلی مارتن شنیده بودم کاملا متفاوت بود! ووفرهای غیر سرامیکی باعث شده بود درایورهای میانه و بالا صدارو با Purity بیشتر تحویل شنونده بدن. تمام سرامیکی نبودن درایورها ذره ای از Structure صدا کم نکرده بود. من معمولا خیلی برای های فای وقت نمیزارم, صدای این بلندگو به هوای خرید یکی از دوستان و البته کنجکاوی شخصی رفتم و شنیدم. نمیدونم چرا وقتی این بلندگو می شنیدم یاد ایران بودم که چقدر این صدا ایرانی پسنده! اطمینان دارم صدای این بلندگو با یک امپلی فایر Solidstate درست و حسابی هر Audiophile ایرانی Involve خواهد کرد. این چند عکس از مراحل باز کردن Django نقره ای است.

 marten django 


خیلی از من سوال کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر کجاست؟ تاثیر افکتیو ساب ووفر بلعکس بلندگوها بیشتر وابسته به حجم هوای که می تواند در محیط جا به جا کنند. در Placement بلندگو بهترین محل قرای گیری جای که شنوده بالاترین شدت فرکانسی از بلندگو دریافت می کند. در فرکانس پائین هرچقدر در مرکز میدان صوتی قرار بگیرم تاثیر صدا بیشتر خواهد بود. یک مثال ساده, موج ارسالی از ساب ووفر مثل سنگی عمل می کند که در آب انداخته می شود, بسته به حجم سنگ و شدت پرتاب از نقطه برخورد شعاع حلقه های موج بزرگ تر و بزرگ تر می شود, اما با بزرگ تر شدن حلقه ها میزان مقاومت آب بیشتر شده و از قدرت موج ارسالی کم می شود؟ اگر شما ساب ووفر سنگ و صدای فرکانس پائین موج در نظر بگیرید, بهترین محل برای بیشترین تاثیر افکتیو محلی که موج بیشترین قدرت را دارد.

  یکی از روش های که برای پیدا کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر انجام میدن, گذاشتن ساب ووفر در محل نشستن شنونده و حرکت نشسته شنونده در محل اصلی ساب ووفر است, در محدوده قرار گیری ساب ووفر جلو و عقب بروید تا نقطه ای که بیشترین حجم فرکانسی احساس می کنید پیدا کنید. در سالن های دارای پرده نمایش به دلیل مخفی بودن بلندگوها این روش بیشترن کارایی را دارد.

توصیه: ساب ووفر خیلی به دیوار نزدیک نکنید. خیلی به میز یا بلندگوی کناری نزدیک نکنید. اجازه بدید موج ارسالی در سالن با کمترین مانع حرکت کند. حتما از لرزش گیر استفاده کنید, لرزش گیر باعث می شود ارتعاشاتی که در سطح زمین ایجاد می شود کم شود در نتیجه باس شفاف تر و پیک های لحظه ای تاثیر گذار تری خواهید داشت.

چند خبر

در ابتدا سال جدید به تمامی دوستان تبریک میگم و امیدوارم سالی همراه با سلامت و موفقیت آغاز کنید.


امسال بهترین مخاطب "Home Theater" به انتخاب شما گذاشتم, به همین دلیل تنها دوستانی در لیست بهترین ها قرار گرفتند که در بخش مخاطبین فعال بودند. مدت نظر سنجی ۱۵ روز می باشد, همچنین دوستانی که در لیست قرار گرفتند می توانند در مدت نظر سنجی مطالب تازه خود را به اشتراک بزارند.

همینجا از دوستانی که در بخش نظرات همراهمان بودند و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند تشکر می کنم و امیدوارم شما را فعال در بخش مخاطبین ببینم.

 با آرزوی موفقیت شما


بهترین فیلم های که در سال گذشته تست کردم:

Transformers: Dark of the Moon 

Rise of the Planet of the Apes

Final Destination 5

Cowboys & Aliens

Sucker Punch

Colombiana

Real Steel

Fast Five

Super 8

Thor


چند عنوان جدید از مجلات صدا و تصویر از لینک های زیر دانلود کنید.

Home Theater - March 2012

Stereophile - March 2012

Sound & Vision - April 2012

Home Theater - April 2012

چند خبر

خبر خوب برای مخاطبین Home Theater از این پس شما مخاطب عزیز این وبلاگ این امکان دارید که مطالب خود که مرتبط با سیستم های صدا و تصویر هست به اسم خود با دیگر دوستان به اشتراک بزارید.

اگر به منوی سمت چپ توجه کنید, تیم نویسندگان که بنده و جناب تقوی هستیم اضافه شده است. همچنین در بخش دسته بندی ها "مطالب مخاطبین" نیز اضافه شده. تمام مطالب ارسالی شما بطور مجزا در قالب یک پست اختصاصی در صفحه اصلی نمایش داده خواهد شد, تمام مطالب اعم از تحلیل فیلم و سیستم های صوتی و تصویری زیر مجموعه مطالب مخاطبین قرار خواهد گرفت.

نکته:

 ۱- هیچ محدودیتی در موضوع مطالب وجود ندارد.

۲-  شما می توانید از تجربه تست یک نمایشگر تا سیستم صوتی و تصویر خود مطلب بنویسید.

 ۳- مطالب ارسالی کپی برداری از وب های فارسی نباشد.

 ۴- تحلیل فیلم فقط از روی نسخه اورجینال باشد.

فکر نمیکنم با این کار چیزی از اعتبار این وبلاگ کم شود؟ هدف من از روز اول بالا بردن کلاس دیداری و شنیداری شما عزیزان بوده و هست. من فکر میکنم این تجربه جدید باعث شود طیف گسترده تری از علاقمندان به صدا و تصویر بتوانند از مطالب این وبلاگ استفاده کنند؟


برای دوستانی که دنبال پکیج سینمایی هستند, DHT-1312XP دنن پیشنهاد میکنم. صداشو نشنیدم! و هیچ نظری در مورد کیفیت این مدل جدید ندارم. این پکیج فقط یک پیشهاد است. 

 سه مدل آمپلی فایر دیجیتال جدید, ارزان و مورد تایید از دنن پیشنهاد میدم AVR-1312 , AVR-1612 , AVR-1912  و باز تاکید میکنم صدای هیچ کدام نشنیدم و این فقط یک پیشنهاد است. برای اطلاع از فروشنده با من روی جیمیل تماس بگیرید.

لازم به ذکر که من با هیچ فروشنده ای ارتباط کاری ندارم! و فقط دورادور با تعدادی از فروشندگان محترم تماس غیر حضوری دارم.

خبر و پیشنهاد

این هم نتیجه نظر سنجی "نمایشگر مورد علاقه شما"

بیش از هزار رای در یک هفته داده شد! و فکر میکنم تا حدودی میزان محبوبیت برندهای موجود در بازار مشخص شد.

با تشکر فراوان از تمام عزیزانی که در این نظر سنجی شرکت کردند:)

موفق باشید

به روز رسانی: ۴/۱۰/۹۰


یک نظر سنجی درباره نمایشگر مورد علاقه شما به مدت یک هفته در انتهای منوی سمت چپ قرار دادم, جالب بدانیم چه برندی محبوبیت بیشتری بین دوستان دارد؟ لازم به ذکر  برندهای که انتخاب کردم در بازار ایران نمایندگی فروش دارند, در غیر این صورت حتما چند برند دیگر نیز اضافه میشد. نتیجه نهایی را در همین پست قرار خواهم داد.

موفق باشید

به روز رسانی:۲۷/۹/۹۰


تو همین پست به دوستان گفتم سعی میکنم از تلویزیون ننویسم! الانم نمی خوام تحلیلی بنویسم, امروز قرار بود برای گرفتن چند امانتی برم منزل دوستی, ایشون چند ماه پیش یک پلاسمای مدل "VT30" پاناسونیک مسافری به ایران آورده بودند. من اولین بار بود این مدل از نزدیک دیدم, و اصلا از تصویرش خوشم نیومد! پاناسونیک یک تلویزیون ساز محبوب در اروپاست, تصویر پرحرارت و برجسته سلیقه بصری اهل فیلم در اروپا و مخصوصا آلمان. سونی هم یک کارخانه تلویزیون سازی در آلمان داره که فقط برای همون کشور تولید میکنه. Grundig هم یکی از همین تلویزیون سازهای خیلی قدیمی آلمان که شاید اگر کمی جهانی فکر میکرد الان از بهترین تولید کنندگان تلویزیون بود. صحبتی که خیلی در مورد تصویر بین اهل فیلم و سیستم های سینمایی در آلمان هست "رنگ" تو آلمان خیلی در مورد رنگ صحبت می کنند, تا هر مورد دیگری در تصویر! یادم زمانی که پلاسمای سری VIERA پاناسونیک وارد بازار اروپا شد, تبلیغی که میکرد امکان نمایش ۶ میلیون رنگ بود! هنوز پاناسونيك پلاسمای HD خانگی توليد نمی كرد, همون دوره سونی روی نسل جدید پروجکشن های با امکان نمایش خطوط عمودی صاف و نویز دیجیتال کمتر تبلیغ می کرد, سالهای آخر پروجکشن ها بود که پاناسونیک هم با سری VIERA وارد بازار شد, که اگر یادتون باشه ظاهر خیلی جذاب و خوشگلی داشت؟ روی اون پروجکشن ها هم تبلیغ رنگ میکرد. اما از نظر کیفیت و جزئیاتی که سونی نمایش میداد با پاناسونیک قابل مقایسه نبود. سونی استاد ساخت پروجکشن بود. بعد از آغاز عصر تصاویر HD انصافا دنیا برای اولین بار تصویر وضوح بالا را با سونی تجربه کردند. هیچ برندی تصاویر خیره کننده اون سالهای اول ورود HD مثل سونی نمایش نمیداد, من الان از طراحی و سبک سونی در تصویر اصلا خوشم نمیاد! سونی بد جور با سیاست های غلط از کمپانی های داخل ژاپن و در این چند سال از دو غول کره ای عقب ماند, تا جای که چند سال از سامسونگ پنل ال سی دی میخره! ظاهرا بالای ۵۰٪ سود فروش هر نمایشگر سونی برای سامسونگ بوده, جدیدا هم که قرار شده از تولید کنندگان داخلی ژاپن مثل شارپ و توشیبا پنل بخره! چی شد میخواستم از VT30 پاناسونیک بگم!

خلاصه که VT30 پاناسونیک با دیسک DVE بعد از یک ساعت تا جای ممکن به بالاترین حد پتانسیل تصویر نزدیک کردم, VT30 پلاسمای بسیار خوش ساخت و زیبای, فناوری کورو پایونیر داره, اما با رنگ های گرم و تصویر Bold خصوصیاتی که پلاسمای پایونیر هم داره اما نه تا این حد! تصویر پاناسونیک روی حالت THX که اصلا نمیشد تحمل کرد. مشکلی که در مدل های قبل از این یکی دیده بودم حالت پف کرده پیکسل ها بود! یعنی چند پیکسل رنگ روی هم قرار میگرفت و در نواحی از تصویر رنگ اشباع شده بود! این حالت در تست های دیسک DVE خیلی خوب نشون میداد! اما در VT30 اشباع رنگ وجود نداشت. 

 کنتراست خوبی در فضای فیلم داشت, در حد کورو پایونیر نبود اما خوب بود. کنتراست یعنی عمق رنگ سیاه یکی از قدرت های پلاسما نسبت به ال سی دی " در گذشته " امروز ال سی دی های دارم که از هر پلاسما کنتراست بالاتر و دقت نمایش جزئیات بیشتری دارند و این هرسال بهتر خواهد شد. در سال گذشته از سه برند ال سی دی ساز بعد از کالیبره شدن توسط خودم تصویری دیدم که از هر پلاسمای عمق سیاه و سفید خالص بهتری داشتند.

 اصلا وارد جزئیات دقیق تحلیل نشدم دفتر تستم نبرده بودم قرار هم نبود این پنل تحلیل کنم نتیجه خوبی گرفتم و خواستم شما هم در جریان باشید. در آخر بگم که برای این پنل از کابل HDMI استفاده کنید که کمی تصویر به سمت تیز بودن ببره و جزئیات بالا به پنل بده, در غیر این صورت تصویر این پنل شبیه نقاشی آبرنگ! یکم در کالیبره کردن این مدل کوتاهی کنید اصلا تصویر حتی متوسطی هم از این پنل نخواهید دید.

خوش باشید

به روز رسانی: ۲۳/۹/۹۰


Marten Django

 دو ماه پیش بود که دو عکس از بلندگوی جدید مارتن مدل Django با محدودیت نمایش جزئیات به دستم رسید و به شما معرفی کردم. مدتی پیش وبلاگ شخصی مارتن این مدل را رسما معرفی کرد. و امروز شما می توانید عکس های با جزئیات کامل از این بلندگو را در همان نمایش اول ببینید. تركيبی از گران قیمت ترین اجزای صدا در این مدل مثل درایور آکوتان , ترمینال های WBT و کابل های داخلی Jorma Design بلندگوی واقعا High-End ساخته است! باید تا CES 2012 منتظر شد و ديد چه تحليل های برای اين مدل نوشته خواهد شد.

Marten Django

 


به دوستانی که در فکر خرید بلوری پلیر هستند؟ پیشنهاد میکنم سه مدل BDP-140-BDP-440-BDP-LX55 از پایونیر در نظر داشته باشند. حتما به زودی وارد بازار ایران خواهد شد. من فکر میکنم پلیرهای خوبی باشند. از یک طراحی در این سه مدل استفاده شده و معمولا پایونیر در این نوع تولیدات همیشه موفق بوده است.


                   

             
   

آخرین نسخه از چهار مجله معروف صدا و تصوير سال ۲۰۱۱ را از لینک های زیر دانلود کنید.

What Hi-Fi - December 2011

Home Theater - December 2011

Stereophile - December 2011

Sound + Image - December 2011

Marten Django loudspeaker

درست حدس زدید اتاق دموی  Marten Centre و بلندگوهای که در تصویر می بینید, مدل جدید این کمپانی با نام "Django" است که فقط در فروشگاه مرکزی این برند در سوئد دمو شده, و هنوز هیچ مشخصاتی از این بلندگو منتشر نشده است! ظاهرا در نمایشگاه CES 2012 این مدل دمو خواهد شد. شایعه قیمت این بلندگو در حدود ۱۰۰۰۰ یورو است! همانطور که می بینید خبری از ووفرهای سرامیکی آکوتان نیست, و فقط از میدرنج آکوتان استفاده شده است.

هنوز در سایت رسمی کمپانی و وبلاگ شخصی مارتن هیچ خبری از این بلندگو منتشر نشده است!

 بلندگوها با آمپلی فایر ASR دمو شده, خود مارتن که اعتقاد داره آمپلی فایر ASR بهترین انتخاب برای بلندگوی مارتن است! اگر توجه کرده باشید بلندگوی مارتن در اکثر دموهای که در بین علاقه مندان به موسیقی داشته با آمپلی فایر ASR دمو شده! کابل جورما هم که بخش اصلی Setup مارتن است.

من فکر میکنم اسم Django از نوازنده بسیار مشهور موزیک جاز (Django Reinhardt) گرفته؟ Reinhardt از مشهور ترین نوازندگان موزیک جاز در اوایل دهه نود میلادی در اروپا بود.

 از سورس آنالوگ استفاده شده, و حتما با قطعاتی از Django Reinhardt که از روی LP اجرا می شود, بلندگو را دمو می کنند.