Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

یکم بنویسم دور هم باشیم

درباره صدای ساراند ۹.۲ سوال کرده بودن, دیدم بی ربط به این پست نیست پس همینجا توضیح کامل تری میدم. در تصویر بالا ساراند ۹.۲ کانال مشخص شده که به چه شکل پیکربندی می شود. اما...

اولین بار کمپانی یاماها در آمپلی فایر مدل "AX1" دو کانال "Front Effect" به فضا سازی سینمایی خود اضافه کرد. دو کانال Front Effect با جریان کمتر در ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتری از سطح زمین و با کمی زاویه باز نسبت به دو کانال اصلی به دیوار نسب می شود. در تصویر بالا "Presence L/R"  مشخص شده. این دو کانال به کمک DSP مجازی میاد و صداهای که از دور دست به صفحه نمایش دور یا نزدیک می شود بازسازی می کند و به صدای افکت عمق می بخشید. این عمل با کنترل پردازشگر انجام می شود که با شروع هر افکت در کانال های جلو سیگنال صوتی با تقدم و تأخر به کانال Front Effect ارسال می کند. این عمل باعث ایجاد حس دور و نزدیک شدن کامل افکت ها به بیننده می شود.

پردازش در صدای ۹.۲ کانال فقط بروی تراک های ۷.۱ انجام می شود. در صدای ۷.۱ دو کانال حقیقی Surround Back داریم که در فضاهای بزرگ فاصله بین دو کانال ساراند پر می کنند و افکت ها با عمق بیشتر در کانال های ساراند حرکت می کنند. در پردازش صدای ۹.۲ دو کانال Presence L/R برای عقب سالن داریم که دقیقا با روش کانال های جلو کار می کنند و به افکت های کانال ساراند عمق می دهند. در این روش پردازش صدا شما یک فضای فوق العاده بزرگ از فیلم در اطراف خود احساس می کنید, و حس قطع شدن ناگهانی افکت هارو ندارید. در اکثر سیستم های سینمایی با DSP ضعیف افکت های که به سوژه دور یا نزدیک می شوند انگار در یک نقطه ناگهان محو میشن! DSP قوی تا حد بسیار زیادی مانع این حس می شود. در آمپلی فایرهای که کانال شبیه ساز جلو و عقب دارند محو شدن افکت نداریم و حظور در فضای کاملا بزرگ حس می کنید.

به روز رسانی:۲۲/۳/۹۱


اوایل سال ۲۰۰۰ کمپانی سونی الگوریتم جدیدی در آمپلی فایرهای دیجیتال خود ارائه کرد با نام Cinema Studio EX این الگوریتم جدید شامل سه حالت DSP است, A.B.C سینما A طراحی شده برای فیلمهای عمومی که آمیزه ای از دیالوگ و اگشن دربردارد. سینما B برای فیلم های که دارای محتوای پیچیده افکت های دیجیتال و حرکت های تند و سریع می باشد. حالت سینما C حوزه استودیوهای ضبط موسیقی تولید و بازآفرینی می کند و مناسب برای کنسرت ها و فیلم های موزیکال با تراکهای قدرتمند موزیک است.

Cinema Studio EX سه فضای مجازی سالن های سینمارو شبیه سازی می کند.

 Cinema Studio Reverberation تمام داده های صوتی را جم آوری و اندازه گیری کرده و بسته به قدرت فرکانسی طنین صوتی هر فرکانس افزایش می دهد, که موجب شکستن محدودیتهای فیزیکی اتاق نمایش می شود و احساس معلق بودن صدا در فضای اطراف به بیننده القاء می کند.

Virtual Multi Dimension تنها روی کانال های ساراند تاثیر دارد و از هر کانال ساراند بطور تقریبی ۵ کانال مجازی ایجاد می کند.

Screen Depth Matching سه کانال اصلی جلو را دورتر و با فاصله بیشتر از جایی که قرار دارد جلوه گر ساخته و به تصویر و افکت های صوتی عمق می بخشد.

سونی اولین شرکتی بود که در آمپلی فایرهای دیجیتال های اند از پردازشگرهای ۶۴بیتی استفاده کرد! كمپانی های Denon , Harman Kardon و McIntosh نیز از چيپ "TMS320DA610" ساخت كمپانی Texas Instruments در محصولات های اند خود استفاده کردند. چیپ های ۶۴ بیتی با قدرت MIPS 1800 در سرعت پردازش ۲۲۵ مگاهرتز کار می کنند كه در زمان خود قدرت پردازش صدای سینمایی را به حداکثر رساند. ( MIPS 1 يك ميليون دستورالعمل در ثانيه پردازش مي كند )

 تمام این الگوریتم ها و میزان تاثیری که در صدا دارند در فرایند صوتی Digital signal processing انجام می شود. هر کمپانی این الگوریتم ها را به شکلی طراحی می کند و نتیجه میشه آنچه از صدای هر آمپلی فایر دیجیتال می شنوم.


چند عنوان فیلم جدید پیشنهاد میدم.

Underworld:Awakening در IMAX 3D دیدم. روی بلوری تصویر یکم سردتر از چیزی بود که من در سینما دیدم! اما در کل نسخه خانگی فيلم کار بی نقصی و پیشنهاد می کنم حتما ببینید.

Ghost Rider: Spirit Of Vengeance باز در IMAX 3D دیدم. تصویر فوق العاده تمیز و زنده بود. هنوز روی بلوری ندیدم, اما میتونم حدس بزنم کار بسیار عالی خواهد بود.

چند وقت پیش دبی بودم, The Avengers در مرکز تفریحی Mall of the Emirates دیدم, این یکی رو هم در IMAX دیدم, اما فکر میکنم صدا و تصویر میشد بهتر از اینی که دیدم باشه! خوب با بهترین های اروپا مقایسه میکنم! اما حتما میشه روی بلوری این کار حساب کرد.

Red Tails روی بلوری دیدم, کار تمیزی و تصویر زیاد دستکاری نشده. صدای عالی داره, و انتخاب مناسبی برای دموهای تفریحی با دوستان :)

 John Carter روی بلوری انصافا صدا و تصویر عالی داره و میشه روش به عنوان یک انتخاب مناسب برای لذت سینمای خانگی حساب کرد.

 Journey 2 از لحاظ A/V غير قابل مقايسه با قسمت اول! روی بلوری چيزی شبيه به دموهای تبليغاتی! ترکیبی از رنگ های درخشان و جزئیات بالا و داستان همیشگی گم شدن در جزیره ای اسرارآمیز :)


در سفری که اواخر سال گذشته داشتم, تقریبا اکثر کارای تاپ اکران دیدم. الان وقتی صنعت سینمای هالیوود و حتی سالن های نمایش سال های نه چندان دور با امروز مقایسه میکنم! پیشرفت خیره کننده ای در این صنعت زنجیره ای صورت گرفته است! نمیدونم چرا من هیچ وقت تو سینما فیلم دیدن بیشتر از خونه دوست نداشتم! خیلی هارو میشناسم که مثل من هستند و تو خونه فیلم دیدن بیشتر دوست دارن تا سینما! این هم میدونم که فیلم برای سینماست, اما من همیشه وقتی از در سینما بیرون میام و اگر فیلمو دوست داشته باشم تو فکر نسخه خانگیش هستم! و همه اینها تقصیر فیلم "جومانجی" اون من آلوده سینمای خانگی کرد! از جومانجی شروع شد. از نمایشگاه اختصاصی سونی و دموی جومانجی در اون سالن, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه من دیوانه کرد! دو روز اون نمایشگاه برقرار بود با یه فاصله زیادی از خونه ما و من هر دو روز میرفتم  اون دموی سونی. اون سال اولین پنل پلاسما سونی تو اون نمایشگاه دمو شده بود. اولین پروجکشن های سونی در زمان خودش عظمتی داشت! تا قبل از اون تلویزیون تو اون ابعاد کسی ندیده بود. این پروجکشن هارو گذاشته بودن رو پایه های تقریبا بلند عظمت بزرگی اینا چند برابر شده بود, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه هر چند دقیقه بعد از تبلیغات سونی پخش میکرد و من تا تبلیغات تموم میشد دوباره می رسیدم پای این پروجکشن ها و دوبار میدیدم. انتهای سالن هم  دموی سینمایی خانگی سونی با  سیستم ۵.۱  و آمپلی فایر و دی وی دی سفارش آلمان با کابینت طلای و بلندگوهای ساخت آمریکا سونی بود و باز با دموی سونی که جومانجی پخش میکرد با ولوم بالا منم اون وسط چه حالی میکردم. :) هنوز کاتالوگ های که از اون نمایشگاه گرفتم دارم, قبلا هم گفتم آرشیو کاملی از کاتالوگ های که از نمایشگاه های مختلف جم کردم نگه داشتم و خیلی هاش الان فقط تو آرشیو کمپانی ها موجود است.


 در صدا گذاری فیلم افکت های صوتی برای محل قرار گیری دوربین در کانال های صدا تنظیم میشن, پس برای سنجش کیفیت صداگذاری فیلم به این نکته توجه کنید که شدت صداها بر مبنای فاصله صحنه با دوربین تنظیم شده است. با دور یا نزدیک شدن دوربین به سوژه ای که افکت صوتی برای آن تنظیم شده سرعت, حجم, و جنس صدا تغییر می کند.


دوستان سوال می کنند بین آمپلی فایرها دیجیتال برندهای هستند که صدای Dolby یا dts بهتر اجرا کنند؟ در جواب این دوستان باید بگم بله بعضی از تولید کنندگان مطرح در طراحی به صدای خاص گرایش دارند یا خواستند وفادار به گذشته باشند و تغییری در جنس صدای که با آن شناخته شده اند ایجاد نکنند! به عنوان مثال همیشه Onkyo صدای دالبی بهتری در مقایسه با برندهای دیگر اجرا می کند. همینطور Harman Kardon و Lexicon همیشه در دالبی قوی تر از دیگر برندهای مطرح بودند. Yamaha , Denon , ROTEL , Pioneer در صدای dts پتانسیل واقعی خودشون نشون میدن. البته این مسئله نسبی و همیشه اینطور نیست که Denon یا Yamaha دالبی خوبی اجرا نکنند, و یا Onkyo و Lexicon صدای dts خوبی اجرا نمی کنند.


این هم آخرین شماره از مجله Home Theater

    

Home Theater - June 2012

Home Theater - July 2012

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء