کالیبراسیون صدا بخش سوم

  • پرینت

در بخش اول و دوم کالیبراسیون صدای سینمایی "EQ Set up" با چگونگی کار و چند نکته برای داشتن بهترین صدای کانالیزه آشنا شدید. در این بخش با چند پلتفرم کالیبراسیون صدای سینمایی و تفاوت ها آشنا خواهیم شد.

شرکت های مطرح در ساخت تجهیزات سینمایی هرکدام نام های مختلفی برای کالیبراسیون صدای سینمایی انتخاب کردند, یاماها YPAO دنن Audyssey پایونیر MCACC اونکیو AccuEQ اما در واقعیت همگی از یک پلتفرم استفاده می کنند و نتیجه کار تقریباً مشابه ای دارند. در این مطلب به اختصار به تکنولوزی MCACC از کمپانی پایونیر اشاره می کنم.

 پایونیر در کلاس های مختلف آمپلی فایر سینمایی از ورژن های ابتدایی, پیشرفته و حرفه ای سیستم EQ Set up با نام اختصاری "MCACC" استفاده کرده است, هر سه ورژن سه عملکرد اصلی شامل "Distance" تنظیم فاصله کانال های صدا تا شنونده , "db" کنترل شدت صدا در هر کانال و "Tone" رنگ و آوای صدا در هر کانال تنظیم می کنند.

در نوع ابتدایی که در بسیار از آمپلی فایرهای ارزان تا میانه قیمت رواج دارد سه عملکرد اصلی همگی استفاده می شود و نتیجه کار نسبتاً رضایت بخش است.

در نوع "Advanced" یا پیشرفته دو قابلیت کنترل شکل موج صدا در محیط و کنترل مستقیم روی کانال LFE هم اضافه شده است, در نوع پیشرفته شکل موج ارسالی از تمامی کانال ها تا محلی که قبلا به وسیله میکرفون مخصوص کالیبره شده کنترل می شود و در پیک های مختلف صدا اجازه بهم خوردن شکل واقعی(یا نزدیک به واقعی) موج داده نمی شود. همچنین اکولایزری برای کانال LFE بصورت جداگانه فرکانس های پایین این کانال را در نواحی مختلف فرکانسی و پیک های صدا تنظیم می کند تا در  پیک های مختلف صدای کانال ساب ووفر قالب یا ضعیف تر از دیگر کانال های صدا نباشد.

در نوع "PRO" یا حرفه ای تمامی پنج عملکرد بالا به اضافه تنظیم فاز هر کانال نیز اضافه شده است, در این ورژن کاراکتر تمامی درایورهای موجود صدا آنالیز شده و بسته به پاسخ فرکانسی هر درایور شدت موج متناسبی در خروجی آمپلی فایر آشکار می شود, شدت فرکانس های پایین, میانه و بالا در هر کانال متناسب با پاسخ درایورهای بلندگوها تنظیم می شود, در این روش صدای نهایی یکپارچگی فرکانسی و حس خوشایند شنیده شدن فرکانس های مختلف صدا بدون درهم رفتگی یا قالب بودن یک ناحیه فرکانسی بر دیگر نواحی فرکانسی در شنونده ایجاد می شود.

در آخر باز تاکیید می کنم نوع پلتفرم کالیبراسیون صدا تاثیر آنچنانی در نتیجه کار ندارند و باز هم این کاربر سیستم هست که با دانش و تجربه خود بهترین ستاپ و Place در یک سیستم سینمایی انجام میدهد.