Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

به چه مقدار قدرت نیاز داریم؟

سلام و درود دارم خدمت مخاطبان htcenter
من وحید هستم ( در کامنت ها از نام وحیدو هم استفاده کرده ام. ) امیدوارم که بتوانم جزء نویسندگان ( با توجه به تجربه شنیداری محدود فعلا در قالب ترجمه فعالیت میکنم. ) وبسایت شوم. هر چند که با چند ترجمه آن هم در فواصل زیاد از هم، خودم را به شخصه نویسنده نخواهم دانست.
هر متن کوتاهی رو که ترجمه کنم لینک آن رو در قسمت نظرات قرار میدهم.
استاد عزیز جناب برزین میتوانند اقدام به حذف و ویرایش هر جایی که نیاز بود کنند.
البته با توجه به اینکه تازه کار هستم اگر کمی و کاستی هایی بود پیشاپیش عذرخواهی منو پذیرا باشید و در قسمت نظرات آنها را بیان کنید تا در ترجمه های بعدی نسبت به رفعشان اقدام کنم.
استاد، دوست دارم که بدانید با این کار هم زبان خارجه خودم تقویت میشه و هم مطالبی یاد میگیریم که در عمل با آنها مواجه میشویم و این خیلی لذت بخش هست و بابت آن از شما ممنونیم.

بریم سر اصل مطلب که اولین کارم اینجا محسوب میشه, این مقاله 12 سال پیش نوشته شده اما چون به موارد پایه، اساسی و خیلی مهم در انتخاب آمپلی فایر و رسیور توجه داره، اصلا احساس بدی ناشی از کهنه بودن مطلب به شما دست نخواهد داد چون یک مساله Fundamental و بنیادی هست.

به چه مقدار قدرت و توان نیاز داریم؟

معمولا مقدار هزینه رابطه مستقیمی با قدرت خروجی رسیورها و آمپلی فایرهای مستقل دارد. برای یک آمپ میتوان پول کمتری در ازای قدرت کمتر پرداخت کرد، چندین و چند فاکتور در کیفیت صدای آمپلي فايرها تاثير گذارند كه ما در اينجا قصد بررسي تخصصي تك تك عوامل را نداريم، فقط به قدرت خروجي يك آمپلي فاير يا رسيور ميپردازيم.
معمولا يك آمپ اعوجاج صدا را كاهش ميدهد و محدوده فركانسي آنها در جهت محدوده شنوايي گوش انسان قرار دارند و همچنين سعي در درايو كردن بلندگوها دارند.

حتما قبل از خريد بايد صداي يك آمپلي فاير را از نزديك بشنويد.

اگرچه كه تست كردن يك آمپلي فاير با خروجي ٦٠ وات با يك ١٥٠ واتي ممكن است از لحاظ امكانات بسته به آيتم ها و فاكتورهاي زيادي باشند : از جمله سبك و سليقه شنيداري شما، اسپيكرهايي كه همراه آنها استفاده ميشه و مكاني كه در آن صداي فيلم و موزيك در آن جريان دارد. از ديد تخصصي و آكادميك جهت بررسي تلورانس و متغيرهاي زيادي داريم.

براي يك شروع كننده خيلي مهم است كه بداند احساس ما از صدا و بلندي آن به صورت لگاريتمي ميباشد. به طوري كه هنگامي كه ما ( در شرايط مساوي با یک سطح ولوم صدا ) قدرت وات خروجي يك رسيور را ٢ برابر ميكنيم، فقط ٣ دسي بل ( db ) به بلندي صدا ( سطح فشار صدا = SPL = Sound Pressure Level )  اضافه ميشود. ( خيلي جالبه )
همين ٣ دسي بل فوق العاده در احساس ما از صدا تاثيرگذار میباشد و به شدت تفاوت آنها را احساس ميكنيم. ( انشاالله در مقالات بعدي از محافظت گوش در برابر صدا به طور مفصل صحبت خواهم كرد. )

پس تفاوت بين ١ وات و ٢ وات ( از لحاظ علمي و تئوري )، مساوي با تفاوت ١٠ وات و ٢٠ وات  و همچنين برابر با تفاوت بين ١٠٠ وات و ٢٠٠ وات از لحاظ احساسي ميباشد.
معمولا فروشندگان اظهار دارند كه اگر از يك آمپ با خروجي٥٠ وات شروع كنيد و بعد سراغ يك آمپ ٧٥ واتي برويد ، حجم صدا به طور قابل ملاحظه و چشمگيري افزايش پيدا ميكند.   
به هر حال هر كدام از ما دوست داريم كه بتوانيم تعيين كنيم به چه مقدار قدرت خروجي با توجه به محيط،  سبك موزيك و موسيقي و فيلم نياز داريم.
در اين جا ٢ تا جدول وجود دارند ( در پایین ) كه بسیار ميتواند به ما كمك كند، در جدول اول مقدار سطح فشار صدا ( SPA ) در جاها و شرايط مختلف را نشان ميدهد و در جدول دوم طبق استاندارد OSHA مقدار رو طوري تعيين كرده كه از آسيب به گوش و دستگاه شنوايي انسان جلوگيري كند.
اگر در عرض ١٥ دقيقه با شدت ١١٥ دسي بل ( با توجه به افزايش ولوم صدا ) به طور مداوم موسيقي گوش بدهيم، شنوايي ما دچار آسيب دائمي غير قابل برگشت ميشود كه متاسفانه اكثر كنسرتهاي راك و متال ( كه تا حدودي مجنون گري هم در آنها رواج دارد ) شدت صدا در همين حدود ميباشد.

اگر قصد ساختن يك سينما خانگي را داريد ميتوانيد به استانداردهاي موسسه و كمپاني THX مراجعه كنيد كه حداكثر ( MAX ) شدت صدا را روي ١٠٥ دسي بل در نظر گرفته اند.
باز هم تاكيد داريم كه با توجه به ولوم حداكثر شدت صدا در ١٠٥ دسي بل میباشد. ( مساله سلامتي )
حتي كمپاني دالبي براي فرمت دالبي ديجيتال ٥ كاناله از همان حداكثر شدت ١٠٥ دسي بل استفاده ميكند.
اما كانال LFE ( كه استاد برزين در مورد آن بارها كامل شرح داده اند و هميشه تاكيد خاصي روي آن دارند و باز بارها از اهميت اين كانال و كانال مركز سخن گفته اند. )
در اينجا يك استثناء وجود دارد و آن اين است كه امكان افزايش فقط كانال LFE تا db ١١٥ هم وجود دارد. طبق توصيه استاندارد صداي THX به ترتيب اول كانال LFE ( ساب ووفر )،  بعد كانال مركز، سپس دو كانال جلو و در نهايت سوراند ها نسبت به يكديگر بهتر است به گونه ای باشند که به ترتيبی که بیان شد در آنها كاهش شدت صدا ( db ) اتفاق بيفتد. ( تقريبا ٣ دسي بل تفاوت داشته باشد. ) نتيجه ميتواند بسیار دلپذیرتر باشد.
اين نتايج طبق تجربه هاي احساسي به دست آمده است كه ميتواند در فيلم ها لذت بخش باشد وگرنه اگر شدت دسي بل در تمام كانالها يكسان باشد ديگر به آن سينما خانگي گفته نمي شود.

حال ميرسيم به بحث تعيين كردن مقدار امپدانس ( اهم ) يك اسپيكر، كه در بازار ها معمولا وات خروجي نسبت به ايمپدانس 8 اهم بيان ميشود. ( ٦ اهم و ٤ اهم خيلي كمتر )
در استاندارد THX وات اسپيكرها بر اساس ٤ اهم بيان ميشود.
نصف شدن يك ايمپدانس مساوي است با ٢ برابر شدن وات خروجي جهت درايو یک اسپیکر، مثلا اگر يك اسپيكر در ٨ اهم، ١٠٠ وات قدرت جهت درايو شدن احتياج داشته باشد، در ٤ اهم به ٢٠٠ وات قدرت نياز دارد.
اما جهت ادامه كار روي همان ٨ اهم متمركز ميشويم.

در آزمايشگاه ها حساسيت يك اسپيكر در ١ وات ( ٢.٨٣ ولت ) در فاصله ١ متري از گوش تعیین میشود، در اكثر اسپيكرهاي معمولي اين مقدار برابر با ٨٨ دسي بل ( مقدار سطح فشار صدا يا SPL ) به طور معمول ميباشد.

از نظر خودم ( مترجم ) اگر شرايط منزل به گونه اي هست كه موسيقي را با صداي بلند نميتوان گوش داد احتياجي براي هزينه هاي زياد واقعا وجود ندارد ميتوانيم با يك آمپ كتابي و بوك شلف با كيفيت مناسب يك نتيجه خوب را دريافت كنيم ( با توجه به مطالب مربوط به استاندارد شدت صدا جهت سلامتي و مقدار ايمپدانس و وات بلندگوها ) ( باز قضاوت در اين مورد را به عهده استاد خوبم جناب برزين ميگذارم. ) اما در سينما خانگي اوضاع به صورت متفاوت ميباشد
استاندارد THX ادعا ميكند كه در فاصله 1 متري از گوش براي كانالهاي جلو ٦٤ وات اسپيكر هم ميتواند كافي باشد، حال اگر اين مقدار ٢ برابر شد، باز پارامترها فرق ميكند.
معمولا ٤ دسي بل جذب شدت صدا توسط سقف، ديوار و كف سراميك وجود دارد، حتي اگر در منزل فرش ضخيم و مبل مخملي وجود داشته باشد باز جذب شدت صدا كمي بالاتر ميرود در نتيجه احتياج به قدرت خروجي كمي بيشتر نياز هست، زيرا در يك فيلم مانند اكشن فوق العاده صداهاي دارای ديناميك بالا در آنها جريان دارد.

براي مثال در مقاله ما نويسنده از يك ساب THX از برند Boston Acoustic با قدرت ٩٠ دسي بل را در اختيار دارد، اگر براي ساب ووفر بخواهيم به قدرت ١١٥ دسي بل برسيم ممكن است احتياج به حدود ٤٠٠٠ وات خروجي آمپ داشته باشيم. و باالفرض اگر آمپي با اين قدرت موجود باشد، يا به جاي آن ساب ٩٠ وات، يك ساب ١٥٠ واتي در اختيار داشتيم شايد اين مقدار قدرت براي همسر، بچه ها و حتي حيوانات خانگي و همسايه ها آزار دهنده باشد.

در اينجا انتخاب هاي متفاوتي ممكن است برای خرید پيش رو داشته باشيم و ميتوانيم يك ساب ووفر با حساسيت بيشتر ( از لحاظ مقدار دسي بل ) خريداري كنيم.
محل قرارگيري ساب ووفر از اهميت چنداني برخوردار هست كه معمولا بر روي زمين قرار ميگيرد
بايد در كرانه اتاق آن را قرار داد اگر يك ديوار پشت آن باشد، ميتوان حجم صداي آن را ٣ دسي بل افزايش داد، اگر در گوشه باشد ( كه  ٢ ديوار در طرفين ساب وجود دارد ) ميتوان ٦ دسي بل به شدت اضافه كرد، و اگر وضعيت طوري بود كه ٣ طرف ساب ديوار وجود داشت ميتوان ٩ دسي بل شدت صداي ساب را افزايش داد ( البته همانطور كه بيان شد اين مقدار اگر حداكثر از ١١٥ دسي بل بيشتر شود، سلامتي شنوايي مورد تهديد قرار ميگيرد )
البته قيمت يك ساب ووفر ١٥٠ واتي با يك ساب ٥٠٠ واتي خيلی ميتواند متفاوت باشد
( بنابراين از نظر مترجم توصيه ميشود از دو عدد ساب ووفر استفاده كرد ، زيرا جذب صدا مقداري توان آن را كاهش ميدهد و در سينما خانگي كانال LFE و مركز اهميت فوق العاده اي دارند. )

خود من ( مترجم ) از THX ايراداتي دارم، اول از همه به جاي وات از ولتاژ استفاده ميكند زیرا كه ايمپدانس را هميشه روي ٤ اهم فرض كرده ولي در بازار فروش معمولا بر حسب ٨ اهم مقدار وات درايو اسپيكر بيان ميشود.
البته پشت برخي از اسپيكرها ميزان حساسيت صدا كه در آزمايشگاهها ( كه در ١ وات يا ٢.٨٣ ولت چه سطح از دسي بل را دارا ميباشد معمولا قيد ميشود . )
اگر به جزييات و مهندسي بيشتر صدا توجه كنيم باز ميتوانيم فضا و حجم اتاق از لحاظ متر مكعب را هم در محاسبات اعمال كنيم كه از ترجمه اين قسمت به خاطر طولاني شدن مطالب خودداري شده است.

در پايان و خلاصه اگر قصد برپايي يك سينما خانگي را داريد ميتوانيد از استانداردها و توصيه هاي THX ( البته در حد توان و نياز و بدون وسواس زياد ) پيروي كنيد
پس تعيين قدرت خروجي يك آمپلي فاير علم دقيقي نيست. در واقع شبيه يك جادو ميماند كه ممكن است متناقض هم به نظر برسد، ولي همين مطالب خيلي در باز كردن ذهنيت ما، چيدمان، انتخاب صحيح بلندگوها، تنظيم آنها از لحاظ وات و دسي بل بسیار تاثيرگذار در انتخاب یک آمپلی فایر ميتواند باشد.

باز هم سخن استاد فراموش نشود كه درگير اين مطالب زياد نشويد و وسواس بيش از حد در این محاسبات به خرج ندهيد و لذت خودتان از صدا تعیین کننده باشد.

منبع: http://www.soundandvision.com

نظرات   

 
+7 #1 بهرنگ در تاریخ: یکشنبه 24 مرداد 1395 ، ساعت 09:05 ب ظ
سلام
وحید عزیز ممنون که برامون نوشتی :)

مطلب خوبی بود, و بهتر اگر کوتاه تر بود. تاثیر مطالب کوتاه خیلی بیشتر است.

قطعاً اگر مترجم حرفه ای و با تجربه تر در صدا و تصویر بود, من این مطلب منتشر نمی کردم! اما انصافاً برای یک علاقمند و تازه کار خیلی خوب بود, و من با علاقه منتشرش کردم.

موفق باشی
نقل قول
 
 
+5 #2 صادق در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 01:05 ق ظ
وحید جان مطلب یکم گیج اما قابل قبولی بود.
:-)
نقل قول
 
 
+8 #3 فرهاد در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 02:05 ق ظ
آقا وحید پسر با جنبه و باحالی هستی با این که بعضی از دوستان گاهی بهت الکی گیر دادن! اما با این کار نشون دادی واقعا یه علاقمند واقعی هستی ;-)

دمت گرم
ادامه بده
نقل قول
 
 
+4 #4 کاملیا در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 04:05 ق ظ
آقا وحید آخر اینقدر منفی هارو تحمل کردی تا اجازه نوشتن در بخش مخاطبین گرفتی. امیدوارم به زودی نویسنده ثابت بشی و تند تند مطالب جذاب بنویسی :-)
نقل قول
 
 
+2 #5 آراد در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 03:05 ب ظ
خوب بود من از بخش های که از قول مترجم نوشتی خوشم اومد :-)
نقل قول
 
 
+9 #6 اکوستیک در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 06:05 ب ظ
سری جدید بلندگوههای ( kef) و ( B & w) در فروشگاه و شوروم اکوستیک .....
نقل قول
 
 
+6 #7 Farzad در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 07:05 ب ظ
در رابطه با میزان وات مورد نیاز و تطبیق امپدانس و لود بلندگو و شدت جریان و خیلی دیگر از موارد مربوط منابع بسیار بهتری وجود داشت که امیدوارم آقای وحید بعدها این مقاله را بهتر تکمیل کنند.
یک مقاله مفصل استریو فایل داره در این رابطه که بلندگو B&W اگر اشتباه نکنم 802d با jbl و یک بلندگو دیگر که نشان میده با یک حجم ثابت صدا یا صوت بین این بلندگوها چقدر تفاوت هست و در فرکانس های خاص B&W تا 3 برابر جریان بیشتری نسبت به اون دو بلندگو احتیاج داره.
نقل قول
 
 
+5 #8 علی در تاریخ: دوشنبه 25 مرداد 1395 ، ساعت 09:05 ب ظ
اقا وحید خوب نوشتی امیدوار نویسنده ثابت بشی ;-)
نقل قول
 
 
+3 #9 نریمان در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1395 ، ساعت 03:05 ق ظ
آقا وحید از مطالب به روز تر و کاربردی تر ترجمه کنید. این نوع مطالب فقط ذهن خواننده پریشون و گمراه میکنه.

خوشحالم به جمع نویسندگان سایت اضافه شدید.
نقل قول
 
 
+5 #10 وحیدو در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1395 ، ساعت 05:05 ق ظ
نقل قول از نریمان:
آقا وحید از مطالب به روز تر و کاربردی تر ترجمه کنید. این نوع مطالب فقط ذهن خواننده پریشون و گمراه میکنه.

خوشحالم به جمع نویسندگان سایت اضافه شدید.


سلام

درسته که تاریخ انتشار مطلب مربوط به خیلی وقت پیش هست اما همونطور که گفتم اینها جزء مفاهیم اساسی هست و قدیمی نمیشه ( فقط چیذهای بیشتری با گذشت زمان بهش اضافه میشه )

باز هم در گیج شدن برخی مخاطبان موافقم، اما به نظرم لازمه که اینها رو بدونن و خودشون تصمیم رو بگیرن.
نقل قول
 
 
+5 #11 وحیدو در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1395 ، ساعت 05:05 ق ظ
از اظهار محبت همگی دوستان تشکر و قدردانی میکنم و ممنونم.

بازهم اگر کم و کاستی وجود داره از انتقاد شما عزیزان استقبال میکنم و سعی در برطرف کردن آنها در کارهای بعدی خواهم داشت.
نقل قول
 
 
0 #12 مهرداد در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1395 ، ساعت 04:05 ب ظ
سلام
جناب برزین نظرتون در مورد سوالات داخل متن بگید؟
نقل قول
 
 
+1 #13 بهرنگ در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1395 ، ساعت 09:05 ب ظ
نقل قول از مهرداد:
سلام
جناب برزین نظرتون در مورد سوالات داخل متن بگید؟


در مورد کجاش؟
نقل قول
 
 
0 #14 محمد در تاریخ: چهارشنب 27 مرداد 1395 ، ساعت 05:05 ق ظ
سلام جناب برزین
پشت بعضی از سی دی پلیرها ورودی و خروجی با عنوان link هست شمااطلاع دارید چه کار بردی دارد؟
نقل قول
 
 
+2 #15 بهرنگ در تاریخ: چهارشنب 27 مرداد 1395 ، ساعت 05:05 ق ظ
نقل قول از محمد:
سلام جناب برزین
پشت بعضی از سی دی پلیرها ورودی و خروجی با عنوان link هست شمااطلاع دارید چه کار بردی دارد؟


این با حرف I بزرگ نوشته میشه که برای sacd وdvd-a هست و سیگنال دیجیتال غیر فشرده خروجی میده.

یه نمونه هم بروی سی دی و DSD و مدیا پلیرها داریم که چند سورس مختلف بهم وصل میکنن. مثلا از مکانیزم یک دستگاه و از رزمزگشایی دستگاه دیگر استفاده می کنیم.

خیلی مدل های کمی با این امکان داریم
نقل قول
 
 
0 #16 جابری در تاریخ: چهارشنب 27 مرداد 1395 ، ساعت 05:05 ب ظ
میخواستم نظرتون در مورد قیمت های الکی بالای برند یاماها در ایران بدونم؟
نقل قول
 
 
0 #17 داود در تاریخ: جمعه 05 آذر 1395 ، ساعت 07:09 ب ظ
سلام، ببخشید من دوتا سوال کردم ولی متأسفانه نتونستم هنوز جوابم رو تو سایت پیدا کنم نمیدونم جواب دادین یا نه.. ممنون از مطالب خوب و آموزنده شما
نقل قول
 

ارسال نظر