Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

نوشتم تا در کنار شما باشم

با تشکر از کلیه دوستان و علاقمندان صدا و تصویر واقعی مخصوصا خوانندگان وبلاگ آقای برزین

من یکی از خوانندگان جدید این وبلاگ می باشم و مدت 5 ماه هست که واقعا گم شده خودم رو در این سایت پیدا کردم و واقعا اگر شانس خواندن این وبلاگ رو نداشتم حتی نمی دونستم افرادی در ایران هستند که به فیلم های ارجینال علاقه و همچنین تعصب دارند. واقعا از این بابت خوشحال هستم. شاید با این وضع اقتصادی که اکثریت ملت تمام فکر و ذکرشون قیمت دلار و طلا و حتی روغن نباتی می باشد این محل جایی می باشد دور از این همه استرس و برای خودش دنیایی هست که در آن تجهیزات سینمای خانوادگی و همچنین فیلم از لحاظ صدا و تصویر نقد و بررسی می شود و دوست داران این زمینه در دریایی از اطلاعات در این زمینه غوطه ور هستند. از همه مهم تر اینکه اطلاعات این سایت و کلیه موارد بررسی شده در این سایت کاملا ایرانیزه شده اند و کلیه نقد ها و بررسی ها انجام شده در مورد تجهیزات با بازار داخل ایران سازگار بوده و نقد ها و بررسی های انجام شده در مورد فیلم ها کاملا با روحیه ایرانی سازگار می باشد و گرنه در این زمینه سایت های زیادی دردنیا وجود دارد. 

واقعا که باعث خوشحالی است که همچین مکانی وجود دارد.

در وهله اول از آقای برزین که چراغ این خانه رو حتی در طوفان های سخت نیز روشن نگه داشتند تشکر می کنم در وهله  بعد از افرادی که با تمام مشکلات امروزه از سایر هزینه های خود چشم پوشی می کنند و نسبت به خرید تجهیزات و همچنین خرید فیلم های ارجینال اقدام می کنند و به چشم و گوش خود و از همه مهم تر به شعور خود احترام می گذارند تشکر می کنم.

هدف من از نوشتن بیان کردن تجربیات کاملا شخصی در زمینه خرید و حتی تجربه صدا و تصویربه عنوان یک مبتدی در این زمینه بوده و اینکه شاید برای برخی از دوستان که خیلی حرفه ای هستند جذابیت و تازگی نداشته باشه  اما شاید برای خیلی از دوستان که مثل من در این زمینه مبتدی هستند خواندن اطلاعات و تجربیاتم جالب باشد.

اما ماجرای خرید سیستم من در نوع خودش جالب و خواندنی نیز می باشد خواستم بقول اقای برزین بنویسم تا دور هم باشیم. پس در ادامه مطلب ماجرای خرید سیستم من رو بخونید:

هر کسی از خوانندگان این وبلاگ و حتی افرادی که به آقای برزین ایمیل زدند (من هم یکی از این افراد بودم و هستم) و در مورد انتخاب سیستم از ایشون سوال کردند می دونند که جواب آقای برزین سه کلمه هست تجربه تجربه تجربه

خب جواب ایمیل من هم این سه کلمه بود حتی در مورد انتخاب سیستم های پیشنهادیم هم آقای برزین همین جواب رو دادند.

اما از همه مهم تر چرا من تصمیم به خرید سیستم سینمای خانوادگی قابل قبول گرفتم؟

1-   فقط یک چیز باور کنید فقط یک چیز احترام به گوش و چشم خودم و باور به  اینکه چشم و گوش من ارزش این رو دارند که صاف ترین صدا ها و شفاف ترین صحنه های ممکن رو ببینند و بهترین ها رو تجربه کنند و آنها رو در این مورد آموزش بدم و تربیت کنم تا حتی کوچکترین اختلاف ها رو احساس کنند.

اما خوب این مساله برای من که تا بحال فیلم ارجینال نداشتم و حتی فیلمی رو از سورس اصلی ندیده بودم چطور ممکن بود انجام شود؟

حتی خوشبختانه یا بدبختانه در دوستان و نزدیکان من افردای که تجربه این موارد رو نیز داشته باشند به سختی یافت می شد.

پس :

کار و پروژه بزرگ شروع شد.

خواندن سطر به سطر کلیه فروم های داخلی و خارجی  وهمچنین  سایت های که نسبت به تجهیزات نقد می نوشتند (چه منصفانه و چه مغرضانه) و یادداشت کردن  کلیه تجهیزات با مزایا و معایبشون. باور بفرمایید برای پروژه ارشد اینقدردر اینترنت نچرخیده بودم که برای خرید سیستم زیر و روی اینترنت رو بالا آوردم.

حتی دیگر کلیه اسامی و تجهیزات رو حفظ شده و حتی امکانات آنها رو از بر شده بودم. اما خیلی از این تجهیزات اصلا وارد ایران نمی شدند و خیلی ها نیز قیمت های نجومی داشتند.

تقربیا از دو ماه پیش می دونستم چی می خوام بخرم اما امان از این وضعیت دلار که هر چه ما نقشه کشیده بودیم رو نقش بر آب می کرد.

در اینجا اصلا نمی خوام در مورد قیمت صحبت کنم چون هنوز هم وقتی به این موضوع فکر می کنم عصبی میشم.

 مخصوصا مطمئن هستم دوستان نیز گاهی تجربه من رو داشتند که وقتی قیمت ها و عملکرد دستگاه ها رو برا روی کسیکه درکی از موضوع نداره (ربطی به سطح تحصیلات نداره) تعریف کنی تو رو به حیف و میل کردن پول و اینکه با این پول چی ها میشه خرید و چه ها که نمیشه کرد متهم می کنند این نیز جزو تجربه های شخصی من بود که در اینترنت اصلا ندیده بودم .

اما تجهیزاتی که خریدم

1-   Player pioneer  LX55

2-   Amp DENON 1912

3-   Speaker  FOCAL SIB

4-   Cable monster 2000

برای من که از 5 ماه پیش قیمت ها رو کاملا می دونستم غیر قابل قبول بود که بیش از دو برابر قیمت های چند ماه پیش رو برای این سیستم پرداخت کنم. اما خب گاهی باید دل به دریا زد یا بقول معروف به سیم آخر زد.

خرید ها رو از مغازه معتبری که در این زمینه کار میکنه انجام دادم. خود خریدم هم داستان باحالی داره . من نزدیک به دو ماه به یک ماموریت کاری خارج از تهران رفته بودم و تصمیم گرفته بودم در هنگام برگشت سیستم خودم رو خریداری کنم. اما همین ماموریت برای من خیلی سنگین تموم شد بطوری که قیمت ها در این  دوماه ماموریت من نزدیک یک و نیم میلیون زیاد شد.

روزهای اخر ماموریت تصمیم گرفتم که دیگه سیستم رو بخرم وگرنه کاملا باید موضوع خرید رو فراموش کنم. حتی قبل از اینکه بقول استاد برزین صدای سیستم رو بشنوم تصمیم به خرید گرفتم. این هم باید جالب باشه که من باز با توجه به تجربه دوستان ایرانی و خارجیم و مشورت با آقای برزین به انتخاب بالا دست یافتم. وگرنه اصلا من تا به حال قبل از خرید صدا و تصویر تجهیزات بالا رو ندیده بودم. اما کلا از شانس من باید کلیه خرید های من با استرس همراه باشد. خرید این سیستم هم با دور بودن از تهران، نبود امکانات بانکی در محل ماموریتم، نیاز فروشنده به دریافت تقریبا 60 در صد مبلغ و استرس از اینکه باز سیستم گرون تر بشه یکی از پرهزینه ترین و پراسترسترین خرید های من تاکنون بود.

از این به بعد می خوام از اولین تجربیات خودم در ست کردن و نصب تجهیزات در منزل براتون بگم.

بعد از تحویل سیستم و حمل به منزل اقدام به  باز کردن جعبه ها کردم میدونم لذت بخش تر از این لحظه وجود نداره.

Amp: DENON 1912

1-   صد در صد دوستان می دونند که آمپ مذکور از سری های سال  2012 شرکت دنون بوده و رقیب اصلی 1021 پایونیر می باشد و7.1 کاناله بوده و دارای قابلیت ساپورت تصاویر سه بعدی نیز می باشد. در نقد ها و ریوهای مربوطه نسبت به 1021 کمی بهتر ذکر شده بود. اما در آن طرف آب تقریبا یک قیمت می باشند ولی در ایران اختلاف 600 هزار تومنی دارند.

وقتی با جعبه بزرگ 1912 روبرو شدم خودم شکه شدم حقیقتش انتظار جعبه به این بزرگی رو نداشتم .بعد از باز کردن داخل آن امپ با کنترل و آنتن رادیو و میکروفون داخل جعبه بود همچنین داخل آن یک سی دی راهنما نیز بود.

Speaker: FOCAL SIB

1-    از سری های life style شرکت معروف فوکال می باشد و کاملا پکیچ سینمایی بوده ولی با توجه به تجربه دوستان در زمینه موزیک هم حرفی برای گفتن داره . من قبل از خرید فوکال سیب در زمینه جامو606 نیز تحقیق زیادی کرده بودم و حتی ریوو های خوبی نیز در این زمینه خونده بودم اما تجربه دوستان و شرایط تصمیم به خرید در کمترین فرصت باقی مانده  من رو به این سمت سوق داد.

2-   من با توجه به چیدمان منزل نمی تونستم پایه ها رو به دیوار وصل کنم  و یا روی میز تی وی بزارم بنابراین برای این منظور نیز پایه های ارجینال خریدم بااینکه خیلی گرون بودند اما بعد از نصب اصلا از هزینه ای که بابت این کار داده بودم پشیمون نشدم چون بلندگو ها جلوه خاصی پیدا کرده بودند.

3-   پک فوکال سیب و ساب آن در یک کارتن مقوای بسیار بزرگ بود  که هر کدام از بلندگو ها در یک محافظ قرار داشته و همیطور ساب در یک جعبه مقوایی مجزا داخل کارتن مقوایی بود.

4-   من با توجه به پیشنهاد فروشنده کابل 4*2 برای سیستم خریدم که در هنگام نصب و عبور دادن از پایه ها بسیار اذیت شدم. 

Player PIONEER LX55

1-   تقریبا یکی از خوشنام ترین پلیر ها در این زمینه می باشد و با توجه به بی رقیب بودن در ایران انتخاب خیلی سختی در این زمینه نبود.

بعداز نصب کلیه موارد فوق نوبت به روشن کزدن سیستم رسید در این لحظه هیجان به اوج خود رسیده بود. اول آمپ را روشن کردم و باتوجه به راهنمای موجود شروع به نصب و تنظیمات اولیه کردم و همینطور بعدا پلیر رو برای آمپ شناسانده و اولین فیلم دی وی دی ارجینال که قطعاتی از فیلم ها و موزیک ها با فرمت دالبی و dts بود رو پخش کردم در وهله اول صدا نبود اما با زیاد کردن ولوم از کنترل صدا اومد در این لحظه بود که نمی شد خوشحالی خودم رو براتون وصف کنم .

اما  یک نکته بامزه بگم با توجه به اینکه در هنگام نصب و تنظیمات اولیه کل خونه رو داغون کرده بودم و همه جا کارتن ها و نایلون ها و پلاستیک های قطعات بود ، به خاطر اینکه بلندگو ها کثیف نشوند پلاستیک اولیه که روی بلندگوها هست رو نکنده بودم و بعد از چند ترک و گوش کردن صدا ها و همچنین بلند کردن صدا احساس کردم بلندگو جلو سمت راست دارای صدا بسیار بد و خرخر می باشد اصلا  فکر اینکه این صدا در نتیجه ارتعاش پلاستیک روی آن باشد رو نکرده بودم و در همون اوایل کار کلی ضد حال خوردم که یا بلندگو خراب هست و پاره شده و یا اینکه آمپ اصلا تنظیم نیست .در این هنگام یک کلیپ از یک کنسرت موسیقی کلاسیک پخش شد که صدای خر خر به اوج خود رسید با ناراحتی خودم رو به بلندگو رسانده و دیدم که ای دل غافل این پلاستیک هست که داره ارتعاش می کنه و این صدا رو در میاره، سریع شروع به کندن همه پلاستیک ها رو بلندگو ها کردم و صدای نافرم قطع شد و کلی خیالم راحت شد. باز هم این یک تجربه شخصی بود در فروم ها کسی به این مشکل نخورده بود (احتمالا کسی گدا بازی و تنبلی من رو در نیاورده بود)

بعد با توجه به اینکه کلا آدمی هستم که به هیچ چیزی راضی نمی شم شروع به دستکاری در کلیه تنظیمات و پیش فرض های اولیه کردم و کلا سعی کردم سیستم رو خوب بشناسم اما واقعا چیزهای بود که باید به راهنمای تنظیمات رجوع می کردم و یا در اینترنت از فروم ها می پرسیدم.

یک تجربه و خاطره بامزه دیگر اینکه من آپشن hdmi control رو روشن کرده بودم و این آپشن برای این هست گه اگر آمپ نیز خاموش شود صدا و تصویر به تی وی برسد. اما یک قانون داشت و اون اینکه باید ترتیب در روشن کردن تجهیزات مراعات می شد وگرنه تصویر بود اما صدا نبود. با توجه به اینکه چون معما حل شود آسان شود این موضوع که الان از آن به عنوان یک خاطره یاد می کنم دو روز اعصاب من رو زیر رو کرده بود و در آخرسر فکر اینکه هر کدام از تجهیزاتم خراب می باشد رو در سر داشتم و این موضوع رو با قطع و وصل کابل های hdmi به پشت آمپ حل کرده بودم که بالاخره با کمک یکی از دوستان در اینترنت بنام آقای رایان و کلی بالا پایین کردن آپشن ها موضوع رو حل کردم.

مشکل بعدی در صدا بود که پلیر روی خروجی pcm بود که من به re-encode تغیر دادم ولی گزینه bitstream  رو انتخاب نکردم.

دوستان در اینجا لازم هست از اولین تجربه های صدا و تصویر در سیستم خودم بهتون بگم.

از تجربه اصلی و اساسی خودم که فیلم ارباب حلقه ها  بگم  کم گفتم که  بر روی بلوری بود و آن هم Extension version تصویر کلیه قسمت ها خوب بود اما قسمت آخر از همه بهتر بود .در کل تصاویر مناظر بسیار عالی بود اما کیفیت فیلم در بعضی از صحنه ها چنگی به دل نمی زد. مخصوصا در تصاویر کلوزآپ و یا تصاویری که در شب گرفته شده بودند.

اما از صدا واقعا لذت بردم بنظرم صدا در سه قسمت فیلم نمره خیلی خوب می گیره ولی صدا در قسمت سوم کلا یک چیزه دیگری می باشد. مخصوصا قسمت ها ی جنگ بزرگ.

یک  تجربه صدایی بسیار عالی که  داشتم این بود که در یک صحنه در داخل خانه هبیت ها یک صدای کلاغ اومد و این صدا از بلندگوی ساراند راست پخش شد باور کنید چنان  ترسیدم و به طرف بلندگو برگشتم طوری که احساس کردم کلاغ داخل خونه هست.

همین طور صدای جیغ اون اژدها در بعضی موارد خیلی خوب بود اما بنظرم در بعضی موارد وقتی همه بازیگرها گوشهایشان می گرفتند تا صدای فرکانس بالا و کرکننده اژدها رو نشنوند این حس اصلا به من منتقل نمی شد.

کلا لزومی نمی بینم درخصوص این فیلم زیاد بگم چون هرچه لازم بود دوستان گفتند.من فقط تجربیات شخصیم رو در اینجا ذکر کردم.

متاسفانه باز هم دور از تهران و در ماموریت هستم اما حتما براتون خواهم گفت.

با تشکر رضا مقدم

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء