تصویر برداری دیجیتال

  • پرینت

چند هفته پیش فیلم HUGO بدستم رسید در حالی که داشتم فیلم رو می دیدم کیفیت فوق العاده و با جزئیات تصویر توجه منو به خودش جلب کرد هر چند قبلاً دیده بودمش و  خود فیلم از لحاظ محتوا حتی ارزش وقت تلف کردن هم نداشت ولی همین کیفیت تصویر باعث شد به فکر تهیه نسخه بلوری اورجینالش بیفتم تا یه دیسک خوب برای تست پلیر داشته باشم (البته بعداً پشیمون شدم چون فکر می کنم پلیر خیلی بیشتر می تونه خودش رو توی تصویرهای پر از نویز و گرین نشون بده تا تصویر صاف و شفاف). اکثر پلیرها تصویر خوبی با این دیسک نمایش می دهند و نمی شه تفاوت واقعی دو تا پلیر رو بطور کامل درک کرد.

بگذریم همین ماجرا باعث شد تا برام جالب باشه که بدونم این فیلم چه طوری تصویر برداری شده؟ بعد از تحقیق و سرچ تو اینترنت فهمیدم که با دوربین های Arri Alexa بصورت دیجیتال فیلم برداری شده. و این باعث شد تا یه کم در مورد دوربین های دیجیتال تحقیق کنم و براتون بنویسم.

طی چند سال گذشته گرایش به استفاده از دوربین های دیجیتال به شدت افزایش پیدا کرده و تعداد فیلم هایی که کاملاً و یا حداقل بخش عمده ای از آن بصورت دیجیتال فیلم برداری شده اند افزایش پیدا کرده است.

اصل ماجرا از وقتی شروع شد که در اواخر دهه 1980 سونی شروع به بازاریابی و تبلیغ برای مفهوم Electronic Cinematography کرد که بر پایه دوربین های آنالوگ حرفه ای HDVS سونی بود ولی چندان استقبالی از آن نشد و دوباره در سال 1998 با معرفی دوربین های دیجیتال با قابلیت ضبط 1080*1920 این ایده با نام digital cinematography دوباره مطرح شد.

در سال 2001 فیلم  Once Upon a Time in Mexico اولین فیلم مطرحی بود که بصورت فول اچ دی دیجیتال با استفاده از دوربین F900  سونی فیلم برداری شد و این روند با اضافه شدن عنوان های دیگه بصورت تصاعدی افزایش پیدا کرد.

در سال های اول، فیلم برداری دیجیتال یک راه حل برای سینما گرانی بود که برای ساخت فیلم بودجه کمی در اختیار داشتند البته هنوز هم این مزیت کم هزینه بودن وجود داره ولی پیشرفت های زیادی که تو زمینه دیجیتال با سرعت باور نکردنی بوجود می یاد باعث شده که خیلی از پروژه های عظیم هالیوود هم رو به سمت دیجیتال بیاورند.

در حال حاضر از نظر هزینه سیستم های دیجیتال رنج بسیار متنوعی دارند از دوربین های پروفشنال شرکت های سونی و پاناسونیک و جی وی سی که حدود 10000 دلار قیمت دارند تا حتی دوربین های عکاسی پایه DSLR کنون و نیکون که بین 1000 تا 8000 دلار قیمت دارند (جالبه بدونید که با همین دوربین ها هم بعضی فیلم های مطرح فیلم برداری شدند که اسم چند تاشون توی لیست فیلم های دیجیتال هست. همچنین استفاده خیلی گسترده ای توی ساخت موزیک ویدئوها دارند) و در نهایت که محصولات سینمایی شرکت های RED , Arri , Sony , Panavision قرار دارند که بعضاً بالای صد هزار دلار قیمت دارند.

به نظر می رسه که شرکت RED  و مخصوصاً شرکت آلمانی Arri دارن گوی سبقت رو از بقیه می گیرند و استقبال خیلی خوبی ازشون داره می شه و این شرکتها هم دوربین های 5K و 6K رو عرضه کردند و دارن روی عمق پیکسل بالاتری کار می کنند. مثل هر تکنولوژی جدیدی این سیستم هم مخالفان خودش رو داره و خیلی ها هنوز اعتقادی به دیجیتال ندارن و از نگاتیو حمایت می کنند و دلایل خاص خودشون رو دارند یکی از مواردی که در موردش بحث هست مسأله قدرت تفکیک تصویری هست که نظرات کاملاً متفاوتی در موردش گفته می شه. همون طور که می دونید مثل سنسورهای دیجیتال فیلم های 35 میلی متری نگاتیو دارای Native Resolution نیستند و در مورد قابلیت تفکیک پذیری افقی نگاتیو های 35 میلی متری اعداد کاملاً متفاوتی بین 1500 تا 9000 نقطه نسبت داده می شه. مورد دیگه ای هم که مطرح می شه ماهیت فیزیکی تصویر هست که مخالفین ادعا می کنند با نگاتیو بیشتر همخوانی داره یا به قولی به تصویر اصلی نزدیک تره که البته با توجه به اینکه تقریباً تمام مراحل تدوین امروزه بصورت دیجیتال انجام میشه و همچنین اصلاً در بخش عمده ای از فیلمها از CG بهره گرفته میشه این مزیت چندان قابل مطرح کردن نیست.

مزایای عمده دیجیتال هم شامل هزینه پایین، راحتی استفاده، وزن کمتر ، صدای کم یا بی صدا بودن (دوربین های فیلم برداری نگاتیو به علت وجود قطعات متحرک زیاد از خودشون صدا تولید می کنند این مورد مخصوصاً توی ساخت فیلم های مستند و حیات وحش خیلی حائز اهمیت هست) ، اتصال مستقیم به میکسرهای دیجیتال و ... می شه نام برد.

به نظر شخصی من طی چند سال آینده نگاتیو از صنعت فیلم سازی حذف خواهد شد. همون طور که توی عکاسی دوربین های آنالوگ تبدیل به بخشی از تاریخ یا حداقل خاطره شدند.

لیست بعضی عناوین دیجیتال:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_shot_in_digital

این هم یه لینک برای لیست فیلم ها و سریال های گرفته شده با دوربین های RED

http://www.red.com/shot-on-red

 پژمان