Mission Impossible Ghost Protocol Blu-ray Review

  • پرینت

در ادامه بررسي مجموعه فيلم هاي Mission Impossible در اين مطلب ميخوام در مورد آخرين شماره از اين مجموعه كه باز هم Tom Cruise رو در نقش Ethan Hunt مامور مخفي IMF به روي پرده سينماها آورد و در دسامبر 2011 اكران شد صحبت كنم. البته اين بار به جاي شماره 4 نام Ghost Protocol به ادامه Mission Impossible اضافه شد. طبق معمول هميشه به لطف جناب آقاي برزين ديسك Blu-Ray اين نسخه از فيلم به دست من رسيد كه يك پك Slip-Cover هست كه شامل دو ديسك ميشه. يك ديسك DVD و يك ديسك BD. هر دو ديسك شامل فيلم اصلي هستند. Ghost Protocol رو Brad Bird كارگرداني كرده كه او رو به خاطر انيميشنهاي زيبايي مثل The Incredibles و همينطور Ratatouille ميشناسيم. با اينكه اين اولين فيلم سينمايي هست كه Bird كارگرداني كرده و قبل از اين فقط كارگرداني انيميشن رو انجام ميداده ولي بايد گفت كه واقعاً كار رو عالي انجام داده و در اين اولين تجربه فيلمسازي زنده خودش بهترين شماره از سري فيلمهاي Mission Impossible رو تحويل علاقه مندان داده. اين فيلم همانند فيلم The Dark Knight با دو نوع دوربين مختلف فيلمبرداري شده، يك سري صحنه ها با دوربينهاي IMAX و بقيه صحنه ها هم با دوربينهاي عادي 35 ميليمتري فيلمبرداري شدند. اگر فيلم رو نديديد، پيشنهاد ميكنم كه اول فيلم رو ببينيد و بعد اين مطلب رو بخونيد كه شايد برخي از بخشهاي فيلم در اينجا بازگو بشن كه باعث كاسته شدن جذابيت اون براي تماشاي بار اول بشن، اگرچه سعي ميكنم اتفاقات مهم رو بيان نكنم. داستان كلي فيلم هم چند وقت بعد از داستان فيلم سوم اتفاق ميافته و اشاراتي هم به همسر Ethan Hunt (جوليا) ميشه كه خوشبختانه چون من فيلم سوم رو اخيراً تماشا كرده بودم كاملاً يادم بود چي يه چي هست. تيم Ethan Hunt هم ماموريتي رو مي پذيرند تا جلوي انفجار يك موشك هسته اي رو بگيرند تا از شروع جنگ جهاني هسته اي جلوگيري كنند.

طبق معمول از بررسي تصوير فيلم شروع مي كنيم. MPEG 4 AVC
صحنه هاي ابتدايي فيلم كه در بوداپست اتفاق ميافتن و با لانگ شات از درون يك هليكوپتر گرفته شدن وضوح و روشنايي خيره كننده اي رو به نمايش ميگذارند و از همين جا به بيننده نشون ميدند كه در ادامه بايد منتظر ديدن چه كيفيت و وضوحي در اين فيلم باشه. در ادامه به صحنه هايي ميرسيم كه در يك زندان اتفاق ميافته و شامل محيط هايي مثل تونل تاسيسات، سلول و راهروهاي تنگ زندان ميشه كه همگي شامل رنگهاي خاكستري و تيره ميشن. در اين صحنه ها و مخصوصاً چند صحنه اي كه داخل تونل تاسيسات هست، رنگ سياه و غلظت مناسب رنگ هاي تيره باعث طبيعي ديده شدن محيط ميشن و اين نويد رو ميدن كه بايد در تصاوير مربوط به شب و فضاهاي تاريك انتظار تصاويري يكدست رو تا انتهاي فيلم داشته باشيم. در بخش بعدي فيلم كه در كاخ كرملين اتفاق ميافته ، فضاهاي داخلي كاخ، اگرچه صحنه هاي زيادي نيستند، داراي جزئياتي بسيار عالي هستند. تنها نكته اي كه در اين بخش كمي از زيبايي تصوير كم ميكنه صحنه انفجار و تخريب بخشي از كاخ هست كه به وضوح ميشه به غيرطبيعي بودن و كامپيوتري بودن (CG) اون پي برد. از همه اينها كه بگذريم ميرسيم به صحنه هاي خارق العاده اي كه در دبي فيلمبرداري شدند و شامل يك سري حركات و بدلكاريهاي واقعاً وحشتناك از Tom Cruise هست كه در ارتفاع بالا و در روي شيشه هاي برج خليفه (بلندترين ساختمان حال حاضر دنيا با ارتفاع 830 متر از زمين تا نوك آنتن) ميشن. در اين صحنه ها كه از وضوح بي نظير اونها براحتي ميشه حدس زد كه با دوربينهاي IMAX فيلمبرداري شدند كيفيت و وضوح تصوير به حد اعلاي خودش ميرسه و واقعاً ميتونم بگم كه حس ارتفاع زياد ساختمان رو براحتي به بيننده القا ميكنه. در ادامه صحنه هاي مربوط به برج به بخشي ميرسيم كه طوفان شن اتفاق ميافته كه باز هم در اين بخش CG بودن طوفان شن در صحنه هاي لانگ شات قابل تشخيص هست ولي بهتر از صحنه انفجار در مسكو هست. البته بايد به اين نكته هم اشاره بشه كه در صحنه هاي نماي نزديك و تعقيب و گريزي كه داخل طوفان شن اتفاق ميافته، طوفان شن شبيه سازي شده و ديگه خبري از CG نيست كه اين صحنه ها بسيار طبيعي هستند. فقط مورد ديگه اي كه در اينجا قابل ذكر هست اينه كه در بعضي از صحنه هاي داخلي در دبي ميشه كمي نرمي در تصوير احساس كرد كه در بين تمام صحنه هاي بسيار شارپ و واضح بعضاً خودنمايي ميكنند و به چشم ميان. بعد از دبي به بخشي از فيلم ميرسيم كه در يك هتل در هندوستان اتفاق ميافته كه در اينجا رنگهاي زنده و شاد در لباسها و همينطور محيط بسيار چشمگير هستند و تنوع رنگي فراواني رو به نمايش ميگذارند. من فعلاً دو بار اين فيلم رو تماشا كردم و چيزي بجز اون موارد مربوط به CG و چند صحنه كه ذكر كردم در تصوير نتونستم پيدا كنم كه واقعاً بشه ايراد آنچناني ازش گرفت. در كل من از تصوير اين فيلم، خصوصاً صحنه هاي فيلمبرداري شده با دوربينهاي IMAX در برج لذت بردم. فقط به عنوان آخرين نكته اين رو هم بگم كه وقتي من چند ماه پيش در اخبار مربوط به فيلم مي خوندم كه اين فيلم هم مثل برخي فيلمهاي ديگه (كه معروف ترين اونها The Dark Knight هست) با دو استاندارد مختلف فيلمبرداري شده، انتظار داشتم مثل The Dark Knight در هنگام تماشاي فيلم بر روي بلو-ري صحنه هاي IMAX تمام صفحه باشند و صحنه هاي 35 ميليمتري هم با نوار مشكي بالا و پايين صفحه نمايش داده بشن اما در هنگام تماشاي بلو-ري با كمال تعجب متوجه شدم كه كل فيلم (چه صحنه هاي 35 ميليمتري و چه IMAX) با نوار مشكي بالا و پايين صفحه نمايش داده ميشه و اينطور كه معلومه صحنه هاي IMAX براي هم اندازه شدن با صحنه هاي 35 ميليمتري برش خوردند. اين مساله هم يك مقدار حال من رو گرفت چون اگر The Dark Knight رو  بر روي بلو-ري ديده باشيد حتماً شما هم مثل من از صحنه هاي عظيم IMAX كه تمام تصوير رو پر مي كنند لذت برديد.
ميرسيم به بخش صداي فيلم Dolby TrueHD 7.1
براي اولين بار موفق شدم يك فيلم رو با صداي 7.1 تماشا كنم و بايد بگم كه بسيار خوشحالم كه به عنوان اولين تجربه 7.1 اين فيلم رو انتخاب كردم چرا كه در مورد صداي اين فيلم در يك كلام ميشه گفت، محشر! صداي Dolby TrueHD 7.1 فيلم از همون سكانس ابتدايي فيلم در بوداپست كه با تير اندازي و بعد باز شدن يك تشك مخصوص بادي شروع ميشه به شدت توجه من رو جلب كرد. صداي تيراندازي و جهت شليك تيرها و كوبش ساب ووفر در شليك هر گلوله و بعد باز شدن تشك بادي با صداي مهيبي از ساب ووفر فوق العاده هستند و از همين دقايق اوليه فيلم نشون ميدن كه ترك صوتي فيلم مطمئناً حرف هاي بيشتري براي گفتن داره. در ادامه و در زندان مسكو به بخشي ميرسيم كه كف زندان بوسيله دستگاه خاصي تخريب ميشه كه در اين صحنه لرزش و خرد شدن سنگها فوق العاده زيبا كار شدن و در هنگام باز شدن حفره در كف زندان لرزش ايجاد شده توسط ساب ووفر نفس رو در سينه حبس ميكنه. بخش بعدي در كرملين و انفجار هاي عظيمي هست كه در اينجا رخ ميده كه باز هم ساب ووفر در اين صحنه ها بيشترين نقش رو ايفا ميكنه و اتاق رو زير پاي بيننده به لرزه در مياره. در ادامه صحنه هاي تير اندازي با سلاح هاي اتوماتيك و صحنه هاي زير آب رو داريم كه باز هم فضاي كاملاً شبيه سازي شده در زير آب و همينطور جهت شليك تيرها قابل توجه هستند. در بخش بعدي فيلم در دبي وقتي تام كروز از پنجره برج بيرون ميره و از ساختمان در طبقات بالاي صد آويزون ميشه صداي وزش باد در اون ارتفاع به قدري طبيعي هست كه بيننده حس ميكنه در ارتفاع 300 متري از سطح زمين بيرون اين برج آويزون شده. در ادامه صحنه ها طوفان شن رو داريم كه صداي طوفان و شنهاي روان بسيار زيبا محيط رو پر مي كنند و حركت شنها بر روي آسفالت جاده صدايي بسيار دلنشين رو به همراه داره. يك صحنه قابل ذكر در اين بخش، صحنه برخورد شاخ به شاخ دو اتومبيل و بلند شدن و پرت شدن و به زمين كوبيده شدن يكي از اونها در كنار يكي از شخصيتها هست كه صداي اين تصادف و پرت شدن و به زمين خوردن اين اتومبيل به زيبايي از كانالهاي جلو شروع ميشه و به كانالهاي ديگه منتقل ميشه. بخش بعد كه در هندوستان اتفاق ميافته شامل صحنه هايي هست كه درون يك تونل هواي بسيار بزرگ اتفاق ميافته كه در اينجا هم صداي توربين غول پيكر هوا و همينطور برخورد قطعات فلزي به اين توربين و پرت شدن اونها به سمت بالا بسيار قابل توجه هست به نحوي كه انتقال صدا بين كانالها در صحنه پرت شدن تكه هاي فلز به سمت دوربين در اين تونل كاملاً احساسي رو منتقل ميكنه مثل اينكه اين قطعات ار بيخ گوش شما رد شدن. در بخش بعدي هم كه تقريباً اواخر فيلم هست پرتاب يك موشك رو داريم كه از درون يك زيردريايي شروع ميشه كه در اينجا هم صداي شليك شدن و از آب خارج شدن اين موشك و بعد ادامه حركت اون در آسمان خيلي طبيعي به نظر ميرسه.
نكته كلي در مورد صداي اين فيلم هم به نظر من اينه كه صداهاي مختلف و موسيقي و ديالوگ فيلم همه در سطحي هماهنگ نسبت به هم قرار دارند و هيچ كدوم باعث كمرنگ شدن ديگري نميشن و اگر در صحنه اي پر سر و صدا قرار هست ديالوگي رد و بدل بشه صداها طوري تنطيم شدند كه شما براحتي مي تونيد اون ديالوگ رو تشخيص بديد. همينطور پخش شدن صداها بين كانالها و انتقال اونها در جهت هاي مختلف از ابتدا تا انتهاي فيلم و درگير بودن تمامي كانالها حتي در صحنه هاي كم سر و صدا باعث ميشه كه در طول مدت زمان پخش فيلم بيننده كاملاً در مركز اتفاقات قرار بگيره.
از بحث صدا و تصوير كه بگذريم بايد اشاره اي هم به صحنه هاي اكشن فيلم داشته باشم كه ميتونم بگم، Ghost Protocol يكي از بهترين فيلمهاي اكشني بود كه من در يك سال گذشته ديدم و ميتونم دليل اون رو در استفاده حداقل از CG در صحنه هاي مربوط به درگيريها و مخصوصاً صحنه هاي بالا رفتن تام كروز از ساختمان برج خليفه بيان كنم. در اين ديسك بخشهايي هم هست كه به پشت صحنه ساخت فيلم اشاره اي ميكنه كه اگرچه زياد نيست ولي بسيار ديدني هست و با ديدن اين صحنه ها بايد تام كروز رو در انجام اين بدلكاريهاي خارق العاده و بعضاً وحشتناك تحسين كرد كه به علت انجام تمامي صحنه هايي كه معمولاً بدلكارها اونها رو انجام ميدن توسط خود كروز، حس واقعي بودن اين صحنه ها هر چه بيشتر به بيننده القا ميشه.
اگر به فيلم هاي اكشن علاقه داريد و اگر حتي به سري Mission Impossible علاقه نداريد اين فيلم رو از دست نديد كه من تضمين ميكنم بسيار لذت خواهيد برد.
خوشحال ميشم اگر دوستان ديگه هم اين فيلم رو ديدند و فكر ميكنند نكته اي از قلم افتاده يا من اشتباهي كردم در نظرات مربوط به پست بنويسند تا ما هم بيشتر ياد بگيريم.
با تشكر از توجه و لطف هميشگي شما دوستان عزيز.

طاهر