Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Home Blu-ray

از همین اول ، این پست رو تبدیل به سه قسمت می کنم که به تفصیل درباره هر بخش بحث بشه .

--------------- بخش اول : صدا و تصویر فیلم ---------------

مطمئنا هر کسی مثل من وقتی برای اولین بار فیلم رو تماشا بکنه نمی تونه شکوه بصری فیلم رو انکار کنه . تصاویر بدیع و بی نظیر که شاید مثلش رو فقط تو سری مجموعه های BBC مثل " سیاره زمین " یا " زندگی " بشه پیدا کرد . اما به عنوان کسی که سیاره زمین رو از اول تا آخر برای ۲ دفعه دیدم باید بگم تصویر این مستند واقعا یک سر و گردن بالاتر از اون مجموعه است .

انتظار یک تصویر یکدست و بی نظیر رو نمیشه از یک کار مستند داشت چون اصولا پروسه تولید این فیلم ها مشکل تر و مهم تر از اون غیر قابل کنترل تر از فیلم های سینمایی هست . این طبیعته که تصمیم می گیره وقتی شما چند روز رو منتظر شکار یک لحظه شدین ، هوا صاف باشه یا بارونی ... باد بیاد یا  آروم باشه و .... در ضمن اینجا اصولا بازسازی یا بازتولید یک صحنه غیر ممکن یا حداقل بسیار زمان بر هست و این یعنی هزینه بیشتر .

اما با تمام این تفاسیر تصویر HOME واقعا شگفت انگیزه . تقریبا تمام صحنه های فیلم لانگ شات هایی هست که توسط هلیکوپتر و در مواردی جت ها تهیه شده . یه نگاه به لیست ۴۰ خلبان تیتراژ فیلم بندازین ... . تو این تصاویر اولین چیزی که توجه رو جلب می کنه عدم لرزش تصویر حتی در قابل گذشت ترین مقیاس هاست . خب دلیل هم اینه که از یک سری دوربین مخصوص نظامی تو فیلم برداری این فیلم استفاده شده .

تا دلتون بخواد تصاویر بکر و عالی تو فیلم هست که غیر ممکنه تو هیچ فیلم سینمایی بشه مثلشون رو پیدا کرد . صحنه هایی با تصاویر گرم ، سرد ، ترکیبی ... تصاویر لانگ ، آب ، بیابان و شن ، دریا و آسمان و مه ... این ها همه المان هایی هستن که خوب در آوردنشون سخته اما تو این فیلم یک دو جین از بهترین های این جنس تصاویر رو میشه دید .

بعضی صحنه ها رنگ ها اونقدر زنده هستن که انگار شیشه تلویزیون از بیرون رنگ آمیزی شده . مخصوصا تو تصاویر پایانی . تو صحنه ای در دقیقه ۱۰۵ فیلم انقدر تنوع تو رنگ هست که ممکن نیست بدون فشردن دکمه Pause و مکث چند ثانیه ای از کنارش بگذرید . تو تیتراژ فیلم هم صحنه های مختلف رو با اسم کشور مربوطه میاره که چند دقیقه تصاویر زیبا و کم و عیب و نقصی رو به نمایش میزاره .           

در کنار تمام زیبایی های بصری که در بالا گفته شد یکی دو مشکل کوچیک هم هست . تو بعضی صحنه ها گرین های نا خواسته وجود داره مخصوصا تو صحنه های تاریک مثل صحنه شبِ شهر های نیویورک و لوس آنجلس ... و اینکه تو بعضی صحنه ها جزئیات در حد بقیه فیلم نیست و تو چشم میاد . حتی تو بعضی فیلم های سینمایی هم میشه چنین صجنه هایی دید . صحنه هایی که در طول فیم از لحاظ درخشندگی یا بافت رنگ ها و حتی جزئیات حسابی گل درشت هستن و عوامل زیادی تو بوجود اومدنشون نقش داره .

اما به هر حال تو این فیلم میشه تصاویری از جنسی رو تجربه کرد که معمولا نمیشه به این خوبی در آوردشون .

در مورد صدا هم بحثی وجود نداره . تو اینجور فیلم ها باید صدای گوینده تو تمام صحنه ها واضح و دقیق باشه که هست و ابدا صدای محیطی مزاحم نیست . صدای گوینده هم الحق خوب روی فیلم نشسته و دیالوگ های جالبی و تفکر بر انگیزی هم داره . با این حال موسیقی و افکت ها هم خوب هستن ولی شگفت انگیز ... نه ... اصلا بلندگو های ساراند رو اگه قطع هم بکنید چیز خاصی رو از دست نمی دین ...

خیلی دوست دارم یه روز بتونم مستند baraka رو ببینم و با این مقایسه کنم .

Home

--------------- بخش دوم : در باره خود فیلم ---------------

در ابتدای فیلم درباره زمین توضیح داده میشه و کم کم به روال بقیه مستندهای اینجوری به همه جای زمین سرک میکشه اما این بار هم چیز حول محور انسان ها میچرخه . بعد شروع می کنه از خراب کاری های آدم ها گفتن . اونقدر ادامه میده که اگه کم جنبه باشین ممکنه مثلا به نشان اعتراض دست به خودکشی بزنین . در اواخر فیلم اما یه زره امیدواری میده ولی باز خطرو گوشزد میکنه . در انتهای فیلم آمار تکان دهنده ای ارائه میشه که اگه برای اولین باره که میشنوید و به فکرتون نمیندازه باید با مقدار مکفی زنجیر ، خودتون رو به اولین محل ، محکم ببندید . اعداد و ارقام بیداد کنندست . راستی ما بین همین چند آمار ، تصاویری پخش میشه که جزء بهترین هاست از لحاظ تصویری .

 همونجوری که قبلا گفتم یک وجه تمایز این مستند نسبت به انواع مشابه اینه که تقریبا تمام زمان فیلم به لانگ شات ها میگذره . تصاویر اونقدر زیبان که هر کسی رو به ستایش خالق همه این زیبایی ها وادار میکنه . باز اگه این حس رو نداشتین توصیه می کنیم با توجه به اینکه احتمالا جزو اون دسته ای بودین که به توصیه بالا خودتون رو زنجیر پیچ کردین ، اول زنجیر ها رو کاملا باز کنید ، بعد با محکم ترینش خودتون رو حلق آویز کنین !

--------------- بخش سوم : چند نکته درباره فیلم ---------------

۱ - باز مثل همیشه هیچ خبری از ایران نیست ! حالا اینکه واقعا تو این کشور خرابکاری یا کار مفیدی انجام نشده که ارزش بازگویی داشته باشه یا به روال سنوات گذشته از روی حسادت اسمی از ایران نیست ، قضاوتش با خودتون ! ( ما چندتا پارک جنگلی داریم ؟ تو تهران اصلا باغ وحش داریم ؟ )

۲ - تو فیلم و تقریبا در قسمتهای پایانی بخش هایی رو نشون میده که چطوری کشور ها دارند از منابع تجدید پذیر استفاده می کنن . بعضی هاش واقعا جالبه . مثل مکانیسمی که برای استفاده از انرژی امواج دریاها و اقیانوس ها بکار بســـتن یا خانه هایی که خودشون انرژی خودشون رو تولید می کنن . هیـچ می دونستین خورشید انرژی مورد نیاز یک سال زمیــن رو در عرض یک ساعـــت به درون جو زمین تزریـــق می کنه !!

۳ - برای چند ثانیه ، دوبار تو دقایق ۶۴ و ۶۵ از فیلم کسی رو پس زمینه موسیقی شبیه به موسیقی سنتی ایرانی اشعار فارسی رو زمزمه می کنه ! ( تو تیتراژ هم چند تا اسم مربوط هست )

۴ - این فیلم به شکل مجانی روی اینـــترنت برای تماشـــا وجود داره و با پشــتیبانی ســایت هایی مثل یو تیوب پخش رایگان سراسری شد . فیلم برداری فیلم االبته تو ۵۰ کشور دنیا انجام شده و از این ۵۰ کشور تصاویری تو فیلم هست .

۵ - تصاویری که تو فیلم دیده میشه از ۴۸۸ ساعت راش تصویر برداری شده در اومده . می خوام حجم کار رو تصور کنید . درضمن همونجور که گفتم از دوربین های نظامی تو تصویر برداری استفاده شده . این دوربین ها برای هدف گیری جت ها و جنگنده ها استفاده میشه ( عدم لرزش ) !!

۶ - فیلم بزرگترین افتتاحیه تاریخ سینما رو از این جهت داشته که تو ۱۸۰ کشور اکران شده و نسخه های خانگی و یوتیوب فیلم در دسترس قرار گرفته . البته این کار به پشتیبانی شرکت های بزرگی بوده که اول فیلم اسمشون ردیف میشه .

۷ -  ما به عنوان بخش کوچیکی از این دنیا چقدر به طبیعت احترام می زاریم ؟ تو راه شمال چقدر نگهداری از پارک های جنگلی تو مسیر برامون دقدقه است ؟ قطع یه درخت چقدر برامون مهمه ؟ مقامات بلند پایه (!) چقدر به فکر جانشینی انرژی های پاک و تجدید پذیر هستن ؟ تو مدارس چقدر از طبیعت برای بچه ها حرف می زنن ؟ اصولا فکر کردید چه تصویر دیگه ای می تونه جایگزین منظره یه جنگل یا کوهستان برفی یا ساحل و یا دشت بشه ؟ این جور چیز ها رو اصولا میشه جایی غیر از زمین پیدا کرد ؟ اصولا میشه من انقدر شعار ندم ؟ ....بله .... MUTE ...

پی نوشت : امیدوارم بشه بزودی پرونده این بحث Film Grain رو کاملا باز کرد .

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء