Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

موسیقی فیلم

... و این صداست که می ماند !

پرطرفدار بودن هنر هفتم خاطر اینه که سینما ملغمه ای از بقیه هنر هاست و میشه برای هر سلیقه ای یه چیزی توش پیدا کرد . نمایش ، قاب بندی ، نور پردازی ، قصه گویی و حتی موسیقی !

بخش اعظمی از خاطره انگیز بودن خیلی از فیلم ها بخاطر موسیقی اونهاست . زیادن فیلم هایی که حتی بخشی از اعتبار خودشون رو مدیون موسیقی شاهکارشون هستن . شاید بارها شده باشه که فقط با شنیدن موسیقی یا قطعه ترانه ای از یک فیلم تمام جزئیات تصویری فیلم رو فرم به فرم از آستانه ذهنتون گذر داده باشین !

حتی بعضی وقت ها Soundtrack ها پارو فراتر می زارن و شما حتی بدون اینکه بدونید این موسیقی برای کدوم فیلمه و یا حتی فیلم رو قبلا دیده باشین ، شروع می کنید با موسیقی ارتباط برقرار کردن و بارها و بارها از شنیدنش لذت می برید .

موسیقی فیلم ها معمولا همراه روی اکران رفتن فیلم ها وارد بازار میشن و با قیمت های نسبتا بالا نسبت به نسخه دی وی دی فیلم ، معمولا فروش بالایی هم دارن . این نسخه ها معمولا بصورت استریو با کیفیت بالا برای سیستم های صوتی خانگی عرضه میشن. هرچند برخی موارد نسخه های پر و پیمونی هم عرضه میشه مثل نسخه کامل سه گانه Lord of the Rings . تصور شنیدن صدای اپراگون و هم همه وار جمع خوانی تو پس زمینه موسیقی این فیلم اونم بصورت ساراند و کانالیزه شده مسحور کنندست ( هر چند موسیقی این فیلم همینجوریش هم بی نظیره ) . بعضی وقت ها هم موسیقی فیلم مجدد و بعضی وقت ها با چند ترک اضافه یا remix شده همراه نسخه های ویژه فیلم ها ارائه میشن . که شاید بهترین و معروفترینش فهرست شیندلر باشه .

تو قطعات اضافه همراه نسخ خانگی فیلم ها بعضی وقت ها قسمت هایی هست که روند تولید موســــیقی فیلــــم رو نمایــــش میــــده . اوجــــش دی وی دی اضـــافه نســخه Collector's فیـــلم Return of the King که فقط در مورد موسیقی فیلم هست و و از لحاظ عظمت کار تولید موسیقی ، مغز آدم رو به چارمیخ میکشه .

داشتم یه ترک از فیلم Rain man رو گوش می دادم که نوستالژی خونم زد بالا و افتادم تو اتمسفر اینجا و این مطلب رو نوشتم . به هر حال بخشی از خاطره انگیز بودن تاریخ سینما و فیلم های اون به موسیقی هایی بر میگرده که فراتر از خود فیلم اعتباری برای فیلم و سازنده یا خواننده صداها دست و پا می کنند .

اینم یه سالاد خوشمزه از قسمت های چند ثانیه ای از یه سری موسیقی به یاد موندنی.

هر کی تونست اسم این بیست قطعه رو به ترتیب بگه ....

------------------------   قطعات موسیقی فیلم   ------------------------ 

فقط حیف بازهم برای تهیه موسیقی فیلم مثل خود فیلم مشکل هست و معمولا همون مقدار دردسر رو باید تحمل کرد . البته شاید بشه قطعات دلخواه رو از فروشگاه مخصوص اینکار مثل iTunes تهیه کرد که البته بازهم کار برای ما خیلی ساده و هم-هزینه نسبت به سایرین نیست .

با تمام این تفاصیل ، گوش دادن به موسیقی فیلم مورد علاقه با فرمت و کیفیت استاندارد تجربه لذت بخشیه . شاید همیشه فرصت یا امکان تماشای خود فیلم رو نداشته باشید اما با گوش دادن به موسیقی یا ترانه فیلم ، ذهن شما تبدیل میشه به سالن اکران خصوصی فیلم !

حسین تقوی.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء