Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

PLAYSTATION 3

شاید خیلی از زمانی که سونی و توشیبا سر فرمت نسل آینده ( بعد از DVD ) برای هم دندون تیز می کردن نگذشته باشه . بیشتر از یک سال این بلاتکلیفی در مورد HD DVD ها و blu-ray ها وجود داشت . شاید اون موقع خیلی ها کاملا منطقی روی کاغذ پیروزی رو با توشیبا و فرمت HD DVD می دونستند .

به نظر من دو تا چیز ورق رو کاملا بر گردوند . یکی وجود همین کنسول پلی استیشن ۳ بود که هنوزم که هنوزه از خیلی از پلیرهای بلوری سر تره . تازه اگه محاسن جانبی و آسانی استفاده و فاکتور قیمت رو هم بهش اضافه کنید شاید بی رقیب باشه . این عامل اول تو بلند مدت تاثیر خودش رو گذاشت . به هر حال طرفدارای کنسول سونی کم نبودن ( هنوز اینکه همکلاسی های دوره راهنمایی از دستگاه بازی سونی ( پلی استیشن ۱ ) سر کلاس با چه ولعی با هم حرف میزدن یادم نرفته ) . تمام این طرفدارای کنسول بازی نا خواسته به فرمت سونی رای دادن . بعد ها هم که حضور این فرمت کنار فرمت توشیبا تو بازار جدی تر شد خیلی ها به عنوان انتخاب اول و آخر برای تماشای فیلم های بلو ری انتخابش کردند . قدرت بالا و انعطاف پذیری بالا کم فاکتوری نبود اونم تو برهوت پلیر های مناسب ...

عامل دوم و تیر خلاص این قضیه هم تصمیم یهویی وارنر برای پشتیبانی صرف ازبلوری بود که کلا HD DVD رو کشید تو قبر و پروندش مختومه شد .

من آمار خاصی ندارم ولی بی بورو برگشت پلی استیشن ۳ پر تعداد ترین بلوری پلیر دنیاست حتی اگه گیمر ها رو هم از این خانواده میلیونی حذف کنیم . چیزی که باعث محبوب شدن پلی اسیشن بود و هست اینه که شما با هزینه تقریبی یه Standalone Player یه مجموعه کامل سرگرمی های خانگی رو خواهید داشت . این برای مصرف کننده ها یعنی فرصت ! بازی های این نسل حتی همون ۳ سال پیش هم به اندازه کافی هیجان انگیز بود قابلیت هایی که از اول روی کنسول بود و روز به روز با یه آپدیت ۱۳۰ - ۱۴۰ مگابایتی اضافه تر هم میشه چیزیه که اصولا تو برنامه کاری هیچ پلیری نیست چه Hi End ها چه زلمبو زیمبو دارهای شکستنی ! کنسول سونی همه اینهارو داشت چون پلیر نبود . یه مرکز سرگرمی بود که قابلیت اجرای بلوری فقط یکی از چند ده قابلیت محبوبش بود .

شاید الآن نسبت به تعدد کمی از پلیرها به علت محدودیت های ساخت که به بیش از ۳ سال پیش بر میگرده کم بیاره ولی هنوزم اگه انتخاب اول خیلی ها نباشه حتما تو لیستشون جایی داره .

کنسول برای اجرای بازیهای سنگین ویدئویی طراحی شده که شاید از لحاظ قدرت و سرعت پردازش غیر قابل مقایسه با هر پلیری باشه اما معلوم نیست ( من نمیدونم ) چقدر از این توانایی خرج پردازش سیگنالهای صوتی تصویری میشه . ولی حداقل میشه تو سرعت لودینگ دیسکها بی رقیب بودن قدرت کنسول رو دید .

نسل اول دستگاه مشکلاتی در استریم کردن صدای غیر فشرده به صورت bitstream داشت که گویا تو نسل جدید مشکل حل شده هر چند آپشن دیگه ای به اسم Linear PCM هم از اول تعبیه شده بود . تفاوت این دو در اینه که در bitsream دیکد کردن به عهده یک پکیج خارجی مثل ریسیور خواهد بود اما در Linear PCM پلی استیشن خودش زحمت دیکد کردن رو میکشه . این مشکل برای کسایی که به ریسیورهای عجیب غریب سونی یا پایونیرشون عادت داشتن یزره تو چشم بود ولی در کل برای پلیری در کلاس پلی استیشن عیب چندانی به حساب نمی اومد . کنسول ۳ تا گزینه برای خروجی صدا داره :

۱ - آنالوگ دو کاناله : که رسما بلااستفاده میمونه

۲ - Optical Fiber : خروجی دیجیتالی که امروزه پهنای باند کمش خیلی تو ذوق میزنه

۳ - HDMI : اینم که دیگه همه میدونن چیه .

این ۳ تا آپشن مخصوصا برای کسایی که ریسیور ندارن مشکل سازه . چون غالب پلیر ها کنار خروجی ( های ) دیجیتال حداقل یه خروجی انالوگ ۵.۱ هم تعبیه میکنن .

در مورد مقایسه خروجی تصویر هیچ نظر شخصی ندارم . چون فقط برای چند بار موفق به زیارت بلو-ری پلیری به جز پلی استیشن شدم که در تمام دفعات یه دیوار شیشه ای سرتاسری که بهش میگن ویترین بینمون فاصله بوده !! اما امکان مقایسه ای که خیلی از کاربرها داشتن میشه گفت در این زمینه هم خوب عمل کرده . اصولا کمتر ژلیری رو میشه دید که جامع الشرایط باشه و در مورد هر نوع صدا و تصویری بتونه خوب عمل کنه .

برای تنظیمات تصویر مثل صدا آشن های خیلی جزئی وجود نداره و محدود میشه به چند تا کار ساده ولی واجب که باید تعبیه می شد. کنسول توانایی نسبتا خوبی تو Upscale کردن دی وی دی داره ولی مسئله ریژن بندی که تو دستگاه رعایت شده آزار دهندست . این مسئله ای هست که باعث میشه موقع خرید فیلم حتما به ریژن فیلم توجه کنید چه دی وی دی و چه بلو-ری .

همونجوری که قبلا گفتم حسن بزرگ دستگاه آپدیت کردن ساده اونه . با توجه به فراگیری پلی استیشن ۳ آمار مشکل ساز شدن دستگاه در پخش فیلم ها ( مخحصوصا پروفایل بالا ها ) در مقابل سایر دستگاه ها ناچیزه .

با اینکه جزو قدیمی ترین بلو-ری پلیر هاست ولی خیلی راحت از پس پروفایل ۱ و ۲ بر میاد با BD-Live و جاوا و فلش هم که ابدا مشکلی نداره .

با این اوصاف این دستگاه بازی همراه یه کنترلر ( که بصورت رسمی برای دستگاه ارائه شده ) می تونه حسابی از خجالت دی وی دی ها و بلو-ری هاتون در بیاد . ( کارکردن با دسته بازی خیلی راحت نیست ) . سر جمع محدودیت ها و محاسن دستگاه رو اگه یکجا وزن کنید ، کفه خوبیهاش سنگین تره . 

 و اما جمله آخر :

اینکه انتخاب پلی استیشن ۳ ، انتخابِ بهترین نیست اما بهترین انتخابه ( حداقل برای خیلی ها )

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء