Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Terminator Salvation Blu-ray Review

بلوري قسمت چهارم ترميناتور تقريبا ده روز بعد از پخش به دستم رسيد, ترميناتور از فيلم هاي واقعا مورد علاقه من هست و بايد هر چند وقت يك بار برم سراغ یكي از قسمت ها و براي نميدونم چندمين بار يك بار ديگه صحنه هاي مورد علاقم را ببينم, يا اينكه بشينم صحبت هاي كارگردان و بازيگرهاي فيلمو نگاه كنم.

فيلم در سه قسمت گذشته فقط در قسمت دوم روي بلوري صدا و تصوير قابل قبولي داره! اما در قسمت اول و سوم آنچنان چنگي به دل نميزنه! نميدونم چرا قسمت سوم روي بلوري اصلا منو راضي نكرد! در حالي كه دي وي دي اين قسمت صدا و تصوير خيلي عالي داره, دي وي دي قسمت سوم تراك DTS داره اما روي بلوري صدا PCM هست!

صدا و تصوير قسمت چهارم روي بلوري واقعا فوق العاده هست, تصويري سرد و بسيار تميز و صداي به شدت كريستالي و پرتوان در افكت و ديالوگ

تصوير فيلم  در صحنه هاي روز خاكستري و غبار گرفته هست, اين غبار در سكانس هاي شب هم در پس زمينه تصوير ديده ميشه, دليل استفاده از اين فيلتر رنگ نشان دادن دنياي است كه در اثر انفجارهاي اتمي نابود شده و تمام زمين را غبار اتمي فرا گرفته, در صحنه شليك John Connor با مسلسل به روبات از داخل هلكوپتر حركت اين دود و غبار از جلوي دوربين نيز ديده ميشه

كارگردان فيلم (MCG) به شدت به كلوزآپ گرفتن از هنرپيشگان و به خصوص John Connor تاكيد داشته و انصافا كيفيت و وضوح تصوير در تمام كلوزآپ ها عالي, شايد اولين نكته اي كه نظر را در كلوزآپ ها از صورت Connor جلب ميكنه دقت تصوير در نشان دادن موهاي صورت هنرپيشه هست! انگار كارگردان خواسته كيفيت تصوير را روي Full HD نشان بده! در صحنه هاي داخل زيردريايي و مرکز فرماندهی با اون رنگ سبز كه فوق العاده مستعد Grain هست تصوير گرين خيلي كمي داره تنها شايد در چند صحنه كه Connor و  همسر اون كنار هم هستند و يا صحنه اي كه Connor روي ميز نشسته و به نوار ضبط شده گوش ميكنه و چند صحنه مشابه ديگه مقدار كمي گرين داشته باشيم كه اصلا امتياز منفي نداره, ميزان نويز ديجيتال در پس زمينه واقعا كم و قابل قبوله و به هيچ عنوان منو اذيت نميكنه.

 Texture  تصوير در اين فيلم واقعا براي من لذت بخشه, اصلا مگه ميشه فيلمي تك رنگ باشه اون هم رنگ هاي سرد و بافت پوست و اشيا خوب نباشه؟ در Terminator Salvation كه فوق العاده هست.

بافت پالتوي Marcus و خز دور يقه كت Connor وضوح عالي داره مخصوصا پالتوي Marcus كه ميشه بافت اون را از دور هم به وضوح ديد!

شن هاي روي زمين و خرده سنگ ها تفكيك عالي داره و در تمام صحنه هاي فيلم فكر را به اين نكته منحرف ميكنه كه كارگردان خواسته ما اين تفكيك و وضوح را ببينيم, در صحنه پمپ بنزين بعد از انفجار يكي از اتومبيل ها و پرتاب شدن قطعات آن با فاصله زيادي كه دوربين داره ميشه قطعات متلاشي شده را در هوا با تفكيك بالا ديد!

كيفيت تصوير Terminator Salvation بروي بلوري براي من واقعا عالي هست.

صدا در Salvation روي DTS-HD Master Audio فكر ميكنم داره اوج كيفيت صوتي خود را نشان ميده و اصلا ديگه جاي براي ارزاندام ديگر فرمت ها نميزاره! باور كنيد دارم بدونه كوچكترين تعصب و بزرگنمايي ميگم وضوح و تاثير گذاري صداي افكت در Terminator Salvation كم نظيره, ميدونم در خيلي از فيلم ها گفتم صدا بهترين هست يا كم نظيره و اين سوال پيش مياد كه بهرنگ هر فيلمي كه دوست داره را ميگه  شگفت انگيزه, خودم هم گاهي فكر ميكنم كدام فيلم برام از نظر صدا بهترين هست؟ اما نميتونم به اين سوال جواب بدم! هر فيلمي حال و هواي خودش را داره و  نوع افكت ها فرق ميكنه, فيلمي را من ميگم صداش فوق العاده هست كه در تمام مدت و تمام سكانس ها افكت و ديالوگي يك دست و Dynamic داشته باشه, نه در يك يا چند صحنه. در اين فيلم در تمام مدت صدا عالي.

 نكته اي كه بايد به آن اشاره كنم صداي LFE در اين فيلم هست كه واقعا ساب ووفر شما را به كار ميندازه و لحظه اي اجازه نميده سالن نمايش شما لرزش نداشته باشه مخصوصا در برخوردها و انفجارها شاهد صداي فركانس پائين ويرانگري هستيد كه در چند صحنه منو شكه كرد!

در صحنه اي پمپ بنزين كه اشاره كردم روبات غول پيكر به يكي از اتومبيل ها شكيك ميكنه صداي افكت انفجار يكي از بهترين ها در اين فيلم هست صداي انفجار با لود سنگين اما كاملا شفاف بدونه حالت گرفتگي براي افكت هاي ديگر مثل متلاشي شدن اتومبيل كه به وضوح در اون پيك صوتي شنيده ميشه, كاملا مشخصه كارگردان خواسته اين صحنه در صدا و تصوير چيزي كم نداشته باشه.

ديالوگ هم در صحنه هاي اگشن كاملا شفاف و بدونه محوشدگي شنيده ميشه و در هيچ صحنه اي من احساس نكردم  افكت ها سنگين روي ديالوگ تاثير منفي گذاشتند.

 صداي شليك  اسلحه ها قدرت و وضوح عالي داره حتي در بارگذاري خشاب ها شاهد صداي بسيار شفاف با ديناميك بالا هستيم تو خيلي از فيلم ها صداي مسلسل و اسلحه هاي مختلفي را ميشنويم اما انگار روي اصلحه يك صدا خفه كن خراب گذاشتن كه نه ميتونه كاملا جلوي صدارو بگيره نه اجازه ميده صداي اسلحه قدرت خودش را نشون بده! اما در ترميناتور صداي تك تك اسلحه هاي با قدرت و وضوح شنيده ميشه صداي كه بايد به بيننده قدرت و سرعت شليك را نشون بده, افكت هاي صوتي مربوط به ترميناتورها هم بسيار عالي بود, احساس فلزي بودن و سايش فلز با وضوح و دقت بالاي شنيده ميشه

 نميدونم چرا بعضي از سكانس هاي فيلم ها روي صدا از ذهنم پاك نميشه! مثل صحنه پائين آمدن تانك از تپه در Saving Private Ryan با اون فركانس پائين ميشه سنگيني تانك را به وضوح حس كرد, خيلي مهارت مي خواد صداي در اين حجم صوتي با وضوح و بدونه گرفتگي و محو شدن ديگر صداها اجرا بشه. چند وقت پيش بود هوس كردم بشينم قسمت هاي جالب سه گانه ژوراسيك پارك را ببينم, باور نميكنيد من هنوز از صحنه حمله دايناسور تي ركس به ماشين بچه ها در شب روي صداي DTS ميترسم!

طراحي Moto-Terminator هم به نظرم خيلي جالب بود  اینجا در سه زاويه مختلف با كيفيت بالا ببينيد.

صدا و تصوير  Terminator Salvation به نظرم ميتونه مرجع خوبي براي تست سيستم باشه, اين فيلم را براي تست سيستم هاي متوسط رو به بالا حتما پيشنهاد ميكنم هم روي دي وي دي هم بلوري

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء