Resident Evil: Retribution Blu-ray Review

  • پرینت

http://hometheater.persiangig.com/DVD%20%D9%88%20Blu-Ray/DSC00445%20%28Copy%29.JPG

http://hometheater.persiangig.com/DVD%20%D9%88%20Blu-Ray/DSC00446%20%28Copy%29.JPG

قبل از برسی صدا و تصویر بلوـری "Resident Evil: Retribution" لازم یه کوچولو از نگاه شخصی ام به این قسمت بنویسم. 

کارگردان مجموعه رزیدنت اویل "Paul W.S. Anderson" نویسنده این مجموعه نیز هست, در قسمت چهارم "Afterlife" علاقه خود به سه گانه The Matrix خیلی مشخص به مخاطب فیلم اعلام کرد. در این آخری "Retribution" جهان مجازی که در مجموعه ماتریکس دیدم به شکلی فانتزی تر اما خطرناک به بیننده نشان داد, در ماتریکس ماشین ها دشمن انسان ها بودن و برای مقابله با این ابرماشین از یک هکر کامپیوتر کمک گرفتند. در Retribution هم ماشین کنترل جهان مجازی در دست گرفته, جهان مجازی که از واژه ماتریکس میاد! فرهنگستان زبان و ادب فارسی گروه ریاضیات برای کلمه Matrix واژگان متعدی سالها قبل از ساخت فیلم ماتریکس گفته که من به تعدادی اشاره می کنم, منشاء, قالب, زهدان, رحم, جدول, بافت, زایشی, مادی, بنیادی, کالبد, محل استقرار, زادگاه  و شبکه, اگر قسمت آخر رزیدنت اویل دیده باشید متوجه شدید که با داستانی شبه ماتریکس مواجه هستیم که تمام واژگان ذکر شده در خود داره! رحم, قالب, منشاء, شبکه و زایشی, دنیایی مجازی در کنترل کامپیوتری هوشمند قرار گرفته است کامپیوتری که در گذشته در اختیار کمپانی آمبرلا قرار داشت, کمپانی که با ساخت ویروس T و انتشار آن در كشورهای مختلف نياز به آنتی ویروس ایجاد می کرد, و حالا همان ماشین کنترل کل کمپانی در اختیار گرفته و تنها راه برای نجات انسان ها و مبارزه با این هوش مصنوعی بازگرداندن نیروی آلیس توسط رئیس کمپانی آمبرلاست که در Afterlife ازش گرفته شده بود, در قسمت بعدی رزیدنت اویل نبرد بین آلیس و نیروهای آمبرلا با این ماشین هوشمند خواهیم دید.

من از تفکرات مذهبی Anderson خبر ندارم اما در این مجموعه رزیدنت اویل فهمیدم به هندویسم و بودیسم به شدت علاقه داره.

در تفکر هندو برای ورود به هوشیاری مطلق چهار مرحله داریم, در مرحله اول بیداری, چیزی که در بیداری های آلیس در هر فیلم می بینید و توهمی که از جهان بیداری خودش داره. در مرحله دوم شما خواب و رویا دارید و ذهنی که قدرتش بر اشیاء تاثیر داره, چیزی که در قسمت سوم Extinction دیدم که آلیس در رویا ذهنش بر محیط اطراف تاثیر گذاره, اشاره به سکانسی که آلیس در صحرا رویا میبینه و اجسام به هوا بلند میشه و در بیداری این قدرت تمام میشه. در مرحله سوم توافق, در قسمت سوم ماتریکس دیدم که انسان و ماشین به توافق رسیدن و چهارم که توریاست چیزی که جزء شنیدن نوایی آسمانی نیست, چیزی که فیثاغورث به آن موسیقی کائنات و موسیقی که جریان زیرین هستی است نام داده که از بحث این فیلم جداست. در تفکر هندو علم به بیرون علم نیست, علم به وهم, علم به توهم بیرون چیزی نیست! چیزی که در این آخری Retribution گفته ميشه! و شاید اشاره ای به اون جهان های موازی "کوپر" هم باشه, در واقع شما یک فضای کاملا توهمی دارید, مهم ترین بحث این فیلم اشاره به علم به توهم که بیرون چیزی نیست و دنیایی که ما در آن هستیم هم میتونه توهم باشه و بعد بحث رویا که در هر پنج قسمت رزیدنت اویل داشتیم, بیداری آلیس و ورود به جهانی ناشناخته چیزی که در تمام قسمت های این فیلم شاهدش هستیم. و در این آخری کاملا تفکر هندویسم و بودیسم که بیرون چیزی نیست و هرآنچه هست همینی که میبینیم! و تاکید بر مجازی بودن همه چیز و کپی بودن خاطرات و گذشته افراد در ذهنشون مرتب تکرار میشه! در ماتریکس هم شاهد این بودیم که دادها در ذهن افراد کپی میشد, در رزیدنت اویل تلاش برای ساخت نمونه شبیه با آلیس بود و در این آخری شبیه سازی هر انسانی با یک گذشته متفاوت و اشاره به این که شما یکی از چندین نمونه خودتان هستید, و حتی جلوتر از آن مجازی بودن فضای که در آن هستیم.

 نکاتی که بهش اشاره کردم خیلی روشن در فیلم دیده میشه و کارگردان نخواسته ذهنیت خودشو در لایه های از فیلم برای مخاطبی که مطالعه فلسفی داره پنهان کنه.


بریم ببینیم Resident Evil: Retribution در صدا و تصویر چی برای گفتن داره.

تصویر: کنتراست بسیار بالایی داره که فقط میشه با قسمت سوم مقایسه کرد با این تفاوت که در قسمت سوم رنگ قالب داریم اما در این آخری رنگ ها طبیعی و بسیار شاداب هستند, در Afterlife تصویر بسیار تمیز و کنتراست خوبی داشتیم اما رنگ کمی بی روح بود و جذابیتی نداشت اما در این آخری رنگ بسیار جذاب و در سکانس های خیره کننده ست. رنگ پوست و اجسام در تمام سکانس ها تقریبا طبیعی و دستکاری نشده, فقط در سکانس های روز در نیویورک رنگ ها گرم و قوی شدن که این خودش باعث جذابیت تصویر شده است! جنس تصویر و رنگ ها در ورود آلیس و مامور آمبرلا به نیویورک خیلی شبیه به قسمت اول KILL BILL

 در این قسمت بافت پوست و اجسام همگی جزئیاتی در حد نرمال دارند, خیلی در کلوزآپ ها جزئیات برجسته ندارم! اما اصلا نمیشه گفت وضوح و دقت تصویر پائین است. فقط در چند صحنه من انتظار  بیشتری داشتم اما اون جزئیاتی که میخواستم بهم نداد!

 نورپردازی در کل فیلم بسیار عالی و در هیچ صحنه ای نور از جزئیات تصویر کم نمیکنه, چه در محیط های خیلی روشن و چه در تاریکی. نورپردازی قوی باعث شده در روشن ترین سکانس ها مثل داخل مرکز آمبرلا کنتراست بسیار بالا باشه. سکانس های با تاريكي کامل زیاد داریم اما در تاریک ترین صحنه ها  سایه ها در سیاهی محو نمیشه و کاملا سایه های اجسام در تاریکی قابل تشخیص است.

سکانس مبارزه Alice و Ada Wong مامور ارشد آمبرلا این بار با دو "Executioner" تصویری با کنتراست و جزئیات عالی ميبينيم.

و اما گرین! چرا تصویر این فیلم در بعضی سکانی ها گرینی! بافت تصویر و حال و هوای این قسمت نیازی به گرین نداشت درست مثل قسمت قبل Afterlife که خبری از گرین نبود. گرین فقط در قسمت سوم کمی لازم بود اما در این قسمت گرین در بعضی سکانس ها اذیت کرد! گرینی که در بعضی سکانس ها بود و در بعضی اصلا وجود نداشت! کاملا مشخص بود کارگردان نشسته و گفته اینجا گرین میخوام و اینجا نمیخوام و اینجا بیشتر و دونه درشت تر باشه! مثل سکانس پایانی در مرکز مقاوت آمبرلا و لحظه ای که آلیس روی زمین افتاده  گرینی شبیه به نگاتیو کهنه ميبينيم! با این حال نمیشه گفت این یکی فیلمی گرینی مخصوصا در سکانس های تاریک و محیط های بسته تصویر تمیزی داریم اما همین میزان گرین هم برای این فیلم زیادی بود. میخواستم نیم ستاره برای همین گرین از تصویر فیلم کم کنم! اما انصافا اینقدر کلیت تصویر قشنگه که دلم نیومد.

در کل تصویر قسمت پنجم بسیار زیباست, همچنین به علت داشتن بافت تصویر پیچیده و متغیر بسیار مناسب تست سیستم است.

 صدا:DTS-HD Master Audio 5.1

 Retribution یک ۵.۱ کانال کامل, در صدای این فیلم داستان فیلم هم جریان داره, مثل خیلی کاراهای ضعیف صدارو تو یک کانال متمرکز نکردن و گاهی ناله های از کانالی شنیده بشه! و اسمشو بزارن جریان صدا یا هرچی! در این فیلم هر کانال حجم کاملی از افکت اجرا میکنه و در هیچ لحظه ای از جریان افکت احساس ضعیف بودن شدت صدا یا گنگ بودن صدارو ندارید. افکت ها و موزیک با ریتم فیلم همراه هست, شدت و حجم افکت ها دقیق با صحنه تنظیم شده و خیلی تاثیرگذار حس لحظه انتقال میده مخصوصا در پیک های لحظه ای واقعا عالیه! در لحظاتی شما اتفاقات بعدی از صداهای پیرامون متوجه میشید! که این خیلی جالبه.

در سکانس تخریب مرکز آمبرلا ریختن اجسام همراه با آب از بالای سر کاملا احساس می کنید, به شرطی که کانال های ساراند چسبیده به گوشتون نباشه! این از همون Setup های بدی که اکثرا می بینم! این شکل چیدمان فضای DSP خراب میکنه! اگر امکان تغییر محل ساراندهارو ندارید خودتون کمی فاصله بگیرید! خودتون در فضای سینمایی قرار بدید.

 فرکانس های پایین خاص کانال LFE نیست, این از حجم هوای که کانال های ساراند پشت سر من جا به جا می کنند حس می کنم! افکت هر کانال فول فرکانس اجرا میشه, این هم یکی از دلایل حجیم بودن صدا در هر کانال است. کانال فرکانس پائین خیلی در موزیک تاثیر نداره بلعکس Afterlife که موزیک خیلی تو LFE بود! در این یکی خیلی به جا ازش استفاده شده, فقط یک لود خیلی سنگین بی جا داریم! اونم در فعال شدن مسکو که بنظرم این حد لود لزومی نداشت.

 افکت مربوط به هیولا یکی از خوب های صدای این قسمت! از حجم سنگین باس در حرکات این موجود تا صدای خود هیولا که خیلی شفاف و از حنجره هیولا شنیده میشه. در سکانسی که آلیس و دختر بچه در مرکز ساخت نمونه های آمبرلا هستند صدای حرکت هیولا از داخل تونل از پشت سر بهتون نزدیک میشه و زمانی که دوربین از جلو تونل نشون میده دو قدم بعدی هیولا از کانال های جلو می شنوید! این ترکیب صدا خیلی جالب بود.

موزیک این فیلم در اکثر لحظات ۵.۱ کاناله, شما هم زمان ۶ کانال افکت دارید, دیالوگ قوی و واضح و موزیک ۶ کانال که در صحنه های نیمی از موزیک در کانال های ساراند شنیده میشه و نیمی در کانال های جلو و ترکیب این در یک فضای DSP قوی موزیک کامل شکل میده که خیلی کار جالبی بود.

در صداسازی افکت ها در اکثر موارد از صدای واقعی اجسام استفاده شده, سکانسی که آلیس با چوب بیسبال به زامبی ضربه میزنه صدای ارتعاش ضربه در چوب بیسبال می شنوید! و چند سکانس دیگه که از صدای خود اجسام در ساخت افکت ها استفاده شده و همه چیزی دیجیتال نیست. حتما در تست فیلم متوجه خواهید شد.

و باز اشاره به سکانس مبارزه با دو Executioner عاشق افکتی هستم که زمان برخورد گلوله ها به گونی روی سر Executioner کشیده شده, صدای گلوله ها میچسبه روی این گونی ها و خون میپاشه بیرون! خیلی این صدا واقعی و جالبه, حتما با ولوم بالا تست کنید تا نزدیک بشید به حجم صدای گلوله ها, خیلی جذابه. به لرزش دست و صورت  Ada Wong زمانی که به سر Executioner شلیک میکنه دقت کنید! ضربه های اسلحه خیلی قشنگ نشون میده.

 در آخر Retribution روی بلوری واقعا کار قوی و تست های جذابی در صدا و تصویر بهتون میده.

 تصویر

 صدا