Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

AVATAR Blu-ray

تو فیلم " پلی به ترابیتیا " که من خیلی دوستش دارم یه جمله به یاد موندنی هست که میگه :

Close Your Eyes and Your Mind Wide Open

اما برای دیدن فیلم آواتار قضیه اینجوری میشه که :

Close Your Mind and Your Eyes Wide ... Wide ... Wider Please ... Open

قبل از هر چیز بگم که منتظر یه مطلب تمام و کمال در مورد کیفیت صدا و تصویر این فیلم نباشید . کیفیت نسخه بلو-ری فیلم خیلی بهتر از اونه که بشه ازش ایرادی گرفت و مطمئنا از بهترین هاست .

فیلم تو هیاهوی رسانه ای وحشتناکی اکران شد . به شخصه فکر نمی کردم داستانی با محوریت موجودات آبی و زشت و گنده ای که تو Concept Art ها و بعدا Trailer ها دیدم بتونه حتی به یک میلیارد فروش نزدیک هم بشه . اگه کمپانی فاکس رو با کله زمین نزنه نهایتا میشه یه فیلم پرفروش بین پرفروش های سال . اما اشتباه کردم و فیلم فروش رویایی داشت . هر چند بخش زیادی از اون صفر های جلوی عدد فروش فیلم مدیون تکنولوژی نمایش فیلم هست و ربطی به ارزش خود فیلم نداره .

فیلم داستان پیچیده ای نداره و شاید بارها به شکل های دیگه روایت شده باشه اما اون چیزی که فیلم رو چسبوند به طاق جدول فروش بدعت گذاری تکنیکی فیلم بود . چیزی به اسم بعد جدید که کمی قبل از اکران موجش کل سینمای هالیوود رو گرفت و حتی آگهی سازها رو هم به فکر جا دادن یه بعد دیگه تو کاراشون انداخت . یه نگاه به خــیل فیلم های اینچنینی بکنین . کی فکر می کرد آواتار آبستن این همه بچه باشه ؟ بچه های خوب و معمولی و مزخرف !

خوب صادقانش اینه که من باید بعد سوم فیلم رو به جهان سومی بودن ببخشم و به دوبعد کلاسیک فیلم بپردازم . البته فیلم حتی تو همون صفحه تخت همیشگی سینما هم حرف هایی برای گفتن داره که قبلا کسی به فکر زدنش هم نیوفتاذه .

فیلم پر از صحنه های متحیرالعقول و سرسام آوری هست که مثلش رو نمیشه تو تاریخ صدو چند ساله سینما پیدا کرد . آواتار فیلمیه که فقط برای نوازش چشم ها ساخته شده . تو نیمه اول فیلم کارگردان در مورد دست پختش توضیح میده و تو نیمه دوم شما وقت دارید این دست پخت خوشمزرو سرو کنید . هیجان ۸۰ ، ۹۰ دقیقه ای پایان فیلم تا مدت ها فراموش نشدنیه .

هیچ دنیای خیالی تو سینما به زیبایی پاندورا تصویر نشـده . پاندورا از لحـاظ بصــری حتــی بالاتر از Middle Earth تو ارباب حلقه هاست . به تصویر کشیدن اون حرکات تند و تیز شخصیت ها با اون زمینه پر و پیمان از رنگ ها تو اون پس زمینه وسیع از پاندورا از هر کسی بر نمیاد همونجور که توصرش هم کار هر ذهنی نیست . با تمام این احوال انتظار یک داستان فوق العاده با پیچیدگی ها ی منحصر بفرد رو نداشته باشید . داستان سادست و قصه گویی ساده ای داره اما خسته کننده نیست ( مخصوصا نیمه دوم فیلم ) .

همونجور که اون اول هم گفتم نسخه بلو-ری فیلم واقعا بی عیب و ایراده و هیچ مشکلی توش دیده نمیشه . نه نویزی نه مشکل کنتراست نه مشکل رنگ سیاه و نه بهم ریختگی رنگ های تند و نه هیچ مشکل دیگه ای . تصویر یکنواخت و زیباست . با این حال تصاویر داخل فضای بسته مثل صحنه های داخل سفینه که تو دنیای واقعی میگذره در مقابل صحنه های پاندورا حرفی برای گفتن ندارن . تنوع رنگ ها تو بعضی از صحنه های پانذورا بی نظیره ( شلوغی رنگ ها بعضی جاها آدم رو یاد Speed racer میندازه )هر جور تصویری با هر ارزش بصری میشه تو فیلم پیدا کرد . مخصوصا که تمام فیلم پر از المان های سبزگون هست که شاید تو کمتر فیلمی به این درخشندگی و زنده بودن نمایش داده شده باشه .

البته از فیلمی مثل این با این تکنیک ساخت نمی شد کمتر از این هم انتظار داشت . فقط ممکنه یه سری احساس خوبی نسبت به تصویر فیلم نداشته باشن . چون به هر حال شما اینجا با CGI روبرو هستین و شاید واقعی بودن یا حس واقعی بودن تصاویر زنده رو نشه توش پیدا کرد . منظورم ابدا بی کیفیتی جلوه های ویژه نیست ولی بعضی ها ذاتا تصاویر زنده حتی با نویز رو ترجیح می دن به تصاویر صاف و شفاف فیلم های اینچنینی . کارگردان فیلم ۳۰۰ دقیقا به همین دلیل به نسخه نهایی گرین اضافه کرد . البته این سلیقه ای هست و عمومیت نداره .

نمی گم این فیلم ساخته شده که فقط تو سینما نمایش داده بشه ... نه .... این سینماست که ساخته شده تا این فیلم توش نمایش داده میشه . البته منظورم از سینما چیزی هست که معمولا ما ایرانی ها تصوری ازش نداریم . مناظر بدیع پاندورا ، تکه زمین های معلق در هوا ، آبشارهایی که تو هوا پخش می شدن ، روشن شدن زمین زیر پای شخصیت های فیلم وقتی روش قدم می زارن ، گیاهان درخشنده و خوش رنگ تو تاریکی شب ، صحنه های زیبای Ikran سواری ، طراحی خوش نقش Toruk ، صحنه انفجار بزرگ تو جنگل های انبوه و مناظر وسیع نبرد های جمعی و تک به تک تو اون مختصات بزرگ همینجوری هم آدم رو به صندلی میخکوب میکنه ، دیگه تصور سه بعدی دیدن این تصاویر تو قاب ذهن من یکی نمی گنجه . برای اینه که میگن سینما رو برای اینچنین فیلمی ساختن .

احتمالا می دونید که کامرون برای ساخت این فیلم سفارش ساخت یک دوربین سه بعدی با مختصات دلخواهش رو داده . این آدم جاه طلب قبلا هم بخاطر فیلم برداری صحنه های چند صد متر زیر آب فیلم تایتانیک همچین کاری کرده بود . چون فشار اون عمق از دریا در اون زمان برای هیچ دوربینی قابل تحمل نبوده . برای همین شاید نشه تجربه بعد سوم فیلم رو با موارد مشابه قبلیش مقایسه کرد و نتیجه درستی گرفت . معمولا بزرگترین مشکل فن آوری سه بعدی Blur شدن تصاویر مخصوصا تو قسمت های مستعد دو بعدی هست . اینکه این دوربین جدید چقدر این مشکل رو به صفر نزدیک کرده باید از دیگران پرسید .

فیلم با نسخه اصلاح شده دوربین Fusion Camera فیلم برداری شده که قبلا از نسخه معمولیش تو یکی دو کار قبلیه خود کامرون و فیلم هایی مثل سفر به مرکز زمین و بچه های جاسوس ۳ استفاده شده بود . از همین دوربین ها در فیلم برداری شماره های بعدی Resident Evil و Transformers هم قراره استفاده بشه .

این نظر یکی از کسایی که فیلم رو به صورت سه بعدی تو سینما دیده :

" انتظار نداشته باشید که موقع تماشای فیلم تیر و نیزه و گلوله از کنارتون رد بشه . فن آوری سه بعدی کامرون حساب شده تر و زیباتر از هر چیزی هست که تا به حال دیدید . عناصر سه بعدی فقط در حد چند سری اول صندلی های سینما از پرده جلو تر میان اما عمق تصاویر سه بعدی عظیم و با شکوهه .... فیلم بدون عیب نیست و بعضی جاها تصاویر سه بعدی هماهنگ ( سینک ) نیستند . این احتمالا بخاطر در اول راه بودن این تکنولوژیه .... به هر حال تنها راه درست دیدن آواتار ، سه بعدی دیدن اونه . "

فیلم در کنار اکران نسخه معمولی در چند فرمت سه بعدی و حتی چهار بعدی ( خیلی محدود ) عرضه شد . RealD 3D , Dolby 3D , XpanD 3D و فرمت کلاه از سر انداز IMAX 3D .

از بین تمام صحنه های زیبای فیلم این Chapter ها به نظر من چشم نواز ترند :

First Flight , Assault on Hometree , Fall of the Heroes , Eywa

همونجور که احتمالا باز هم می دونید نسخه بلو-ری فعلی فیلم هیچ چیز اضافه ای نداره ، هر چند کامرون و فاکس قول یک نسخه مولتی دیسک رو برای نوامبر یا کریسمس دادند با صحنه های اضافه . همون استراتژی که نیو لاین با ارباب حلقه ها تجربه کرد . نسخه سه بعدی فیلم هم که منطبق بر تکنولوژی نو ظهور تو تلویزیون هاست ، تاریخ سال بعد پاش نوشته شده . با این حال همراه نسخه ای که تهیه کردم یه دفترچه حدودا صد صفحه ای هست که میشه از لابلای ورقهاش به عظمت کار پی برد . تیتراژ پر نام و طولانی هم گواه دیگه ای بر بزرگی و سختی تولید فیلم هستش .

همراه بلو-ری فیلم ، یک نسخه کامل دی وی دی فیلم هم هست که دلم نمیاد نگاهش کنم !

راستی یادم رفت بگم که صدای فیلم هم فوق العادست . از صدای تاندر گونه انفجار ها و شلیک موشک ها گرفته تا صدای دور موجودات پاندورا تو شب . اون اول هم گفتم نمیشه به کیفیت صدا و تصویر فیلم گیر داد ....

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء